TELMA – single “ETERNAL” από το ομώνυμο άλμπουμ…+νέο official video

 

“ETERNAL” 

(Δείτε το  official video εδώ) 

 

https://www.youtube.com/watch?v=hl82kkduLfg 



Dancer / Choreographer Fotini Zoe Karatisoglou 

Filmed & Editted by Theocharis Vangelaras 

Thanks also to Project ΙππόΚαμπος. 

Music By Telma 

Lyrics By Angelo Kane 

Produced and Recorded By George Margaritopoulos 

Drums Recorded By Frank TheTank at Mix Studio Thessaloniki 

Reamping By Kosta Vreto at Valve Studdioz 

Mixed By Angelo Kane at 11 Rock mixing studios 

Mastered by Tony Lindgren at Fascination Street Studios 

 

Μετά από 6 μήνες από το release του άλμπουμ τους, οι Telma ανακοινώνουν το νέο βίντεο κλιπ τους για το ομώνυμο τραγούδι Eternal”. 

 

Για όποιον έχει ακούσει τον δίσκο των Telma προσεκτικά, μπορεί να καταλάβει ότι το Eternal είναι ένα ξεχωριστό κομμάτι για τη μπάντα, δεν είναι τυχαίο άλλωστε που έχει και το όνομα του ο δίσκος. Το “Eternal” δίνει ένα διαφορετικό, αισιόδοξο vibe, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κομμάτια, εμψυχώνοντας τον ακροατή να αντιμετωπίζει τη ζωή χωρίς να τα βάζει κάτω ότι κι αν αυτή του επιφυλάσσει. To μήνυμα μεταφέρεται ταιριαστά με τον μελωδικό αλλά πάντα δυνατό και βαρύ ήχο της κιθάρας, μαζί με αρκετά καλά επιλεγμένες φωνητικές γραμμές. 

 

Η απλότητα που έχει κρατήσει η μπάντα σε αυτό το κομμάτι δεν είναι κάτι τυχαίο, αλλά προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο να περάσει ακόμα πιο ξεκάθαρα το μήνυμα του τραγουδιού. 

 

“Even if I’m bent, I will not be broken.” 

Στο βίντεο κλιπ πρωταγωνιστεί η Φωτεινή Ζωή Καρατίσογλου, η οποία έχει επιμεληθεί την χορογραφία αλλά και την εκτέλεση του χορευτικού. Ο Θεοχάρης Βαγγελαράς ήταν υπεύθυνος για το δημιουργία του βίντεο κλιπ και έκανε την βιντεοσκόπηση, το edit, καθώς και τα ειδικά εφέ του βίντεο. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν πλάνα της μπάντας, τα οποία τραβήχτηκαν από τον Πέτρο Δημουλά. 


Official links 


                      

 



ΕΛΕΝΗ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΣΤΡΑΤΗ - ΔΕΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

 

Art: Vladimir Kush ~ "Diary of Discovery"



i.Γυμνά χαλάσματα

Κομμάτια γίνανε οι ώρες και σωπάσαν
μες στα ερείπια το δάκρυ περισσεύει.
Σταυρώσαν πάλι οι ριπές και προσπεράσαν
ένα παιδάκι τη μανούλα του γυρεύει
και όλο κλαίει, όλο κλαίει.

Σ’ ένα σακίδιο η ζωή τσαλακωμένη
σ’ ένα φορείο η ελπίδα να ουρλιάζει
γυμνά χαλάσματα, φυγή μαυροντυμένη
κι ένα παιδάκι μοναχό του μες στ’ αγιάζι
που όλο κλαίει, όλο κλαίει.

Πες μου.
Ποιος αγοράζει τη ζωή, ποιος την πουλάει
ποιος ξεριζώνει τις πατρίδες μ’ ένα νεύμα;
Ποιος την αλήθεια όσα - όσα ξεπουλάει
και μέχρι πότε θα κυλάει μαύρο αίμα;
Πες μου.
Πώς να στεγνώσω αυτό το δάκρυ
απ’ του μικρού παιδιού το βλέμμα;

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼

ii.Ξεραμένες τουλίπες

(Για όλους όσους η κοινωνία «φρόντισε» να έρθουν και να φύγουνε μονάχοι)


Κλειδωμένες οι λύπες
ριζωμένες στα μάτια σου
κι ο αέρας να παίρνει το δάκρυ.
Ξεραμένες τουλίπες
στα γυμνά σκαλοπάτια σου
κι ένα γέλιο σου, κάπου στην άκρη

Ξοφλημένες ελπίδες
με σιωπές που χρεώθηκες
να ουρλιάζουν τη νύχτα σαν λύκοι.
Χαραγμένες ρυτίδες
όλα όσα φορτώθηκες
ποια στιγμή, ποια ζωή σού ανήκει;

Κολυμπάει η μέρα
στις καθάριες σου θάλασσες
συντροφιά σου ο βυθός κι ένας βράχος.
Ποιος να πει καλημέρα;
ποιος να δει όσα αγκάλιασες
αφού ζεις και πεθαίνεις μονάχος;

Μη λυπάσαι
τώρα που ήρεμα χάθηκες
στο αιώνιο, γαλάζιο σου κύμα
απ’ τον ξένο, τον γυάλινο κόσμο μου
θα σου γράψω κι εγώ ένα ποίημα

Να θυμάσαι
τώρα πια που ξεγράφτηκες
απ’ του κόσμου το τρύπιο κιτάπι
θα γυρεύω στον δρόμο τα μάτια σου
να μου δείχνουν πως μοιάζει η αγάπη

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼 

iii.Μια συγνώμη υγρή

Διπλωμένες σελίδες
αφημένες κατάχαμα
και το χώμα βροχή να μυρίζει.
Δύο μαύρες κηλίδες
να ρουφούνε το χάραμα
κι ο καπνός τη ζωή να ξαφρίζει

Πυρετός,
σε μια άνιση πάλη
παγετός,
στο χλωμό προσκεφάλι
δυνατός,
της καμπάνας ο κτύπος,
ξημερώνει ή νύχτωσε μήπως;

Καρφωμένες φτερούγες
ματωμένα πετάγματα
και το αίμα του χρόνου, να πήζει
Ζαρωμένες φιγούρες
μαυρισμένα αγάλματα
να τελειώνει η ζωή ή ν’ αρχίζει;

Ανοιχτές τ’ ουρανού οι εξέδρες
διψασμένες της νύχτας οι σφαίρες
κι ένα κρίνο στην πίσσα ν’ ανθίζει.
Μες στις φλόγες, λαμπάδα που καίει
ένα σκούρο ποτάμι να ρέει
κι ο αέρας μπαρούτι μυρίζει

Μη μου κλαις
μη φοβάσαι τη νύχτα
όσα θες
μες στα σπλάχνα σου ρίχτα
με τ’ αστέρια να πιάσουν χορό

Μη μου κλαις
άσε εμένα να κλάψω
μια συγνώμη υγρή να σου γράψω
για τον κούφιο καιρό που ανέχομαι
για τον άδειο καιρό που φορώ

Ελένη Σωφρονίου Στρατή


                   🌼🌼

iv.Δεν ήρθες

Δεν ήρθες. Σε περίμενα, μα δεν ήρθες.
Άφησα όλη τη νύχτα το παράθυρο ανοιχτό
κι εγώ εκεί, πίσω απ’ τ’ ανοιγμένο παράθυρο
να καρτερώ, ίσως φανεί από κάπου το βλέμμα σου.
Έβρεχε ψες. Την άκουγες άραγε τη βροχή;
Έτσι όπως καθόμουνα πίσω απ’ τ’ ανοιγμένο παραθύρι
με χτυπούσε στο πρόσωπο, λες κι ήθελε να ξεπλύνει
την αλμύρα που αυλάκωνε τα μάγουλά μου.
Τα δέντρα λύγιζαν, έπεφταν τα φύλλα κιτρινισμένα στο μπαλκόνι
μα εγώ εκεί, πίσω απ’ τ’ ανοιγμένο παραθύρι
να καρτερώ, ίσως φανεί από κάπου το βλέμμα σου.
Ξέχασα να σου πω. Το απόγευμα μπαινόβγαιναν φίλοι
πολλοί φίλοι, με κερνούσανε λόγια όμορφα, χαμόγελα αγάπης
τους κερνούσα κρασί και κάθε φορά έβαζα κι ένα επιπλέον ποτήρι στον δίσκο
και κοίταζα την πόρτα. Δεν γίνεται – έλεγα – όπου να ‘ναι θα φανεί.
Για μια στιγμή πήγα και στάθηκα στην είσοδο μ’ ένα ποτήρι γεμάτο κρασί.
Πίσω μου ακούγονταν γέλια, φωνές, τραγούδια, κιθάρες
μα εγώ, το μόνο που έβλεπα ήτανε τη μοναξιά
να πηγαινοέρχεται μ’ ένα μαύρο παλτό στο πεζοδρόμιο
και να τρυπά την αντοχή με τα ψηλοτάκουνά της.
Οι φίλοι, άρχισαν ένας - ένας να φεύγουν.
Ήπια γουλιά – γουλιά το κρασί. Έκλεισα την πόρτα.
Άνοιξα το παράθυρο. Έβρεχε.
Δεν ήρθες. Σε περίμενα, μα δεν ήρθες.

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼

v.Δίχως αύριο

Ψιθυρίζουν σε μια χούφτα ονείρου,
δροσερές αναμνήσεις χαράς
και τα χείλη τρεμάμενα
στη βουβή των χαδιών τη λαχτάρα,
ψηλαφίζουν της μέθης τα ρίγη.

Κρύβει ο ήλιος των συγνέφων το ξέσπασμα
σε μεταξωτή, κατακόκκινη φόδρα
και χορεύει αφράτο το κύμα
σαν καταγάλανη γοργόνα
λουσμένη σε μαργαριταρένιες σταγόνες.

Κάπου ανάμεσα στο φως,
χρυσίζουν της ζωής τα κουδούνια
και μέσα στ’ απόμερα σοκάκια
των δύσβατων λογισμών,
σε κοιτάζω βαθιά μέσα στ’ άπειρο
σ’ αγκαλιάζω σφιχτά, δίχως αύριο
και το ξέρω, υπάρχεις ακόμα!

Ελενη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼

vi.Με αίμα και φως, με φως και αίμα

Τριγυρνούσες ξυπόλυτος μες στ’ αγκαθωτά μονοπάτια του μυαλού
από βράδυ σε βράδυ,
ιχνηλατώντας τα ύψη τ’ ουρανού.
Mε το αίμα να ρέει απ’ τα πέλματα των σκέψεων
και να ποτίζει την αλήθεια σου,
σαν νυχτολούλουδο να ανθίσει μες στο πάλλευκο της νύχτας σου
και να μυρώσει την ψυχή.
Έσκαβες ολονυχτίς -μ‘ εκείνη την τσάπα των βαθύτερων ματιών σου-
το χώμα των λέξεων,
για να βρεις τρόπο να φυτέψεις τον σπόρο μιας Αρχής,
που θα καθόριζε την Πορεία του ταξιδιού σου και το καθάριο Τέλος του.
Μες στο πυκνό το σκοτάδι της μοναξιάς
κοινωνούσες την ανάσταση των ονείρων σου
με κάτασπρα δάκρυα,
καθώς περίμενες πίσω από ένα σκοτεινό παραθύρι,
να ζωγραφίσεις με κόκκινα γράμματα την αυγή
και το κελάηδημα τ’ αηδονιού.
Ορφανός από συνηθισμένες συντροφιές,
ανηφόριζες μόνος, μα λεύτερος, το μονοπάτι σου.
Κουβαλούσες στην πλάτη σου, τού χρέους το βαρύ σταυρό
ενώ τα μάτια σου φωσφόριζαν ξάστερα λόγια και ονείρατα.
Το ‘ξερες̇ θάνατο πως θα θήλαζες στο στήθος της ζωής
τη μέρα όπου ελάξευες σ’ ένα χαρτί ένα στίχο
επάνω του που έχτισες, το Ποίημα της ζωής σου:
«Με αίμα και φως, με φως και αίμα, γράφεται η αλήθεια»!

Κάποιοι σε είπανε τρελό κι άλλοι σε είπαν ΠΟΙΗΤΗ!

Ελένη Σωφρονίου Στρατή


                    🌼🌼

vii.Κρυώνω

Μισοσβησμένη μια σκιά
κρεμάμενη μέσα στους κύκλους
της στιγμής μιας ιστορίας.
Ισχνό το φως για να τη δω,
μα τ’ άρωμά της ζωγραφίζει τον αέρα,
έτσι όπως τότε που τον μύρισα
καθώς στα χέρια του βαστούσε
τον δυόσμο μιας ανατολής.

Κρυώνω, μα θέλω τούτο το παράθυρο
να ‘ναι για πάντα ανοιχτό,
για να φωτίζει τις χρυσές γραμμές
ενός αγίνωτου, μα πάντα γινωμένου πόθου
που μυροβλύζει μες στις σταγόνες
κάποιου κάτασπρου συγνέφου,
που ακουμπά τις φτέρνες του
μες στον τρεμάμενο ορίζοντα
μικρού, αθέατου φωτός.

Κρυώνω, μα θέλω τούτο το παράθυρο
να ‘ναι για πάντα ανοιχτό
για να μου φέρνει πίσω
ένα-ένα τα πουλιά της Άνοιξης!

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼

viii.Θα χαθείς (Λέξεις)

Θα χαθείς. Κάποια στιγμή θα χαθείς
μες στη βοή του αέρα,
μέσα στους ήχους της μέρας,
θα χαθείς.
Μα θα ‘χω τις λέξεις,
θα ‘χω τις λέξεις να στάζουν αρώματα,
μέσα από τα Άλφα τους μέσα από τα Ωμέγα τους.
Θα τις απλώνω μέσα στο μισοσκόταδο
να μου υφαίνουν συντροφιές,
στρωσίδια μαλακά για τους σκληρούς χειμώνες.
Θα χαθείς. Κάποια στιγμή θα χαθείς
πέρα απ’ το φως της Ανατολής
πέρα απ’ το σκοτάδι της Δύσης.
Μέσα σ’ εκείνους τους αιθέρες
που φυτρώνουν μονάχα τα ανέφικτα.
Μα εγώ θα ‘χω τις λέξεις
να μου μουρμουρίζουν τα βήματά σου,
να μου ζωγραφίζουν τα μάτια σου
να με πνίγουν με τα χέρια των αγκαλιών σου.
Θα χαθείς. Μα τι μ’ αυτό;
Εγώ θα ‘χω τις λέξεις
να σε φέρνουν πάλι εδώ,
μέσα από το σύρμα ενός τηλεφώνου
πίσω από μια ανοιγμένη πόρτα,
πάνω στο σούρουπο μιας βεράντας.
Να σε φέρνουν μες στου Φθινοπώρου την ομίχλη
μες στα φύλλα εκείνου του χρυσαφένιου Σεπτέμβρη
μέσα στο κλάμα του ανέμου της φυγής.
Θα χαθείς. Μα τι μ’ αυτό;
Εγώ θα ‘χω τις λέξεις
ριζωμένες μέσα στα μονοπάτια της πιο βαθιάς παρουσίας
να μου μιλούν για σένα,
να μου μιλούν για μας,
να συλλαβίζουνε τους ήχους της αγάπης.
Και ναι,
να το θυμάσαι,
δε θα χαθείς ποτέ,
γιατί θα ‘χω τις λέξεις, μάτια μου,
να ζωγραφίζουνε ήλιους τα μάτια σου,
να μου υφαίνουν συντροφιές για τους σκληρούς χειμώνες!

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                    🌼🌼

ix.Ποιητής

Λες πως δεν είσαι ποιητής μα εγώ σε νιώθω
μέσα στο φλοίσβο των κυμάτων να ηχείς
ποίημα να πλάθεις της ψυχής
παιδί δικό σου, της αλήθειας, κι όχι νόθο

Γαντζώνεις μέσα στις φιγούρες του φωτός
τα αλλοπρόσαλλα πετάγματα της σκέψης
και γίνεσαι έτσι ποιητής της κάθε τέρψης
μες στο αλλότριο το φως, γυμνής νυκτός

Φοράς απάτητες κορφές Ανατολής
και Μαγιοστέφανα με κρίνα και φεγγάρια
του παραδείσου κρυφανάβεις τα φανάρια
απ’ τη λαμπρότη της καθάριας σου στολής

Βήμα το βήμα περπατώ και σε κοιτάζω
λέξη τη λέξη σου, μετρώ και σ’ ακουμπώ
ήχους αθόρυβους γλυκά σφιχταγκαλιάζω
με τη σιωπή μου, θέλω τόσα να σου πω!

Ελένη Σωφρονίου Στρατή

                     🌼🌼

x.Οι δρόμοι μου που φεύγουν

Μύριζα στον αέρα μου, μια πίκρα από δάφνη
και μια ανάποδη θωριά με είχε κατοικήσει.
Οι μέρες μου που έχτιζα και μου γινήκαν χρόνια,
σαν σκόρπιες πέτρες φάνηκαν, εμπρός μου μοιρασμένες.
Οι δρόμοι που ερχόμουνα, από μπροστά μου φεύγαν
κι αυτοί που τους επέστρεφα στο κάθε δειλινό μου,
συρρικνωθήκαν μέσα μου σαν ρούχα που μαζέψαν
και μονοπάτια γίνηκαν, δύσβατα για το νου μου.
Θεέ μου τούτη η μέρα μου, ποιον πηγεμό να έχει,
που οι δρόμοι της χαθήκανε κι οι στράτες της αλλάξαν;
Θεέ μου, αλήθεια σήμερα, πώς η ψυχή ν’ αντέξει
που όλα ίδια φαίνονται και όλα είν’ αλλιώς;
Να ‘χει ανατείλει, άραγε, ανάποδα ο ήλιος
ή ναν’ η γης μου που άλλαξε θέση δια παντός;


Ελένη Σωφρονίου Στρατή








ΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ - ΤΣΙΟΥΛΠΑ " ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ "




Γιορτάζεις; Θα στο πω αλλιώς.


-Κάθε χρόνο στη γιορτή σου ,άνοιγε η όρεξή σου
για αγάπες και φιλιά ,για λουλούδια κι αγκαλιά.
Φέτος ,θα στο πω αλλιώς, πάει ο εναγκαλισμός.
Πάνε όλα τα παλιά,οι αγάπες ,τα φιλιά
κι ούτε χέρι να απλώνεις σε όσους σήμερα ανταμώνεις.
-Ποιος είσαι και τι ορίζεις και τις τύχες καθορίζεις,
κι ήρθες μέσα στη χαρά ,να μας βάλεις κλειδαριά!
-Σαν αγέρας να, πετώ και στις χώρες σας περνώ
δεν με σταματάει κανείς ,μα κανείς, μέχρι στιγμής!
-Ούτε φύλακες και νόμοι,έλεγχος και αστυνόμοι;
Και του λόγου σου ποιος είσαι που με χάρη απολογείσαι;
-Φέτος ,θα στο πω αλλιώς ,είμαι ο κορωνοϊός.
Πρόσεχε, τούτη τη μέρα, που γιορτάζετε οι γυναίκες
συγυρίστε το σαλόνι,τα κρεβάτια ,τις καρέκλες
και μη βγαίνετε απ΄το σπίτι για να πάρετε φιλιά
και να ανοίξετε στους άνδρες μια μεγάλη αγκαλιά!
-Και οι άνδρες τι,μπορούνε μόνοι να κυκλοφορούνε;
Δίχως ομορφιά στο πλάι, καμιά βόλτα δεν τους πάει !
-Και αυτοί στο σπίτι μέσα ,γιατί, πρώτη τους φορά,
δεν μπορούν, με αντριλίκια, να περάσουνε μπροστά.
-Σήμερα κορωνοϊέ μου, η γυναίκα έχει γιορτή
και μιλάς στα σοβαρά, μες στο σπίτι να κλειστεί;
-Να κλειστεί και με τη μάσκα και με αντισηπτικά
δίχως γλύκες και λουλούδια ,αγκαλιές και τα λοιπά!
Χρόνια Πολλά γυναίκες όλου του κόσμου
Του χρόνου καλύτερα με υγεία και ειρήνη

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά.




Γυναίκα


Από τα βάθη του χρόνου γυναίκα ,
προσφέρεις και αγωνίζεσαι
κοντά στον άνδρα ,βοηθός και συμπαραστάτης.
Ερωτεύεσαι ,υπανδρεύεσαι,γεννάς και πονάς!
Πονάς στο σώμα αλλά και στην ψυχή.
Μαζεύονται τα σωθικά σου
για τον πατέρα ,τον αδελφό,τον άνδρα ,τον γιο ,
σε πνίγει ο ιδρώτας της προσφοράς
κι αναπαμό δεν έχεις ,ως το τέλος!
Κι αν βγήκες στη δουλειά και μοχθείς
κι αν έλαβες θέσεις ανδρών μοναδικές
κι αν αγωνίζεσαι με ασπίδα την καρδιά σου ,
είσαι ευάλωτη αλίμονο, και αδύναμη
μπροστά στους δυνατούς ,στους "Φαρισαίους"
που διπρόσωποι ,τη μια με το λουλούδι
την άλλη με τη βία ,σου επιβάλλουν τη σιωπή!
Σήμερα ,που θυμάσαι και τιμάς τις ηρωίδες
που άνοιξαν μια χαραμάδα,
να φωτιστούν στο μισοσκόταδο,
σήμερα ,σκέψου για λίγο ,
πόσες άλλες στον κόσμο υποφέρουν
με το πρόσωπο στον τοίχο ,στις ανοιχτές παλάμες ,
χαμένες απ΄ τον κόσμο ,
προδομένες κι από  "γυναίκες" που σταυρώνουν
γυναίκες ,τώρα που πάνω απ΄ όλα
επικρατεί το συμφέρον.
Ευάλωτη ,υποχωρητική,αδύναμη ,φοβισμένη ,
μάθε να ζεις καταγγέλλοντας
κάθε μορφή βίας !
Έχεις δρόμο πολύ ,αφού βαρύθυμα ,
γεμίζεις ακόμα με δάκρυα το προσκεφάλι σου!

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά




Γυναίκα

Δώσε νόημα στη ζωή σου, παρά τις δυσκολίες που περνάς,
παρά το γκρίζο που σε περιβάλλει και την ασκήμια των καιρών.
Κοίταξε στον καθρέφτη σου ,όχι για να φκιασιδωθείς αλλά για να σου μαρτυρήσει,
ότι αξίζει να ζεις!
Να ζεις ,με αγάπη και πάθος για τη ζωή κι ας σου έσπασε κάποιες χορδές της
καρδιάς σου.
Πιάσε πάλι το ρυθμό ,βρες το τραγούδι σου ,εκείνο που σε όρισε κυρά κι
αρχόντισσα ,που σου παρέδωσε τη σκυτάλη του χρέους ,απέναντι στον εαυτό
σου και σε όσους έχουν την ανάγκη σου!
Εσύ γυναίκα ,προσποιήσου τη χαρά ,χαμογέλασε κι ας οργίζεσαι ,για το άδικο
που σε περιβάλλει.
Εσύ, θυμωμένη ,υποφέρεις από μοναξιά ,γιατί κανείς δεν αντέχει τον θυμό σου,
γιατί έμαθες ν΄ απλώνεις χέρι αγάπης ,και μια αγκαλιά τεράστια
σ΄ εκείνους που ποθούνε ,λιμάνι απάνεμο να βρουν και δεν μπορούνε!

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά




Τσαντόρ

Έκλεισες τα μάτια σου, κι όλα τα παλάτια σου
ένα ψέμα!
Το μικρό παράθυρο, μοιάζει σιδερόφραχτο
πια για σένα.
Έκλεισες τα μάτια σου και το όνειρό σου
πικραμένο!
Σ΄ έναν κόσμο άδικο σ΄ έριξε η τύχη σου
πεπρωμένο,
να πονάς ,να γελάς, όλα ίδια
στο τσαντόρ ν΄ ανεμίζουνε μάτια φρύδια!

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά




Κρυμμένα δάκρυα

Χρόνια πολλά στο νου της γυροφέρνει
η εικόνα του σχεδόν μοναδική
πλανεύει την καρδιά να περιμένει
η μάνα ν' ανταμώσει το παιδί.
Διαδρομή μοναχική όλη η ζωή της
κρυμμένα δάκρυα πολλά
για το παιδί της,
καρπός του έρωτα γλυκός και τρυφερός
που σ΄ άλλα χέρια πήγε δυστυχώς!
Μάτια θολά κι αργόσυρτο το βήμα
κι ο νους της κολλημένος στα παλιά
στ΄ αγόρι που το έδωσε τι κρίμα
και χάθηκε μακριά στην ξενιτιά!
Τ΄ άλλα παιδιά της δεν μπορέσανε
να σβήσουν την πίκρα, τον αβάσταχτο καημό
φέρνει τα χέρια απαλά πάνω στο σώμα
σα ν΄ αγκαλιάζει το χαμένο της μωρό.
Στον ύπνο της ακόμα τυραννιέται
γέρνει στο μαξιλάρι και ποθεί
λεβέντη αγγελόκορμο να φτάνει
έναν καημό ανείπωτο να γιάνει.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά



Γυναίκες αγωνίστριες


(Για την Έλλη Παππά)

Τα βήματά σου αργά , μελαγχολικά
σ΄ έφεραν ως εδώ,
αποκαμωμένη απ΄ τους αγώνες σου,
οδηγημένη από το όραμα της ελεύθερης πατρίδας!
Κι αγνάντεψες έναν κόσμο
που κινδυνεύει να εκραγεί,
γιατί, σαν κόπασαν τα μίση,
περίσσεψε η απληστία,
και επιτήδειοι με στρατιώτες τα συμφέροντα,
πολεμούν να νικήσουν το πνεύμα εκείνων
που αντιμάχονται τον πλούτο!
Ελλάδα των Ελλήνων της Έλλης!
Έλλη των Ελλήνων της Ελλάδας!
Ποια νάσαι άραγε εσύ που διαδηλώνεις,
εσύ, που πήρες τη ζωή στα σοβαρά,
θύμα ,στα θύματα ενός θύτη
που υπονόμευσε τα θεμέλια της πατρίδας,
των ανθρώπων της,
της ανθρωπότητας !
Η βία το καταφύγιό του
σ΄ έναν κόσμο
που δεν ακολουθεί τα βήματά σου,
σα γράφεις συνθήματα, στίχους,
ειρμούς μέσα στα δύσκολα.
Όλες οι σοφιστείες, των εγκεφαλικών
τάχα ανθρώπων, έρχονται στο μυαλό σου
ατόφιες σαν και τώρα που μιλάς για το παρελθόν!
Τι να σκεφτώ!
Την τύχη σου που σ΄έφερε μπροστά στη σύλληψη,
στη φυλακή,
αλλά άξιζε ,γιατί κυοφορούσες μια ζωή,
σε πείσμα της κατάρας που δεν έλεγε να σβήσει.
Και τώρα να,
27-10-2009
διαβάζω το όνομά σου στην εφημερίδα
ως παρελθόν ,ως ανίκητο παρελθόν,
που δε θα σβήσει,
γιατί του ονείρου σου η φλόγα
υψώθηκε νωρίς πάνω απ΄ τα κεφάλια των αδίστακτων,
φώτισε τον ουρανό ,και φωτίστηκε το άστρο σου,
που αιώνες θα κινείται
στην ίδια τροχιά της νίκης και της ελπίδας
μέσα απ΄ το επέκεινα ,μέσα απ΄ τα λόγια μας ,
που θα μιλούν για σένα:
"Όμορφη η ζωή μα και αφόρητη
όταν την κοιτάξεις κατάματα
με τα όχι και τα μη
που σε κάνουν περίεργο, σχεδόν καχύποπτο
απέναντι στο ίδιο το όνειρό σου ,
καχύποπτο στην αυθεντία
που θέλει την καταπίεση
ως μέσο ανάδειξης της ικανότητας
να εξουσιάζει".
Έτσι δάμασες τα δύσκολα ,τις δήθεν αυθεντίες
ορμήνεψες τους αλλοστρατημένους
και μας έφερες ως εκεί
που χαράζει η ελευθερία,
που φωτίζει άπλετα ο ήλιος,
που οι λαοί καταλαβαίνουν τι θα πει αυτό που έλεγες:
"κοινωνικοπολιτική χειραφέτηση"

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά



Τσιγγάνικοι ρυθμοί


Βλέμμα χαμηλωμένο στην κιθάρα
Τα δάχτυλά σου ανεμίζουν τις χορδές
Ψηλά τακούνια καστανιέτες συντροφιά σου
Τον έρωτα που χάθηκε να κλαις
Ένα ήχο πένθιμο ακούν οι καλεσμένοι
Που σε τραγούδι γρήγορα θα βγει
Τα μάτια σου κοιτάνε άλλον κόσμο
πλανώνται σ΄ άλλον τόπο σ΄ άλλη γη.
Αρώματα και χρώματα κοντά σου
μαλλιά σαν καταρράκτες στο κορμί
Πτυχές που ανεμίζουνε μπροστά σου
Σε κόκκινο, σε μπλε, σε βιολετί.
Σεβίλλη ,Κόρντοβα, Γρανάδα
Χοροί τσιγγάνικοι σε ήχους μαγικούς
Τριαντάφυλλα στολίζουν τα μαλλιά της
Να βλέπεις δε χορταίνεις και ν΄ακούς!

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά



Τύψεις μονάχα, βασανιστικές!

(Για την Ελένη Τοπαλούδη)

Βλέπω τη φωτογραφία σου ,
μα δυσκολεύομαι να σε κοιτάξω κατάματα !
Ντρέπομαι στ΄ αλήθεια και φοβάμαι
γιατί εμείς ,παρόντες σήμερα ,
αδυνατούμε να συλλάβουμε το μέγεθος της συμφοράς!
Ίσως ο θάνατός σου ,
ένας ακόμη στους πολλούς φρικτούς θανάτους,
που προκαλεί η αβλεψία ,και ο εξοβελισμός
όσων αλίμονο ,δεν θέλουμε ,
γιατί τάχα ,όπως τα λένε, δεν συμβαίνουν.
Αλλά πού πάμε, επιβάτες του ίδιου καραβιού ,
πώς να γλιτώσουμε από τα όσα ανοσιουργήματα συμβαίνουν!
Είμαστε συντριμμένοι από τις ανελέητες πράξεις,
αγανακτισμένοι από τις πολλές πληροφορίες
που δεν θέλουμε πια ν΄ ακούσουμε ούτε λέξη!
Ας πάνε όλες να σβηστούν,
που τόσο σε σημάδεψαν ,βέλη φρικτά ανθρώπων.
Η παρουσία σου -απουσία που δεν τιμά κανέναν
κι ας θέλει τώρα να σώσει το κακό .
Ποιος ,πείτε μου,
ποιος έχει το δικαίωμα να καθορίζει τη ζωή μας !
Ποιος με τον πόνο, με φρικτά μαρτύρια ,

βάζει σε τάξη τους ανθρώπους ,για «καλό» του!

Ποιος άνθρωπος μπορεί να σχεδιάζει
το πώς να φέρει σε απόγνωση γυναίκα ,
πώς να βιώσει αισθήματα βίαια, αφηνιασμένα!
Σκοτεινιασμένε των ανθρώπων νου ,
εκτελεσμένα σχέδια,
ανίσκιωτα φαντάσματα ανεξήγητων δραμάτων ,
ποια δικαίωση να ζητήσουμε,
για να συνεχίσουν, απρόσκοπτα, το ταξίδι τους
ψυχές που έφυγαν ,
άλλες που ζουν
κι αυτές που θα’ρθουν!

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά


Φωτογραφίες : Christian Schloe art







ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΟΥΣΟΥΡΗΣ "Μικρό έμμετρο αφιέρωμα στην Γυναίκα που τιμούμε σήμερα ( 8 Μαρτίου)."

 

Girl with a Pearl Earring by Johannes Vermeer, 1665



Γυναίκα θάλασσα. 30/11/2017

Σου μοιάζει η θάλασσα, σωστή γυναίκα
όπως τα μάτια σου, βαθιά γαλάζια
και τα μαλλάκια σου κρατάει μια στέκα
σπαστά σαν κύματα, απαλά σαν χάδια.

Μοιάζεις της θάλασσας όταν θυμώνεις
που ανταριάζεται και αγριεύει
στου κήπου τα δενδρά σιωπά ό Γκιώνης
και μόν’ η αγάπη μου σε ημερεύει.

Κι όταν τ’ απόβραδα φυσάει ο Μπάτης
γαλήνια, ήρεμη, δεν σε χορταίνω
ξάγρυπνος μένω σαν νυχτοβάτης,

θέλω την αύρα σου να ανασαίνω
αλμύρα του ίδρωτα σαν της θαλάσσης,
μες στην αγκάλη σου ως ξαποσταίνω.

Ιταλικό Σονέτο.

 Flaming June by Fredric Leighton, 1895


Γυναίκα. 1 08/03/2018

Νύχτα, γυναίκα σκοτεινή του κόσμου ερωμένη
νύχτα του κόσμου αγκαλιά, στα τρυφερά που εκεί
σαν έρθει το ξημέρωμα ιδέα κενού σου μένει
κάτω από πέπλο ξέθωρο που φτιάχνει η αυγή.

Γυναίκα που του θερισμού τ’ αχνάρια ακολουθούσες
γυναίκα του ξεσηκωμού, του πόνου τοκετού
της λήθης, της απώλειας που άντεχες και θρηνούσες
γυναίκα που αξεπέραστη κι ας χρόνου αρκετού.

Γυναίκα εσύ ασυμβίβαστη κι ελεύθερη από φύση
που δυνατή στα πέρατα της γης κι ας έχεις πάθει
τ’ άστρο σου Μούσα ποιητή, ποτέ του δεν θα σβήσει
σε προστατεύουν σύμπαντα όσα κι αν κάνεις λάθη.

Γυναίκα εσύ του έρωτα, των άστεγων λιμάνι
που στα μυθιστορήματα στα κόκκινα ντυμένη
όποιος δεν θέλει σε γευθεί τόση ζωή που χάνει
όποιος γυναίκα αρνήθηκε, ζει μια ζωή χαμένη.


 Gustav Klimt, «Portrait of Adele Bloch-Bauer I», 1907



ΓΥΝΑΙΚΑ. 2 21/10/2019

Δεν είναι όμορφη να πεις, μήτε Καρυάτιδος κορμί
μα έχει κάτι που αγγίζει βάθη στην ψυχή
έχει μιαν άγρια ομορφιά πετάει λες σαν τον Ερμή
και μάτια που διαβάζουνε κάθε κρυφή πτυχή.

Είναι λουλούδι ταπεινό που δεν πωλούν στα μαγαζιά
ούτε σε πάγκους λαϊκής που η διατίμηση ανθεί
μόνο στου κόσμου τις βραγιές και σε δρομάκια σαν γαζιά
αν δεν προσέξεις το πατάς με κίνδυνο να μαραθεί.

Έχει μια δύναμη ακριβή, γυναίκα να εμπιστευθείς
πηγάζει από μέσα της σαν χείμαρρου ορμή
είναι τιμή σου άνδρα αν μπορείς δίπλα της να σταθείς
ζηλεύω σε, την τύχη σου και ψάχνω μι’ αφορμή.

Ξεχνώ την δέκατη εντολή, νοιώθω του κόσμου ναυαγός
αφρός εκείνη να πιαστώ, η αρπαγή της θέμα αρχής
θα κλέψω την και όπου βγει και της ζωής της αρωγός
και όπως λέει ο λαός ψάρι δεν τρως αν δεν βραχείς.

 Jean-Honoré Fragonard  - Young Girl Reading, c. 1770


ΓΥΝΑΙΚΕΣ 1

Προσπέρασέ το κι άφησε το χρόνο μιλήσει
βλεφαροπεταρίσματα σε σκέψη μη σε βάνουν,
ακόμα κι ένα δάκρυ της στο μάγουλο αν κυλίσει,
γυναίκες ην και ξέρουνε αυτές, αυτά τα κάνουν.

Μη γελαστείς, τα μάτια της ψέματα πάντα λένε,
την Εύα την πρωτόπλαστη, μαζί τους κουβαλάνε
παγίδα ο αναστεναγμός, ακόμα κι όταν κλαίνε,
μέσα τους, άλλα σκέπτονται και σε περιγελάνε.

Μη σταματάς ούτε στιγμή και μην πισωγυρίσεις
μη σε λυγάει το βλέμμα της, τα δακρυσμένα μάτια,
θα χάσεις ότι μπόρεσες για πάντα να κρατήσεις
με’ στην καρδιά που φύλαγες, θα βγεις χίλια κομμάτια.

Γυναίκες φίλε, ότι σκληρό έφτιαξε ο θεός στον κόσμο,
γνωρίζουνε τη θέση τους, διεκδικούν με χάρη,
παλεύουν για το δίκιο τους σκορπώντας μύρα, δυόσμο,
σε σκίζουν και σε ράβουνε πάνω στο μαξιλάρι.

Προσπέρασέ το κι άφησε το χρόνο να κυλίσει
θα δεις που κάποτε θα ‘ρθει, μόνη να σ’ ανταμώσει
ας την καρδιά σου λεύτερη εκείνη να οδηγήσει
τα βήματα, κι η αγάπη σου ότι έχει θα σου δώσει.

Όλα του κόσμου θηλυκά, κυρίαρχα στην πλάση,
τυφώνες που σαρώνουνε ην γένους θηλυκού,
πρωτοστατούν στις θάλασσες στις ζούγκλες και στα δάση
και στις ζωούλες των ανδρών, ως πλάσματος μυθικού.

John William Waterhouse - Windflowers


Γυναίκες 2. 21/06/2017

Ποια αλήθεια ‘θελες να ήσουνα γυναίκα μυθική ;

Άραγε φαντασιώνεσαι, (συνήθεια των ανθρώπων)
και ονειρεύεσαι συχνά πως είσαι κάποια άλλη
στις άυπνες νύχτες ακουμπάς φανταχτερών προσώπων
και νοερά ταυτίζεσαι κει δα στο προσκεφάλι ;

Πανώριες θεές μα και θνητές ερώτων φαντασιώνεσαι ;
που μ’ όπλο τους την ομορφιά, χάραξαν τ’ όνομά τους
και ύμνησαν οι ποιητές, νοιώθεις ν’ απογειώνεσαι,
να γεύεσαι, να χαίρεσαι τα κατορθώματά τους ;

Στα όνειρά σου πρότυπο να ήσουν και θυσία
για το καλό των γύρο σου με τα φτερά ανοιγμένα
να δίνεις απ’ το υστέρημα ανθρώπου πεμπτουσία,
να θέλεις και να μην μπορείς, τα χέρια σου ην δεμένα ;

Θα ‘θελες να ‘σουν η Ηώς,
το φως, η ίδια η αυγή τον κόσμο να φωτίζεις ;
μήπως η Νύχτα η σκοτεινή
και με τα μαύρα σου φτερά αιώνια φτερουγίζεις ;
Η Σπαρτιάτισσα η Γοργώ,
σκληρή ατσαλοθέλητη, ανδρών λεβεντογέννα ;
ή, η Πηνελόπη του Θιακιού
με πίστη και προσήλωση κι ατσάλινη υπομονή,
προσμένει να ‘ρθει ο κύρης της από τα μαύρα ξένα ;
Να ‘σ’ η Αφροδίτη η όμορφη,
που στα τερτίπια του έρωτα απ’ όλες ήταν πρώτη;
η Κλυταιμνήστρα η φόνισσα
που σκότωσε τον άνδρα της αφού έχασε την νιότη;
μήπως η Ήρα η φθονερή,
ζηλιάρα, που όμως ήτανε σύζυγος παινεμένη,
ή μήπως του Μενέλαου
η άπιστη Ελένη του Πάρη η ερωμένη ;
Να ‘σουν η Ιφιγένεια
που με το σώμα της κρατά τους ούριους ανέμους;
Μια Αριάδνη που βοηθάει
να βρίσκουν δρόμο οι άβουλοι που χάνονται στα σκότη;
Μήπως η Αμάλθεια η τροφός για τους κατατρεγμένους;
Μήπως να ‘σουν η Δήμητρα η θεά της γεωργίας ;
Ποια αλήθεια ‘θελες να ‘σουνα γυναίκα μυθική ;

Χρήστος Κουκουσούρης.

Mona Lisa by Leonardo da Vinci, 1503








ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ"

Η Μητέρα - Nικόλαος Γύζης 

Γυναίκα, μάνα
τροφός ελπίδας
με όλα τα καλούδια
Τραπέζι στρωμένο
στου σπιτιού τη χαρά.
Αγκαλιά στοργική
ασπίδα προστασίας
Μάνα που θήλασες
παλικάρια, κόρες
αυριανές αγνές νοικοκυρές
Γλυκειά μητέρα
σεντούκι σφραγιστό
το στόμα σου.
Κρατάς εσύ της
οικογενειακής της
θαλπωρής οικογενειακές
ισορροπίες…
Μαγειρεύεις,ξεσκονίζεις
σφουγγαρίζεις τους λεκέδες
από τα λάθη των παιδιών.
Σου αρκεί το βραδινό φεγγάρι
να σου κεντά ύπνο γαλήνιο
να σου λέει στο προσκεφάλι σου
ο πρωινός ήλιος το σε αγαπώ
Ολοι σε αγαπούν και ο σύζυγος
και τα παιδιά σου φιλιά συχνά
ολημερίς να σε κερνούν






ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Η γυναικεία «χειραφέτηση»"

 «Δεν είμαι του πατρός μου, δεν είμαι του ανδρός μου… Θέλω να είμαι ο εαυτός μου»

Το παραπάνω σύνθημα κυριάρχησε στην δεκαετία του 1970 και του 1980 και αποτύπωσε τον αγώνα των γυναικών για αυτοπροσδιορισμό και αυτονομία. Το γυναικείο κίνημα έθετε ως προτεραιότητα την αποδέσμευση από την πατρική και ανδρική εξουσία. Η κοινωνία – παραδοσιακή και σύγχρονη – ταυτίζει την γυναίκα ως ακολούθημα του αρσενικού κι αυτό φαίνεται καθαρά τόσο σε θεσμικό επίπεδο (οικογενειακό δίκαιο, νόμοι) όσο και στις καθημερινές σχέσεις. Το κορίτσι λαμβάνει το επώνυμο του πατέρα – παλιότερα υποχρεωτικά και του άνδρα της – συζύγου – και στην ταυτότητα κατεξοχήν ζητείται το όνομα του πατέρα και όχι της μητέρας.

Είναι αυτές οι λεπτομέρειες που χαλκεύουν τα δεσμά της γυναίκας, που μπορεί να μην «ματώνουν» αλλά προδιαγράφουν υπόγεια νοοτροπίες, στερεότυπα και ιδεολογήματα για την ανισότητα των δύο φύλων. Ανισότητα που αιώνες τώρα αιτιολογήθηκε και δικαιολογήθηκε από πολλούς και θεωρήθηκε ως «φυσική κατάσταση». Η μετάβαση από την μητριαρχία στην πατριαρχία, για ιστορικούς λόγους παγίωσε την ανισότητα και την εξάρτηση της γυναίκας από τον άνδρα.

Η «εναντιοδρομία» των δύο φύλων

Ωστόσο οι καιροί αλλάζουν, οι δημοκρατικές ιδέες διαποτίζουν κάθε νόμο, θεσμό και συμπεριφορά και η θέση της γυναίκας αναβαθμίστηκε σε μεγάλο βαθμό. Ο πολιτισμός μας σκιαγραφείται ως προϊόν και τη συμβολής της γυναίκας. Η γυναίκα, δηλαδή, έπαυσε πλέον να αποτελεί το αναγκαίο ακολούθημα του «αρσενικού» και μάχεται μέσα από τον αυτοπροσδιορισμό της να θεωρείται ως ο άλλος – ισότιμος πόλος του πολιτισμού.

Συνιστά κοινό τόπο πως η αξία και η ποιότητα ενός πολιτισμού είναι εξάρτηση της ικανότητας της κοινωνίας να συνθέτει τα αντίθετα και να εκμεταλλεύεται δημιουργικά τα διαφορετικά – ενάντια στοιχεία. Η ενότητα και η ισορροπία που απορρέει από τις συγκρούσεις των ανόμοιων και των αντιθέτων πιστοποιεί και τον βαθμό εξέλιξης κάθε κοινωνίας.

Όλες οι παραπάνω διαπιστώσεις βρίσκουν έκφραση και δικαίωση σε εκείνες τις κοινωνίες που τα δύο φύλα συνυπάρχουν αρμονικά χωρίς να αλλοιώνονται τα διαφορετικά τους στοιχεία και οι φυσικές τους ιδιαιτερότητες. Η διαχρονική «εναντιοδρομία» μεταξύ των δύο φύλων στις μέρες μας απέκτησε άλλο περιεχόμενο και στόχευση. Απώτατος στόχος η «γυναικεία χειραφέτηση» και η εξάλειψη κάθε στοιχείου διακρίσεων που πηγάζει από τις φυσικές ιδιαιτερότητες του αρσενικού προς το θηλυκό.


Η γυναικεία χειραφέτηση

Ο όρος «γυναικεία χειραφέτηση» λαμβάνει κάθε φορά καινούριο περιεχόμενο και νοηματοδοτείται τόσο από την υπάρχουσα κατάσταση (ο βαθμός ισότητας) όσο και από το πλήθος εκείνων των στόχων που θέτει κάθε φορά το γυναικείο κίνημα. Η έννοια χειραφέτηση ορίζεται από εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες. Η απελευθέρωση από παγιωμένες και ξεπερασμένες αντιλήψεις αποτελεί το πρώτο βήμα για την επίτευξη της ισότητας. Όσο οι γυναίκες έχουν ενσωματώσει στο αξιακό τους σύστημα τη θέση της κατωτερότητας του γυναικείου φύλου, τόσο ο αγώνας για εξίσωση θα ακυρώνεται από την αφετηρία του.

Εξάλλου η ίδια η ελευθερία ως έννοια και κατάσταση επιτυγχάνεται και βιώνεται μόνο και στο βαθμό που το άτομο αποδεσμεύεται από τις εσωτερικές του ανασφάλειες, αναστολές και γενικά από κάθε εσωτερικό παράγοντα που μειώνει την αυτοεκτίμησή του. Για άλλους, όμως, το αίτημα της χειραφέτησης είναι συνάρτηση των αντικειμενικών παραγόντων και της ικανότητας της γυναίκας να υπερβεί τους φραγμούς και τα όρια που θέτουν οι εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες.

Η οικονομική χειραφέτηση

Σε οικονομικό επίπεδο η γυναικεία χειραφέτηση ταυτίζεται με την ανεμπόδιστη προσπάθεια αυτής να κατακτήσει και να γίνει αποδεκτή σε κάθε θέση εργασίας. Η οικονομική απελευθέρωση θεωρείται και είναι εκ των «ουκ άνευ» για τη γυναικεία χειραφέτηση. Μία οικονομικά εξαρτημένη γυναίκα είναι μία ανελεύθερη γυναίκα. Πολλοί είναι εκείνοι που χρησιμοποιούν την μαρξιστική θεωρία για την απελευθέρωση της γυναίκας (ταξική διάρθρωση, εποικοδόμημα…).

Η κοινωνική χειραφέτηση

Σε κοινωνικό επίπεδο η γυναίκα οφείλει και μπορεί να δείξει όλες τις ικανότητές της και να αναπτύξει όλες εκείνες τις δραστηριότητες που θα την καταστήσουν πρωταγωνιστή των κοινωνικών εξελίξεων και όχι ένα συμπληρωματικό στοιχείο του ανδρικού πληθυσμού. Η κοινωνική απελευθέρωση συνδυάζεται πάντα με τις ευκαιρίες για επικοινωνία, σύναψη διαπροσωπικών σχέσεων, έλεγχο και κριτική παρωχημένων αντιλήψεων και θεσμών και τέλος, με τη δυνατότητα για συμμετοχή σ’ εκείνες τις διεργασίες που υποβοηθούν στην κοινωνική πρόοδο και εξέλιξη. Ο θρυμματισμός κάποιων παρωχημένων στερεοτύπων συνέβαλε καταλυτικά στην αναβάθμιση της γυναίκας ως υποκειμένου του «κοινωνικού γίγνεσθαι».

Η πολιτική χειραφέτηση

Επιπρόσθετα στο τομέα της πολιτικήςη «γυναικεία χειραφέτηση» μπορεί να επιτευχθεί και να λάβει ουσιαστικό περιεχόμενο μόνο όταν ο μισός πληθυσμός γίνει ο πρωταγωνιστής των αποφάσεων και εξελίξεων και όχι να παίζει το ρόλο ενός απαθούς θεατή ή ενός άβουλου ψηφοφόρου. Πολιτική ελευθερία σημαίνει ότι ο καθείς νιώθει και ενεργεί ως υπεύθυνο «υποκείμενο» και όχι ως «αντικείμενο» διαταγών και αποφάσεων. Στο πλαίσιο αυτό η πολιτική εκπροσώπηση της γυναίκας αναβαθμίστηκε, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι η επιθυμητή. Ο «εξανθρωπισμός» της εξουσίας και ο «πολιτικός πολιτισμός» προϋποθέτουν την πολιτική συμμετοχή της γυναίκας. Η φαντασία και ο ρεαλισμός συνιστούν τα κοινά στοιχεία τόσο της πολιτικής – ως της τέχνης του εφικτού – όσο και της γυναικείας φύσης. 

Η ηθική χειραφέτηση

Επίσης, σημαντικό θεωρείται για την ισότητα των δύο φύλων και τη γυναικεία απελευθέρωση η αποδέσμευση από συντηρητικές απόψεις και θέσεις για το περιεχόμενο της ηθικήςΌσο θα υπάρχει ένας άτυπος διαχωρισμός από το κοινωνικό σώμα της Ηθικής, σε γυναικεία και ανδρική ηθική, άλλο τόσο η γυναίκα θα είναι εγκλωβισμένη σ’ ένα ασφυκτικό πλαίσιο συμπεριφοράς και σκέψης. Η υπέρβαση κάποιων συντηρητικών θεωριών για την ηθική της γυναίκας θα ανοίξει διάπλατα τη λεωφόρο για την ελευθερία αυτής. Ο πουριτανισμός με ό,τι αυτός συνεπάγεται υποχώρησε κι αποδέσμευσε την δημιουργικότητα της γυναίκας και πλάτυνε τα όρια αλλά και το περιεχόμενο της ελευθερίας της.

Η ιδεολογική χειραφέτηση

Τέλος, σημαντικό βήμα προς την γυναικεία χειραφέτηση θεωρείται και η απεξάρτηση της γυναίκας από τα υποπροϊόντα που καταναλώνει και αναπαράγει καθημερινά το κοινωνικό σύνολο. Τα ιδεολογήματα περί φυσικής ανισότητας, περί αδυναμίας σωματικής – πνευματικής του γυναικείου φύλου, περί ενδογενούς ανικανότητας της γυναίκας για πρωτοβουλίες και μακροχρόνιους στόχους που απαιτούν θέληση, αντοχή και δύναμη έχουν αναιρεθεί από την επιστήμη αλλά και από τις επιτυχίες των γυναικών στους διάφορους τομείς.

Εάν δεχόμαστε ως άνθρωποι και λογικά όντα πως η διαφορά – διάκριση των δύο φύλων είναι μία επιλογή της φύσης ενώ η ανισότητα των δύο φύλων προϊόν του ανθρώπινου πολιτισμού οφείλουμε να διορθώσουμε το ανθρώπινο λάθος και όχι να βιάζουμε κατά συρροή τις επιλογές και τους νόμους της φύσης. Το τελευταίο μπορεί και οφείλει να νοηματοδοτήσει στα πραγματικά του πλαίσια το περιεχόμενο του αιτήματος για «γυναικεία χειραφέτηση».

Επιμύθιον

Κατά κύριο λόγο, όμως, «γυναικεία χειραφέτηση» σημαίνει το δικαίωμα της γυναίκας να αυτοπροσδιορίζεται ως «ον» και όχι σε συνάρτηση με τις επιταγές και τις απαγορεύσεις της κατεστημένης ηθικής και κοινωνικής νοοτροπίας. Οι φιλοδοξίες, τα οράματα, τα όνειρα και οι πράξεις κάθε γυναίκας επιβάλλεται να πηγάζουν από τις ανάγκες και επιθυμίες αυτής και όχι να είναι η αντανάκλαση των συμφερόντων και αναγκών του άλλου μισού του πληθυσμού. Η ελευθερία, η αξιοπρέπεια, η δικαιοσύνη και η ηθική είναι έννοιες θηλυκού γένους, όπως και η δημιουργία και γι’ αυτό μπορούν να ταιριάξουν περισσότερο στο γυναικείο φύλο.

Βέβαια, η απελευθέρωση της γυναίκας δεν είναι νομικό θέμα και προϊόν νομοθετικών ρυθμίσεων αλλά αποτέλεσμα μιας βαθύτατης εσωτερικής συνειδητοποίησης της γυναικείας φύσης και των δυνατοτήτων αυτής. Επιπρόσθετα η γυναικεία χειραφέτηση είναι προϊόν μιας πάλης προς υπέρβαση όλων εκείνων των εμποδίων της εξωτερικής πραγματικότητας που θέτουν όρια στην ελευθερία, στα οράματα και στους στόχους των γυναικών. Η γυναίκα, λοιπόν, μπορεί να υπάρχει ως γυναίκα και ως ελεύθερο «ον», επιβεβαιώνοντας  καθημερινά τη φύση της, το δώρο αυτό της φύσης, χωρίς όμως να μένει μόνο σ’ αυτό.

Η ελευθερία δεν υπόκειται σε ποσοτικές μετρήσεις, γι’ αυτό και χειραφέτηση της γυναίκας και εξίσωση δε σημαίνει αλλαγή όρων κυριαρχίας αλλά υπέρβασή τους. Διαφορετικά ,

«Όσο η γυναίκα θα έχει κατώτερη θέση απ’ τον άνδρα στην κοινωνία η ανθρωπότητα θα φωτίζεται απ’ το μισό της ήλιο».

 *Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα της  Γ υ ν α ί κ α ς.

Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/







ΣΟΦΙΑ Δ. ΝΙΝΙΟΥ " Άνοιξη 2022 "

 


Οι νύχτες αξημέρωτες
Η άνοιξη σκληρή
Σαν τότε που ξυπνήσαν τα θηρία
Σαν τότε που η γη κατάπινε το αίμα

Δεν είν’ τ’ αηδόνια,
μα τα κανόνια
Σαν τότε που βουβάθηκαν οι άντρες
Σαν τότε που θρηνούσαν οι μανάδες

Μοιάζει χειμώνας
Παντού φωτιά
Σαν τότε που νικούσαν
Σαν τότε που πονούσαν

Όλα μοιάζουν και φοβάμαι
Όλα κλαίνε και δακρύζω
Δε μιλάω μόνο ελπίζω

Σώπα! Έτσι πρέπει
για ν’ ακούς
με την καρδιά σου.


Ποίημα και φωτογραφία : Σοφία Δ. Νινιού