ΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ - ΤΣΙΟΥΛΠΑ "Η πεμπτουσία του πέντε"



Μια φορά ο Ηλίας αποφάσισε να πάρει στην αυλή του πέντε διαφορετικά ζώα ,να φυτέψει πέντε διαφορετικά δέντρα ,να συγκεντρώσει στην αποθήκη του πέντε διαφορετικούς σπόρους και επέλεξε στο ίδιο σπίτι να στεγάζονται πέντε άνθρωποι εκείνος και η γυναίκα του η γιαγιά και ο παππούς και το παιδί ,αν και όταν ερχόταν!

-Μα γιατί όλα πέντε, απορούσε η γιαγιά που ουδέποτε έπαιρνε απάντηση παρά μόνο από ευγένεια: Τι σε πειράζει μάνα, ο αριθμός ,θα μπορούσε να είναι τρία ,οκτώ !

Έτσι , ευτυχής έβγαινε κάθε πρωί στην αυλή και καμάρωνε τις πεντάδες ,που η μία ήταν ακόμη λειψή !

Ξεκινούσε από την αποθήκη. Έχωνε το χέρι του βαθιά στην ξύλινη κασέλα με το στάρι ,στην άλλη με το καλαμπόκι ,στην άλλη με το κριθάρι και περνούσε απέναντι να καμαρώσει τα φασόλια και τα ρεβίθια .Η γιαγιά ,που μπαινόβγαινε κι εκείνη στην αποθήκη τρελαινόταν με την τάξη του Ηλία κι όλο παρότρυνε την Ελένη: πήγαινε να δεις κορίτσι μου ,μέσα στις μεγάλες κασέλες έχει άλλες μικρότερες πέντε τον αριθμό !

-Μα γιατί, απαντούσε γεμάτη απορία η Ελένη!

Ώσπου μια μέρα -ήταν Πέμπτη , 5 Μαΐου -αποφάσισε να μιλήσει !

«Ανοικοκύρευτος γαμπρός, πάει στους πέντε ανέμους». Αυτή η φράση , μπορεί από μόνη της να μην λέει πολλά αλλά εγώ πήρα την προσβολή μου από τον πατέρα της Μάρθας κάποτε, όταν προθυμοποιήθηκα να βοηθήσω φυτεύοντας κοκκάρι ,μικρά κρεμμύδια! Ο πατέρας της είδε να μπήγω τα κρεμμύδια στο χώμα ανάποδα και με άφησε να φυτέψω μισό κιλό! Μετά με πλησίασε και μου πέταξε την παραπάνω φράση στα μούτρα κι άρχισε νευριασμένα να ξεθάβει το σπόρο. Δεν θα έλεγα ότι το έβαλα στα πόδια αλλά με τον τρόπο μου έφυγα και φρόντισα να απομακρυνθώ και από τη Μάρθα, γύρευα μάλλον αφορμή, οι αιτίες υπήρχαν.

Την άλλη μέρα , αγόρασα ένα τετράδιο και έγραφα ό,τι εντόπιζα με τον αριθμό πέντε! Βρήκα πολλά και είπα μέσα μου :θα γίνω ο καλύτερος νοικοκύρης έχοντας μπροστά μου τον αριθμό πέντε. Και πράγματι το έχω πετύχει μέχρι στιγμής μόνο που δεν έχουμε παιδί.

-Μη στενοχωριέσαι Ηλία μου κι όπου να’ναι έρχεται είμαι έγκυος πέντε μηνών και σου το φύλαγα για έκπληξη, μιας και δεν φαίνεται πολύ.

Ο Ηλίας έτρεξε να φέρει το τετράδιο όπου είχε γράψει τα του αριθμού!

Πέντε βασικές γεύσεις,

Κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι ,

Πέντε ήπειροι ,

Πέντε ενωμένοι κύκλοι της ολυμπιακής σημαίας που συμβολίζουν τις πέντε κατοικημένες ηπείρους…

Και σημείωσε, να απαντήσω Ελένη μου και στη Ναζάν που με ρώτησε Οι Μουσουλμάνοι προσεύχονται στον Αλλάχ πέντε φορές την ημέρα. Τα «5 θεμέλια» ή «5 στύλοι του Ισλάμ» είναι η πίστη, η προσευχή-λατρεία, η ελεημοσύνη, η νηστεία και το προσκύνημα.

Στα Τέσσερα στοιχεία των ελλήνων φιλοσόφων ο Αριστοτέλης προσθέτει τον αιθέρα, που για τον λόγο αυτό ονομάσθηκε και πεμπτουσία, ονομασία που δόθηκε από μερικούς κοσμολόγους και στη σύγχρονη έννοια της σκοτεινής ενέργειας.

Τα 5 πρώτα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης ονομάζονται Πεντάτευχος, αποτελώντας μία ενότητα, τον «Νόμο» ή Τορά.

Η κλασική (ευρωπαϊκή) μουσική σημειογραφία γράφεται πάνω σε 5 οριζόντιες ισαπέχουσες γραμμές, το πεντάγραμμο.

Ανοικοκύρευτος γαμπρός, πάει στους πέντε ανέμους. (Παξοί)

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά

Φιλόλογος,συγγραφέας,ποιήτρια,κριτικός


Η φωτογραφία είναι από το https://pixabay.com/



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου