Κωνσταντίνος Λίχνος "ΣΤΗ ΣΤΑΣΗ" Διήγημα

 

Χαμήλωναν τα μάτια σκύβοντας το κεφάλι και προχωρούσαν ακάθεκτοι. Έτσι περιδιάβαιναν οι άνθρωποι στο πεζοδρόμιο, δίπλα από τη στάση του λεωφορείου. Λες και υπήρχε κάτι το επιλήψιμο στο γεγονός πως απέφευγαν κάθε επαφή με το περιβάλλοντα κόσμο.

Προσπερνούσαν τους πάντες και αντιπαρέρχονταν τα πάντα, έχοντας το πρόσχημα της αναγκαίας βιασύνης. Μιας βιασύνης που θα μπορούσε να αποκαλύπτει έλλειψη ενσυναίσθησης, αλλά και φόβο συγκαλυμμένο. Στο δρόμο, άλλωστε, κάθε κακό συναπάντημα αποτρέπεται με επίταση της ταχύτητας βηματισμού. Αν ολιγωρούσαν λιγάκι, θα έπρεπε να αντικρίσουν εξαθλιωμένους αλλοδαπούς και κατατρεγμένους επαίτες να απλώνουν ικετικά το βρόμικο χέρι τους ζητώντας βοήθεια. Απειλητικές υπάρξεις δηλαδή, τις οποίες έχουν εκπαιδευτεί να παραβλέπουν και να αντιλαμβάνονται μοναχά ως σκιές κι απρόσωπες σιλουέτες.

Κανείς δεν κοντοστέκεται ούτε στιγμή, όλοι τους προχωρούν αδιάλειπτα. Μια αδιάκοπη ροή περαστικών κατακλύζει τους δρόμους και ξεχύνεται προς κάθε κατεύθυνση. Η γλώσσα του σώματος, η σημειολογία τς κίνησης, στέλνει περίτρανα το μήνυμα: «Μην ενοχλείτε». Κάποιοι το κατορθώνουν αυτό φορώντας ακουστικά, άλλοι με το να δείχνουν απορροφημένοι στο κινητό τους τηλέφωνο. Παραδομένοι όλοι σε μια απόκοσμη βουβαμάρα, αρκούνται μονάχα στο να κρυφοκοιτάζουν αδέξια πότε-πότε τους διπλανούς τους.

Μου μεταδίδει εκνευρισμό η ανησυχία τους και κάπως έτσι, ασύνειδα, υιοθετώ κι εγώ τους ρυθμούς και τους τρόπους τους. Αρχίζω να περπατώ νευρικά και ο προορισμός μου, η στάση του λεωφορείου, φαντάζει πλέον με βολικό καταφύγιο. Στο παγκάκι κάθεται ένας ηλικιωμένος άντρας με ύφος σκεπτικό και, καθώς τον προσέγγιζα, έκρινα πρέπον να τον χαιρετίσω με ένα νεύμα της κεφαλής. Προχώρησε κι εκείνος, απρόθυμα, σε ανταπόδοση αυτού του ανώφελου χαιρετισμού και μάλλον λιγάκι απόρησε. Ύστερα, όμως, άρχισε να με περιεργάζεται επίμονα και σκέφτηκα πως ήρθε η ώρα να επιστρατεύσω τα μεγάλα μέσα για να διασφαλίσω την ησυχία μου. Έβγαλα το κινητό μου λοιπόν και προσηλώθηκα επάνω του, μα αντί να τον αποθαρρύνει αυτό, τον προκάλεσε πιότερο. Ο θόρυβος από τη διέλευση των οχημάτων ήταν πολύς και μετά βίας μπόρεσα να διακρίνω τι έλεγε με τη τραχεία και πνιγηρή χροιά της φωνής του.

- Καλημέρα, νεαρέ μου.
- Καλημέρα.
- Εδώ στη περιοχή μας διαμένεις;
- Ναι, αλλά δεν μεγάλωσα εδώ.
- Και που μεγάλωσες, αν επιτρέπεται;
- Η καταγωγή μου είναι από το Μεσολόγγι.
- Ιστορική πόλη. Tυγχάνει μήπως να γνωρίζεις το ποίημα του Βαλαωρίτη για το Μεσολόγγι;
- Όχι, δεν νομίζω.
- Κρίμα, θα έπρεπε να το ξέρεις. Σε ποια τάξη πηγαίνεις;
- Το έχω τελειώσει το σχολείο και τώρα σπουδάζω.
- Ακόμη χειρότερα τότε.
- Τι ακριβώς σημαίνει αυτό;
- Να με συμπαθάς, δεν ήθελα να σε θίξω, αλλά πιστεύω πως θα έπρεπε το γνωρίζεις.
- Δεν τον γνωρίζω όμως, τι να κάνουμε τώρα;
- Πολλά θα μπορούσαμε να κάνουμε. Ειδικά εσύ, στην ηλικία που βρίσκεσαι, πάρα πολλά θα μπορούσες να κάνεις. Ώρες ώρες, όμως, εσείς οι νέοι σαν τουρίστες μου μοιάζετε με τα κινητά, τα τατουάζ και τα περίεργα τσαντάκια σας. Διαβατές περαστικοί, που δεν έχουν επίγνωση σε ποια χώματα πατούν και σε ποια αποτυπώματα της ιστορίας στέκονται. Τα πάντα επάνω σας φαντάζουν αλλότρια, μακρινά πολύ από την εποχή τη δική μου και την παράδοση μας γενικότερα. Σαν γηγενής, μα δίχως ελληνική ταυτότητα.
- Με συγχωρείτε, αλλά μου ακούστηκαν κάπως κουφά όλα αυτά. Δεν είμαι και σίγουρος πως σας κατάλαβα.
- Κουφά σου ακούστηκαν; Περίεργο σχήμα λόγου αυτό, πραγματικά. Νομίζω ότι καταλαβαίνω, όμως, τι εννοείς.
- Εννοώ πως οι εποχές αλλάζουν. Αντιλαμβάνομαι πως σας παραξενεύει το στιλ μου, αλλά το ίδιο ισχύει και για μένα. Στα δικά μου μάτια, φαίνεστε πλήρως παρωχημένος, με το ξεφτισμένο γκριζωπό κουστούμι και το πυκνό σας μουστάκι.
- Οι εποχές αλλάζουν, σ' αυτό έχεις απόλυτο δίκιο. Αλλά δεν έγκειται μόνο στην όψη των πραγμάτων το πρόβλημα. Το παρόν πάντοτε πρέπει να ξεπήδα μέσα από τα σπλάχνα του παρελθόντος, ακόμη κι όταν το αρνείται ή το αμφισβητεί. Εσείς όμως, δεν φέρετε διόλου επάνω σας το στίγμα της παράδοσης μας. Παλιά περιπαίζαμε τους αμνήμονες, μα για τη γενιά σου ο κίνδυνος δείχνει εξαιρετικά μεγαλύτερος. Δεν έχετε διδαχτεί και πολλά που θα άξιζαν να μην τα ξεχάσετε. Ένας ολόκληρος πλούτος εναποτίθεται στη λήθη και εσείς πορεύεστε ξεκομμένοι από το πολιτισμό του λαού μας.
- Ε, μα τώρα υπερβάλλετε! Είπα αγανακτισμένος και φόρεσα την τσάντα στον ώμο μου, υποδηλώνοντας πως δήθεν ετοιμαζόμουν να φύγω.
- Υπερβάλλω; Τον Βαλαωρίτη δεν τον γνωρίζεις, μήπως τυγχάνει να γνωρίζεις τον Λορέντζο Μαβίλη; Εδώ παρακάτω βρίσκεται η πλατεία που φέρει το όνομα του, είμαι σίγουρος πως θα την έχεις διασχίσει δεκάδες φορές.
- Για να είμαι ειλικρινής, δεν τον γνωρίζω. Αλλά νομίζω πως είστε λιγάκι απόλυτος στις κρίσεις σας. Αυτό που περιγράφετε είναι απλούστατα το χάσμα των γενεών
- Χάσμα, δυστυχώς, ξεδιπλώνεται ανάμεσα στη γενιά σου και την αβυσσαλέα ελληνική γραμματεία. Και είναι η απόσχιση σας από τον πολιτισμό μας τόσο θεμελιώδης, που, πραγματικά, μοιάζουμε να προερχόμαστε από κόσμους ολότελα διαφορετικούς.
Σε εκείνο το σημείο, άρχισα να φοβάμαι πως αυτή η κουβέντα θα οδηγούσε σε αντιπαράθεση. Με το τελευταίο του σχόλιο είχε κατορθώσει να με εκνευρίσει αλλά πάσχιζα να διατηρήσω την ψυχραιμία μου και να μην παρασυρθώ από το εριστικό του ύφος. Θα μπορούσα, βέβαια, να συμπεριφερθώ και χωρίς αναστολές. Έχω κουραστεί, είναι η αλήθεια, από τα ευτελή προσχήματα της ευγένειας. Έχω κουραστεί να συνθηκολογώ διαρκώς με τις περιστάσεις. Παρόλο που θα μπορούσα να σηκωθώ και να φύγω όμως, παρέμεινα εκεί, γιατί κάτι στους τρόπους του με είχε καθηλώσει.
- Για άλλη μια φορά αποδεικνύεστε μελοδραματικός. Θα ήταν αδύνατο να προβάλλονται στην εποχή μας τα ίδια πρότυπα που κυριάρχησαν στη δική σας, θα ήταν μάλιστα βαθιά αναχρονιστικό. Χωρίς να αμφισβητώ τη σπουδαιότητα της πολιτιστικής παράδοση των προηγούμενων εποχών, θα πρέπει να επισημάνω ότι υπάρχει και σήμερα καλλιτεχνική δημιουργία και παραγωγή πολιτιστικών προτύπων. Είναι πιθανόν όμως, λόγω των αγκυλώσεων και της διανοητικής σας ακαμψίας, να απορρίπτετε συλλήβδην καθετί το νέο. Ίσως αυτή να είναι η μια πλευρά του χάσματος για τη οποία ευθύνεστε αποκλειστικά εσείς. Αυτό ερμηνεύει και το φαινόμενο που παρατηρείται κάθε φορά που ένας νέος επιχειρεί να σχολιάσει τα καλλιτεχνικά δρώμενα με έναν άνθρωπο της ηλικίας σας. Δυστυχώς, υποχρεούται πάντοτε να μεταφέρει τη συζήτηση στη περίοδο του νεοελληνικού διαφωτισμού ή της κλασικής αρχαιότητας για να βρει κοινό έδαφος επικοινωνίας.
- Σε αυτό το σημείο θα σου αναγνωρίσω κάποιο δίκιο. Η ηλικιακή απόκλιση δυσχεραίνει πράγματι τον διάλογο μεταξύ μας. Σε τέτοιο βαθμό, μάλιστα, που κατανοώ γιατί όσα σου λέω σου ηχούνε "κουφά".
- Κουφά και ξεκάρφωτα! Είπα και χαμογέλασα, παρατηρώντας ένα αμυδρό μειδίαμα στα χείλι του· κρυμμένο πίσω από το γκρίζο και πυκνό του μουστάκι.
- Η αδυναμία επικοινωνίας μεταξύ των Ελλήνων είναι συχνό φαινόμενο στην ιστορία του τόπου μας. Κάποτε, φέρ' ειπείν, είχε εμφανιστεί μια ογκώδης διαίρεση ανάμεσα στο λαϊκό και το λόγιο στοιχείο. Μια ρήξη ανάμεσα στους διανοούμενους και τις πλατιές μάζες. Οι νέοι σήμερα, όμως, μοιάζετε μετέωροι ολότελα. Ξεκάρφωτοι δηλαδή! Λες και έχετε αποσείσει καθολικά την ελληνική πολιτισμική παράδοση, λόγια και λαϊκή. Η μόνη σας σύνδεση με το ελληνικό πνεύμα, απομένει η σχολική επαφή με την κλασική αρχαιότητα, αλλά ακόμη κι αυτή ρηγματώνεται. Μέσα στο σημερινό καθεστώς της ανέχειας και την πνευματική ένδεια που επιφέρει, πολύ σύντομα ο Νεοέλληνας θα απολέσει και το προνόμιο να περηφανεύεται για το προγονικό του κλέος. Πως γίνεται, άλλωστε, να καυχιέσαι για τα κατορθώματα άλλων, όταν μάλιστα τα αγνοείς παντελώς; Ήταν σφάλμα της δικής μου γενιάς, βέβαια, πως αμφισβητήθηκε η πρωτοκαθεδρία των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων. Μπροστά στο κίνδυνο του αταβισμού, και για να μην χαρακτηριστούμε εθνικόφρονες, φτάσαμε σε σημείο να εξοβελίσουμε πλήρως τους αρχαίους Έλληνες στοχαστές, αλλά δεν θα μπορούσαμε να διαγράψουμε αναδρομικά και τη επιρροή που είχαν ήδη ασκήσει επάνω μας. Κλίναμε βλέπεις προς την Ευρώπη και βιαζόμασταν να αφομοιώσουμε την δυτική κουλτούρα. Εμείς ευθυνόμαστε που διαμορφώνεστε παντελώς ανεπηρέαστοι από τα αρχαιοελληνικά ιδεώδη. Που αποκοπήκατε από το παρελθόν και τα έθιμα μας και τώρα υπονομεύεται η ιστορική συνέχεια του λαού μας.
- Ακούγονται πολύ σοβαρά τα όσα μου λέτε και μάλλον θα μου είχαν προκαλέσει ανησυχία, αν δεν συνέχιζα να πιστεύω πως υπερβάλλετε.
- Μπορεί να έχεις δίκιο και πάλι. Τόση ώρα που σου μιλώ όμως, κοιτάζεις το κινητό σου και διερωτώμαι τι βρίσκεις εκεί που σου κεντρίζει τόσο το ενδιαφέρον και θέλγει το νου σου;
- Μην ανησυχείτε σας παρακολουθώ με απόλυτη προσοχή. Η πρώτη μου παρατήρηση σε όσα είπατε, είναι πως θεωρώ άστοχο το να αναφερόμαστε στη νεολαία σαν να είναι ένα ομοιογενές σύνολο με παρόμοιες καταβολές και ίδιους όρους καθημερινότητας. Υπάρχουν νέοι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο και άλλοι που ανατραφήκαν από φτωχές οικογένειες και δεν είχαν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν το πνεύμα τους. Δεν πρόκειται όμως να απολογηθώ για ολόκληρη τη γενιά μου, πόσο μάλιστα να αποδεχτώ πως αποτελώ αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτής. Άλλωστε, η δική μου αποξένωση από τη πνευματική παράδοση των προηγούμενων εποχών δεν είναι μεγαλύτερη από τη δική σας άγνοια πάνω στις νέες τεχνολογίες ή τις σύγχρονες μορφές τέχνης. Θα μπορούσα να σας απευθύνω ερωτήσεις σχετικά με το διαδίκτυο ή το μοντέρνο κινηματογράφο που όχι μόνο θα αδυνατούσατε να απαντήσετε αλλά θα δυσκολευόσασταν να κατανοήσετε. Προϊόντα της εποχής μας είμαστε όλοι, και δεν το λέω αυτό επειδή αποποιούμαι την όποια προσωπική μου ευθύνη.
- Δεν καταδικάζω συλλήβδην την νεολαία, ούτε εξιδανικεύω τη δική μου γενιά. Θύματα είστε πάνω από όλα, μα όχι και άμοιροι ευθηνών. Είναι, όμως, ασύλληπτο το σημερινό έλλειμμα πολιτικής παιδείας. Παλαιότερα ο νέος χαρακτηρίζονταν από εγγενή ροπή προς την επαναστατικότητα και τις ριζοσπαστικές ιδέες, αλλά εσείς ανδρωθήκατε σε συνθήκες πολιτισμικής κατάπτωσης, αξιακής καθίζησης και πλήρους έκλυσης των ηθών. Χωρίς στέρεες βάσεις, ανερμάτιστοι και αμετροεπείς, θα καταστείτε βορά των όρνεων. Φοβούμαι πως έρχονται δύσκολες εποχές, και σας λείπει η ιστορική γνώση για να μπορέσετε να επιδείξετε διορατικότητα και ευθυκρισία.
- Γίνεστε μελοδραματικός πάλι και ακούγεστε σαν καταστροφολόγος.
- Μακάρι να είναι όπως τα λες, νεαρέ μου. Δεν θα σου κρύψω πάντως, πως με έχεις εντυπωσιάσει θετικά. Είσαι πιο σκεπτόμενος απ' όσο ανέμενα.
- Σας ευχαριστώ. Ύστερα από τις δυσοίωνες προβλέψεις που κάνατε, θα την θεωρήσω εξαιρετικά ενθαρρυντική την φιλοφρόνηση σας.
- Σου λείπουν οι στέρεες βάσεις βέβαια. Παρά την ευφυΐα σου, αγνοείς την ιστορία του τόπου σου και συνεπώς στέκεις μετέωρος. Ξεκάρφωτος, για να μιλήσω τη γλώσσα σου. Στην εποχή μου σπούδαζαν ελάχιστοι νέοι αλλά γίνονταν άνθρωποι καλλιεργημένοι. Ήταν φάροι γνώσεων και συνήθως αμέμπτου ηθικής. Σήμερα, ένας γιατρός μπορεί να μην έχει διαβάσει ούτε μια αρχαία τραγωδία και να μην γνωρίζει ούτε ένα ποίημα του Καβάφη. Ας μην αναφερθώ καλύτερα στο ήθος και την υπόληψη του. Σαν ένας περίτεχνος μηχανικός του ανθρωπίνου σώματος μοιάζει, παρόμοιας πνευματικής καλλιέργειας με έναν μηχανικό αυτοκινήτων.
- Δεν είναι άδικο να στοχοποιούμε τη νεολαία λες και αποτελεί κάτι ξεχωριστό από την υπόλοιπη λαϊκή μάζα; Οι νέοι δεν θα μπορούσαν παρά να παρουσιάσουν τις ίδιες παθογένειες και τα ελαττώματα που διακατέχουν συνολικά την ελληνική κοινωνία. Συνυπολογίστε, μάλιστα, τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και επιβαρύνουν κυρίως τους νέους. Η ανεργία, οι πενιχροί μισθοί και η ανασφάλεια, σκιαγραφούν ένα τρομαχτικό παρόν. Τόσο ζοφερό, που εγώ δεν έχω την πολυτέλεια να ανησυχώ για το μέλλον, όπως εσείς. Η κρίση που βιώνουμε είναι αρκετά τραγική ακόμη και δίχως αυριανές προεκτάσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως κατηγορώ για όλα μας τα δεινά, αποκλειστικά την οικονομική μας κατάσταση.
- Η φαινομενολογία της κρίσης είναι σύνθετο θέμα. Μπορεί σαν φαινόμενο να είναι κάτι συγκεκριμένο και με αντικειμενικό χαρακτήρα, αλλά αποτυπώνεται διαφορετικά στα ξεχωριστά άτομα. Αλλιώς την προσλαμβάνουν οι μεγαλύτεροι κι αλλιώς η νέα γενιά που, ύστερα από την μεταπολίτευση, δεν βίωσε οικονομικές δυσκολίες. Έχεις δίκιο σε όσα είπες για τις παθογένειες της κοινωνίας όμως. Ο δρόμος που μας οδήγησε εδώ στρώθηκε πολύ πριν την γέννηση σου, και ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που οι νέοι σήμερα βιώνουν σχεδόν καθαρτικά την απαξίωση που εκφράζουν προς την πολιτιστική κληρονομία τους. Λες και με το τρόπο αυτό λυτρώνονται από κάποιο ρυπαρό κι αμαρτωλό παρελθόν. Όπως και να έχει, ίσως να μην ενδείκνυται το περιβάλλον εδώ για τέτοιου είδους συζητήσεις. Θα σου συνιστούσα, μάλιστα, να ενισχύσεις τη συγκέντρωσή σου, γιατί χωμένος μέσα στο κινητό σου όπως είσαι, είναι πολύ πιθανόν να χάσεις το λεωφορείο σου.
- Εδώ με κατηγορείτε ότι έχω χάσει την επαφή με την ιστορική μου κληρονομία, το λεωφορείο μας μάρανε; Επίσης, εσείς είστε αυτός που ξεκίνησε αυτή τη συζήτηση και δεν γίνεται τώρα να ξεγλιστρήσετε έτσι εύκολα. Θα ήθελα, λοιπόν, να σας ρωτήσω το εξής. Εφόσον συμφωνούμε πως τα προβλήματα προϋπήρχαν των νέων και αποτελούν συστατικά τού πολιτισμού μας, μήπως ενυπάρχουν και θετικά στοιχεία στην απόσχιση της νέας γενιάς απ' την παράδοση; Μήπως τελικά είναι αναγκαίο να προβούμε σε έναν ολικό επαναπροσδιορισμό των άξιων μας; Μήπως είναι αναγκαίο να γυρίσουμε την πλάτη στο παρελθόν για να απαλλαγούμε από τα παλαιά αποστήματα, που μας οδήγησαν στον πολιτιστικό μιμητισμό και την κουλτούρα της παρακμής; Υποστηρίξατε πριν πως οι νέοι σήμερα στερούνται επαναστατικότητας, δεν θα μπορούσε, όμως, να χαρακτηριστεί ριζοσπαστική η άποψη που μόλις ανέπτυξα;
- Όχι! Κάτι τέτοιο θα ήταν όντως "κουφό", για να το πω και στη δική σου τη γλώσσα. Θα ήταν σαν να προσπαθείς να παρουσιάσεις την αδιαφορία σου ως ριζοσπαστικότητα. Η επαναστατικότητα προϋποθέτει πρώτα και κύρια γνώση και μνήμη, που θα καθοδηγήσουν την πηγαία νεανική τάση για αντίδραση. Αν σε ρωτούσα όμως, ποιοι είναι οι Μαρίνος Αντύπας, Tάσος Τούσης και η Ηλέκτρα Αποστόλου, θα με κοίταζες απορημένος και θα με κατηγορούσες πως σε εξαναγκάζω να μεταφερθείς, απρόθυμα, σε κάποια εποχή της μακρινής αρχαιότητας. Κατανοώ την επιθυμία σου να απαρνηθείς το παρελθόν, αλλά δεν τη συμμερίζομαι. Δεν το βρίσκω παράλογο, βέβαια, που μετατίθεται πάντα στους μεγαλυτέρους τις ευθύνες για τα προβλήματα σας. Που κοιτάτε μόνο μπροστά και κατηγορείτε διαρκώς τους γονείς σας για τον κόσμο που σας παραδώσανε. Δυστυχώς, όμως, όποια ομολογία ενοχής κι αν αποσπάσετε από εμάς, δεν θα σταθεί ποτέ αρκετή για να βελτιώσει την τωρινή σας κατάσταση.
- Ίσως αποτελέσει το έναυσμα για έναν διάλογο. Ίσως καταρρίψει το μύθο ότι δεν μπορούμε ως άνθρωποι να συνεννοηθούμε και να επικοινωνήσουμε.
- Νομίζω πως κρίνεται αναγκαίο πρωτίστως να ξεκινήσουμε έναν διάλογο με την ιστορία. Υπάρχουν ιστορικές περίοδοι στις οποίες πρέπει να σταθεί κανείς και να εμβαθύνει. Αν θέλεις πραγματικά να γυρίσεις την πλάτη στο παρελθόν, τότε πρέπει να ανατρέξεις στην ιστορία. Αν σε τρομάζει ο ιστορικός χρόνος, επέλεξε να πραγματοποιήσεις στοχευμένες στάσεις σε κομβικά σημεία της ιστορίας.
- Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον, να μιλάμε για ιστορικές στάσεις στη στάση. Φοβάμαι, όμως, πως έφτασε το λεωφορείο μου και πρέπει να φύγω.
- Θα σου πω κάτι τελευταίο και μ' αυτό θα σε αποχαιρετήσω. Η στάση, ως λέξη, έχει πολυσημία. Αποκτά και την σημασία της ανταρσίας, της εξέγερσης απέναντι στην εξουσία. Θυμήσου, παραδείγματος χάριν, τη στάση του Νίκα και τις αναλογίες που μπορεί να έχει με το σήμερα.
- Δυστυχώς, δεν έχω “κατέβει” στη στάση που λέτε. Για μια ακόμη φορά, με πιάνεται αδιάβαστο, και με την ομολογία αυτή, σας χαιρετώ.
- Καλό κατευόδιο! Βρήκα την συζήτησή μας ενδιαφέρουσα, αν και ολίγον... Ξεκάρφωτη! Είπε και γέλασε βοερά, καθώς η πόρτα του λεωφορείου έκλεινε πίσω μου.


Βιογραφικό


Ο Κων/νος Λίχνος γεννήθηκε στον Αστακό Αιτ/νίας. Είναι Πτυχιούχος Μηχανικός Πληροφορικής & Επικοινωνιών. Διατηρεί το μπλόκ Επίκουρος, αρθρογραφεί σε ηλεκτρονικά έντυπα (λογοτεχνικά και πολιτικά), είναι συνεργάτης των εκδόσεων Κεφαλος και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Texnesonline.gr.
Με την λογοτεχνία ασχολήθηκε από την εφηβεία του και διακρίθηκε σε πολυάριθμους πανελλαδικούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, ενώ δοκίμια και διηγήματά του δημοσιεύτηκαν σε λογοτεχνικά περιοδικά καθώς και σε λογοτεχνικά ιστολόγια του διαδικτύου. Διηγήματά του έχουν εκδοθεί σε συλλογικά έργα από τον εκδοτικό οίκο Σύγχρονη εποχή και Άπαρσις.
Θεωρεί την λογοτεχνία και την τέχνη γενικότερα, ως πράξη πολιτική. Ως προσπάθεια αποκάλυψης της κοινωνικής πραγματικότητας και παρέμβασης στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Ένα μέσο για τον εξανθρωπισμό της ζωής των ανθρώπων.
Το Διήγημα του “Οι πορτοκαλιές” εκδόθηκε το 2018 από τον Εκδοτικό οίκο Σύγχρονη εποχή και το διήγημά του «Επιδημική κρίση» εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Άπαρσις το 2019 στο συλλογικό έργο “Διηγήματα του εγκλεισμού”.
Κέρδισε το 1ο βραβείο για το δοκίμιο του “Περί λογοτεχνικής κριτικής και δοκιμιογραφίας” στον 20ο πανελλαδικό λογοτεχνικό διαγωνισμό της Ε.Τ.Ε.Π.Κ, ενώ για το ίδιο έργο του απέσπασε το δεύτερο βραβείο στον πανελλαδικό διαγωνισμό του λογοτεχνικού περιοδικού Κέφαλος. Το 2ο βραβείο κέρδισε και στον 20ο Πανελλαδικό διαγωνισμό της Ε.Τ.Ε.Π.Κ για το παραμύθι του “Ο μικρός Κάστορας”.

Το 2018 απέσπασε για το διήγημα του “Οι πορτοκαλιές” Γ’ βραβείο διηγήματος στον 8ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό που διεξήγαγε η Πνευματική Συντροφιά Λεμεσού 2018 καθώς και το Γ’ βραβείο διηγήματος στο Διαγωνισμό Λογοτεχνικού Έργου που προκήρυξε η ΚΕ του ΚΚΕ το 2018, με αφορμή τα 100 χρόνια του ΚΚΕ.
Το 2019 πέτυχε συνολικά 10 πανελλαδικές διακρίσεις στις κατηγορίες του Δοκιμίου και του Διηγήματος. Το Δοκίμιο του “Ο ρεαλισμός του εξωπραγματικού” κέρδισε το Α’ βραβείο Δοκιμίου στον Παγκόσμιο λογοτεχνικό διαγωνισμό του ΕΠΟΚ , Α’ βραβείο Δοκιμίου στον 19ο λογοτεχνικό διαγωνισμό της Εταιρείας Τεχνών Επιστήμης και Πολιτισμού Κερατσινίου (Ε.Τ.Ε.Π.Κ.) καθώς και έπαινο στον ΛΕ´ Λογοτεχνικό Διαγωνισμό από το Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός και έπαινο στον 38ο Πανελλήνιο λογοτεχνικό διαγωνισμό της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών.
Το διήγημα του “Νόστος” απέσπασε Έπαινο στην κατηγορία του Διηγήματος στον Παγκόσμιο λογοτεχνικό διαγωνισμό του ΕΠΟΚ καθώς και στον 9ο πανελλαδικό διαγωνισμό που προκηρύχτηκε απο την Πνευματική Συντροφιά Λεμεσού. Το 1ο βραβείο κέρδισε και στην μεγάλη κατηγορία του μυθιστορήματος ενήλικων στον 2ο πανελλαδικό διαγωνισμό Πεζογραφίας Κέφαλος για το μυθιστόρημα του WWW.Dialogos.gr.
Για το σύνολο των διακρίσεων, το έργο και την ενεργή του παρουσία στα γράμματα, στη διανόηση και στη σύγχρονη πνευματική δραστηριότητα, το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλλονιάς του απένειμε το ειδικό «Βραβείο Πεζογραφίας ”Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης”.





Η φωτογραφία είναι από     https://dimosiografos.com/










PARA LIA – single “My Muse” από το άλμπουμ “Gone With The Flow”

 

 

Para Lia - My Muse (radio edit) 

(Δείτε το βίντεο εδώ) 

 

Artist: Para Lia 

Track: My Muse (radio edit) 

Music video by René Methner Copyright 2020  

Taken from the new album 'Gone With The Flow'': 

 

Το συγκρότημα κυκλοφόρησε το δεύτερο άλμπουμ του "Gone With The Flow" σε ψηφιακή έκδοση μαζί με μια συναρπαστική διαδικτυακή έκθεση μικτής τέχνης (σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη Louis Renzoni με έδρα τη Νέα Υόρκη) στις 2 Οκτωβρίου 2020. Το 2021 το άλμπουμ κυκλοφόρησε επίσης σε 180 γρ. βινύλιο με το έργο του Louis Renzoni. Το άλμπουμ περιλαμβάνει 11 νέα τραγούδια, όλα σε σύνθεση και ερμηνεία του René Methner και της συζύγου του, και μέλους του σχήματος, Cindy. Μέχρι σήμερα έχουν βγει δύο singles από το άλμπουμ, τα «Riders On The Dike» και «My Muse» που έχουν τύχει και τα δύο ευρείας αποδοχής και επί του παρόντος λαμβάνουν λαμπρές κριτικές και ραδιοφωνικές μεταδόσεις σε όλον τον κόσμο. 

Ο ήχος των Para Lia συνδυάζει τη μελωδία και την ατμόσφαιρα με την καρδιά που χτυπά στην κιθάρα του René. Αντλώντας έμπνευση από διάφορα είδη μουσικής, όπως και από παλιότερες γενιές μουσικής, ο ήχος τους διατηρεί πάντα τον εναλλακτικό indie rock χαρακτήρα του και τον συνδυάζει με τα καλύτερα ρετρό στοιχεία και με μια γενναία δόση φρεσκάδας και πρωτοτυπίας. 

Συγκρινόμενοι με ένα πλήθος καλλιτεχνών και σχημάτων όπως οι: J Mascis, The Cure, Phillip Boa and the Voodoo ClubArcadeFireThe MissionThe Last Shadow PuppetsSebadoh και The Editors, ποιοι είναι οι Para Lia;.... Πολύ απλά το συγκρότημα είναι ο René Methner (τραγουδοποιός, φωνητικά, κιθάρες, μπάσο, πλήκτρα, προγραμματισμός τυμπάνων) και η Cindy Methner (φωνητικά). 


“Para Lia has unleashed a captivating and propulsive track titled “My Muse” as a preview of their upcoming second album, Gone With The Flow. The single is a restless and fiery post-punk/indie rock number that burns with fervent guitar lines and drives forward like a headstrong Dinosaur Jr. or Sonic Youth track.“………..The Big Takeover (U.S.A.) 


Official links  

                         EPK password GWTF




ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ο Σιούλας ο Ταμπάκος: Μία διαχρονική μορφή (Αναγνώσεις και διδάγματα)"



Ο Σιούλας ο Ταμπάκος: Μία διαχρονική μορφή

(Αναγνώσεις και διδάγματα) 

«Αλέθεται ο άνθρωπος με τούτο και κείνο…, δεν προφταίνει μια στιγμή να σταθεί και να ιδεί τι γίνεται ολόγυρά του»­

(Δ. Χατζή, «Ο Σιούλας ο Ταμπάκος») 

Υπάρχουν λογοτεχνικά κείμενα που ο χρόνος δεν τα φθείρει ούτε τα απωθεί στο σκοτεινό χώρο της λήθης. Υπάρχουν κοινωνικά φαινόμενα που την κατανόηση και ερμηνεία τους τη διευκολύνουν περισσότερο κάποια λογοτεχνικά κείμενα και λιγότερο οι εξειδικευμένες μελέτες και πραγματείες των επιστημόνων. Υπάρχουν ανθρώπινοι χαρακτήρες και συμπεριφορές που χαρτογραφούνται πειστικότερα από κάποιον λογοτέχνη παρά από έναν ψυχολόγο ή κοινωνιολόγο. Υπάρχουν ιδέες και προτάσεις ζωής που διατυπώνονται αποτελεσματικότερα από έναν διηγηματογράφο παρά από έναν φιλόσοφο ή πολιτικό.

Ο Δημήτριος Χατζής (1914-1981) και το «Το τέλος της μικρής μας πόλης» (διηγήματα, 1963) ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία που η διαχρονικότητά τους αποτελεί στοιχείο γνώσης αλλά και έμπνευσης. Ιδιαίτερα διδακτικό και προφητικό (για τις αλλαγές που επιτελούνται στο ευρύτερο περιβάλλον) το διήγημα «Ο Σιούλας ο Ταμπάκος». Σε αυτό περιγράφεται η ιστορία και η μοίρα μιας συντεχνίας, των ταμπάκων. Παράλληλα, περιγράφονται οι κοινωνικές ανακατατάξεις που προέκυψαν από την εισβολή των μηχανών στην παραγωγική διαδικασία με την συνακόλουθη παρακμή της συντεχνίας των βυρσοδεψών (ταμπάκων) των Ιωαννίνων. Κεντρικό πρόσωπο του διηγήματος ο Σιούλας ο ταμπάκος που κάτω από το βάρος των συντελούμενων αλλαγών αναγκάζεται να «προδώσει» τα παραδοσιακά στερεότυπα της συντεχνίας του και να συμβιβαστεί με μία πραγματικότητα που τον ωριμάζει και τον εμπλουτίζει εσωτερικά.

Ίσως η διαδρομή και η «μεταμόρφωση» του Σιούλα να μην ενδιέφερε τον σημερινό αναγνώστη, αν στη δική του πορεία και «μετάλλαξη» δεν διέκρινε κάτι από τη δική του μοίρα και παθήματα. Παρουσιάζοντας κάποιες πτυχές αυτής της μεταλλαγής του Σιούλα μπορούμε να διακρίνουμε σύγχρονες ατομικές και κοινωνικές συμπεριφορές αλλά και προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει ως άτομα και κοινωνία να αντιμετωπίζουμε τις αλλαγές και ανακατατάξεις που επιτελούνται δίπλα μας.

«Καλός άνθρωπος είσαι…»­

Ο Σιούλας – τυπικός εκπρόσωπος της συντεχνίας των Ταμπάκηδων – κάτω από το βάρος της υλικής επιβίωσης ωθείται σε πράξεις και συμπεριφορές που κινούνται εκτός του πλαισίου της «ταξικής υπεροψίας» του. Αναγκάζεται, δηλαδή, να πουλήσει το κυνηγετικό του όπλο σε άτομο κατωτέρας κοινωνικής τάξης, τον Γύφτο. Η πράξη αυτή ως προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα τον οδηγεί σε μία αναπόφευκτη γνώση του «άλλου», του απαξιωμένου. Είναι η αρχή της Ετερογνωσίας που σε μία προοπτική γενίκευσής του τατυτίζεται με την Ανθρωπογνωσία. 

Μπροστά στην ανθρωπιά του Γύφτου ο Σιούλας ανακαλύπτει στοιχεία που αγνοούσε ή περιφρονούσε. Γι’ αυτό και η φράση «Καλός άνθρωπος είσαι…» υποδηλώνει την ομολογία και αποδοχή πως η ανθρωπιά υπάρχει παντού και όχι μόνο στον στενό κύκλο της συντεχνίας του. Είναι μία ομολογία που γκρεμίζει τα τείχη του διαχωρισμού των ανθρώπων με ταξικά κριτήρια.

Η εμπειρία του Σιούλα με τον Γύφτο και τον Βαρελά λειτουργεί ως αφετηρία μιας εσωτερικής ανασκόπησης και ως αφορμή μιας επανασημασιολόγησης κάποιων αυτονόητων της ζωής του. Ωριμάζει, δηλαδή, ως άνθρωπος και σε μια έκρηξη αυτογνωσίας και ανθρωπογνωσίας (ή και κοινωνιογνωσίας) διακηρύσσει σιωπηλά το:

«Καλός άνθρωπος είναι κι αυτός, το ‘λεγε και το ξανάλεγε μέσα του,

να το νιώσει, να το χορτάσει. Καλός άνθρωπος –

μα πού στο διάολο κρύβονταν όλοι τους;».­

Αυτός ο εσωτερικός μονόλογος, αν και σιωπηλός, είναι τόσο ηχηρός που παραπέμπει σε μία προτροπή προς όλους. Να γνωρίσουμε, δηλαδή, καλύτερα όλους αυτούς τους ανθρώπους, που ο εγωισμός μας και η «συντεχνιακή μας απομόνωση» μάς εμποδίζει να δούμε καθαρά.

Γενικότερα η μεταστροφή του Σιούλα και η εσωτερική του μεταμόρφωση – ωρίμανση διακονείται με τον καλύτερο υφολογικό τρόπο, τον εσωτερικό διάλογο, που με τη βοήθεια και του ερωτηματικού αποτυπώνει εναργέστατα τον εσωτερικό του εμπλουτισμό. Ίσως – ίσως το περιεχόμενο του εσωτερικού μονολόγου να είναι και μία μομφή ή απόρριψη κάποιων παραδοσιακών στερεοτύπων σχετικά με τον τεχνητό διαχωρισμό των ανθρώπων. Αυτός ο εσωτερικός μονόλογος – διάλογος απελευθερώνει τον Σιούλα και τον βοηθά να δει και να ερμηνεύσει ή και να αποδεχτεί τη νέα πραγματικότητα. Ότι τους ανθρώπους τους αξιολογείς με κριτήριο τα ανθρώπινα και εσωτερικά χαρακτηριστικά και όχι τα κίβδηλα της ταξικής ένταξης.

Η εσωτερική σύγκρουση του Σιούλα

Ο βασικός εκπρόσωπος των Ταμπάκηδων, ο Σιούλας, βιώνει μία εσωτερική σύγκρουση που τον οδηγεί σε πράξεις και συμπεριφορές που ακυρώνουν βίαια το παρελθόν του. Βυθισμένος και εγκλωβισμένος στα ταξικά του στερεότυπα αναγκάζεται να τα υπερβεί για να επιβιώσει σε έναν κόσμο που αλλάζει ταχύτητα. Προσπαθεί στην αρχή να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο πραγματικότητες – αναγκαιότητες. Ωστόσο οι ραγδαίες εξελίξεις της εξωτερικής πραγματικότητας – οικονομικές… - δεν αφήνουν στον Σιούλα περιθώρια για υπεράσπιση της ταξικής του υπερηφάνειας. Τον σπρώχνουν σε μία βίαιη προσαρμογή και αποδοχή της πραγματικότητας που ωστόσο τον εμπλουτίζει εσωτερικά και τον ωριμάζει.

Έτσι στη σκληρή μάχη και επώδυνη σύγκρουση ανάμεσα στην ταξική υπεροψία και στην αναγκαιότητα της επιβίωσης νικητής αναδεικνύεται η δεύτερη, αφού η υλική επιβίωση (ατομική, οικογενειακή) γεννά τους δικούς της κανόνες δικαιώνοντας το Λατινικό «primumvivere». Το τέλος της σύγκρουσης – σε αντίθεση με το τέλος των αρχαίων τραγικών ηρώων – δεν είναι η πτώση ως αποτέλεσμα κάποιας Ύβρης, αλλά η ωρίμανση και η αναβάπτιση του ήρωα.

Μέσα από μία διαδρομή ανθρωπογνωσίας («Καλός άνθρωπος κι αυτός, το ‘λεγε και το ξανάλεγε μέσα του, να το νιώσει, να το χορτάσει. Καλός άνθρωπος – μα που στο διάολο κρύβονταν όλοι τους;») οδηγείται στην αναγκαία αυτογνωσία. Μία αυτογνωσία που θα τον βοηθήσει όχι μόνο να επιβιώσει ατομικά και οικογενειακά αλλά και να προσαρμόζεται αποτελεσματικότερα στα νέα δεδομένα που συνοδεύουν τις ριζικές αλλαγές που συντελούνται στο ευρύτερο εξωτερικό περιβάλλον (οικονομικές, τεχνολογικές, κοινωνικές…).

Τώρα ο Σιούλας γνωρίζει πως το να παρακολουθείς και να βαδίζειςπαράλληλα με τις συντελούμενες αλλαγές του εξωτερικού περιβάλλοντος δεν συνιστά κατ’ ανάγκην μία προδοσία της ταξικής του συνείδησης. Το αντίθετο είναι η ευκαιρία να κατανοήσει καλύτερα τη θέση του ανθρώπου απέναντι στους αόρατους (και άτεγκτους) νόμους της εξωτερικής πραγματικότητας και να διαμορφώσει τη στάση – άμυνά του απέναντι σε αυτούς. Η προσαρμογή δεν είναι πάντοτε και η χειρότερη – ντροπιαστική κίνηση. Ντροπή και αφέλεια είναι να μην αντιλαμβάνεσαι ή να αδιαφορείς για τις συντελούμενες αλλαγές.

«Περνάν ωστόσο τα χρόνια, οι άνθρωποι γερνάνε,

…αλλάζουν όλα και μήτε προφταίνεις να το νιώσεις…

…αλέθεται ο άνθρωπος με τούτο και κείνο και το ‘να και τ’ άλλο,

με το σήμερα και με τ’ αύριο, δεν προφταίνει μια στιγμή

να σταθεί και να ιδεί τι γίνεται ολόγυρά του»­

 

Είμαστε ο τρόπος με τον αντιδρούμε…

Ο συγγραφέας Δημήτρης Χατζής έμμεσα θέτει την πρότασή του για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει ο άνθρωπος να αντιμετωπίζει και να αντιδρά στις αλλαγές του περιβάλλοντος και γενικότερα στις αναγκαιότητες της ζωής. Μπορεί, δηλαδή, ο Σιούλας ο Ταμπάκος να δυσκολεύτηκε να συνειδητοποιήσει την κατάστασή του και να κάνει το μεγάλο άλμα της ζωής του, ωστόσο έφτασε μέχρι το τέλος μιας διαδρομής που τον δικαίωσε και μάς δίδαξε πόσα νέα στοιχεία – χρήσιμα για τη ζωή μας – μπορούμε να ανακαλύψουμε, αν αντιδράσουμε σωστά κι αν απεγκλωβιστούμε από τα δεσμά του εγωισμού και της ατομικής ή ταξικής υπεροψίας. 

Γενικότερα τον άνθρωπο τον χαρακτηρίζουν όχι αυτά που του συμβαίνουν αλλά ο τρόπος που αντιδρά σε αυτά. κι αυτή η αντίδραση είναι και το βαθύτερο περιεχόμενο της ανθρώπινης ελευθερίας.

Στο σημείο αυτό συναντιέται ο Δ. Χατζής, ο Επίκουρος και ο Φερνάντο Σαβατέρ και ίσως – ίσως ο Έγελος και ο Μπρεχτ. Όλοι αυτοί με μικρές διαφοροποιήσεις – φιλοσοφικές, ψυχολογικές – προκρίνουν ως λύση την αποδοχή της πραγματικότητας ως μιας αναγκαιότητας αλλά και την προσπάθεια – αγώνα για την αλλαγή των όρων ύπαρξής μας με απώτατο στόχο την ελευθερία μας.

Για λόγους «οικονομίας» και μεθοδολογίας παρατίθενται οι θέσεις των παραπάνω που κινούνται στο ίδιο νοηματικό πλαίσιο και συνυφαίνουν την επιθυμητή βιοθεωρία για κάθε εποχή.

α.«Δεν είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε αυτό που μάς συμβαίνει…, αλλά ελεύθεροι να απαντήσουμε σε αυτό που μάς συμβαίνει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο» και «Παρ’ όλο που δεν μπορούμε να επιλέγουμε αυτό που μάς συμβαίνει, μπορούμε αντιθέτως να επιλέξουμε να εναντιωθούμε σ’ αυτό που μάς συμβαίνει», (Σαβατέρ, «Μιλώντας στο γιο μου για την Ηθική και την Ελευθερία»).

β.«Να είμαστε πρόθυμοι να αντιμετωπίσουμε τα δεδομένα της πραγματικότητας, ακόμη και αν αρχικά μάς ενοχλούν, αντί να αρνούμαστε ή να αντιμαχόμαστε την ύπαρξή τους συνεχώς», (Επίκουρος).

γ.«Ελευθερία είναι η αποδοχή της αντικειμενικής αναγκαιότητας», (Έγελος).

δ.«Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μάς μάθει πώς την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε», (Μπρεχτ).

 

Η συμμόρφωση στις αναγκαιότητες

Η αξία, λοιπόν, της λογοτεχνίας αναγνωρίζεται στο βαθμό που μέσα από την ρεαλιστική περιγραφή ανθρώπινων τύπων σε οριακές στιγμές προβάλλονται πρότυπα ζωής και αντίδρασης στους άτεγκτους νόμους της εξωτερικής πραγματικότητας. Μπορεί, ο Σιούλας ο ταμπάκος να μην έχει το μέγεθος και το συμβολισμό ενός ήρωα πάσχοντα του Αισχύλου, ωστόσο αισθητοποιεί με ενάργεια την προοπτική μιας δικής μας «πιθανότητας». Κι αυτό γιατί η ζωή δεν έχει βεβαιότητες και η πραγματικότητα πολλές φορές την διαψεύδει. 

Η πραγματικότητα, δηλαδή, σε όλες τις εκφάνσεις της (φυσική, κοινωνική, οικονομική…) συνιστά για τον άνθρωπο μία αναγκαιότητα. Η πραγματικότητα αυτή διαποτίζει τους όρους της υλικής του επιβίωσης αλλά και τα όρια των δράσεων και συμπεριφορών του. Συνειδητά ή ασυνείδητα κατευθυνόμεθα από τις δεσμεύσεις της εξωτερικής πραγματικότητας. Αυτή καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που σκεπτόμαστε και στοχαζόμαστε για τα «μικρά» και «μεγάλα» της ζωής μας. Ενίοτε αυτή η πραγματικότητα μπορεί να συνιστά μία ενόχληση για την ευτυχία μας. Μπορεί άλλοτε να περιορίζει την ελευθερία μας και να μας ποδηγετεί. Η γνώση και αποδοχή των νόμων λειτουργίας των δεδομένων της πραγματικότητας για τον καθένα μας καθίσταται αναγκαία, αν θέλουμε να την υπερβούμε. Ο στρουθοκαμηλισμός ως στάση και ο Δονκιχωτισμός εγκυμονούν κινδύνους για την επιβίωσή μας.

Αποτελεί, επίσης, αφροσύνη η συνεχής διαπάλη με τα δεδομένα της πραγματικότητας, όταν αυτή η διαπάλη και η άρνηση αδιαφορεί για την αντικειμενική υπόσταση των δεδομένων. Εξάλλου αποτελεί ασυγχώρητο εγωκεντρισμό η απαίτηση να προσαρμόζεται η πραγματικότητα σύμφωνα με τις ανάγκες και την ιδεολογία μας. Όταν, δηλαδή, αυτή αλλάζει και μας υπερβαίνει, οφείλουμε εμείς να την αποδεχτούμε και να συμμορφωθούμε στις επιταγές της και όχι να απαιτούμε η πραγματικότητα να συμμορφωθεί στις δικές μας υλικές και ιδεολογικές ανάγκες.

Εξάλλου είναι παραδεκτό σύμφωνα και με τον Έγελο πως η κατάκτηση της ελευθερίας προϋποθέτει την υποταγή στην αναγκαιότητα της πραγματικότητας. Γιατί μόνον έτσι μπορούμε να την υπερβούμε και να την διαμορφώσουμε σύμφωνα με τις ανάγκες μας. Κάθε άλλη στάση είναι βλαπτική για το άτομο και την κοινωνία, γιατί τα δεδομένα της πραγματικότητας λειτουργούν με τους δικούς τους μηχανισμούς που δεν χαρακτηρίζονται από συναισθήματα και ανθρώπινες ευαισθησίες. Αυτό επιβάλλει την εγρήγορσή μας στην αντιμετώπιση των δεδομένων της πραγματικότητας και όχι την άγονη αντιπαράθεση με αυτήν.

Τα τείχη της σύγχρονης «Ιεριχούς»

«…Έτσι πήγε κάποτε ο πρώτος ταμπάκος, στάθηκε στο παζάρι και πούλησε το κυνήγι του – ύστερα πήγανε κι άλλοι»­

Τελικά η ανάγκη και ο νόμος της υλικής επιβίωσης κυριάρχησε απόλυτα γκρεμίζοντας τα ισχυρά τείχη της συντεχνιακής υπεροψίας. Το διήγημα κλείνει με έναν λυρικό και πρωτότυπο τρόπο με τον ισχυρό συμβολισμό των τειχών της Ιεριχούς.

«Πίσω του εκείνη τη μέρα οι σάλπιγγες των νέων καιρών γκρεμίζαν από θεμέλια τα τείχη της ταμπάκικης Ιεριχούς μέσα σε πανδαιμόνιο απ’ ουρλιαχτά μηχανών»­

Στο διήγημα καταγράφεται με δραματικό τρόπο και έντονα εικονοπλαστικό λόγο (οπτική και ακουστική εικόνα) το τέλος του παλιού κόσμου (συντεχνίες…) και το λυκαυγές ενός νέου κόσμου, του κόσμου της μηχανής. Το τέλος του διηγήματος – και σε αυτό έγκειται η αξία και η διαχρονικότητά του – είναι ταυτόχρονα ένα requiem, αλλά κι ένα glorius.

Στην εποχή μας των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης που «προετοιμάζουν» τον Homodigitalis ποιος μπορεί να φιλοτεχνήσει το γκρέμισμα των σύγχρονων τειχών της Ιεριχούς;

­Αποσπάσματα από το διήγημα «Ο Σιούλας ο ταμπάκος»

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/







WARRIOR WITHIN – νέο single “Opus Remastermix”

 


“Opus Remastermix” 

(Δείτε το Official Lyric Video εδώ) 



Art – Alvaro Valverde –Spain 

Mixing/Mastering – Silent Underground Studios – Dan Waldmann 

Videography –Tass & Toli Hadoulis 

 

Το Opus είναι ένα είναι ένα thrash κομμάτι με έντονο παλμό που σε αφήνει με μια άρρωστη γκριμάτσα 

Το Opus γράφτηκε από τον Toli και εμπνεύστηκε από την απογοήτευσή του με τα τρέχοντα παγκόσμια φυσικά περιβαλλοντικά ζητήματα. 

Με πλήρες remaster & remix και με ένα lyric video, τώρα μεγαλύτερο & καλύτερο από ποτέ!! 

Κυκλοφόρησε στις 4 Νοεμβρίου 2021 

 

Οι Warrior Within είναι ένα thrash / speed metal συγκρότημα από την Sunshine Coast του Queensland της ΑυστραλίαςΟι Warrior Within εργάζονται σκληρά για να απελευθερώσουν το επιθετικό και μοχθηρό metal τους στην Αυστραλία και στον υπόλοιπο κόσμο γενικότερα. 

Αποτελούνται από τον Scott MacIntyre στα φωνητικά, τα αδέλφια Tass Hadoulis στις κιθάρες και Toli Hadoulis στο μπάσο και τον Tom Johnson στα ντραμς. Οι Warrior Within έχουν ισοπεδώσει το κοινό με τις γεμάτες ενέργεια ζωντανές εμφανίσεις τους σε όλο το Queensland, αλλά τώρα οι βλέψεις τους είναι σταθερά προσανατολισμένες στην κατάκτηση της Αυστραλίας και στη συνέχεια του κόσμου. Οι Warrior Within προκαλούν headbanging δίπλα σας γιατί το λατρεύουν. 

 

Οι Warrior Within είναι: 

Scott Macintyre - Φωνητικά 

Tass Hadoulis – Κιθάρες 

Toli Hadoulis – Μπάσο 

Tom Johnson – Ντραμς 

Craig Macintyre – πρώην Drummer με συμμετοχή στο Opus 


 

Official links 

 

                              

                                                                track     playlist




ΕΠΙΜΕΛΩΣ…ΑΥΘΟΡΜΗΤΕΣ στο Θέατρο ΧΥΤΗΡΙΟ – Πέμπτη 25/11, 2/12, 9/12

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΕΠΙΜΕΛΩΣ…ΑΥΘΟΡΜΗΤΕΣ 

                                                  

                                                                                  

Τρείς υπέροχες φίλες : η Χριστίνα Γκόλια, η Δήμητρα Ζέρβα και η Μαρία Βασιλοπούλου συναντιούνται μετά από πολύ καιρό και συνομιλούν αυθόρμητα, με μπρίο, ζωντάνια και χιούμορ, για τον έρωτα και όχι μόνον.

Επαναπροσδιορίζουν με τον λόγο και το τραγούδι πολύτιμες αξίες  που τόσο στερηθήκαμε όλοι κατά το πρόσφατο παρελθόν, όπως το πλησίασμα, το άγγιγμα  το μοίρασμα, το ζεστό βλέμμα.

 Στην παρέα τους, η Αρετή Κοκκίνου με την κιθάρα της και η Μαρία Νίττη με το ακορντεόν της, δίνουν τον μουσικό τόνο σε αυτή την όμορφη συνάντηση.

Το ραντεβού τους στον φιλόξενο χώρο του θεάτρου "Χυτήριο "- Ιερά Οδός 44 , Κεραμεικός  στις 25 Νοεμβρίου, 2 και 9 Δεκεμβρίου, στις 9 μ.μ.

 

Την ιδέα , τα κείμενα και την σκηνοθετική επιμέλεια αυτής της συνάντησης έχει ή Αδαμαντία Μαντελένη.

 

Την μουσική επιμέλεια του όλου εγχειρήματος έχει η Αρετή Κοκκίνου

Είσοδος : 12 Ε

Προσέλευση στις 8.30μ.μ. για έλεγχο πιστοποιητικών covid19.

 

Facebook event: https://www.facebook.com/events/412877087033449





PHOTO PRESS RELEASE.jpg


XYTHPIO Theatre Art Cafe

Ιερά Οδός 44, Κεραμεικός

10435, Αθήνα

Τηλ. 210-3412313 




--

Carpe " Διαμελίζω..."


Χαραμίζω τις ώρες,
αδυνατώ να σε βρω.
Η αίσθησή σου παντού
θρυμματίζεται σε μόρια εύθραυστα.
Πλησιάζω ένα σχήμα ακαθόριστο,
με βηματισμό αργό κι επώδυνο.
Μικροί ήχοι ξεφεύγουν απ' τα χείλη,
η ανυπομονησία ξαγρυπνά
τα πρωινά χάνεται.
Μια χροιά θηλυκότητας
παρέμεινε σ 'ένα δωμάτιο κλειστό.
Με κλειδιά παράταιρα
αναζητώ την είσοδο.
Το χάραμα ψάχνω
τη χαμένη ανατολή,
τα ανεκπλήρωτα,
διαμελίζω την καρδιά μου σε κομμάτια.
Τα μοιράζω στις αγάπες που χάθηκαν,
ενθύμια νοσταλγικά... που γίναν στήλες άλατος.

Carpe.

Η φωτογραφία είναι από το https://www.pinterest.it/