Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου "Χείμαρρος δακρύων"

 

Με Βάγια Χριστέ μου
Και με ζητωκραυγές
Σε υποδέχτηκε το πλήθος
στα Γεροσόλυμα.

Μόνο, των παιδιών τα  "ωσαννά"
Ήταν Αληθινά και αγνά.

Οι κακεντρεχείς,Δεν άντεξαν Το Φως σου.
Τη Μαγική,Θεϊκή Δύναμή Σου.

Δεν άντεξαν τα Θαύματά Σου.
Την Αλήθεια.

Και στον σταυρό ο αναμάρτητος
Ως κακούργος και ληστής.

Χείμαρρος δακρύων
Πλημμυρίζει την ψυχή μου
Βλέποντάς Σε.
Ακούγοντας το παράπονό Σου.

"Λαός μου,τι εποίησα σοι,
Και τι μοι ανταπέδωκας".

Χείμαρρος δακρύων
Πλημμυρίζει την ψυχή μου
Ο πόνος.
Ο σπαραγμός της Μάνας Σου
Της Γλυκιάς μας Παναγιάς.

Το αγκάθινο στεφάνι σου
Χριστέ μου,
Μετατράπηκε σε Φωτοστέφανο.

"Βασιλιάς κηρύχτηκες
Στην Εβραϊκή γλώσσα της θρησκείας.
Στην Ελληνική του Πολιτισμού.
Στην Λατινική του Νόμου
Και της Κυβερνήσεως".

Υποκλίνεται η ψυχή μου
Και οι στίχοι μου
Μπροστά στο Μεγαλείο Σου,
Προσδοκώντας το Λαμπρό Φως
Της Ανάστασής Σου.

Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου


Η εικόνα είναι από το https://gr.pinterest.com/







Carpe "Συγκινήσεις..."



Πορευόμαστε
στον ατελεύτητο κύκλο του χρόνου.
Συναισθήματα,
η καύσιμη ύλη
στον κλίβανο της ζωής.
Τα γεγονότα συνωμοτούν
φράζουν το δρόμο.
Αποφασίσαμε να ζήσουμε ,
το ένστικτο της επιβίωσης
είναι πολύ ισχυρό.
Με φόντο τον έναστρο ουρανό
ακολουθώ μια σιλουέτα σκοτεινή.
Βυθίζομαι σε μια σιωπή αμήχανη,
σε μια απομόνωση ονειροπόλα.
Μια προσπάθεια επίμονη
να γητεύσω το βλέμμα σου.
Ακουμπώ την ανάσα μου
σου ψιθυρίζω φαντασιώσεις.
Ήρθες, πλάγιασες δίπλα μου,
τα δακρυσμένα μάτια αντέχουν κι άλλες συγκινήσεις.

Carpe.


Φωτογραφία : Painting by Dorina Costras








The Promising actress Rahma Khaled /Egypt




Βy
Dr Atef Kheir

The Promising actress Rahma Khaled /Egypt

The beautiful artist with a distinguished artistic talent, with artistic little fingers, she seeks and hopes to become one day an international artist.
She is the Egyptian artist, Rahma Khaled.

Her name is Rahma Khaled Al-Gharabawi
aged twelve,
Born in Damietta Governorate, Egypt blessed by several talents such as drawing and writing stories.
She is at the seventh grade school,
Her highest ideal is the International doctor Mr Magdi Yacoub
She dreams of being an engineer,
The artist Rahma participated in many art competitions and exhibitions

She is one of the most important competitions and artistic participants
Obtaining the Excellence Medal at the Damietta Art Festival, accompanied by art and the Soul of Art Forum.
She also participated in more than one event and an exhibition of live drawing in the middle of his planet of the largest artists of plastic art and won the admiration and appreciation of the audience

She also participated in many online competitions and events during the quarantine period during the repercussions of the Corona pandemic
And I got the first place in the province.
She also got a second place in the competition of the University of Arab Culture and Arts.

Moreover she received an international certificate of appreciation from the moment International newspaper , as an appreciation of her artistic talent and creative works in plastic art.
She is still and constantly participating in the exhibitions of her school and all the artistic events and competitions of the talented administration in Damietta Governorate. She also participates in all the exhibitions that are announced at the local or international level. In breif Rahma Khaled, is a promising Egyptian artist. We wish her a brilliant future and a shining name in the field of fine art and engineering.

Rahma khaled
12 years

Some paintings 











Poem "Freedom" of Shahid Abbas from Pakistan

 

Poem"Freedom"

The dove flies on the backstage of the cosmos and raindrops fall on the face of humanity
the blue iris springs from worthy dry soil and the rainbow appears on the roof of faithfulness

The black town shall be cleansed without prejudice for others
the moon in her phases shines though an egoic universe
the sun rises in warming rays
as seasons pass into eternity

Nature's gifts are for this land
elegant in her caress abundant in grace
the hopeful people glad beneficiaries of her offering
with their confidence vitalized
with dogged determination
and new found enlightenment
the humbled heart believes the darkness will transform itself into the unique shape of light
as they once more start their journey toward freedom..........
©® Shahid Abbas


Biography

Shahid Abbas is a poet and writer from karapla Tandlianwala Faisalabad Pakistan. He is the author of "Words from Nature" and also the co-author of "We Speak In Syllables".
Shahid's works were already translated into different languages.







ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΑΡΙΝΑ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΥ - ΠΟΙΗΜΑΤΑ

 


 Ο γιος της μητέρας γης

Κι όπως είχαμε βραδιάσει στου λογισμού τ’ άκαρπο ηλιοβασίλεμα
-καθώς και σαφέστατα ο ψαράς τ’ ουρανού
μάζευε πεφταστέρια στην ποδιά της θαλάσσης
με μοναδικό όνειρο το βάδισμα στα κύματα-σ’ ένα βράχο εμφανίστηκε η φωνή.
Λυπήθηκα τον αγέρα που σιώπησε ντροπιασμένος, την άγια πυρκαγιά του θεού
πάνω στο πεσμένο φύλλο που μόνιασε με την λύπη,
καθώς το λίπασμα έσερνε το φθινόπωρο,
τα δάκτυλα λυπήθηκα οπού γιόμισαν αίμα την άρπα αυτού του ημίθεου
που δεν ήξερε ακόμα την αχίλλειο πτέρνα.
Η φωνή σήκωσε την αμμουδιά,
μυριάδες κόκκοι άρχισαν να μας χτυπούν στο πρόσωπο,
πήρε τις βάρκες από τον λιμένα και τις έσπρωξε στο διάσελο,
όρμησε στα δένδρα κι έπεσαν οι καρποί στα χέρια των ερώτων,
κοκκίνησε το όνειρο να μην το φθάνουν γλάροι
κι ίσιωσε τον ορίζοντα στην καμπύλη της ακεραιότητας του σύμπαντος.
Ο γιος της μητέρας γης, ο ποιητής με την σάρκα της φλεγομένης ψυχής,
με την ψυχή της φλεγόμενης σάρκας,
με το χώμα της υψίστης γενναιοδωρίας των ολίγων,
ο γιος της αύρας με την λευκότητα του μετώπου της τίμιας γέννας.
Αυτός ο δάσκαλος της αποκαλύψεως του άλφα και του ωμέγα..

*Στον Δημήτρη Ιατρόπουλο


🌼

 Κανείς δεν περιμένει


Στις σκέψεις σου κατέπεσαν ωχροί και δακρυσμένοι
δυό άγγελοι μακάριοι χωρίς φτερά και γνώση..
Ήταν που είχε η νυχτιά στο σύθαμπο να δώσει
το κύμα να σου μαρτυρά πως ζύγωσε να νιώσει
το έρμο τούτο χέρι σου π' αλάργεψε και πάει..
Σαν μιάν καμπάνα που γροικά τον έρωτα και σπάει
σε ερημιά και σε θανή στου βράχου την αγρύπνια..
Μικρή ζωή, πικρή πνοή, αφτέρουγη και μόνη
πώς να μετρήσει το πρωί την θάλασσα και την ζωή
μ’ αγγέλους μαρτυρία..
Λογάριασε τα μάτια σου στους ουρανούς που σπούνε,
λογάριασε τον όλεθρο βαθιά που κατοικούνε
και πέτα γοργοφτέρουγος στον ήχο
για να φτάσεις την άπατρι ελπίδα σου
π’ άφησες φιμωμένη..
Κανείς δεν περιμένει να του ματώσεις για να πει
στα λόγια να μιλούνε, άκου, πώς σε ακούνε, αυτοί
που πίσω άφησες και σιωπηλά πώς σβηούνε..

🌼

Στην σελήνη

Δεν ήθελες να μιλήσεις για τους καιρούς,
εξάντλησες το πάθος σου στην νοηματική,
περιέπαιξες την άνοιξη και δήλωσες μνησίκακη..
Ήσουν πάντα ένας πρόλογος, αδαής Σελήνη ντυμένη με φως νυχτερινό..
Έλα να περπατήσουμε στην άκρη της πολιτείας,
να σπείρουμε ανάσες στα έρημα σκαλιά
ν’ αγγίξουμε το πέρας με την σάρκα των λέξεων..
Γονυπετής ουρανός και μαυροΐσκιωτοι μπαξέδες,
σημύδες με φυλλώματα ασημιά, αχανείς εκτάσεις,
λειτουργικά σκεύη σε λάθος χέρια, μιά εξουσία μας κοιτά αμήχανα..
Πού έκρυψες τον ήλιο;
Βγήκε ο θεός σεργιάνι κι έκλεψε το παράθυρο,
δεν βλέπω πια τ’ αστέρια,
παρανομώ με χλεύη και κλέβω ένα ξέφτι γαλάζιο
να το ράψω στον κόρφο του βουνού,
να σύρει την κορφή του εδώ να,
ν’ ανέβω αψηλά να πιάσω την άρια στα κόκκινα μονοπάτια..
Ξεμείναμε εδώ, εξόριστοι στης κάμαρης το ξοδεμένο κλάμα..

🌼

Τρία τέρμινα

Οι σκαπανείς τραβήξαν κατά τον νότο,
μιά ομήγυρις με φτηνά και τρύπια καπέλα,
με τα χέρια σβολιασμένο χρυσάφι
απ’ του παραδείσου την αναζήτηση,
με μάτια γιομάτα φέγγος
απ’ της λάμπας το καπνισμένο γυαλί..
Σκιάσανε τα πρώτα σύγνεφα του πρώιμου δειλινού
και καθώς η ξενιτιά δεν έχει συνείδηση,
σκέφτηκαν να ψάλλουν τον δίφθογγο ύμνο,
σαν από παλιά χαμένοι και υπόδουλοι,
σαν από παλιά ορφανοί κι αποδιωγμένοι..
«Μην αναστενάζεις δίχρωμο πουλί,
μάθαμε τους φθόγγους της πληγής στην εξορία..
Έχουμε χιλιόμετρα εμπρός
αλφάβητο να φτιάξουμε, ν´ αλλάξουμε πορεία..»
Θέλησαν στο γιόμα πάνω του φεγγαριού
κόκκινους καρπούς να φάνε,
να ραγίσουν το ήμαρτον να το κάνουν ξόδι για το καντήλι..
Το λάδι λιγοστό στις παρενθέσεις
κι οι υποθέσεις καρνάγια που γεννούν κουκουβάγιες.
Μην κοιτάτε το άκρο της πόλεως,
τρία τέρμινα καρτερούμε να ορθώσουμε τα τείχη..
Είμαστε μιά παλινδρόμηση θρασύτατη
κι ο ευνούχος του φεγγαριού συνοδός
δεν μας επέτρεψε το ταξίδι στα χρυσά ενώτια της θεάς..
Στο πλατύγυρο του καπέλου διάστημα
κατά περιόδους κι εναλλάξ φυλάμε σκοπιά
κι οι υπόλοιποι, όσοι αντέχουν, προετοιμάζονται
για την σφαγή που θ´ ακολουθήσει στις διηγήσεις..
Οι σκαπανείς τράβηξαν κατά τον νότο κι οι παραμυθάδες κατά τον βοριά..

🌼

Τα θλιμμένα παραμύθια

Τα θλιμμένα παραμύθια κείνα που τρέχουν στο δρομάκι,
στο δρομάκι της πόλης που σκέπασε η πείνα,
στο δρομάκι που σιώπησαν τα λιγοστά τα δένδρα,
επάγωσαν, μαρμαρωμένες φιγούρες, σκιές ακίνητες..
Απόκαμαν τα δένδρα,
τί μύθο να σαλέψουν στ' απότιστα κλαδιά;
Ραγισμένα ρείθρα, ψυχές ραγισμένες,
σαν σταφύλια που σταφίδιασαν κρεμασμένα
και αφρόντιστα στο σπίτι που χτύπησε ο θάνατος..
Έχει τόσον θάνατο απόψε, όσα αστέρια έχει ο ουρανός..
Και τα παραμύθια να κυλούν στην κατηφόρα,
έτσι ορφανά, χωρίς παιδιά, με τρομαγμένους ήρωες
και με γλώσσες γεμάτες πύον και αίμα.
Εθέριεψεν ο πόνος και η πόλη απαρηγόρητη,
βάφει την ζωγραφιά μου μαύρη.
Τόσο μαύρο ολούθε, τόση απόγνωση
στων παραμυθιών την ετοιμοθάνατη υπόσχεση.
Καθώς κατηφορίζει ο ήρωας, βάζω την τελεία.
«Τέλειωσες, φίλε μου», του λέω
«Μείνε ακίνητος, ως τα δένδρα να σαλέψουν.
Ίσως, αύριο ροβολήσεις σε έναν άλλον κόσμο.»

🌼

Ένας δίαυλος κι ένα κιάλι

Κι έφτασε η ώρα να λειάνουμε τ’ αστέρια,
να τροχίσουμε τον λεηλατημένο καιρό,
με μιάν απαστράπτουσα λύπη,
ωσάν τ’ αμύγδαλα που άνθη είναι
και τα πρόκαμε ο αγέρας
και πεθάναν έτσι άτονα και παραπονεμένα..
Κι αν οσμιστείς τις κρίσεις μεγαλείου, πάντα το σύμπαν θα καταριέσαι,
έτσι εχθρικό, με την συμπάθεια μέσα στο τσάι
να σου γνέφει ωκεανούς,
κι εκείνο να σου μουρμουρά μ’ έπαρση πόσο μικρός να είσαι..
Δεν κατέβαλα καμιά προσπάθεια,
μούχλιασα μες στα νερά των αρχουσών πελαγίσιων δρόμων
και τα δάχτυλά μου ανομοιόμορφα
μούλιασαν να κλέβουν στιγμές κυμάτων.
Κι εσείς, αγαπητοί μου, να ορίεσθε
που μοναχά ένας δίαυλος σας απέμεινε κι ένα κιάλι,
να ψάχνετε την Ιθάκη,
να θαρρείτε, αφελείς παρατρεχάμενοι,
πως ωρίσθη ο προορισμός σας
και να αφαιρείτε μοίρες κι εξάντες,
να σπρώχνεστε στις ουρές των ταμείων
να σας ξεπληρώσει η ποίηση το διάφορο..
Κι όλο να μετράτε τα κέρδη
στην υπουλία της διάγνωσης πως το λιμάνι εφάνη..
Μικροί κι ενταφιασμένοι παράγοντες
επέτρεψαν στον νεκροθάφτη να σας βάψει το καπάκι γαλανό..
Κι ουδείς ψυχανεμίσθηκε πως Ιθάκη δεν υπάρχει..
Μονάχα εις και ταπεινός ξεσκέπασε το ψέμα..
Πτωχοί μου και ανάγωγοι, πτωχοί και επηρμένοι
τ’ άλογο δεν έχει πια φτερά
κι ο Πήγασος εμάκρυνε στην χώρα της κραυγής..
Μην λυπάσθε,
υπάρχει πάντα η δυνατότητα να ορίσετε νέα Ιθάκη..
Κι εγώ θα φροντίσω να σας απομακρύνω τον ορίζοντα..

🌼

Στου δωματίου την θλίψη

Το φως γέρνει σαν κλέφτης κάτω απ’ τις γρίλιες,
λωρίδες ολάκερες το πάτωμά μου βάφουν φωτεινό,
η ελπίδα ξέφυγε,
σιωπά τον θάνατό της προσμένοντας,
χαραγμένη στον υπόκωφο της ζωής μου σπαραγμό.
Στου χάρτη το απέραντο ποτάμι
να πολεμήσω τα νερά, να ξεριζώσω δέντρα
και να φυτέψω μιάν καρδιά στα βάθη του χειμώνα.
Πόση η θλίψη και μετρά της απουσίας τα βουβά
τα χνάρια του πολέμου..
Τα σύγνεφα εδιάβηκαν και οι σταγόνες πάψαν,
έμεινε μοναχά η κραυγή περαστικών του δρόμου.
Μακρινές φωνές παιδιών και προσμονές μανάδων
γράφουν στης μέρας το λοιπό την ίδια ιστορία.
Αλήθεια πού απόμεινες στην πλώρη ξεχασμένος;
Εδώ ο κόσμος ο γερτός καμπούρες φορτωμένος.
Και τα πολλά φορτώματα δεν άντεξα ποτέ μου.
Λαός γυρνά, λαός κοιτά, λαός και αποδιώχνει.
Και εγώ τ' απομεσήμερου να ομιλώ του θέρους.
Έβρεξε και η τροχιά άλλαξε του φωτός..

🌼

Απαγγελίες

«Ω, για ιδείτε την υγρή εξαίσια μορφή, την θλιβερή και μόνη,
με χέρια σταυρωμένα στην σιωπή να μαρτυρά τους χρόνους,
τους χρόνους που επόθησε να ζήσει σαν Ιθάκη,
να τον περάσουν θάλασσα, να τον περάσουν κύμα,
να είναι μία εντύπωση του θέρους αλγεινή,
να είν’ ο μαύρος ουρανός να δέχεται τ’ αστέρια
και να θυμώνει που και που με την βαριά μορφή,
ενός θεού π’ εξέλειπεν, που μόνον τον αφήκε..»

🌼

Το κυρίως θέμα

Ξενυχτήσαμε,
λιλιπούτειες εισαγωγές στο κυρίως θέμα
κι οι ανθοφόροι ορίζοντες σκεπασμένοι με την ομίχλη.
Κάποτε ο νους προστρέχει ικέτης,
οι αμυγδαλεώνες στο μύρο της κολάσεως
ψάχνουν ένα παράδεισο κρεμασμένο στο χάος,
τα κόμματα, οι τελείες κι όλα τα σημεία της στίξης δεν ωφελούν,
μακάριοι στα εκτελεσμένα τοπία οι εκτελεστές
και τα θύματα μόνιμα σε μιάν πλάνη.
Αν εισέλθετε στην εποχή του κουράγιου,
προσμετρήσετε την άγονη γραμμή.
Εκεί κατοικούν τ' άφωνα ψάρια που εκτελέστηκαν στα δίχτυα,
μην βάλετε ως πρόσημο την ερημία,
γιατί θα είστε συνένοχοι..
Μετά τιμής, η εκτελεσθείσα..

🌼

Το θάμα της πατρίδας

Μυρωδάτες διακυμάνσεις στα τρυφερά σου χείλη,
στα όψιμα τρισεύγενα πελάγη των ματιών σου
μία θαλασσινή μυρτιά να πλέκει ακρογιάλια,
μονάχη να αναζητάς το θείο μες στο βιός σου..
Σύγνεφα στα πόδια σου για να πατείς στα βράχια
κι αλκυονίδες στα μαλλιά για να πετάς στην σκόνη
και μύριες λέξεις να ηχούν στα χείλη σου επάνω
στα άλαλα μηνύματα που σου 'στειλε ο θεός σου..
Και βράδιασε τόσο νωρίς στα κάρβουνα σου χέρια
κι έκαψες για να ζεσταθείς και λάμψη και αστέρια,
τα χρόνια σου που τριγυρνούν, τον κάματο, το κλάμα,
την όψη την ανήλιαγη, το θάμα της πατρίδας..

🌼

Στον Lee

Υποπέσαμε στο αδίκημα της κραυγής, Lee
κι ο καπετάνιος της ερημίας μας αχόρταγος κι εμπαθής
ξύρισε τα ηλιοβασιλέματα,
απαγόρευσε τις τραγιάσκες,
έδεσε τ’ άλογα μες στην παράνοια των ονείρων
και μας επέβαλε την αρχοντιά της άστεγης ζωής..
Κι εσύ, Lee Jeffries, κάπου στην Αμερική
με τα γδαρμένα πρόσωπα στις εκτάσεις των ινδιάνων,
με την ευημερία των χάλκινων ορέων με τις λαξευμένες προτομές
μετράς το σέντσι στην παλάμη των σταφυλιών
κι ορκίζεσαι στα πορτοκάλια
πως οι άγνωστοι θα γίνουν γνωστοί..
Κι έτσι βαδίζει η ζωή σαν ξέφρενο χρηματιστήριο
που εξέπεσε των αξιών χορεύοντας στην λασπουριά
τον χορό της βροχής
με κείνο το ξέπνοο του επιθανάτιου ρόγχου..
Βυθίσου, Lee, η κραυγή θα ξεχειλίσει..
Τόσα και τόσα απογεύματα σε διέταξαν να γίνουν αίμα
στο άσπρο και στο μαύρο σου σοκάκι..
Κοιμήσου, Lee, ίσως αύριο να γίνεις έγχρωμος..

🌼

Ανάδοχοι λυγμοί


Εκείνο τον ήλιο θυμάσαι;
Με την λεμονιά να μοσχοβολά στο κάλεσμά σου;
Με κείνην την πασχαλιά την λευκή στο στήθος, θυμάσαι;
Κι εγώ στο σκαμνάκι ν’ αγναντεύω το χαμογέλιο των ονείρων..
Άκουσα την περπατησιά σου στα βότσαλα του ποταμού,
με εκείνην την παλιά φθαρμένη βαλίτσα να φεύγεις πέρα μακριά
και πάγωσε η γειτονιά μες στην ανάμνησή σου..
Κι ήσουν η τελευταία μου χαρά..
Άγγελος στο χώμα των ανθρώπων..

*Στην νονά μου, στην δεύτερη μητέρα μου Κονδυλία Σολδάτου



Πίνακας : Vladimir Kush ~ "Diary of Discovery"
Από https://vladimirkush.com/






ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Οι ευθύνες του διαχρονικού «Ανθρωπάκου»για τον Πόλεμο"

  «Μην εμπιστεύεσαι τον άνθρωπο, μεγάλε θεέ! Μην του δίνεις περισσότερη δύναμη έως ότου μάθει να χρησιμοποιεί καλύτερα την λίγη που έχει τώρα».(Έμερσον)

Η παραπάνω παράκληση – προτροπή του Έμερσον αναδεικνύει τη σχέση του πολέμου με την «δύναμη» του ανθρώπου. Μία δύναμη που χρησιμοποιείται καταχρηστικά εις βάρος του ίδιου του ανθρώπου και όχι δημιουργικά υπέρ της ειρηνικής συνύπαρξης και της προόδου. Μία δύναμη που την εκχωρούμε σε άφρονες ηγέτες επ’ ωφελεία σκοτεινών σκοπιμοτήτων και αδιαφανών διαδικασιών. Το ανησυχητικό, βέβαια, είναι, ότι λατρεύει και επευφημεί αυτούς τους Ηγέτες που θυσιάζουν το ανθρώπινο αίμα στο κολαστήριο του πολέμου, αναδεικνύοντας έτσι το μεγάλο «Ανθρωπάκι»  που κρύβεται σε κάθε άνθρωπο.


Από τα πράγματα, λοιπόν, τίθενται οι ευθύνες του κάθε ανθρώπου χωριστά για τον πόλεμο, αλλά και το χρέος του για την αποτροπή του. Του πολέμου που φαίνεται να γράφει την δική του «ιστορία», ανεξάρτητα από τη βούληση του ανθρώπου. Έχει τη δύναμη να τον αποτρέψει ή είναι εγκλωβισμένος στην «μικρότητά» του και στην αδυναμία  ή απροθυμία να συνειδητοποιήσει την δύναμή του;

Οι Ευθύνες του «Α ν θ ρ ω π ά κ ο υ»

«Αφήνεις τους ανθρώπους της εξουσίας να αναλάβουν δύναμη για το «καλό του Ανθρωπάκου»… Δίνεις στους ανθρώπους της εξουσίας, ή σε ανθρώπους με κακόβουλες προθέσεις τη δύναμη να σ’ αντιπροσωπεύουν. Και πολύ αργά ανακαλύπτεις ότι πάντα είσαι το κορόιδο»(«Άκου Ανθρωπάκο», Ράϊχ)

Ο Βίλχελμ Ράϊχ στο εμβληματικό του έργο «Άκου Ανθρωπάκο», αποπειράται να αναδείξει τις ευθύνες του ανθρώπου για τον πόλεμο επισημαίνοντας ταυτόχρονα και τον τρόπο υπέρβασής του μέσα από έναν εικονικό διάλογο. Και όλα αυτά το 1946-47 (χρόνος γραφής και έκδοσης του έργου) και μετά από την εμπειρία και τα τραυματικά βιώματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (1940-44). Μία καταγραφή – σύντομη και επιλεκτική – ίσως θα βοηθούσε το βάθος αλλά και την αποτελεσματικότητα των προτάσεων του Ράϊχ για την αποτροπή του πολέμου στο βαθμό που ο «Ανθρωπάκος» με την σιωπή του και την συναίνεσή του τροφοδοτεί το «Μεγάλο όρνιο» (Ηγέτες, πόλεμος) και όχι τον «Αετό» (Ειρήνη, πρόοδος).

Αρχικά δίνονται από τον συγγραφέα οι βασικές συντεταγμένες του «Ανθρωπάκου» που τον καθιστούν άθελά του «συνένοχο» του πολέμου και αιώνιο θύμα των άφρονων Ηγετών του από τους οποίους αντλεί δύναμη για αυτοεπιβεβαίωση.

«Ο Ανθρωπάκος… συγκαλύπτει την μικρότητά του και τη στενότητά του με ψευδαισθήσεις δύναμης και μεγαλεία, με τη δύναμη και το μεγαλείο άλλων. Είναι περήφανος για τους μεγάλους στρατηγούς του, μα όχι περήφανος για τον εαυτό του»

Του καταλογίζει, επίσης, πως λειτουργεί μόνον ως καταναλωτής και πατριώτης «Θέλεις μόνο να είσαι καταναλωτής και πατριώτης». Επίσης επισημαίνει τον διαρκεί φόβο του που τον οδηγεί σε κραυγές και όχι σε μια ορθολογική αποτίμηση της θέσης του. «Κραυγάζεις επειδή φοβάσαι».

Αποτέλεσμα όλων αυτών των ιδιοτήτων του η λατρεία των τυράννων και η επώαση μιας αντι-ανθρώπινης συμπεριφοράς. Στο σημείο αυτό ο Ράϊχ επισημαίνει τις διαφορετικές επιλογές που θα μπορούσε να κάνει ο «Ανθρωπάκος» του, που ωστόσο στράφηκε σε άλλες ανθρωποβόρες.

«Είχες να διαλέξεις μεταξύ της πνευματικής ανύψωσης στον Υπεράνθρωπο του Νίτσε και της εξευτελιστικής κατάπτωσης του Υπάνθρωπου του Χίτλερ. Φώναξες “Χάϊλ και διάλεξες τον Υπάνθρωπο”»

«Τι πρέπει να κάνω λοιπόν;»

Στο σκληρό σφυροκόπημα του Ράϊχ ο «Ανθρωπάκος» αντιτείνει το ερώτημα «Τι πρέπει να κάνω λοιπόν; Μισώ τον πόλεμο. Τι πρέπει να κάνω για να γίνω φορέας της ανθρώπινης κοινωνίας;».

Η απάντηση είναι απλή έστω κι αν κινείται σε ένα ευκταίο επίπεδο. Του προτείνει να ασχολείται με τα ειρηνικά του έργα και να πάψει να λατρεύει τους ηγέτες του. «Να οργώνεις τα χωράφια σου, να καρφώνεις με το σφυρί σου… να γράφεις άρθρα για τα γεγονότα της ημέρας, να διεισδύεις ακόμα βαθύτερα στα μυστικά της φύσης».

Στις αντιρρήσεις του «Ανθρωπάκου» που εξομολογείται πως αναγκάζεται να πολεμήσει λόγω της δύναμης των ανωτέρω του, της εξουσίας, ο Ράϊχ τού υπενθυμίζει πως:

«Σε τραβάνε στον πόλεμο και καταστρέφουν το χωράφι σου και το εργοστάσιό σου, γιατί όταν τα κάνουν αυτά εσύ βροντοφωνάζεις, Ζήτω ο πρίγκηπας καμαρωτός, ο Ιππότης…».

Στις συνεχείς αντιρρήσεις του «Ανθρωπάκου» για την αδυναμία του να διαφοροποιηθεί και να αντιταχθεί στην αναγκαιότητα της εξουσίας και στη δύναμή της ο Ράϊχ διατυπώνει τη τελική του πρόταση για τη στάση του ανθρώπου απέναντι στην προοπτική ανατροπής του πολέμου.

«Εξαρτάται αποκλειστικά από σένα, Ανθρωπάκο,

αν θα σε πάρουν ή όχι στον πόλεμο. Ας ήξερες μόνο ότι δουλεύεις για την ζωή και όχι για τον θάνατο. Ας ήξερες μόνο ότι όλα τα ανθρωπάκια στη γη είναι ακριβώς σαν εσένα»

Και αλλού προχωρεί σε μία πιο ρηξικέλευθη πρόταση, έστω κι αν ενέχει στοιχεία υπερβατικότητας και αγγίζει τα όρια του ουτοπικού.

«Φράξε ένα χωράφι έξω από κάθε πόλη της γης και άφησε μέσα τους διπλωμάτες και τους στρατάρχες να σκοτώνουν προσωπικάο ένας τον άλλο»

Ως αντιστάθμισμα στην ιδιότητα του «πατριώτη» που κυοφορεί τον πόλεμο, ο Ράϊχ αντιπροτείνει κάτι άλλο πιο ανθρώπινο και πιο οικουμενικό…

«Η αγάπη, η δουλειά και η γνώση δεν έχουν πατρίδα, δεν ξέρουν τελωνειακούς σταθμούς και δεν φοράνε στρατιωτικές στολές. Είναι διεθνείς κι αγκαλιάζουν όλη την ανθρωπότητα»

Οι ευθύνες του Ο.Η.Ε.

Ωστόσο, ο τελευταίος πόλεμος δεν ανέδειξε τις διαχρονικές ευθύνες μόνον του «Ανθρωπάκου» του Ράϊχ, αλλά και την αναποτελεσματικότητα των διεθνών οργανισμών στην αποτροπή του. Ο Ο.Η.Ε. που ιδρύθηκε μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (24/10/1945) με σκοπό την ασφάλεια και την διεθνή ειρήνη – συνεργασία, απέτυχε παταγωδώς να προβλέψει ή να αποτρέψει έναν προαναγγελθέντα πόλεμο στην Ευρώπη που υπήρξε το πεδίο μάχης δύο φορές στον αιώνα που έφυγε. Οι πλατωνικές διακηρύξεις του περί ειρήνης και τα ψηφίσματά του δεν εισακούγονται ούτε εφαρμόζονται. Η χώρα μας έχει πικρή εμπειρία από την αναποτελεσματικότητά του. Το ίδιο αναποτελεσματικό στάθηκε και το Συμβούλιο Ασφαλείας, αφού οι ισορροπίες μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων ακυρώνουν το έργο του. Θα ήταν μία κίνηση αξιοπρέπειας και υπηρεσίας στην διεθνή ειρήνη η παραίτηση του κ. Γκουτιέρες συνοδευόμενη από την καταγγελία της ιταμότητας όσων χρησιμοποιούν τον πόλεμο ανερυθρίαστα προς εξυπηρέτηση των εθνικών τους συμφερόντων.

Τα κινήματα ειρήνης

Εξίσου, όμως, περιορισμένου «βεληνεκούς» αποδείχτηκαν και τα κινήματα ειρήνης σε διεθνές επίπεδο, αφού πέραν μιας πρόσκαιρης ευαισθητοποίησης των λαών δεν κατόρθωσαν τίποτα περισσότερο. Η πίεση που άσκησαν ήταν μηδαμινή και πολλές φορές κατηγορήθηκαν για ιδεολογική εξάρτηση και για εξυπηρέτηση κομματικών σκοπιμοτήτων. Το «μείζον», η εσωτερική μεταμόρφωση των ανθρώπων προς ειρηνική συνεργασία και η πίεση προς τους ηγέτες να αποφεύγουν τη βία ως τρόπος επίλυσης των διακρατικών διαφορών, δεν καρποφόρησε. Πολλές φορές φαίνεται πως οι καλές προθέσεις δεν είναι αρκετές να ακυρώσουν το πνεύμα του πολέμου που καραδοκεί σε κάθε γωνιά της γης μας.


Η σιωπή των διανοουμένων

Ηχηρή, επίσης, στον Ουκρανικό πόλεμο ήταν και η «σιωπή» των πνευματικών ανθρώπων. Δεν γνωρίζω αν αυτή ήταν μία συνειδητή επιλογή και προϊόν της συνειδητοποίησης πως κανείς πλέον δεν τους «ακούει» ή εγκλωβίστηκαν στα παραδοσιακά τους στερεότυπα να απέχουν από δηλώσεις και πράξεις που ενέχουν και πολιτική χροιά. Άλλοι τούς καταλογίζουν ιδεολογική μονομέρεια που λειτουργεί υπέρ της επιθετικότητας της Ρωσίας, αφού αν τον πόλεμο τον διεξήγαγε άλλη χώρα (Η.Π.Α., Ισραήλ) η φωνή τους και ο καταγγελτικός τους λόγος θα ήταν πιο ισχυρός και συνεχής. Μέσα σε αυτήν την υποψία βυθισμένοι έχασαν μία ευκαιρία να ορθώσουν το ανάστημά τους και να διαμορφώσουν συνειδήσεις φιλειρηνικές και ανθρώπινες. Μπορούν οι πνευματικοί μας άνθρωποι πλην της ιδιότητας του «πνευματικού» να γίνουν και «πολίτες» - διαπαιδαγωγοί του πλήθους.

Η Τέχνη

Αλλά και η Τέχνη με την ευρύτερη έννοια του όρου (Μουσική, Θέατρο, Ποίηση…) φάνηκε απούσα στον τωρινό πόλεμο σε σύγκριση με άλλους παρόμοιους πολέμους. Εκτός κάποιων ηχηρών εξαιρέσεων οι δημιουργοί εσίγησαν μπροστά στον απρόβλεπτο πόλεμο, αφού καμία λογική και ηθική δεν μπορεί να τον δικαιολογήσει. Το μόνο που έκανε έντονη την παρουσία του ήταν το διαδίκτυο που ανέσυρε από το ποιητικό – μουσικό corpus γνωστά ποιήματα και τραγούδια αντιπολεμικού χαρακτήρα. Έστω κι αυτό το στοιχείο είναι καλοδεχούμενο, για να καταδειχθεί πως δεν υπάρχουν «δίκαιοι» και «άδικοι» πόλεμοι, αλλά ότι ο πόλεμος είναι απλά μία παράνοια.

Ενδεικτικά παραθέτω τους στίχους ενός τραγουδιού που ακούστηκε στον πόλεμο του Κόλπου (1990) που είχε απαγορευτεί ακόμη κι από το BBC.

«Οπλισμένα αδέλφια μου/ Υπάρχουν τόσοι διαφορετικοί κόσμοι/ τόσοι διαφορετικοί ήλιοι/  κι εμείς έχουμε μόνον έναν κόσμο/ …Είμαστε ανόητοι που κάνουμε πόλεμο/ Με τα οπλισμένα αδέλφια μας»

(«Μπράδερς ιν Αρμς» (Οπλισμένα Αδέλφια), Ντάϊαρ Στρέϊτς) 

Αλλά και τους στίχους ενός ποιήματος του Μπρεχτ

«Στρατηγέ, ο άνθρωπος/ είναι χρήσιμος πολύ./ Ξέρει να πετάει, ξέρει να σκοτώνει./ Μόνο που έχει ένα/ ελάττωμα:/ Ξέρει να σκέφτεται»

(«Στρατηγέ το τανκ σου είναι δυνατό μηχάνημα»)

Όσο για τον «Ανθρωπάκο» του Ράϊχ και τον σημερινό άνθρωπο καλό είναι να θυμηθεί πως κάποτε σε ένα περίεργο δικαστήριο ή γιορτή ο λαός στεφάνωσε τον υμνητή της Ειρήνης, τον Ησίοδο και όχι τον υμνητή του πολέμου τον Όμηρο. Το σκεπτικό ήταν αφοπλιστικό:

«Θαυμάσαντες… οι Έλληνες… επήνουν… και εκέλευον διδόναι την νίκην (τω Ομήρω). Ο δε βασιλεύς του Ησίοδου εστεφάνωσεν ειπών δίκαιον είναι τον επί γεωργίαν και ειρήνην προκαλούμενον νικάν, ου τους πολέμους και σφαγάς δεξιόντα»

­            Χρήσιμα βιβλία και άρθρα:

1.              * «Άκου Ανθρωπάκο», Βίλχελμ  Ράϊχ

2.             * «Ο πολιτισμός πηγή δυστυχίας», Σίγκμουντ  Φρόϋντ

3.       *«Περί πολέμου: Ερωτήματα χωρίς απαντήσεις», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot  «ΙΔΕΟπολις»

4.          *«Η «παγίδα» του Θουκυδίδη» και η Ρωσία που βρυχάται», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot «ΙΔΕΟπολις»

5.              *«Περί πολέμου», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot  «ΙΔΕΟπολις»

6.     * «Οι παράπλευρες συνέπειες του Πολέμου», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot «ΙΔΕΟπολις»

7.     * «Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το «Επιχείρημα της Ολισθηρής πλαγιάς», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot  «ΙΔΕΟπολις»

8.         * «Δεν θέλω να πεθάνω»: Ένα δάκρυ – βόλι της μικρής Βλάντα από την Ουκρανία, Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot  «ΙΔΕΟπολις»

9.          *«Ο «αναθεωρητισμός» του Πούτιν και το τέλος της Ευρωπαϊκής αθωότητας», Ηλίας Γιαννακόπουλος, blogspot  «ΙΔΕΟπολις»

 https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/

 


ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ - "ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΕΦΤΕΙ ΤΡΙΤΗ ( ή Γάμος Σημαίνει ΙΙΙ)" ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΧΛΙΑΡΑ

 


Η Man’s Theater παρουσιάζει
την σπαρταριστή κωμωδία του Θανάση
Χλιάρα με τίτλο:

ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΕΦΤΕΙ ΤΡΙΤΗ
( ή Γάμος Σημαίνει ΙΙΙ)


ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΠΕΜΠΤΗ 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022

ΩΡΑ 20.30

ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΕΚΣΤΑΝ

ΚΑΥΤΑΝΤΖΟΓΛΟΥ 5 , ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ

ΓΙΑ ΤΡΕΙΣ (3) ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΠΕΜΠΤΗ 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΣΤΙΣ 20.30


Μία εκρηκτική κωμωδία σχέσεων!

Τέσσερα ζευγάρια βρίσκονται για ένα Σαββατοκύριακο σε ένα Airbnb στο Παρίσι, με αφορμή μία επαγγελματική θεατρική επιτυχία.

Το ένα ζευγάρι είναι παντρεμένο. Το δεύτερο θα παντρευτεί. Το τρίτο είναι σε διάσταση. Το τέταρτο κάνει απλά …παρέα.

Όλοι τους έχουν μυστικά, όνειρα κι ελπίδες.

Τί θ αλλάξει άραγε; Ειδικά όταν εμπλέκονται γονείς, θείοι, παιδιά , μωρά και … συγγραφείς που προσποιούνται κάποιον άλλο;

Πώς γίνεται το Πάσχα να πέφτει Τρίτη;;;

Για σας, ποιό είναι το ιδανικό ζευγάρι;

Υπέροχη μουσική σας ταξιδεύει στο ρομαντικό Παρίσι, με αξέχαστες φωνές.


Κείμενο - Σκηνοθεσία : Θανάσης Χλιάρας

Πρωταγωνιστούν:

Μαρία Παπαδοπούλου

Διονύσης Ταραζής

Σμαράγδα Γιαννίση

Δομνίκη Καστανάκη

Νίκος Πυροκάκος

Κλεοπάτρα Εμμανουήλ- Κυριακοπούλου

Θανάσης Χλιάρας


Φωτογραφία :John D Carnessiotis

Φώτα/Ήχος: Πασχάλης Τσέρνας

Makeup Artist : Δέσποινα Παπαϊωάννου

Graphic Designer: Τζωρτζίνα Αποστολάκη

Μουσική και ενδυματολογική επιμέλεια:

Κλεψύδρα Team

Γενική Είσοδος 10€.

Τηλ κρατήσεων 6982460011


Παραγωγή MAN’S THEATER PRODUCTIONS