ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "ΦΕΓΓΑΡΙ ΤΣΕΠΗΣ"

 


Στο βροχερό απόδειπνο

μέσα στα δακρυσμένα μάτια σου

επιπλέουν οι νοσταλγικές

στιγμές των ανομολόγητων

παρορμήσεων…

Δεν ξέρω αν μέσα

σου ο ψυχισμός

είναι γέννημα θύελλας

είσαι καταιγίδα ή

απάνεμο λιμάνι;...

Ευτυχώς η ομπρέλα

της συνείδησής μου

είναι πάντα ανοικτή

σε μπόρες και χιονισμένα

συναισθήματα.

Άκου μια γλυκειά μελωδία

από το τραγούδι που σου

έγραψα να σου χαϊδεύει

τα αυτιά μια παραπονιάρικη

μουσική σαν θάλασσα

γαλήνης

μια γαλανή

θάλασσα

ασμάτων νηνεμίας..

Μην μιλάς

αρκεί η εσωτερική

προσευχή σου

να γίνεται σιωπηλά

Νομίζεις δεν σε ακούει

ο Ουρανός;

Ο πάνσοφος Θεός

όλα τα ακούει

και την κατάλληλη στιγμή

δίνει λύσεις

Μην χαραμίζεις

την καρδιά σου

σε ταχυπαλμίες

αναλώσιμων συναισθηματικών

δεσμών

Το πρόσωπό σου τώρα

που διάβασες ευλαβικά

την ευχή δείχνεις

να λάμπεις

Σε παρακαλώ μην

προσκαλείς την μοναξιά

και την κερνάς νέκταρ

μιας πικρής οινοποσίας..

Κάθε που βλέπεις

να μικραίνει

το ολόγιομο φεγγάρι

Για δες! το φεγγάρι

τρυπώνει στον πυθμένα

της σκέψης σου μιας

τσέπης ιδεών

Τώρα πριν σε αποχαιρετίσω

σε προκαλώ μια έκπληξη

στα μαλλιά σου ανεμίζω

Κοίτα στην τσάντα

που σου δώρισα

κάτι λησμόνησα..

Ναι, θυμήθηκα

στην τσάντα σου

ξέχασα το...χαμόγελό μου!


ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ-







Carpe "Υποκατάστατα ελευθερίας..."



Ζει στην απομόνωση
ο ασυμβίβαστος.
Παρασυρθήκαμε στην δίνη του κανονικού
που μας επέβαλλαν,
με το κεφάλι κάτω να ακουμπά
το άκοπο χορτάρι.
Παρερμηνεύσαμε
τα κελεύσματα της καρδιάς,
για μια ζωή τιποτένια,
συμβιβασμός.
Ενέργειες υπεκφυγές,
προσπάθειες φιλότιμες
μα το αποτέλεσμα πλαστό.
Υποκατάστατα ελευθερίας,
σαφής απόδειξη μιας προδοσίας,
που κείτονται στο χώμα ισοπεδωμένα.
Η συγκατάβαση όπλο ισχυρό
για τη συρρίκνωση του αδάμαστου.
Ζωή ένα έργο καταναγκαστικό,
γύρω της περιφέρονται
κάποιες απρέπειες σποραδικές 
 ...προς την απόδραση.

Carpe.







ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Η κάθαρση ως απάντηση στα «έπρεπε»"

 Κ.Γ. Καρυωτάκης «Κάθαρσις»

1.  Βέβαια. Έπρεπε να σκύψω μπροστά στον ένα και, χαϊδεύοντας ηδονικά το μαύρο σεβιότ­-παφ, παφ, παφ, παφ-, «έχετε λίγη σκόνη» να ειπώ «κύριε Άλφα».

2.  Ύστερα έπρεπε να περιμένω στη γωνία, κι όταν αντίκριζα την κοιλιά του άλλου, αφού θα ‘χα επί τόσα χρόνια παρακολουθήσει τα αισθήματα και το σφυγμό της, να σκύψω άλλη μια φορά και να ψιθυρίσω εμπιστευτικά: «Αχ, αυτός ο Άλφα, κύριε Βήτα…».

3.  Έπρεπε, πίσω από τα γυαλιά του Γάμμα, να καραδοκώ την ιλαρή ματιά του. Αν μου την εχάριζε, να ξεδιπλώσω το καλύτερο χαμόγελό μου και να τη δεχτώ όπως σε μανδύα ιππότου ένα βασιλικό βρέφος. Αν όμως αργούσε, να σκύψω για τρίτη φορά γεμάτος συντριβή και ν’ αρθρώσω: «Δούλος σας, κύριέ μου».

4.  Αλλά πρώτα πρώτα έπρεπε να μείνω στη σπείρα του Δέλτα. Εκεί η ληστεία γινόταν υπό λαμπρούς, διεθνείς οιωνούς, μέσα σε πολυτελή γραφεία. Στην αρχή, δε θα υπήρχα. Κρυμμένος πίσω από τον κοντόπαχο τμηματάρχη μου, θα οσφραινόμουν. Θα είχα τρόπους λεπτούς, αέρινους. Θα εμάθαινα τη συνθηματική τους γλώσσα. Η ψαύσις του αριστερού μέρους της χωρίστρας θα εσήμαινε: «πεντακόσιες χιλιάδες». Ένα επίμονο τίναγμα της στάχτης του πούρου θα έλεγε: «σύμφωνος». Θα εκέρδιζα την εμπιστοσύνη όλων. Και, μια μέρα ακουμπώντας στο κρύσταλλο του τραπεζιού μου, θα έγραφα εγώ την απάντηση: «Ο αυτόνομος οργανισμός μας, κύριε Εισαγγελεύ…».

5.  Έπρεπε να σκύψω, να σκύψω, να σκύψω. Τόσο που η μύτη μου να ενωθεί με τη φτέρνα μου. Έτσι βολικά κουλουριασμένος, να κυλώ και να φθάσω.

6.  Κανάγιες!­

7.  Το ψωμί της εξορίας με τρέφει. Κουρούνες χτυπούν τα τζάμια της κάμαράς μου. Και σε βασανισμένα στήθη χωρικών βλέπω να δυναμώνει η πνοή που θα σας σαρώσει.

8.  Σήμερα επήρα τα κλειδιά κι ανέβηκα στο ενετικό φρούριο. Επέρασα τρεις πόρτες, τρία πανύψηλα κιτρινωπά τείχη, με ριγμένες επάλξεις. Όταν βρέθηκα μέσα στον εσωτερικό, τρίτο κύκλο, έχασα τα ίχνη σας. Κοιτάζοντας από τις πολεμίστρες, χαμηλά, τη θάλασσα, την πεδιάδα, τα βουνά, ένιωθα τον εαυτό μου ασφαλή. Εμπήκα σ’ ερειπωμένους στρατώνες, σε κρύπτες που είχαν φυτρώσει συκιές και ροδιές. Εφώναζα στην ηρεμία. Επερπάτησα ολόκληρες ώρες σπάζοντας μεγάλα, ξερά χόρτα. Αγκάθια κι αέρας δυνατός κολλούσαν στα ρούχα μου. Με ήβρε η νύχτα

­σεβιότ∙ μάλλινο σκοτσέζικο ύφασμα.

­κανάγιας∙ πρόστυχος άνθρωπος, κάθαρμα.

Ο λογοτέχνης και ο αναγνώστης

Υπάρχουν λογοτέχνες και κάποια δημιουργήματά τους που σε συνοδεύουν πεισματικά σε όλη τη διάρκεια της ζωής σου και ιδιαίτερα σε στιγμές όπου αναγκάζεσαι να πάρεις κάποιες σημαντικές αποφάσεις. Είναι οι στιγμές που πρέπει να αρνηθείς τους συμβιβασμούς και τις υποχωρήσεις σε ό,τι σου επιβάλλουν οι κοινωνικές επιταγές και οι διαπροσωπικές σου σχέσεις. Πολλές φορές η στιγμή της μεγάλης απόφασης συνοδεύεται από πιεστικά διλήμματα για το «πρακτέον». Διλήμματα που δοκιμάζουν τόσο το ηθικό μας υπόβαθρο όσο και τις ψυχικές αντοχές μας. Διλήμματα που καταυγάζουν τις κοινωνικές μας ευαισθησίες αλλά και τη γενικότερη κοσμοθεωρία μας περί της «τέχνης του βίου» μας.

Υπάρχουν λογοτεχνικά κείμενα – ποιητικά ή πεζά αδιάφορο – που καταγράφουν με ευκρίνεια και γλαφυρότητα το κοινωνικό περιβάλλον και τον τρόπο με τον οποίο αυτό διαμορφώνει το βαθύτερο «είναι» του ατόμου. Λογοτεχνικά δημιουργήματα που μέσα από τον εξομολογητικό τους τόνο αποτελούν μία άτυπη βιογραφία του λογοτέχνη. Δημιουργήματα που δεν αντανακλούν μόνον τα προσωπικά βιώματα του λογοτεχνικού υποκειμένου, αλλά ταυτόχρονα φιλοδοξούν να αποτελέσουν ένα μανιφέστο για τον τρόπο που πρέπει το άτομο να διεκδικήσει εκείνες τις προϋποθέσεις για την προσωπική του ελευθερία. Όταν αυτά τα λογοτεχνικά δημιουργήματα ακτινογραφούν με πιστότητα τις δομές και τους μηχανισμούς της σύγχρονης κοινωνίας και τη θέση του ατόμου σε αυτήν, τότε ο καθένας νιώθει κοινωνός των βιωμάτων και των επιλογών του συγγραφέα.

Η ατομική περιπέτεια

Οι παραπάνω επισημάνσεις βρίσκουν την απόλυτη εφαρμογή τους στο πεζό κείμενο του Κ. Καρυωτάκη «Κάθαρσις». Κι αυτό γιατί σε αυτό ο ποιητής με έναν έντονο εξομολογητικό τόνο συνυφασμένο με οργή και λυρισμό καταγράφει την «έξοδό» του από τους απάνθρωπους μηχανισμούς ενός συστήματος που για την επιβίωση και ανέλιξη του ατόμου απαιτούν την εκμηδένιση του Εγώ μέσα από μία σειρά εκδουλεύσεων και αυτοεξευτελισμού. Απώτατος στόχος η κάθαρση με όλα τα σημαινόμενα του όρου και όχι μόνον με την αριστοτελική έννοια «…περαίνουσαν την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν».

Στο «Κάθαρσις» συνυφαίνονται η ειρωνεία, ο σαρκασμός αλλά και η απελπισία για τα αδιέξοδα που υψώνει ο κοινωνικός περίγυρος στα όνειρα του ατόμου. Έχουμε μία κλιμάκωση συναισθημάτων και στάσεων ζωής. Από την ανάγκη για κοινωνική προσαρμογή και συμβιβασμό μέχρι τη ρήξη. Μία ρήξη που έχει ως απώτατο στόχο και όριο την κάθαρση πρώτα σε ατομικό επίπεδο και μετά σε κοινωνικό. Η κάθαρση εμπεριέχει την ατομική περιπέτεια του Καρυωτάκη σε συνδυασμό με τις βαθιές ευαισθησίες του και τον άκρατο ιδεαλισμό του. Σε τελευταία ανάλυση η «Κάθαρσις» συνιστά μία καταγγελία των χρεωκοπημένων αξιών και ιδανικών μιας κοινωνίας που διαβρώνει τα ηθικά αντισώματα των πολιτών. Μιας κοινωνίας που πλέκει τον ιστό της ψυχικής μόνωσης και του κοινωνικού αποκλεισμού στα άτομα που εσωτερικά νιώθουν ελεύθεροι κι αθεράπευτα ιδεαλιστές.

 

Τα πρόσωπα και τα «έπρεπε»

Χρησιμοποιώντας την κινηματογραφική τεχνική του Γκρο πλαν (gros plan) εύκολα διαβλέπουμε τις δύο ενότητες του πεζογραφήματος με διαχωριστική γραμμή το «Κανάγιες» που από μόνο του συνιστά μία υβριστική έκρηξη του Καρυωτάκη.

Στην πρώτη ενότητα – επίπεδο (§1-3) περιγράφεται η κατηφορική κλίμακα, υποταγή και πτώση του ατόμου στις εντολές του κοινωνικού περίγυρου. Σε αυτό το επίπεδο θεματολογικά κυριαρχούν τα πρόσωπα – οι «κύριοι» Α, Β, Γ, Δ και τα πέντε «έπρεπε».

Τα πρόσωπα αποτυπώνουν με περισσή ειρωνεία χαρακτηριστικούς τύπους της κυρίαρχης τάξης και των μηχανισμών της. Μέσα από την περιγραφή των προσώπων αυτών – τόσο οικεία και στην εποχή μας – καταγγέλλεται με οξύτητα η κοινωνία της ανηθικότητας, της σήψης και του υλικού κέρδους. Τα πρόσωπα εκφράζουν τις ιδιαίτερες πτυχές μιας κοινωνίας βυθισμένης στην υποκρισία και στον μακιαβελισμό.

Τα πέντε «έπρεπε» του Καρυωτάκη αισθητοποιούν με ευκρίνεια την ανάγκη για «κοινωνική προσαρμογή ® κοινωνική αναγνώριση ® καταξίωση ® ένταξη ® αποδοχή στην κοινωνία της φθοράς και της σήψης». Μία διαδικασία – όχι άγνωστη στις μέρες μας – που οδηγεί στην ισοπέδωση κάθε ίχνος προσωπικής αξιοπρέπειας και αυτοσεβασμού. Τα ρήματα «να σκύψω…να κυλώ» είναι δηλωτικά της αναγκαιότητας που επιβάλλει ως υποχρέωση η κοινωνία της σήψης.

Ωστόσο τα «έπρεπε» συνιστούν μία υπόθεση και προϊδεάζουν την άρνηση, την εξέγερση και την «απόκλιση» του Καρυωτάκη. Έτσι τα «έπρεπε» σε συνδυασμό με την δεύτερη ενότητα (§6-8) συνθέτουν το σχήμα Θέση – Άρση και προετοιμάζουν το έδαφος για την κάθαρση.

Η κάθαρση

Στη δεύτερη ενότητα – επίπεδο (§6-8) δίνεται η τελική απάντηση του Καρυωτάκη με μία υβριστική κραυγή – καταγγελία «Κανάγιες». Περιγράφεται λακωνικά το όραμα για μια κοινωνική εξέγερση από τους φτωχούς (§7). Έτσι η προσωπική περιπέτεια και διαμαρτυρία παίρνει καθολικό χαρακτήρα διδάσκοντας έτσι την αξία των συλλογικών αγώνων. Η «κοινωνική κάθαρση» προαναγγέλλει την προσωπική.

Η τελική αντίδραση – επιλογή του Καρυωτάκη είναι αυτή της φυγής και της ανάτασης με απώτατο στάδιο την κάθαρση μέσα από μία γνώση και συνειδητοποίηση της κοινωνίας που ζει αλλά και του δικού του ρόλου. Το διαδοχικό πέρασμα – περιπλάνηση στις τρεις πόρτες ενός ενετικού κάστρου (σύμβολο του παρελθόντος) υποδηλώνει τη βαθιά του επιθυμία για αυτονομία και εσωτερική απελευθέρωση. Το α΄ Ενικό πρόσωπο συνιστά μία μορφή εξομολόγησης αλλά και αυτογνωσίας.

Έτσι επιτυγχάνεται η «Κάθαρσις» που για πολλούς ενέχει στοιχεία πνευματικής ανάτασης αλλά και ψυχολογικού, ηθικού και συναισθηματικού εξαγνισμού. Είναι μία στάση μοναδική και γνήσια αλλά και συμβατή με τη γενικότερη κοσμοθεωρία του αυτόχειρα ποιητή. Ενός ανθρώπου που βίωσε οδυνηρά μέσα από τον κοινωνικό αποκλεισμό την ψυχική μόνωση.

Σχηματικά η πορεία του Καρυωτάκη θα μπορούσε να αποδοθεί με το:

Άρνηση της κοινωνίας των «έπρεπε» ® εσωτερική μοναξιά ® υπαρξιακή αυτονομία ® εσωτερική ελευθερία ®

ΚΑΘΑΡΣΗ = Αυτοκτονία (;)

Με ήβρε η νύχτα…

Η ακροτελεύταια φράση «με ήβρε η νύχτα…» και τα αποσιωπητικά που ακολουθούν έχει πολλές αναγνώσεις. Από τις πιο πειστικές είναι αυτή του προϊδεασμού της αυτοχειρίας που θα ακολουθήσει.

Σίγουρα ο Καρυωτάκης δεν ήταν ο πολιτικός επαναστάτης ή ο κοινωνικός αγωνιστής ή ο εμπρηστής του κατεστημένου. Ήταν μία περίπτωση προσωπική και ξεχωριστή. Στο πεζογράφημα αποφεύγει τις διδακτικές ηθικολογίες κι αφήνει τον αναγνώστη να επιλέξει τη δική του απάντηση σε ό,τι τον εξευτελίζει και τον μετατρέπει σε υπάνθρωπο. Ο ποιητής δεν συμβιβάστηκε αλλά και δεν επαναστάτησε με τον τρόπο που θα έκανε ένας λαϊκός αγωνιστής.

Ο κάθε άνθρωπος είναι μία μοναδικότητα και δεν μπορεί να χωρέσει στις απλουστευτικές κατηγοριοποιήσεις. Γι’ αυτό κάθε αντίδραση του ανθρώπου πρέπει να την αξιολογούμε ξεχωριστά και με κριτήριο τις επί μέρους ευαισθησίες, αντοχές και οραματισμούς του. Κι αυτό είναι το τελικό δίδαγμα του πεζογραφήματος.

Στην εποχή μας προέχει η διατήρηση και διάσωση, αλλά και η υπεράσπιση της αυθεντικότητας του ανθρώπου απέναντι στους πολυποίκιλους και αφανείς μηχανισμούς που τείνουν να τον αλλοτριώσουν και να τον μετατρέψουν σε ένα άψυχο εργαλείο

 https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/

 

 

"ΗΘΟΠΟΙΟΣ". Τραγούδι αφιερωμένο σ' όλους τους Κύπριους Ηθοποιούς. Στίχοι: 'Αθως Χατζηματθαίου. Μουσική και τραγούδι: Λεόντιος Γεωργίου.

 


"ΗΘΟΠΟΙΟΣ". Τραγούδι αφιερωμένο σ' όλους τους Κύπριους Ηθοποιούς. Στίχοι: 'Αθως Χατζηματθαίου. Μουσική και τραγούδι: Λεόντιος Γεωργίου.

Ηθοποιός Τον χειροκρότησες κι εσύ στο τέλος της παράστασης τον πρωταγωνιστή. Ήταν στο ρόλο του καλός αν και λιγάκι ντροπαλός φαινόταν στην αρχή. Τα φώτα πέφτουν χαμηλά το χειροκρότημα μιλά αγγίζει την ψυχή. λόγια που σκίζουν την καρδιά κάθε ατάκα μαχαιριά κατάρα ή ευχή. Πέφτει η αυλαία και το φως πετάει τη μάσκα του βουβός η μοναξιά τον καρτερά. Ηθοποιός σημαίνει φως συννεφιασμένος στεναγμός στα χείλη του χαμογελά. Άθως Χατζηματθαίου








ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Οι «ψεκασμένοι» και οι «ανυποψίαστοι» "

 «Δημιουργείται ένας τύπος ανθρώπου που έχει πλήρως απορροφηθεί από την κατανάλωση και την ηδονή της στιγμής, απαθής ως προς τα κοινά, ταυτόχρονα κυνικός και κονφορμιστής».(Καστοριάδης)

 

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία υπερδραστηριοποίηση ομάδων αντιεμβολιαστών αλλά και κάποιων θυλάκων όπου πρωταγωνιστούν οπαδοί καταδικασμένων πολιτικών ιδεολογιών και πρακτικών. Απέναντι στις ομάδες αυτές – που δεν είχαν προβλεφθεί και δεν είναι αριθμητικά αμελητέες – στέκεται το μεγάλο πλήθος των «νομιμόφρονων» που παρακολουθεί παθητικά αλλά και με έκδηλη ανησυχία τον πολιτικό και κοινωνικό ακτιβισμό των δύο παραπάνω ομάδων.

Έτσι διαμορφώνονται δύο ομάδες «πολιτικών υποκειμένων» που αλληλοκατηγορούνται για τις επιλογές τους. Από την μία όχθη βρίσκονται οι αρνητές του εμβολιασμού και οι νοσταλγοί της πολιτικής βίας κι από την άλλη οι πολίτες που προβληματισμένοι για την σημερινή κατάσταση (πανδημία, οικονομική δυσπραγία…) επιλέγουν ως πολιτική στάση και πρακτική την σιωπή εμπλουτισμένη με κάποια μορφή αδράνειας και παθητικότητας.

Στη διαπάλη αυτών των ομάδων – που εκφράζουν και μία κοσμοθεωρία – ευδοκιμούν συνθήματα κι επιχειρήματα που αξιολογούνται από τους ειδικούς (κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, πολιτικούς αναλυτές…) στην προσπάθειά τους να ερμηνεύσουν το φαινόμενο αυτό. Οι αντιεμβολιαστές και οι νοσταλγοί αναχρονιστικών ιδεολογιών κατηγορούνται για «κοινωνικό και πολιτικό συντηρητισμό». Θεωρούνται ως αρνητές της επιστήμης και της δημόσιας υγείας και γαλήνης. Από την άλλη πλευρά, οι «φιλήσυχοι πολίτες» κατηγορούνται για πολιτική απάθεια και επικίνδυνη νομιμοφροσύνη στις επιταγές του πολιτικού συστήματος.

Οι αντι-εμβολιαστές

Η καταγραφή των επί μέρους αιτιάσεων της κάθε ομάδας εναντίον της άλλης αλλά και των επιχειρημάτων συνιστά ένα επίπονο έργο γιατί στην αξιολόγησή τους εμπλέκονται στοιχεία που θολώνουν την ταυτότητα αυτών των ομάδων. Στην πρώτη ομάδα (αντιεμβολιαστές…) διακρίνεται μία ετερόκλητη σύμπραξη ανθρώπων με διαφορετικούς στόχους και αφετηρία. Η ανθρώπινη δυσπιστία προς κάθε εμβόλιο φαίνεται να συμπράττει με τον εθνικισμό, τον υπερπατριωτισμό, την θρησκευτική πίστη και τον πολιτικό εξτρεμισμό. Κάποια συνθήματα στις πορείες αυτής της ομάδας είναι δηλωτικά του μωσαϊκού της ταυτότητάς τους: Ελευθερία ή ΘάνατοςΟρθοδοξία ή ΘάνατοςΚάτω η μασονίαΌχι στην παγκοσμιοποίηση

Η ανοίκειη χρήση εθνικών και θρησκευτικών συμβόλων και οι ακροδεξιές ιαχές σκιάζουν και τις οποιεσδήποτε «καλές» προθέσεις των διαμαρτυρομένων που παντού βλέπουν μία παγκόσμια συνομωσία εναντίον του έθνους και της θρησκείας μας. Εξάλλου όταν ένα καθαρά επιστημονικό και υγειονομικό θέμα καθίσταται αντικείμενο κριτικής και αμφισβήτησης με εθνικά, θρησκευτικά ή και πολιτικά κριτήρια, τότε οι αντιδράσεις και οι όποιες «δικαιολογημένες» διαμαρτυρίες παύουν να πείθουν.

Ωστόσο, θα ήταν λάθος να κατατάξουμε το πλήθος αυτό των διαμαρτυρομένων σε μια κατηγορία γραφικών και πνευματικά απαίδευτων πολιτών. Οι έρευνες αποδεικνύουν πως στις ομάδες αυτές βρίσκονται και άτομα με υψηλή μόρφωση και οικονομικά ευκατάστατα. Το επιχείρημα πως τις ομάδες αυτές τις συγκροτούν οι άνεργοι και οι απαίδευτοι δεν έχει βάση. Γι’ αυτό οι ειδικοί – επιστήμονες και πολιτικοί – πρέπει αλλού να αναζητήσουν τα αίτια της υπερδραστηριοποίησης των παραπάνω ομάδων.

Οι φιλήσυχοι πολίτες

Από την άλλη πλευρά το πλήθος των πολιτών που πείθεται και πειθαρχεί αδιαμαρτύρητα στις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας και στις νουθεσίες των επιστημόνων το συγκροτεί ένα κράμα πολιτών που δύσκολα μπορεί κάποιος να το προσδιορίσει με ακρίβεια. Τα πολιτικά κριτήρια και το πνευματικό υπόβαθρο ή ο πατριωτισμός και η θρησκευτική πίστη δεν είναι αξιόπιστα για έναν γενικό χαρακτηρισμό. Οι κατηγοριοποιήσεις γενικά των ανθρώπων είναι αυθαίρετες και αντιεπιστημονικές.

Δεν λείπουν, ωστόσο, και οι γνωστές αιτιάσεις των διαμαρτυρομένων (αντιεμβολιαστές…) εναντίον των φιλήσυχων και αδρανών πολιτών. Κι εδώ οι χαρακτηρισμοί πλεονάζουν και αποτελούν απάντηση στο «οι ψεκασμένοι» και οι «γραφικοί». Το αδρανές πλήθος κατηγορείται για μία «παθητική θέαση» και εθελοδουλεία απέναντι στην πανδημία και στη διαχείρισή της. Κατηγορείται, επίσης, για έναν υφέρποντα αγελαίο ατομικισμό και για μία αντικοινωνική ιδιώτευση. Κατηγορούνται, επίσης, για μία εθνική και θρησκευτική υποχώρηση και έκπτωση. Η απραξία των πολλών μεταφράζεται είτε ως πολιτική συναίνεση είτε ως κοινωνική παραίτηση.

Στην ακραία τους εκδοχή οι αιτιάσεις των υπερ-ευαίσθητων και «υποψιασμένων» αντιεμβολιαστών εναντίον των πειθαρχημένων μορφοποιούνται στους χαρακτηρισμούς του τύπου: «Το μοναχικό πλήθος» και ο «μαζικός άνθρωπος». Αυτό το πλήθος κατηγορείται για αδυναμία να δει τις αόρατες δυνάμεις που απεργάζονται την εργαλειοποίηση του ανθρώπου και τη μετατροπή του σε ένα ον που υπέστη μία πνευματική λοβοτομή. Ο φόβος των πολλών και η αγωνία τους για την επιβίωση τους καθιστά ανίκανους να κατανοήσουν την «ηθική βαρβαρότητα» που υφαίνουν τα μεγάλα συμφέροντα και οι πολυεθνικές των εμβολίων.

Ας διώξουμε το φόβο

Μέσα σε αυτό, λοιπόν, το σύννεφο των αλληλοκατηγοριών, των συνθημάτων και των χαρακτηρισμών – ένθεν και ένθεν – χάνεται η λογική, ο ορθολογισμός και η νηφάλια σκέψη. Πληγώνεται, όμως, και η δημοκρατία, αφού η έννοια του πολίτη ακροβατεί ανάμεσα στις υπερβολικές αντιδράσεις (αντιεμβολιαστές και τα πολιτικά τους παράγωγα) και στην άκριτη αποδοχή κάποιων πολιτικών αποφάσεων στη διαχείριση του Covid 19 ή στην ευπιστία τους σε επιστημονικές ερμηνείες που διεκδικούν το αλάθητο.

Φαίνεται πως ο σύγχρονος άνθρωπος παγιδευμένος σε έναν κόσμο που του επιβάλλεται σκοτεινός και παντοδύναμος συνθλίβεται. Μέσα στους μηχανισμούς μιας απρόσωπης τάξης ασφυκτιά και νιώθει αδύναμος να επέμβει ή και να αντισταθεί. Γι’ αυτό άλλοτε αντιδρά νευρωτικά και ανορθολογικά κι άλλοτε αποσύρεται απαθής στο βασίλειο του προσωπικού του ναρκισσισμού.

Οι παραδοσιακοί μύθοι και οι πολιτικές αυταπάτες δεν λύνουν προβλήματα. Το αντίθετο, τα διογκώνουν. Η ενημέρωση και η δημοκρατία με τη θεραπαινίδα αυτής, την παιδεία μπορούν να βοηθήσουν στην συγκρότηση μιας υγιούς προσωπικότητας που θα μπορεί να αντιμετωπίζει κάθε κρίση. Ο φόβος και τα παράγωγά του ας μην μάς κυριαρχήσουν. Διαφορετικά θα δικαιωθεί η θέση του Γάλλου φιλόσοφου Εντγκάρ Μορέν:

«Η απειλή έχει μπει στη ζωή μας, έγινε ο δεύτερος εαυτός μας και όλοι τρέχουμε να σώσουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας, που μπορεί να παραμένει ακόμη αλώβητο».

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/ 









Ο Σπύρος Γραμμένος στον Ορφέα κάθε Σάββατο

 

Ο Σπύρος Γραμμένος στον Ορφέα κάθε Σάββατο

 

Ο Σπύρος Γραμμένος βάζει σε μία σειρά τα τραγούδια του, αλλά και τραγούδια άλλων δημιουργών που έχει ζηλέψει και τα παρουσιάζει στην μουσική σκηνή του Ορφέα, στην Φωκίωνος Νέγρη.

 

Κάθε Σάββατο, θα περνάει και κάποιος ακόμη απ' την σκηνή.

Συνεργάτες, φίλοι, συμπαθητικοί, αντιπαθητικοί, ακόμη και υποχρεώσεις, θα κάνουν την κάθε βραδιά διαφορετική.

Αυτό θα είναι και το στοίχημα.

 

Κανονίστε με την παρέα σας ή και μόνο με τον εαυτό σας, κλείστε τη θέση σας και ελάτε να δούμε που μπορεί να βγάλει ένα Σαββατόβραδο.

 

Από 16 Οκτωβρίου και κάθε Σάββατο, μέχρι τέλος Νοεμβρίου ή μέχρι το επόμενο lockdown.

 

Τα λέτε!

 

 

Μουσική σκηνή Ορφέας

Τηλέφωνο κρατήσεων 21 0866 8544

 

Φωκίωνος Νέγρη 25, Αθήνα

https://www.facebook.com/orfeas.cafe/

 

Κάθε Σάββατο

Ώρα έναρξης   21:30

Συμμετoχή: 6 ευρώ

Facebook event: https://www.facebook.com/events/472029507263378/

 

 

ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ - ΑΦΙΣΑ ΓΙΑ INTERNET.jpg

 


--

ΧΑΡΙΤΑ ΜΗΝΗ "Εξαγνισμός"

 

Εξαγνισμός

Αν σε προσβάλλει, ανθρωπάκο, το γυμνό κορμί μου την ώρα που ρουφά θαλασσινή δροσιά και ηλιαχτίδες, μια χούφτα αλμυρό νερό πάρε στα δυο σου χέρια στο πρόσωπό σου ρίξ'τηνε. εξαγνισμό θα φέρει. Αν σε σοκάρει το αιδοίο μου, θυμίσου την πύλη που σε γέννησε και σένα. Η θάλασσα γυμνής θεάς βασίλειο την λέγαν Πελαγία και Μαρίνα αιδοία και γενέτειρα εύπλοια και Κυθέρεια θεών ιερά αγάλματα λούζονταν στα νερά της. Αν πάλι το μπουρκίνι μου θυμό σου φέρνει, σκέψου δεν είν' το σώμα μου βορά για βλέμματα αδηφάγα. Είν' άγαλμα της Ίσιδας με πέπλο καλυμμένο μονάχα οι μύστες είδανε τη θεϊκή θωριά του. Αν δεις την Ίσιδα ορθή στα κύματα να στέκει, προσκυνητές να λούζονται στον κόλπο του Φαλήρου καθώς βαδίζουν προς τη γη την εύφορη της Ελευσίνιας Μάνας ρίξε πάνω σου θάλασσα, μικρέ μου ανθρωπάκο, μήπως κι εσύ στα ιερά Μυστήρια να μπεις τα καταφέρεις. Στίχοι: Χαρίτα Μήνη, www.hmeenee.com Βιντεοσκόπηση-επεξεργασία βίντεο: Ανδριάνα Μπιρμπίλη