Γιώργος Κόκκινος: Ο ποιητής που αγαπήθηκε μέσα απ’ το διαδίκτυο!

 


Kε Κόκκινε, ασχολείστε με την ποίηση και τη λογοτεχνία έχοντας ήδη πολλά έργα στο ενεργητικό σας. Ποια είναι η συνολική σας σχέση με την Τέχνη και πώς αυτή εκφράζεται στο πλαίσιο της καθημερινότητάς σας;

Τα πρώτα μου ποιήματα δημοσιεύτηκαν το 2006 σε δύο από τα πρώτα εκείνης της εποχής ηλεκτρονικά λογοτεχνικά περιοδικά, Περι-Γραφής και Ποιείν, καθώς και στα έντυπα λογοτεχνικά Πνευματική Ζωή και Νέα Αριάδνη. Ήταν πρωτόλεια γραπτά από έναν πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα που στην πορεία βελτιώθηκε η γραφή του με την εξάσκηση, την ανάγνωση, την εξοικείωση. Το 2006 αποκόμισα το Γ’ βραβείο Ποίησης του Λογοτεχνικού διαγωνισμού της ΠΕΛ. Παρακολούθησα σεμινάρια Λογοτεχνίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο της Στοάς του Βιβλίου το 2007 με εισηγητή τον καθηγητή Δημήτρη Δημηρούλη.

Ταυτόχρονα έγγραφα ποιητικά κείμενα, χιουμοριστικούς/σατιρικούς στίχους, άρθρα, δοκίμια, κάποιες παρουσιάσεις βιβλίων και στίχους τραγουδιών. Κάποια από αυτά βρήκαν στέγη σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά. Το 2018/2019 αυτά μαζεύτηκαν σε συλλογές ηλεκτρονικών βιβλίων που πλέον κάθε μια εξυπηρετεί και ένα διαφορετικό είδος και ύφος γραφής. Ένα θεατρικό έργο που μάλιστα έχει μεταφερθεί και σε γραφή braille, δύο νουβέλες με κείμενα, επτά βιβλία με στίχους. Τέλη του 2010 καθώς και τέλη του 2019 επιμελήθηκα δύο ανθολογίες με ποιητικά κείμενα άλλων και δικά μου, για το προσωπικό μου ιστολόγιο που είναι ακόμα διαθέσιμες εκεί. Για τις ανάγκες της σελίδας ελεύθερων βιβλίων ebooks4greeks το 2018/2019 πήρα συνεντεύξεις από ποιητές, συγγραφείς, μουσικούς, εικαστικούς ως συντάκτης του κόμβου.

Συμμετείχα σε Ανθολογίες ποιημάτων καθώς και στην ύλη ηλεκτρονικών περιοδικών που κατά καιρούς έχουν φιλοξενήσει άρθρα μου και δοκίμια. Πρόσφατα, το 2020 μέσα στην καραντίνα κατά του Covid-19, έφτιαξα το κείμενο και ανέλαβα το μοντάζ της μικρού μήκους ταινίας ΜΠΛΕ. Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν μια εμπειρία τουλάχιστον δεκαπέντε ετών εξοικείωσης και συνεχούς πρακτικής ενασχόλησης με τα είδη του γραπτού λόγου, από την οποία παρακαλώ δεν έχω αποκομίσει ούτε το ελάχιστο χρηματικό αντίτιμο. Αποκόμισα όμως την υψηλότερη διάκριση από τον κόσμο που με διάβασε. Ένα από τα γραπτά μου έχει γίνει αρκετά δημοφιλές και κοινοποιείται αλλεπάλληλα στα κοινωνικά δίκτυα συνδυαζόμενο με αντίστοιχες φωτογραφίες. Πρόκειται για το ”Μέσα στον έρημο σταθμό” που γράφτηκε 13 χρόνια πριν, το 2008. Δεκαπέντε άτομα, αναγνώστες του Scribd, έχουν μεταφορτώσει στον κόμβο τα βιβλία μου ”Φυγείν Εστί”, ”Πρότερον Θνητοί” και ”Άτλας”. Tα εκλαμβάνω ως υψηλή αξίωση και τους ευχαριστώ. Οι συλλογές μου ”Ανένταχτα”, ”Φυγείν Εστί” και το θεατρικό έχουν ήδη αξιολογηθεί με τα καλύτερα λόγια από ανθρώπους του χώρου μας. Έχω παρουσία σαν συγγραφέας σε όλα σχεδόν τα κοινωνικά δίκτυα και το βιογραφικό μου υπάρχει στον κόμβο του ΟΣΔΕΛ, στο Βιβλιοnet και στο GoodReads σαν πιστοποιημένος Author.

Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι πειραματικά με το κινηματογραφικό πρότυπο Super 8 που αναβιώνει στις μέρες μας και ερασιτεχνικά με την Φωτογραφία. Συμβουλεύω τα νέα παιδιά, τους νέους δημιουργούς που γράφουν, να γράφουν με το χέρι στην καρδιά αγνοώντας τις προκαταλήψεις, τα ταμπού και τυχόν κακές κριτικές. Η βελτίωση στη γραφή έρχεται με την εξοικείωση και το διάβασμα. Οφείλουμε να βοηθήσουμε τα νέα παιδιά. Να τους δώσουμε ώθηση να ανοίξουν τα φτερά τους στην δημιουργία.

Σίγουρα δεν είμαι ο τύπος με το κοστούμι και τη γραβάτα που κάνει ταχτικά εμφανίσεις στα μέσα ενημέρωσης χτίζοντας το προφίλ του. Είμαι ένας αφανής συγγραφέας του διαδικτύου με φόρμες και αθλητικά που όταν ανοίξω την πόρτα να βγω έξω δεν με αναγνωρίζει κανένας φυσιογνωμικά στην περιοχή μου. Ένα παιδί ”του δρόμου και των επαναστάσεων” όπως έχω γράψει κάπου. Σπούδασα Διαφήμιση και Επικοινωνίες αν και δεν ασχολήθηκα ποτέ επαγγελματικά με τον κλάδο. Έκανα άλλες εργασίες κι εγώ στη ζωή μου, καθόλου ποιητικές θα έλεγα. Αν με ρωτούσε κάποιος με τί θα ήθελα να ασχοληθώ επαγγελματικά σήμερα, θα του απαντούσα ότι επιθυμώ να διδάξω την ποιητική σε νεότερους. Επειδή όμως η ποιητική δεν διδάσκεται κάπου κι ούτε υπάρχει κάποιο ειδικό σχολείο γι’ αυτό το σκοπό, θα του απαντούσα απλά πως θα έδινα το κίνητρο σε νεότερους να έρθουν πιο κοντά στην ποιητική μέσα από τον γραπτό λόγο. Οπωσδήποτε δεν θα πρέπει να περιμένουν χρηματικό αντίτιμο, αλλά θα λάβουν μια βαθιά ψυχική ικανοποίηση.


Tι είναι αυτό που κάνει έναν ποιητή να θέλει να εκφραστεί μέσα και από άλλες μορφές γραπτού λόγου όπως η πεζογραφία;

Το κάθε ένα από τα ηλεκτρονικά μου βιβλία δομήθηκε με μια συγκεκριμένη θεματική. Το περιεχόμενο δηλαδή εξυπηρετεί την λογική δημιουργίας της κάθε συλλογής. Αξίζει να αναφέρουμε πως διακινούνται δωρεάν στους Ελληνικούς διαδικτυακούς ιστοτόπους ελεύθερων ψηφιακών βιβλίων. Κι αυτό γιατί κράτησα στο ακέραιο τα δικαιώματά μου μέχρι σήμερα χωρίς να τα ρευστοποιήσω εκδιδοντάς τα σε έντυπη μορφή. Στα βιβλία μου θα βρείτε ορισμένες φορές αναίδεια και θρασύτητα γιατί εξυπηρετεί το περιεχόμενο. Το αν έπρεπε να το κάνω, ας το κρίνει ο ιστορικός. Άλλωστε η γραφή μου είχε πάντοτε διακυμάνσεις στο ύφος της, ενδεχομένως για να δείξω άλλοτε την απόγνωση και άλλοτε την αισιοδοξία και τη χαρά της ζωής. Δεν μπορώ να πω πως έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με την πεζογραφία, έχω στο ενεργητικό μου σύντομα κείμενα που μπήκαν σε συλλογές.

”Τα Λυρικά” είναι μια συλλογή που έχει μια δική της φιλοσοφία δημιουργίας. Είναι οι ανθρώπινες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε μέσα στην κοινωνία. Υπάρχουν τα πρόσωπα που θα συναντήσουμε στις κοινωνικές μας συναθροίσεις. Η πόρνη, ο μαστροπός, ο εργάτης, ο μάστορας, ο πολιτικός, ο σαλτιμπάγκος. Αλλά υπάρχει και κάθε άλλο πρόσωπο που μας πουλάει παραμύθια γύρω απ’ την προσωπικότητά του. Όπως κι εκείνοι οι ρομαντικοί που αντέξανε ακόμα στο χρόνο σαν αχτίδες φωτός για να λάμπει ο κόσμος μας. Έχουν συνεισφέρει με κείμενά τους δυο παλιοί καλοί φίλοι και εξαίρετοι ποιητές, ο Larry Cool και ο Πάτροκλος Χατζηαλεξάνδρου.

Στο ”Φυγείν Εστί” μάζεψα δεκαεννέα από τα καλύτερα γραπτά μου που έχουν μια τάση φυγής από κάτι. Μια τάση φυγής από την καθημερινότητα, μια τάση φυγής από την ερωτική σχέση, είτε μια τάση φυγής από την ζωή. Το σύνδρομο φυγής άλλωστε είναι κάτι σύνηθες σήμερα. Πάντα θέλεις να φύγεις μακριά για έναν δικό σου λόγο. Είτε με ”δυο βαλίτσες αδειανές που μέσα έχουν τα πάντα” όπως γράφω σε κάποιο στίχο, είτε πετώντας, δημιουργώντας πλασματικές φτερούγες για να ”αγκαλιάσεις το φευγιό σου”. Υπάρχουν γραπτά με έναν αυτοσαρκασμό αποδίδοντας χιούμορ ενώ βαθιά μέσα τους κρύβουν μεγάλες αλήθειες. Είναι ένα απάνθισμα των πιο αντιπροσωπευτικών στίχων μου.

”..πληγώθηκαν τα πόδια μου να περπατώ στις μύτες
μην τύχει και ξυπνήσουνε του πρότερου αναμνήσεις
και βάλθηκα να ετοιμαστώ για το στερνό φευγιό μου
με δυο βαλίτσες αδειανές που μέσα έχουν τα πάντα
-εμένανε, εσένανε κι άλλα που δεν μετριούνται-
τα άυλα, απατηλά, αστάθμητα όνειρά μας
κι αυτά που ο καθένας μας φροντίζει να ελπίζει
μα αν τα μετρήσεις σιωπηλά, είναι όλη η ζωή μας..”



Οι συλλογές κειμένων ”Σκάλες” και ”Κλίμακες” έχουν κι αυτές τη δική τους φιλοσοφία δημιουργίας καθώς μάζεψα όλα τα σύντομα πεζοποιήματα που συνθέτουν ένα ημερολόγιο. Νουβέλες θεωρούνται μιας και απαρτίζονται από κείμενα δύο σελίδων το καθένα με τίτλο την ημερομηνία συγγραφής τους. Θα βρείτε κείμενα που εστιάζουν σε μια εξειδικευμένη κατηγορία ειδικού ενδιαφέροντος, πεζά ερωτικά αλλά και χιουμοριστικά, με καταθέσεις ψυχής που έχουν συγγραφεί με τη μέθοδο της λεγόμενης ”Αυτόματης γραφής”. Δηλαδή της γραφής εκείνης χωρίς δεύτερη σκέψη αφήνοντας το χέρι ελεύθερο να πάει μόνο του. Η συγκεκριμένη διαδικασία μάλιστα είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την ψυχοσύνθεσή μας. Δρα σε κάποιες περιπτώσεις καταλυτικά στην ίαση της ψυχής.

Στην ίδια λογική κινείται και το δίτομο ”Τα Ανένταχτα” όπου έχουν συμπεριληφθεί ποιητικά κείμενα που δεν καταχωρήθηκαν αλλού ενώ λόγω της ιδιαιτερότητάς τους πιστεύω ότι άξιζαν κάποια προβολή. Το θεατρικό μου ”Πρότερον Θνητοί”, πληροφορίες για το οποίο μπορείτε να αντλήσετε στο διαδίκτυο, αποτέλεσε μια μίξη όλων των παραπάνω αφού αξιοποιήθηκαν σχεδόν όλοι οι στίχοι και τα κείμενα που περιέχονται στα άλλα βιβλία. Αξίζει να σημειώσω ακόμα ότι υπάρχουν διαθέσιμοι εκατοντάδες στίχοι τραγουδιών που δεν έχουν αξιοποιηθεί.


Ποιοι θεωρείτε πως είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι για να αναδειχθεί η Ποίηση, στις μέρες μας ώστε οι νέες γενιές να τη διαβάζουν ολοένα και περισσότερο;

Η ποίηση είναι μια εσωτερική διεργασία έκφρασης πάνω στην οποία στηρίζονται όλες οι υπόλοιπες μορφές Τέχνης. Ποίηση θα βρούμε στη μουσική, στη ζωγραφική, στη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, τον χορό και φυσικά στο θέατρο. Για την ποίηση δεν υπάρχει μέχρι σήμερα κάποιος εύστοχος και συνοπτικός ορισμός που να αποδίδει την έννοιά της. Θα μπορούσαμε να πούμε πως η ποιητική είναι μια υπερβατική, πέρα από την ανθρώπινη υπόσταση και τον υλιστικό μας κόσμο, λειτουργία όπου μέσα από τις διεργασίες του στιχουργικού ειρμού σκέψης προκύπτουν αφύσικες προεκτάσεις που αξιοποιούνται σε όλους τους χώρους της Τέχνης. Ενώ η πρακτικότητα και η εφαρμογή της διαφοροποιούνται με την πάροδο των ετών μέσα από νέα ρεύματα. Είναι επίσης προπομπός στην δημιουργία νέων εκφράσεων και λέξεων της γλώσσας.

Επειδή όμως στην εποχή μας δεν υφίσταται το νόημα και η αίγλη της λογοτεχνικής παρέας, εκείνης της παρεΐστικης σύναξης ομότεχων που αντάλλασσαν απόψεις, μιλώντας ατελείωτα για τα νέα λογοτεχνικά ρεύματα, οι σημερινοί ομότεχνοι δεν ακολουθούν νόρμες κι ο καθένας βαδίζει στον χώρο με την δική του ιδιοφωνία. Ο καθένας αξιοποιεί το χρόνο του για να γνωστοποιήσει το έργο του. Οι παλιοί εντρυφούσαν σε φιλολογικές συζητήσεις, ακολουθώντας μια ”σχολή”, υιοθετώντας κάποιο λογοτεχνικό ρεύμα. Στη σημερινή εποχή δημιουργούνται, άθελά μας, καινούργια ρεύματα. Η κάθε μια γενιά βέβαια έχει τα δικά της χαρακτηριστικά εξελισσόμενη, όπως εξελίσσεται μέσα στον χρόνο η ποιητική, κι έτσι μόνο ο ιστορικός του μέλλοντος θα μπορεί να την αξιολογήσει κάπως. Η ποιητική άλλωστε είναι τέχνη που δεν μπαίνει σε καλούπια.

Η δουλειά μας είναι να γράφουμε όπως έχουμε εξασκηθεί αγνοώντας οποιοδήποτε κανονισμό του γραπτού λόγου εφόσον πρόκειται για κάτι ελεύθερο. Είναι τελείως free, ενώ δεν ακολουθεί κανόνες κόσμιας συμπεριφοράς. Είναι ένα ελεύθερο πουλί που το καθοδηγείς στην αρχή σαν πατέρας και σαν μάνα, του μαθαίνεις να πετάει και το αφήνεις στη συνέχεια να πετάξει μόνο του ελεύθερο κι αυτό συνεχίζει την πορεία του στον χρόνο. Μπορείς να κλείσεις σε κλουβί την δημιουργία, ή να την χώσεις σε ένα κατηγοριοποιημένο κουτάκι; Προφανώς όχι. Αμέσως μετά έρχεται η σειρά των φιλολόγων, ή των κριτικών λογοτεχνίας αν θέλετε, που η δουλειά τους είναι όλοι εκείνοι οι άξονες που θα αξιολογήσουν από όλα τα σημεία του ορίζοντα το τελικό αποτέλεσμα βασιζόμενοι καθαρά στο δικό μας γραπτό. Η ύψιστη διάκριση όμως είναι οι αναγνώστες μας. Η αποδοχή μας από τον κόσμο.


Οι περισσότεροι καλλιτέχνες, κατά τη διάρκεια του lockdown, πέρασαν δύσκολα επαγγελματικά. Πώς θεωρείτε ότι μπορεί να ξεπεραστεί αυτή η κατάσταση;

Ναι, μπορεί να ξεπεραστεί αυτή η κατάσταση με την συνεργασία. Η σωστότερη λύση θα ήταν η συνεργασία μεταξύ μας άνευ οικονομικών προτάσεων και όρων. Του γραφιά η πορεία είναι μοναχική και σέρνεται πάντα πάνω από ένα βιβλίο και μια πένα. Πολλές φορές δεν εμφανίζει το πραγματικό του πρόσωπο στον κόσμο, παρά μιλάει με το όποιο έργο του λησμονημένος από το χρόνο. Εδώ που φτάσαμε όμως στα κατάβαθα μιας υγειονομικής κρίσης που ζημιωθήκαμε όλοι, πλέον απαιτείται να αναδειχθούν κάποια φρέσκα ταλέντα που μπορούν να προσφέρουν στον χώρο της Τέχνης με το δικό τους λιθαράκι και με την συνεργασία, το τονίζω πάλι. Δεν γίνεται διαφορετικά. Λυπάμαι μόνο για όλες εκείνες τις ευκαιρίες που χάθηκαν μεταξύ δημιουργών και για όλες εκείνες τις ιδέες που δεν υλοποιήθηκαν, γιατί μέσα σε αυτές σίγουρα θα υπήρχε και Η μεγάλη που θα αποτελούσε τη Διαφορά, επειδή κάποιοι δεν έδωσαν χρήματα γιατί δεν ήθελαν ή δεν είχαν.


Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να μεταφερθεί ένα λογοτεχνικό έργο στην οθόνη του κινηματογράφου ή της τηλεόρασης;

Είναι αρκετά δύσκολη και επίπονη ενέργεια με υψηλό λειτουργικό κόστος που οπωσδήποτε θα πρέπει κάποιος χρηματοδότης να συνεισφέρει οικονομικά μιας και απαιτούνται πολλοί συνεργάτες. Ένα ολόκληρο συνεργείο τεχνικών και ηθοποιών. Η τηλεόραση έχει συνήθως τη δυνατότητα να καλύψει αυτό το κόστος παραγωγής. Στον κινηματογράφο απαιτείται χρηματοδότης, όσο το κόστος είναι υψηλό λόγω των εξωτερικών γυρισμάτων. Στο θέατρο ίσως οι συνθήκες να είναι πιο ευνοϊκές. Το θεατρικό κείμενο είναι μεν δουλειά του συγγραφέα, ανήκει στη Λογοτεχνία, αλλά για να μεταφερθεί στο θέατρο ή τον κινηματογράφο απαιτείται δραματουργός ώστε να μπορέσει να το προσομοιώσει κατάλληλα στα πλαίσια μιας παράστασης.








Βιογραφικό Σημείωμα - Γιώργος Σ. Κόκκινος

Ο Γιώργος Κόκκινος ξεκίνησε τη συγγραφική του δραστηριότητα το 2004 κι έκτοτε συνεχίζει να γράφει αποσπασματικά, στίχους, ποιητικά κείμενα και άρθρα αποκλειστικά στο διαδίκτυο ως διαδικτυακός εραστής της τέχνης του Λόγου. Το 2007 παρακολούθησε μαθήματα Λογοτεχνίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο της Στοάς του βιβλίου. Είναι παλαιό μέλος της Π.Ε.Λ. (2007) και έχει στο ενεργητικό του το Γ΄ Βραβείο ποίησης του διαγωνισμού της Π.Ε.Λ. για το έτος 2006. Είναι μέλος επίσης του σωματείου ”Το σπίτι του Καλλιτέχνη” (2021) και της ”Αμφικτυονίας Ελληνισμού” (2021). Γεννήθηκε στην Κηφισιά Αττικής τον Σεπτέμβρη του 1977 και ζει ακόμα στην Αθήνα, έχοντας επιπλέον στο ενεργητικό του συνεντεύξεις, δημοσιεύσεις σε περιοδικά έντυπα και του διαδικτύου, λογοτεχνίας, κινηματογράφου και ποικίλης ύλης. Έχει συμμετοχές σε ετήσια ημερολόγια και ανθολογίες ποίησης:
”Ανθολογία – Ποιήματα και τραγούδια για την Φωτογραφία” (Fotoart 2021)
“Μενεξέδες εφήμερη ομορφιά” (Κηφισιά 2009)
“Κι εγώ θα σ’ αγαπάω κάθε μέρα 2008” (Εμπειρία Εκδοτική 2007)
“Τα λουλούδια της ψυχής μας” (Έκδοση stixoi.info 2006)

Διετέλεσε συντάκτης στο eBooks4Greeks από τον Αύγουστο του 2018 έως τον Απρίλιο του 2019, ενώ στο eBooks4Greeks, στο openbook, στο free-ebooks και στο Culture365, έχουν αναρτηθεί τμηματικά από τον Αύγουστο του 2018 έως σήμερα τα ηλεκτρονικά του βιβλία : “Φυγείν εστί”, “Τα Λυρικά”, “Πρότερον Θνητοί”, “Πρότερον Θνητοί – μεταγραφή σε Μπράιγ”, “Κατηγορώ”, “Τα Ανένταχτα”, “Τα Ανένταχτα II”, καθώς και οι συλλογές “Σκάλες” και “Κλίμακες” με το φιλολογικό ψευδώνυμο Προκρούστης. Διανέμονται επίσης δωρεάν οι συλλογές στίχων του ”Άτλας” και ”Παράθεση”. Η συλλογή “Φυγείν εστί” έχει αξιολογηθεί με κριτική αναφορά από τον Αντώνη Χαριστό για τα “Εκδοτικά Νέα” (Τεύχος 2, Μάιος 2020). Το βιβλίο “Πρότερον Θνητοί” στην επίτομη έκδοσή του έλαβε μέρος, ως θεατρικό έργο γραμμένο στην Ελληνική γλώσσα, στο διαγωνιστικό τμήμα του ευρωπαϊκού προγράμματος θεατρικών έργων Eurodram 2020 European network for drama in translation.

Συμμετείχε στη δημιουργία της ταινίας μικρού μήκους “ΜΠΛΕ” (25 Απριλίου 2020) με την Σπυριδούλα-Υρώ Γιολδάση, με την ιδιότητα του Παραγωγού της ταινίας, του Κειμενογράφου/Σεναριογράφου και του Τεχνικού ήχου/μοντάζ. Η ταινία μικρού μήκους “ΜΠΛΕ” διαγωνίσθηκε στο International Film Festival of Larissa: ‘προβολές ταινιών από το διαγωνισμό με θέμα Unlocked 2020’. Συμμετείχε επίσης με τρία ποιήματα στην “Μικρή ανθολογία σύγχρονης ανέκδοτης ελληνικής σατιρικής ποίησης” σε επιμέλεια Βαγγέλη Παπαδιόχου (Τόμος συγκεντρωτικός, Ιούνιος 2020)
Το 1994 συνεργάστηκε με τον Βάσο Αδριανό και την Ρένα Βουτσινά για τις ανάγκες μαθητικής παράστασης στο 2ο Λύκειο Κηφισιάς, για το μονόπρακτο των Κιντέρο Σ., Κιντέρο Ι. “Ένα ηλιόλουστο πρωινό”.

Συνεντεύξεις του έχουν φιλοξενήσει οι ιστότοποι: ArtOfLiving, Your e-Articles, Culture365, FreeMinds, Se-Skepseis, Θεματοφύλακες Λογω-Τεχνών. Είναι ιδιοκτήτης του Λογοτεχνικού ιστολογίου “Πορφυράδα” (στο BlogSpot) που βρίσκεται σε συνεχή λειτουργία από τον Μάρτιο του 2007, καθώς και της αντίστοιχης σελίδας Λογοτεχνικών έργων ‘Συμβατός Δότης Συναισθημάτων’ (στο FB). Διατηρεί επίσης την επαγγελματική του σελίδα στο Facebook “Γιώργος Σ. Κόκκινος/George S. Kokkinos”.

Συνεντεύξεις:
1. στο Culture365.gr 17/05/2020 & στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Τεύχος 1 – Ιουν. 2020 (link 2) Τεύχος 1 – Ιουν. 2020
2. στη σελίδα πρωτότυπης αρθρογραφίας Your e-Articles 08/06/2020
3. στο FreeMinds.gr 20/05/2019 καθώς και σε αναδημοσίευση στο περιοδικό se-skepseis.gr 12/07/2019

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://artofliving.gr/






"Περσεφόνη δίχως μύθο" Τραγούδι του Πάνου Μπούσαλη σε Στίχους Ελένης Βαρθάλη

 


Μουσική, ερμηνεία: Πάνος Μπούσαλης
Στίχοι : Ελένη Βαρθάλη
(Μετρονόμος 2021)

Στίχοι: Tι γυρεύεις μες στον Άδη, Περσεφόνη εκεί λιώνουν οι ανάσες και οι ψυχές άλλους καίει η φωτιά κι άλλους το χιόνι και ποιος νοιάζεται αν ανθίζουν οι μυρτιές. Κι αν αλλάξαμε θεούς και τοπωνύμια τα καινούργια όλα ήτανε παλιά δεν ξεχώρισαν οι άνθρωποι απ’ τα αγρίμια ούτε μπάρκαρε η ζωή για τ’ ανοιχτά. Όσο τ’ άδικο τα χέρια μας σταυρώνει φάλτσες είναι και κλειστές οι εποχές καληνύχτα, μη φοβάσαι, Περσεφόνη θα σε δω όταν τελειώσουν οι βροχές. Ήρθαν μάγοι και μου είπαν, Περσεφόνη πως σε είδανε να λύνεις μια θηλιά σου τραγούδαγαν αγγέλοι από σκόνη και δυο μαύρα σ’ αλυχτούσανε σκυλιά. Μες σε χρόνια φυλακές και σε χειμώνες ποια ελπίδα και ποιος ήλιος να φανεί που στου πάνω κόσμου ακόμη τις κρυψώνες φίλος είναι ο βοριάς με το ληστή. Όσο τ’ άδικο τα χέρια μας σταυρώνει φάλτσες είναι και κλειστές οι εποχές καληνύχτα, μη φοβάσαι, Περσεφόνη θα σε δω όταν τελειώσουν οι βροχές.

Ελένη Βαρθάλη

Παίζουν οι μουσικοί: Πάνος Μπούσαλης, κιθάρες (κλασική, ηλεκτρική, ακουστική, ebow) Ηλέκτρα Καράλη, πλήκτρα, φλάουτο Ενορχήστρωση: Πάνος Μπούσαλης Graf Productions Φωτογραφία εξωφύλλου: Χριστίνα Καζαντζίδου Σύντομα το τραγούδι «Περσεφόνη δίχως μύθο» στα ψηφιακά καταστήματα και τις streaming υπηρεσίες



ΜΑΙΡΗ ΠΑΪΤΕΡΗ – single «Χωρίς ψυχή»

 


Χωρίς ψυχή 

(Δείτε το βίντεο εδώ) 


 

Η Μαίρη Παϊτέρη γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης και μεγάλωσε στον Πειραιά. 

Ήρθε σε άμεση επαφή με τη μουσική και μπήκε στον χώρο του τραγουδιού από πολύ μικρή ηλικία, καθώς κατάγεται από μουσική οικογένεια! ΄ 

Αυτοδίδακτη, αλλά με ένα πολύ δυνατό και αξιοθαύμαστο μουσικό background στη φαρέτρα της, έχοντας ήδη αναπτύξει την προσωπική καλλιτεχνική της ματιά και κουλτούρα, η Μαίρη Παϊτέρη ξεκίνησε την επαγγελματική της πορεία στο τραγούδι το 2017.  

Συνεργάζεται με τον μαέστρο Μανώλη Παλαιολόγου, γιο του γνωστού και μοναδικού δεξιοτέχνη του μπουζουκιού Γιάννη Παλαιολόγου, που της εμπιστεύθηκε τραγούδια του.  

Ο πιο πρόσφατος καρπός αυτής της πολύ ξεχωριστής καλλιτεχνικής συνάντησης είναι το τραγούδι "Χωρίς Ψυχή" σε στίχους Ρένας Βασίλειου! 

 

Official links 

          


"Έρωτας αητός" Ποίημα σε στίχους Χαρίτας Μήνη & Ανδριάνας Μπιρμπίλη.

 


Έρωτας αητός

Το ιδιότυπο αυτό ποίημα γεννήθηκε όταν η Ανδριάνα Μπιρμπίλη κι εγώ διαπιστώσαμε ότι δύο ποιήματα που γράψαμε χωριστά έμοιαζαν να συνδιαλέγονται μεταξύ τους. Έτσι, αποφασίσαμε να τα ενώσουμε σε μια κοινή μας απαγγελία. Οι έμμετροι στίχοι ανήκουν σε μένα, ενώ οι ελεύθεροι στην Ανδριάνα. Τις εικόνες του βίντεο τις επιλέξαμε από κοινού αλλά την επεξεργασία του την έκανε η Ανδριάνα.
Χαρίτα Μήνη

Έρωτας αητός Παραμονεύει ο Έρωτας στις γειτονιές του απείρου μες στα σοκάκια του μυαλού μες στης ψυχής τα βάθη. Κύματα το φεγγάρι γέρνει στο σώμα μου θαρρείς σαν μεταξένιο πάπλωμα, αλήθειες της νύχτας συλλαβίζουν τραγούδια αγάπης. Καραδοκεί ο Έρωτας μας παίρνει στα φτερά του μας πάει σε τόπους φωτεινούς με όνειρα ντυμένους. Θαρρείς σάν ψέμα όλα αυτά, ένα όνειρο γεμάτο μαγευτικές περιπλανήσεις. Γίνεται Μούσα ο Έρωτας και ποίηση σκορπίζει δίνει τις ευλογίες του βαλμένες σε στιχάκια. Συμπαντικές ενέργειες και αρχαίες θεότητες εμφανίζονται μπροστά μου, βγαίνουν από τους καθρέφτες κυλιούνται στα σεντόνια μέσα σε έναν ερωτικό παλμό που φτάνει την έκσταση. Σοφία πάντα αναζητά σ' αρχέτυπα γραμμένη ντύνεται τον μανδύα της στου φεγγαριού τη λάμψη. Ο κόσμος ένας κόκκος άμμου μπροστά μας και εσύ μια Σελήνη έτοιμη να με τυλίξεις και να με παρασύρεις μέσα στις πιο απόκρυφες σκέψεις μου. Γίνεται πόθος της ψυχής που θέλει να πετάξει γίνεται αητός που μας θωρεί από ψηλά μ' αγάπη. Μια ένωση που της δώσανε πολλές ονομασίες εγώ την λέω θεϊκό άγγιγμα.

Ποίηση: Χαρίτα Μήνη, Ανδριάνα Μπιρμπίλη.





ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΟΣ live @ Faust – Τρίτη 30 Νοεμβρίου

 


Ο Θεσσαλός τραγουδοποιός λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του νέου του album έρχεται στο Faust  με κάλεσμα "Κόσμε γλέντα".

Συνοδοιπόροι του  η Λεμονιά Μπέζα στο τραγούδι, ο Χρήστος Κολοβός  στις κιθάρες, ο Κώστας Αναγνώστου στο κλαρίνο και ο Γιώργος Ντίνας στα κρουστά́.

 

Μας καλούν να γλεντήσουμε σε ένα πρόγραμμα από́ την δισκογραφία του καθώς και με διασκευές σε παραδοσιακά́ τραγούδια που έχουμε αγαπήσει.

 

Μια βραδιά λοιπόν με τον Γιάννη Αδάμο και την μπάντα του ένα ταξίδι στην παράδοση καθώς και σε έντεχνα μονοπάτια που αγαπήσαμε.

 

Special quest η αγαπημένη Σεμέλη Παπαβασιλείου που θα συμπληρώσει την μαγευτική αυτή βραδιά!

 

Κόσμε γλέντα λοιπόν σε ένα πολύ ζεστό και φιλόξενο χώρο στο faust στην καρδιά της Αθήνας για μια μοναδική Βραδιά!

 

Καλώς να ορίσετε!

 

Ώρα έναρξης 21:00

Είσοδος 5 ευρώ

Facebook event: https://www.facebook.com/events/603669047749373

 

 

Faust Bar – Theatre – Arts

Καλαμιώτου 11

& Αθηναΐδος 12

150 60 ΑΘΗΝΑ

 

ΤΗΛ.: +30 210 3234095

FAX: +30 210 3234096

e-mail: info@faust.gr





FIND US


https://www.facebook.com/AngelsPRmusicPromotion/

https://www.instagram.com/angelsprmusicpromotion








 

ΑΝΤΩΝΗΣ Θ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ "ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΈΡΑ"



'Ηταν άγρια εκείνα τα χέρια.
Ατίθασα,σκληρά, κατάμαυρα.
΄Αρπαζαν το φτυάρι ή τον κασμά
σα νά 'θελαν ν' απειλήσουν.

Ήταν δυνατά εκείνα τα χέρια.
Έτσι λουσμένα στον ιδρώτα
γυάλιζαν σαν ατσάλινες λάμες.

Ήταν παράξενα εκείνα τα χέρια.
Μόλις σουρούπωνε
θαρρείς κι ήθελαν να κρυφτούν,
έρχονταν να βυθιστούν
μ' ένα ανάλαφρο τρέμουλο

στα κατάξανθα μαλλιά
ή στις κάτασπρες μασχάλες
κάποιου βρέφους πέντε μηνών.

ΑΝΤΩΝΗΣ Θ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ


Πίνακας : Father's Hand by Gayle George 









ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Το «ανεύθυνο» του Επιστήμονα και η «ευθύνη» του Χρήστη "

 «Επιστήμη χωρίς συνείδηση δεν είναι παρά καταστροφή της ψυχής».(Φρανσουά Ραμπελέ)

Ο σύγχρονος άνθρωπος και ιδιαίτερα οι ειδικοί (γνώστες – κάτοχοι της επιστημονικής γνώσης) στέκονται με ανάμεικτα συναισθήματα απέναντι στα τελευταία επιτεύγματα της επιστήμης. Από τη μία πλευρά θαυμάζουν τα προϊόντα του ανθρώπινου νου κι από την άλλη αρχίζουν να προβληματίζονται για το μέγεθος, τον τρόπο χρήσης και τη δυνατότητα ελέγχου αυτών των επιτευγμάτων. Ο άνθρωπος για πρώτη φορά αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό την πρόοδο της επιστημονικής σκέψης και προβληματίζεται έντονα από τις ανακαλύψεις στο χώρο της γενετικής.

Πολλοί δε, είναι εκείνοι που άρχισαν να μιλούν για την «όγδοη μέρα της δημιουργίας», υπονοώντας την ικανότητα του ανθρώπου να δημιουργεί ζωή. Το θαυμασμό και τις φοβίες για τη χρήση της επιστημονικής γνώσης συνοδεύουν ερωτήματα που σχετίζονται με τα «όρια» της γνώσης, με την «ευθύνη» του επιστήμονα και με τη δυνατότητα – αναγκαιότητα – σκοπιμότητα επιβολής ενός «ηθικού κώδικα» στην επιστημονική γνώση.

Ερωτήματα - Διλήμματα

Ερώτημα Α΄ - «Τα όρια της γνώσης»: Μέχρι πού επιτρέπεται ο άνθρωπος να φθάσει; Υπάρχουν όρια στη γνώση; Μπορούν και πρέπει να τεθούν όρια στη γνώση και στην έρευνα;

Ερώτημα Β΄- «Η ευθύνη του επιστήμονα – επιστήμης»:Σε ποιο βαθμό μπορούμε να ενοχοποιήσουμε τον επιστήμονα για τα επιτεύγματα της επιστήμης; Ποιες οι ευθύνες (πολιτικές, κοινωνικές, ηθικές) του επιστήμονα για τα επιστημονικά επιτεύγματα, αλλά και για την κακή χρήση – εφαρμογή αυτών; Σε ποιο βαθμό ο επιστήμονας μπορεί και πρέπει να αντιστέκεται στις πιέσεις – ανάγκες της κοινωνίας για περισσότερη γνώση; Η ευθύνη του επιστήμονα περιορίζεται στο χώρο της γνώσης ή επεκτείνεται και στο χώρο των εφαρμογών;

Ερώτημα Γ΄- «Γνώση και Ηθική»: (Ηθικός Κώδικας). Ποια τα όρια της γνώσης και ποια τα όρια της ηθικής; Το επιστημονικά δυνατό – εφικτό είναι ηθικά αποδεκτό – επιτρεπτό; Η ηθική μπορεί και πρέπει να λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας στην κακή εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης; Είναι δυνατή η διαμόρφωση και επιβολή ενός «ηθικού κώδικα» στην επιστημονική έρευνα και γνώση;

Ο προβληματισμός

Ειδικότερα για το θέμα της ευθύνης του επιστήμονα (ερώτημα Β΄) που σχετίζεται με τις αρνητικές εφαρμογές – συνέπειες των επιστημονικών επιτευγμάτων έχουν διατυπωθεί δύο αντιτιθέμενες απόψεις. Η πρώτη υποστηρίζει το «ανεύθυνο» του επιστήμονα στηριζόμενη και στη γνωστή θεωρία περί «ουδετερότητας» της επιστήμης. Η δεύτερη λαμβάνοντας υπόψη τις τρομερές συνέπειες των δύο παγκοσμίων πολέμων (ατομική βόμβα) και προσμετρώντας τις παρενέργειες στον τομέα της ανάπτυξης της Βιολογίας και της Γενετικής πάνω στο μέλλον του ανθρώπου προβάλλει τις αντιρρήσεις της για την «αθωότητα» της επιστήμης και εκφράζει επιφυλάξεις για την «άνευ όρων και ορίων» αποδοχή και εφαρμογή των πορισμάτων της επιστημονικής γνώσης.

Το ανεύθυνο του επιστήμονα

Οι υποστηρικτές της πρώτης άποψης επικαλούνται το δόγμα περί «ουδετερότητας» της επιστήμης. Όσο κι αν πολλοί κακίζουν το δόγμα αυτό και το θεωρούν ως δείγμα της ηθικής ανευθυνότητας – δειλίας του επιστήμονα δεν παύει ωστόσο να κρύβει μία αλήθεια που απο-ενοχοποιεί αυτόν από τις αρνητικές παρενέργειες των εφευρέσεών του. Το «ανεύθυνο» του επιστήμονα εδράζεται σε πολλά επίπεδα.

Το πρώτο επίπεδο η ευθύνη του επιστήμονα εξαντλείται σ’ εκείνο το σημείο, όπου ελέγχεται το κατά πόσο οι ανακαλύψεις του πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις της επιστημονικής δεοντολογίας από πλευράς μεθοδολογίας και επιστημονικής απόδειξης. Ο επιστήμονας, δηλαδή, ελέγχεται μόνο για την εγκυρότητα της γνώσης και την εγκυρότητα της αλήθειας που εμπεριέχεται σ’ αυτή. (E=m.c2. Ο τύπος αυτός ελέγχεται μόνο για το βαθμό συμφωνίας του προς την επιστημονική αλήθεια).

Στο δεύτερο επίπεδο είναι άδικο και στοιχείο ανευθυνότητας από την πλευρά των «κατηγόρων» να ενοχοποιούν τον επιστήμονα όχι γι’ αυτό που «παρήγαγε» ως γνώση, αλλά γι’ αυτό που δεν «πρόβλεψε» ως τεχνολογική εφαρμογή. Πολλοί επιστήμονες σε μία στιγμή ανθρώπινης και ειλικρινούς ομολογίας και μετριοφροσύνης παραδέχονται πως αδυνατούν να προβλέψουν τις πιθανές εφαρμογές των επιστημονικών τους εφευρέσεων.

Η έλλειψη ευθύνης αυτού του επιπέδου σχετίζεται και συμπληρώνεται από το τρίτο επίπεδο, όπου τονίζεται με έμφαση το γεγονός ότι κάθε επιστημονικό επίτευγμα «κατηγοριοποιείται» και αποτιμάται θετικά ή αρνητικά, αξιολογείται ως ακίνδυνο ή επικίνδυνο ανάλογα με τη χρήση του. Κάθε επιστημονικό εφεύρημα, όταν λαμβάνεται ως θεωρία (εξίσωση, σχέση, αξίωμα…) είναι από τη φύση του «ουδέτερο» και μακριά από κάθε ηθική αξιολόγηση ή αποτίμηση. Η ευθύνη σύμφωνα με τη θέση αυτού του επιπέδου βαραίνει κατ’ εξοχήν τους «χρήστες» και όχι το δημιουργό.

Η ευθύνη του χρήστη

Και τούτο γιατί τις περισσότερες φορές οι μικροϋπολογισμοί και οι σκοπιμότητες ελλοχεύουν και «ευδοκιμούν» στον εγκέφαλο και στα συμφέροντα των «χρηστών» και λιγότερο στο νου και στην έρευνα των επιστημόνων. Εξάλλου η παραγωγή γνώσης μέσα από την επιστημονική έρευνα και οι εφαρμογές της επιστήμης όχι μόνο δεν είναι το ίδιο πράγμα αλλά ξεκινούν και από διαφορετική βάση – αφετηρία. Πολλές φορές, όσο και αν αυτό φαντάζει περίεργο και απίστευτο, οι ανακαλύψεις οι οποίες συμβάλλουν στην πρόοδο της επιστήμης δεν έχουν ως άμεσο στόχο να βελτιώσουν τη ζωή του ανθρώπου, αλλά πηγάζουν από την προσπάθεια των επιστημόνων να ικανοποιήσουν την έμφυτη περιέργειά τους.

Αν μετά μια ανακάλυψη μπορεί να έχει εφαρμογές που πράγματι βελτιώνουν τη ζωή του ανθρώπου, τόσο το καλύτερο. Ωστόσο η ανακάλυψη αυτή καθαυτή δεν είναι ούτε καλή ούτε κακή κι αυτό ισχύει από την εποχή του σιδήρου. Χαρακτηριστικά λέγεται ότι φτιάχνοντας ένα μαχαίρι μπορείς να ξεφλουδίσεις ένα μήλο, μπορείς όμως να το καρφώσεις και στην πλάτη του καλύτερου φίλου σου. Για το πώς λοιπόν θα χρησιμοποιηθούν οι ανακαλύψεις δεν αποφασίζουν μόνο οι επιστήμονες.

Η κοινωνική υποκρισία

Επιπρόσθετα σ’ ένα τέταρτο επίπεδο όσοι «λιθοβολούν» τον επιστήμονα οφείλουν να λάβουν υπόψη ότι ο ρόλος και προσανατολισμός της επιστημονικής έρευνας είναι στις μέρες μας «κοινωνικά προσδιορισμένος». Στο βαθμό, όμως, που ισχύει αυτό τίθεται υπό αμφισβήτηση η απόλυτη ευθύνη του επιστήμονα για τυχόν παρενέργειες και εφαρμογές των επιστημονικών ανακαλύψεων πάνω στο κοινωνικό σύνολο. Η ευθύνη γι’ αυτές τις παρενέργειες επιμερίζεται αναλογικά τόσο στον επιστήμονα (φυσική ευθύνη) όσο και στην κοινωνία (θεσμοί, νόμοι, αξίες, πρότυπα, ανάγκες προβλήματα…) (ηθική ευθύνη), η οποία στηρίζει, βοηθά, χρηματοδοτεί την έρευνα και εμπλουτίζει τη σκέψη του επιστήμονα με ανάλογα ερεθίσματα.

Η απόλυτη, λοιπόν, ενοχοποίηση του επιστήμονα – επιστήμης οδηγεί σε μία αποενοχοποίηση της κοινωνίας και τους κάθε μέλους αυτής χωριστά. Η απόδοση ευθυνών στον επιστήμονα οδηγεί σε μία λανθασμένη αντίληψη – αποδοχή της «αθωότητας» της κοινωνίας. Μία τέτοια αντίληψη μπορεί να οδηγήσει εύκολα το κοινωνικό σύνολο στην παραίτηση από κάθε δικαίωμα να ρυθμίζει αυτό και μόνο τις τύχες και το μέλλον του. Το ανάθεμα στον επιστήμονα και στην επιστήμη είναι μία ανεύθυνη και πολιτικά ανώριμη πράξη και κρύβει μέσα της μια απύθμενη κοινωνική υποκρισία.

Η απο-ηθικοποίηση της γνώσης

Το «ανεύθυνο», λοιπόν, του επιστήμονα – επιστήμης εδράζεται πάνω στο γεγονός της «μη-ηθικής αξιολόγησης» και κατηγοριοποίησης της επιστημονικής γνώσης, ως φορέα αλήθειας. Η αλήθεια από τη φύση της ούτε καλή ούτε κακή είναι, ούτε δίκαιη ούτε άδικη. Η ηθική αποτίμηση κυριολεκτείται μόνο στο επίπεδο των εφαρμογών της επιστημονικής γνώσης, γιατί εκεί υπεισέρχεται η σκοπιμότητα και η ιδιοτέλεια του χρήστη. Η γνώση δεν είναι υπάλληλος κύκλος της ηθικής γι’ αυτό και είναι αντιδεοντολογικοί οι «επιθετικοί προσδιορισμοί» της επιστημονικής γνώσης. Η διάσπαση του ατόμου θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα του 20ού αιώνα. Η κατασκευή όμως και η ρίψη της ατομικής βόμβας αποτελεί όνειδος για τον άνθρωπο.

Όλα τα παραπάνω, επομένως, στοιχειοθετούν το «ανεύθυνο» της επιστήμης και ενισχύουν την άποψη πως:

«ο άνθρωπος κινδυνεύει περισσότερο από την άγνοια

και λιγότερο από τη γνώση».


 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/