ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΕΛΙΤΣΟΣ "Η χιλιόχρονη ελιά στην Παλιόχωρα Αβίας"

 

Στην Παλιόχωρα Αβίας, πολύ κοντά στον οικισμό και περίπου εξήντα μέτρα ανατολικά του μικρού ναού του Αγίου Δημητρίου και της παρακείμενης πλατείας, υπάρχει η γνωστή σε όλους τους ντόπιους Χοντρή Ελιά. Πρόκειται για μια ελιά εντυπωσιακή, ποικιλίας κορωναίικης, η οποία εξακολουθεί να καρποφορεί, παρά την εμφανώς μεγάλη ηλικία της. Στον κορμό της φέρει πολλές σπηλαιώσεις (κουφάλες) μεγάλου μεγέθους, στις οποίες χωρούν δυο-τρία άτομα.

Πρόκειται για ένα μνημειακό δένδρο, απροσδιόριστης ηλικίας, το οποίο στέκει εκεί για πολλούς αιώνες. Έχει επιβιώσει από δυσμενείς κλιματικές μεταβολές αλλά και από επιδρομές κατακτητών. Το έχουν σεβαστεί οι μέχρι τώρα δεκάδες ιδιοκτήτες του. Για τους κατοίκους της περιοχής αποτελεί πλέον ένα σταθερό τοπόσημο. Η έκφραση Χοντρή Ελιά προσδιορίζει με σαφήνεια την τοποθεσία και θεωρείται μικροτοπωνύμιο. Αποτελεί πιθανότατα το αρχαιότερο δένδρο του ελαιώνα που περιβάλλει το χωριό και είναι προφανές, ότι ο υπολογισμός της ηλικίας του θα αποτελέσει ασφαλές τεκμήριο για την ηλικία του ελαιώνα της περιοχής.

Υπάρχει και μια δεύτερη «χοντρή» ελιά ιδιοκτησίας Γ. Κουκούτση, την οποία δεν μελετήσαμε. Μια τρίτη ελιά, η οποία φέρει επίσης τον τίτλο Χοντρή Ελιά, βρίσκεται στη θέση Πληβινά ή Μπακετέα μαντρί αλλά είναι μικρότερων διαστάσεων από τις άλλες δύο.

Η ηλικία μνημειακών ελαιοδέντρων δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί με ακρίβεια, παρά μόνο κατά προσέγγιση. Ένας χονδρικός υπολογισμός μπορεί να γίνει αν είναι γνωστά ορισμένα φυτομετρικά στοιχεία, όπως η περίμετρος του κορμού, η μέγιστη ακτίνα και ο ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης του δένδρου. Αλλά και πάλι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Αφενός το σχήμα του κορμού των ελαιοδέντρων είναι ασύμμετρο και στο εσωτερικό τους σχηματίζονται σπηλαιώσεις. Κατά συνέπεια, δεν διακρίνονται οι γνωστοί ετήσιοι δακτύλιοι που αποτελούν ασφαλές κριτήριο δενδροχρονολόγησης. Αφετέρου ο ρυθμός ανάπτυξης διαφέρει από τόπο σε τόπο. Εξαρτάται από την ποικιλία, από τις κλιματικές και από τις θρεπτικές συνθήκες που έχει αντιμετωπίσει το δένδρο κατά τη μακρόχρονη διάρκεια της ζωής του. Συνήθως, ο ρυθμός αύξησης της ακτίνας υπολογίζεται σε 0,8 ως 1,5 mm ανά έτος. Αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις χαμηλότερων και μεγαλύτερων ρυθμών που φτάνουν ως τα 3 mm ανά έτος.

Στην Καλαμάτα έχει εντοπιστεί και χαρακτηριστεί ως «διατηρητέο μνημείο της φύσης» μια αετονυχελιά Καλαμών, μητρικό δέντρο της ποικιλίας μπουράκλα (η οποία παράγει τις γνωστές επιτραπέζιες μαύρες ελιές Καλαμάτας) περιμέτρου 8 μέτρων και διαμέτρου 2,56 μ. Μετριοπαθείς υπολογισμοί, με ρυθμό ανάπτυξης ρ=1,6 mm/έτος, την φέρουν να έχει ηλικία 800 ετών. Σε άλλο υπολογισμό, με την επισφαλή μέθοδο της δενδροχρονολόγησης μόνο των εξωτερικών δακτυλίων καθώς οι εσωτερικοί δημιουργούν σπηλαιώσεις (κουφάλες), η ηλικία της εκτιμήθηκε στα 1.733 έτη.

Απόπειρα χρονολόγησης

Πριν από 25 χρόνια περίπου η χοντρή ελιά της Παλιόχωρας μετρήθηκε από τον αείμνηστο Ανδρέα Λ. Κοτσώνη (1921-2008) και βρέθηκε να έχει περίμετρο 6,53 μ. κατά μέσο όρο. Η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε ακτίνα 1,0398 μ. ή 1.040 mm. Αν θεωρήσουμε ότι είχε ρυθμό ανάπτυξης παρόμοιο με της καλαματιανής ελιάς, δηλαδή ρ=1,6 mm/έτος, η ηλικία της υπολογίζεται στα 1040/1,6=650 έτη. Ενδεχομένως όμως ξεκίνησε τη ζωή της ως αγριελιά και εμβολιάστηκε αργότερα σε κορωναίικη. Δεδομένου πως οι αγριελιές αναπτύσσονται βραδύτερα από τις ήμερες, δεν είναι εξωπραγματικό να θεωρήσουμε ότι είχε ρυθμό ρ=0,8 mm/έτος. Σε αυτή την περίπτωση η ηλικία της υπολογίζεται στα 1040/0,8=1.300 έτη. Συνεπώς, το πιο πιθανό είναι η πραγματική της ηλικία να βρίσκεται κάπου ανάμεσα στις προηγούμενες, δηλαδή γύρω στα χίλια έτη.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση δεν παύει να είναι ένα μνημειακό φυτό, το οποίο υπήρξε «αυτόπτης» μάρτυρας όλων των ιστορικών γεγονότων της τελευταίας χιλιετίας. Αν αναλογιστούμε, ότι από τα χρόνια του βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Ζ΄ Πορφυρογέννητου (913-959) μνημονεύεται η νότια Πελοπόννησος για τις περίφημες ελιές της, τότε δεν αποκλείεται η Χοντρή Ελιά της Παλιόχωρας να υπήρχε στον ελαιώνα της περιοχής που αναφέρει ο λόγιος αυτοκράτορας.

Και αν όχι από τόσο παλιά, οπωσδήποτε υπήρχε στα χρόνια της φραγκοκρατίας (13ος -14ος αιώνας), στα χρόνια των Βιλεαρδουίνων και της Πριγκηπέσας Ιζαμπώς. Αποτέλεσε τμήμα της Βαρονίας της Μαντίνειας, η οποία αναφέρεται ως το 1415 που οι βυζαντινοί την πολιορκούν και την καταλαμβάνουν. Από το κάστρο της Μαντίνειας την αντίκρισε ο Ενετός διοικητής της Μάνης, όταν μετέφερε την έδρα του εδώ την περίοδο 1470-1479 και πιθανόν στον ίσκιο της στρατοπέδευσε το στράτευμα του Κορκόντηλου Κλαδά στα 1480 που κατέλαβε την περιοχή κατά την αποτυχημένη επανάστασή του.

Βίωσε όλες τις μετέπειτα προσπάθειες των παππούδων μας να ελευθερωθούν στα χρόνια της σκλαβιάς και τους έθρεψε με τους καρπούς της και με το λάδι της στα δύσκολα εκείνα χρόνια. Οι κατά καιρούς ιδιοκτήτες της την σεβάστηκαν και εκείνη τους το ανταποδίδει καθώς συνεχίζει να καρποφορεί μέχρι σήμερα.

Φέτος, όπως φαίνεται και στην φωτογραφία, είναι περιποιημένη και προσεκτικά κλαδεμένη. Ας συνεχίσουμε να τη σεβόμαστε. Είναι ένα ζωντανό μνημείο του παρελθόντος του χωριού μας!

Θοδωρής Μπελίτσος, 17.09.2021

*Παλιότερη δημοσίευση με τίτλο: «Η μνημειακή ελιά της Παλιόχωρας. Απόπειρα χρονολόγησης», εφ. «Μανιάτικη Αλληλεγγύη» 80 (Νοέμβριος 2005) και Θ. Μπελίτσος «Εν Αβία» 2016, σελ. 205-206.


Πηγές:

Νίκος Μιχελάκης, «Μνημειακά ελαιόδενδρα: Προστασία και αξιοποίηση», Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου «Η ελιά και το λάδι από την αρχαιότητα έως σήμερα», ΚΕΕΛ Ακαδημίας Αθηνών-19, Αθήνα 2003, σελ. 325 κ.επ.

Π. Μπαζίγος, «Η Ελιά της Καλαμάτας», Έκφραση 37 (2001).

Ανδρέας Κοτσώνης, «Η χοντρή ελιά», Ιθώμη 41-42 (Μάρτιος 1998), σελ. 183.






Όλγα Αχειμάστου "Αγάπης, Πίστεως, Ελπίδος και Σοφίας."


Ανοίγεις μονοπάτι που θα δίνεις
δίχως να περιμένεις ‘πιστροφή
ποτίζεις τις γλαστρούλες κει του δρόμου
ως να ‘ναι η δική σου η αυλή.

Φτάνει η βροχή της πίστης να ποτίσει
όλα του κόσμου διψασμένα πετεινά
και με σοφία τότε θ’ αγκαλιάσεις
του κόσμου πονεμένα τα κορμιά.

Ψωμί. Το μοιραζόμαστε με όλα
της γης τα υπαρκτά και ζωντανά
κλείνουν ξεχειλισμένες αποθήκες
μόν’ μάνα βρέχει καθημερινά.

Η αδειοσύνη της ψυχής γεμίζει ρόδα
χέρια χαϊδεύουν δέντρα και βουνά
μάτια ζυγιάζουν τόση ομορφάδα
που ύμνους μου συνθέτει η καρδιά.

Η ελπίδα είναι εκεί να συντροφεύει
τις άλλες τρεις για να μην είναι μοναχιά.
Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα και Σοφία
πετράδια παραμένουν φωτεινά.

Αλήθεια μόνο χορταίνει την αγάπη
δεν είναι ψέμα η ευτυχία στην καρδιά.
Δεν είν’ ανάγκη να μιλάμε με τις λέξεις,
μόνο να τραγουδάμε σαν πουλιά.

Όλγα Αχειμάστου








ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣ - Τρία ποιήματα από την ποιητική συλλογή «Πρώτη Δημοτικού και άλλα» (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)

 

Νίκος Παπάνας - Τρία ποιήματα από την ποιητική συλλογή
«Πρώτη Δημοτικού και άλλα»
(Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)



ΚΙΝΕΖΙΚΟ ΤΣΑΪ

Μετανάστευσε, λοιπόν, ο ουρανός

στην κούπα ετούτη
─ τρέμω και να σ’ αγγίξω.
Άφθαρτη παρουσία στην καθημερινή φθορά μου,
δέρμα που κληρονόμησε τα μυστικά των αστεριών,
ευφροσύνη που μου δίνεται μονάχα στάλα στάλα.
το τσάι αυτό ποτέ να μην τελειώσει.

****


ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Όταν μεγαλώσω, θα γίνω αστροναύτης
να σε κοιτώ από ψηλά.

Όταν μεγαλώσω, θα γίνω λαχειοπώλης
να βρω με ποιο λαχείο θα σε κερδίσω.

Όταν μεγαλώσω, θα γίνω ένα μικρό σκυλάκι
μέρα νύχτα να σ’ ακολουθώ.

Όταν μεγαλώσω, φοβάμαι ότι θα σε προδώσω
κι όταν το μετανιώσω, θα’ ναι αργά.

****

ΑΠΕΞΑΡΤΗΣΗ

Ποιος θα επινοήσει,
γιατί δεν ωφελεί, όσο κι αν προσπαθώ,
να μη σε συλλογίζομαι.

Ποιος θα επινοήσει,
νύχια μπηγμένα στις παλάμες
κι όμως, τα δάχτυλα νιώθουν ότι σε αγγίζουν.

Ποιος θα επινοήσει,
γιατί όλο οικοδομείς με την ανάσα μου
πύργους, λιμάνια, γέφυρες.

Ποιος θα επινοήσει
του έρωτα τη μεθαδόνη;



Βιογραφικά στοιχεία 

Από το 1988 ο Νίκος Παπάνας έχει δημοσιεύσει ποιήματα, μεταφράσεις ποιημάτων και δοκίμια για την ποίηση σε έγκυρα λογοτεχνικά περιοδικά. Είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Το 2004 έλαβε τιμητική διάκριση από το Σύνδεσμο Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας. Το 2019 κυκλοφόρησε η ποιητική του συλλογή «Πρώτη δημοτικού και άλλα» (Εκδόσεις Ιωλκός).

Γρηγορία Πελεκούδα "Ατιτλο"



Εσύ εγώ και το ποίημα
έρχεσαι και ξανάρχεται 
καμακώνει το λόγο 
με πνοή εξέγερσης 
κι η αντίδρασή σου 
δεν έχει τίποτα άλλο 
παρά ένα ρομαντισμό 
πως χτίζεται ένα όνειρο 
όταν σαρώνεται 
μέχρι εσχάτων; 
Το κοιτάς με απόγνωση 
όταν τα κύματα σαρώνουν 
όσα έκτισες πάνω στην άμμο 
σε μια χώρα κατεχόμενη 
όλα στήνονται σε παράταξη 
κι΄όλοι πάνε αδιάβαστοι. 
Μα ευτυχώς που υπάρχουν 
πάρκα λογοτεχνίας 
ανθολογίας ποιήματα, 
και μια πένα να καρφώνει 
τις κραυγές του ήλιου 
όταν κοιτάς την απέραντη θάλασσα 
τη ζωή να μπαίνει να βγαίνει 
ολόγυμνη, 
αυτό κι αν είναι ποίημα. 

Γρηγορία Πελεκούδα




Παρουσίαση του βιβλίου "ΛΙΛΙΘ και ΛΑΣΘΙΝΙΑ" του Μιχάλη Κ. Γριβέα




Οι Εκδόσεις Ελκυστής σας προσκαλούν στην παρουσίαση στην Αγία Παρασκευή του βιβλίου “ΛΙΛΙΘ και ΛΑΣΘΙΝΙΑ” του ΜΙΧΑΛΗ Κ. ΓΡΙΒΕΑ 
την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2021 
στις 19:30 
στο Café CACTI (Αγίου Ιωάννου 48), 
Αγία Παρασκευή.

Χαιρετισμό θα απευθύνει ο ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών.
Την εκδήλωση θα συντονίσει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, Μαθηματικός-Συγγραφέας.
Το βιβλίο θα παρουσιάσει η ΛΙΤΣΑ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Φιλόλογος-Ποιήτρια.
Αποσπάσματα θα διαβάσουν η ΜΑΝΙΑ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ, Σοπράνο, η ΜΕΜΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, Ηθοποιός, και ο ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ, Συγγραφέας.
Θα συνοδεύσουν μουσικά την παρουσίαση οι SON LATINOS, Περουβιανό Group.







ΛΙΑ ΣΙΩΜΟΥ - ΤΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ "ΜΑΓΙΟΣΤΕΦΑΝΟ"



ΣΑΝ ΜΠΑΛΑΝΤΑ

  

Έφερε ο άνεμος θαρρείς μια γεύση απ’ αλμύρα

αερικό απ’ τη θάλασσα, πνοή αλαργινή

και γύρισες μέσα στου νου, σβησμένα τα φιτίλια

φλόγα απ’ αγάπη κι αίσθηση π’ ακόμα λες και ζει.

 

Δεν ήσουνα δα κάποτε σαν ήλιος και σαν πούλια

σελήνης το γαλήνιο φως, τροχιά κάποιου αστεριού

που χάθηκε στον ουρανό, στης νύχτας τα κοχύλια

απρόσιτη, ακατάληπτη γραμμή χρυσού;

 

Δεν ήσουνα σαν του κλήδονα, ανείπωτα τα πάθη

ευχές κι ελπίδες κι όνειρα πλεγμένα στις σκιές

όλα του νου τα ποθητά και της καρδιάς τα λάθη

όλα, σφραγίδα που μου καίει ενδότερες πτυχές;

 

Ω, δε θα πάρει ο άνεμος τη γεύση απ’ την αλμύρα

αερικά και θάλασσα σμίγουν ηδονικά

χάνονται στον ορίζοντα, στα σύννεφα τα γκρίζα

μου παίρνουνε και τ’ όραμα και μένει ερημιά.

 

Ξανά και πάλι θε να ’ρθει η θύμηση σαν πνεύμα

ξανά και πάλι η ερημιά μες στη γωνιά θα ‘ρθει

θε να γυρνάς στις γειτονιές σαν βούρκωμα στο βλέμμα

και σαν μπαλάντα στην καρδιά η αγάπη θε να ζει.

 

 


 

ΑΠΕΙΡΟΥ ΥΠΟΣΤΑΣΗ

 

Μάζεψα τόση αγάπη μέσα μου

μάζεψα τόση χαμένη ελπίδα

τη γη που πατώ την έσπειρα όνειρα

η ζήση μου έγραψε κάποια ιστορία.

 

Άνοιξης γεύση επότισε τ’ όνειρο

Μαγιού η χαρά της σκέψης μου μύρα

το δάκρυ αν κύλησε έσμιξε ανάσταση

στον ήχο του κόσμου η πνοή μου μια λύρα.

 

Χρόνια και χρόνια, γης τα θεμέλια

αιώνες θαρρείς και απείρου πορεία

διαβήκαν στου νου την όμορφη υπόσταση

στην ύπαρξη μου σφραγίδα η μαγεία.

 

Ω, το ταξίδι που τ’ άμοιρα βήματα

αχνάρια της σκέψης πάντα διαβήκαν

ω, της πορείας το άγνωστο ορόσημο

θάμβος, ελπίδα τη ζήση γεμίσαν.

 

Κι εμέ η ψυχή μου απείρου υπόσταση

υφή ενός βράχου αιωνίου

μια ύλη την πότισε, μια ύλη την έθρεψε

παρέμειν’ ανάσα το θείου.

 

Ναι, η μαγεία της ζήσης είν’ άσπιλη

δράμα και θλίψη δεν την πειράζει

σπόρος ονείρου η φύση μου, άδολη

πάντα για με μια αυγή θα χαράζει.



 

ΕΝΑ ΟΝΕΙΡΟ ΓΡΑΦΕΙ ΤΟΝ ΥΜΝΟ

 

Μου χρωστάς την αγάπη που ένιωσες

την αγάπη που καίει την καρδιά σου

μου χρωστάς τα ονείρατα π᾽ έσβησες

μου χρωστάς τα πικρά όνειρά σου.

 

Επερίμενα χρόνια μιαν άνοιξη

και τα χρόνια μακριά σου κυλούσαν

κι αν μια στάλα την όψη σου αντίκριζα

σαν βροχούλας δροσιά την κρατούσα.

 

Μας χώρισαν τους δρόμους οι άνθρωποι

κι οι άνεμοι της γης μάς ενώσαν

μας χαράξαν σε βράχο δυο άγγελοι

τις καρδιές σε σφραγίδα τύπωσαν.

 

Αγαπάω τον ήλιο, τη θάλασσα

κάπως έτσι αγαπάω και σένα

κι αν μικρή η αγκαλιά δεν μας χώρισε

μες στον νου μας είν’ όλα γραμμένα.

 

Μη θαρρείς πως ποτέ δε τραγούδησα

της χαράς μου την άνομη ελπίδα

σαν παλιά και σαν τώρα τη ζήτησα

μες στα στήθη την έχω πυξίδα.

 

Κι όταν έλθει με θλίψη ένα σούρουπο

κι αν η αυγή δε μου φέρει τον ήλιο

κάποια μνήμη ανάρια σαν σύννεφο

ένα όνειρο γράφει τον ύμνο.

 

Μια μπαλάντα στη μνήμη γεννήθηκε

θυμιατό στη χαρά της αγάπης

του αυλού μου γλυκό το τραγούδισμα

μια ειρήνη στη δίνη της ζάλης.

 

Ουτοπία του ονείρου το κέρασμα

φεγγαρόλουστο πνεύμα αιθάλης

τι πειράζει όλο κι αν χάνεται

σ’ αγκαλιάζει με γλύκα αγκάλης.

 

 

 Πίνακες : Christian Schloe art







 

PENTESILEA ROAD – “Stains” (feat. Michele Guaitoli), από το άλμπουμ “Pentesilea Road”

 

PENTESILEA ROAD – “Stains” (feat. Michele Guaitoli) 

Δείτε το  lyric video 

https://www.youtube.com/watch?v=o7Qin9us2KM 


 

 

Vito F. Mainolfi - Guitars & Fretless Bass 

Michele Guaitoli - Vocals 

Ezio Di Ieso - Piano & Keys 

Alfonso Mocerino - Drums 

Lyrics Video by Randall Hammer 

 

Οι “Pentesilea Road” είναι ένα progressive rock συγκρότημα από την Ιταλία. 

Στις 26.02.2021 το συγκρότημα κυκλοφόρησε το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ του, 

με συμμετοχή των Ray Alder και Mark Zonder των Fates Warning. 

 

Κυκλοφορεί σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες και σε digipack στις παρακάτω διευθύνσεις 

BandCamp - Pentesilea Road 

https://dutchmusicworks.bandcamp.com/merch 


 

” που είναι διαθέσιμο για μετάδοση.

 

Official links 

 

https://www.facebook.com/pentesilearoad 

https://pentesilearoad.bandcamp.com/album/pentesilea-road-2 

https://www.youtube.com/channel/UCKeoz8TsveQC6MOzQPysoKA 

https://open.spotify.com/artist/2dfuaABjoufPDGwPHAp090?si=WrdQZTXzSVCAKXihhtdeGQ