Μαρκ Ρόθκο - Mark Rothko ( 25 Σεπτεμβρίου 1903 - 25 Φεβρουαρίου 1970 )

 

 Άτιτλο (βιολετί, μαύρο, πορτοκαλί, κίτρινο σε λευκό και κόκκινο), 1949

Ο Μαρκ Ρόθκο (Mark Rothko, 25 Σεπτεμβρίου 1903 - 25 Φεβρουαρίου 1970) ήταν Λετονός ζωγράφος. Ανήκε στο ρεύμα αφηρημένης εξπρεσιονιστικής ζωγραφικής αν και ο ίδιος πάντοτε αρνήθηκε οποιαδήποτε σχετική κατάταξη.
Ο Marcus Rothkowitz γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου του 1903 στη Λετονία. Δέκα χρόνια αργότερα η οικογένεια θα μετακόμιζε στο Portland της Αμερικής. Λίγα χρόνια αργότερα ο νεαρός Rothko ξεκίνησε να σπουδάζει στο πανεπιστήμιο Yale αλλά ο «ελιτισμός» των συμφοιτητών του τον οδήγησε να εκδόσει ένα σατιρικό περιοδικό με ένα φίλο του ασκώντας κριτική στην περιρρέουσα ιδεολογία. Το 1923 θα μεταφερθεί στη Νέα Υόρκη, όπου παρατηρώντας τους φοιτητές του Art Student’s Leage να ζωγραφίζουν ένα μοντέλο θα αποφασίσει να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Εκεί θα μείνει για τα επόμενα χρόνια δημιουργώντας σε έναν κύκλο καλλιτεχνών όπως ο Milton Avery και ο Adolph Gottlieb και το 1933 θα κάνει την πρώτη του έκθεση στο Portland. Συνεχίζει με ατομικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη και το 1935 δημιουργεί ως μέλος του The Ten, μιας ομάδας καλλιτεχνών που εξερευνούσαν νέες μορφές έκφρασης.

Το έργο του Rothko επηρεάζεται σημαντικά από δύο στοιχεία: τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την μύησή του στα γραπτά του Nietzsche. Φοβούμενος το αντισημιτικό ρεύμα του πολέμου συρρικνώνει το όνομά του σε Rothko (από το αρχικό Rothkowitz) και εντάσσει στη ζωγραφική του το μυθολογικό ιδεώδες, εγκαταλείποντας την παραστατικότητα για το σουρεαλισμό. Σε μια έκθεσή του το 1945 σε γκαλερί της Νέας Υόρκης τα έργα του λαμβάνουν μεικτές κριτικές και ελάχιστες πωλήσεις. Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 ο Rothko δημιουργεί τα έργα που θα γίνονταν το σήμα κατατεθέν του και ονομάστηκαν από τους κριτικούς ως πολυμορφικά (ο ίδιος δεν χρησιμοποίησε ποτέ αυτό τον όρο). Για τα επόμενα επτά χρόνια δημιουργεί ογκώδεις κάθετους πίνακες με φαρδιές γραμμές χρωμάτων σε κάθε πιθανό συνδυασμό. Ο ίδιος ονομάζει την περίοδο μια «άγνωστη περιπέτεια σε άγνωστο χώρο» και εκδηλώνει την πρόθεση να «πάρει τον θεατή μαζί του» μέσω του έργου του. 
Καθώς η φήμη του αρχίζει να εξαπλώνεται, ο Rothko ταξιδεύει στην Ευρώπη. Ωστόσο, φαίνεται να δυσανασχετεί από την τάση των κριτικών να κατατάσσουν το έργο του στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, ενώ ο ίδιος αποποιούταν κάθε προσπάθεια κατηγοριοποίησης. Το 1958 αποδέχεται με χαρά την πρόταση να δημιουργήσει κάποιες τοιχογραφίες για το εστιατόριο του Four Seasons σε ένα από τα ιστορικότερα κτήρια της Νέας Υόρκης, το κτίσμα Seagram. Έχοντας δουλέψει πάνω από ένα χρόνο, ο Rothko διακόπτει απότομα τη συμφωνία και προωθεί κάποια από τα έργα του στην Tate Modern. Τη θέση των ζωντανών αντιθετικών χρωμάτων έχουν πάρει σκούρα καφέ και μαύρα, χρώματα παντελώς ακατάλληλα για διακόσμηση ενός εστιατορίου. Δώδεκα χρόνια αργότερα, η χρόνια κατάθλιψη νικά τον Rothko στο εργαστήρι του στη Νέα Υόρκη. Ο βοηθός του βρίσκει το σώμα του στις 25 Φεβρουαρίου 1970 σε μια λίμνη αίματος δίπλα σε ένα ξυράφι. Η φήμη του μεγάλωσε θεαματικά μετά το θάνατό του και από το 2000 θεωρείται από τους πιο ακριβούς καλλιτέχνες στον κόσμο.

Τα έργα του έχουν σημαντική εμπορική αξία. Το 2003 ένα έργο του του 1953, το "Homage to Matisse" (1953) πωλήθηκε προς 2,5 εκ. δολ. Αμερικής, σπάζοντας το ρεκόρ του πιο ακριβού πίνακα που πωλήθηκε σε πλειστηριασμό. Το ρεκόρ καταρρίφθηκε το 2007 με τον πίνακα "White Center (Yellow, Pink and Lavender on Rose)" (1950), επίσης του Ρόθκο, με τιμή $72,8 εκ. δολ. Αμερικής.

πηγές




Slow Swirl at the Edge of the Sea- 1944


Ζωγραφισμένο κατά τη διάρκεια της ερωτοτροπίας του με τη δεύτερη σύζυγό του, είναι πιθανό ότι αυτό το έργο αναπαριστά το Rothko και τη Mell. Το έργο αρχικά εξαγοράστηκε από Μουσείο Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, αλλά τελικά κατέληξε πάλι στον Rothko και κοσμούσε το οικογενειακό αρχοντικό της οικογένειας, στην οδό East 95th Street, από το 1961 μέχρι το θάνατό της Mell το 1970. Τα γυροσκοπικά, στοιχεία που στροβιλίζονται θυμίζουν τα χαριτωμένα καλλιγραφικά σχέδια του Masson και Matta. http://www.art22.gr/

1954,Homage to Matisse

White Center (Yellow, Pink and Lavender on Rose)




Άτιτλο, 1947

Ματζέντα, Μαύρο, Πράσινο και Πορτοκαλί, 1950 

Μπλε, Πράσινο και Καφέ, 1952 


δείτε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου