Ο ΜΗΝΑΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ( ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ .ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ,ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ )

 

Πίνακας Γ. Τσαρούχης 

Ο Αύγουστος στην αρχαιότητα

Ο Αύγουστος είναι ο όγδοος μήνας του έτους κατά το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό ημερολόγιο και έχει 31 ημέρες.
Στο αττικό ημερολόγιο ο Αύγουστος ήταν ο δεύτερος μήνας του έτους και ονομάζονταν Μεταγειτνιών διάρκειας 29 ημερών που αντιστοιχεί με το χρονικό διάστημα από 24 Ιουλίου έως τις 22 Αυγούστου. Ο Αύγουστος, κατά το παλαιό ρωμαϊκό ημερολόγιο, ήταν ο έκτος μήνας, γι' αυτό αρχικά στα Λατινικά ονομάζονταν Sextilis και είχε 31 ημέρες, ευθύς εξ αρχής από την εγκαθίδρυση του Ιουλιανού ημερολογίου το 45 π.Χ. (έτος 709 από κτίσεως Ρώμης). Το έτος 8 π.Χ. ο Αύγουστος Καίσαρας του έδωσε το όνομά του χωρίς την προσθήκη μίας ημέρας από τον Φεβρουάριο (όπως λανθασμένα αναγράφεται σε ορισμένες αναφορές). Λέγεται ότι ο Αύγουστος έβαλε τον μήνα σε αυτή την θέση, για να τιμήσει τον θάνατο της Κλεοπάτρας η οποία, όπως λέγεται, έθεσε τέλος στη ζωή της στις 12 Αυγούστου του 30 π.Χ. αν και ο ακριβής λόγος του θανάτου της καλύπτεται από μυστήριο. Κατά το Βυζαντινό ημερολόγιο που ακολουθεί ακόμη και σήμερα η Ορθόδοξη Εκκλησία, και το οποίο αρχίζει τον Σεπτέμβριο, ήταν ο τελευταίος μήνας του χρόνου κι έτσι η 31 Αυγούστου γιορτάζονταν ως παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Αστρονομικά, ο ήλιος βρίσκεται στην αρχή του μήνα στον αστερισμό του Καρκίνου (21 Ιουλίου έως 9 Αυγούστου) και στο τέλος στον αστερισμό του Λέοντα (10 Αυγούστου έως 15 Σεπτεμβρίου).

Η ανατολή του Σείριου

Σε μερικές περιοχές θεωρούνταν ότι οι μέρες του Αυγούστου συμπίπτουν με την «εώα επιτολή» του Σείριου, την ανατολή δηλαδή του λαμπρότερου άστρου της νύχτας λίγο πριν από την ανατολή του Ήλιου. Όπως αναφέρουν οι Μάνος Δανέζης και Στράτος Θεοδοσίου:

«Ο Σείριος είναι το λαμπρότερο άστρο του αστερισμού του Μεγάλου Κυνός και η εώα επιτολή του σ’ αυτή τη χρονική περίοδο είχε συνδεθεί στην αρχαιότητα με τα κυνικά καύματα (τα dies caniculariae των Λατίνων), δηλαδή με τις θερμότερες ημέρες του έτους, τα οποία καύματα οι αρχαίοι απέδιδαν στην επί πλέον αύξηση της θερμοκρασίας από την υποτιθέμενη προσθήκη της ακτινοβολίας του Σείριου στην ακτινοβολία του Ήλιου». 
— Μάνος Δανέζης & Στράτος Θεοδοσίου

Εορτές τον Αύγουστο

Ο Αύγουστος είναι φυσικά γνωστότερος για τον «δεκαπενταύγουστό» του, το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα πριν από την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στις 15 Αυγούστου. Η Παναγία, άλλωστε, είναι το ιερό εκείνο πρόσωπο που ο λαός μας τιμά και σέβεται περισσότερο από κάθε άλλο. Αμέτρητες φαίνεται να είναι οι προσωνυμίες που αποδίδονται στο πρόσωπό της: Ελεούσα, Μεγαλόχαρη και Φανερωμένη, Χρυσοσπηλιώτισσα,Παντάνασσα και Κεχαριτωμένη, είναι μερικές μόνο από τις χαρακτηριστικές δοξασιολογίες που αποδίδει στην Παναγία ο λαός μας που τιμά την μνήμη της Κοίμησής της με νηστεία και παρακλήσεις δύο εβδομάδων. Ανήμερα, όμως, στη γιορτή της, καθώς και στα εννιάμερά της στις 23 Αυγούστου,«γιορτές και πανηγύρια» παντού. Σύμφωνα με την λαογράφο Ελένη Ψυχογιού:
«Τα πανηγύρια της Παναγίας τελούνται παραδοσιακά στο απόγειο του καλοκαιριού, όταν έχει ολοκληρωθεί ο παραγωγικός κύκλος, αφήνοντας στους ανθρώπους χρόνο σχόλης και προσόδους για να καταναλώσουν σε μια ‘τελετουργική σπατάλη’… Πέρα από εκδηλώσεις πίστης, τα πανηγύρια αποτελούν συλλογικά πολυσύνθετα και ύψιστης σημασίας επικοινωνιακά γεγονότα, που λειτουργούν ως θεμέλια πολιτισμού για τις ανθρώπινες κοινότητες ακόμα και στις μέρες μας, με όποια μορφή επιτελούνται κατά τόπους».
— Ελένη Ψυχογιού

Οι εορτές της Παναγίας δεν είναι, φυσικά, οι μοναδικές του μήνα, αφού σπουδαία θέση στο χριστιανικό εορτολόγιο κατέχει και η 6 Αυγούστου όταν η Εκκλησία εορτάζει τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού, μία από τις δώδεκα δεσποτικές εορτές της Ορθοδοξίας. Γι' αυτό, άλλωστε, παρ' όλη την νηστεία του δεκαπενταύγουστου, αυτή την ημέρα επιτρέπεται να φάμε ψάρι. Επίσης την ημέρα αυτή, όπως αναφέρει ο Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης,
«...έθιμο από τα πιο διαδεδομένα, με μορφή θρησκευτικού νομίμου, είναι η προσκομιδή στις εκκλησίες και ευλόγηση με ειδική ευχή των πρώτων σταφυλιών της χρονιάς… Σ’ αυτό το έθιμο επιζεί η αρχαία συνήθεια των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στους θεούς, όπως εκφραζόταν στην ιστορική αρχαιότητα ως συγκροτημένη λατρευτική εκδήλωση με τις εορτές των Θαργηλίων, των Θαλυσίων και τωνΠυανοψίων». 
— Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης



Ο Αύγουστος στην Ελληνική Λαογραφία

Οι λαϊκές ονομασίες του μήνα (όπως Συκολόγος και Τραπεζοφόρος ) αναφέρονται κυρίως στην αφθονία των καρπών του: «Αύγουστε καλέ μου μήνα να ‘σουν δυο φορές το χρόνο». Ενώ οι δώδεκα πρώτες ημέρες του Αυγούστου ονομάζονταν και «μερομήνια» γιατί έλεγαν ότι προλέγουν τον καιρό: «κάθε ημέρα κι ένας μήνας». Οι μέρες αυτές ήσαν επίσης γνωστές και ως«δρίμες». Τις μέρες αυτές δεν έπρεπε να πάει κάποιος στη θάλασσα για μπάνιο, ούτε να πλύνεις, ούτε να κόψεις σταφύλια και σύκα.
Παρ' όλα αυτά, όσο κι αν τον Ιούλιο «ο Αηλιάς κόβει σταφύλια και η Αγιά Μαρίνα σύκα», ο ερχομός του Αυγούστου δεν μας αφήνει να ξεχάσουμε ότι «από Μάρτη καλοκαίρι, κι από Αύγουστο χειμώνας»!

Το Καλαντάρι του Αυγούστου από τοTrès Riches Heures du Duc de Berry

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

Αύγουστε καλέ μου μήνα, να' σουν δυο φορές το χρόνο.
Ζήσε, Μάη μου, να φας τριφύλλι και τον Αύγουστο σταφύλι.
Θεός να φυλάει τα λιόδεντρα απ' το νερό τα Αυγούστου.
Κάθε πράμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο.
Τ' Αυγούστου και του Γεναριού τα δυο χρυσά φεγγάρια.
Από Μάρτη καλοκαίρι κι από Αύγουστο χειμώνα.
Τ' Αυγούστου οι δρύμες στα πανιά και του Μαρτιού στα ξύλα.
Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ' Αυγούστου το φεγγάρι.
Επλάκωσεν ο Αύγουστος, η άκρια του χειμώνα.
Μακάρι σαν τον Αύγουστο να ‘ταν οι μήνες όλοι.
Ο Αύγουστος και ο τρύγος δεν είναι κάθε μέρα.
Αύγουστος άβρεχτος, μούστος άμετρος.
Να 'σαι καλά τον Αύγουστο με δεκαοχτώ βελέντζες.
Ήρθε ο Αύγουστος, πάρε την κάπα σου.
Καλή λαβιά τον Αύγουστο και γέννα τον Γενάρη.
Το Μάη με πουκάμισο, τον Αύγουστο με κάπα.
Όποιος φιλάει τον Αύγουστο, τον Μάη θερίζει μόνος.
Τον Αύγουστο τον χαίρεται οπόχει να τρυγήσει.
Να 'σαι καλά τον Αύγουστο που ‘ναι παχιές οι μύγες.
Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ' Αυγούστου το φεγγάρι.
Ο Αύγουστος πουλά κρασί κι ο Μάης πουλά σιτάρι.
Ούτε ο Αύγουστος χειμώνας, ούτε ο Μάρτης καλοκαίρι.
Χορτοθέρη Αλωνιστή , ρόγα - ρόγα γυαλιστή.
Αυγουστοοικοδέσποινα‚ καλαντογυρεύτρα.
Από το θέρος ως τις ελιές δεν απολείπουν οι δουλειές.



Ενα ψηφιδωτό από τον αρχαίο Θύσδρο, το σημερινό el Djem της Τυνησίας. Το ψηφιδωτό, που χρονολογείται τον 3ο αι. μ.Χ., διακρίνεται σε τετράγωνα διάχωρα που γεμίζουν το πεδίο μαζί με φυτικά διακοσμητικά μοτίβα. Σε τέσσερις σειρές και τρεις στήλες διατάσσονται οι δώδεκα μήνες του χρόνου. Στην αρχή κάθε σειράς εικονίζεται το σύμβολο κάθε εποχής. 
Ο Αύγουστος αντιπροσωπεύεται από τη θεά του κυνηγιού τη ρωμαϊκή Diana με το ελάφι και το σκύλο της -τα γενέθλια της θεάς γιορτάζονταν στις 13 Αυγούστου. Πηγή: www.lifo.gr

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ 

Λούλα Αναγνωστάκη - Χάθηκα μες στη ζωή μου

Αύγουστος, φώτα στην παραλία
τα πλοία φεύγουν για τα νησιά.
Φεύγουν οι φίλοι, φεύγουν τα πλοία.
Με γέλασες και είναι αργά.

Ήρθε ο Σεπτέμβρης, ήρθε ο χειμώνας
στην παραλία τη σκοτεινή.
Χάθηκα μέσα στη ζωή μου,
χαθηκες μέσα στη βροχή…


Νάνος Βαλαωρίτης - Ποια θάλασσα.
Πες μας που πήγε ο Αύγουστος με τα καμπαναριά του
Το γέλιο σου που γέμιζε το σπίτι μας βροχή
Τώρα μας δείχνει ο άνεμος γυμνή την αγκαλιά του
Ω πρόσωπο που σκέπασε σα μάρμαρο η σιγή

Πόσα σβησμένα βλέμματα κοιτάνε όταν κοιτάζεις
Πόσα δεμένα στόματα μιλάνε όταν μιλάς
Ήταν του ήλιου η δύναμη το ρόδο που ωριμάζει
Κλειστά παραθυρόφυλλα τα στήθια που αγαπάς



Νικηφόρος Βρεττάκος  - Αυγουστιάτικος άνεμος

«Είναι τόση η γαλήνη, που δεν ξέρω αν υπάρχουν
καρδιές χωριστές – τόσα μάτια, όσα βλέπουν
αυτή τη στιγμή: ζώα, ψάρια, φυτά και πουλιά
κι αδερφοί το στερέωμα, πάμφωτο, διάφανο, ανάμεσα
στην κάτασπρη γύρη του.
Νιώθω μέσα στο στήθος μου
την καρδιά μου νερό που χορεύει και νιώθω
σα να ‘μαι ένας διάττοντας που πέφτοντας στάθηκε
για λίγο μετέωρος και γύρισε πάλι, φωτεινός και
χαρούμενος,
προς τα πάνω. Ψυχή μου! Τι σε θέλω, ψυχή μου; Τι
κάθεσαι και
δε γίνεσαι μέλισσα; Δυο γραμμούλες φωτός,
δυο αστεράκια οι κεραίες σου – πέταξε, πρόλαβε, τρέξε,
ένα γύρο, δυο γύρους, τρεις γύρους, να φέρεις
φωτιά στην κυψέλη σου.

Ψυχή μου, χαρά μου, τι κάθεσαι μέλισσα;
Άνοιξαν όλα τα λουλούδια του σύμπαντος.»
(Νικηφόρος Βρεττάκος, ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ, Τόμος 2ος, Εκδόσεις Θεμέλιο)
Grimani Breviary: The Month of august  - Flemish Miniaturist
 Κική Δημουλά - Ούτως ή άλλως

Ένας κούφιος θόρυβος έπεσε στο μπαλκόνι
σαν κουκούτσι από σταφύλι που έτρωγε το φως
ή πως μου πέταξε η θάλασσα ξερή
την κόρα μόνο ενός κυματισμού
την ψίχα ως συνήθως θα πρόλαβε ν' αρπάξει 
άλλο πιο επιδέξιο από μένα μακροβούτι. 

Ανάσκελο ένα ξέπνοο τζιτζίκι.
Τροχαίο ατύχημα υποθέτω - αν καταδεχόταν
να φοράει το κράνος της η παραφορά
σήμερα θα ήτανε μια πολύ επιτυχημένη 
αντιφατικότης. 

Όπως και να' ναι στο σημείο της πτώσης
γούβωσε λίγο ο Αύγουστος.

Θα παραγεμίσω αμέσως αυτή τη λακκούβα
με μπάζα περσινά
μην έρθει και κάνει κατάληψη
πάλι καμιά επίσπευση με το συγγενολόι της.

Τι γυφταριό! Κοιμούνται όλοι μαζί στρωματσάδα
κατάσαρκα επάνω στο πτώμα.
(Από τη συλλογή Η Εφηβεία της Λήθης)
Alphonse Mucha -Αugust  

Μάνος  Ελευθερίου  - Παραμονές Δεκαπενταύγουστου

Σαν τη λαίδη Μακμπέθ σε υπνοβασία
πιτσιλισμένη απ' τον ασβέστη
στα μαλλιά και το φόρεμα.

Και τα δωμάτια μοσχοβολούσαν
παραμονές Δεκαπενταύγουστου.
Οι φωτιές της ροδιάς. Η αυλή με τη βρύση.
Τα μυρμήγκια που τρέχουν για να γλιτώσουν.
Τα σκούπιζες και τα 'ριχνες στο κηπάκι
για να σωθούν.

Ωρα έξι το απόγευμα και μάζευες
την άγκυρα να ελευθερωθεί το σπίτι.

Μάζευες τα σκοινιά κι άναβες τις μηχανές
να φύγει το σπίτι, να σαλπάρει το σπίτι
και να ταξιδέψει
στο άσπιλε, αμόλυντε, άφθορε, άχραντε
και σ' εκείνο το θεόνυμφε που υποσχόταν δόξες.
Χαρακτικό  του Σπύρου Βασιλείου


Ο Ελύτης - Ο Αύγουστος

Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
Κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά
Αύγουστε μήνα και Θεέ σε σέναν ορκιζόμαστε
Πάλι του χρόνου να μας βρεις στο βράχο να φιλιόμαστε
Απ΄την Παρθένο στον Σκορπιό χρυσή κλωστή να ράψουμε
Κι έναν θαλασσινό σταυρό στη χάρη σου ν΄ανάψουμε
Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
Κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά.
(Τα Ρω του Έρωτα, Ο. Ελύτης, εκδ. Ίκαρος)



Ο. Ελύτης -  Δυτικά της λύπης

Και σε θραύσμα Βρισηίδας βρίσκεται και σε κοχύλι Ευρίπου
εκείνο που εννοώ. Θέλει να ‘χει άγριες πείνες άπνοιας
ο Αύγουστος για να ζητάει μελτέμι
ώστε στο φρύδι ν’ αφήνει λίγο αλάτι και
στον ουρανό ένα μπλε που τ’ όνομά του μέσα στα πολλά τ’ ακούς ευώνυμο
στο βάθος όμως είναι μπλε Ιουλίτας…»
 Eugène Grasset August

Οδυσσέας Ελύτης - Ηλικία της γλαυκής θύμησης 

Ελαιώνες κι αμπέλια μακριά ως τη θάλασσα
Κόκκινες ψαρόβαρκες πιο μακριά ως τη θύμηση
Έλυτρα χρυσά του Αυγούστου στον μεσημεριάτικο ύπνο
Με φύκια ή όστρακα. Κι εκείνο το σκάφος
Φρεσκοβγαλμένο, πράσινο, που διαβάζει ακόμη στην ειρήνη
του κόλπου των νερών Έχει ο Θεός

Περάσανε τα χρόνια φύλλα ή βότσαλα
Θυμάμαι τα παιδόπουλα, τους ναύτες που έφευγαν
Βάφοντας τα πανιά σαν την καρδιά τους
Τραγουδούσαν τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα
Κι είχαν ζωγραφιστούς βοριάδες μες στα στήθια.


Οδυσσέας Ελύτης  - Προσανατολισμοί

«…Σαν να μόνο τα ονειρεύεται η Σελήνη
μα πραγματικά τα βλέπει εκείνη.
Και την ώρα που κλαίμε ή τα μάτια κλείνουμε να φανταστούμε τι
γραμμένο ακόμη απομένει κατακέφαλά μας να βρει
αναστεναγμός ακούγεται άλλος
κι από κει που πηγάζουνε οι ροδώνες
μια δροσιά μυριστική με συνοδεία κιθάρας χύνεται.
Ποταμός του Αυγούστου μες στις πεδιάδες.
Πού και πού επιπλέον σπίτια και συστάδες ανθρώπων που μισούνται
κι ερωτεύονται κάτω από τις φιστικιές ανάβουν
τα πάλαι ποτέ φιλιά
ξανά και ξανά στις μύτες των ποδιών ο ίδιος όρκος
και τα ίδια εναντίον της μοίρας λόγια πικρά…»

Adriaen van Stalbemt - Allegory of the Month of August 


Ο. Ελύτης -  Το φωτόδεντρο και η 14η ομορφιά

«…Σε μια παλάμη θάλασσας γεύτηκες τα πικρά χαλίκια
δύο η ώρα το πρωί περιδιαβάζοντας τον έρημο Αύγουστο
είδες το φως του φεγγαριού να περπατεί μαζί σου
βήμα χαμένο. Ή αν δεν ήταν η καρδιά στη θέση της
ήταν η θύμηση της γης με την ωραία γυναίκα
η ευχή που λαχτάρησε μεσ’ απ’ τοε κόρφους του βασιλικού
να τη φυσήξει ο άνεμος της Παναγίας!…»

Ο. Ελύτης - Τα ελεγεία της Οξώπετρας

«Οι δυνάμεις που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί ένα καρπούζι τον
Αύγουστο είναι κατά πολύ ανώτερες απ’ τις άλλες που συντρέχουν
για να συντελεστεί ένα κακούργημα σε οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου»

" Summer day " (1911) By Frank Weston Benson
Νίκος Καρούζος - Φωνασκία του αίματος

Αυτός ο αγέρωχος μήνας Αύγουστος…
Φρικώδης του μεγάλου θέρους αναφώνηση
ο τέττιγας* που γίνεται ελέφαντας κοινοτοπίας
προβοσκίδα η υπνώττουσα σκιά μες στο χορτάρι
τις νύχτες τρέχουν οι κομήτες που δεν είδαμε
διάττοντες πότε – πότε χαλαλίζουν το φως από πλήξη
κανένα σχίσμα δεν υπήρξε τρομερότερο -:
ειν’ ο άνθρωπος και η φύση.
Ας αυτοσχεδιάζουμε ας πίνουμε καφέδες κάνοντας: Α!…
(Ν. Καρούζος, Τα ποιήματα, τ. Β’, Ίκαρος)

Ηλίας Κατσούλης - Αύγουστος είναι

Αύγουστος είναι το τραγούδι του Νικόλα
και κάποια νύχτα στη ζωή που τα’χεις όλα
μια αγκαλιά και φορητό ραδιοφωνάκι
να παίζει Μάλαμα, Περίδη και Λιδάκη

Αύγουστος είναι και του Ρίτσου η σονάτα
αλλά μπορεί κι ένα χωνάκι σοκολάτα
του σεληνόφωτος αυτή η πανδαισία
να ξεγελιέσαι πως υπάρχει αθανασία…

Αύγουστος είναι ο ρεμβασμός του Σκιαθίτη
κι οι αναμνήσεις απ’ το φως του Πανορμίτη
φλόγα κεριού σε ταπεινό προσκυνητάρι
με το σπαθί του Αρχαγγέλου στο θηκάρι.
Αύγουστος είναι και το δεύτερο φεγγάρι
προτού προλάβει ο Σεπτέμβρης να το πάρει
πέντε-έξι στίχοι που αγαπάς και τους θυμάσαι
είσαι κι εσύ που ξαγρυπνάς κι όταν κοιμάσαι



Δείτε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/







"ΣΤΗΝ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ" Τραγούδι του Σταύρου Μαλιαμάνη σε Στίχους Ηρακλή Κριεζή & Σύνθεση / Ενορχήστρωση Θεολόγου Χατζηπαυλίδη

 


Μπουζούκι- Τραγούδι : Σταύρος Μαλιαμάνης Στίχοι: Ηρακλής Κριεζής Βίντεο : Βάσω Μητσοπούλου Φωτογραφικό Υλικό: Δημήτρης Τριανταφυλλίδης Σύνθεση / Ενορχήστρωση : Χατζηπαυλίδης Θεολόγος


Στην Ορεστιάδα σε μιαν άλλη Ελλάδα νιάτα ξεχασμένα σ` ένα οχυρό σε μαχαίρι δρόμο φόρτωσαν στον ώμο κρίμα, δάκρυ κι αίμα από φωτιάς καιρό... Στην Ορεστιάδα σε μιαν άλλη Ελλάδα το ποτάμι τρέχει σ` άγονη γραμμή γη αδικημένη μ` όπλα τυλιγμένη κι όνειρο που αντέχει σ` ανοιχτή πληγή... Κι οι μεγάλοι στην Αθήνα, σ` άλλο τόπο μ` άλλο σήμα, παίζουν τ` αύριο για το χρήμα Και στης νύχτας τη ζαλάδα με των μπουζουκιών τη δάδα φώτα ανάβουν στην Ελλάδα. Στίχοι:Κριεζής Ηρακλής






ΙΩΑΝΝΑ ΒΛΑΧΟΥ - ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ "ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΥΛΩΝΟΓΙΑΝΝΗΣ"

  Βίντεο : Ιωάννα Βλάχου


ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΥΛΩΝΟΓΙΑΝΝΗΣ (1909-1954)

«ΦΤΕΡΟ ΚΑΙ ΦΩΣ!»

Ανοίχτε τα παράθυρα στο φως
οι κάμαρες φαντάζουνε σαν τάφοι,
του ήλιου λαχταράω το χρυσάφι
μέσα στο μαύρο χάος ναυαγός…

Του ήλιου εραστής και νοσταλγός
ποια μοίρα και ποια μπόρα μου το γράφει
γύρω, τριγύρω να με κλειούνε τάφοι
και με τα χέρια σταυρωτά κι’ αργός

κι’ ανήμπορος ν’ αφήνουμαι στη θλίψη
τη θλίψη που ποτέ δε θα μου λείψει
θαρρώντας πως δε χάνετ’ ο καιρός

κι’ αφήνοντας τη φλόγα να με γλύψει…
Δώστε φτερά για ν’ απλωθώ στα ύψη
κι’ ανοίχτε τα παράθυρα στο φως!…

Μάρτιος 1934

Ο ποιητής, κριτικός, μεταφραστής και δημοσιογράφος Γιώργος Μ. Μυλωνογιάννης γεννήθηκε το 1909, στο προάστιο Χαλέπα των Χανίων. Ήταν το πέμπτο από τα οκτώ παιδιά της οικογένειας Μυλωνογιάννη. Σε παιδική ηλικία εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα. Με έφεση στις ξένες γλώσσες και ευρύτατη πνευματική καλλιέργεια δημοσίευε από νωρίς και ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη δημοσιογραφία.

Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε το 1929 από τις σελίδες του περιοδικού Μπουκέτο, όπου δημοσίευσε στίχους και ποιητικές μεταφράσεις. Μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Ξεκίνημα από το 1933 και επιμελητής έκδοσης του περιοδικού Κρητικαί Μελέται, εξέδωσε τα περιοδικά Λυτρωμός (1933) και Φλόγα (1935), ενώ από το 1936 ως το 1940 διηύθυνε από κοινού με τον Δημήτρη Φωτιάδη το περιοδικό Νεοελληνικά Γράμματα. Παράλληλα δημοσίευσε κείμενα σε πολλά αθηναϊκά περιοδικά και υπήρξε μέλος της Ένωσης Νέων Λογοτεχνών και του Συνδέσμου Ελλήνων Λογοτεχνών.

Το μεγαλύτερο μέρος του γραπτού έργου του Γιώργου Μυλωνογιάννη αποτελούν ποιήματα και κριτικά δοκίμια. Η ποίησή του κινείται στα χνάρια της απαισιοδοξίας του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και του Μήτσου Παπανικολάου. Εξέδωσε τρεις ποιητικές συλλογές, ενώ μεγάλο μέρος του έργου του βρίσκεται δημοσιευμένο σε περιοδικά. . Επίσης υπήρξε βασικός συντελεστής του περιοδικού “Νέος Νουμάς”. Εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές: “Προς το φως” (1934), “Μεθεόρτια” (1948), “Ανάγλυφα” (1951) και στην εφημερίδα “Θάρρος” του Πειραιά δημοσιευόταν σε συνέχειες το μυθιστόρημά του “Βιοπάλη”.

Στο «Μπάγκειον» της πλατείας Ομονοίας γνώρισε τους ποιητές Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Μήτσο Παπανικολάου και τον διευθυντή του περιοδικού «Μπουκέτο» Χάρη Σταματίου.Αυτή θα είναι η διαρκής συντροφιά του, οι μόνιμοι συνομιλητές του, με κοινά στοιχεία ζωής και θανάτου. Ο Λαπαθιώτης θα αυτοκτονήσει με το περίστροφο του πατέρα του, ο Παπανικολάου θα λιώσει σαν το κερί κατά την αποτοξίνωσή του στο Δρομοκαΐτειο, ο Σταματίου θα θέσει τέλος στη ζωή του με μια αυτοσχέδια αγχόνη στο εσωτερικό του σπιτιού του.

«ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΑΓΩΝΙΑ»

Μια πίκρα βαθιά και πλατιά, σαν τη θάλασσα,
πλημμύρα στις νύχτες μου χύνεται, δίχως
σα φράγμα να στέκεται μπρος της ο στίχος,
μια πίκρα που μ' όλα τ' ανθρώπινα θ' άλλαζα.
Εσύ, αδερφέ μου, δεν ένοιωσες τίποτα
κι είν' όλα για σένα γραμμές και τοπία,
καθώς δε σε μάραναν τόσα βιβλία,
καθώς δε σε σπάραξαν όλα τ' ανείπωτα.
Δεν είδες να φεύγει μακριά και να χάνεται,
πουλί γοργοτάξιδο, κάθε χαρά σου,
δεν άκουσες, μόνος σαν ήσουν: στοχάσου!,
τη νιότη δεν ένοιωσες — βάλτος — να πιάνεται.
Ωραίος κι' ασύλληπτος πάντα σου στάθηκες
σε κείνη την έξοχη, θεία σιγή σου,
την κάθε σου νύχτα το φως της αβύσσου
ποτέ του δεν έλουσε. .. Κι' ούτε σιχάθηκες
Την άνοστη γεύση που δίνουν τα πράγματα,
καρπό πληχτικών ημερών, το μαράζι
των άδειων ωρών, που καμιά δε σπαράζει '
το βίο σου, σαν των δαιμόνων τα τάγματα.
Για σέναν κι ο έρωτας είναι τ' απόσταγμα
των θρύλων, πιοτό των θεών κι αμβροσία,
στ' αγνά σου τα μάτια ποτές Ικεσία
δε λάμπει, μα -βέλη!- ραμφίζουν το πρόσταγμα.
Μια πίκρα βαθιά και πλατειά, σαν τη θάλασσα,
πλημμύρα στις νύχτες μου χύνεται, κι όμως
σαλπίγγων καλέσματα στέλνει μου ο δρόμος
να χτίσω και πάλι τους πύργους που χάλασα.

Μελαγχολική και πεισιθάνατη, γραμμένη σε ομοιοκατάληκτους δεκαπεντασύλλαβους, η ποίησή του είναι παραδοσιακή, παρότι ως κριτικός είχε εκφραστεί υπέρ των τρόπων της νεωτερικής ποίησης. Στα ποιήματά του, στα οποία είναι εμφανής η επίδραση του Καρυωτάκη και ο θαυμασμός του γι' αυτόν, είναι εμφανές το κοινωνικό ενδιαφέρον και ο προβληματισμός του για τον άνθρωπο, αλλά και διάχυτη η θλίψη, ο αισθησιασμός, η απαισιοδοξία και η τάση φυγής.

«ΛΥΤΡΩΣΗ»:

«Εφτάσαμε στο τέρμα των τερμάτων!
Μπροστά βουνό γρανίτινο και μόλις
μακρυά πολύ, σαν όγκος αθυρμάτων
η πόλις.
Οι θόρυβοι δεν φτάνουν εδωπέρα,
π’ ακούγονται θροΐσματα γαλήνης,
κι έχει το θάμπος κάθε μας φοβέρα
σαγήνης.
Φροντίδες, πίκρες, βάσανα και μόχθοι
είναι καθώς κλεισμένα μέσ’ στη γυάλα,
σα να ’μαστε στη μια των όλων όχθη
με τ’ άλλα.
Και κείνοι που μας πλήγωσαν και κείνοι
που στέκονται ψηλότερα απ’ τη λήθη,
στη μακρινή σιγή τους έχουν μείνει
σαν μύθοι.
Εδώ, καθώς το φως μας αγκαλιάζει
κι ο ίσκιος του βουνού μας δροσερεύει,
των όχλων τώρα πια δεν μας πειράζει
κι η χλεύη…».

Στο ποίημά του «ΦΙΝΑΛΕ» καταβεβλημένος κι αποθαρρυμένος από την κατάσταση της υγείας του αποζητά τη φυγή στη σελήνη, την προσφιλή πατρίδα όλων των ποιητών. Το φεγγάρι όμως χάνεται και στη θέση του η μνήμη της Κρήτης ξυπνά ισχυρή δωρίζοντάς του μια χαρακτηριστική φραστική ψηφίδα από τη ντοπιολαλιά μας, μια μικρή λέξη που έχει ωστόσο τη μεγάλη δύναμη να δώσει ύστατο φως και θαλασσινή πνοή στις αισθήσεις του που δύουν αμετάκλητα, τη λέξη “γροικώ”

«Αφήστε με έχω κουραστεί… Σας το ζητώ για χάρη,
Θέλω να κόψω τα δεσμά, που με κρατούν δεμένο,
Αγαπημένοι, δε μπορώ μαζί σας πια να μένω,
θα πάω ν’ αποκοιμηθώ μια νύχτα στο φεγγάρι.

Το περιμένω από καιρό ναρθεί και να με πάρει,
μ’ αυτό δεν έρχεται ποτέ – ίσως γιατί προσμένω.
Κουράστηκα και ν’ αγαπώ, να κλαίω, να υπομένω,
θα πάω ν’ αποκοιμηθώ μια νύχτα στο φεγγάρι.

Θέλω να φύγω από σας κι ας είστε αγαπημένοι.
Η νύχτα είν’ ατέλειωτη, τα μάτια μου πονούνε
κι’ ούτε και ξέρω την αυγή το τι με περιμένει.

Μα ό,τι και να ’ναι, δε μπορεί με σας να με κρατήσει,
Γιατί φωνές αμέτρητες γροικώ να με καλούνε
Και το φεγγάρι μου γελά κι είν’ έτοιμο να σβήσει…»


Ο Μυλωνογιάννης ήταν εθισμένος στα ναρκωτικά, είχε κατ’ επανάληψη νοσηλευτεί και τελικά και το 1954 πέθανε στο Δρομοκαΐτειο, στα 45 του χρόνια.

Το γνωστότερο ίσως ποίημά του είναι

«ΟΙ ΟΝΕΙΡΟΠΟΛΟΙ»

Νικημένοι… Και όμως δεν δώσαμε μάχη
μήτε καν στον ορίζοντα φάνηκε εχθρός,
ενώ θα πρεπε να’μαστε πάντοτε μπρος,
σε σκιές και σε φάσματα στρέφουμε ράχη…

Η δειλία χαράζει το κάθε μας βήμα
κι όλοι ζούμε με τ’ όνειρο κάποιας φυγής,
μας πειράζει στα μάτια το φως της αυγής,
τραγουδάμε το χάρο, ποθούμε το μνήμα.

Μεθυσμένοι… Χωρίς ούτε στάλα να πιούμε,
τη φωτιά μας δε σβήνει κανένα πιοτό,
θα `ρθει ώρα να βρούμε τη λήθη σ’ αυτό,
τώρα όμως δεν ξέρω και μεις τι ζητούμε…

Στο μεθύσι μας πάνω πιστεύουμε αλήθεια
ότι γίναμε κιόλας καινούριοι Θεοί,
τη ζωήν, ως τη ζούνε οι άλλοι θνητοί
τη χλευάζουμε σαν μια χυδαία συνήθεια…

Γελασμένοι… Δεν το `χαμε πριν καταλάβει,
πως μια μέρα θα `ρχόταν αυτός ο καιρός,
που κι ο ύστατος φίλος θα ήταν νεκρός…
Η ζωή δεν προσφέρει, ζητάει να λάβει.

Διαρκώς αυταπάτες και πάντα στο χέρι
λίγα πούπουλα, θύμηση μόνο σκληρή
της χαράς που πετάει και φεύγει ιλαρή
στον ορίζοντα πέρα, λευκό περιστέρι…

Τελικά δεν ανήκε και δεν έγινε αποδεκτός πουθενά: ούτε στη γενιά του 30, ούτε στη γενιά του 20 όπου ακουμπούσε συναισθηματικά. Έμεινε φύσει διχασμένος και μετέωρος.

Η δράση και παρουσία του στα γράμματα έχει την κορύφωσή της στη δεκαετία του 1930. Στη διάρκειά της κατάφερε ό,τι κατάφερε. Έκτοτε η πορεία του ήταν καθοδική, για πολλούς και διαφόρους λόγους

Λησμονημένος σήμερα, έρχεται στην επιφάνεια ως ποιητής αλλά κυρίως ως διεισδυτικός κριτικός της γενιάς του με τον τόμο Ανοίχτε τα παράθυρα στο φως (εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2014) του νεοελληνιστή Γιάννη Παπακώστα, μια συνολική παρουσίαση του φιλολογικού προσώπου του Μυλωνογιάννη, που συνοδεύεται από επιλογή από το εκδομένο και το ανέκδοτο ποιητικό έργο του, από τις ποιητικές μεταφράσεις του και τη δημοσιευμένη κριτικογραφία του.


Επιλογή κειμένου και φωτογραφιών : Ιωάννα Βλάχου Πηγή: Διαδίκτυο






ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΑΒΡΙΛΑΚΗ "Παρακαταθήκη"



Παιδί μου! Επειδή η ζωή ενίοτε μπορεί να τα φέρει έτσι και να χάσουμε τον έλεγχο της, να μας φύγει δηλαδή το τιμόνι μέσα απ΄ τα χέρια, σου γράφω αυτά:
Φρόντισε να διαπνέεσαι πάντα από πνεύμα ελευθερίας. Να μην εγκλωβίζεσαι πουθενά, τίποτα να μην σε περιορίζει και να σε συρρικνώνει.
Ούτε σε φυσικό επίπεδο, πολύ περισσότερο δε σε διανοητικό, ψυχολογικό, πνευματικό επίπεδο.
Μην επιτρέπεις σε καμία περιοριστική αντίληψη και σε καμία εκφοβιστική κατάσταση να σε ορίζουν.
Να ζεις σαν αετός!

Όμως: Επειδή αυτό δεν είναι πάντα εφικτό και επειδή υπάρχουν καταστάσεις που ίσως να αποδειχτούν ανώτερες των ψυχικών και διανοητικών σου δυνάμεων και να μην μπορέσεις να οδηγήσεις τα πράγματα εκεί όπου για σένα είναι το σωστό, το φυσιολογικό, το πρέπον κι έτσι να αναγκαστείς να αφήσεις στην άκρη το όνειρό σου μαζί και τις προσωπικές σου ανάγκες, γνώριζε παιδί μου ότι εάν αυτό δεν το κάνεις με την απόλυτη επίγνωση ότι γνωρίζεις μέσα σου για ποιο λόγο λειτουργείς έτσι, τότε, την στιγμή εκείνη που αναγκάζεσαι από εσωτερικές ή εξωτερικές πιέσεις να το κάνεις, ΥΠΟΓΡΑΦΕΙΣ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ.

Η ψευδαίσθηση, τότε, φιλικά ιστάμενη προς εσένα, θα έρθει και θα σου πει: “Τώρα θα πορευόμαστε μαζί. Θα σου χρειαστώ πολύ διότι για εσένα τώρα άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Θα σε βοηθήσω όσο μπορώ...” Και θα το κάνει σίγουρα με τον καλύτερο τρόπο.
Ίσως αυτή η συνύπαρξη να διαρκέσει μέρες, εβδομάδες, μήνες, ίσως και χρόνια (γνώριζε ότι πολλοί άφησαν αυτό τον κόσμο παίρνοντάς την μαζί τους. Μην το επιτρέψεις να σου συμβεί...!)
Ίσως μάλιστα να χρειαστούν και κάποιες δεκαετίες. Και ίσως επίσης στο μεταξύ να έχεις συνηθίσει να ζεις μαζί της ώστε να θεωρείς ότι αυτό είναι το φυσιολογικό, το ταιριαστό για σένα και μάλιστα...στην χειρότερη περίπτωση...να νοιώθεις καλά εκεί.
Το σημείο όμως αυτό ονομάζεται ΠΑΤΟΣ.
Εκεί είναι που θα έρθω εγώ ξανά στη ζωή σου.
Όπου κι αν βρίσκομαι εγώ τότε... Θα έρθω!
Με αυτά τα λόγια μου; Με μια ανάμνηση; Με μια ανάρτηση; Μ΄ένα όνειρο στον ύπνο σου; Με ένα συνειδησιακό σεισμό;
Δεν ξέρω πως...πάντως θα έρθω.
Μαζί με την Συνείδησή σου θα σου χτυπάμε δυνατά την πόρτα θυμίζοντας σου πως τώρα πια ενηλικιώθηκες αρκετά (κι ας είσαι γύρω στα -ήντα, δεν πειράζει, ποτέ δεν είναι αργά...) διότι τώρα διαθέτεις τις δυνάμεις (ψυχικές και διανοητικές) να τα βάζεις με οποιονδήποτε εχθρό της αλήθειας και να απεμπολήσεις επιτέλους την ψευδαίσθηση.
Αυτή τότε, να ξέρεις, επειδή της είχες δώσει ισχύ και δύναμη, θα αντισταθεί σθεναρά και δεν θα επιτρέψει να χάσει τη βολή της.
Κι έτσι, από φιλική που ήταν θα αρχίσει να γίνεται εχθρική, επιθετική, άγρια και επικίνδυνη!
Είχε “κατσικωθεί” ξέρεις για τα καλά κι εσύ τώρα της χαλάς τη βόλεψη.
Θα σου ψιθυρίζει πολλά για να σε αποτρέψει. Θα σε γεμίζει ενοχές αρχικά. Θα σε τρομοκρατήσει, θα σου δημιουργήσει σενάρια χαμού.
Εσύ όμως δεν θα τσιμπάς...!
Άκουσε με: Σε οποιαδήποτε ηλικία κι αν βρίσκεσαι αξίζει να αποδεσμευτείς!
Η Αλήθεια σε περιμένει με όλες τις χαρές και τα δώρα που αυτή σου έχει ετοιμάσει.
Τόλμησε το!
Αφού είχες την δύναμη να ακολουθείς, να υποτάσσεσαι και να υπηρετείς μια ψευδαίσθηση (γιατί και αυτό κότσια θέλει...) τότε σημαίνει πως έχεις και την ικανότητα αλλά και τη δύναμη να ακολουθείς την Αλήθεια (που είναι πιο απλή και πιο φιλική), να μπεις στη δούλεψή της και να την τιμάς!
Σε εμπιστεύομαι ψυχή!
Κάνε την υπέρβασή σου, γίνου ξανά αετός και διεκδίκησε τη ζωή που σου αξίζει!

Κατερίνα Γαβριλάκη, παρατηρώντας τη ζωή






ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΝΟΥ "Το Δέκα"

 

----------------------
Και έπειτα "μάζεψες" το βλέμμα σου στον ουρανό
Ράντισες στάχτη τον ορίζοντα
Τα μωβ σύννεφα του χειμώνα προσκλήθηκαν στο καλοκαίρι μας.
Δυνατή η βροχή τους μούσκεψε τα ξεδίπλωτα χαρτιά μου
Βυθίστηκαν οι λέξεις μου στη νεροποντή
και τα γράμματα τους θαλασσοπνίγονταν αβοήθητα.....
Τρόμαξα πολύ
Αστραπές ο φόβος γέννησε
για τα πέντε γράμματα όταν σε φώναξα
"Έρωτα"
όταν σε είπα
"Αγάπη"

Του Ποσειδώνα η τρίαινα κεραυνοφόρεσε
εν τρικυμία το
"τέλος"
Πέντε γράμματα έχει και αυτό, μου είπες
και έσυρες τον ωκεανό στην γη
- Έξι έχει και τον λένε
"Θάνατο"
και δεν έχει τέλος, μόνο
"Συνέχεια"
-Οκτώ γράμματα, λες .....και συνεχίζεις να μετράς

Η βροχή αγκυροβόλησε ξέπνοη στον πόρο των δακρύων μας.
Λάφυρο κρατά
τον "κόμπο" στον λαιμό μας ο έρωτας,
όταν πόλεμος γίνεται.
Χάνουμε την αρίθμηση
"Σιωπώντας"
εννέα τα γράμματα τώρα .......και μου δείχνεις τον παράμεσο των δαχτύλων
Κοιτάμε βρεγμένοι
το μικρό ακροδάχτυλο του ατελούς δέκα
στις δύο παλάμες μας
Και αυτό το δέκα πως θα τ ονομάσουμε?
με ρωτάς στο λευκό της αγκαλιά σου
"Αιωνιότητα"
αγάπη μου
Το.." μικρό μας" δάχτυλο
Η αιωνιότητα ..... των
"μετρημένων" στιγμών
.
a. p. © 1972021
(Από την συλλογή "Στην αγκαλιά της Άννας")



Επεξεργασία φωτογραφίας : Αναστασία Πάνου 





ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ " ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ " Διήγημα

 

Πίνακας - Γιώργος Κωνσταντινίδης

Μεσημέρι Φλεβάρη και το φως σπάει σε κομμάτια πάνω σε πρόσωπα και χέρια. Ο συρμός τρέχει με ρυθμική βουή πάνω στις ράγες. Ο Παύλος βρίσκεται στο κάθισμα δίπλα στο παράθυρο με το χέρι στο στόμα του κόντρα στην φορά της κίνησης του τραίνου. Απέναντι του μια καλοβαλμένη σαραντάρα κυρία και δίπλα της ένας σκούρος κύριος .Όρθια μια άλλη γυναίκα φοράει μια μάσκα ενώ δίπλα της κρέμεται ένας νεαρός προσηλωμένος στο κινητό του. Ένα ανοιγμένο παράθυρο μπάζει στο βαγόνι υγρή μια ψύχρα, μα είναι κάτι που θεωρείται απαραίτητο πλέον μιας και υπάρχει φόβος επιδημίας από τον νέο ιο που άρχισε να ταξιδεύει στην Ελλάδα από σώμα σε σώμα.
Γίνεται μια στάση και αλλάζει ο χώρος μερικούς επιβάτες.
Μια νέα οσμή πλανιέται στο χώρο , μια δυνατή δόση σανταλόξυλου με πατσουλί που όταν φθάνει στα ρουθούνια του Παύλου έχει μπερδευτεί με χνώτα και μια εσανς άπλυτης κάλτσας.
Κάποιος φτερνίζεται και η κυρία με την μάσκα φορεμένη ανάποδα ρίχνει άγριο βλέμμα προς τον ένοχο που είναι ένα παιδί. Κάποια άλλη γυναίκα αλλάζει θέση.
Νέα στάση και μπαινοβγαίνει ο κόσμος ξανά ,ενώ ο Παύλος εξακολουθεί να καλύπτει στόμα και ρουθούνια με την δεξιά του παλάμη.
Από το βάθος ακούγεται ένα ακορντεόν που παίζει κάτι που γίνεται σιγά σιγά αναγνωρίσιμο. Ενα έφηβο κοριτσάκι μελαχρινό κρατάει ένα πλαστικό ποτήρι και σπρώχνει τους επιβάτες να ανοίξει δρόμο για τον ακορντεονίστα. Το κομμάτι είναι το πασίγνωστο βαλς του Σοστακοβιτς….τααα τα τα ταααα…Μόνο που είναι μισό και καρατομημένο, παίζονται μόνο οι δυο πρώτες φράσεις του και το αριστερό του χέρι κρατάει μόνο μια συγχορδία…
‘’Εσύ μας έλλειπες’’ μουρμουρίζει κάποιος ενώ όλοι ανοίγουν δίοδο για τους Ρομα καλλιτέχνες αποφεύγοντας αγγίγματα.
Το τραίνο καταλήγει στον προορισμό του. Ο Παύλος είχε καιρό να κάνει αυτή την διαδρομή και σημειώνει μέσα του καινούρια στοιχεία.
Ένα από αυτά είναι η ανασκαφή έξω από τον τερματικό σταθμό που έχει ακυρώσει ένα μεγάλο μέρος της λεωφόρου. Είχε διαβάσει για τους τάφους Ελληνιστικών χρόνων που βρέθηκαν εκεί και τους σκελετούς δυο στρατιωτών που βρέθηκαν σε ένα τάφο αγκαλιασμένοι.
Ο πόλεμος η ο έρωτας φέρνει δυο υπάρξεις μαζί…ποιος ξέρει τι ακριβώς έδεσε αυτούς τους δυο στον θάνατο.
Η πλατεία αγνώριστη τώρα, έτσι που το παρελθόν που ταξίδεψε στο τώρα την έκοψε. Ο κόσμος πιο πολύχρωμος από ποτέ, όλες οι φυλές ,έξω στην άσφαλτο περιμένοντας λεωφορεία. Του ήρθε στο νου Ο σατράπης Φαρνάβαζος που επαναστάτησε προς στον Πέρση Βασιλιά Αρταξέρξη, και οι σχέσεις του με τους Έλληνες εναντίον της Περσικής αυτοκρατορίας
Μερκελ και Τουρκία, όπλα και ιδέες, έλεγχος και δύναμη, τότε και τώρα.
Πειραιάς –Πέραμα ,ήλθε το όχημα και στριμώχνεται ο Παύλος με Έλληνες, πακιστανούς ,Αιγυπτίους Αλβανούς. Πηγαίνει να πάρει τα ενοίκια που του χρωστούν από ένα διαμερισματάκι προσφυγικό που νοικιάζει και δεν τα δηλώνει στην εφορία.
Μια άλλη έντονη κολόνια μπερδεύεται με χνώτα και απλυσιά και επαναλαμβάνει την ανάκατη αισθητική της Ελλάδας του 2020.
Στην επιστροφή ,με γεμάτο πορτοφόλι, και ανακουφισμένος που ανεβαίνει προς Αθήνα, έχει απέναντι του μια πανέμορφη Ινδή. Της χαμογελάει. Εκείνη γυρίζει τα μούτρα αλλού.
‘’Εσύ χάνεις μπουμπούκι μου’ ’ψιθυρίζει καθώς κατεβαίνει στο Θησείο.
‘’Και σιγά μη φιλήσω εσένα να με κολλήσεις ποιος ξέρει τι…’’
Αρχίζει να σφυρίζει την συνέχεια του γνωστού βαλς του Σοστακοβιτς δυνατά καθώς δρασκελίζει ανάμεσα σε πολύχρωμο πλήθος…τααα ρα τα τααα τα τααα…ταμ τα ταμ τριαλαριλαρα τριαλαριλαρα….σαν να είχε ανάγκη κάτι να ολοκληρώσει επί τέλους.

7-2-2020






ΜΑΡΙΑ ΒΙΤΣΑ ΣΟΥΛΙΩΤΗ "ΑΜΦΙΛΥΚΗ"



Βραδιάζει.
Στην αμφιλύκη της φθοράς
δυο ρυτίδες
κρεμάστηκαν στα χείλη
απομεινάρια
από ξεχειλωμένα χαμόγελα
ίχνη μιας παρολίγον ευτυχίας.
Άλλες δυο στα μάτια
αυτόπτες μάρτυρες
μιας ζωής εν θερμώ
Τελευταία εκείνη του μετώπου
ουράνιο τόξο
που του ´κλεψαν τα χρώματα
εν αναμονή
μιας ματαιωμένης λιακάδας.
Βραδιάζει.
Στην αμφιλύκη της φθοράς
πυρπόλησα τα ανέγγιχτα
και φώτισε η ελπίδα …

Η Μαρία Βίτσα Σουλιώτη σπούδασε κλασική φιλολογία στη φιλοσοφική σχολή του ΕΚΠΑ . Έχει ολοκληρώσει τη θεματική ενότητα ποιητικού και πεζού λόγου στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα δημιουργικής γραφής του ΕΑΠ , έχει παρακολουθήσει σεμινάρια ποίησης σε εργαστήρια δημιουργικής γραφής και επιμορφώσεις στην ειδική αγωγή , στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης , στη σχολική ψυχολογία του πανεπιστημίου Αιγαίου και μουσειακές αφηγήσεις του μουσείου ιστορίας Αθηνών. Ποιήματα και πεζογραφήματά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικούς ιστότοπους , περιοδικά και έντυπες συλλογικές εκδόσεις . Επίσης έργα της έχουν διακριθεί σε πανελλήνιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς .


Η φωτογραφία είναι από το https://pixabay.com/