ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΕΛΙΤΣΟΣ "Ο Άγιο-Νικόλας στου Πατσούρου, ένα ξεχασμένο ερημοκλήσι της Αβίας"

 

Ο Άγιο Νικόλας στου Πατσούρου το 1999 [φωτ. Θ.Μ.]


 Ο περιπατητής των εξοχικών περιοχών, στο διάβα του, συχνά συναντά χαλάσματα σε απρόσμενα σημεία, τα οποία υποδηλώνουν την ανθρώπινη παρουσία σε παλιότερες εποχές. Τα χαλάσματα αυτά συνήθως παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης και ερήμωσης, αλλά ο προσεκτικός παρατηρητής μπορεί να εξάγει κάποια συμπεράσματα για την αλλοτινή χρήση των ερειπίων που ανακαλύπτει, αν μάλιστα συνδυάσει την επιτόπια παρατήρηση με κάποια μικρή έρευνα είτε στη βιβλιογραφία είτε στην τοπική προφορική παράδοση. Ένα τέτοιο μνημείο, τεκμήριο παλιότερης ανθρώπινης παρουσίας, το οποίο βρίσκεται στην περιφέρεια που περιβάλλει τον οικισμό της Παλιόχωρας Αβίας στη Δυτική Μάνη, είναι το ερειπωμένο εκκλησάκι Άγιος Νικόλαος στου Πατσούρου.

 

Η τοποθεσία

Η ακρογιαλιά της Παλιόχωρας βρίσκεται στη θέση όπου στην αρχαιότητα και στη ρωμαϊκή εποχή δέσποζε η πόλη της Αβίας και στα ύστερα βυζαντινά χρόνια η Μαντίνεια των Παλαιολόγων και των Ενετών[1]. Στα νότια του σημερινού οικισμού και μετά την ακρογιαλιά της Παλιόχωρας υπάρχουν συνεχόμενες δαντελωτές ακρογιαλιές, από τις οποίες κάποτε διερχόταν ένα δύσβατο παραλιακό μονοπάτι, το οποίο οδηγούσε στον σημερινό οικισμό Ακρογιάλι. Μέχρι πρόσφατα το μονοπάτι αυτό σε αρκετά σημεία της διαδρομής ήταν αδιάβατο, αφενός λόγω των κατολισθήσεων των βράχων της ακτής και αφετέρου λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας. Παραδοσιακά, και ως το 1950 περίπου, όλη η παραλιακή ζώνη αποτελούσε οικονομικό χώρο των κατοίκων του κοντινού μεσογειακού οικισμού Μεγάλη Μαντίνεια. Οι μεγαλομαντιναίοι διατηρούσαν στην περιοχή κατοικίες, ελαιοχώραφα, συκοχώραφα, συκόσπιτα και περιβόλια.

Μετά την Παλιόχωρα, λοιπόν, και πηγαίνοντας νότια συναντάμε πρώτα την ακρογιαλιά της Πορτέλας και στη συνέχεια την ακρογιαλιά του Πατσούρου, όπου βρίσκεται το υπό εξέταση ερημοκλήσι. Η συγκεκριμένη ακρογιαλιά οφείλει το όνομά της στον Ιωάννη Πατσούρο από το Νομιτσί της Μάνης[2], ο οποίος εγκαταστάθηκε εκεί στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν νυμφεύθηκε θυγατέρα μαντιναίικης οικογένειας, την Αθηνά Γαλανέα. Αν αγόρασε την έκταση ή την έλαβε ως προίκα δεν γνωρίζουμε. Γεγονός είναι, ότι έχτισε ένα μικρό δίπατο σπίτι και δημιούργησε ένα μικρό αγρόκτημα με ποτιστικά είδη, δεδομένου ότι στην περιοχή υπάρχει, και πιθανόν προϋπήρχε, ένα πηγάδι με άφθονο νερό. Τα παιδιά του εγκατέλειψαν την περιοχή, μεταναστεύοντας αλλού και δεν διατηρούν πλέον σχέσεις με το χωριό[3]. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής και την αμέσως επόμενη χρονική περίοδο, στο σπίτι αυτό κατοίκησε η πολυμελής οικογένεια του Μιχαήλ Λαγουδάκου. Μεταπολεμικά σπίτι και κτήμα ενοικιάστηκαν από την οικογένεια Σωτηρίου Τζαν. Παπαδέα. Όμως απέμεινε το τοπωνύμιο του Πατσούρου τα βράχια, που θυμίζει τον αρχικό ιδιοκτήτη.

 

1999. Η ακρογιαλιά με το γερό ακόμα σπιτάκι [φωτ. Θ.Μ.]


1999. Ο Άγ. Νικόλαος καταμεσής στο περιποιημένο τότε περιβόλι [φωτ. Θ.Μ.]


 Ιστορικές πληροφορίες

Στις παρυφές του αγροκτήματος, σε απόσταση εκατό μέτρων περίπου από την ακτή, βρίσκονται τα ερείπια του εξωκλησιού του Αγίου Νικολάου. Το παρελθόν του εξωκλησιού χάνεται στην αχλύ του χρόνου. Πάντως υπήρχε πριν εγκατασταθεί στην περιοχή ο Ι. Πατσούρος, διότι αναφέρεται το 1805 από έναν Άγγλο περιηγητή, όπως θα δούμε παρακάτω. Η αφιέρωσή του στον προστάτη των ναυτικών Άγιο Νικόλαο πιθανότατα οφείλεται στο παραθαλάσσιο της τοποθεσίας. Ίσως τα παλιότερα χρόνια το εξωκλήσι, σε συνδυασμό με το κοντινό πηγάδι, αποτελούσε τόπο προσωρινού ελλιμενισμού και ανεφοδιασμού με νερό για τα περαστικά καΐκια. Πότε ακριβώς χτίστηκε, δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί. Οι παλιότεροι κάτοικοι της περιοχής δεν θυμούνται το εξωκλήσι να λειτουργιέται. Το θυμούνται ερειπωμένο, με ένα καντήλι να καίει πάντα στην κόγχη του ιερού του, όπως και σήμερα. Πιθανότατα βρίσκεται σε ερειπωμένη κατάσταση πάνω από διακόσια χρόνια, διότι έτσι αναφέρεται το 1805.

Συγκεκριμένα ο Άγγλος περιηγητής William Gell επισκέφτηκε την περιοχή το Μάρτιο του 1805 και κράτησε λεπτομερείς σημειώσεις για τη διαδρομή Καλαμάτας-Κιτριών. Τις παρατηρήσεις του μετέφερε σε τουριστικό οδηγό, τον οποίο εξέδωσε το 1817 και αργότερα σε περιηγητικό κείμενο, το οποίο δημοσίευσε το 1823 στο Λονδίνο[4]. Στον τουριστικό οδηγό του αναφέρει, ότι τέσσερα λεπτά της ώρας μετά την Παλιόχωρα συνάντησε μία εκκλησία δίπλα σε μία λαγκαδιά, την οποία η Σοφία Καπετανάκη εύστοχα ταυτίζει με το εξωκλήσι του Αγίου Νικολάου[5].

Στο περιηγητικό του βιβλίο ο W. Gell σημειώνει για την ίδια τοποθεσία:

«Περάσαμε και άλλη μία εγκαταλελειμμένη εκκλησία σε ένα λαγκάδι, σε μιαν απότομη και επικίνδυνη κατηφοριά, που οδηγούσε σε ένα κεραμουργείο στο μυχό ενός μικρού κόλπου».[6]

Εδώ ο Gell μας δίνει την πληροφορία, ότι η εκκλησία ήταν εγκαταλελειμμένη το Μάρτιο του 1805 που την αντίκρισε. Ίσως να μη βρισκόταν στην ερειπιώδη κατάσταση που είναι σήμερα, αλλά σίγουρα θα παρουσίαζε εικόνα εγκατάλειψης και ερήμωσης, με πεσμένη στέγη, κατεστραμμένες θύρες, συλημένο εσωτερικό. Όσο για το κεραμουργείο το οποίο αναφέρει, βρισκόταν τρία λεπτά νοτιότερα, σύμφωνα με τον δικό του, λεπτομερέστερο, τουριστικό οδηγό[7]. Επομένως, το εκκλησάκι είχε κτιστεί πριν από το 1805. Σε κάποια χρονική στιγμή, η οποία δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί, εγκαταλείφθηκε. Δεν αποκλείεται κατά τη λαίλαπα των Ορλοφικών στα 1770, όταν οι τουρκαλβανοί επιδρομείς εδήωσαν την περιοχή, εισέβαλαν στην ενδοχώρα και «εσκλάβωσαν τους Μαντιναίους όπου ήταν στο καταφύγι»[8], να λεηλάτησαν και τον Άγιο Νικόλαο του Πατσούρου. Αλλά αυτό είναι μόνο μια εικασία.

Έκτοτε μάλλον δεν ανοικοδομήθηκε ξανά, δεδομένου ότι η παραλιακή ζώνη έμεινε ακατοίκητη ως το 1850 περίπου, διότι δεν παρείχε ασφάλεια. Όμως, ο ερειπιώνας διατηρήθηκε καθώς και το ναωνύμιο Άγιος Νικόλαος που υπενθυμίζουν την αλλοτινή ύπαρξη της εκκλησίας. Οι μεταγενέστεροι κάτοικοι της περιοχής σεβάστηκαν την ιερότητα του χώρου, τον φρόντισαν στοιχειωδώς και τον μετέτρεψαν σε εικονοστάσι, στο οποίο οι περαστικοί ανάβουν ευλαβικά το καντήλι που υπάρχει στην κόγχη του Ιερού Βήματος.


Ο βορινός κι ο μισογκρεμισμένος νότιος τοίχος και το χαμηλό "τέμπλο" [φωτ. Θ.Μ. δεκ. '90]

 

Η εικόνα του ερειπίου

Κατά την επίσκεψή μας στην περιοχή, το Φεβρουάριο του 1999, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για έναν πετρόχτιστο ναΐσκο με ορθογώνιο σχήμα, διαστάσεων 3x6 μέτρων περίπου. Ο χώρος του Ιερού Βήματος χωρίζεται από τον κυρίως ναό με ένα χαμηλό τοιχίο (τέμπλο) δημιουργώντας έναν ξεχωριστό χώρο 3x2 μ. Η είσοδος στο Ιερό Βήμα παρουσιάζει μία πρωτοτυπία, διότι δεν βρίσκεται στο κέντρο του τέμπλου αλλά στη δεξιά (νότια) πλευρά του και είναι μοναδική. Ομοίως, η είσοδος του ναού δεν βρισκόταν στο κέντρο του δυτικού τοίχου, αλλά στη δεξιά πλευρά του, όπως διακρίνεται στον μισογκρεμισμένο εξωτερικό τοίχο.

Από την αρχική τοιχοποιία σώζεται το μεγαλύτερο μέρος του βορινού τοίχου σε ύψος δύο μέτρων περίπου. Ο απέναντι νότιος τοίχος είναι σχεδόν κατεστραμμένος. Το πέτρινο χώρισμα-τέμπλο είναι χαμηλό, ύψους ενός μέτρου. Στην ανατολική πλευρά η τοιχοποιία βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Φαίνεται πως έχει συντηρηθεί και ανακαινιστεί σε νεότερη εποχή, διότι χρησιμεύει ως εικονοστάσι. Η κόγχη του Ιερού είναι μια ημικυκλική κουφωτή προεξοχή προς την ανατολική πλευρά του τοίχου, η οποία καταλήγει σε ένα στενό άνοιγμα, που επιτρέπει την είσοδο ελάχιστου φωτισμού στο εσωτερικό της. Επάνω στην κόγχη έχει τοποθετηθεί ένας μεταγενέστερος σταυρός.

Στο γύρω χώρο υπάρχει ένα λιθόχτιστο πηγάδι με αντένα νεότερης κατασκευής. Το βάθος του είναι δύο-δυόμισι μέτρα. Το περίγραμμά του έχει πάχος 30 εκ. περίπου και ανυψώνεται πάνω από το έδαφος στο ύψος του γόνατου, σχηματίζοντας ένα προστατευτικό πηγαδόχειλο. Μόνο σε ένα σημείο υπάρχει άνοιγμα, το οποίο συνοδεύεται από δύο πέτρινες γούρνες για το πότισμα των ζώων.

 

Το πηγάδι με την αντένα [φωτ. Θ.Μ. 1999]


Ιστορικό διατηρητέο μνημείο

Τα υπάρχοντα κατάλοιπα του ναού του Αγίου Νικολάου αποτελούν ένα μνημείο της τοπικής μεταβυζαντινής ιστορίας. Η επιστημονική μελέτη του ερειπιώνα μπορεί να μας οδηγήσει σε συμπεράσματα για το χρόνο κατασκευής του και για τις αρχιτεκτονικές συνήθειες και επιδράσεις των μαστόρων του. Έτσι θα αποκτήσουμε μία πληρέστερη εικόνα για την ιστορία του τόπου. Μέχρι σήμερα η ευσέβεια των ντόπιων το διέσωσε από την εξαφάνιση, και το απόμερο της περιοχής από κάποια καταστροφική «ανακαίνιση». Όμως οι εποχές έχουν αλλάξει και συχνά στο όνομα της «ανάπτυξης» ξεχνιούνται οι παραδοσιακές αξίες. Γι’ αυτό ήταν απαραίτητη η νομική κατοχύρωση. Το 1993 το «Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων ΝΔ Ελλάδος» αναγνώρισε την ανάγκη ο ναός να διατηρηθεί όπως είναι, ώστε να μελετηθεί από τους ειδικούς. Στην υπ’ αρ. 6 (21/9/93) συνεδρίασή του γνωμοδότησε ομόφωνα να χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Η σχετική υπουργική απόφαση έχει ως εξής[9]:

Αριθ. ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β1/Φ30/50434/1062

Χαρακτηρισμός Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Παλιόχωρας Αβίας Νομού Μεσσηνίας, ως ιστορικού διατηρητέου μνημείου.

 Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Έχοντας υπόψη...[10]

... 4. Την ομόφωνη γνωμοδότηση του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Νοτιοδυτικής Ελλάδας, όπως διατυπώθηκε στην αριθ. 6 (21-9-93) συνεδρία του, αποφασίζουμε:

Χαρακτηρίζουμε τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου, που βρίσκεται στην περιοχή Παλιόχωρα της κοινότητας Αβίας, επαρχίας Καλαμών, ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο με ζώνη προστασίας 2 μ. γύρω του. Πρόκειται για μονόχωρο, ερειπωμένο ναΰδριο με ημικυκλική αψίδα. Το μνημείο διατηρείται σε μέγιστο ύψος 1,70 μ.

Η απόφαση αυτή δεν θα επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 12 Νοεμβρίου 1993.

Με εντολή Υπουργού, Ο Προϊστάμενος της Δ/νσης, Ν. ΖΙΑΣ

 

2018. Σχεδόν ερειπωμένο το παλιό σπιτάκι [φωτ. Θ.Μ.]


 

2018. Άγρια και πυκνή βλάστηση σκεπάζει το μνημείο [φωτ. Θ.Μ.]


Ο τόπος άγριεψε, το καντήλι έσβησε

"Tο σήμαντρό της δε χτυπά, δεν έχει ψάλτη ούτε παπά. Ένα καντήλι θαμπερό και έναν πέτρινο σταυρό, έχει στολίδι μοναχό το εκκλησάκι το φτωχό." [Το εκκλησάκι, Άγγελος Βλάχος (1838-1920)]

Όπως αναφέρει το παλιό παιδικό ποιηματάκι του Άγγελου Βλάχου, ο Αγιονικόλας δεν είχε ούτε σήμαντρο ούτε παπά. Όμως, αν και ερειπωμένος, ήταν εμφανής και περιποιημένος μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Ώσπου τα μοναδικά του στολίδια, το καντήλι κι ο πέτρινος σταυρός που διακρίνονταν για αιώνες, σκεπάστηκαν από την πυκνή βλάστηση και χάθηκαν καθώς ο τόπος ερήμωσε κι άγριεψε.

Τα καλοκαίρια η βοτσαλόσπαρτη ακρογιαλιά προσελκύει αρκετούς λουόμενους, καθώς είναι απόμερη, σχετικά δυσπρόσιτη και περιβάλλεται από γραφικά βραχάκια. Πολλοί χαζεύουν και φωτογραφίζουν το παλιό σπίτι του Πατσούρου που είναι πια ερειπωμένο. Λίγοι υποψιάζονται πως κάτω από την πυκνή, άγρια βλάστηση που έχει σκεπάσει το παλιό περιβόλι και το πηγάδι, κρύβεται ένα μεταβυζαντινό μνημείο, του οποίου το καντήλι κανείς δεν ανάβει πια.

 Θοδωρής Μπελίτσος, 6.12.22.

 

Αναδημοσίευση με προσθήκες από: Θ. Μπελίτσου «Εν Αβία», 2016, σελ. 198-201 και «Ιθώμη» Καλαμάτας, 45 (Αύγουστος 2001), σελ. 42-45.

 



[1] Καπετανάκης Σταύρος «Οι Μαντίνειες της Μάνης», Αθήνα 1996, σελ. 23 κ.επ. και 31 κ.επ.

[2] Στα 1870 περίπου το επώνυμο αναφέρεται στο Νομιτσί και στο Κουτήφαρι (νυν Θαλάμες) ως «Πατσουρέας» και στα 1840 ως «Πατζουρέας».

[3] Καπετανάκης Σταύρος, ό.π. σελ. 555.

[4] Καπετανάκη Σοφία, «Περιγραφή της διαδρομής Καλαμάτας-Κιτριών από τον W. Gell», Λακωνικαί Σπουδαί Ι΄ (1990), σελ. 499-500. Καπετανάκης Σταύρος, ό.π. σελ. 107.

[5] Καπετανάκη Σοφία, ό.π. σελ. 504 (χάρτης) και 511 (σημ. 1).

[6] Καπετανάκης Σταύρος, ό.π. σελ. 108.

[7] Καπετανάκη Σοφία, ό.π. σελ. 511.

[8] Β. Πατριαρχέα, «Δίπτυχον ιστορικόν και φιλολογικόν της Εθνεγερσίας», 1971, σελ. 614.

[9] ΦΕΚ 873 (30 Νοεμβρίου 1993), τ. Β΄.

[10] Από το κείμενο της απόφασης παρέλειψα την τυπική αναφορά διαφόρων νομικών διατάξεων. Η απόφαση πάρθηκε κατά τη θητεία της υπ. Πολιτισμού Ντόρας Μπακογιάννη, μεσολάβησαν εκλογές και τελικά υπογράφτηκε και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ από την επόμενη υπουργό Μελίνα Μερκούρη.

Από https://belitsosquarks.blogspot.com/



Poems by Vu Trong Thai from Vietnam

 

Poems by Vu Trong Thai from Vietnam

His biography:

Poet Vu Trong Thai was born in 1955, in Haiphong city, Vietnam. Member of Hai Phong Literature and Art Association. He has published 9 books of poems, live stories. He won 4 literary Prizes in Vietnam.


His poems:


Afternoon of Lang land

Afternoon slowly fell down the mountain town
Clouds spread across the top of Chop Chai
KyLua Market had no longer people around
The sound of “Hey Nhi…”, held someone’s footsteps*

Golden sunset on the water surface
KyCung River quietly flowed
I returned to Lang in the afternoon
Somewhere had the scent of incense

To Thi despite thousands of years of petrification
Still held the baby, watched the sky from far away
UcTrai followed father to the North
Which tears for the debt and enemies of the country?**

Afternoon at the end of year, I sat back and remembered
Stories of the past and today
One more time back to Lang
Sent love to this land.

*”HeyNhisloonghao…”: The lyrics of the Sli song of the Nung Phan Sinh people in Lang Son. In each KyLua market before, Nung boys and girls often went to the market and sang love song on every street corner, created a unique culture in Lang Son.

**Nguyen Trai followed his father, Nguyen Phi Khanh, was captured by the Ming invaders, and went up to the North pass (Muc Nam Quan). Listened to what his father say, he wiped away his tears and returned to think about how to repay the debt and enemies of the country.



Baby Na acted as a doctor

(For dearest Na)

Baby Na played the role of a doctor
How powerful she looked
Sit seriously on the chair
She wore on the stethoscope.

Patients were all lined up
In order, not jostled each other
One by one
Now, the medical examination began.

What is wrong with you, Bear
I have a sore throat
Ah, yes, you have caught a cold
Drink honey, it will cure immediately.

And what about you, lovely stuffed puppy
Why do you look so sad
I left my mother since I was little
So I am crave for Vinamilk.

Doctor Na prescribed
Two boxes of Vinamilk
Every day when going to class
You must be sure to drink evenly.

Sweet Doraemon
Why do you have to see the doctor?
I’m having a headache
It feels so dizzy.

So from now on
If you don’t want to be scolded by mother
When you go out in the sun
Remember to wear a hat.

The examination was long over
Everyone stayed
All were having fun
Played with doctor Na.

                  April, 2nd 2021




The sound of bronze trumpet

(Dear Bronze Trumpet Band OefeningenUitspanning)

There was an evening in Spring
The sound of bronze trumpet echoed in Port Street*
Those shimmered melodies
Colorful fields at Uat Kim Huong.

Strange mysterious sounds
Of the band in the river Maas
“Fly, fly, fly… like the endless Spring”**
Beside the Forbidden River at high tide.

When the conductor spent a second of silence
Command wand turned into magic wand
I suddenly saw a stormy sky
A gentle song, a soft song.

Those artists that I couldn’t know their names yet
Different languages, many unknowns
The bronze trumpet sound was a close bridge
We became brothers as if we had been a long time.

Hai Phong – WijkenAalburg was so far away
Today was no longer distance
Pink phoenix wings with tulips***
Blossomed in this morning.
11:55PM, night October 12nd, 2021

*Bronze Trumpet Band OefeningenUitspanning (Netherlands) performed at the Opera House, on the occasion of the 1st anniversary of the establishment of the Vietnam - Netherlands Friendship and Cooperation Association, Hai Phong city.

** Adapted from the poem “Vietnamese posture” by Le Anh Xuan.

***Symbol of Vietnam – Netherlands Friendship & Cooperation Association, Hai Phong city.



Cu Bi entered first grade

(Dearest Cu Bi)

Cu Bi entered first grade
The whole family also learned
Mother brought a backpack to wear
Father brought new books.

Grandfather volunteered to wait
Picked up the baby after school
Grandmother took a good care
Cooked a delicious meal for him.

So was auntie Trang
Gifted brand new clothes
And a pretty hat
To kept him away from the sun and rain.

The puppy was also nervous
Ran around as encouragement
First day went to class
When he entered first grade.

                    04:55PM, July 28th, 2018


Emotions from a photo

(Dear Assoc. Prof. Dr. Pham Xuan Duong – VMU Principal; Chairman of VNFCA Hai Phong)

Red gloves
Red flag on chest
I also saw another red
From your heart in a “Pink Sunday”.

Just quietly hid in the crowd
You gave away red blood
How many times, I couldn’t remember
Silently hoped for revival.

I had seen your enthusiasm
Interesting moment in class time
Career story with so many dreams
Released your soul to a life of blue sea.

I also knew it always dry and sunny in the summer
Sweat was still roll down on your cheeks
The practice floor was wobbly
The traditional martial arts, you were so passionate…

Yes, the page of life was not the page of poetry
Like a ship in the middle of the ocean
Quietly in the vast ocean
In the distance, there was a glimpse of the shore.

                                                        October 14th, 2021

*VMU: Vietnam Maritime University

*VNFCA: Vietnam – Netherlands Friendship and Cooperation Association, Hai Phong city



(Translated from Vietnamese into English by JyKhanh)





NEO βίντεο κλιπ για τους SPELLBOOK ("Goddess" μέσα από το "Deadly Charms" άλμπουμ)

 




NEO βίντεο κλιπ για τους SPELLBOOK ("Goddess" μέσα από το "Deadly Charms" άλμπουμ)





Βιογραφικό:

Οι SpellBook, οι vintage προμηθευτές proto-metal από το York, της Πενσυλβάνια, θα κυκλοφορήσουν το δεύτερο ολοκληρωμένο τους άλμπουμ, "Deadly Charms", αυτόν τον Σεπτέμβριο μέσω της Cruz Del Sur Music. Η συνέχεια του "Magick & Mischief" του 2020 ηχογραφήθηκε τον Φεβρουάριο στο Developing Nations στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ, με παραγωγό/μηχανικό, τον Kevin Bernsten. Το άλμπουμ σηματοδοτεί επίσης το ηχογραφικό ντεμπούτο των δύο νέων κιθαριστών τους, Les Yarde και Patrick “Patty” Benton. Σύμφωνα με τον Zinn, τα στιχουργικά θέματα στο «Deadly Charms» στηρίζονται πολύ περισσότερο στον τρόμο και την πραγματικότητα από την προσέγγιση της φαντασίας και της μυθοπλασίας που συναντάμε στο «Magick & Mischief». Το artwrok που δημιούργησε ο David Thiérrée (BEHEMOTH, MORTIIS, IHSAHN) προβάλλει ικανοποιητικά αυτά τα θέματα.


Ημερομηνία κυκλοφορίας: 9/23/2022


Band Line-Up:
Nate Tyson - Vocals
Nicholas Zinn - Drums
Seibert Lowe Jr - Bass
Patrick 'Patty' Benton - Guitar
Les Yarde - Guitar



Σειρά κομματιών στο CD:
   01 1928 0:34
   02 Rehmeyer's Hollow 4:03

   03 Goddess 4:31

   04 Pandemonium 4:18
   05 Her Spectral Armies 6:49
   06 The Witch Of Ridley Creek 3:20
   07 Deadly Charms 6:24
   08 Night Of The Doppelganger 7:13
   09 Out For Blood 5:04

Διάρκεια του άλμπουμ: 42 min 15 sec


Σύνδεσμοι στο διαδίκτυο και τα social media:












Παρουσίαση του βιβλίου "ΒΑΡΣΙΝΗ Η άγνωστη Περσίδα ερωμένη του του Μεγάλου Αλεξάνδρου " του ΜΑΡΙΟΥ ΒΡΕΤΤΟΥ

 


ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ουδετερότητα: Φρόνιμη επιλογή ή μία ασύνετη – ανήθικη στάση;"

 «Τα πιο ζεστά καζάνια στην κόλαση είναι προορισμένα για εκείνους που τον καιρό της μεγάλης δοκιμασίας του έθνους κράτησαν ουδετερότητα»

(Δάντης)

Η ουδετερότητα ως στάση ζωής ή ως θέση απέναντι στα τραγικά δεδομένα που ταλανίζουν την ανθρωπότητα (παλιότερα αλλά και σήμερα) για άλλους συνιστά μια «φρόνιμη» επιλογή και για άλλους εμπεριέχει πολλά στοιχεία «ανηθικότητας». Ως έννοια και ως βιοθεωρία εμπλούτισε τον καθημερινό μας λόγο με φράσεις και αφορισμούς του τύπου: «Ο επιτήδειος ουδέτερος» που συνήθως συνοδεύεται από το «Χρήσιμος ηλίθιος».

Οι παραπάνω φράσεις που αντανακλούν δύο αντίθετους τύπους ανθρώπων ή κοσμοθεωρίες ή εθνικές – διπλωματικές επιλογές παραπέμπουν σε πολιτικούς ηγέτες ή χώρες που ιστορικά έχουν ταυτιστεί με το περιεχόμενο αυτών των φράσεων. Συνειρμικά και για λόγους ιστορικούς οι φράσεις αυτές και η έννοια της «ουδετερότητας» ταυτίζονται με την Ελβετία, την Σουηδία, την Φινλανδία και την Αυστρία. Στην ομάδα των χωρών αυτών προστίθεται κατά καιρούς και η Τουρκία που με την εξωτερική της πολιτική τηρεί μία επαμφοτερίζουσα στάση σε γεγονότα που συγκλονίζουν την υφήλιο.

Οι «ουδέτερες» χώρες

Σε διεθνές επίπεδο και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο η «ουδετερότητα» αναγνωρίζεται ως εθνική στάση και προστατεύεται η χώρα που τηρεί αυτήν την στάση. Σε στρατιωτικό επίπεδο η ουδετερότητα προϋποθέτει τις ίσες αποστάσεις από τους εμπολέμους και την απεμπλοκή από κάθε στρατιωτική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό η χώρα δεσμεύεται να μην «προσφέρει» τα εδάφη της στους εμπόλεμους.

Για λόγους ιστορικούς – που η καταγραφή και ανάλυσή τους δεν είναι αντικείμενο του παρόντος άρθρου – οι παραπάνω χώρες ταυτίστηκαν με την «ουδετερότητα» με ό,τι αυτή συνεπάγεται για την παγκόσμια ειρήνη, την ασφάλεια και την ανάπτυξη των χωρών αυτών. Από την χώρα της Φινλανδίας προέκυψε και ο όρος «φινλανδοποίηση» που παραπέμπει στην ουδετερότητα και στις ίσες αποστάσεις. Η ουδετερότητα της Ελβετίας τείνει να καταστεί το εθνικό της οικόσημο.

Ωστόσο οι τελευταίες εξελίξεις τείνουν να αποδομήσουν τόσο το «εφικτό» της ουδετερότητας όσο και το «ηθικό» της υπόβαθρο. Η Σουηδία και η Φινλανδία μπροστά στο φόβο μιας επικείμενης στρατιωτικής ρωσικής εισβολής κατέθεσαν αίτηση ένταξης στο ΝΑΤΟ. Η Ελβετία για πρώτη φορά παραβιάζει τους αυστηρούς κανόνες της ουδετερότητας και στέλνει βοήθεια στους Ουκρανούς. Στην Αυστρία η αντιπολίτευση «γκρινιάζει» για την μη αποστολή βοήθειας (ανθρωπιστικού περιεχομένου) στην Ουκρανία.

Η Τουρκία αποτελεί μία ξεχωριστή περίπτωση για την ουδετερότητά της στο βαθμό που αυτή η στάση την ωφέλησε σημαντικά ή την προστάτευσε από τα χειρότερα. Ο χρόνος θα δείξει αν η ουδετερότητά της και στον ουκρανικό πόλεμο θα αναδειχθεί εθνικά «κερδοφόρα». Προς το παρόν η ουδετερότητά της προβάλλεται από πολλές πολιτικές δυνάμεις της χώρας μας ως μία φρόνιμη επιλογή σε αντίθεση με την δική μας που πολλοί την εντάσσουν στον «χρήσιμο ηλίθιο».

Η πλάνη της ουδετερότητας

Δεν λείπουν, όμως, κι εκείνοι οι αναλυτές που πρεσβεύουν πως η ουδετερότητα ως εθνική επιλογή πέραν του γεγονότος ότι ευνοεί τον δυνατό και τον επιτιθέμενο δεν συνοδεύεται κατ’ ανάγκην κι από θετικά στοιχεία για την «ουδέτερη χώρα». Δηλαδή, θεωρούν πως η στάση αυτή μπορεί να αποβεί εθνικά επιζήμια όταν αυτή η χώρα μπει στον κυκλώνα των πολεμικών απειλών κι επιχειρήσεων. Τότε πώς θα επικαλεστεί τη βοήθεια των άλλων, όταν αυτή αρνήθηκε να συνδράμει τα θύματα των πολεμικών επιχειρήσεων από χώρες που φανερά στοχεύουν στην επέκτασή τους;

Ενδεικτικό παράδειγμα που επιβεβαιώνει τις παραπάνω ενστάσεις για την «ηθικότητα» της ουδετερότητας είναι η περίπτωση της Σουηδίας και της Φινλανδίας που μπροστά στο φόβο – κίνδυνο να γίνουν θύματα μιας επικείμενης στρατιωτικής εισβολής των Ρώσων κατέφυγαν στην ομπρέλα του ΝΑΤΟ. Η εγκατάλειψη της «ασφάλειας» της ουδετερότητας καταδεικνύει την φενάκη μιας δήθεν εθνικά επωφελούς στάσης και επιβεβαιώνει πως η ασφάλεια μιας χώρας είναι συνάρτηση της στρατιωτικής της ετοιμότητας – αυτονομίας και των ισχυρών συμμαχιών της.

Η πρόταση – αίτημα της Ρωσίας για «ουδετεροποίηση» της Ουκρανίας φαίνεται ανέφικτη και ατελέσφορη ακόμη και για την ίδια την Ρωσία στο βαθμό που άλλες δύο χώρες (Σουηδία, Φινλανδία) εγκατέλειψαν την ουδετερότητα. Είναι η εφαρμογή και δικαίωση του «Επιχείρηματος της Ολισθηρής  Πλαγιάς» σύμφωνα με το οποίο δεν μπορούν να υπολογιστούν όλες οι συνέπειες μιας προσχεδιασμένης πράξης. (Η Ρωσία εισέβαλε «άκομψα» στην Ουκρανία για να επιβάλει την ουδετερότητά της και ανάγκασε – άθελά της – την αποχώρηση από το καθεστώς της ουδετερότητας άλλων δύο χωρών κι έπεται συνέχεια… Αρνητικό ισοζύγιο).

 


Αλήθεια ποιο θα ήταν το εθνικό κέρδος για τη χώρα μας αν ακολουθούσαμε την ουδετερότητα στον ουκρανικό πόλεμο; Ίσως θα αποφεύγαμε – πρόσκαιρα – κάποια αντίποινα (οικονομικά) των Ρώσων. Αν, όμως, οι Τούρκοι με τον αναθεωρητικό και νέο-Οθωμανισμό τους προβούν σε κάποια στρατιωτική ενέργεια εις βάρος των νησιών μας, τότε με ποια επιχειρήματα θα ζητούσαμε την προστασία και βοήθεια των άλλων, όταν εμείς ως χώρα την αρνηθήκαμε στην Ουκρανία; Στις καθημερινές υλακές πολέμου του Ερντογάν τι μπορούμε να αντιτάξουμε; Την βιοθεωρία του «επιτήδειου  ουδέτερου»; Τότε ας αποστρατιωτικοποιήσουμε τα νησιά μας κι ας δηλώσουμε περίτρανα πως εμείς δεν «πολεμάμε».

«και  περιέστηκεν η δοκούσα ημών πρότερον σωφροσύνη, το μη εν αλλοτρία  ξυμμαχία τη του πέλας  γνώμη  ξυγκινδυνεύειν, νυν αβουλία και ασθένεια φαινομένη».(Θουκυδίδης, Ι 32)

Ο Θουκυδίδης για την ουδετερότητα

Ο διαχρονικός Θουκυδίδης τάσσεται – δια στόματος Κερκυραίων – κατά της «ουδετερότητας» και κατά του χαρακτηρισμού της ως συνετής στάσης. Θεωρεί, δηλαδή, πως η μη εμπλοκή σε ξένες συμμαχίες και κινδύνους μπορεί παλιά να θεωρούνταν συνετή πράξη, αλλά τώρα – παραμονή του Πελ/κού πολέμου (431-404) κατάντησε φανερά ανόητη στάση και πηγή αδυναμίας. Στο όνομα της ρεαλιστικής πολιτικής ο ιστορικός Θουκυδίδης – πάντοτε δια στόματος Κερκυραίων – παρουσιάζει τους Κερκυραίους να εκλιπαρούν την βοήθεια των Αθηναίων και να ζητούν συγνώμη για την ουδετερότητά τους και να αναγνωρίζουν την πλάνη τους.

«και ξυγγνώμη ει μη μετά κακίας, δόξης δε μάλλον αμαρτία τη πρότερον απραγμοσύνη εναντία τολμώμεν».(Ι, 332, 20)

Η ίδια η πραγματικότητα, λοιπόν, του πολέμου αναγκάζει πολλούς να αναθεωρήσουν κάποιες παραδοσιακές στάσεις και να δουν με περισσό ρεαλισμό τις αναγκαιότητες που επιβάλλει η εξασφάλιση της εθνικής ασφάλειας και το απαραβίαστο των εθνικών συνόρων μιας χώρας. Κι αυτό γιατί η ιστορία ενός λαού δεν γράφεται από τις καλές και ειρηνικές προθέσεις του αλλά από τις ορθές επιλογές στο θέμα των συμμαχιών. 

Η σταθερή πολιτική στο θέμα των συμμαχιών, ο στρατιωτικός εξοπλισμός και η καλλιέργεια του εθνικού φρονήματος– πατριωτισμού συνιστούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την εθνική επιβίωση. Ο αντίπαλος δεν πρέπει να θεωρεί ως δεδομένη την ενδοτικότητά μας. Κι αυτό γιατί όπως επισημαίνει ο Θουκυδίδης «καθόσον εκείνος εξασφαλίζει αποτελεσματικότερον την ησυχίαν του, ο οποίος σπανιώτατα λαμβάνει αφορμήν να μεταμεληθή, διότι εχαρίσθη προς τους αντιπάλους του».

«Ο γαρ ελαχίστας τας μεταμελείας εκ του χαρίζεσθαι τοις εναντίοις λαμβάνων ασφαλέστατος αν διατελοίη».

 

 * Το κείμενο αλιεύτηκε από το βιβλίο του συγγραφέα "Ουκρανικός Πόλεμος"(Εκδόσεις Γραφή). Κυκλοφορεί και διατίθεται από όλα τα βιβλιοπωλεία των Τρικάλων.

 









Carpe ' Παράσταση μυστική..."



Η συνείδηση δέχτηκε
το φιλί της προδοσίας,
μια βεβαιότητα ενοχής προειλημμένη,
το φταίξιμο για τα λάθη
αποδόθηκε στη θέληση για ζωή.
Μουδιάζει ο αντίλαλος της ψυχής,
το κενό γδέρνει το πρόσωπο,
το σώμα αιμορραγεί.
Τα αναφιλητά πότισαν
τους σκοτεινιασμένους δρόμους,
το αμυδρό φως σταλάζει διστακτικά.
Μια παράσταση μυστική στήθηκε απόψε.
Καιροφυλαχτεί η μελαγχολία,
ο καιρός ξέβρασε
τα σκουριασμένα κουφάρια μας.
Αναπολώ κόσμους άλλους,
κατευθύνομαι σε κλίματα θερμά,
προορισμός μοναδικός
η αναγκαιότητά της ύπαρξής σου 
 και η ανθοφορία της ψυχής.

Carpe.

Η φωτογραφία είναι από https://cutewallpaper.org/