ΝΙΚΟΣ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗΣ "Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΦΑΛΑΓΓΑΣ"

 


Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΦΑΛΑΓΓΑΣ

Στην αρχαιότητα, ένεκα της μορφής των όπλων, οι μάχες δίνονταν κυρίως εκ του συστάδην και κυρίαρχο ρόλο στην έκβαση έπαιζε η ικανότητα των αντιπάλων στην μάχη σώμα με σώμα. Ένεκα αυτού ήταν επιβεβλημένη η σωματική ρώμη και η τεχνική ικανότητα των μαχητών στον χειρισμό του οπλισμού τους. Η αρχαίγονη μορφή των εχθροπραξιών στα πεδία των μαχών ήταν μάλλον μια σύγκρουση ατάκτων κατά την οποία οι αντίπαλοι μάχονταν ως μονάδες και φυσικά η ατομική ικανότητα ήταν αυτή που έκρινε το αποτέλεσμα. Πολλές φορές μάλιστα ο θάνατος ενός σημαντικού μαχητή, συνήθως του πρωτοπαλίκαρου ή του ηγέτη, ήταν ικανός να κρίνει το αποτέλεσμα της μάχης.
Τη συνθήκη αυτή ήλθε να ανατρέψει και να θέσει σε δευτερεύουσα θέση η εμφάνιση του στρατιωτικού σχηματισμού της Φάλαγγας, που βασίζεται όχι τόσο στην ατομική ικανότητα αλλά στον συντονισμό και στην ομαδική ενέργεια. Η πρώτη ιστορικά φάλαγγα που δημιούργησε μεγάλη διαφορά είναι η περίφημη Σπαρτιατική φάλαγγα και φυσικά και των άλλων ελληνικών πόλεων της κλασσικής εποχής. Η Σπαρτιατική φάλαγγα συνδυάζοντας την ατομική ικανότητα των μαχητών με την ομαδική δύναμη, κυριάρχησε στον τότε κόσμο για μεγάλο χρονικό διάστημα και είναι ο κυριότερος στρατιωτικός παράγων της πέραν κάθε συμβατικής σκέψης επικράτησης της ολιγάριθμης Ελλάδας έναντι της τεράστιας Περσικής αυτοκρατορίας. Οι Έλληνες μάχονταν ως ένα ενιαίο σώμα απέναντι στις άτακτες ορδές των Ασιατών και το αποτέλεσμα ήταν πράγματι ανέλπιστο και εκπληκτικό! Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αντίσταση των ολιγάριθμων Ελλήνων στις Θερμοπύλες, αλλά και οι εκ παρατάξεως μάχες του Μαραθώνα και η τελική αναμέτρηση στις Πλαταιές, όπου η ελληνική φάλαγγα κατατρόπωσε τις πολυπληθέστερες δυνάμεις των Περσών. Αργότερα η εξέλιξη της στρατιωτικής φάλαγγας στην περίφημη «Λοξή φάλαγγα» από τον Επαμεινώνδα, είχε ως αποτέλεσμα να λήξει η ηγεμονία των Σπαρτιατών. Δηλαδή η εξέλιξη της πολεμικής τεχνικής υπερκέρασε την ατομική και ομαδική ικανότητα. Στη συνέχεια ήλθε η δημιουργία από τον Φίλιππο Β΄ της μακεδονικής φάλαγγας, κατά πολύ ανώτερη από τις προηγούμενες. Το αποτέλεσμα είναι οι Μακεδόνες να κυριαρχήσουν όχι μόνο στον Ελλαδικό χώρο και στην περιοχή μέχρι του Δουνάβεως, αλλά δια του Μεγάλου Αλεξάνδρου να καταλύσουν την τεράστια Περσική αυτοκρατορία, χωρίς να υποστούν έστω και μία ήττα!
Σήμερα φυσικά οι μάχες δεν διεξάγονται εκ παρατάξεως γιατί τα σύγχρονα όπλα έχουν αλλάξει εντελώς τη μορφή του πολέμου, όμως η αρχαία στρατιωτική φάλαγγα βρίσκει εφαρμογή σε άλλους τομείς. Ένας από αυτούς είναι τα ομαδικά αθλήματα. Στο σύγχρονο ποδόσφαιρο, αλλά και σε άλλα ομαδικά αθλήματα, πλέον εφαρμόζεται σχεδόν καθολικά παγκοσμίως το σύστημα της «ζώνης», που δεν είναι τίποτ’ άλλο από μια εκδοχή της αρχαίας στρατιωτικής φάλαγγας, με την έννοια ότι οι αθλητές δεν λειτουργούν ως μονάδες, αλλά ως μέρη ενός συγκεκριμένου ομαδικού σχηματισμού.
Ποιο όμως είναι το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της φάλαγγας; Η φάλαγγα καλύπτει χώρο, ως εκ τούτου οφείλει να λειτουργεί συντονισμένα με συγκεκριμένες κινήσεις στον κατάλληλο χρόνο. Αυτό απαιτεί εκπαίδευση αλλά και πνεύμα «ομαδικής ευθύνης». Στην αρχαία Σπαρτιατική φάλαγγα ο κάθε μαχητής όφειλε να προστατεύει με το ήμισυ της ασπίδας του εκτός από το μισό του δικού του σώματος και το μισό του πλησιέστερου εξ αριστερών συντρόφου του. Τούτο γινόταν για να εξαρτάται ο ένας από τον άλλο και να μην λειτουργούν ως άτομα, προκειμένου να παραμένουν στη θέση τους και να μάχονται όλοι ως ένα σώμα. Αυτός ήταν ο κυρίαρχος λόγος που η Σπαρτιατική φάλαγγα ήταν αδιάρρηκτη. Δεν ήθελαν ατομικούς ηρωισμούς οι Σπαρτιάτες, πειθαρχία και τεχνική απαιτούσαν και με αυτά τα χαρακτηριστικά δημιούργησαν μια ανίκητη πολεμική μηχανή.
Το μήνυμα του πνεύματος της αρχαίας φάλαγγας, ίσως είναι περισσότερο επίκαιρο στην εποχή μας, ιδίως με αφορμή της παγκόσμιας απειλής από την πανδημία. Οι κοινωνίες ένεκα της αλληλεξάρτησης των μερών τους είναι αναγκασμένες να λειτουργούν με το πνεύμα και τον τρόπο της φάλαγγας, δηλαδή της ομαδικής ευθύνης και δράσης. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις απειλές. Οι οργανωμένες κοινωνίες με ομαδική ευθύνη και αντιμετώπιση θα εξελιχθούν και θα κυριαρχήσουν, αντίθετα εκείνες που θα λειτουργήσουν ως μεμονωμένα άτομα χωρίς αλληλευθύνη και κοινή δράση, είναι αποδεδειγμένο ιστορικά, ότι είναι καταδικασμένες να παρακμάσουν και να εκλείψουν.
Ο μεγάλος αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, ο Αριστοτέλης, είπε ότι το αποτέλεσμα της ομάδας ποτέ δεν είναι ίσο με το άθροισμα των μερών της. Τα λόγια του μεγάλου Σταγειρίτη έχουν επαληθευτεί πολλάκις και είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουν να βρίσκουν εφαρμογή στο διηνεκές. Στην πνευματική ικανότητα, στη σωφροσύνη και στην κοινωνική κουλτούρα των πολιτών και κατ’ επέκταση των κοινωνιών εναπόκειται η επιλογή.
Νίκος Ταβουλάρης











ΕΛΛΗ ΣΤΑΣΙΝΗ - ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΦΑΒΙΟΥ

 


ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΦΑΒΙΟΥ
-----------------------------------------
Ενα τιμητικό αφιέρωμα της κοινωνικής λειτουργού και συγγραφέα ερευνητικών κοινωνικών μελετών, ΕΛΛΗΣ ΣΤΑΣΙΝΗ, για την ποίηση του ΤΑΚΗ ΦΑΒΙΟΥ,που περιλαμβάνεται  στο νέο τεύχος του του έγκριτου περιοδικού ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ ,Ο ΘΕΣΣΑΛΟΣ .
......................................................................................................................................
.
«ΟΜΙΛΩ ΑΠΤΑΙΣΤΩΣ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ»
……………………………………………………………………….
.
ΤΑΚΗΣ ΦΑΒΙΟΣ
-------------------
Ο ποιητής της αδιαπραγμάτευτης ολότητας
……………………………………………………………………….
.
Της Ελλης Στασινή
--------------------------
.
Προσπαθώ να γράψω απαλλαγμένη , όσο είναι εφικτό , από την απεριόριστη εκτίμηση σε έναν ξεχωριστό άνθρωπο και ζεστό φίλο, έναν ποιητή της καρδιάς μου , που όπως θα αναφέρω και πιο κάτω , αξίζει της καθολικής αναγνώρισης όλων των ένθερμων υποστηρικτών της ακριβής , καθαρής τέχνης που πιστά υπηρετεί .
Δεν ξέρω αν θα κατορθώσω να αφοπλίσω ηθελημένα την θέρμη της ψυχής μου, μέσα από μιαν όσο το δυνατόν αληθινά αντικειμενική κριτική κατάθεση για το πολυδιάστατο έργο
του ποιητή ,συνθέτη, δεινού τραγουδιστή ,λογοκριτικού και δάσκαλου φωνητικής και δημιουργικής γραφής Τάκη Φάβιου , με τα πολλά αστραφτερά πρόσωπα ,μιας πολλά
υποσχόμενης διείσδυσης μέσα σε ένα μεγάλο φάσμα της αισθητικά άρτιας καλλιτεχνικής πραγματικότητας ,αλλά και ονειρικής ιχνηλασίας.
Είμαι όμως βαθιά πεπεισμένη , πως οι πιο πάνω χαρισματικές ιδιότητες του, που συνυπάρχουν αρμονικά σφιχταγκαλιασμένες , ως παλλόμενες εμπειρίες , μέσα σε ένα μεστά επικοινωνιακό και γόνιμο συναπάντημα δυο από τις πλέον σημαντικές τέχνες , αυτήν της μεγίστης συγκινητικής φόρτισης του μεταγλωσσικού εγχειρήματος ,που λέγεται ποίηση, και την πιο αφηρημένη του είδους ,την συμπαντικά δονούμενη ,που δεν είναι άλλη από τη μουσική, δεν θα με άφηναν ποτέ αδιάφορη, ανεξάρτητα από το γεγονός μιας ανιδιοτελούς ανθρώπινης φιλίας και
αλληλοεκτίμησης , που και ο ίδιος με τον μοναδικό του ευγενικό τρόπο ,μου έχει εκφράσει
.
Ε Λ Λ Η
----------------
Eίσαι το ποίημα
Η ηρωϊδα του
Είσαι μια άγραφη σελίδα του
.
Είσαι ‘’εν'οίδα ότι ουδέν οίδα’’
Είσαι μια φρούδα μου ελπίδα
.
Ποιος ξέρει απ'όλα αυτά τι είσαι ?
Μήπως τον οίστρο προσποιείσαι?
.
Θα σε απαγγείλω όμως με στόμφο
Από τα νύχια,ως τον κόρφο
.
Κι αν μες στο ποίημα ζουν αγγέλοι
Κάποιον θα τον φωνάξω Ελλη..
Τ.Φ

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
--------------------
Ο Τάκης Φάβιος, ζει, συμπεριφέρεται .εκφράζεται και ανασαίνει ποιητικά. Δεν θα ήταν υπερβολή να αποκαλύψω πως και στην απλή καθημερινότητα του αρέσκεται να συνομιλεί έμμετρα ,ομοιοκατάληκτα, αλληγορικά και πάνω απ’όλα με μια χιουμοριστική διάθεση ,που σπάει κόκκαλα…
Από την επικριτικότητα ,προτιμά τον αυτοσαρκασμό ,από την εμμονική αξιοκρατία ,τη μετριοπαθή διάθεση να αντιμετωπίσει με ειλικρινή επιείκεια τις ανθρώπινες αμετροέπειες και
προβληματικές συμπεριφορές.
Δεν αναφέρομαι βέβαια σε έναν άγιο, αφού όλο το φάσμα στην νοηματική της ποίησης του, αποκαλύπτει ένα ευέλικτο μεν , αλλά πολύ παθιασμένο και αφόρητα αισθαντικό άνθρωπο ,που δεν συμβιβάζεται με τα σκιερά κοινωνικά κακώς κείμενα, τα αντιμάχεται ,μα κυρίως κατανοεί και τις γεννεσιουργές τους
αιτίες, έχοντας μια δεινότητα αναλυτικής διείσδυσης στον πυρήνα της κακεντέχειας τους, τολμώντας να αποκαλύψει και τα δικά του ‘’ κακώς κείμενα ‘’.
&
.
Nα ήξερα τι με περιμένει ,από εκείνα που δεν θα’ρθουν…
.
&
Δεν θα σωπάσω ,μπρος στην αναίδεια του καθρέφτη σου
Που σε θέλει ερωμένη του
Θα σε δω δίχως μάτια…
.
&
Μια ζωή να παλεύεις με το περίβλημα
Κι εκείνο το άτιμο να κρύβεται μέσα σου, μην το δεις …
.
Τ.Φ
.........
.
Κυρίες και κύριοι
Σήμερα θα σας μιλήσω για έναν λυρικά ασκούμενο μάγο, για έναν κατά την ταπεινή μου γνώμη, αλχημιστή της γοητείας του επεξεργασμένου λόγου, που η εμπνευσμένη μα όχι αυθαίρετη καταπάτηση θεσμοθετημένων λογοτεχνικών κανόνων , το φορμαλιστικό παιγνίδι μαζί τους, αλλά και η συναισθηματική εμβρίθεια των ακριβών του καταθέσεων, φέρνουν κοντά μας μιαν αναντίρρητα πρωτοπόρο και γοητευτική ποιητική περσόνα του καιρού μας .
.
Ο ΑΙΣΘΑΝΤΙΚΟΣ ‘’ ΧΡΕΟΦΕΙΛΕΤΗΣ ΕΡΩΤΙΚΟΥ ΦΩΤΟΣ ‘’
--------------------------------------------------------------
.
Ενας ποιητής , ενδεδυμένος με ειλικρίνεια το ερωτικό ρούχο του άνδρα «παλιάς κοπής» σαγηνεύει τη γυναικεία ψυχή. Ισως δεν έχει σημασία ,αν αυτή η φορεσιά είναι αστραφτερή ή ρακένδυτη, όταν πραγματικά καταφέρνει αισθαντικά να αποκαλύπτει τη γύμνια και το σφιχταγκάλιασμα μιας σπαρακτικά μετουσιωμένης επιθυμίας. Για την αισθητική μιας τέχνης
« λυρικής ομολογίας»,το ζητούμενο δεν είναι η φλύαρη χορευτική φιγούρα ενός ψευδεπίγραφα ενδεδυμένου γοητευτικού ποιητή, αλλά το αλαφροϊσκιωτα ηδονικό
άγγιγμα της εκφραστικής αλληλουχίας βιωματικών σπαραγμών και ματαιώσεων ίσως ,που δονούν τον κόσμο του ερωτικού πάθους, ακόμη κι ανεπαίσθητα.
.
&
.
Αν αγαπώ κάτι σ’εσένα
Είναι η εμμονή σου να σβήνεις τα φώτα ,για να μου λες ότι υπάρχεις …
.
&
.
Κρατηθείτε από το λυγμό της κιθάρας μου
Εχω μια γύμνια, να σας ντύσω
Το ταξίδι ερωτεύεται …
.
&
.
Φύγε χορεύοντας !
Θέλω να είσαι όμορφη στα ραντεβού σου με τους άλλους…
,
Τ.Φ
........
.
Θα εστίαζα, αναζητώντας το ερωτικό φτερούγισμα ενός ,κατά την αδιαπραγμάτευτη γνώμη μου, από τους καλύτερους ποιητές της νεοελληνικής πραγματικότητας, σε κάποια στιβαρά ,βιωματικής και αισθητικής του ιδιαιτερότητας , δεδομένα
Ο Τάκης Φάβιος , είναι λυρικά απρόοπτος ,αφού η κατά τόπους τρυφερή του εσωστρέφεια, και το πολύ προσωπικό και αναγνωρίσιμο ιδίωμα της γραφής του ,οδηγούν σε καταλυτικές κορυφώσεις ,που για τη σύλληψη τους, αφήνουν συγκινησιακά
άναυδο τον αναγνώστη, συμπαρασύροντας τον σε ένα υπερρεαλιστικό ταξίδι αυτογνωσίας, απενοχοποίησης κι ερωτικής διαύγειας
.
&
.
Λες κι ήταν ποτέ μονόλογος του φιλί
Κι εσύ ένα τσίμπημα εντόμου, που μου υποσχέθηκε
Ακρα του κόκκινου σιωπή
Μέλισσα
Όπως λέμε , παρέλυσα …
.
&
.
Κι εγώ που νόμισα πως θα πετάξω
.
Πως σε προσγείωσα γλυκά
Από το σύννεφο στη σάρκα ?
.
&
.
Το είδα στα μάτια σου !
Βιογραφίες ανέμων, οι υποσχέσεις…
.
Τ.Φ
.......
.
H ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
..................................................................................................
.
Ο Τ.Φ μετουσιώνει την ερωτική επιθυμία, καταφέρνοντας με μιαν ποιητική πειθώ να την απαλλάξει ανάλαφρα από τη βασανιστική διάσταση του απωθημένου. Η αναφορά του στην ποθητή θηλυκή παρουσία, χωρίς να είναι απαραίτητα εξαγνισμένη ,η κεκαλυμμένα θωπευτική, διακατέχεται από μιαν αφοπλιστική ευγένεια ,αλλά και μιαν συμπαντική ακροβασία, που απογειώνει το τόξο του έρωτα από την υγρή και σάρκινη υφή του, ως το
ιδεατό ,αλλά και αναβαπτισμένο ψυχικά ιδεώδες.
Μια πολυμορφία ερωτικά ευέλικτων εικόνων και ενδόμυχων λογισμών δονεί την ποιητική του περιπέτεια ως το υποβόσκον και το ηδονικά απόκρυπτογραφημένο, με κατά τόπους ευφάνταστες κορώνες επισφράγισης μιας σπαραξικάρδιας ομολογίας, αλλά και την καταβαράθρωση της πρωτοκαθεδρίας ενός αρσενικού εισβολέα,που αφήνει πίσω του συναισθηματικά συντρίμμια.
Ο ποιητής λατρεύει τις συμπαντικά ακριβές εκφάνσεις της θηλυκότητας ,εντάσσοντας τις με τρυφερότητα και γόνιμη διάθεση μέσα στο ποιητικό του σύμπαν
Για έναν υποψιασμένο αναγνώστη του, είναι ευδιάκριτη η διαχωριστική γραμμή, που εγκάρδια μα και συνειδητά βάζει ο δημιουργός, ανάμεσα στην γυναίκα ως αντικείμενο απωθημένου πόθου ,επισφράγισης ερωτικού διαλόγου ,αλλά και φαντασιωσικής επιβολής του μη ελεγχόμενα επιθετικού αρσενικού
.
&
Ενας βιαστής
Που θριαμβεύει ηττημένος…
.
&
Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΟ ΚΑΔΡΟ
----------------------------
Το καφενείο ήταν εκεί, στην ίδια πάντα θέση
Μόνο ο παλιός του καθρέφτης ταξίδευε στο χρόνο
.
Με τις νύχτες των χρεοκοπημένων να στάζουν εφιάλτες
Με τις γκριμάτσες των τρελών να ψάχνουν αστερισμό
Με τα λόγια των κολασμένων να αντηχούν κατατρεγμό
Με τα σώματα των ονείρων να αλλάζουνε πλευρό
.
Ωσπου μπήκες εσύ
Κι ο έρωτας στο κάδρο , δεν έλεγε να ξημερώσει
.
Τ.Φ
.......
.
Ο ΨΥΧΙΣΜΟΣ
............................
.
Διεισδύοντας ψυχαναλυτικά μέσα στο πολυπρόσωπο έργο του, θα μπορούσα να διακρίνω φυσιογνωμίες μιας συναισθηματικής ιχνηλασίας ,σύγκρουσης, αλλά και καταλυτικής εξόδου από το ενοχοποιημένο. Ποιες είναι αυτές ?
Πρώτα απ’όλα ένα παιδικό παράπονο για μια ματαίωση της αθωότητας, που στην ενήλικη διάσταση είναι αναπότρεπτη και πολλές φορές συναισθηματικά λυτρωτική..Μόνον η τέχνη ,κατά την ταπεινή μου γνώμη, θα μπορούσε να μετουσιώσει μιαν αυτό-ερωτική φαντασίωση σε μιαν ώριμη διάσταση επισφράγισης της
αυτογνωσίας
.
&
.
Πάντα είχα ένα περίστροφο στον κρόταφο
Το δάκτυλο μου έλειπε, να σύρει τη σκανδάλη
Το είχα ξεχάσει στους ουρανούς
Που μέτραγα τα αστέρια….
.
&
.
Γυμνά παιδιά
Που τρέχουν σε γερασμένους τοίχους
Τα συνθήματα…
.
Τ.Φ
.......
.
Ένα άλλο στοιχείο που εκφράζεται έμψυχα ,αμιγώς ποιητικά, αλλά και με μια βαθιά ενσυναίσθηση των ήδη καταγεγραμμένων σχολών αυτής της καθαρής τέχνης ,που έχει διατρέξει το χρόνο μέσα από τις αισθητικές και κοινωνικές αντιφάσεις, μα και
συγκλίσεις των εκφάνσεων της (λυρική ποίηση , παραδοσιακά ρεύματα , συμβολισμός ,ρεαλισμός ,παρνασσισμός σουρεαλισμός κλπ) είναι η ακριβής αντίληψη της τεχνικής ,αλλά και εγκάρδιας σύλληψης της ολότητας…Ο ποιητής μας, φαίνεται να έχει κατακτήσει το «επί μέρους», τείνοντας προς την αρτιότητα του καθολικά και πηγαία επαναφορτιζόμενου.
.
&
.
Η αναρχία μου σαθρή μέσα στις λέξεις
Κάποιες παλίνδρομες ερώτων εκβολές
Κι εσύ που κρύφτηκες στα μάτια μου, να παίξεις
Απαθανάτιζες τυφλές ανατολές …
.
&
.
Ονομάζομαι «κάτοπτρον»
Ζω σε ένα σπίτι χωρίς παράθυρα
Κι από πορτρέτα γυναικών, φαντασιώνομαι τον ήλιο
Ομιλώ απταίστως τη γλώσσα της σιωπής …
.
&
.
Μια λυπημένη καλλονή στο φεγγαρόφως
Τι πιο ευγενικό από την ανυπομονησία των ουρανών
Να σε κάνουν να μελαγχολήσεις …
Μόνο το ρούχο σου να αφήσεις στο περβάζι των ονείρων
Σημάδι αναχώρησης από το σώμα
Που κατοίκησες χωρίς εσένα …
.
ΤΦ
.......
.
O MAXOMENOΣ ΠΟΙΗΤΗΣ
......................................................
.
Ο Τ.Φ δεν είναι ιδεολογικά στρατευμένος ..Οι κοινωνικά ανήσυχες ,μαχητικές αναδράσεις,αλλά και δραπετεύσεις του, δεν τον εγκλωβίζουν σε ένα στείρα παραταξιακό περιβάλλον κλειστοφοβικής κομματικής λαγνείας..Προσωπικά διακρίνω μια φιλοσοφικά μετουσιωμένη ενόραση, που πάει τα πράγματα πολύ πιο μακριά . Ως το σημείο συνάντησης και συμπύκνωσης ίσως των αισθητικών δυνατοτήτων του ερωτικά επαναστατημένου ποιητή ,που φλερτάρει την αναρχία ,αλλά και αδιαπραγμάτευτη
νομοτέλεια του συμπαντικά διαλεκτικά υλιστικού και μεταφυσικού ιδεώδους
Η επιστροφή στη φυσική των πραγμάτων διάσταση, μακριά από τις στηθικά θωρακισμένες επιβολές του νεωτερίστικου κι επιστημονικά αποπροανατολισμένου διανοουμενίστικου
ατοπήματος .είναι ποιητικό του μέλημα
Η άνισες κοινωνικές επιταγές ενός γνωστού ,άγνωστου κυβερνοχώρου, ακόμη και οι κατά τόπους ψευδεπίγραφες σοσιαλιστικές χορευτικές φιγούρες ,διεγείρουν θύελλες της ποιητικής του ανταρσίας , πάντα όμως μέσα σε ένα πλαίσιο ελεγχόμενου λυρισμού, που συμπλέει με το φάσμα της ρεαλιστικής αντίληψης ,εμποδίζοντας την όμως να κυριαρχήσει μορφολογικά στον τρόπο γραφής του, που ευδιάκριτα σημαδεύει το ονειρώδες, διαχωρίζοντας με σαφήνεια την περιρρέουσα ατμόσφαιρα του λυτρωτικά φανταστικού από το νοσηρά φαντασιωσικό και ψευδεπίγραφα ευφάνταστο.
.
&
.
Στις Πλαταιές δολοφονήσανε το αηδόνι
Που τραγουδούσε κάποια αρχαία επινίκια
Κι έμεινε μόνη μια πατρίδα, να ερημώνει
Και να παλεύει με υποσχέσεις δεκανίκια…
.
&
.
Ετσι όπως συνωστίζονται τα μελλούμενα .δεν έχει μέλλον
Ειδες να αυτοκτονεί μια πεταλούδα, μες στο φως
Είναι που αποσύρεται ο κόσμος από το βλέμμα σου
Ερειπωμένα κόκκαλα των άστρων
Και τετελεσμένους μέλλοντες υποσχέσεων
Για να ξεθάψει το ποίημα …
.
&
.
Κουράστηκα να ζω
Στους ίδιους κόσμους, τους ίδιους καϋμούς
Στα ίδια όνειρα, ξεθωριασμένους ουρανούς
Την ίδια πάντα θλιβερή μου ιστορία, περιφέροντας
Θέλω να πάρω αγκαλιά ένα τσακάλι !
.
Τ.Φ
.......
.
ΤΟ ΕΡΗΜΗΝ
...........................
.
Εδώ αφήνω τον ίδιο το δημιουργό να μονολογήσει , μέσα από μια άχρονη επικοινωνία μαζί του, ασκώντας κι εγώ «συνειδητά» τη μαιευτική μέθοδο αέναης ονειροπόλησης ,μέσα από τον κόσμο του αποκρυπτογραφημένου του
«Δεν είμαι θιασώτης της αυτόματης ποιητικής γραφής ! Αγομαι και φέρομαι όμως από τη συναισθηματική αξία του πηγαίου ,ως βασική πηγή άντλησης ελεύθερων συνειρμών ,που συγκροτούν το ποιητικό ερήμην
Πρέπει να τονίσω την άποψη μου πως ο γράφων που απουσιάζει βιωματικά και σε έναν μεγάλο βαθμό αισθητικά από το πόνημα του, ουδεμία σχέση έχει με την ποίηση. Το καταπονημένα επιτηδευμένο ποιητικό εγχείρημα είναι κατάδικασμένο να αυτοκαταστραφεί. Η ρητορία δεν υπήρξε σχεδόν ποτέ συμφιλιιω-
μένη με την ταξιδεμένη ποιητική έμπνευση. Θα τολμήσω μάλιστα να πω και το αποκλείνον από την αρχική του έννοια ‘’ Το φιλοσοφείν ,ουκ ποιητή σοφού ‘’
Κι όμως εγώ γράφω ερήμην μου, τολμώ ποιητικά ερήμην μου, με μόνη ζωντανή παρουσία το βιωματικό μου φορτίο και την υποταγή στην τιθασευμένη πολλές φορές μαγεία του επεξεργασμένου .
Δομώ όμως συνειδητά, μέσα κι από μια διαδικασία ματαίωσης,αλλά και και γιατί όχι,αποφόρτισης επί το ποιητικότερο του ανεξέλεκτου οίστρου .
Νιώθω πως οι λέξεις προϋπάρχουν του νοήματος των. Ή για να γίνω πιο σαφής, λες και η συγκινησιακή φόρτιση της έκφρασης μου ,είναι έρμαιο της βιωματικής ενέργειας του γλωσσικού μου σύμπαντος χώρου. Πριν καταφύγω στην αναπόφευκτη επεξεργασία κοιτώ το γραπτό μου και συνήθως εκπλήσσομαι για το αν είναι προϊόν δικής μου ποιητικής διεργασίας. Λες και οι λέξεις με υπερβαίνουν. Λες και ο ποιητικά μονολογών είναι ένας
γνωστός άγνωστος, που εγώ τον ονομάζω υποσυνείδητο αναγχωρητή . Παρ’όλα αυτά,όπως προείπα δεν είμαι θιασώτης της αυτόματης γραφής, αλλά της συναισθηματικά εξόριστης
από τα στεγανά της εντός πραγματικότητας, εφησυχασμένης !
.
&
,
Ιδού εγώ .εν απογνώσει
Ο επιταχύνων
Ανάμεσα σε δημόσιες υπηρεσίες
Και άλλα ορθογώνια τοπία
.
Ιδού κι εσείς
Ο γηροκόμος αγαλμάτων
Ο διευθυντής μου
.
&
.
Δεν είμαστε γυμνοί
Μα δεν φορούσαμε και σώμα
.
Ένα αραχνοϋφαντο χαμόγελο ντυθήκαμε μόνο
Για να προστατευτούμε απ’το νοτιά
.
Μια οπτασία φθινοπώρου ήταν μόνο
Κι έτσι πλημμύρισε το τοπίο του αποχωρισμού
.
Γιατί έβρεχε
Εβρεχε χείλη, που φιλήθηκαν απεγνωσμένα …
.
&
.
Φταίει που κοίταζες ψηλά, ενώ σερνόσουν χάμω
Τοτε που άλλαζες πλευρό και ερωμένο
Για να δεις το όνειρο από άλλη οπτική
Τη σχιζοφρένεια του σκηνοθέτη
Που καταστρέφει το επίμαχο πλάνο
Γιατί ερωτεύτηκε την έμπνευση…
.
Τ.Φ
-----
.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
...................................................
.
Aν και είναι αρκετά δύσκολο να γραφεί εν συντομία η πνευματική δράση μιας προσωπικότητας ,που κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται διαρκώς σε καλλιτεχνική εγρήγορση, θα αναφερθώ όσο το δυνατόν επιγραμματικά στους λογοτεχνικούς και μουσικούς σταθμούς του ανθρώπου που τιμώ
Ο Τ.Φ,είναι πτυχιούχος λυρικού τραγουδιού, ως βαρύτονος, (άριστα παμψηφεί) στο ωδείο ΟΡΦΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, με δάσκαλο τον διαπρεπή τενόρο ΘΑΝΟ ΠΕΤΡΑΚΗ
Σαν τραγουδιστής ξεκίνησε το 1980 στην θρυλική Μπουάτ," Εσπερίδες',στην Πλάκα, του αείμνηστου ΓΙΑΝΝΗ ΑΡΓΥΡΗ Το 1983 περιόδεψε στη Γερμανία με του μουσικό επιτελείο του αξέχαστου Κούρδου σκηνοθέτη ΓΚΙΛΜΑΖ ΓΚΙΟΥΝΕΪ...( Το κοπάδι )
Το 2010 συνεργάστηκε ως σολίστ με τη συμφωνική ορχήστρα και χορωδία Α,Σ.Σ.Ο,Ν,του πανεπιστημίου Αθηνών και μαέστρο τον ΠΑΥΛΟ ΣΕΡΓΙΟΥ καθώς και με τις χορωδίες του Παλαιού Ψυχικού και Περιστερίου, με μαέστρους τους ΤΑΣΟ ΞΗΡΑΚΗ και ΠΑΝΤΕΛΗ
ΓΟΥΣΑ, αντίστοιχα.Το 1983 πήρε το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ Ιθάκης, όπως και το βάπτισμα του πυρός σε μεγάλη συναυλία επανίδρυσης του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αφιερωμένη στη μουσική λάμψη του αξέχαστου Μ.ΛΟΪΖΟΥ
Μεγάλη συμμετοχή σε συναυλίες διάδοσης του έργου των συνθετών ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ,ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗ,ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ,ΓΙΑΝΝΗ ΣΠΑΝΟΥ,ΣΑΡΑΝΤΗ ΚΑΣΣΑΡΑ
ΜΙΧΑΛΗ ΤΕΡΖΗ, καθώς και σε πλήθος εκπομπών στην tv και το ραδιόφωνο...
Μικρές και μεγάλες συνεργασίες στα l.p...AΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ, και ΤΟΤΕ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΣΑΜΕ ,του χαρισματικού συνθέτη ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ, στο CARMINA GRAECA ,μελοποίηση του παιδικού
ποιητικού έργου " Το πρωινό άστρο " του ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, σε μουσική ΣΑΡΑΝΤΗ ΚΑΣΣΑΡΑ, καθώς και στο l.p ΔΕΙΓΜΑ ΔΩΡΕΑΝ του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΕΚΕΡΙΑΝ...
Συμμετοχή στο τελευταίο διπλό cd του ΜΙΚΥ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ,με τίτλο ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΙΚΥ, μα και δισκογραφική παρουσία στη γαλλική βερσιόν του έργου ΖΟΡΜΠΑΣ ,με
μαέστρο τον ΓΙΑΝΝΗ ΙΩΑΝΝΟΥ. Εχει περιοδέψει σε όλη σχεδόν την Ελλάδα τραγουδώντας με μουσικά σύνολα ως υπεύθυνος συναυλιών έντεχνου και κλασσικού ρεπερτορίου, παρουσιάζοντας και την προσωπική μουσική δουλειά του
Στο συνθετικό του έργο, καθώς και στο στιχουργικό του, περιλαμβάνονται τα cd ΘYMAMAI και ΧΑΡΤΙΝΗ ΣΙΩΠΗ καθώς και πλήθος μικρότερων συμμετοχών όπως στο δίσκο του
ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΡΑ με τίτλο ΜΕΤΑ ΤΗ ΒΡΟΧΗ ...Υπό εκκρεμότητα το νέο του cd αφιερωμένο στα ακριτικά νησιά της πολύπαθης μικρασιατικής ζώνης, με συμμετοχές των τραγουδιστών
ΝΑΝΤΙΑΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ,ΠΑΝΤΕΛΗ ΘΑΚΑΣΙΝΟΥ,ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΙΝΟΥΣΗ,ΜΠΑΜΠΗ ΤΣΕΡΤΟΥ,ΠΕΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗ καθώς και άλλων γνωστών τραγουδιστών ,αλλά και ερμηνευτών από το έμψυχο υλικό της Χίου
Υπό εκκρεμότητα επίσης τα cd ,ΑΟΡΑΤΟΙ ΘΙΑΣΟΙ,ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΧΩΡΩΝ και ΘΕΑΤΡΑΛΕ
Σαν ποιητής και συγγραφέας ο Tάκης Φάβιος,έχει εκδόσει τις ποιητικές συλλογές ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΗΓΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ( 2011 ),ΧΡΕΟΦΕΙΛΕΤΗΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ( 2014 ), ΑΤΟΝΑΛ ( 2016 ),ΤΟ ΑΥΧΕΝΙΚΟ
ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΣ (2017 ). και τον ερωτικό ποιητικο-θεατρικό διάλογο ΝΟΣΤΟΣ,( Κίρκη και Οδυσσέας ) (2018),που είχε την τύχη να γίνει μονόπρακτη όπερα από τον διαπρεπή συνθέτη του είδους Σαράντη Κασσαρα. Η ποιητική συλλογή ΑΟΡΑΤΟΙ ΘΙΑΣΟΙ, ένα συγγραφικό του πόνημα ακόμη με κριτικές μελέτες και δοκίμια γύρω από την αισθητική της μουσικής, της ποίησης και της λογοτεχνίας γενικότερα, με τον τίτλο ΕΚΗΒΟΛΟΣ
ΛΟΓΟΣ, καθώς η συλλογή ΑΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΛΕΧΘΕΝΤΩΝ για το μεγάλο μας ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΒΑΦΗ, ένα βιβλίο 400 σελίδων είναι υπό έκδοση
Tα τελευταία ανέκδοτα ποιητικα έργα του Τ.Φ είναι Ο ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΑΒΑΤΟΥ,μια συλλογή ποιημάτων και τραγουδιών για τη Χίο, μια κατάθεση με Κρητική ποίηση στην
παλιά της τοπολαλιά και με τιτλο ΟΝΤΕ ΓΡΙΚΑΣ ΚΕΛΑΗΔΗΜΑ ΜΑΝΤΙΝΑΔΟΧΕΙΛΙΩΝΕ,καθώς
και η οπερατική μεταγραφή του ΑΣΜΑΤΟΣ ΑΣΜΑΤΩΝ,μέσα από το κείμενο της παλαιάς διαθήκης, σε ελληνική μετάφραση των εβδομήκοντα, και το ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ LOCKDOWN,
το πιο πρόσφατο από τα έργα του.
Ως λιμπρετίστας όπερας έχει καταθέσει τρεις αρχαιοπρεπείς του είδους, κατά σειρά ΝΟΣΤΟΣ (Κίρκη και Οδυσσέας), η ΣΜΙΛΗ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ και ΥΠΕΡΙΩΝ ΗΛΙΟΣ
Ο Τάκης Φάβιος που είναι λακωνικής, λέσβιας και μακρινής μικρασιάτικης καθώς και Κυθήριας καταγωγής ,γεννήθηκε στον Πειραιά, ζεί στην περιοχή Ακρόπολης και τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως δάσκαλος φωνητικής δημιουργικής ποιητικής και
στιχουργικής γραφής, καθώς και ως παραγωγός πλήθους μουσικών, θεατρικών και ποιητικών δρώμενων
Κλείνοντας αυτή την αναφορά και επισφραγίζοντας συμπερασματικά την αισθητική φυσιογνωμία του έργου του, θα μπορούσα να πω ότι διαθέτοντας μια προσωπική
μεταγλώσσα που ξαφνιάζει και φορτίζοντας τη με το βιωματικό στοιχείο ,το φιλοσοφικό στοχασμό, το υπερρεαλιστικό ονειρώδες, την κινηματογραφική αλληλουχία των εικόνων, τη
μουσικότητα και τη λυρική έξοδο του κατά τόπους ματαιωμένου ερωτικού του ταξιδιού, μας δίνει μια ποίηση και μια μουσική ολότητας, αναζητώντας μέσα από την αμφιθυμική, κατακερματισμένη φύση τα συγκοινωνούντα δοχεία που γεφυρώνουν την πανηδονιστική Διονυσιακή έκσταση με το Απολλώνιο κέντρο ισορροπίας...
Μάλλον μιλάμε για μια λογοτεχνική γραφή, που παρ'όλο το κατά τόπους εγχείρημα της τυχαίας ποιητικής ζαριάς ,αλλά και με αντίπαλο δέος το επεξεργασμένο φάσμα, μα και την αναζήτηση του αυθεντικού ,καταφέρνει να μας συγκινεί ,να μας ενώνει σαν υπάρξεις και να μας σφιχταγκαλιάζει σαν μέλη μιας ανθρώπινης κοινότητας !
Ως επίλογο, διαλέγω ,και καθόλου τυχαία βέβαια, τέσσερα ποιήματα του δημιουργού από τα πολλά που τιμούν τη γυναικεία παρουσία, σε όλες τις κοινωνικές και ονειρώδεις εκφάνσεις της
&
.
ΡΗΜΑ ΣΗΜΑΙΝΟΝ
----------------------------
Ενας φανταστικός διαλογος με την ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ
---------------------------------------------
Σ'αγαπώ
Ρήμα αμετάκλητο
Ρήμα ανιδιοτελές
Ρήμα εύγνωμον
.
Σ'αγαπώ
Ρήμα υπερθετικού βαθμού
Συναισθηματικά εξόριστο
Επιμελώς ακρωτηριασμένο
.
Σ'αγαπώ
Ρήμα έκθετο
Ρήμα ιπτάμενο
Κατά τόπους έρπον
Ρήμα εγκαταλελειμένο
.
Σ'αγαπώ
Ενεργητικής φωνής "σε λατρεύω"
Παθητικής σπαραξικάρδιας κραυγής
"Αποσυντίθεμαι εκ των έσω"
.
Σ'αγαπώ
Ρήμα μεταδοτικό
Ρήμα αιρετικό
Ρήμα σημαίνον
.
&
.
ΜΙΑ ΤΗΣ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ ΜΑΡΙΑ
-----------------------------------------------
Είπα να σκοτώσω το χρόνο
που έπινε καφέ
και μ'έβαλε να πνίξω
όλους τους έρωτες στο κατακάθι του
.
Και τον σκότωσα...
Μέσα στα μάτια σου !
.
Υστερα ήρθε το γκαρσόνι
σαστισμένο από το γύρω θέαμα
.
Να ικετεύω το δάκρυ ενός αγάλματος
μήπως στάξει μέσα στην κούπα της μοναξιάς μου
.
Στις ρίζες των λυρικών μου κήπων
έχω κρυμμένη μια ντίβα
Ενα αυγερινό αστέρι που χορεύει ποίηση
στις πασαρέλες των ονείρων
Mια μαντόνα
Μια της έμπνευσης Μαρία
.
Αλλάζουν όψη οι παναγίες μες στο ποίημα
Τα βράδια που μεταμορφώνονται
τα μάτια των εμπνευσμένων
Στα σώματα που ίπτανται
από μετέωρες ψηλαφήσεις προσευχών
.
Στις ρίζες των λυρικών μου κήπων
έχω κρυμμένο ένα δάκρυ
Ενα σονέτο της Μαρίας Πολυδούρη
.
Ξέρεις,ποτέ δεν ήμουν ποιητής της εποχής μου
.
&
.
ΤΟΣΟ ΠΟΥ Σ’ΕΧΩ ΟΝΕΙΡΕΥΤΕΙ
----------------------------------------------
.
Κάτω απ’τα ίχνη του ελαφιού
Κι όπου πατάει τα’όνειρο , σε ψάχνω
.
Στη σιωπή των κοραλλιών
Που ταξιδεύει η λύπη
.
Μέσα στης νύχτας τη σπηλιά
Εκεί που λούζεις στ’Αγιο φως
Τα σκοτωμένα σου φιλιά
.
Στις αιθαλομίχλες του μυαλού
Που στάζουνε χειμώνες
Και στάχτη απ’το φεγγάρι
.
Κάτω απ’τα φύλλα της βροχής
Που΄ναι νωπό το σ'αγαπώ, σε ψάχνω
.
Τόσο που σ’έχω ονειρευτεί
Μπορεί να μην υπάρχεις…
.
&
.
ΟΙ ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΕΣ
-------------------------
.
Υπάρχουν γυναίκες ,που ακολουθούν πομπές
Πόθους αόρατων κυμάτων
Πάνω σε δειλινά σωμάτων
.
Με ασταθείς κινήσεις γαλαξιακές
Χορεύοντας
.
Καρφώνοντας αιματηρά σπαθιά στο στήθος
.
Καθώς ο Ζέφυρος δαιμονικά σαλπάρει μέσα τους
.
Υπάρχουν γυναίκες αγνοούμενες
.
Οι δικές μου γυναίκες'.
Πατημασιές μετέωρες
Σε ακροθαλάσσια του ονείρου
Κερύνεια, Αμμόχωστος , Σμύρνη , Αλεξάνδρεια
Χειμάρρα , Τραπεζούντα και Βασιλεύουσα
Το όνομα τους
.
ΕΛΛΗ ΣΤΑΣΙΝΗ 
 Κοινωνική λειτουργός  και συγγραφέας ερευνητικών κοινωνικών μελετών











ΔΩΡΑ ΜΑΡΓΕΛΗ "Ατιτλο"

 

Μπήκαμε στην εκκλησία γελώντας.Ξυπόλητες.
Έτσι όπως όριζε το στοίχημα. Όλο το καλοκαίρι ξυπόλητες θα μέναμε. Είχαν σκληρύνει πια τα πέλματά μας. Τοσο πού βάζαμε την καρφίτσα βαθιά στην πατούσα. Δεν πόναγε...
Την είδαμε ξαφνικά. Τα γέλια μας παγώσαν στην όψη της. Θλιβερή και συγχρόνως γαλήνια.Αποστεωμένη σαν αγία.Γερασμένη σαν εικόνα. Μας είπε :"Ο θεός σας έστειλε κόρες μου" .
Σε λίγο βρεθήκαμε οι τρεις μας στο πάτωμα. Κρατώντας βρώμικα πανιά και μαχαίρια. Να ξύνουμε με περίσσια ευθύνη σημάδια από δάκρυα,ανεπίδοτα αιτήματα, αμαρτωλά μυστικά, πόνους,απώλειες, απελπισίας κατάλοιπα, μετά πονου υποσχέσεις προσευχές σε αγίους με παράξενα ονόματα και άλλα πολλά που βρίσκει κανείς σε εκκλησίες. Μα αυτά τα κεριά...Τόση επίμονη γλίτσα.
"Στα κεριά να βάζετε νύχια κοκώνες μου. Νύχια και δύναμη.Δεν φεύγουν αλλιώς."
Πέρασαν ώρες.Ιδρώσαμε.Είχε στεγνώσει το στόμα μας...
Ήταν πια σούρουπο. Έκαιγε ο τόπος ακόμα. Οι πέτρες ζεμάταγαν. Ακουγόταν του ήλιου το κόκκινο που έσκαγε ακόμα πάνω στον κάμπο. "Να φύγετε τώρα. Θα σας ψάχνουνε κόρες μου.Την ευχή μου να έχετε...Να πάρετε τα χρόνια μου."
Έτσι μας είπε .Φύγαμε.Κατάκοπες.
Πονούσαν τα μέλη μας.Το φεγγάρι ξεμύτιζε πίσω απ τις ελιές . Ασημί. Σαν τα φύλλα τους.
Κοιταχτήκαμε.
"-Τα χρόνια αν τα πάρουμε...Θα πάρουμε και τις ρυτίδες στο πρόσωπο.
-Τις χαράδρες στα χέρια !
-Τους γκρεμούς στο στέρνο...
-Όχι!
-Να μην τα πάρουμε...
-Ναι. Να μην τα πάρουμε! "
Είπαμε το στιχάκι που ήτανε τότε της μόδας . Κάπως έτσι ήτανε : "Ζήσε έντονα . Πέθανε νέος "
Μας έπιασαν πάλι εκείνα τα αναίτια γέλια εφηβείας. Γάβγισε κάπου ένας σκύλος...
Τόσα ξέραμε. Δεν είχαμε ακόμα διασχίσει χειμώνες ξυπόλυτες.

{Δώρα Μαργέλη } 


Φωτογραφία:Scatter. By Dan-ah Kim, 2013









Δέσποινα Καϊτατζή-Χουλιούμη "Ύμνοι και θραύσματα του έρωτα: Για την ποιητική συλλογή Σε ανακηρύσσω νικήτρια του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2021)

 

Ύμνοι και θραύσματα του έρωτα: Για την ποιητική συλλογή Σε ανακηρύσσω νικήτρια του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2021)

Ο Νίκος Παπάνας στη δεύτερη ποιητική συλλογή του με τίτλο Σε ανακηρύσσω νικήτρια (Εκδόσεις Ιωλκός, 2021) καταθέτει αμαχητί τα όπλα στην ερωτική επιθυμία. Η ποιητική συλλογή είναι χωρισμένη σε τρεις ενότητες με πρώτη Το ρολόι μου, που αποτελείται από δέκα τέσσερα ολιγόστιχα κυρίως ποιήματα, δεύτερη τη Μια ιστορία σε θραύσματα, που εμπεριέχει δέκα επτά χαϊκού και τρίτη τον Επίλογο, όπου κλείνει με το μοναδικό ποίημα Γαλάζιο αδιέξοδο, που κλιμακώνει: Αέναη πεισματική εκδρομή/στο νηπιαγωγείο των λέξεων (39). Όλη η συλλογή αποτελεί ύμνο στην ερωτική επιθυμία, τη λίμπιντο κατά την ψυχαναλυτική θεωρία, το ένστικτο της ζωής και αντίποδα του ένστικτου της επιθετικότητας και του θανάτου.

Διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του Νίκου Παπάνα, οι συνειρμοί μας οδεύουν στο αρχετυπικό σπάραγμα της Σαπφώς, που όπως επισημαίνει η Αν Κάρσον ήταν η πρώτη που αποκάλεσε τον έρωτα «γλυκόπικρο».

Ο ποιητής παραδίδεται στη μέθη και το άλγος της ερωτικής επιθυμίας, την ανακηρύσσει νικήτρια, κυρίως πενθεί την ανεκπλήρωτη εκδοχή της μέσα από ποιήματα, ωδές, λυρισμού και μεταφορικού λόγου που προκαλούν στον αναγνώστη ένα όμορφο ξάφνιασμα, όπως όταν, ποδοπατώντας την απουσία, γυμνή η ψυχή τυλίγεται στη λευκή σελίδα μεταμορφωμένη σε τρεμάμενα γράμματα: γυμνή η ψυχή μου να τυλίγεται/σ' αυτή τη λευκή σελίδα που όλο γεμίζει/τρεμάμενα γράμματα/στο χρώμα της νύχτας.» (σ. 16) και της αποτίει τιμή υμνώντας την.

Παραθέτω δείγμα:

Νέου λιμανιού
χαρούμενη προβλήτα;
Ή τρικυμία; (σ. 32)

Δέσποινα Καϊτατζή-Χουλιούμη
Ποιήτρια


Η Δέσποινα Καϊτατζή-Χουλιούμη είναι κλινικός ψυχολόγος (Msc) και μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (ΕΛΘ). Έχει εκδώσει πέντε ποιητικές συλλογές, μια συλλογή διηγημάτων και έχει μεταφράσει δυο βιβλία σουηδικής ποίησης. Τελευταίο βιβλίο της η συλλογή διηγημάτων Ο τόπος μέσα μας, (Εκδόσεις Αρμός, 2020).


Ο Νίκος Παπάνας έχει δημοσιεύσει ποιήματα, μεταφράσεις ποιημάτων και δοκίμια για την ποίηση σε έγκυρα περιοδικά. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές Πρώτη δημοτικού και άλλα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019) και Σε ανακηρύσσω νικήτρια (Εκδόσεις Ιωλκός, 2021).




ΕΒΙΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ "ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΕΩΣ ΑΓΚΑΛΙΑΣ"



Αγκαλιά, αγαθό πρώτης ανάγκης. Απαραίτητο για επιβίωση, συντήρηση, ανάπτυξη.
Γένος ουδετέρου.
Χρόνου ακαθορίστου.
Ιδιότητά της η ένωση σπασμένων κομματιών σε ενιαίο σώμα.
Δεν περιέχει πρόσθετες κολλητικές ουσίες.
Συνίσταται σε ευρύ φάσμα αναγκών.
Καλύπτει από υγιείς έως πολυτραυματίες συντριπτικών συναισθηματικών καταγμάτων.
Κυκλοφορεί σε πλήθος συνδυασμών, χρωμάτων και εντάσεων.
Για κάθε τύπο έμβιου όντος ποικίλης χρωματολογίας και καταγωγής.
Απαντάται σε μορφές μητρικής, φιλικής, ερωτικής και συμπαραστάσεως.
Γενικής χρήσεως, χωρίς καθόλου παρενέργειες
και αλλεργικές αντιδράσεις.
Δεν διαθέτει ημερομηνία λήξης.
Χρησιμοποιείται άφοβα σε κάθε ηλικία από γεννήσεως μέχρι θανάτου.
Δοσολογία απεριόριστη.
Πάσα της ένταση παραμένει ακίνδυνη για τον ασθενή.
Σφιχτή ή χαλαρή , καθημερινή, συχνή ή σπάνια διαθέτει ευεργετικές ιδιότητες.
Η υπερδοσολογία προκαλεί μακράς διαρκείας χαρά και ευεξία.
Η έλλειψή της προκαλεί σοβαρές αντιδράσεις και βαριάς μορφής μοναξιά.
Συνταγογραφείται ελεύθερα.
© Εβίτα Κωνσταντίνου







ΓΡΗΓΟΡΙΑ ΠΕΛΕΚΟΥΔΑ "Ανησυχίες μου"



Δε υπάρχει επιφάνεια για την ήττα
για την αλήθεια που δεν λέγεται.
Κάπου εδώ ή εκεί θα ξανασμίξουμε
στα ενδιάμεσα,
όταν θα χαράξει η μέρα
κι ο χρόνος θα συνθλίβεται
τα όρια πως να ξεπεράσουμε
στις παύσεις του έρωτα.
Αυτή η αγάπη
έχει παράξενο όνομα την λένε ανάσα
όταν σαλεύουν στα μάτια της σκιές
από το Α, στο Ω,
στο αχανές τη βλέπω να χάνεται
και κάπου στα ενδιάμεσα να σβήνουν όλα.
Μόνο στα όνειρα συνεχίζω να γράφω
με πυγολαμπίδες που παίρνουν φως
απ΄τα ουράνια, βαθιά ανάσα παίρνω
από τη σελήνης τα μάτια
από αυτή απορρέουν όλα τα θαύματα
γίνεται των αστεριών επανάσταση
στων καιρών τα χωρισμένα σώματα
και στις ψυχές αυτών που ξέρουν
πως δεν θα γυρίσουν.
Η ιστορία κυλάει στο πριν στο τώρα
και μες στου νου τα κράματα
στο ύστερα όπου απουσιάζουν
οι άνθρωποι και τα πράγματα
ψάχνω τα ψιθυρίσματα
μόνο μερικοί απόμειναν,
ανύπαρκτοι στου χρόνου την αοριστία
η σιωπή σηματοδοτεί την απώλεια.
Τεντώνομαι στις λέξεις
σε μπλάβα πέλαγα μ΄ένα άλμα
κρούω τα τερπνά ο ήχος ν΄ακουστεί
από καμπάνας ψιθυρίσματα
μόνο μ΄ ένα τραγούδι πλαταίνει η θάλασσα
η θάλασσα της νοσταλγίας μου
μόνο σ΄αυτήν ηρεμώ.
Γρηγορία Πελεκούδα