ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ( ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ- ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ)

 


André H. Dargelas, Σχολική τάξη

Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ - Στον Δάσκαλο


Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε , ψυχές!
Κι ό,τι σ' απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ' αρνηθείς! Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ' το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!

Κι αν λίγη δύναμη μεσ' το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς. Είν' η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θέμελα βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.

Σκάψε βαθειά. Τι κι' αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν Άτλαντας στην πλάτη,
Υπομονή! Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι !


 Winslow Homer (1836-1910), Ένα σχολείο του χωριού (Αγροτικό σχολείο).


Γ ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ - Οι δάσκαλοι


Δάσκαλοι Προμηθείς
Κάθε βράδυ τάπητες υφαίνουμε, 
Με ανεκπλήρωτα όνειρα
και τις στερήσεις μας
Κάθε πρωί τουφεκίζουμε τα όνειρά μας
Με την πλάτη στημένα στον μαυροπίνακα
Χρόνια ατέλειωτα στο ίδιο μονοπάτι
Με επιμονή χελιδονιού
Φωλιές χτίζουμε με λέξεις
Με ουσιαστικά, ρήματα και επιρρήματα
Κεντάμε με υπομονή, αράχνης
Συναρτήσεις και εξισώσεις
Εργαλεία κέρδους
Ανταλλάξιμα 
Σε ελεύθερες αγορές 
Σε σκλαβοπάζαρα ανθρώπων
Σε αρένες πάλης για μια θέση εργασίας 

Δάσκαλοι Δεσμώτες 
Στον Καύκασο της αδιαφορίας
Κουβαλάμε το σταυρό της ανίας
Ώρα την ώρα σβήνοντας λάμψεις
Στα μάτια των παιδιών
Δεσμώτες βιβλίων 
Πρέσες παραμόρφωσης νέων ψυχών
Που διδάσκουν για τον άνθρωπο
Σκοτώνοντας τον ανθρωπισμό
Που διδάσκουν την ιστορία
Δικαιώνοντας τους κατακτητές
Που διδάσκουν την δικαιοσύνη
Δικαιώνοντας τους εκμεταλλευτές
Που διδάσκουν πίστη στο δίκαιο
που την αδικία δικαιώνει
Που διδάσκουν το κώνειο να πίνεται, 
αδιαμαρτύρητα
Προβάλλοντας ως αρετή, την υποταγή
Στων ισχυρών την τάξη

Όμως εσύ νεολαίε, μάθαινε
Όχι αυτά που διδάσκουμε
Αλλά αυτά που υπονοούμε
Να ψάχνεις πίσω από τις γραμμές
Ανάμεσα στις γραμμές 
Για κρυφούς σπόρους, αμφισβήτησης
Να ψάχνεις στις παρυφές των μύθων
Τα μονοπάτια των κρυφών νοημάτων
Μόνο έτσι το σχολείο, όπλο σου θα κάνεις

Όμως εσύ νεολαίε, μάθαινε
Να ψάχνεις πίσω από τα λόγια μας
Στη μελαγχολία των ματιών μας
Στους χτύπους της καρδιάς μας
Μόνο έτσι το δάσκαλο θα νοιώσεις,
Τις αλήθειες ξεχώριζε σαν μανιτάρια
Για να μην σε καταπιεί το ψέμα
Το μυαλό σου ακόνιζε στης δικαιοσύνης τον καημό
Κάντο στιλέτο ανατροπής,
Καρφί στο κορμί της αλλοτρίωσης
Λόγχη αμφισβήτησης, Ρωμαίου
Για να τρέξει νερό και αίμα
Από το πλευρό της σταυρωμένης κοινωνίας
Που θα ποτίσει σπόρους νέων ιδεών
Και αλήθειες που θα τις τραγουδάνε
Νέα χαρούμενα τραγούδια.

3 Ιουλίου 2009
Γιάννης Ποταμιάνος

 H. Edw. Lamson (1841-1919), Ένα σχολείο του χωριού (Αγροτικό σχολείο)



Ν. ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ - Τα δεκατέσσερα παιδιά


«...Ἐν ἀρχῇ ἦν ἡ ἀγάπη...» μελωδοῦσε γιομίζοντας

τὸ γυμνό σου δωμάτιο μιὰ παράξενη ἅρπα

καθὼς σ᾿ ἔπαιρνε ὁ ὕπνος καὶ τὸ χέρι σου, κρύο,

σὰν κλωνὶ λεμονιᾶς σὲ νεκρό, ἀναπαύονταν
πάνω στὸ στῆθος σου. Κ᾿ ἔβλεπες
πὼς ἄνοιγε τάχα μιὰ πόρτα στὸν ὕπνο σου.
Πὼς μπαῖναν τὰ δεκατέσσερα παιδιὰ λυπημένα καὶ στεκόντουσαν γύρω σου. Τὰ μάτια τους θύμιζαν
σταγόνες σὲ τζάμια: «Ἔλεος! Ἔλεος! Ἔλεος!...»
Τινάζοντας τὴ βροχὴ καὶ τὸ χιόνι ἀπὸ πάνω τους,
τὰ ζύγιαζες μὲ τὸ βλέμμα σου σὰ νἄθελες νὰ τοὺς κόψεις
τὴν εὐτυχία στὰ μέτρα τους, ἐνῷ ἡ ἅρπα συνέχιζεν
ἁπαλὰ μὲς στὸν ὕπνο σου: «Ὅ,τι θέλει κανεὶς
μπορεῖ νὰ φτιάξει μὲ τὴν ἀγάπη. Ἥλιους κι ἀστέρια,
ῥοδῶνες καὶ κλήματα...» Ἀλλὰ ἐσὺ προτιμοῦσες
μποτίτσες φοδραρισμένες μὲ μάλλινο,
πουκάμισα κλειστὰ στὸ λαιμό-
γιατὶ φυσάει πολὺ στὸ Καλέντζι!
Ἔβλεπες πὼς ῥάβεις μὲ τὰ δυό σου χέρια,
ἔβλεπες πὼς ζυμώνεις μὲ τὰ δυό σου χέρια
κι ὀνειρευόσουν πὼς μπαίνεις στὴν τάξη
μὲ δεκατέσσερες φορεσιές,
μὲ δεκατέσσερα χριστόψωμα στὴν ἀγκαλιά σου.

Ἀλλὰ ξύπναγες τὸ πρωῒ κι ἄκουγες ποὺ ἔβρεχε.
Σὲ δίπλωνε σὰ μιὰ λύπη τ᾿ ἀδιάβροχό σου
κι ὁ δρόμος γιὰ τὸ σχολειὸ γινόταν πιὸ δύσκολος.
Βάδιζες κ᾿ εἶχες σκυμμένο τὸ πρόσωπο
σὰ νἆταν κάποιος ἀπάνω σου καὶ νὰ σ᾿ ἔκρινε
γιὰ τ᾿ ἄδεια σου χέρια. Σὰ νἄφταιγες μάλιστα,
σ᾿ ὅλη τὴ διαδρομὴ σὲ μπάτσιζε τὸ χιονόνερο.

Ἔμπαινες στὸ σχολειὸ κ᾿ ὅπως τ᾿ ἀντίκριζες
μοιραζόταν σὲ δεκατέσσερα χαμόγελα τὸ πρόσωπό σου.
Θυμόσουν πὼς ἡ ἀγκάλη σου ἦταν μισὴ
κι ἀνεβαίνοντας πάνω στὴν ἕδρα σου
ἄνοιγες τὴ λύπη σου καὶ τὰ σκέπαζες
ὅπως ὁ οὐρανὸς σκεπάζει τὴ γῆ.

Ὥρα 8 καὶ 20´ ἀκριβῶς.
Τὸ μάθημα ἀρχίζει κανονικά.
Ἐσὺ πάνω ἀπ᾿ τὴν ἕδρα κι ἀπ᾿ ἀντίκρυ σου ὁ Χριστός,
ἁπαλὸς καὶ γλυκὺς μὲς στὸ κάδρο του,
δίνετε τὰ χέρια πάνω ἀπὸ τὰ κεφάλια τους
νὰ τοὺς κάμετε μιὰ στέγη ἀπὸ ζεστασιὰ
γιατὶ σᾶς ἤρθανε καὶ σήμερα μουσκεμένα
κ᾿ ἡ λύπη περπατάει μὲς στὰ μάτια τους
ὅπως ὁ σπουργίτης πάνω στὸ φράχτη.

Τὸ καλαμπόκι δὲν ψώμωσε τὸ περσινὸ καλοκαίρι
κι ἀκοῦς τὸ ψωμάκι ποὺ κλαίει μὲς στὶς μπόλιες τους.
Ὥρα 10 καὶ 20´. Τὸ μάθημα συνεχίζεται.
Οἱ σπουργίτες σου χτυποῦν τὰ φτερά τους.
Τὸ μολύβι πεθαίνει ἀνάμεσα στὰ κοκκαλιασμένα τους δάχτυλα.
Ἡ καρδιά σου εἶναι τώρα μιὰ στάμνα σπασμένη.
Τὰ λόγια σου βγαίνουν ἀργὰ σὰ μιὰ βρύση ποὺ στέρεψε:
«Ὁ μέγας Ἀλέξανδρος... Ὁ μέγας Ἀλέξανδρος... Ὁ μέγας Ἀλέξανδρος...».
Τὰ δάχτυλά σου εἶναι πέντε. Τὰ μέτρησες δέκα φορές.
Τὰ δάχτυλά σου εἶναι πέντε. Μετρᾶς τὸ ἕνα χέρι σου
-τ᾿ ἄλλο σου βρίσκεται τυλιγμένο σὲ συννεφιά-
τὰ δάχτυλά σου εἶναι πέντε. Σηκώνεις τὸ πρόσωπο,
κοιτάζεις τὴ στέγη, κάνεις πὼς σκέφτεσαι
σκύβεις πάλι στὴν ἕδρα, ξεφυλλίζεις τὸν Αἴσωπο,
κατεβαίνεις καὶ γράφεις στὸ μαυροπίνακα,
κοιτάζεις τὸν οὐρανὸ ἀπ᾿ τὸ παράθυρο,
γυρίζεις τὸ κεφάλι σου ἀλλοῦ,
δὲ μπορεῖς ἄλλο παρὰ νὰ κλάψεις.
Παίρνεις τὸ μαθητολόγιο στὰ χέρια σου,
κάτι ψάχνεις νὰ βρεῖς, τὸ σηκώνεις διαβάζοντας
καὶ σκεπάζεις τὸ πρόσωπό σου.

Τὰ σύννεφα ἔχουν μπεῖ μὲς στὴν τάξη.
Ἀντίκρυ σου κι ὁ Χριστὸς παραδέρνει σ᾿ ἀμηχανία.
Θαρρεῖς καὶ σηκώνει στ᾿ ἀλήθεια τὰ χέρια του
ἑνωμένα στὸ φῶς ποὺ πέφτει ἀπὸ πάνω του.
Νιώθει στενόχωρα ὅπως τὰ μεσάνυχτα στὴ Γεθσημανῆ
καὶ δὲν εἶμαι ἐκεῖ νὰ σοῦ χτυπήσω τὸν ὦμο
καὶ δὲν εἶμαι ἐκεῖ νὰ σοῦ εἰπῶ: Δός του θάρρος,
βοήθησέ τον νὰ βγεῖ ἀπ᾿ τὴ δύσκολη θέση,
κατέβαινε, διάσχισε τὴν αἴθουσα γρήγορα,
μὴν τὸν ἀφήνεις ἐκτεθειμένο στὰ βλέμματα τῶν παιδιῶν,
δός του ἕνα βιβλίο νὰ κάνει πὼς συλλαβίζει,
δός του ἕνα βιβλίο νὰ κρύψει τὰ μάτια του.

Ραφαήλ "Η Σχολή των Αθηνών"


ΝΑΝΣΥ ΔΑΝΕΛΗ  - Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ


 Στην άκρη της απόγνωσης 
έρχεται το θαύμα. 

΄Οταν η ομίχλη είναι πυκνή πάνω στα μάτια 
ξάφνου αχνοφέγγει ένα φως ζεστό 
που σε πάει 
σε άλλο τοπίο με καλύτερη θέα 
να κατοικήσεις. 
Εκεί η γοητεία έχει χίλιες μορφές 
και καμία 
κι ο πόνος είναι ένα μαχαίρι 
σπασμένο μέσα στη σάρκα του καιρού. 

Εκεί τα δάκρυα δεν καίνε. 

Εκεί 
όλο και πιο λίγα ζητάς. ΄
Ολο και πιο συχνά προσέχεις τον ήλιο. 

Εκεί μπορεί να συναντήσεις το Δάσκαλο. 

Είναι ένα παιδί που χτίζει 
κάστρα στην άμμο 
χωρίς να νοιάζεται 
όταν το κύμα τού τα γκρεμίζει. 
[από τη συλλογή ΠΟΡΦΥΡΟ ΦΩΣ].


Morgan Weistling : Country Schoolhouse


ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΑ ΜΙΣΤΡΑΛ - Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ
(Χιλιανή δασκάλα, βραβείο Νόμπελ 1946)

Στον Federico de Onís

Η Δασκάλα ήταν αγνή. "Οι τρυφεροί κηπουροί", έλεγε,
"αυτού του αγροκτήματος, που είναι αγρόκτημα του Ιησού,
πρέπει να διατηρούν αγνά τα μάτια και τα χέρια,
να φυλάνε καθαρά τα έλαια του, για να δώσει ένα καθαρό φως. "

Η Δασκάλα ήταν φτωχή. Το βασίλειό της δεν είναι ανθρώπινο.
(Έτσι όπως στον πονεμένο σπορέα του Ισραήλ.)
Φορούσε καφετιές φούστες, δεν στόλιζε το χέρι της
Και ήταν όλο της το πνεύμα ένα τεράστιο κόσμημα!

Η Δασκάλα ήταν χαρούμενη. Φτωχή γυναίκα πληγωμένη!
Το χαμόγελό της ήταν ένας τρόπος να κλαίει με καλοσύνη.
Πάνω από τα σπασμένα σανδάλια και το κατακόκκινο,
χαμόγελο, το περίφημο λουλούδι της αγιότητάς της.
[...]

Μετ. Μαριάννα Τζανάκη
Diego Rivera: La maestra rural
ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΑ ΜΙΣΤΡΑΛ - 
Δώσε μου, Κύριε, απλότητα και βάθος. 
Κάνε να μην είμαι περίπλοκος, ούτε κοινότυπος στο καθημερινό μου μάθημα. 
Κάνε να υψώνω τα μάτια πάνω από το πληγωμένο μου στήθος μπαίνοντας 
κάθε μέρα στην τάξη μου.
Ας μη φέρνω μαζί μου στην έδρα τις μικρές μου υλικές μέριμνες, τις κωμικές λύπες μου. Κάμε το χέρι μου ελαφρότερο στην τιμωρία και απαλότερο στο χάδι. 
Ας επιπλήττω απρόθυμα για να 'μαι βέβαιος πως τιμωρώ από αγάπη. 
Το πλινθόκτιστο σχολείο μου ας είναι καμωμένο από πνεύμα.
Οι φλόγες του ενθουσιασμού μου ας γεμίζουν τη φτωχή του είσοδο, 
τη γυμνή αίθουσα του. 
Η καρδιά μου ας είναι στήλη του, η πιο δυνατή και 
η θέληση μου χρυσάφι καθαρότερο απ' τις κολώνες των πλούσιων σχολείων.

André H. Dargelas, Προστατεύοντας τους μαθητές
.Δ. ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ - Εν αρχή ην ο δάσκαλος

   Εν αρχή ην ο δάσκαλος. Μη ο δάσκαλος η φύση θα ήταν, δεν θα ήταν όμως οι κοινωνίες. Θα υπήρχε ο χρόνος, αλλά δεν θα υπήρχε η ιστορία. Και στο βασίλειο των ζωντανών ήχων θα άκουγε κανείς την κραυγή, τα χουγιαχτά, τα συνθήματα. Δεν θα άκουγε όμως ούτε θα ‘βλεπε τη φωνή, τα γράμματα της γραφής, τις συμφωνίες και τους χορούς.
Γιατί; Απλά γιατί ο δάσκαλος είναι που μεταμορφώνει τον εγκέφαλο του ζώου σε νου του ανθρώπου. Αυτός κατορθώνει ώστε η ματιά του καθένα μας να μη μένει βλέμμα βοδιού, αλλά να γίνεται βιβλίο ανοιχτό να το διαβάζεις. Επεξεργάζεται το πετσί της κεφαλής μας και δημιουργεί πρόσωπο. Η δουλειά του δασκάλου είναι ο αθέρας της βυρσοδεψίας Και στο τέλος τέλος ο δάσκαλος θωπεύει και μαλάζει έτσι το σώμα και την ψυχή μας, ώστε από τη στέρηση μας αποστάζεται το κλάμα, και από την πλησμονή κορφολογιέται το γέλιο μας.
Τα ζώα και τα φυτά δε γελούν ούτε δακρύζουν. Γιατί τους λείπει ο δάσκαλος. Έτσι δεν έμαθαν ποτές ότι στον ενόργανο κόσμο πέρα από τη σφαίρα του βιολογικού ανοίγεται ο φωτεινός ορίζοντας του πνεύματος. Ο θυμός, δηλαδή, οι επιθυμίες, τα πάθη, η φαντασία ο λόγος.
Ο δάσκαλος είναι ο φυτουργός και ο σπορέας του λόγου. Εκείνου του λόγου που το τέταρτο Ευαγγέλιο τον αναφέρει στο Θεό.
Χωρίς το δάσκαλο ο λόγος θα σάπιζε άχρηστος μέσα στο έλος του κρανίου μας. Όπως σαπίζει άχρηστο το τραίνο που ρεμίζαρε για πάντα στο σταθμό. Και το καράβι, το GLORIA MYNDI ή το ANCA, αν δεν το ταξιδέψει ο καπετάνιος του. Και όπως σκεβρώνει άφτουρη η νύφη που έμεινε αγεώργητη από τον άντρα. Ο ιερός τρόμος της παρθενίας της σιγά-σιγά κακοβολεί, ωσόπου στο τέλος γίνεται ένα τεφρό δίχτυ αράχνης.
Μ΄ ένα λόγο ο δάσκαλος είναι ο ποιητής του ανθρώπου. Με την κυριότητα που ποιητής του κόσμου είναι ο Θεός. Χωρίς το δάσκαλο το πνεύμα που πνέει θα παρεπόμενε άψυχος άνεμος. Γαρμπής, δηλαδή, πουνέντες σοροκάδα κα παγωμένος Σκίρωνας. Και θα φυσούσε μάταια στις άκριες των βουνών, στις φυλλωσιές, στα συστήματα των υδάτων.

André H. Dargelas, Οι μικροί καπνιστές στην ώρα της πράξης.

Peter Kropotkin «ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ» 

Τι να πω, επίσης, στο δάσκαλο, όχι στον άνθρωπο εκείνο που θεωρεί το επάγγελμά του βαρετό, αλλά σε αυτόν ο οποίος, όταν περιβάλλεται από μια χαρούμενη παρέα νέων, αισθάνεται αγαλλίαση από τα εύθυμα πρόσωπα και το χαριτωμένο τους χαμόγελο. Σ’ εκείνους που προσπαθεί να φυτέψει στο μικρό τους κεφάλι τις ιδέες εκείνες του ανθρωπισμού που και ο ίδιος αγάπησε όταν ήταν νέος.
Συχνά σε βλέπω λυπημένο και ξέρω τι είναι εκείνο που σε κάνει να κατσουφιάζεις. Σήμερα ο πιο αγαπημένος σου μαθητής που, αλήθεια, δεν είναι και πολύ καλός στα Λατινικά, αλλά που, παρ’ όλα αυτά, διαθέτει μια θαυμάσια καρδιά, διηγούνταν με ενθουσιασμό την ιστορία του Γουλιέλμου Τέλλου. Τα μάτια του βούρκωσαν, φαινόταν σαν να ήθελε να μαχαιρώσει όλους τους τυράννους που υπήρξαν ποτέ. Απέδωσε με τέτοιο πάθος τους φλογερούς στίχους του Σίλερ: 
«Μπροστά στο σκλάβο όταν σπάζει τα δεσμά του
και όχι μπροστά στον ελεύθερο να τρέμεις».
Αλλά όταν γύρισε σπίτι του, οι γονείς του και ο θείος του τον κατσάδιασαν άγρια για την έλλειψη σεβασμού που επέδειξε απέναντι στον υπουργό ή τον τοπικό χωροφύλακα. Τον έψελναν επί ώρες, μιλώντας του για «σύνεση, σεβασμό απέναντι στην εξουσία, υποταγή στους καλυτέρους του», ώσπου άφησε παράμερα το Σίλερ για να μελετήσει την τέχνη με την οποία θα προοδεύσει ο κόσμος.
Κι έπειτα, χθες ακόμα έμαθες ότι οι καλύτεροι μαθητές σου έχουν πάρει τον κακό δρόμο. Ο ένας δεν κάνει τίποτε άλλο από το ονειρεύεται τα γαλόνια του αξιωματικού, ο άλλος μαζί με το αφεντικό του κλέβει τον τιποτένιο μισθό των εργατών και εσύ, που έτρεφες τόσες ελπίδες γι’ αυτούς τους νέους, συλλογιέσαι τώρα τη θλιβερή αντίφαση που υπάρχει ανάμεσα στη ζωή σου και στο ιδανικό σου.

Ακόμα συλλογίζεσαι αυτή την αντίφαση, αλλά προμαντεύω ότι το πολύ σε δύο χρόνια, αφού θα έχεις υποστεί τη μια απογοήτευση μετά την άλλη, θα βάλεις τους αγαπημένους σου συγγραφείς στο ράφι και θα καταλήξεις να πεις ότι ο Τέλλος ήταν αληθινά ένας πολύ τίμιος άνθρωπος, αλλά πέρα από αυτό τίποτε άλλο: ότι η ποίηση αποτελεί μια πρώτης τάξεως απασχόληση για τις ώρες της ανάπαυσης, ιδιαίτερα όταν ένας άνθρωπος διδάσκει τη μέθοδο των τριών όλη την ημέρα, αλλά, παρ’ όλα αυτά, οι ποιητές αεροβατούν πάντα και οι στίχοι τους δεν έχουν καμία σχέση με τη σημερινή ζωή ούτε με την επόμενη επίσκεψη του σχολικού επιθεωρητή.
Ή, από την άλλη μεριά, τα όνειρα της νιότης σου θα γίνουν οι ακλόνητες πεποιθήσεις της ώριμης ηλικίας σου. Θα θέλεις να υπάρχει μια πλατιά, ανθρώπινη εκπαίδευση για όλους, μέσα στο σχολείο και έξω από αυτό και βλέποντας ότι αυτό είναι αδύνατο μέσα στις συνθήκες που επικρατούν, θα χτυπήσεις τα ίδια ακριβώς τα θεμέλια της αστικής κοινωνίας.
Τότε, διωγμένος καθώς θα είσαι από το Υπουργείο Παιδείας, θα εγκαταλείψεις το σχολείο σου και, προσχωρώντας στο στρατόπεδό μας, θα γίνεις ένας από μας. Θα πεις σε ανθρώπους, που είναι μεγαλύτεροι από σένα αλλά που έχουν πετύχει λιγότερα στη ζωή τους, πόσο δελεαστική είναι η γνώση, πώς όφειλε να είναι η ανθρωπότητα, αλλά και τι θα μπορούσαμε να είμαστε. Θα έρθεις και θα εργαστείς με τους επαναστάτες για τον ολοκληρωτικό μετασχηματισμό του επικρατούντος συστήματος. Θα αγωνιστείς δίπλα μας, για να πετύχουμε την αληθινή ισότητα, αδελφότητα και την ατελείωτη ελευθερία για όλο τον κόσμο.

.J. Steen, To σχολείο του χωριού. 1665
Ο ΜΠ. ΜΠΡΕΧΤ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΡΦΩΣΗ 

Εγκώμιο στη μάθηση

Μάθαινε και τ' απλούστερα! Γι' αυτούς
που ο καιρός τους ήρθε
ποτέ δεν είναι πολύ αργά!
Μάθαινε το αβγ, δε σε φτάνει, μα συ
να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί!
Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μάθαινε, άνθρωπε στο άσυλο!
Μάθαινε, άνθρωπε στη φυλακή!
Μάθαινε, γυναίκα στην κουζίνα!
Μάθαινε, εξηντάχρονε!
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.
Ψάξε για σχολείο, άστεγε!
Προμηθεύσου γνώση, παγωμένε!
Πεινασμένε, άρπαξε το βιβλίο: είν' ένα όπλο.
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.
Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις, Σύντροφε!
Μην αφεθείς να πείθεσαι
μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος!
Ό,τι δεν ξέρεις ο ίδιος
καθόλου δεν το ξέρεις.
Έλεγξε το λογαριασμό
εσύ Θα τον πληρώσεις.
Ψάξε με τα δάχτυλα κάθε σημάδι
Ρώτα: πώς βρέθηκε αυτό εδώ.
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Στους φοιτητές της εργατοαγροτικής σχολής
(Στους φοιτητές στο ανοικοδομημένο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου)

Για να μπορείτε να καθόσαστε εδώ: τόσο αίμα
χύθηκε. Μπορεί να το ξεχάσετε να επιθυμείτε.
Να ξέρετε τούτο μοναχά: σ' αυτά τα καθίσματα καθότανε άλλοι
πιο μπροστά από σας
που αργότερα καθίσανε πάνω στο σβέρκο των ανθρώπων.
Επαγρυπνείτε!

Πάντα ό,τι να ερευνάτε, ό,τι ν' ανακαλύψετε
ό,τι να μάθετε, δε θα σας χρησιμέψει,
αν δε συνδέετε με τον αγώνα το μυαλό σας
και δε διαχωρίζεστε απ' όλους τους εχθρούς της ανθρωπότητας.

Ποτέ να μην ξεχνάτε: κάποιοι όμοιοί σας αγωνίστηκαν
για να μπορείτε εδώ να κάθεστε εσείς κι όχι πια οι προηγούμενοι.
Μην κρύβεστε λοιπόν, μα συναγωνιστείτε
για ν' αποχτήσετε τη γνώση και ποτέ να μην την αρνηθείτε!


Αυτό θέλω να τους πω

Αναρωτιέμαι: γιατί να συζητάω μαζί τους;
ψωνίζουνε τη γνώση για να την πουλήσουν.
θέλουν να μάθουνε πού υπάρχει γνώση φτηνή
που να μπορούνε ακριβά να την πουλήσουν. Γιατί
να ενδιαφερθούνε να γνωρίσουν ό,τι
ενάντια στην αγοραπωλησία μιλάει;
…………………………………………………….

Άκουσα πως τίποτα δε θέλετε να μάθετε

Άκουσα πως τίποτα δε θέλετε να μάθετε.
Απ' αυτό βγάζω το συμπέρασμα πως είσαστε εκατομμυριούχοι.
Το μέλλον σας είναι σιγουρεμένο - το βλέπετε
μπροστά σας σ' άπλετο φως. Φρόντισαν
οι γονείς σας για να μη σκοντάψουνε τα πόδια σας
σε πέτρα. Γι' αυτό τίποτα δε χρειάζεται
να μάθεις. Έτσι όπως είσαι
εσύ μπορείς να μείνεις.

Κι έτσι κι υπάρχουνε ακόμα δυσκολίες, μιας κι οι καιροί
όπως έχω ακούσει είναι ανασφαλείς,
τους ηγέτες σου έχεις, που σου λένε ακριβώς
τι έχεις να κάνεις για να πας καλά.
Έχουνε μαθητέψει πλάι σε κείνους
που ξέρουν τις αλήθειες που ισχύουνε
για όλους τους καιρούς
μα και τις συνταγές που πάντα βοηθάνε.
Μιας και για σένα γίνονται τόσο πολλά
δε χρειάζεται ούτε δαχτυλάκι να κουνήσεις.
Βέβαια, αν τα πράματα ήταν διαφορετικά
Η μάθηση θα 'τανε υποχρέωσή σου.

Δείτε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/






Κώστας Τσιαντής- Ζάτουνα

 


Ζάτουνα Ζάτουνα

Σπίτι σου εκτίω τα πέτρινα χρόνια
φωτιά ανάβω να διώξω τα στοιχειά
τις Αρκαδίες σου να λευτερώσω
στα δάση που κρύβεις τα δασιά.

Πόσο με ξέρεις και δε μου μιλάς
πόσο με ξέρεις κι ας με αρνιέσαι
του ίδιου πατέρα πίνεις το φως
κι απ' την ίδια τη Μάνα γεννιέσαι.

Ζατουνα Ζάτουνα

Το γράμμα μου το Λούσιο περνάει
πάτριο πέρασμα η Λευτεριά
στου Μαίναλου αντίκρυ μου τη σιωπή
και στ' ανυπότακτα όνειρα.

Πόσο με ξέρεις και δε μου μιλάς
πόσο με ξέρεις κι ας με αρνιέσαι
του ίδιου πατέρα πίνεις το φως
κι απ' την ίδια τη Μάνα γεννιέσαι.

''Απόρθητες είναι οι ιδέες και αυτοί
που τις υπερασπίζονται ηρωϊκά,
απόρθητες είναι και οι ψυχές των Ελλήνων
που έχω τάξη κι εγώ να τραγουδώ''**

**Από το γράμμα που έστειλε ο Μίκης στη διεθνή κοινότητα, από τη Ζάτουνα όπου ήταν εξόριστος (1969)

Κώστας Τσιαντής 2/9/2021

(Η μόνη μου δεξιότητα στη μουσική, είναι η αγάπη μου γι' αυτή. Αυτήν καταθέτω στη μνήμη του μεγάλου 'Έλληνα που έφυγε σήμερα [https://www.youtube.com/watch?v=k5920ZUww1c], ελπίζοντας πως δεν θ' αργήσει η στιγμή να βρει τη σωστή καλλιτεχνική της άρθρωση. Προϋπόθεση και συγχρόνως έκκληση, η βοήθεια των φίλων).


AΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://heltios-poiesis.blogspot.com/








ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ταξιδιωτικές εντυπώσεις: Διακοπές στο Καστελόριζο, Ρόδο, Σύμη, Χάλκη"

ΙΔΕΟπολις

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com

ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

«Κάποιος που ζει βλέπει πολλά, κάποιος που ταξιδεύει

βλέπει περισσότερα»

(Αραβική παροιμία) 

Στις διακοπές αντιπαλεύει πάντοτε η νοοτροπία του τουρίστα με την ιδιότητα του ταξιδιώτη και του παραδοσιακού περιηγητή. Ο τελευταίος, ο περιηγητής, τείνει να εξαφανιστεί και προκαλούν το ενδιαφέρον του μόνον οι «απάτητοι» τόποι. Έτσι ο σύγχρονος επισκέπτης προσπαθεί να συμβιβάσει σε μια ισορροπία την επιθυμία του να «ξεδώσει» και να δει ό,τι προγραμμάτισε (ο τουρίστας) αλλά και τη σφοδρή επιθυμία και περιέργεια να ανακαλύψει τα μυστικά κάθε τόπου και να εντρυφήσει σε αυτά (ο ταξιδιώτης).


Όσοι αντιλαμβάνονται τις διακοπές ως μία «απόδραση» από την καθημερινότητα, πέραν της υπόρρητης ομολογίας ότι νιώθουν δεσμώτες στο χώρο της μόνιμης κατοικίας τους, με την νοοτροπία του καταναλωτή μένουν στην επιφάνεια των πραγμάτων και αρκούνται σε αυτά που τους εξασφαλίζουν ως εμπειρία και βίωμα οι πέντε αισθήσεις. Είναι ο κλασσικός τύπος τουρίστα.

Αντίθετα στον ταξιδιώτη στον τόπο των διακοπών δεν κυριαρχεί υποχρεωτικά η καλύτερη αμμουδιά ούτε η αγωνιώδης αναζήτηση του πιο πολύβουου κέντρου αναψυχής ή εστίασης. Αντίθετα αναζητά το άγνωστο, επεξεργάζεται αυτό που φαίνεται επουσιώδες στο βλέμμα του τουρίστα, εξερευνά τη λεπτομέρεια, διαλογίζεται πάνω στα νέα στοιχεία που ανακαλύπτει (νοοτροπία ντόπιων, ιστορικά στοιχεία…) και γενικότερα δεν μένει στα επιφαινόμενα αλλά ως δύτης καταβυθίζεται στα άγνωστα και μυστικά των νέων τόπων.

Ο επισκέπτης έχει κάτι από το ομηρικό:

«πολλών δ’ ανθρώπων ίδενάστεα και νόονέγνω»

Ο τυφλός ραψωδός απέδωσε με πιστότητα κάτι από τον σύγχρονο τουρίστα και επισκέπτη, έστω κι αν ο Οδυσσέας λειτουργούσε κάτω από το βάρος του νόστου (επιστροφή στην πατρίδα) και της θεϊκής τιμωρίας.

Οι παραπάνω σκέψεις και αναφορές γεννήθηκαν από την φετινή μου επίσκεψη (καλοκαιρινές διακοπές γαρ) στα τέσσερα νησιά της Δωδεκανήσου: Καστελόριζο ή Μεγίστη, Ρόδο, Σύμη και Χάλκη. Την επίσκεψή μου στα νησιά αυτά τη θεώρησα χρέος και πατριωτικό καθήκον. Οι εντυπώσεις και οι περιγραφές που ακολουθούν έχουν μία αυτοτέλεια και είναι εμπλουτισμένες με επιπρόσθετα στοιχεία από τις σχετικές αναρτήσεις μου στο Facebook.

Η σειρά προβολής και καταγραφής των σκέψεων και εντυπώσεών μου σχετίζεται με τον χρόνο επίσκεψης και δεν ενέχει στοιχεία αξιολόγησης των νησιών μεταξύ τους.

 

Α. Καστελόριζο: Η Ελλάδα που αντιστέκεται…

«Εδώ δεν έχεις άλλο λόγο να υπάρξεις παρά να αισιοδοξείς

και να οραματίζεσαι»

(Θάνος Ασίκης)

Την Ελλάδα μπορείς να την γνωρίσεις καλύτερα όταν επισκεφθείς τις γεωγραφικές της εσχατιές. Γιατί μόνον εκεί χτυπά πιο αυθεντικά η καρδιά του ελληνισμού και στέλνει ένα μήνυμα ελπιδοφόρο: Αντέχουμε

Το Καστελόριζο, η αρχαία Μεγίστη παραμένει ο προμαχώνας του ελληνισμού και της ελληνικότητας διακηρύσσοντας πως την ιστορία ενός τόπου δεν την γράφουν οι διεθνείς συνθήκες και οι γεωστρατηγικές επιδιώξεις και συμφέροντα, αλλά η απόφαση και η θέληση του λαού να μείνει όρθιος. Όρθιος ενάντια σε όλες εκείνες τις δυνάμεις που απεργάζονται την υποταγή και την εθνική του αποβιταμίνωση. 

Το Καστελόριζο ή Μεγίστη από τους αρχαίους χρόνους έως σήμερα λόγω της γεωγραφικής του θέσης γνώρισε πολλούς κατακτητές. Πολεμήθηκε, κατακτήθηκε, πουλήθηκε, καταστράφηκε… αλλά άντεξε. Αυτή η γεωγραφική κουκίδα, αυτή η γωνίτσα του ελληνισμού δίδαξε πως:

«τα σύνορα δεν χαράζονται με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, αλλά με τις καρδιές των ανθρώπων που τα κατοικούν και από το φρόνημα αυτών που τους στηρίζουν».

(Γιώργος Δαμιανός)

Μπορεί κάποιοι γεωγραφικοί χάρτες να το αγνοούν ή να το τοποθετούν σε ένα ένθετο τετραγωνάκι, μπορεί να έγινε γνωστό στους Έλληνες περισσότερο από την εικόνα ενός πρωθυπουργού που το 2010 ανακοίνωσε την υπαγωγή της χώρας μας στο Δ.Ν.Τ. ή από τις πολλαπλές και προκλητικές δηλώσεις των ηγετών της γειτονικής χώρας. Ωστόσο το νησί υπάρχει ως μία ζωντανή μαρτυρία της συνέχειας του Ελληνισμού και ως μία πρόκληση να επαναπροσδιορίσουμε τον όρο Ελληνικότητα.

  Μόνο όταν βρεθείς χαμένος στο πέλαγος και γύρω σου οι εχθροί να παραμονεύουν μπορεί να ορίσεις πιο καθαρά την έννοια εθνική συνείδηση, πατριωτισμός και Ελληνικότητα. Τα λόγια της Κυράς της Ρω συγκλονίζουν:

«Τα ξερονήσια του Καστελόριζου και της Ρω τ’ αγαπώ. Με την Ελληνική σημαία υψωμένη και την αγάπη για την Ελλάδα βαθιά ριζωμένη μέσα μου πέρασα όλες τις κακουχίες. Νιώθεις πιο πολύ την Ελλάδα,

χαμένος όπως είσαι στο πέλαγος, λίγες εκατοντάδες

μέτρα από τις Τουρκικές ακτές».

Πόσοι από τους σύγχρονους Έλληνες θα μπορούσαν με το ίδιο πάθος να διακηρύξουν τα παραπάνω; Κάποιοι ντόπιοι του νησιού που συνάντησα στην τριήμερη παραμονή μου σε αυτό υποστήριξαν με περισσή θέρμη τα παραπάνω λόγια της Κυράς της Ρω και δήλωσαν πως δεν σκέπτονται να εγκαταλείψουν το νησί τους. Τα προβλήματα και οι δυσκολίες πολλές φορές τους φοβίζουν, αλλά η αγάπη τους για το νησί και την Ελλάδα «μαλακώνουν» κάπως τον πόνο και το παράπονο για την εγκατάλειψη.

Το νησί δεν «διατίθεται» μόνο για τουρίστες, αλλά περισσότερο για περιηγητές και ταξιδιώτες. Κι αυτό γιατί το Καστελόριζο δεν προσφέρεται για βιαστικές φωτογραφίσεις. Το νησί μπορεί να ζει στους θερινούς μήνες από τον Τουρίστα – Καταναλωτή, αλλά χρειάζεται και τον σκεπτόμενο Περιηγητή και Ταξιδιώτη. Γιατί μόνον ένας περιηγητής και ταξιδιώτης μπορεί να μετασχηματίσει τα ερεθίσματα της φυσικής ομορφιάς και της ιστορίας του νησιού σε ευκαιρία για ιστορικό στοχασμό.

Ζώντας έστω και λίγες μέρες σε αυτήν την κουκίδα της Ελληνικής γης δεν μπορείς να αποφύγεις κάποιες σκέψεις για τη χώρα σου. Σκέψεις που άλλους θα προβληματίσουν κι άλλους θα τους οδηγήσουν σε μια διαδικασία πατριδογνωσίας και εθνικής αυτογνωσίας.

 


Η Ελλάδα που αντιστέκεται…

Το Καστελόριζο είναι η έκφραση και η ηχηρή απόδειξη αυτής της χιλιοειπωμένης φράσης – στίχου: «Η Ελλάδα που αντιστέκεται…». Κι αυτό γιατί Ελλάδα είναι: Ο Τόπος, οι Άνθρωποι και ο τρόπος Σκέψης και αντίδρασής τους.

Ο ΤΟΠΟΣ: Αυτός ο έξοχος συνδυασμός του μπλε και του γαλάζιου του ουρανού και της θάλασσας. Η μοναδική μείξη του καφέ, του πράσινου, του γκρι και του κόκκινου των δασών, των πεδιάδων και της πέτρας ή των βράχων. 

ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ: Ο Έλληνας είναι προϊόν αγωγής και όχι καταγωγής. Είναι ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης, συναισθήματος και αντίδρασης στα καθημερινά και μεγάλα ερωτήματα της ζωής. Όλα αυτά συνυφαίνονται στη Γλώσσα που καθορίζει και την ποιότητα της σκέψης σύμφωνα με τις αρχές της γλωσσολογίας. Μία γλώσσα όχι μόνον ως εργαλείο επικοινωνίας, αλλά και ως συστατικού στοιχείου της προσωπικής και εθνικής μας ταυτότητας. Συνιστά μία μορφή ανθελληνισμού όταν κάποιος δηλώνει Έλληνας, υπερηφανεύεται για την πιο πλούσια γλώσσα του κόσμου αλλά χρησιμοποιεί αγγλικές λέξεις για τα πιο απλά πράγματα. Κι αυτό φανερώνει ένα υπόρρητο αίσθημα εθνικής μειονεξίας ή μία κραυγαλέα προσπάθεια επίδειξης γλωσσομάθειας και αυτοεπιβεβαίωσης;

Η ΣΚΕΨΗ – Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ: Στοιχείο ελληνικότητας είναι ο ιδιαίτερος τρόπος που ο καθένας συλλαμβάνει, επεξεργάζεται, κατανοεί και ερμηνεύει ό,τι τον περιβάλλει κι ανάλογα αντιδρά. Είναι ο μοναδικός τρόπος να στοχάζεσαι πάνω στο μυστήριο της Ζωής και του Θανάτου, να βιώνεις την ελευθερία ως προϋπόθεση ευθύνης… Να παραμένεις Άτομο όταν όλοι γύρω σου αρέσκονται στην ασφάλεια της μάζας. Να ξεχωρίζεις τα όρια της Πίστης και του Ορθολογισμού. Να μην συγχέεις την συνειδητή υπακοή με την εθελοδουλεία. Ο Έλληνας ποτέ δεν «προσκύνησε» άνθρωπο, αλλά σεβάστηκε συνειδητά αυτόν που επέλεξε και αναγνώρισε ως εξουσία. Να βλέπεις τον συνάνθρωπό σου ως σκοπό και όχι ως μέσο. Υπάρχουμε «Ένεκεν των άλλων». Δεν ζεις για να επιβεβαιώνεις μόνον τον Εαυτό σου, αλλά και να υπηρετείς και την κοινότητα. Το επικούρειο «λάθε βιώσας» δεν αποκλείει το ενδιαφέρον για τα κοινά. Τραγικό δεν είναι η γνώση της περατότητάς μας, αλλά το να γνωρίζουμε τα όριά μας όταν τα υπερβαίνουμε… άρα στη συντριβή μας.

Σκόρπιες σκέψεις, άτακτοι λογισμοί ως αφετηρία για έναν εθνικό αναστοχασμόμε αφορμή όσα βίωσα ως ταξιδιώτης στο νησί του αρχαίου Έλληνα Μεγιστέα, του πρώτου οικιστή. Σκέψεις και συναισθήματα παραδοσιακά, αλλά τόσο αναγκαία για τη σημερινή Ελλάδα.

«Όσοι απομείναμε πιστοί στην παράδοση, όσοι δεν αρνηθήκαμε το γάλα που βυζάξαμε, αγωνιζόμαστε άλλος εδώ, άλλος εκεί, καταπάνω στην ψευτιά. Καταπάνω σ’ αυτούς που θέλουνε στην Ελλάδα ένα κουφάρι χωρίς ψυχή, ένα λουλούδι χωρίς μυρουδιά»

(Φώτης Κόντογλου, Πονεμένη Ρωμιοσύνη)



Β. Τα σύμβολα της Ρόδου

Ο επισκέπτης του νησιού έχει ταυτίσει τη Ρόδο με τα τρία οικόσημά της: Με το άγαλμα του Κολοσσού της Ρόδου (ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου), με τα δύο ελάφια στο λιμάνι και φυσικά με το Ανάκτορο του Μεγάλου Μαγίστρου. Έτσι γίνεται πάντα, γιατί αυτά είναι η ταυτότητα κάθε τόπου και μετά οι φυσικές ομορφιές. Οι παραλίες και τα Hotel ομορφαίνουν τις διακοπές μας, αλλά αυτά που προκαλούν ιδιαίτερη εντύπωση και μένουν στη μνήμη μας είναι τα ανθρώπινα δημιουργήματα. 

Η Ρόδος είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση ως προς τα σύμβολά της, αφού το βασικό της οικόσημο, ο Κολοσσός δεν υπάρχει πλέον παρά μόνον ως ιστορικό ανάγνωσμα. Από το περίφημο άγαλμα προς τιμήν του θεού Απόλλωνα δεν υπάρχει τίποτα παρά μόνον ο όρος «κολοσσιαίον» ως επίθετο που δηλώνει το υπερμεγέθες.

Τα δύο ελάφια στο λιμάνι δεσπόζουν κι ας είναι αφρόντιστα. Είναι ιταλικής έμπνευσης και εισαγωγής. Κάποιες φορές τα σταθμευμένα αυτοκίνητα και τα ιστιοφόρα μειώνουν την επιβλητικότητά τους.

Το ανάκτορο του Μεγάλου Μαγίστρου και τα επιβλητικά ενετικά Τείχη, προσδίδουν στο νησί ξεχωριστή ομορφιά. Οι τουρίστες κατά χιλιάδες συρρέουν και θαυμάζουν την αρχιτεκτονική του.

Εύκολα, όμως, στοχάζεται κάποιος τι θα ήταν η Ρόδος για τον ξένο επισκέπτη χωρίς τα δύο τελευταία σύμβολα; Σκέψεις που μπορούν να οδηγήσουν σε ακραίες αναλύσεις που ωστόσο κρύβουν κάποιες αλήθειες.

Οι Ενετοί ως θαλασσοκράτορες στους τόπους κατάκτησης άφησαν δημιουργήματα που αποτελούν τη βασική οικονομική βάση των σύγχρονων πόλεων. Μία απλή σύγκριση με έργα άλλων κατακτητών θα καταδείκνυε την «ποιότητά» τους. Οι Τούρκοι και οι Γερμανοί το μόνο που άφησαν ως «πολιτιστική κληρονομιά» είναι τα μνημεία σφαγιασθέντων. Κάτι υποδηλώνει κι αυτό…

Ίσως οι ιστορικοί του μέλλοντος αλλά και οι σύγχρονοι επισκέπτες θα πρέπει να στοχασθούν πάνω σε αυτό. Η ανθρωπογεωγραφία των κατακτητών ίσως φωτίσει από πολλές πλευρές την ανθρώπινη φύση και τους εθνικούς πολιτισμούς μακριά από εθνικιστικές ιδεολογίες.

Πολλά, όμως, μπορούν να διδαχθούν και οι ντόπιοι από την παρουσία και τη χρήση των συμβόλων. Γιατί σε αυτά είναι αποθηκευμένη η τοπική ιστορία.


Το νησί θα μπορούσε να προβάλει με πολλούς τρόπους την εμβληματική φράση του Κλεόβουλου του Λίνδιου«Μέτρον άριστον». Ωστόσο αυτή η ιστορική – φιλοσοφική παρακαταθήκη περνά απαρατήρητη από τον επισκέπτη που αναζητά κάτι γι’ αυτήν, που τόσα πολλά θα έχει διαβάσει. Κι αυτό γιατί η έννοια του μέτρου δέσποζε στην αρχαιοελληνική σκέψη ως αντίβαρο σε συμπεριφορές Ύβρεως. Είναι κρίμα που μία τέτοια φράση – θέση δεν προβάλλεται στη Ρόδο.

Στη Ρόδο υπάρχει και το χωριό Απόλλωνα που έλαβε το όνομά του από τον θεό Απόλλωνα. Άγνωστο για τους πολλούς, αλλά σημαντικό για κάποιους που αναζητούν κάποια κρυφά μυστικά στην αρχαία ελληνική θρησκεία και σκέψη. Αξιοπαρατήρητη είναι η νοητή ευθεία που ενώνει το Μαντείο των Δελφών (λατρευμένος θεός ο Απόλλωνας) με το Ναό του Απόλλωνα στη Δήλο (271χλμ.). Αν προεκτείνουμε την ευθεία αυτή θα δούμε ότι οδηγεί στον Απόλλωνα της Ρόδου (271χλμ.). Σημαίνει κάτι αυτό;

 


Γ. Σύμη: Μία ζωγραφιά στο Αιγαίο

Για κάθε νησί υπάρχει κι ένας χαρακτηρισμός που σχετίζεται είτε με τις φυσικές του ομορφιές είτε με την ιστορία του ή ακόμη και με τον πολιτισμό και την νοοτροπία των ανθρώπων του, όπως: Κέρκυρα – Το νησί των Φαιάκων, Ιθάκη – Το νησί του Οδυσσέα, Ζάκυνθος – Το φιόρο του Λεβάντε…

Τη Σύμη μόνον με όρους αισθητικής μπορείς να την κατατάξεις σε μία κατηγορία νησιών. Μόνον η έννοια του Ωραίου μπορεί να αποδώσει με πιστότητα την εικόνα του νησιού αυτού.

Η αρχιτεκτονική των κτιρίων και η πολυχρωμία τους μαγεύουν το βλέμμα του επισκέπτη και ξεχνά τα υπόλοιπα. Ένας ζωγράφος ίσως θα αδυνατούσε να δημιουργήσει έναν πίνακα αντάξιο της πραγματικής ομορφιάς του νησιού.

Το γαλάζιο της θάλασσας συνδυάζεται αρμονικά με το γκρι των βράχων. Κάπου – κάπου κάποια δέντρα εμπλουτίζουν την ποικιλία των χρωμάτων.

Κύματα vs Βράχοι: Την γεωγραφική μορφολογία του νησιού την καθορίζει το αποτέλεσμα της πάλης ανάμεσα στα κύματα και τους βράχους. Οι βράχοι αντιστέκονται, αλλά ο χρόνος είναι με το μέρος του νικητή, των κυμάτων. Γι’ αυτό και η Σύμη είναι γεμάτη από κολπίσκους. Οι αμμουδιές λίγες… αλλά τα νερά καθάρια.

Το νησί κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς χρόνους και το όνομα το οφείλει στην όμορφη Σύμη. Η μυθολογία αδυνατεί να προσδιορίσει επακριβώς το γενεαλογικό της δέντρο. Ο Νιρεύς συμμετείχε στον Τρωϊκό πόλεμο με 3 πλοία και κέρδισε το θαυμασμό όλων για την ομορφιά του και λιγότερο για την ανδρεία του.

Έκτοτε το νησί «αιχμάλωτο της γεωγραφίας» του, γνώρισε πολλούς κατακτητές: Ρόδιοι, Αθηναίοι, Ρωμαίοι, Τούρκοι, Ιταλοί, Γερμανοί, Άγγλοι… μέχρι την ενσωμάτωσή του στην Ελλάδα το 1948.

«Απόψε κρυφομίλησε η Λευτεριά σε μένα./ Πάψετε Δωδεκάνησα

νάστε συλλογισμένα»

Ο ποιητής Φώτης Βαρέλης απέδωσε με παραστατικό τρόπο την απελευθέρωση της Σύμης από τους Γερμανούς, 8 Μαΐου 1945. Η ελευθερία στεφανώνει και πάλι το νησί. Το δίδαγμα είναι σαφές. Πώς μπορούν τα διάφορα συμφέροντα και σκοπιμότητες να βιάζουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης κάθε τόπου και να τον καθιστούν αντικείμενο αγοραπωλησίας;

Δυστυχώς, όμως, η ιστορία του νησιού δεν προβάλλεται καθόλου, αφού το κτήριο που υπογράφτηκε η απελευθέρωση της Σύμης από τους Γερμανούς (8 Μαΐου 1945) έγινε καφετέρια. Ο Δήμος αδιαφορεί για την ενημέρωση των τουριστών. Φαίνεται πως η ιστοριογνωσία υποχωρεί μπροστά στον ήχο του χρήματος από τον τουρισμό.

Πρέπει να γνωρίζουμε όμως πως δεν αρκούν τα κότερα και οι τουρίστες για την επιβίωση και την ελληνικότητα ενός νησιού. Ο επισκέπτης αναζητά και κάτι άλλο εκτός από την φυσική ομορφιά.

Η εικόνα του Δημαρχείου αδικεί το νησί και την αισθητική του χώρου. Στον επισκέπτη όλα μετράνε.

Η καλή σκάλα και η διαδρομή με το τραινάκι στο Νημποριό είναι από τα ενδιαφέροντα του νησιού. Το συμιακό γαριδάκι έγινε το οικόσημο του νησιού για τους φανατικούς της γεύσης.

Ωστόσο ο παραδοσιακός δρόμος του Γιαλού με τα πολλά αυτοκίνητα εμποδίζει τον περίπατο δίπλα στη θάλασσα, όπως και τα πολλά ιστιοφόρα και κότερα (κάποια υπερμεγέθη) αποκρύπτουν κάποια κομμάτια της πρωτεύουσας...

Όποιος επισκέπτεται τη Σύμη υπόσχεται στον εαυτό του να ξαναπάει



Δ. Χάλκη: Η άλλη Ελλάδα…

Συνηθίσαμε να ορίζουμε ως Ελλάδα ό,τι κάνει πάταγο ή ό,τι είναι πρωτοσέλιδο στα πρωϊνάδικα ή ό,τι σχετίζεται με τις ιδιορρυθμίες των ολίγων «επιφανών».

  

Η Χάλκη δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τα άλλα «ξακουστά» νησιά μας γιατί δεν έτυχε να ευδοκιμήσουν στη στεριά και στη θάλασσά της τα πολυτελή ξενοδοχεία με τους επώνυμους επισκέπτες ή ιδιοκτήτες.

Στην ιστορία της δεν μπορεί να βρει κάποιος ένα μεγάλο γεγονός ή ήρωα. Ούτε κάποια θεότητα αρχαία λατρεύτηκε με πάθος.

Όλα εδώ κυλούν ήσυχα. Το τοπίο, το βραχώδες έδαφος, η ήρεμη θάλασσα με τις μικρές παραλίες, η λιγοστή βλάστηση, τα όμορφα σπίτια και φυσικά οι καλοσυνάτοι άνθρωποί της συνθέτουν έναν ιδανικό τόπο για θερινές διακοπές. Ενδείκνυται για όσους αναζητούν λίγη ησυχία από τα πολύβουα αστικά κέντρα και τη θορυβώδη καθημερινότητα.

 Οι μόνιμοι κάτοικοι – ντόπιοι και αλλοεθνείς – δημιουργούν ένα διαφορετικό κλίμα από αυτό που έχουμε συνηθίσει στα άλλα ελληνικά νησιά. Οι ξένοι πασχίζουν να μάθουν την ελληνική γλώσσα, όταν κάποιοι Έλληνες καταφεύγουν στην Αγγλική για το πιο απλό πράγμα.

Αλβανοί, Ιταλοί, Άγγλοι, Εσθονοί και άλλων εθνοτήτων έγιναν μόνιμοι κάτοικοι του νησιού. Ξαφνιάζει λίγο αυτό, αλλά κρύβει μικρές αλήθειες… Η πολυπολιτισμικότητα σε ένα μικρό νησί.

Οι άνθρωποι του νησιού πρόσχαροι σέ κερδίζουν με την ευγένειά τους. Από μακριά σού απευθύνουν ένα καλόκαρδο «Καλημέρα». Άνθρωποι απλοί, καρτερικοί και γελαστοί.

 

Δίπλα στους ανθρώπους θα βρεις και ζώα, όπως κατσίκες που τρέφονται από τον ήλιο και τα χόρτα των βράχων. Ένα γαϊδουράκι μάς θυμίζει άλλες εποχές. Αυτό τουλάχιστον δεν έχει το άγχος της πανδημίας και της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού.

Η Ελλάδα υπάρχει παντού και «καλά κρατεί». Άλλοτε μάς πληγώνει, και άλλοτε μάς χαροποιεί που ακόμα επιμένει να αντιστέκεται σε ό,τι μάς αλλοτριώνει ως λαό και πολιτισμό.

Ελλάδα δεν είναι μόνον η Αθήνα, η Μύκονος και οι υπερτιμημένοι celebrities. Ελλάδα είναι οι τόποι όπου οι κάτοικοι πασχίζουν να επιβιώσουν χωρίς τον τεχνητό θόρυβο κάποιων κενών ανθρώπων.

Ελλάδα είναι και το λουλούδι της φωτογραφίας που κατόρθωσε να φυτρώσει εκεί που δεν το «σπείρανε» γιατί είχε θέληση και δύναμη για ζωή… ήταν μια ευχάριστη συντροφιά σε στιγμές περισυλλογής και φιλοσοφικού στοχασμού για το μυστήριο και το μεγαλείο της ζωής. 

Τελικά είμαστε οι άνθρωποι που γνωρίσαμε, οι τόποι που ζήσαμε – έστω και ως επισκέπτες – και ό,τι βιώσαμε ή σκεφτήκαμε μέσα από την επικοινωνία με ό,τι μάς περιβάλλει. Είναι σημαντικό να κάνουμε σκέψη τα ερεθίσματα του περιβάλλοντός μας.

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com 







ΕΙΡΗΝΗ ΛΕΟΝΤΑΡΑ "ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΙΚΗ"



"Παιδιά" τους λέω. Πείτε μου τι είναι πνευματικός άνθρωπος.
Πείτε μου γνωρίζετε έναν τέτοιο που ζει στη χώρα μας;
Φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Δεν ξέρετε το Μίκη Θεοδωράκη;.
Τον τελευταίο μεγάλο!
Τον πιο σπουδαίο!!
Τον ξέρετε παιδιά τους λέω μέσα από τα τραγούδια του.
Τον ξέρετε μέσα από τη φωνή του.
Ίσως δεν ξέρετε τίποτα άλλο για αυτόν, 
αλλά όλοι μα όλοι έχετε τραγουδήσει δυνατά το
" Ένα το χελιδόνι κι η Άνοιξη, ακριβή
Για να γυρίσει ο Ήλιος θέλει δουλειά πολλή
Θέλει νεκροί χιλιάδες να είναι στους τροχούς
Θέλει κι οι ζωντανοί να πίνουν το αίμα τους
Θέλει κι οι ζωντανοί να πίνουν το αίμα τους"
Πες μου λοιπόν, πες μου ποιός τώρα;
Ποιόν θα ακούμε και λίγο θα ψηλώνουμε από περηφάνια;
Σήμερα ο Ήλιος της Δικαιοσύνης χαμήλωσε.
Σήμερα ο Ήλιος ο νοητός θρηνεί
" Μη παρακαλώ σας μη λησμονάτε τη χώρα μου "
Όμως εμείς πρώτοι τη λησμονούμε και ασελγούμε και ασεμνούμε 
και είμαστε τόσο απρεπείς στη χώρα, ενός Ήλιου..

Καλό Ταξίδι
Σπουδαίε Μίκη μας
Ειρήνη Λεοντάρα.

η φωτογραφία είναι από https://www.anoixtoparathyro.gr/





"ΤΑΠΕΙΝΗ ΩΔΗ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ" ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΑΝΑ & Η ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑ ΓΑΛΛΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΟΛΑΡΗ

 

Από την πρώτη ποιητική συλλογή του Νίκου Παπάνα ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΑ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΩΛΚΟΣ



ΤΑΠΕΙΝΗ ΩΔΗ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

Στα σχολικά σου τετράδια
θέλω να κρυφτώ
τώρα που μεγάλωσες και πας στο λύκειο.
κι όταν σφυρίζουν στη γωνία τ’ αγόρια, εσύ γελάς,
κι όταν σκοντάφτει ο ήλιος στα λυμένα σου κορδόνια, ξεκαρδίζεσαι.
Τι ανάλαφρη που είσαι αλήθεια!
Μαύρο στενό φουστάνι, ευωδιαστοί μηροί,
τα δάχτυλα κορυδαλλοί στη συναυλία της άνοιξης,
─ έτσι θα γράψουνε για σένα οι ποιητές.
Όμως, εμένα που σε ξέρω καλύτερα,
μου αρκεί να’ μαι πάντα μαζί σου
─ στις καφετέριες, στα μαθήματα, στα γυμναστήρια.
Μου αρκεί να κλέβω το σταρένιο σου φιλί,
να γεύομαι το δέρμα του ίσκιου σου,
να γράφω κρυφά σε κάθε τοίχο τ’ όνομά σου.
Κι όταν πλαγιάζεις,
να δραπετεύω για μιαν ώρα από τη φυλακή μου,
ευλαβικά να σ’ αγκαλιάζω
και να σε παρασέρνω στο ρυθμό κάποιου χορού
που άλλος κανείς ποτέ δε θα γνωρίσει.
Νίκος Παπάνας


HUMBLE ODE A LA POÉSIE

Je veux me cacher
dans tes cahiers scolaires
maintenant que tu as grandi et que tu es lycéenne;
et que tu ris quand les garçons sifflent dans le coin,
et que tu éclates de rire lorsque le soleil bute contre tes cordes dénouées.
Comme tu es légère!
Robe moulante noire, cuisses parfumées,
doigts alouettes au concert du printemps,
─ c’est ce que les poètes écriront de toi.
Mais pour moi qui te connais mieux,
il me suffit d'être toujours avec toi
─ dans les cafés, aux cours d’école, dans les gymnases.
Il me suffit de voler ton baiser de blé,
de goûter de la peau de ton ombre,
d'écrire en cachette ton nom sur chaque mur.
Et quand tu te couches,
m'évader de ma prison pour une heure,
t'embrasser pieusement
et t'entraîner au rythme d'une danse
que personne d'autre ne saura jamais.

******

Traduit en français par Paraskevi V. Molari


Από το 1988 ο Νίκος Παπάνας έχει δημοσιεύσει ποιήματα, μεταφράσεις ποιημάτων και δοκίμια για την ποίηση σε έγκυρα λογοτεχνικά περιοδικά. Είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Το 2004 έλαβε τιμητική διάκριση από το Σύνδεσμο Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας. Το 2019 κυκλοφόρησε η ποιητική του συλλογή «Πρώτη δημοτικού και άλλα» (Εκδόσεις Ιωλκός).






Η Παρασκευή Β. Μόλαρη είναι πτυχιούχος Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και πτυχιούχος του Τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Μάστερ ΙΙ από το Πανεπιστήμιο Paul Valéry Montpellier III . Τμήμα Νεοελληνικών σπουδών στη Νεότερη Ελληνική Ιστορία και Ιστορία της Εκπαίδευσης. Έχει παρουσιάσει και μεταφράσει πλήθος ποιημάτων σύγχρονων Ελλήνων ποιητών και τα οποία χρησιμοποιούνται ως διδακτικό υλικό στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ως συνεργάτης του επιστημονικού περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ έχει δημοσιεύσεις μεταφραστικές της εργασίες και παρουσιάσεις, καθώς και στο Δίκτυο Πολιτικής Ανωτάτης Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών.