ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ "Αντιγραφές και Αναπλάσεις"

 

Πίνακας : Salvador Dalí - Η εμμονή της μνήμης


Και καθώς βλεφάριζε η αναδρομάρισσα μνήμη
σε νύχτας αναγνώσματα κι αντιγραφές της μέρας
κι ανάδευε λαθέματα, ισχυρισμούς και προσωπεία,
αποθυλάκωνε προσαρμογές, συμβιβασμούς και θέσεις ,
στιγμάτιζε ελαφρότητες, μετανιωμούς και ρήξεις
κι απέφευγε γυρίσματα, παραδοχές και υπερβάσεις
να είναι άρνηση η φυγή στο λάτρεμα των μύθων,
διακόνεμα και θέσπισμα η λύτρωση στη λήθη.

Σπονδή ζωής ο χρόνος και μνημόνευση αρχών,
τα όνειρα πρωτόφαντα στην έπαρση της δημιουργίας,
δοξαστικοί οι σχεδιασμοί στην ανάπλαση της συνήθειας,
να είναι της ιστορίας η δόμηση αξιακή και ακραιφνής
με πίστη και οράματα, της μίμησης αποδρομή κι ανάπλους,
οι σκέψεις συνομίλημα, ο λόγος και οι πράξεις κοινωνία
αγλάισμα της ύπαρξης κι απάνθισμα λειτουργίας,
να είναι το αύριο στάθμισμα χρέους και κληρονομιά.

Μοναχικοί περπατητές σε πολυσύχναστους δρόμους,
σιωπηλοί συνοδοιπόροι σε άσκεπες και γκρίζες εποχές
πεζεύουμε τις μέρες μας στ' απόσκιο της αποχής
και πρόκριτοι μελετητές συμπράξεων και μαρτυριών,
στοιχειώνουμε το παρελθόν, ανιχνεύουμε το μέλλον
και στην επώδυνη μοναξιά της γνώσης και ομολογίας,
στρατεύουμε τη συνείδηση και το δόκιμο προβληματισμό,
την ιστορία κοινή να συντάξουμε με ήθος και σεβασμό.

25-3-2022



Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά "Διδάσκεσαι άραγε από το παρελθόν;"



Παιδιά της μνήμης οι αναμνήσεις, ενεργοποιούνται σε καιρούς δύσκολους, σε καιρούς όπου η μοναξιά δεν είναι επιλογή, είναι κατάντια. Τότε πλησιάζεις αργά το παρελθόν και -κινηματογραφικώ τω τρόπω- προσπαθείς να καταλάβεις, να αντιληφθείς το χρόνο!
Κι εκείνοι ,κατά το «ήλθον ,είδον,απήλθον»,έζησαν με το παρελθόν και όσο δύσκολο τόσο μεγάλη η αγαλλίαση. Και μεταξύ θλίψης και χαράς, ακουμπούσαν στη θλίψη, γιατί η χαρά από την πολλή, σύντομη χαρά, δεν περνιέται και στα σοβαρά, ενώ η θλίψη, άλλο συναίσθημα βαρύ, που δένει τον κόσμο, αριστοτεχνικά θαρρείς, στην ανίχνευση των βημάτων, μέχρι να βρεθεί η άκρη.
Και τώρα να, μπροστά στο αδιέξοδο μιας φοβερής κατάστασης - υπαίτιος πάντα ο άνθρωπος-τώρα στον φιλελεύθερο αγοραίο κόσμο μας, αναγκάζεσαι να μπεις στης μνήμης το βιβλίο και αναμερίζοντας τις θύμησες να κουρνιάσεις σιωπηλά σε κάποιες φωτοσκιάσεις, να κουβεντιάσεις με πρόσωπα -οι φωτογραφίες επιτελούν αυτόν τον σκοπό σχεδόν πάντοτε -και ίσως να πάρεις και την απάντηση στο ερώτημα :γιατί φτάσαμε σε αδιέξοδο;
Κι αν μια σκέψη σου, έλεγε να αλλάξεις λαό, πατρίδα τώρα να, όπου και να πας θα υφίστασαι την ίδια απελπιστικά μεγάλη ταλαιπωρία. Μετά τους φοβερούς πολέμους, άρχισες να αγωνίζεσαι για την παγίωση της ειρήνης κι όταν το πέτυχες αγωνίστηκες για την μακροβιότητά της, πάση θυσία.
Τότε ήρθαν τα αγαθά, που έφεραν τα μεγαλεία, λάτρεψες τον καταναλωτισμό και έφτιαξες τον μικρόκοσμο της ιδιωτικής σου ζωής. Εκεί στις ανέσεις σου και στην απάθειά σου, άφησες να σε
χειραγωγήσει η τηλοψία και το συμφέρον, όταν κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να «πειραματιστούν» για ένα καλύτερο αύριο, το αύριό σου και αυτό των παιδιών σου, το αύριό τους, μέσα από μια νέα τάξη πραγμάτων.
Κατάλαβα, τώρα, δεν σε παρέσυρε καμιά φωτογραφία, κανένα παρελθόν, γιατί ναι σε θλίβει το παρόν και η θλίψη σε τραβάει μέχρι την αρχή της. Αύριο πάλι. Αντιμέτωπος με τον θάνατο που γεννά ,ένας νέος ιός, ίσως χρειαστεί να κοιτάξεις πίσω, γιατί πιο μπροστά δεν θα πας, πρέπει να περάσεις τα αδιέξοδα και αυτά, σου τα μαθαίνει το παρελθόν ,εκτός κι αν θες να τα αγνοήσεις.
Μάλλον τα αγνοείς, αφού ένας νέος πόλεμος έχει αρχίσει.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά
Φιλόλογος,συγγραφέας,ποιήτρια,κριτικός


H φωτογραφία είναι από https://www.leyendoenelbus.com/








BATTLE SYMPHONY – single “Fire On Earth” από το επερχόμενο άλμπουμ “War On Earth”

 


“Fire On Earth” 

(Δείτε το  lyric video εδώ) 


 

 

Οι Battle Symphony ανακοινώνουν με μεγάλη περηφάνια την κυκλοφορία του ντεμπούτου άλμπουμ τους “War On Earth”, από τη γαλλική εταιρεία Soman Records!  

Το πρώτο άλμπουμ της Συμφωνικής Επικής Metal μπάντας από την Ελλάδα, σε παραγωγή του Έκτορα Τσολάκη, θα κυκλοφορήσει στις 15 Μαΐου του 2022.  

Το “War On Earth” θα είναι διαθέσιμο ως digipack CD, με ένα special bonus τραγούδι και σε ψηφιακή μορφή, σε όλες τις streaming πλατφόρμες.  

 

Tracklist: 

1. Fire on Earth (vocals Tasos Lazaris, Nicholas Leptos, Katie Johnson) 

2. Hail Mankind, Hail!(vocals Tasos Lazaris, Nicholas Leptos, Katie Johnson) 

3. Soul Survivors (vocals Roberto Tiranti) 

4. Genocide (vocals Gülşah Brett, Dee Theodorou)  

5. Power and Glory (vocals Tasos Lazaris, Katie Johnson) 

6. The Final Chance (vocals Tasos Lazaris, Katie Johnson) 

7. One-Eyed Jack (vocals Julian Küster)  

8. Sacrifice (vocals Tasos Lazaris, Katie Johnson) 

9. Darling (Stories cover) (Vocals Tasos Lazaris) 

10. One Day (Vocals Katie Johnson) 

11. The Battle Symphony (Vocals Tasos Lazaris, Nicholas Leptos, Daniel Heiman, 

Julian Küster, Katie Johnson - guitar solos Gus Drax, Helena Kotina, Stathis Pavlantis) 

 

Bonus Track 

12. Los Guerreros (Felipe Del Valle) 

 

Το “War On Earth” είναι μία Metal Opera, που δημιουργήθηκε από τον Έλληνα δημοσιογράφο, συγγραφέα και πληκτρά, Νίκο Τζουάννη.  

Το συγκεκριμένο project φιλοξενεί τις συμμετοχές διαφόρων τραγουδιστών και μουσικών, μεταξύ άλλων των Roberto Tiranti (Labyrinth), Daniel Heiman (ex - Lost Horizon) Nicholas Leptos (Arrayan Path, ex - Warlord), Tasos Lazaris (Fortress Under Siege), Dee Theodorou (Illusory), Grigoris Giarelis (Badd Kharma), hector.d (Mahakala), Gus Drax (Sunburst,Suicidal Angels,and Black Fate), Stathis Pavlantis (Reflection), Julian Küster (Black Eden), George Halliwell (Fortis Ventus), Felipe Del Valle (Delta) και Katie Johnson.  

 

Η μουσική των Battle Symphony είναι αγνό, επικό Heavy Metal, το οποίο συνδυάζεται με άλλα είδη, όπως η Folk και η Κλασσική Μουσική. Το επερχόμενο ντεμπούτο concept άλμπουμ τους, παρουσιάζει την ιστορία, επιστημονικής φαντασίας, της μάχης ενός στρατού από επαναστάτες ανθρώπους ενάντια στους γήινους, αλλά και τους εξωγήινους κατοίκους, του πλανήτη Γη.  

Orchestration and Arrangement by Grigoris Giarelis 

Orchestral parts programming by George Halliwell  

Collected and Edited by Dee “K.man” Theodorou at the iCave Studio  

Mixed, Mastered and Produced by hector.d at the HD Factory 

Artwork by Mohammed Khoirul Anam 


 

Official links 

https://www.facebook.com/BattleSymphonyGr 

https://www.instagram.com/battlesymphonyband/ 

https://www.youtube.com/channel/UCwcPZ2DAfjuuzQKTriav5xQ 


 


ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΕΛΙΤΣΟΣ "Η αλειτούργητη Ευαγγελίστρια που έγινε σχολείο"

 

- Στη Μεγάλη Μαντίνεια Αβίας της Δυτ. Μάνης υπάρχει ένα μεταβυζαντινό ναόσχημο κτίριο του 18ου αιώνα, μονοκάμαρο, σταυροειδές με τρούλο, όπου ως το 1961 στεγαζόταν το σχολείο του χωριού. Σύμφωνα με επιγραφή που υπάρχει στο νότιο τοίχο του, ανακαινίστηκε μεταξύ των ετών 1743 (αψμγ΄) και 1753 (αψνγ΄) από τον ιερομόναχο Χρύσανθο και ήταν αφιερωμένος στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου:



+ ΑΝΑΚΕΝΙCΘΙ ΟΥΤΟC Ο ΘΙΟC ΚΕ ΠΑΝCΕΠΤΟC
ΝΑΟC ΤΗC ΗΠΕΡΑΓΙΑC ΘΕωΤΟΚΟΥ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙCMOC –
EIC αψμγ΄ ΚΕ αψνγ΄ ΕΤΕΛΙΟΘΙ –
Χρύσανθοc ιερομόναχοc



Η ανακαινισμένη Ευαγγελίστρια και στο βάθος ο ναός της Κοίμησης


- Το κτίσμα συνοδεύει ο θρύλος πως κτίστηκε για ναός αλλά μαγαρίστηκε από κάποιο θανατικό και δεν λειτουργήθηκε ποτέ. Το θρύλο αυτό είχα αποδώσει λογοτεχνικά στο παλιό μου διήγημα: "Ο τελευταίος ηγούμενος". Οι κάτοικοι ανέγειραν παραδίπλα άλλον ναό, της Κοίμησης Θεοτόκου, που μέχρι σήμερα αποτελεί την ενορία του χωριού. Ο αλειτούργητος ναός είναι από τα παλιότερα κτίσματα του χωριού.


Το εθνόσημο/θυρεός του Όθωνα. Διακρίνονται τα χαράγματα [ΟΘΩΝ ΒΑΣΙΛΕΥΣ] ΤΗΣ ΕΛΛΑΔ, Π. ΘΕΟΔΩΡΟΠ 1858 [φωτ. Ηλίας Κοτσόβολος]


- Ευάριθμα μαρμάρινα εντοιχίσματα καθώς και υπολείμματα παλιότερης λιθοδομής στη θεμελίωση, δείχνουν πως η ανακαίνιση του 1743 πάτησε σε προϋπάρχον κτίσμα. Στο εσωτερικό του είναι εντοιχισμένος μαρμάρινος θυρεός του βασιλιά Όθωνα, που τότε αποτελούσε εθνόσημο του κράτους, με χαραγμένη τη χρονολογία 1858. Το ίδιο έτος στο δημοτικό σχολείο Μεγ. Μαντίνειας διορίστηκε ο δημοδιδάσκαλος Γεώργιος Κουκέας. Από αυτό συνάγεται πως από τότε χρησιμεύε ως σχολικό κτίριο.


Ιούνιος 1940. Ο δάσκαλος Σταύρος Ταμπουρέας και οι μαθητές με τα απολυτήρια/ενδεικτικά έξω από το Δημοτικό Σχολείο Μεγ. Μαντίνειας που στεγαζόταν στον αλειτούργητο ναό.



Εορτή 28ης Οκτωβρίου 1955. Μαθητές με τον δάσκαλο Νικ. Παπαδόπουλο στο παλιό σχολείο Μεγ. Μαντίνειας, στο κτίριο του αλειτούργητου ναού [αρχείο Τάκη Μανέα]

- Όντως, το κτίριο, με κάποιες μετατροπές, στέγασε το σχολείο του χωριού ως το 1961 που μεταφέρθηκε σε πιο κατάλληλο κτίριο, δωρέα της Αντιγόνης Αβράμη. Στη συνέχεια το παλιό σχολειό/ναός για πολλά χρόνια ήταν σε εγκατάλειψη, κάποια στιγμή υπέστη και μια λαθρανασκαφή, ώσπου ανακαινίστηκε με πρωτοβουλία του τοπικού Εξωραϊστικού Συλλόγου, αποκαλύφθηκαν κάποιες αγιογραφίες στην κόγχη του ιερού κι αποτελεί πλέον ένα τοπικό μνημείο.

Το παλιό σχολείο/ναός σε εγκατάλειψη την δεκ. '70 [φωτ. Κλεάνθης Καπετανάκης] και την δεκ. '80 [φωτ. Ηλίας Γεωργουλέας], πριν ανακαινιστεί.

Τοιχογραφίες που αποκαλύφθηκαν στην κόγχη του ιερού βήματος μετά την ανακαίνιση του αλειτούργητου ναού/παλιού σχολείου [φωτ. Κλεάνθης Καπετανάκης]

* Πηγές:
- Σταύρος Γ. Καπετανάκης "Οι Μαντίνειες της Μάνης", Αθήνα 1996.
- Λιάνα Σ. Καπετανάκη "Iστορία και εικόνες από τον πρώην Δήμο Αβίας (με τον φακό του Κλεάνθη Γ. Kαπετανάκη)", Αθήνα 2016 (e-book) και Εταιρεία Λακωνικών Σπουδών 2021.
- Θ. Μπελίτσος "Εν Αβία", Ν. Σμύρνη 2016.
- Θ. Μπελίτσος "Ο τελευταίος ηγούμενος" [διήγημα] από τη συλλογή "Κυνηγός ονείρων", Ν. Σμύρνη 2014, σελ. 32-45.

*Θ. Μπελίτσος, 25.3.2022











ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ελλάδα: Αγωνία και αγώνας για εθνική επιβίωση"

 «Το έθνος να λυπάστε αν φοράει ρούχο

που δεν το ύφανε.

Ψωμί αν τρώει, αλλά όχι

από τη σοδειά του.

Κρασί αν πίνει, αλλά όχι

από το πατητήρι του»

(Χαλίλ Γκιμπράν)

 

Οι παραπάνω επισημάνσεις του Χαλίλ Γκιμπράν συνιστούν και μία προτροπή προς τους πολίτες όλων των εθνών και ιδιαίτερα του Ελληνικού. Επισημαίνει με καίριο τρόπο πως η οικονομική αυτάρκεια θεωρείται ικανή κι αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση ενός έθνους. Κι αυτό γιατί η οικονομική εξάρτηση συνοδεύεται κι από άλλες εξαρτήσεις (πολιτικές, πολιτιστικές…) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική ελευθερία

Στην εποχή μας τα οικονομικά ισχυρά κράτη «αγωνιούν και αγωνίζονται» να παραμείνουν στο προσκήνιο των ηγέτιδων δυνάμεων και να διατηρήσουν τις πρωτοβουλίες για την πορεία του κόσμου. Αντίθετα τα μικρότερα έθνη ή κράτη «αγωνιούν και αγωνίζονται» να επιβιώσουν και να μη συνθλιβούν από το βάρος των παγκόσμιων προβλημάτων. Η ίδια, λοιπόν, η πραγματικότητα αναδεικνύει εμφαντικά την αναγκαιότητα μίας συνεχούς επαγρύπνησης και εθνικής αφύπνισης. Η καταγραφή της παγκόσμιας πραγματικότητας κρίνεται απαραίτητη για τη συνειδητοποίηση της θέσης μας ως χώρας στο παγκόσμιο περιβάλλον.

Η εθνική μας επιβίωση σε έναν κόσμο «εν αταξία»

Η ανθρωπότητα έχει εισέλθει σε μία πορεία που τη χαρακτηρίζουν οι βαθύτατες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δράσης. Η καλπάζουσα παγκοσμιοποίηση, ο στρατιωτικοπολιτικά ιεραρχημένος κόσμος, οι επικοινωνιακές τεχνολογίες και η προϊούσα απονεύρωση των εθνικών κρατών συνθέτουν ένα κλίμα μέσα στο οποίο άτομα, λαοί και έθνη αγωνίζονται να υπάρξουν ως βιολογικά όντα και εθνικές οντότητες. Στη νέα διαμορφούμενη παγκόσμια τάξη πραγμάτων ο Ελληνισμός αγωνιά και αγωνίζεται για να επιβιώσει και να προοδεύσει.

Επειδή ως λαός δεν μπορούμε να διαμορφώνουμε τις βασικές πτυχές της παγκόσμια πραγματικότητας επιβάλλεται να διαμορφώσουμε τη δική μας στάση – θέση, αποσαφηνίζοντας ορισμένους τρόπους και όρους της σκέψης μας και της δράσης μας. Η παγκόσμια «αταξία» υποχρεώνει το σύγχρονο ελληνισμό να οριοθετήσει εξ υπαρχής την παρουσία του ως ιστορικής οντότητας με οδηγό την εθνική ταυτότητα και την επίγνωση των όρων της εξωτερικής πραγματικότητας.

Η ατομική επιβίωση και πρόοδος είναι η συνισταμένη του βαθμού αυτογνωσίας αλλά και της κατανόησης των συνθηκών της εξωτερικής πραγματικότητας. Εάν το παραπάνω βρίσκει εφαρμογή στην επιτυχή πορεία ενός ανθρώπου άλλο τόσο ισχύει και για τη ζωή ενός λαού ή έθνους. Η συνειδητοποίηση όλων εκείνων των στοιχείων που συνυφαίνουν την εθνική ταυτότητα συνιστά όρο απαραίτητο για τους Έλληνες στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν και να προοδέψουν σε έναν κόσμο που συγκλονίζεται από αλλαγές.

Σε έναν κόσμο, λοιπόν, που τείνει να εξαλείψει τις εθνικές ιδιαιτερότητες και να επιβάλλει μία ομοιομορφία προτύπων και στόχων, ο βαθμός αυτογνωσίας του λαού μας μπορεί να σταθεί αφετηρία στο δρόμο για διατήρηση της εθνικής μας ιδιομορφίας.

Η εθνική ταυτότητα

«Έθνος χωρίς παρελθόν είναι μία εγγενής αντίφαση. Αυτό που συγκροτεί ένα έθνος είναι το παρελθόν, αυτό που προσδιορίζει ένα έθνος έναντι των άλλων είναι το παρελθόν»

(Eric JHobsbawn)

Η ανάγκη εθνικής επιβίωσης με όχημα την εθνική μας ιδιομορφία δεν απορρέει από μία ψευδαίσθηση για την ανωτερότητα του έθνους μας έναντι των άλλων εθνών αλλά γιατί η γνώση της εθνικής μας ταυτότητας αποτελεί τον αναγκαίο όρο για το ξεδίπλωμα όλων των δημιουργικών δυνάμεων. Κανείς δεν μπορεί να δημιουργεί και να προοδεύει, αν δεν γνωρίζει βαθιά το βαθύτερο «είναι» του. Η συνειδητοποίηση της εθνικής ταυτότητας συνιστά κίνητρο για ένα έθνος να εργαστεί τόσο για τη διαφύλαξη όλων εκείνων των στοιχείων που συνιστούν τον πλούτο του (πολιτισμός, ελευθερία, αγωνιστικό πνεύμα) όσο και για την οικοδόμηση νέων θεμελίων πάνω στα οποία θα στηριχτεί στο μέλλον. 

Κι αυτό γιατί εκτός των άλλων η εθνική αυτογνωσία ενισχύει τη συνοχή ενός έθνους, ισορροπεί τα αντιτιθέμενα συμφέροντα και δείχνει το δρόμο της ομοψυχίας και συνεργασίας για την πραγμάτωση των εθνικών στόχων.

Από την άλλη πλευρά, όμως, απαραίτητη για την επιβίωση του έθνους μας σήμερα θεωρείται η γνώση των νέων δεδομένων του παγκόσμιου σκηνικού. Για να επιβιώσει και να «προκόψει» ένα έθνος δεν αρκεί μόνο να γνωρίζει τις δικές του δυνάμεις αλλά να έχει βαθιά επίγνωση και των όρων της αντικειμενικής πραγματικότητας. Η δράση (αμυντική ή επιθετική) κάθε ατόμου ή έθνους είναι προϊόν τόσο της αυτογνωσίας όσο και της συνειδητοποίησης των δυνατοτήτων που του παρέχει το εξωτερικό περιβάλλον.

Η γνώση, δηλαδή, των εξωτερικών δεδομένων θεωρείται αναγκαίος όρος για κάθε ενέργειά μας ως έθνους, γιατί μας δείχνει τον τρόπο που πρέπει να επιλέξουμε για τη διεκδίκηση των εθνικών μας δικαίων, τις συμμαχίες που πρέπει να επιτύχουμε και το χρόνο που θα δράσουμε. Γενικότερα χαράζει ο αντικειμενικός κόσμος τα «όρια» της δράσης ενός έθνους, χωρίς αυτό να σημαίνει υποχρεωτικά μία πεσσιμιστική υποταγή στην εξωτερική αναγκαιότητα.

Ρεαλισμός και όραμα

«Η πραγματοποίησις των εθνικών μας πόθων δεν εξαρτάται τόσον εκ των ιδικών μας πράξεων, όσον από την συνδρομήν των διεθνών περιστάσεων, αίτινες διαφεύγουν της ιδικής μας επιρροής»

(Ελευθέριος Βενιζέλος)

Όσο αναγκαίος είναι ο ρεαλισμός για τη χάραξη της εθνικής πορείας άλλο τόσο αναγκαία είναι και η ύπαρξη οραμάτων. Κάθε λανθασμένη όμως γνώση των συνθηκών της διεθνούς πραγματικότητας μπορεί να ενεργοποιήσει σε λανθασμένο στόχο και σε λάθος χρόνο τις εθνικές δυνάμεις με αποτέλεσμα να επέρχεται απογοήτευση από τυχόν αποτυχία. Η παράβλεψη των απαιτήσεων του σύγχρονου κόσμου μας κάνει περισσότερο ανέτοιμους και εκτεθειμένους σε κινδύνους.

Αντίθετα η βαθιά γνώση όλων των παραμέτρων (οικονομικών, πολιτικών, στρατιωτικών…) της παγκόσμιας ζωής μας «διδάσκει» την αναγκαία «προσαρμογή» αλλά και μας «διαφωτίζει» για τα όρια του «εφικτού». Το «ευκταίον» ενός έθνους καλό είναι να το προσαρμόζουμε και με τις υπάρχουσες εθνικές δυνάμεις αλλά περισσότερο με τα όρια που θέτει η εξωτερική πραγματικότητα.

Η αναγκαία ισορροπία και σύνθεση

Από τα παραπάνω λοιπόν συνάγεται πως μέσα στις διεθνείς συνθήκες ενός σκληρού κόσμου ο Ελληνισμός επιβάλλεται να οπλιστεί με εθνική αυτογνωσία – αυτοσυνειδησία αλλά και με βαθιά γνώση των νέων δεδομένων. Σε κάθε εθνική μας ενέργεια πρέπει να ισορροπούμε πάνω στη γνώση της εθνικής μας ταυτότητας και στην επίγνωση των αντικειμενικών όρων της παγκόσμιας σκηνής.

Αν προϋπόθεση για μία εθνικά υπερήφανη στάση απέναντι στα προβλήματα της διεθνούς πραγματικότητας είναι η ύπαρξη και συνειδητοποίηση της εθνικής ταυτότητας και ομοψυχίας, αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό για να γίνουμε πειστικοί τόσο στους εαυτούς μας όσο και στους ξένους. Η υπερβολική και άγονη επίκληση του ένδοξου παρελθόντος μας δεν είναι αρκετή όχι μόνο για τη διαμόρφωση και διάσωση της εθνικής μας ταυτότητας αλλά και για την επιτυχή παρουσία μας μέσα σε έναν κόσμο που χαράζει το μακρινό μέλλον.

Πρέπει ως άτομα, ως κοινωνία και ως έθνος να βρούμε εκείνους τους τρόπους με τους οποίους θα συνθέσουμε τη νέα μας ταυτότητα μέσα σε έναν κόσμο που υφίσταται με δραματικό τρόπο κοσμογονικές αλλαγές και κρίση ταυτότητας. Το βάρος της εθνικής μας ιστορικής κληρονομιάς δεν πρέπει να μας εγκλωβίζει σε μία κοντόφθαλμη και μονοδιάστατη ερμηνεία του παρόντος. Η συνύφανση της ιστορικής μνήμης, των ιστορικών εμπειριών – βιωμάτων και διδαγμάτων με τη γνώση του παρόντος και την πρόβλεψη – σχεδιασμό του μέλλοντος του Ελληνισμού για τον αιώνα που ζούμε.

Με λογισμό και όνειρο

Όσο κακό λοιπόν και εθνικά επιζήμιο είναι η απώλεια της ιστορικής μνήμης και η απουσία εθνικής αυτογνωσίας – ταυτότητας άλλο τόσο αρνητικό και εθνικά επικίνδυνο είναι η αδυναμία μας ως έθνος να διαμορφώσουμε και να αναπτύξουμε μία νέα σκέψη και αντίληψη για την παρουσία – θέση της Ελλάδας στο σύγχρονο κόσμο.

Σε έναν κόσμο, λοιπόν, επικίνδυνα ομογενοποιημένο και γεμάτο από αντιφάσεις ο Ελληνισμός υποχρεούται να οπλιστεί με γνώση και παιδεία, χωρίς εθνικιστικές εξάρσεις και αγκυλώσεις, να ανοιχτεί με «λογισμό και όνειρο» στο άγνωστο και αβέβαιο και τελικά να εντάξει τη δράση του σε μια μακροπρόθεσμη ριζική προοπτική αλλαγής τόσο του ίδιου όσο και του κόσμου. Επιβάλλεται ως λαός να εθιστούμε στην συνύπαρξη με την παγκόσμια αβεβαιότητα στηριγμένοι στα σταθερά σημεία του παρελθόντος.

Ο εθνικός ορθολογισμός είναι αναγκαίος σε μια λογικά απροσδιόριστη εποχή. Είναι μία ευκαιρία να διαψεύσουμε τη θέση του Θ. Κολοκοτρώνη και να «λογικέψουμε»:

«Οι Έλληνες είναι τρελλοί, αλλά έχουν θεόν φρόνιμον»

Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/ 






ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΚΚΑΛΑΣ -ΜΑΡΙΟΥΠΟΛΗ



Αυτή η πολιτεία στην άκρια τα Γηραιάς ηπείρου, ισοπεδώνεται.
Κτίρια βομβαρδισμένα, δρόμοι σκαμμένοι, από μπαρούτι πλημμυρισμένοι,
λίγοι άνθρωποι μείναν πίσω γυμνοί και πεινασμένοι.
Ο δυναμόχερος εισβολέας στέκει απαθέστατος ,
μπρος στα δάκρυα που βλέπει και το αίμα τους αχόρταγα πίνει.
Στα πόδια ισχυρών και ανθρωπιστών αποθέτουν την ελπίδα και την περηφάνειά τους.
Ο καρπός της ειρήνης δεν συγκινεί τους παγκόσμιους οργανισμούς.
Τα περιοριστικά μέτρα από τους δυτικούς είναι σκέτο μασκαριλίκι
κι απ’ την άλλη ο εισβολέας πουλάει ζορμπαλίκι,
απαιτεί το φυσικό αέριο να πληρώνεται σε ρούβλι!
Μαδαροί, ξεκληρισμένοι παίρνοντας το δρόμο για την ξενιτιά
περνούν τις νύχτες στην παγωνιά, στην ερημιά,
οδεύοντας στην προσφυγιά.
"Κοιμάται τον ύπνο του δικαίου"  η συνείδηση.
Άδικα αναμένει να χτυπήσει σαλπιγκτήριο ειρήνευσης.
Όμως ένα επτάχρονο κοριτσάκι συγκινεί,
ψάλλοντας με ελπίδα στην ψυχή,
τον εθνικό ύμνο στην πατρίδα να ξαναβρεθεί.

Γιάννης Κοκκάλας
Νέα Σμύρνη 24/3/2022


Η φωτογραφία είναι από https://www.lemonde.fr/




"Εγώ δεν είμαι ποιητής" Ποίημα του ΚΩΣΤΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ μεταφρασμένο στα Γαλλικά από την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΟΛΑΡΗ

 


Κώστας Βασιλάκος - Εγώ δεν είμαι ποιητής

Τα λουλούδια είναι αγάπη ,
τα πουλιά είναι μουσική και ο έρωτας
της ψυχής το φως , έλεγε.
Στο κέντρο αυτός και τ’ αδέσποτα
του έγνεφαν μυστικά έξω απ’ τον κύκλο.
Στη θάλασσα ράβδιζε τα κύματα
για τις χαμένες ζωές των ναυαγισμένων.
Τον έβλεπα να μαλώνει με τον χρόνο
για τα σκουριασμένα τρένα της ελπίδας.
Μοίραζε το πλεόνασμα της στέρησης
στις αόρατες σκιές των πεζοδρομίων.
Και όταν έπεφτε η νυχτιά, ανηφόριζε
κατά το λόφο να μιλήσει στον Θεό.
- Την ημέρα δεν τον βλέπω μονολογούσε ,
κρύβεται από ντροπή για την κατάντια του Ανθρώπου,
μόνο στα σκοτάδια μου φανερώνεται.
Όλοι για σαλεμένο τον είχαν,
μα εγώ τον αποκαλούσα ποιητή
και κάθε φορά για προσβολή το έπαιρνε,
και πάντα με θυμό μου αποκρινόταν.
- Οι ποιητές πουλάνε την ψυχής τους,
εγώ την προσφέρω.
Στο μνήμα του σκάλισα μόνο μια λέξη… ΠΟΙΗΤΗΣ .
Από τότε πάει καιρός πολύς …
ίδιες «βραδιές», «παρουσιάσεις» και «ομιλητές».
Σε μια κρίση εαυτού αποφάσισα ν’ αποκαλυφθώ.
- Κυρίες και Κύριοι ζητώ συγγνώμη,
εγώ δεν είμαι ποιητής , αλήθεια σας λέω .

Κώστας Βασιλάκος 

                              🍁

 Moi Je ne suis pas un poète

Les fleurs, c’est l’amour,
les oiseaux, c’est la musique et l’eros
c’est la lumière de la vie, disait-il.
Au centre c’était lui et les animaux errants
lui faisaient signe en secret hors du cycle.
Dans la mer il frappait les vagues avec un bâton
pour les vies perdues des naufragés.
Je le regardais se disputer avec le temps
pour les trains rouillés de l’espoir.
Il faisait partager le surplus de la privation
aux ombres invisibles des trottoirs.
Et la nuit tombée, il montait
sur la colline pour parler à Dieu.
Pendant le jour je ne le vois pas, se disait-il
il se cache par honte pour la décadence de l’Homme,
il n’apparaît que dans mes ténèbres.
Tous le considéraient comme un fou,
mais moi je l’appelais poète
et chaque fois il le prenait comme une insulte,
et me répondait toujours en colère:
- Les poètes vendent leur âme,
moi, je l’offre.
Sur sa tombe je sculptai un seul mot…POETE.
ça fait longtemps depuis…
Mêmes “soirées”, “présentations”et “orateurs”.
Pendant une crise intérieure je décidai de me révéler.
- Mesdames et Messieurs je vous prie de me pardoner,
moi je ne suis pas poète, je vous dis la vérité.

Traduit en français par Paraskevi V. Molari


Από την υπό έκδοση Δίγλωσση ποιητική συλλογή ΠΙΑΣΜΈΝΟΙ ΑΠΌ ΤΟ ΧΕΡΙ
του Κώστα Βασιλάκου σε μετάφραση στην γαλλική από την Παρασκευή Β. Μόλαρη.



Κώστας Βασιλάκος / Βιογραφικό σημείωμα


Ο Κώστας Βασιλάκος γεννήθηκε στο Πολυδένδρι Αττικής , όπου ζει μέχρι σήμερα.
Σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες και Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά.
Επίσης έκανε σπουδές στην Ψυχολογία των Ομάδων και στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
Εργάστηκε σε Διευθυντικές θέσεις για περισσότερα από 35 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα .
Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών ( Ε.Ε.Λ ) και της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ).
Ποιήματά του βραβεύτηκαν στον Παγκόσμιο διαγωνισμό NOSSIDE , στον Πανελλήνιο Λογοτεχνικό διαγωνισμό της Π.Ε.Λ , στους Δελφικούς αγώνες ποίησης της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ) , στον Ελληνικό Πολιτιστικό Όμιλο Κυπρίων Ελλάδος (Ε.Π.Ο.Κ) και στην Αμφικτυονία Ελληνισμού .
Επίσης η ποιητική του συλλογή « Λόγια δραπέτες» τιμήθηκε από την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών (Ε.Ε.Λ) με το βραβείο ΜΑΡΚΟΥ ΑΥΓΕΡΗ.

Έργα του που έχουν εκδοθεί:
Σκέψεις θραύσματα (ποίηση , εκδ. « Άνεμος Εκδοτική» , 2012),
Περι-Διαβαίνοντας( διηγήματα, εκδ. Αγγελάκη ,2013),
Λόγια δραπέτες (ποίηση, εκδ. «Άνεμος Εκδοτική» , 2015),
Ανάμεσα σε δυο στιγμές ( ποίηση , Εκδ. Σοκόλη , 2017 ).
Το Ω των Ωκεανών (ποίηση , Εκδ. Σοκόλη , 2019).
Το αριστερό μισό του Ήτα ( ποίηση, Εκδ. Αγγελάκη , 2021).



Η Παρασκευή Β. Μόλαρη είναι πτυχιούχος Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και πτυχιούχος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Μάστερ ΙΙ από το Πανεπιστήμιο Paul Valéry Montpellier III . Τμήμα Νεοελληνικών σπουδών στη Νεότερη Ελληνική Ιστορία και Ιστορία της Εκπαίδευσης. Έχει παρουσιάσει και μεταφράσει πλήθος ποιημάτων σύγχρονων Ελλήνων ποιητών και τα οποία χρησιμοποιούνται ως διδακτικό υλικό στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ως συνεργάτης του επιστημονικού περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ έχει δημοσιεύσεις μεταφραστικές της εργασίες και παρουσιάσεις, καθώς και στο Δίκτυο Πολιτικής Ανωτάτης Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών.