ΕΒΙΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ - ΔΥΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ( "ΚΟΡΥΦΩΣΗ ΠΑΘΩΝ" & "ΚΑΛΟΝ ΠΑΣΚΑ ΝΑ ΦΤΑΣΟΜΕΝ" )

 


"ΚΟΡΥΦΩΣΗ ΠΑΘΩΝ"


Εν εφτομάδα των Παθών
Αγία τζιαι μεγάλη
που 'βάλαν στο Σωτήρα μας
αγκάθθινο στεφάνι.

Αρχιερείς τζιαι γραμματείς
εμπαίχτες, Φαρισσαίοι
ούλλοι τους εφωνάζασιν
πως τούτος εν που φταίει.

Θωρείς έκαμνεν θαύματα
ο κόσμος εβουρούσεν
επίστευκεν εις το Θεόν
τα είδωλα πατούσε.

Μ' έναν φιλί προδοτικό
αργύρια τριάντα
κατάδωσεν τον δάσκαλο
Ιούδας ήταν πάντα.

Μετά που Δείπνον μυστικό
έφυεν σαν τον κλέφτη
να πάει να βρει τους οχτρούς
τζιαι να τους πει που ππέφτει.

Εφτύς τον εσυλλάβασιν
σαν τον εγκληματία
ο Πέτρος πριν τον πετεινόν
έκαμεν αμαρτία.

Μακρά που την Γεσθημανή
μιτά τους τον επήραν
θέλαν πολλά να δικαστεί
σγοιαν μια του κλέφτη σπείραν.

Εδώκαν του έναν βερκίν
τζιαι κότσινον μανδύαν
γελούσαν πως εν βασιλιάς
τζιαι κάμναν φασαρίαν.

Ένιψεν τζιαι τας χείρας του
ο Πόντιος Πιλάτος
αμμά δεν ήτουν αρκετόν
νομίζασιν εν σκάρτος.

Έπρεπε να δκιαλέξουσιν
ποιον ήταν να σταυρώσουν
για Ιησούν για Βαρραβάν
ποιον ήταν να καρφώσουν.

Έναν σταυρόν πολλά βαρύν
στο μπόι του παρκάτου
εδώκαν τζιαι διέταξαν
το Γολγοθά θανάτου.

Έδρωσεν τζιαι ποστάθηκεν
πάνω στην ανηφόρα
μαντήλι για να σφοτζιστεί
εγύρευκεν για ώρα.

Όπως του το προσφέρασιν
τζιαι πάνω εσκουπίστην
έφκην άγιον πρόσωπο
πάνω τζιαι εφωτίστην.

Ανάμεσα σε δκυο ληστές
ήτουν το πεπρωμένο
Τετέλεσται σγοιαν ξεψυχά
Θεού προγεγραμμένο.

Τότες σεισμός εγίνηκεν
τζιαι μαύρισεν ο τόπος
πολλοί πιον πιστέψασιν
πως εν Θεός αλώπος.

Στο σώμα του αρώματα
ραίναν οι Μυροφόρες
λευκά τον ετυλίξασι
με σεβασμόν οι κόρες.

Εγλέπασιν τον τάφον του
στρατός να μεν τον κλέψουν
φοούνταν πως Ανάστασην
εν να τους μαντατέψουν.

Την τρίτην μέραν ακριβώς
ως οι γραφές λαλούσαν
τον Κύριο δεν ήβρασιν
στο μνήμα τζιαι βουρούσαν.

Άγγελος ήταν τζιαχαμέ
με τζυλισμένη πέτρα
Χριστός Ανέστη είπεν τους
τες τρεις ημέρες μέτρα.

Να τον θρηνήσουν ήρτασιν
τζιαι μύρα να του βάλουν
οι κόρες μα επρόκειτο
το νέο να το ψάλλουν.

Χριστός Ανέστη εκ νεκρών
αλήθκεια σας το λέμε
τον Άδη τον ενίκησεν
δεν πρέπει πιον να κλαίμε.

Εν εφτομάδα των Παθών
Αγία τζιαι μεγάλη
μα φτάνει στην Ανάσταση
με βάσανα καπάλι.

Έτσι τζιαι μείς τα Πάθη μας
θέλουμεν κάθε γρόνο
με κόπο να πετάξουμε
ψυσιή Ανάστα μόνο.

© Εβίτα Κωνσταντίνου


"ΚΑΛΟΝ ΠΑΣΚΑ ΝΑ ΦΤΑΣΟΜΕΝ"

Για τις ανάγκες της Λαμπρής
Ούλλοι τους ιψουμνίζουν,
Αυκά, λαμπάδες τζαι αρνί
Παντού διαφημίζουν.

Το ράδιον τζαι η τιβί
Πλύσην του εγκεφάλου,
Κάμνουν τζαι χαντακώνουν σε
Τζαι αζουλεύκεις άλλου.

Κοντράρουνται νοικοτζυρές
ποια θα πρωτοζυμώσει
φωτογραφίζουν, αναρτούν
κάθε φλαούνας δόση.

Ψωμιά, φλαούνες,αυκωτές
τσουρέκια, ποξαμάθκια
εγέμωσεν το φέισμπουκ
εφκάλαν μας τα μάθκια.

Όσον για τες λαμπάδες μας
πάσιν για πασαρέλα
πάνω τους βρίσκεις πρίγκιπες,
άππαρον με τη σέλα.

Κατάντησεν το Πάσκα μας
αγωνισμός μεγάλος,
αντί να προσευχούμαστε
γίνεται τόσος σάλος.

Ούλλα μετριούνται με λεφτά ,
φουμίσιν,πόντους λάικ,
εχάθηκεν το νόημα
νούνα μου θέλω μπάικ.

Καλό Πάσκα να φτάσομεν,
γνωστοί μου τζαι αγνώστοι,
προγειωθείτε νακκουρίν
πέρκει Θεέ τζαι Σώστη.

Νηστεία τζαι κατάνυξη,
κόμπον τζαι καλοσύνη,
έτσι θα νώσεις τες γιορτές
έβρε ταπεινωσύνη.

© Εβίτα Κωνσταντίνου







ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Το «ένστικτο θανάτου» στον Χριστιανισμό και στους αρχαίους Έλληνες"

 

Pieta, Giovanni Bellini

α.«Η ζωή πώς θνήσκεις; πώς και τάφω οικείς; του θανάτου το βασίλειονλύεις δε και το Άδου τους νεκρούς εξανιστάς».(«Η ζωή εν τάφω»)

β. «Χριστός ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας, και τοις εν τοις μνήμασιζωήν χαρισάμενος» 

Το δίπολο Ζωή – Θάνατος κυριαρχεί στην υμνογραφία της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα. Η ζωή, ο θάνατος και η ανάσταση του Χριστού αποτελούν το πυρηνικό στοιχείο του Χριστιανισμού, αφού πάνω σε αυτό υφαίνεται η ανθρώπινη και θεϊκή φύση του. Για τους πιστούς ο θάνατος και η ανάσταση του Ιησού δεν συνιστούν μόνον το δομικό στοιχείο του χριστιανικούδόγματος, αλλά και μία υπέρβαση της ανθρώπινης λογικής καιτης φυσικής νομοτέλειας. Γι’ αυτό ο υμνογράφος στον ύμνο της Μ. Παρασκευής (α) εκφράζει την απορία του για τον «θάνατο» του Χριστού. Πεθαίνει ένας θεός;Η σταυρική θυσία ήταν το μέγιστον τεκμήριον του «πάσχοντος θεού» και της αγάπης του προς τον άνθρωπο. 

Αλλά εκείνο που καταμαρτυρά και αναδεικνύει την θεϊκή φύση του Χριστού είναι η «ανάστασή» του και η νίκη του επί του θανάτου «θανάτω θάνατον πατήσας». Ο Χριστιανισμός χωρίς την «ανάσταση» – για πολλούς θρησκειολόγους – θα ήταν μία θρησκεία χωρίς πιστούς, αφού ο άνθρωπος αναζητά σε αυτήν το υπερβατικό, την δύναμη και  την ανατροπή των φυσικών νόμων. Αρέσκεται, δηλαδή, αυτό που τον φοβίζει (θάνατος) να το «νικά» ο θεός του και να φαντασιώνεται έναν κόσμο όπου η απόλυτη εξουσία θα είναι ο «αθάνατος θεός» και όλα θα πειθαρχούν στην ακατανίκητη δύναμή του «του θανάτου το βασίλειονλύεις» (α)

Ο θάνατος και η θρησκεία

Για πολλούς μελετητές της θρησκείας ο θάνατος και ο «φόβος του θανάτου» των ανθρώπων αποτελεί κατεξοχήν προνομιακό πεδίο στο οποίο οι ταγοί της εκκλησίας θεμελιώνουν την εξουσία τους. Όλες οι θρησκείες υπόσχονται ή προσφέρουν παραδείσους ως «αποζημίωση» σε όλους εκείνους που ονειρεύονται μία αθάνατη ζωή αλλά και σε εκείνους που δεν μπορούν ή αρνούνται να αντιμετωπίσουν την αλήθεια της θνητότητάς τους και του θανάτου. Οι θρησκείες ενισχύουν τις φρούδες ελπίδες των θνητών για μια ζωή αιώνια και όπως τονίζει ένα βικτωριανό φυλλάδιο προσφέρουν έναν «Ταξιδιωτικό Οδηγό από τον θάνατο στην Ζωή».

Τόσο ο Μαρξ όσο και ο Φρόυντ θεωρούν πως η δύναμη της θρησκείας εδράζεται στην δημιουργία και προβολή απατηλών αλλά πειστικών εικόνων για την μεταθανάτια ζωή. Ο παράδεισος και η κόλαση είναι το αντίτιμο για την επίγειο ζωή  του ανθρώπου, είτε ως επιβράβευση είτε ως τιμωρία. Έτσι η «θρησκεία μπορεί να εξουσιάζει, να ελέγχει και να επηρεάζει τους καταπιεσμένους και τους αβοήθητους ανθρώπους» (JohnBowker«Ο θάνατος και οι θρησκείες»). Ενδεικτική είναι η αναφορά στην Κόλαση της Μεγάλης Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας (πηγή «Ο θάνατος και οι θρησκείες»).

«Κόλαση: σύμφωνα με την πλειονότητα των θρησκευτικών διδασκαλιών, ο τόπος διαμονής των ψυχών των αμαρτωλών που υποτίθεται ότι είναι καταδικασμένοι να υποφέρουν αιώνια. Οι θεολόγοι και οι κληρικοί χρησιμοποιούν την έννοια της κόλασης, την οποία αντιπαραβάλλουν με τον παράδεισο, για να εξασκούν επιρροή στη συνείδηση και στα αισθήματα των πιστών».

Ο ηγέτης της Σοβιετικής Ένωσης ΝικίταΧρουτσώφ (1953-1964) διακωμωδώντας τις υποσχέσεις της θρησκείας και την πίστη των ανθρώπων στον Παράδεισο και την Κόλαση τόνισε ειρωνικά με ένα σχόλιό του επ’ ευκαιρία της πρώτης πτήσης του Γκαγκάριν στο διάστημα, το 1961:

«Όσο για τον παράδεισο στα ουράνια, ακούσαμε γι’ αυτόν από τους παπάδες. Αλλά θέλαμε να δούμε και μόνοι μας με τι μοιάζει, κι έτσι στείλαμε  εκεί τον ανιχνευτή μας, τον Γιούρι Γκαγκάριν. Περιστράφηκε γύρω από την υφήλιο και δεν βρήκε τίποτα στο έξω διάστημα, μόνο απόλυτο σκοτάδι, είπε, ούτε κανένα κήπο, τίποτα που να μοιάζει με τον παράδεισο».

Ωστόσο οι άνθρωποι εξακολουθούν να ζουν με την ελπίδα του παράδεισου και το φόβο της κόλασης. Ο θάνατος ως ιδέα κυριαρχεί σε κάθε σκέψη και ενέργειά του. Ο θάνατος συνιστά την απόλυτη τιμωρία που επέβαλε ο θεόςστο ανθρώπινο γένος εξαιτίας  των πολλών αμαρτημάτων του, όπως αναφέρεται και στην «Γένεση», 6, 7-8»:

«και είπεν ο θεός. Απαλείψω τον άνθρωπον, ον εποίησα, από προσώπου της γης από ανθρώπου έως κτήνους, ότι εθυμώθην ότι εποίησα αυτούς».

Ο θάνατος στους αρχαίους Έλληνες

Ο φόβος του θανάτου είναι διαχρονικός και οικουμενικός. Υπάρχουν, βέβαια, κάποιες διαφοροποιήσεις από εποχή σε εποχή, από λαό σε λαό κι από θρησκεία σε θρησκεία. Αυτές οι διαφοροποιήσεις σχετίζονται με το πολιτιστικό επίπεδο, με το ρόλος της επιστήμης, τις εμπειρίες και τα βιώματα κάθε λαού αλλά και με την γενικότερη κοσμοθεωρία για τη Ζωή και το Θάνατο.

Στον Όμηρο ο φόβος του θανάτου δεν οδηγούσε τον άνθρωπο σε μία άγονη μοιρολατρία και παραίτηση από τον αγώνα για ζωή. Την αγωνία για το θάνατο και την επιθυμία για αθανασία την εκδήλωναν με την θέλησή τους, γιαυστεροφημία. Σχετικά γράφει ο DamourFranck«Οι αρχαίοι Έλληνες προσπαθούν και αυτοί να κατακτήσουν την αθανασία, μέσω των σκέψεων και των έργων τους που θα διαρκούσαν περισσότερο από την φυσική τους ύπαρξη η οποία είχε ημερομηνία λήξης. Την μέθοδο αυτή την ονόμασαν: Υστεροφημία» («Μακάριοι οι θνητοί γιατί ακόμα είναι ζωντανοί»).

Ωστόσο η θέση των αρχαίων Ελλήνων για τον θάνατο και τον Κάτω κόσμο αποτυπώνεται με τον πιο εναργή τρόπο στο διάλογο του Αχιλλέα με τον Οδυσσέα. Συγκεκριμένα ο Αχιλλέας μετέφερε στον Οδυσσέα την εμπειρία του από τον κάτω κόσμο:

«Περίλαμπρε Οδυσσέα,/ το θάνατο μη μού ζητάς με λόγια να γλυκάνεις./ Κάλλιο στης γης να βρισκόμουν κι ας δούλευα σε/ ανθρώπου μικρού, με δίχως βίος πολύ, παρά στον Άδη να είμαι,/ και βασιλέας να λέγομαι των πεθαμένων όλων». 

Η ειδοποιός, δηλαδή, διαφορά μεταξύ στης στάσης των αρχαίων Ελλήνων και των χριστιανών έγκειται στο γεγονός ότι οι πρώτοι αναζητούσαν την εκπλήρωση των επιθυμιών τους στην επίγεια ζωή και δεν «επένδυαν» σε κάποια αποζημίωση ή δικαίωση στον άλλο κόσμο.

Σχετικά με τον θάνατο το Κοράνι καταγράφει ως διαπίστωση πως αυτός καθορίζεται από το θεό, αφού τίποτα δεν μπορεί να συμβεί χωρίς την θέλησή του. ειδικότερα τονίζεται:

«Ουδείς θνήσκει άνευ της βουλήσεως  του θεού, θνήσκει δε όταν και όπως είναι τούτο γεγραμμένον εν τη Βίβλω τη οριζούση την διάρκειαν εκάστου εν τω κόσμω τούτω όντος», (γ, 139). 

Το ένστικτο θανάτου

Μπορεί ο καθημερινός άνθρωπος να κατατρύχεται από το φόβο του θανάτου και εξαιτίας αυτού να πλάθει πιθανούς χώρους για την μεταθανάτια ζωή (Παράδεισος – Κόλαση), ο πρώτος, όμως, που μίλησε με επιστημονικό τρόπο για τον θάνατο ήταν ο Φρόυντ, με την γνωστή του θέση για το «Ένστικτο θανάτου».

Σύμφωνα με τη θέση αυτή – που για τον Φρόυντ είναι αξίωμα – η τάση καταστροφής του ανθρώπου είναι μία εκδήλωση των ενστίκτων του θανάτου. Για τον Φρόυντ η libido έχει ως έργο να εκτρέψει αυτό το ένστικτο προς τα έξω, προς τους άλλους…Ένα κομμάτι αυτού του ενστίκτου γίνεται Σαδισμός. Πολλές φορές το ένστικτο αυτό τιθασεύεται από το Εγώ, το Υπερεγώ ή την κοινωνία, ή να παραμένει ανενεργές, να επιτρέπεται ή να απωθείται, αλλά ο άνθρωπος δεν μπορεί να απαλλαγεί ολοκληρωτικά από αυτό. Γι’ αυτό επισημαίνει πως «ολόκληρη η ζωή του ενστίκτου εξυπηρετεί τον ένα και μοναδικό σκοπό: του να επιφέρει το θάνατο». 

Πολλοί άλλοι ψυχολόγοι θεωρούν πως ο θάνατος – από μία άλλη σκοπιά – αποτελεί τη ζωοποιό δύναμη της φύσης. Εξάλλου πολλοί προσμετρούν και αξιολογούν την ζωή σύμφωνα με το θάνατο. Σε τελική ανάλυση ο θάνατος λειτουργεί ως εξισορροπητικός παράγοντας της φύσης και συμβάλλει καθοριστικά στην αναγέννηση της ζωής.

«Αν πρέπει να θεωρήσουμε ως αλήθεια που δεν επιδέχεται καμία εξαίρεση το ότι καθετί πεθαίνει για εσωτερικούς λόγους – ξαναγίνεται ανόργανο άλλη μία φορά – τότε είμαστε αναγκασμένοι να πούμε πως ο σκοπός της ζωής είναι ο θάνατος»,(Φρόυντ, «Πέραν από την αρχή της ηδονής»)

Με βάση τις παραπάνω απόψεις του Φρόυντ μπορούμε να ερμηνεύσουμε καλύτερα την απαίτηση του Ιησού προς τους μαθητές του για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τον ορίζουν και να απαντούν στην ερώτηση. «Τίνα με οι όχλοι λέγουσιν είναι», (κατά Λουκά, 9, 18-20). Σχετικά ο Ιησούς τους παρήγγειλε τα παρακάτω, ορίζοντας με σαφήνεια το δομικό στοιχείο της φύσης του, τη Ζωή και το Θάνατο. 

«Ο δε επιτημήσας αυτοίς παρήγγειλενμηδενί λέγειν τούτο, ειπών ότι δει τον υιόν του ανθρώπου πολλά παθείν και αποδοκιμασθήναι από των πρεσβυτέρων και αρχιερέων και γραμματέων και αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», (κατά Λουκά, 9, 21)

­Χρήσιμα βιβλία: 

 

1.    «Πέρα από την αρχή της ηδονής», Φρόυντ, Εκδ. Δαμιανός.

2.    «Ο θάνατος και οι θρησκείες»JohnBowker, Εκδ. Παπαδήμα.

3.    «Το ένστικτο του θανάτου», Βίλχελμ Ράϊχ, Εκδ. Καστανιώτη.

 

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com






ΕΒΙΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ " ΚΥΡΙΟΣ ΟΙΔΕ"

 


Απόψε το βράδυ μην κοιμηθείς αλλόκοτη φαντάζει η βραδιά θαύματα συμβαίνουν επίγεια σε ζώνει ανατριχίλα. Άνοιξαν βλέπεις οι ουρανοί η αγωνία εντείνεται , το Θείο Δράμα κορυφώνεται το ανθρώπινο , ουδείς οίδε. Ακροβατεί ,ισορροπεί ξεφτισμένη η κλωστή του πεπρωμένου ουδείς οίδε τι το ξημέρωμα θα φέρει λανθάνεσαι. Κύριος οίδε τα πάντα εν Σοφία εποίησε ανέμενε με πίστη δεν αργεί το Ξημέρωμα. Ανάσταση ανάταση ωδύνη... Κύριος οίδε... © Εβίτα Κωνσταντίνου


ΠΊΝΑΚΑΣ :ΙΑΚΩΒΊΔΗΣ ΓΕΏΡΓΙΟΣ-ΤΟ ΚΕΡΊ ΤΗΣ ΒΛΆΧΑΣ









Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά "Από το 2020 στο 2030"



«Καλώς μας ήρθες» φώναξε, μόλις άκουσε από την τηλεόραση τα αυστηρά κατά του κορωνοϊού μέτρα και ήταν μέσα Μαρτίου του 2020.Δεν ήταν παρά ένας μεροκαματιάρης, που για πενήντα χρόνια έβγαζε με κόπο το ψωμί, της οικογένειας. Σταύρωσε πάνω στο στομάχι του τα χέρια και, για μία περίπου ώρα, δεν έβγαλε μιλιά ,ούτε όταν η γυναίκα του τον ρώτησε αν θέλει ,να του φτιάξει καφέ .Εκείνος καθόταν στον ξύλινο καναπέ ,έξω ακριβώς από το παράθυρο.

«Άιντε τώρα να κλειστώ μέσα» μουρμούρισε ,έκλεισε την τηλεόραση και βγήκε έξω. Δεν τον χωρούσε το σπίτι ,δεν χωρούσε στα ρούχα του ,δεν ήθελε προς στιγμήν κανένα .Ήθελε να σκεφτεί ,γιατί ήταν εκείνος που έλεγε ξανά και ξανά: σαν έρθει το ένα το κακό απάντεχε και τ' άλλο!

Και σαν να συνήλθε ,φώναξε τη γυναίκα του ,να του φτιάξει τον καφέ λέγοντας: άιντε ,φτιάξε και τον καφέ ,σήμερα, γιατί αύριο, ποιος ξέρει αν θα μπορούμε να πίνουμε έστω έναν καφέ .

Με το που του έφερε τον δίσκο ,παραδοσιακά με καφέ, νερό και γλυκό πορτοκάλι του είπε:«απαγορεύεται»,πολλά «απαγορεύεται» δεν πάμε καλά.

«Γυναίκα, άκουσέ με, τρία πράγματα από 'δω κι εμπρός θα ακούμε, για το αν θα μας περικόψουν τη σύνταξη, για τον κορωνοϊό και για τον Τούρκο που θέλει κι αυτός το κατιτίς του .Τα άλλα όλα ξέχνα τα».

Εκείνη κοντοστάθηκε και γύρισε στην κουζίνα να συνεχίσει τη δουλειά της με ανοιχτή την τηλεόραση, γιατί έλεγε: τι μας πειράζει ας είναι ανοιχτή ,να ακούμε ,ο κόσμος πεθαίνει απ' την αρρώστια .

Σηκώθηκε μετά από δυο ρουφηξιές καφέ ,στάθηκε στην πόρτα και της είπε: ό,τι έχεις να κάνεις σήμερα κάντο ,μην το αφήνεις για αύριο και ιδού η απόδειξη .Άφησα τις δουλειές μου, τώρα πού να τρέχεις σε τράπεζες, πού να κινηθείς σε άλλη περιοχή ,όταν που λέει ο λόγος ούτε για την ανάγκη σου, χωρίς άδεια .

Γύρισε στη θέση του ξαναήπιε μια γουλιά καφέ αλλά δεν τον χωρούσε ο τόπος. Ήταν εβδομήντα και δεν είχε ξανανιώσει τόση μοναξιά ή καλύτερα τόση ανελευθερία .

Όσο ο κόσμος πέθαινε ,τόσο αυστηρότερα ήταν τα μέτρα ,κι όσο αυστηρότερα τα μέτρα ,τόσο αδυνατούσε να το χωρέσει ο νους του .

«Δεν είναι δυνατόν» έλεγε και ξανάλεγε ,έτοιμος να μαλώσει με οποιονδήποτε θα του πουλούσε εξυπνάδα .

Τα μέτρα ήρθαν για να μείνουν και οι δουλειές, η μία μετά την άλλη, έκλειναν, αφού και οι εργάτες κάθισαν στο σπίτι τους .

Το 2030, ο πλανήτης γη άλλαξε. Η πανδημία όπως την χαρακτήρισαν, αχόρταγη «έφαγε» πολλούς .Ανάμεσά τους και το ζευγάρι για το οποίο έγινε λόγος.

Δέκα χρόνια πέρασαν, μας λέει ο γιος τους, για να καταλάβουμε πως η ζωή ,όπως ήταν πριν, δεν θα επανέλθει. Ζήσαμε όσα και όπως ζήσαμε αλλά κάπου είχαμε ξετροχιαστεί για να το πω όπως το αισθάνομαι .Κάθε «θα» έκρυβε ένα πόθο για αποκτήματα, ταξίδια ,σπίτια τεράστια κι ας έλεγε ο μπαμπάς μου το γνωστό «σπίτι όσο χωρείς και γη όση θωρείς» .Ξεπεράσαμε κάθε όριο ,γίναμε απάνθρωποι ,ανήθικοι, εγωιστές ,ατομικιστές ,μολύναμε το περιβάλλον. Φύση είναι , τι να σου κάνει όταν μόνο φορτώνεις και ποτέ δεν ξεφορτώνεις .

Αγανακτώ, γιατί ,θα μπορούσαν να ζήσουν κάποια χρόνια, χιλιάδες που μολύνθηκαν από τον ιό και δεν τα κατάφεραν. Αγανακτώ με την επιμονή μας στην απληστία. Πάλι δεν μάθαμε να είμαστε ολιγαρκείς .Τα θέλουμε όλα, θέλουμε να μην πεινάσουμε ,νιώθουμε ανασφάλεια στα λίγα αναλώσιμα και συνεχώς φορτώνουμε τα ράφια μας ,γεμίζουμε τις αποθήκες να ζήσουμε και οι άλλοι ας πεθάνουν. Έλα όμως που αυτό είναι πρόκληση της συμφοράς, όπως τη νιώσαμε στην εποχή του κορωνοϊού.

Εκεί που έβλεπες πόρτες ανοιχτές ξαφνικά έκλεισαν, μια για πάντα.

Τι μας απομένει πια; Πέρασαν τα χρόνια αντιπαλεύοντας τα ανθρώπινα ,τα λάθη μας ,τις απαιτήσεις μας και την υπερβολή μας!

Αιωνία η μνήμη σας συνάνθρωποι, που δεν ηττηθήκατε σε πόλεμο αλλά σας κατέβαλε μια ασθένεια, για την οποία δεν ήμαστε καν υποψιασμένοι, ότι θα προκύψει και πώς θα προκύψει.

Αιωνία η μνήμη σας συνάνθρωποι, μάρτυρες μιας ακόμα φοβερής πανδημίας ,ασύγγνωστης για τα δεδομένα της ανάπτυξης του 2020.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά



Η φωτογραφία είναι από  https://english.onlinekhabar.com/








ΔΩΡΑ ΜΑΡΓΕΛΗ " Προσευχή"

 


Για μια Ανάταση του κόσμου
Που θα απλωθεί ως τα πέρατα της γης
Για μία Λάζαρη πνοή
Που θα νικήσει το φόβο του θανάτου
-Όχι το θάνατο -
Με της Αλήθειας την πρωτόγνωρη χαρά
Ας απαλύνει τις αθόρυβες ουλές
Ας αποτρέψει τις αιμάτινες ματιές
Ας αποθέσει στην παρηγοριά του ήλιου
Τα εσταυρωμένα δράματα
- γνωρίζουνε ως μάρτυρες του πόνου το αναπόφευκτο -
Ώσπου
Και πάλι να ροδίσουνε
Τα μάγουλα των βράχων
Να γκρεμιστούν οι συμπληγάδες σκέψεις
Ξανά να γεννηθούνε ποιήματα στις φυλλωσιές
Να τα σκορπίσει Άνοιξης άνεμος
-Να μας προφτάσουν -
Γιατί χαθήκανε από καιρό
Της μνήμης τα παπούτσια
-Και ανυπόδητα δεν έρχονται
Κοντά μας πια τα θαύματα-


Δώρα Μαργέλη

Η φωτογραφία είναι από https://www.ekklisiaonline.gr/












ΕΙΡΗΝΗ ΛΕΟΝΤΑΡΑ "Αγκάθια"

 


Μια Άνοιξη ακούω να θρηνολογεί ένα Σταυρωμένο Βασιλιά
Αγκαλιά κρατούσαν σα φυλακτό οι άνθρωποι τα αγκάθινο Στεφάνι
"Σταύρωσον, Σταύρωσον, Σταύρωσον αυτόν"
Πώς αλήθεια να συγκρατήσεις το οργισμένο πλήθος;
Πες μου πώς;
Και ποια είναι η πίκρα του; Από που απορρέει;
Πόσο μεγάλη;
Πώς την κουβαλάει;
Ποιός ο λόγος;
Δεν είδε;
Δεν άκουσε;
Δεν πείστηκε;
Θεός πάνω στο Σταυρό!
Τρέχουν τα μάτια αίμα και ιδρώτα!
Τι μαρτύριο!
Πόσος Πόνος!
Όλη η Οικουμένη Μαρτυρά!
Η Άνοιξη ξέρει και προσκυνά το Μεγαλείο Σου Θεέ μου! Πάντα τα άψυχα γνωρίζουν την Απάντηση.
Γιατί τόση τιμωρία;
Γιατί τόσο μίσος;
Τόσες χιλιάδες χρόνια ξανά και ξανά και ξανά!
Η Σταύρωση Σου Χριστέ για να μας απαλλάξεις από την αμαρτία και εμείς πάντα εκεί χειρότεροι να μη μπορούμε να δούμε, να κατανοήσουμε. Τα θέλουμε χειροπιαστά όλα.
Αυτόπτες μάρτυρες του επαναλαμβανόμενου κακού.
Μας έλκει θαρρείς η καταστροφή..
Δεν αντέχεται βλέπεις η τόση αγάπη!
Δε μπορείς να πιστέψεις στην τόση αγάπη!
Βλέπω τα Μάτια της Μάνας Μαρίας
Της Μάνας σου Χριστέ Μου!
Πόσο Κακό της κάναμε! Της Μάνας σου Χριστέ μου. Τι να πεις σε μια Μάνα! Τι λόγια παραμυθίας στη Μάνα Σου Χριστέ Μου.
Τα καρφιά και τα αγκάθια στο Ματωμένο Βασιλιά.
Οι Ουρανοί!
Ανοίγουν οι Ουρανοί
Μαυρίζει η Πλάση όλη!
Μαυρίζει η Ψυχή.
Θέλαμε ένα Αμνό, αθώο για να μπήξουμε τα αγκάθια μας
Κι ένα Σταυρό
Και το Μεσσία εκεί Σταυρωμένο για να βγάλουμε όλη μας την κακία για να ικανοποιηθούμε..
Δεν ξέρουμε όμως ότι ο Αμνός είναι ο Θεός και η μόνη Ελπίδα.
Πρέπει να τον Σταυρώσουμε για να πιστέψουμε στη δύναμη της Αγάπης.
Υπάρχει όμως κάτι που φωνάζει
Λέγεται Ανάσταση!


Ειρήνη Λεοντάρα

Η φωτογραφία είναι από το https://br.pinterest.com/




ΓΕΩΡΓΙΑ ΔΕΜΠΕΡΔΕΜΙΔΟΥ - ΑΤΙΤΛΟ

 




Πλησιάζει
η Μεγάλη Παρασκευή
θλιμμένα απροσπέλαστα τα μάτια μου
δεν είναι σαν άλλες ήσυχες πασχαλιές
....κάτι πολύ διαφορετικό φέτος
Και θυμάμαι από μικρή
πως κάποτε σε καλοσώρισαν "Ωσαννά"
με βάγια χαράς και μικρούς σταυρούς
και έπειτα τον σταύρωσαν σε ξύλινο σταυρό
μην ξέροντας τι ακριβώς κάνουν
Κι αναρωτιέμαι καταλαβαίνουμε
εμείς τι κάνουμε ...
πάλι θα καλυφθούμε πίσω από Αγιότητες
και από μικρόψυχα πράγματα , ίσως
δεν είδαμε ότι στα κεριά που ανάβουμε
Κάποια παιδιά καίγονται ,πεινούν διψούν
οι φλόγες είναι οι πόνοι που πέφτουν
πάνω στην άμμο του στασιδιού
στην συνέχεια όλα λάμπουν
Μεγαλοπρεπές....
Και εκείνοι που ήταν άπιστοι
δεν διέκριναν την αλήθεια από το ψέμα ,
όρμησαν τον λόγχισαν και του έδωσαν την χολή του
Ήσαν στο ακόμη
Και εμείς που είμαστε στο τώρα
άλλαξε τίποτα .....
Η ιστορία επαναλαβάνεται ,τα δέντρα ανθούς
πέταξαν οι μυρουδιές γλιστρούν στα ρουθούνια μας
Σε λίγες ώρες θα ξεχυθούν οι επιτάφιοι στους δρόμους
όλοι μαζί θα ψάλλουν με σκυμμένο κεφάλι για τον Ιησού
που θυσιάστηκε , ταπεινώθηκε πόνεσε
ψυχικά και σωματικά για μας
Το Αναστάσιμο φως θα παραμένει
από ψηλά να μας φυλάει
Τόσα χρόνια μας άφησε να διαβάζουμε ο ένας τον άλλον,
μα δυστυχώς δεν το κατορθώσαμε...
Κι ήρθε ο καιρός ταπεινά να θυσιαστούμε
και εμείς για τον εαυτό μας δίχως υπερηφάνεια
Να εσταυρωθούμε , καθένας ανάλογα των βαλάντιων
που έδωσε και πήρε
πιο πολύ για την αγάπη ,λέμε πολλές
Θεωρίες δίχως ουσιώδεις πράξεις
Εντολή Κυριού ,πλησιάζουν οι μέρες
Θα εσταυρωθούμε ..
Γιατί οι ποιητές φορτώνουν με χίλια καλούδια τα ποιήματα ,
γιατί οι άνθρωποι δεν είναι άνθρωποι..
Πολλά θα συμβούν όταν θα σπάσει η φιάλη
θα ηχήσει η σάλπιγγα
Φέτος πολλά δάκρυα άνοιξαν οι ουρανοί
γ.δ


Η φωτογραφία είναι από το https://br.pinterest.com/