Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά "Για τον Μίκη"

 


Μίκη,

Άκουσα το χαμό σου.

Στην αρχή τα έχασα, στάθηκα για λίγο να καλοσκεφτώ: τι χάνουμε Έλληνες;

Ένα δάκρυ περίσσεψε και κατρακύλησε στο μάγουλό μου.

Μα γιατί να κλάψω, η ζωή έχει αξία αν τη ζήσεις και ο Μίκης έζησε ,πάλεψε μαζί της δημιουργώντας.

Πάλι έκανα μια σκέψη: τώρα ποιος ,ποιος θα φτάσει το μουσικό ανάστημα του Μίκη;

Άφησε σπουδαία παρακαταθήκη και θα βρεθεί εκείνος, εκείνοι που θα συνεχίσουν να σέρνουν το χορό με φιλοτιμία, προσπάθεια, ασίγαστο πάθος ,με γνώσεις πολλές όπως εκείνος.

Εκείνος! Ένας Άξιος στην κορυφή. Γιατί προχωρούσε χωρίς πισωγυρίσματα ,αγωνιζόταν ,δεν μπερδεύονταν στα δίχτυα του φόβου, του τρόμου, της απαγόρευσης, δημιουργούσε, μόνο δημιουργούσε .

Άκουσα το χαμό σου.

Στην αρχή τα έχασα, στάθηκα για λίγο να καλοσκεφτώ: ποιον χάνουμε κόσμε!

Δεν χάνουμε αυτόν που ένα σχεδόν αιώνα ήταν παρών.

Δεν χάνεται μια προσπάθεια, που χαρακτηρίζεται επική.

Δεν χάνονται οι άνθρωποι που ήρθαν στη ζωή για να γράφουν σελίδες επιτυχιών, που ήξεραν να σηκώνουν την ευθύνη στη δική τους πλάτη .

Μίκη μας, Μίκη όλου του κόσμου εσύ θα ταξιδεύεις στην αιωνιότητα και οι γενιές τούτες κι αυτές που θα 'ρθουν, με το έργο σου θα ζουν και θα πορεύονται σε κάθε γωνιά της γης ,όπως εσύ άνθρωπος ,δημιουργός, αγωνιστής ,κοσμοπολίτης.

Φεύγεις και η μουσική σου, γεμίζει τον αγέρα

Φιλιώνει τους Έλληνες σε τούτο τον τελευταίο χαιρετισμό

Κι αν πολλές έννοιες κλονίζονται, η παρακαταθήκη σου για τη μουσική και το συμφέρον του λαού σου, θα ανθεί και θα καρπίζει.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά
Φιλόλογος, συγγραφέας, ποιήτρια, κριτικός








"Καλοκαιράκι" Τραγούδι της Αναστασίας Βασιλειάδου σε Στίχους Άθω Χατζηματθαίου & Μουσική Βασίλη Τσουρακά

 


Καλοκαιράκι
Στίχοι Άθως Χατζηματθαίου
Μουσική Βασίλης Τσουρακάς
Τραγούδι Αναστασία Βασιλειάδου

Καλοκαιράκι

Ήτανε καλοκαίρι
κι ο ήλιος τραγουδούσε
στην άμμο συντροφιά
μου κράταγες το χέρι
στα μάτια με κοιτούσες
γλυκιά μου ζωγραφιά.

Καλοκαιράκι , καλοκαιράκι
στην αγκαλιά σου
κάνω μπανάκι…
έλα μωρό μου,
μην κάνεις πίσω
σαν λουλουδάκι
κάνε ν’ ανθίσω...

Ήτανε καλοκαίρι
που μου πες το αντίο
μάτωσε η καρδιά
σαν μου ’σφιξες το χέρι
μες στην καρδιά μου κρύο
Πάλι και παγωνιά

Καλοκαιράκι , καλοκαιράκι
στην αγκαλιά σου
κάνω μπανάκι…
έλα μωρό μου,
μην κάνεις πίσω
σαν λουλουδάκι
κάνε ν’ ανθίσω...

Στο κύμα τ' αφρισμένο
ένα φιλί σου πήρα
Και στην καυτή αμμουδιά
μου ' κλεψες την ζωή
Μέθυσε το κορμί
κι ανοίξαν οι ουρανοί

Καλοκαιράκι , καλοκαιράκι
στην αγκαλιά σου
κάνω μπανάκι…
έλα μωρό μου,
μην κάνεις πίσω
σαν λουλουδάκι
να ξανανθίσω...









Ρίχαρντ Στράους ( 11 Ιουνίου 1864 – 8 Σεπτεμβρίου 1949 )

 

Ο Ρίχαρντ Στράους (Richard Georg Strauss, 11 Ιουνίου 1864 – 8 Σεπτεμβρίου 1949) ήταν Γερμανός συνθέτης της ύστερης ρομαντικής περιόδου. Είναι γνωστός για τις όπερές του, μεταξύ των οποίων Ο Ιππότης με το Ρόδο και η Σαλώμη, τα λήντερ, ιδιαίτερα τα Τέσσερα Τελευταία Τραγούδια, και τα συμφωνικά ποιήματα και άλλα ορχηστρικά έργα, όπως τα Θάνατος και Εξαΰλωση, Τα Φαιδρά Καμώματα του Τιλ Οϊλενσπίγκελ, Τάδε Έφη Ζαρατούστρα και Μεταμορφώσεις.

Γεννήθηκε στο Μόναχο το 1864, όπου και σπούδασε. Έκανε πολλές επιτυχείς περιοδείες στην Ευρώπη και στην Αμερική. Διακρίθηκε ως ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας. Χαρακτηρίστηκε «ο μουσουργός με τη μαγική μπαγκέτα». Συνέθεσε πολλά τραγούδια, μουσική δωματίου και συμφωνικά ποιήματα, όπως τα Δον Ζουάν, Μάκβεθ, Δον Κιχώτης, Οικογενειακή συμφωνία κ.ά. Από τα μελοδράματά του αναφέρουμε τα: Αριάδνη εν Νάξω, Σαλώμη και Ηλέκτρα. https://el.wikipedia.org/



Ρίχαρντ Στράους: Ο συνθέτης με τα πολλά πρόσωπα


Αναδημοσίευση από το http://www.tovima.gr/

Το πρωινό εκείνο του Απριλίου του 1945 ο Ρίχαρντ Στράους μελετούσε αμέριμνος στο ησυχαστήριό του στο Γκάρμις, ένα ορεινό θέρετρο στη Βαυαρία. Την ηρεμία του διέκοψε ο 17χρονος συνονόματος εγγονός του, ο οποίος, θορυβημένος από την παρουσία των αμερικανών αξιωματικών στη βίλα, όρμησε στο γραφείο του παππού του και του είπε: «Ελα γρήγορα, μας διέταξαν να φύγουμε σε 20 λεπτά!».
Ο συνθέτης καθησύχασε το παιδί και ατάραχος, με αργές κινήσεις, άνοιξε ένα συρτάρι και έβγαλε από μέσα διάφορα πιστοποιητικά που βεβαίωναν την ανακήρυξή του σε επίτιμο δημότη από διάφορες αμερικανικές πόλεις, καθώς και μερικά μουσικά χειρόγραφα. Ψηλός, ευθυτενής, στάθηκε στο κατώφλι του σπιτιού του και είπε στ' αγγλικά στους αμερικανούς αξιωματικούς: «Κύριοι, είμαι ο Ρίχαρντ Στράους. Ο συνθέτης του "Ιππότη με το Ρόδο" και της "Σαλώμης". Ορίστε, ρίξτε μια ματιά, αν θέλετε...». Ο επικεφαλής έκανε ένα βήμα πίσω αμήχανος. Μετά απ' αυτό όχι μόνο κανείς δεν ενόχλησε την οικογένεια του συνθέτη, αλλά λίγες ημέρες αργότερα ο ίδιος αξιωματικός και οι άνδρες του επέστρεφαν για δείπνο μαζί του. Σύντομα ο Ρίχαρντ Στράους και η σύζυγός του έπαιρναν τον δρόμο για την Ελβετία. Το 1948, μετά τη γερμανική «αποναζικοποίηση», ο συνθέτης κατεγράφη ως «μη ενοχοποιηθείς».
Η παραπάνω ιστορία αποτελεί τον επίλογο στην πολυσυζητημένη σχέση του Ρίχαρντ Στράους με το εθνικοσοσιαλιστικό καθεστώς της Γερμανίας, η οποία κατά καιρούς έχει πυροδοτήσει έντονες αντιπαραθέσεις. Περί τίνος επρόκειτο, άραγε; Συνειδητή ιδεολογική επιλογή; Ανθρώπινη προσπάθεια ενός πατέρα να προστατεύσει την οικογένειά του; Ουτοπική ελπίδα ενός μουσικού ότι θα μπορούσε ο ίδιος να επηρεάσει ευνοϊκά τις εξελίξεις στην τέχνη του;



Ο εικονοκλάστης «δημόσιος υπάλληλος»

Παρά την αυστηρά παραδοσιακή μουσική εκπαίδευσή του και την εμφάνισή του, η οποία παρέπεμπε σε «τακτοποιημένο» δημόσιο υπάλληλο, η δημιουργία του Ρίχαρντ Στράους προκάλεσε έντονες αναταράξεις. Τα «εικονοκλαστικά» συμφωνικά έργα του πυροδότησαν ανεξάντλητες αντιπαραθέσεις μεταξύ των ειδικών, ενώ οι όπερές του με τα τοληρά θέματά τους προκάλεσαν θύελλες διαμαρτυριών.

Συνθέτης της ύστερης ρομαντικής περιόδου, ο Ρίχαρντ Στράους γεννήθηκε στο Μόναχο στις 11 Ιουνίου 1864. Ο πατέρας του Φραντς ήταν ο πλέον περιζήτητος ερμηνευτής κόρνου στη Γερμανία και χάρη σε αυτόν έλαβε σφαιρική μουσική μόρφωση. Το 1872 και έχοντας στο μεταξύ περάσει ένα διάστημα παρακολουθώντας πρόβες της Αυτοκρατορικής Ορχήστρας του Μονάχου και μελετώντας θεωρία της μουσικής και ενορχήστρωση, άρχισε να σπουδάζει βιολί. Δύο χρόνια αργότερα άκουσε τις πρώτες όπερες του Βάγκνερ: τον «Λόενγκριν» και τον «Ταγχόιζερ». Ο πατέρας του όμως τον απέτρεψε από το να τις μελετήσει καθώς ο ίδιος αντιμετώπιζε με καχυποψία τα έργα του Βάγκνερ. Παρά την αναμφισβήτητη επιρροή του Φραντς Στράους στη διαμόρφωση της αισθητικής του γιου του, ο τελευταίος μεγαλώνοντας εξέφραζε τη λύπη του για την έχθρα του οικογενειακού του περιβάλλοντος απέναντι στα ανανεωτικά έργα του συνθέτη της μνημειώδους «Τετραλογίας».
Εχοντας παράλληλα σπουδάσει Φιλοσοφία και Ιστορία Τέχνης στο Μόναχο, ο Ρίχαρντ Στράους εγκαινίασε τη μουσική καριέρα του με τη σύνθεση και την παρουσίαση κάποιων συμβατικών συμφωνικών έργων, καθώς και με μια σειρά ρεσιτάλ πιάνου στο Βερολίνο. Εκανε ένα επιτυχημένο πέρασμα από το πόντιουμ, συνέχισε όμως το δημιουργικό έργο του στρεφόμενος σε πιο τολμηρούς μουσικούς δρόμους.
Το 1889 η παρουσίαση του έργου του «Δον Χουάν» άφησε το κοινό άναυδο: την επόμενη στιγμή οι μισοί επευφημούσαν ενώ οι άλλοι μισοί σφύριζαν αποδοκιμαστικά. «Τώρα καταλαβαίνω ότι έχω βρει τον δρόμο επάνω στον οποίο θέλω να βαδίσω με τη σταθερή πεποίθηση ότι ουδέποτε υπήρξε πραγματικός καλλιτέχνης που δεν αμφισβητήθηκε από την πλειονότητα των συγχρόνων του» σχολίαζε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Το 1905 με την όπερά του «Σαλώμη» ο Στράους πέρασε στην Ιστορία ως ο συνθέτης του πιο σκανδαλώδους θεάματος της γενιάς του. Η παρακμή και ο παθιασμένος ερωτισμός που απέπνεε ξένισαν την αστική κοινωνία της εποχής. Το έργο ανέβηκε στη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης τη μία βραδιά για να κατέβει την αμέσως επομένη κατόπιν οργισμένης αντίδρασης του κοινού. Στην πρεμιέρα της Δρέσδης η πρώτη ερμηνεύτρια του ρόλου αντιτάχθηκε στον περίφημο «Χορό των επτά πέπλων» αναφωνώντας: «Δεν πρόκειται να το κάνω. Είμαι μια αξιοπρεπής γυναίκα!».


Η επόμενη όπερά του, η «Ηλέκτρα», όχι μόνο αναζωπύρωσε το κλίμα έντασης αλλά δημιούργησε και νέες «ζώνες πυρός». Κατόπιν όμως, τόσο ξαφνικά όσο εγκαινιάστηκε, η φάση της ανατρεπτικής δημιουργίας του Ρίχαρντ Στράους τελείωσε. Αρχίζοντας από τον «Ιππότη με το Ρόδο» και συνεχίζοντας με την «Αριάδνη στη Νάξο», τη «Γυναίκα δίχως σκιά», την «Αιγυπτία Ελένη» και την «Αραμπέλα», που κάλυψαν το διάστημα από το 1911 ως το 1933, οι εν λόγω όπερες χάρισαν στον Στράους το ευγενικό χειροκρότημα του κοινού και την αποδοχή των κριτικών, οι οποίοι βέβαια δεν έκρυψαν την έκπληξή τους για την εντυπωσιακή στροφή του συνθέτη.


Τον Νοέμβριο του 1933, μερικούς μήνες μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, ο Στράους αποδέχθηκε τον διορισμό του στη θέση του προέδρου του Κρατικού Γραφείου Μουσικής ύστερα από πρόταση του Γκέμπελς. Μερικά χρόνια πριν, το 1924, ο μοναχογιός του Φραντς είχε παντρευτεί μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής χαρίζοντας στον συνθέτη δύο εγγόνια. Καθώς ουδέποτε έγινε μέλος του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος και εθεωρείτο μάλλον απολίτικος, αρκετοί υποστήριξαν πως ο λόγος που αποδέχθηκε την πρόταση ήταν για να προστατέψει την οικογένειά του. Αλλοι θεώρησαν βασικότερο λόγο την ελπίδα του ότι ο Χίτλερ, φανατικός βαγκνερικός και θαυμαστής του Στράους από την εποχή της «Σαλώμης», θα προωθούσε γενικότερα τον γερμανικό πολιτισμό.
Ο Στράους άφησε την τελευταία του πνοή στις 8 Σεπτεμβρίου 1949, σε ηλικία 85 ετών. Στη διάρκεια της ζωής του θεωρήθηκε ο σπουδαιότερος συνθέτης του πρώτου μισού του 20ού αιώνα: κανείς άλλος από την εποχή του Βάγκνερ δεν είχε πιο καίρια συμβολή στην ιστορία της όπερας. Τα ύστερα έργα του, βασισμένα «στον θεϊκό Μότσαρτ στο τέλος μιας ζωής γεμάτης ευγνωμοσύνη», έχουν καταγραφεί ως οι σημαντικότερες συνθέσεις σε σχέση με οποιονδήποτε άλλον 80χρονο συνθέτη...










ΕΒΙΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ "Χαρταετού Ανάβαση" - Ποιητική Συλλογή

 


Λίγα λόγια για το βιβλίο

Η ποιητική συλλογή «Χαρταετού Ανάβαση» ανθολογεί 67 ποιήματα και στιχουργήματα. Είναι μια πρώτη προσπάθεια να βγουν απ’ το συρτάρι και να τα μοιραστώ μαζί σας. Το εγχείρημα της ανθολογίας δημιουργήθηκε από την επιθυμία καταγραφής των σημαντικότερων ποιημάτων από την περίοδο της ενηλικίωσής μου μέχρι σήμερα. Διαβάζοντας την ανθολογία αυτή ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει μια εκκολαπτόμενη στιχουργό και συγγραφέα και να ταξιδέψει στον εσωτερικό της κόσμο. Έναν κόσμο γεμάτο όνειρα, προβληματισμούς, προσδοκίες , συναισθήματα που εκφράζονται μέσω της ποίησης. Γιατί όπως λέει κι ο μεγάλος Καβάφης «η ποίηση είναι φάρμακο της ψυχής». Αυτό είναι και για μένα.

Ε.Κ


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Όταν το 2013 η Εβίτα µου απέστειλε ηλεκτρονικά στίχους της, για να της εκφράσω την άποψη µου, της έγραψα: «Υπάρχει λυρισµός και εικονοκλασία στα ποιήµατά σου. Διαθέτεις µια έµφυτη ποιητική προδιάθεση που στοχάζεται πικρά και συµµετέχει µετέχοντας στην αγωνία της εποχής, την οποία µεταγλωττίζει σε ποιητικό σχήµα λιτής µορφής. Η γυναικεία σου αισθαντικότητα οδεύει κατ' ευθεία στην ουσία και µια ασίγαστη πίκρα που ενεδρεύει µέσα σου και µια άγρυπνη αυτοενδοσκόπηση σε παρωθούν σε ξεσπάσµατα πίκρας, δύναµης ή περισυλλογής, που κυριαρχούνται από ειλικρίνεια και αυθορµησία. Και όλα τούτα γίνονται ποιήµατα που µεταφέρουν µε εκφραστική σιγουριά έναν βαθύ συναισθηµατικό απόθεµα από εσωτερική θλίψη. Μέσα από τα ποιήµατά σου αναδύεται ξεκάθαρα και σ' όλη της τη µεγαλοπρέπεια η λυρική και γνήσια ποιητική φωνή σου, που µετουσιώνει τον αναγνώστη και τον οδηγεί σε κόσµους άλλους, αληθινούς.

Οµολογώ πως µε έχει ελκύσει ο αυθορµητισµός και η ειλικρίνειά των στίχων σου και µε συγκίνησαν παράλληλα. Τα δυο πιο πρόσφατα ποιήµατά σου τα βρίσκω πιο ώριµα και πιο µεστά από εκείνα που έγραψες πιο παλιά. Να προσπαθείς πάντα ν' αποφεύγεις τις κοινοτυπίες και ν' αλιεύεις στη θάλασσα της πρωτοτυπίας, απ' όπου ν' αντλείς τις ποιητικές εικόνες, το συµβολισµό και γενικά τα εκφραστικά σου µέσα. Όπως κάνεις, για παράδειγµα, µε τους πιο κάτω στίχους: «σηµαίνουν τα ρολόγια κουρασµένα», «ουρλιάζει η σιωπή µου».

Σου εύχοµαι αίσιον πλουν στον ωκεανό της ποίησης...»

Το 2020 και συγκεκριμένα την 1η Νοεμβρίου, πήρα ηλεκτρονικό µήνυµα της στο οποίο µου έγραφε: «Αποφάσισα να κάνω το όνειρο µου πραγµατικότητα και να προχωρήσω µε την ποιητική συλλογή που από χρόνια θέλω να δηµοσιεύσω. Έχουν µαζευτεί πολλά και θα ήθελα τη γνώµη σας ως γνώστης του θέµατος. Είχαµε µιλήσει και παλιά (2013) γι αυτό το θέµα, όταν ακόµα έγραφα σε πιο ελεύθερο στίχο κυρίως. Τώρα έχω προσανατολιστεί κυρίως σε κυπριακό και µου βγαίνει αβίαστα. Έχω βέβαια διάφορα και θέλω πλέον µια ειδική γνώµη για να προχωρήσω σε έκδοση, την πρώτη µου προσπάθεια αφού γράφω από το 1997. Εβίτα Κωνσταντίνου 5 ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ ΑΝΑΒΑΣΗ Μπορείτε µήπως να µε βοηθήσετε σε αυτό; Θα το εκτιµούσα ιδιαιτέρως.»

Χάρηκα για την απόφαση να προχωρήσει στην έκδοση των ποιηµάτων της και αφού την ευχαρίστησα για την εµπιστοσύνη, µου τα απέστειλε και τη βοήθησα. Οµολογώ ότι εντυπωσιάστηκα, διαπιστώνοντας την ανοδική της πορεία σε σχέση µε τα προηγούµενα ποιήµατα τα οποία µου είχε αποστείλει το 2013. Γοητεύτηκα από τα ερωτικά ποιήµατα της συλλογής, στάθηκα µε θαυµασµό µπροστά στους λυρικούς, λιτούς και ενίοτε καυστικούς αλλά και γνωµικούς στίχους, γέλασα µε το λεπτό χιούµορ των σατιρικών ποιηµάτων, χάρηκα τη µουσικότητα και τον ρυθµό των ποιηµάτων στην κυπριακή διάλεκτο.

Εύχοµαι στην Εβίτα καλή και παραγωγική συνέχεια µε πολλές εµπνεύσεις και πολλές άλλες ποιητικές καταθέσεις.

Νίκος Πενταράς

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ 

ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΤΙΧΟ

ΑΓΑΠΗ

Σαν έπειτα από βροχή και µαύρο σκότος
φύτρωσε και κάρπισε στη µικρούλα ψυχή µου
γελαστό το ουράνιο τόξο άνθισε ξανά η χαρά µου
άνοιξη µοιάζει να 'ρχεται
κι ας µας καίει η κάψα του καλοκαιριού
όµως η αύρα δροσερή χαϊδεύει τα µαλλιά µου
που κυµατίζουν αρµονικά στο ρυθµό της αγάπης.

Μα για στάσου…
Σαν τ' αυτί σου στήσει καρτέρι
µια µελωδία όντως µαγική τη συλλαµβάνει
την πιάνει επ' αυτοφώρω να προσηλυτίζει το θλιµµένο µου είναι
να το τραβάει απ' τα σκοτάδια και το βούρκο
και το σέρνει µαζί της στον κόσµο του απέραντου γαλάζιου.

Τραγουδά η ψυχή µου ντουέτο µε τον ήλιο
χορεύει η καρδιά µου παρτενέρ µε το φεγγάρι
στεφανωµένη µε λουλούδια, ντυµένη στα λευκά. Το βλέπω η αγάπη έχει λάµψει πια… 2

4-7-98


ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ ΜΥΣΤΙΚΑ 

Ολόγιοµο φεγγάρι... 
Νύχτα που κρύβεις µυστικά 
Έλα κ σκέπασε απόψε της µοναξιάς την κρύα ανατριχίλα 
Σκέψη µου τρελή κι αλλοπαρµένη 
Η νύχτα λαίµαργα σε περιµένει 
Κόλπα στα σίγουρα γυρεύει 
Φύγε αλάργα... φύγε τώρα... να προσέχεις
 Φόρα για µένα τα καλά σου 
Γύρνα κεφάτη την αυγή 
Στο φως να µείνεις µη χαθείς
 Στο φως που ξέρεις τι γυρεύεις. 
 29-01-15


Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ 

Ξεκίνησα µ' ανηφοριές δύσκολα µονοπάτια 
πέρασα µέσ' από βροχές και άγονα χωράφια 
τσακίστηκα, πληγώθηκα , το αίµα ρέει ποτάµι 
µα εγώ εκεί... στο πείσµα µου... να συνεχίζω πάλι. 
Βροχές, χαλάζι κι αστραπές όλα τον δρόµο κλείναν 
ο αγέρας απ' τo µένος του ξεγύµνωνε τα δέντρα. 

Παντού σκοτάδι κι έρεβος κι οµίχλη βασιλεύει 
µα µια µικρή και τρυφερή ψυχούλα αναζητάει 
το φως, το γέλιο, τη χαρά και τη λιακάδα µέρα. 
Ξάφνου ένα κύµα γλυκασιάς µυρίζει όλη η πλάση 
τον χαλασµό και τις βροχές πέρα απ' τα βουνά 
τα στέλνει και ψιθυρίζει µες στ' αφτί του ήλιου 
να προφτάσει να τρέξει να σκορπίσει πια 
παντού αγκαλιές λουλούδια. 

Τώρα στον δρόµο που περνώ, χαµογελούν κι οι πέτρες 
όλα αστράφτουν οµορφιά και πληµµυρίζουν χάρη 
πετάνε ξέγνοιαστα πουλιά, αηδόνια τραγουδάνε 
κι όλα τ' αγκάθια, το κακό πνιγήκαν µες στη λάσπη. 

Στη θέση τους φυτρώσανε σµάρια από πεταλούδες 
κι εγώ που όλο ψαχνόµουνα βρήκα επιτέλους άκρη 
κατάφερα να γλυκαθώ ,να ζήσω, να ευτυχίσω 
κι όλα αυτά είχαν που λες συνέπεια ν' αγαπήσω. 
3-12-98



ΣΕ ΣΤΙΧΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ


ΖΗΣΕ ΜΟΝΑΧΑ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ 

Η λαβωµένη µου ψυχή 
Γροικά να βρει λιµάνι 
Κι η σκέψη σου σαν προσευχή 
Πασκίζει να τη γιάνει. 

Αγάπη κι έρωτας θαρρώ 
θα 'ναι το βάλσαµό της 
µα το φοβάται από παλιά 
ήταν το βάσανό της. 

Aφήνεται χαµογελά 
Πισωπατά και τρέµει 
µη νοιάζεσαι, της λέω,
 χαζή το αύριο αν θα ξέρεις. 

Ζήσε µονάχα τη στιγµή 
και δε θα υποφέρεις 
ρίχνει γροθιά στο όνειρο
 ο φόβος αν διατάζει. 

Ο έρωτας είναι τρελός 
έλα που σου φωνάζει 
γέλασε, νιώσε κι άφησε 
το µέσα σου να βράζει. 

Κι ας είναι του ονείρου σου η φλόγα να σε κάψει. 
 21-6-14

ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 

Όταν µε κοιτάς 
στα χέρια µου ακουµπάς 
νιώθω στη στιγµή 
να µην πατάω στη γη. 

Τόση αγάπη εγώ 
δεν πίστευα να βρω 
την έχω φυλαχτό 
και δείχνει να 'ν' γραφτό. 

Μαζί σου εγώ πετώ 
κι από ψηλά κοιτώ 
όλου του κόσµου τα αστέρια 
µου χάρισαν τα δυο σου χέρια. 

Όνειρο είν' αυτό που ζω 
µε σένα στο πλευρό µου 
και τον Θεό ευχαριστώ 
που σ' έχω σύντροφό µου. 

Είναι το γέλιο µου βαθύ 
κι από ευτυχία µε µεθεί 
είν' η αγκαλιά σου το λιµάνι
 κι ο έρωτας βαρύ χαρµάνι.

 Τα χείλη µου σου ψιθυρίζουν 
στην ψυχή µου όσα ξεχειλίζουν 
σαν µυστικό να σου το πω 
Πόσο καρδιά µου σ' αγαπώ. 

Δίπλα σου σβήνω όλα τα πίσω 
τολµάω να ξαναγαπήσω 
έγινε η ψυχή µου περιστέρι 
φτεροπετάει µες στ 'αγέρι. 

Είσαι για µένα ο θησαυρός µου 
πολύτιµος σαν κι ο σταυρός µου 
φωτίζεις τα δικά µου µέρη 
κράτα µου σφιχτά το χέρι.... 

 27-4-17 
Μελοποιήθηκε από την Εταιρεία ΄Make My Song΄ στη Λάρισα 
Σύνθεση - Μουσική : Ιωάννης Χατζής 
Τραγούδι : Μαριανίκη Τόκα

ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ 

Μες στην παλιά µου αποθηκούλα 
στα σκονισµένα µου µπαούλα 
ξετρύπωσα σ ' ένα λεπτό 
έναν πολύχρωµο αετό. 

Ήταν κοµµένη η ουρά του 
και λαβωµένα τα φτερά του 
για να πετάξει ούτε λόγος 
για τα σκουπίδια µάλλον µπόγος. 

Κι όµως στη θέα του εγώ 
άρχισα να καρδιοχτυπώ 
σαν να θυµίζει τη ζωή µου 
τη µπαλωµένη ύπαρξη µου. 

Χαρταετός ειν' κι η ζωή µου 
βουτάει ,χαλάει το σκαρί µου 
µα στη µιζέρια εγώ δε µένω 
πάλι στον άνεµο ανεβαίνω. 

Και ταξιδεύω εγώ ταξιδεύω 
καλούµπα αφήνω και µόνη χορεύω 
τα όνειρα µου δε θα πάρεις 
τι κι αν φυσάει Μελτέµι ή Βαρδάρης. 

Βάλθηκα να τον κουµαντάρω 
τρύπες και ασχήµια να µαντάρω, 
Φιογκάκια ,ουρά και κορδελίτσες
 έτοιµος πάλι για τρελίτσες.
 
 Χαρταετέ µου ανέβα πάλι 
στον άνεµο στήσε κεφάλι 
βουτάς και τούµπες κάνεις ήδη 
µα είναι όλα στο παιχνίδι. 

Κι αν η ζωή µοιάζει µπουνάτσα 
αµόλα σπάγκο, τραγούδα φάλτσα 
χόρεψε γέλα στην εξοχή 
αύριο πάλι πιάνει η βροχή. 

Κι αν η ζωή σου µοιάζει αντάρα 
µάζεψε σπάγκο, άστην λαχτάρα 
κράτα γερά µες στη φουρτούνα 
πάντα µετά θα φέγγει η Λούνα. 

16-01-21 
Μελοποιήθηκε από την Εταιρεία ΄Make My Song΄ στη Λάρισα 
Σύνθεση - Μουσική : Ιωάννης Χατζής 
Τραγούδι: Μαριανίκη Τόκα 


ΣΕ ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟ

ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ 

Αµυγδαλιά για αθασιά 
Όπως τζι αν σε λαλούσιν 
Είσαι του κάµπου στόλισµα 
Όπου τζι αν σε θωρούσιν. 

Μ' άσπρα φκιορούθκια όµορφα 
Εστόλισες τους κλώνους 
Που ούλλον σιειµώναν καρτερούν
 Πρώτοι να πάρουν µπόνους. 

Εν τζ έσιει άλλον που τολµά 
δεντρό να στήσει πόιν 
Μέσα στο κατασιείµωνον 
Ν' ανθίζεις σαν τον γόην. 

Είσαι η ελπίδα που γεννά η άνοιξη του κόσµου 
Τζ ' αλλάσσεις µου διάθεσην 
Σαν σε θωρώ οµπρός µου. 

Μες τ' άσπρα σου είσαι όµορφη 
Ρέσσεις τες ανεράδες 
Τζιαι στέκεσαι καµαρωτή 
Σε κάµπους τζιαι κοιλάδες.
 02-03-20


ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ


Στο σινεμά επήαμεν
να δούμε μιαν ταινία
μα η νύστα με εσκούλλησε
γυρεύκω πατανία.

Τα μμάθκια μου δεν άννοιαν
συνέχεια εκλείαν
το άξιον εν που 'χασα
τζιαι μιαν φασην γελοίαν.

Οι άλλοι εγελούσασιν
εκάμνασιν τζιαι χάζι
τζ' εγώ εθώρουν όνειρο
πως ήμουν καμικάζι.

Εξύπνουν τζ' εποσσιέπαζα
τζ' έκαμνα πως εθώρουν
μ' αν μ' αρωτήσεις τίποτε
χαρκούμαι εν τζ' εμπόρουν.

Ήντα 'θελα στο σινεμά
μάνα μου να λαμνίσω
αφού ήμουν ποστάμενη
τζ' ήθελα να καμμήσω.

Το μόνον που μου έμεινεν
πόψε που την ταινίαν
εν μια ωραία κουτουλιά
που δίουν με μανίαν.
21-9-16


ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟ

(τσιαττιστό)


Άμπλεψε, θώρε καθαρά
τζι εκτίμα την αγάπην
τζιαι μεν μου κάμνεις την ζωήν
σαν τον φτωχό αράπην.

Το τέρτιν της καρτούλας μου
εμάθαν το τζι οι πέτρες
πως τρέχουσιν τα μμάθκια μου
σαν πλαστικές χολέτρες.

Έχω σε μέσα στην καρκιάν
τζιαι τρέμω μεν σ' αρπάξει
κανένας πελλοτζηνυός
με κάπριο αμάξι.

Καρτούες κάμνω τζιαι βουρώ
αγάπην μπας τζιαι δείξω
μα έτσι τζιαι πετάξεις τες
μασιαίριν εν να μπήξω.

Αφού λαλούν αρέσκουν σας
που εν να 'ρτει η μέρα τζιείνου
του κότσιινου που την λαλούν
«Αγίου Βαλεντίνου».

Είμαι λαλώ σου τυχερός
που 'βρα εσέν για ταίρι
τζι έχω σε πα' στην τζιεφαλήν
σαν το λαμπρόν αστέρι.

Στο σιέρι σου εν να φανεί
για πόσον εν να λάμψεις
ή εν να γκρεμοτσακιστείς
που τες μαννές τες πράξεις.

14-2-19



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ονομάζομαι Εβίτα Κωνσταντίνου.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Λεμεσό από γονείς που κατάγονται από την Επαρχία Λεμεσού. Κατοικώ στη Λεμεσό με τον σύζυγο και τα 3 μας παιδιά.
Σπούδασα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζομαι εδώ και 19 χρόνια σαν δασκάλα σε Δημοτικά σχολεία της πόλης και Επαρχίας Λεμεσού.
Με την ποίηση και τη λογοτεχνία άρχισα να ασχολούμαι από τα χρόνια του Λυκείου γράφοντας σκέψεις , προβληματισμούς και συναισθήματα με τη μορφή ποιημάτων και στίχων. Έχω πάρει μέρος σε σχετικούς σχολικούς και εξωσχολικούς διαγωνισμούς και έχω αφιερώσει τρυφερά ή χιουμοριστικά ποιήματα και τσιατιστά σε φίλους , συγγενείς και ευρύτερη οικογένεια αλλά και ως μέρος διαφημιστικής εκστρατείας διαφόρων εταιρειών ή χώρων εστίασης.
Στον ελεύθερο μου χρόνο, γράφω ποιήματα τόσο σε ελεύθερο στίχο, όσο και σε παραδοσιακό. Το ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον μου στρέφεται στην Κυπριακή ποίηση στην κυπριακή διάλεκτο. Αρέσκομαι στο γράψιμο παραδοσιακών τσιαττιστών για κάθε περίσταση. Λόγω του έμφυτου ταλέντου μου σε αυτό, σε κάθε σχολείο που υπηρετώ, γράφω ανάλογα προσαρμοσμένα σε αυτά ποιήματα και πολλά από αυτά πρωτοστάτησαν σε σχολικές εκδηλώσεις.
Επίσης απολαμβάνω να κριτικάρω χιουμοριστικά και ποιητικά την καθημερινότητα και να γράφω με καυστικό ιδιαίτερο χιούμορ, τσιαττιστά που αναδεικνύουν τα κακώς έχοντα της κοινωνίας μας.
Ως ανήσυχο πνεύμα που είμαι, διψώ για νέες προκλήσεις ,συνεχώς επιμορφώνομαι και εξελίσσομαι. Δεν αρκέστηκα στη συγγραφή ποιημάτων και τραγουδιών, αλλά τον τελευταίο χρόνο ξεκίνησα να δοκιμάζω τις ικανότητές της πένας μου στην Παιδική λογοτεχνία. Μέσα από διάφορους κύκλους εργαστηριακών μαθημάτων συγγραφής Παιδικού Παραμυθιού, Μαθητευόμενων ποιητών και Παιδικής Λογοτεχνίας, ξεκίνησα να γράφω τα δικά μου διηγήματα, και παιδικά παραμύθια, των οποίων η έκδοση είναι ήδη στα σκαριά.
Η Ποιητική Συλλογή «Χαρταετού Ανάβαση» είναι η πρώτη επίσημη έκδοση μου και κυκλοφόρησε τον περασμένο Ιούνιο.
Το βιβλίο είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου.
Από τα ποιήματα της συλλογής μου έχουν μελοποιηθεί τα 5 , που κινούνται το καθένα σε διαφορετικό ύφος, καλύπτοντας έτσι ένα μεγάλο εύρος μουσικών ακουσμάτων και κυκλοφορούν ήδη σε μουσικό δίσκο.
Eπιλέγηκα για να συμμετάσχω στο 7ο Φεστιβάλ Άμμου που έγινε στο Ρέθυμνο τον φετινό Αύγουστο με ένα διήγημα μου με τίτλο : «Γκρίνια Εντ».Το Φεστιβάλ αυτό είναι Φεστιβάλ Ποίησης και Λογοτεχνίας.
Όλα τα διηγήματα του Φεστιβάλ θα κυκλοφορήσουν σε συλλογική έκδοση τον Νοέμβριο.
Συμμετέχω σε αρκετές κυπριακές ποιητικές βραδιές εντός και εκτός της πόλης μου.
Ξεκίνησα να διοργανώνω ποιητικές βραδιές σε γκρουπ συνταξιούχων.
Προγραμματίζονται ήδη για τον Οκτώβριο 3 αφιερώματα-αναφορές στην ποίησή μου σε Ραδιοφωνικές Εκπομπές και υπάρχει στο πλάνο ήδη μια εμφάνιση σε τηλεοπτική εκπομπή.

Εβίτα Κωνσταντίνου














Hard Disk Drive – νέο επερχόμενο άλμπουμ ”Immortal Nightmares” (album teaser)

 

"Immortal Nightmares” (album teaser) 

Δείτε το εδώ 


 

Οι Hard Disk Drive είναι ένα Heavy Metal σχήμα από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας.  

Το πρώτο full length με τίτλο Immortal Nightmares” πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 4 Οκτωβρίου 2021 σε ψηφιακή μορφή.  

Η παραγωγή του άλμπουμ έγινε στο studio του σχήματος από τον Θάνο Καραλή, ενώ το εξώφυλλο επιμελήθηκε ο Λαυρέντης Χωραΐτης. 


Official links

                    

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΑΚΑΛΗΣ "Σε παρακαλώ"

Sad Woman Painting by Marian Voicu

Κάποιοι σε πίκραναν
βλέπω μια αδιόρατη θλίψη
στα μάτια σου
τα χείλη σου
είναι σφιγμένα
αυτά τα θεϊκά χείλη
που κάποτε γεύτηκα
κάποιοι σε πίκραναν
και βλέπω μια αμυδρή δυστυχία
να έχει καταλάβει το πρόσωπο σου
η ψυχή σου τυραννιέται
σε παρακαλώ
μη τους κάνεις τη χάρη
να στεναχωριέσαι
χαμογέλα
ζήσε τη ζωή
έτσι είναι αυτός ο κόσμος
ο σάπιος, ο διεστραμμένος
μερικοί αντλούν ηδονή
από τη δυστυχία του άλλου
σε παρακαλώ
μη τους κάνεις τη χάρη.







Carpe "Ταχύτητα κεκτημένη..."

Francis Picabia painting

Ξεχάσαμε
να νοιώθουμε ζωντανοί.
Η ανάγκη διαφυγής
τραύμα διαμπερές
που καθηλώνει.
Ο χρόνος παγώνει,
δυο κορμιά γυμνά σε περιδίνηση.
Το βλέμμα αχόρταγο βουτά
στις καμπύλες του σώματος.
Μια σταγόνα έξαψης
βάφει ανεξίτηλα
τις φθαρτές πράξεις
πάνω στο σαρκίο μας.
Με ταχύτητα κεκτημένη
φιλιά μέχρι πνιγμού
μουδιάζουν έναν κόσμο που άρχισε
να καταρρέει!

Carpe.