Βίνσεντ βαν Γκογκ (30 Μαρτίου 1853 – 29 Ιουλίου 1890)

 


Αυτοπροσωπογραφία

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ (Vincent Willem van Gogh,(30 Μαρτίου 1853 – 29 Ιουλίου 1890) ήταν Ολλανδός ζωγράφος. Εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού, του φωβισμού αλλά και εν γένει της αφηρημένης τέχνης, θεωρείται καταλυτική.
Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ γεννήθηκε στο ολλανδικό χωριό Ζούντερτ (Zundert) και ήταν ο μεγαλύτερος από τα συνολικά οκτώ παιδιά της οικογένειάς του, γιος του πάστορα Θεόδωρου βαν Γκογκ. Στον Βίνσεντ δόθηκε το όνομα του παππού του, το οποίο είχε δοθεί και στο πρωτότοκο παιδί της οικογένειας, το οποίο είχε πεθάνει σε βρεφική ηλικία. Ήδη από τα πολύ νεανικά του χρόνια παρουσίασε τάσεις μελαγχολίας και πρώιμα ψυχολογικά προβλήματα.
Με κομμένο το αυτί 
(αυτοπροσωπογραφία)
Σε ηλικία 16 ετών και αφού είχε ήδη καταπιαστεί χωρίς επιτυχία με αρκετά επαγγέλματα, ασχολήθηκε για ένα διάστημα με το εμπόριο έργων τέχνης, στην εταιρεία Goupilator & Company, όπου τον επόμενο χρόνο προσελήφθη και ο αδελφός του Τεό βαν Γκογκ (Theo van Gogh). Το 1873, η εταιρεία τον μεταθέτει στο Λονδίνο και αργότερα στο Παρίσι. Την περίοδο αυτή, εντείνεται το ενδιαφέρον του για τη θρησκεία, επηρεασμένος εμφανώς και από την ιδιότητα του πατέρα του. Αφού απολύεται από την εργασία του το 1876, επιστρέφει στο Άμστερνταμ για να σπουδάσει θεολογία. Οι σπουδές του διαρκούν για περίπου ένα έτος και το 1878 του ανατίθεται μία θέση ιεροκήρυκα στο Βέλγιο και συγκεκριμένα στην υποβαθμισμένη περιοχή Μπορινάζ, όπου λειτουργεί ορυχείο. Ο βαν Γκογκ κηρύττει για περίπου έξι μήνες επιδεικνύοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ένδεια των ανθρώπων της περιοχής. Αυτή είναι και η περίοδος κατά την οποία ξεκινά να σχεδιάζει μικρά έργα και πιθανόν αποφασίζει να ασχοληθεί με την τέχνη.
Το 1880, σε ηλικία 27 ετών, ξεκινά να παρακολουθεί τα πρώτα του μαθήματα ζωγραφικής, ωστόσο σύντομα έρχεται σε ρήξη με τον δάσκαλό του, Αντόν Μωβ (Anton Mauve), γύρω από καλλιτεχνικά ζητήματα. Τα επόμενα χρόνια δημιουργεί έργα κυρίως επηρεασμένα από τη ζωγραφική του Ζαν Φρανσουά Μιγέ (Jean-François Millet), ενώ ταξιδεύει στην ολλανδική επαρχία ζωγραφίζοντας θέματα που εμπνέεται από αυτή. Το χειμώνα του 1885, παρακολουθεί μαθήματα στην Ακαδημία της Αμβέρσας, τα οποία όμως διακόπτονται πολύ σύντομα αφού αποβάλλεται από τον καθηγητή της ακαδημίας Ευγένιο Σιμπέρ (Eugene Siberdt). Παρά το γεγονός αυτό, ο βαν Γκογκ προλαβαίνει να έρθει σε επαφή με την ιαπωνική τέχνη από την οποία και δανείζεται στοιχεία ή πολλές φορές μιμείται την τεχνοτροπία της. Αρκετές από τις προσωπογραφίες του, περιλαμβάνουν επίσης σε δεύτερο πλάνο κάποιο έργο ιαπωνικής τέχνης.

Αυτοπροσωπογραφία 
Την άνοιξη του 1886 επισκέπτεται το Παρίσι όπου ζει με τον αδελφό του — επιτυχημένο πλέον έμπορο τέχνης — στην περιοχή της Μονμάρτης, κέντρο της καλλιτεχνικής δραστηριότητας. Κατά την παραμονή του, έρχεται σε επαφή με τους ιμπρεσιονιστές Εντγκάρ Ντεγκά, Καμίλ Πισαρό, Πωλ Γκωγκέν και Τουλούζ Λωτρέκ. Επηρεάζεται σημαντικά από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού και ειδικότερα σε ότι αφορά τη χρήση του χρώματος. Ο ίδιος ο βαν Γκογκ κατατάσσεται περισσότερο στους μετα-ιμπρεσιονιστές ζωγράφους. Χρησιμοποίησε συχνά τεχνικές των ιμπρεσιονιστών αλλά διαμόρφωσε παράλληλα και ένα προσωπικό ύφος, το οποίο διακρίνεται από την χρήση συμπληρωματικών χρωμάτων που οι ιμπρεσιονιστές αποφεύγουν.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1888, ο βαν Γκογκ εγκαταλείπει τη γαλλική πρωτεύουσα και επισκέπτεται τη νότια Γαλλία και την περιοχή της Προβηγκίας. Υπάρχουν αναφορές πως εκεί εμπνέεται από το τοπίο καθώς και την αγροτική ζωή των κατοίκων, θέματα τα οποία προσπαθεί να αποδώσει και στη ζωγραφική του. Την περίοδο αυτή, επινοεί και μία ιδιαίτερη τεχνική των στροβιλισμάτων με το πινέλο ενώ στους πίνακές του κυριαρχούν έντονα χρώματα, όπως κίτρινο, πράσινο και μπλε, με χαρακτηριστικά δείγματα τα έργα "Έναστρη νύχτα " και μία σειρά πινάκων που απεικονίζουν ηλιοτρόπια. Το έργο Κόκκινο αμπέλι αυτής της περιόδου είναι επίσης το μοναδικό έργο που κατάφερε να πουλήσει ο βαν Γκογκ εν ζωή. Κατά το διάστημα της παραμονής του στην Αρλ, δέχεται και την επίσκεψη του ζωγράφου Γκωγκέν. Ωστόσο, μετά από λίγους μήνες, οι δυο τους διαφωνούν έντονα και λόγω της ασταθούς ψυχικής του υγείας, ο βαν Γκογκ κόβει μέρος του αριστερού του αυτιού καταλήγοντας στο νοσοκομείο της περιοχής. Υπάρχουν ισχυρισμοί πως ο βαν Γκογκ είχε απειλήσει να σκοτώσει τον Γκωγκέν και προέβη στο κόψιμο του αυτιού του αναζητώντας ένα είδος κάθαρσης από τις τύψεις του.

Έναστρη νύχτα (1889)
Στο έργο του αυτό ο Βαν Γκογκ έχει απεικονίσει χαοτικές δίνες που ακολουθούν την κλιμάκωση Κολμογκόροφ, όπως προκύπτει από μαθηματική ανάλυση της εικόνας. Ο Βαν Γκογκ αναπαράγει σε πίνακές του, επακριβώς, νόμους της φύσης.




Το 1889 εισάγεται στο ψυχιατρικό κέντρο του μοναστηριού του Αγίου Παύλου στον Σαιν Ρεμύ, όπου και παραμένει συνολικά για ένα περίπου χρόνο πάσχοντας από κατάθλιψη. Κατά την παραμονή του εκεί, συνεχίζει να ζωγραφίζει. ΤονΜάιο του 1890 εγκαταλείπει την ψυχιατρική κλινική και ζει για ένα διάστημα σε μία περιοχή κοντά στο Παρίσι, όπου παρακολουθείται από τον γιατρό Πωλ Γκασέ, στον οποίο είχε συστήσει τον βαν Γκογκ ο ζωγράφος Καμίλ Πισαρό. Στο διάστημα που παρακολουθείται ιατρικά, ο βαν Γκογκ παράγει ένα μόνο έργο, που αποτελεί προσωπογραφία του Γκασέ.
Τον Ιούλιο του 1890, ο βαν Γκογκ εμφανίζει συμπτώματα έντονης κατάθλιψης και τελικά αυτοπυροβολείται στο στήθος στις 27 Ιουλίου ενώ πεθαίνει δύο ημέρες αργότερα. Δεν είναι απολύτως βέβαιο ποιο ήταν το τελευταίο του έργο, αλλά πρόκειται πιθανά για το έργο με τον τίτλο Ο κήπος του Ντωμπινύ ή για τον πίνακα Σιτοχώραφο με κοράκια.
Μετά το θάνατο του βαν Γκογκ, η φήμη του εξαπλώθηκε ραγδαία, με αποκορύφωμα μεγάλες εκθέσεις έργων του που πραγματοποιήθηκαν στοΠαρίσι (1901), το Άμστερνταμ (1905), την Κολωνία (1912), τη Νέα Υόρκη (1913) και το Βερολίνο (1914).
Συνολικά δημιούργησε σε διάστημα περίπου δέκα ετών περισσότερα από 800 πίνακες και 1000 μικρότερα σχέδια. Σώζεται ακόμα εκτενής αλληλογραφία του με τον αδελφό του, που περιλαμβάνει περισσότερα από 700 γράμματα. Επίσης ο βαν Γκογκ είναι διάσημος για τις πινελιές του οι οποίες πολλές φορές παρουσιάζουν μια κίνηση.

ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ https://homouniversalisgr.blogspot.com/





ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ (23 Οκτωβρίου 1919 – 30 Μαρτίου 1992)

 


Μελίνα Μερκούρη, Σάντας, Γλέζος, Ανδρόνικος σε εντοιχισμό αναθηματικής πλάκας στην Ακρόπολη


   Ο Mανόλης Aνδρόνικος (1919 - 1992) του Λεωνίδα ήταν Έλληνας αρχαιολόγος. Γεννήθηκε στην Προύσα στις 23 Οκτωβρίου 1919. Αργότερα εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη.
Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,όπου προσωπικότητες όπως αυτή του καθηγητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Α. ΡΩΜΑΙΟΥ του κίνησαν σε πρώτο στάδιο το αρχαιολογικό του ενδιαφέρον. Το 1952 έγινε καθηγητής Kλασικής Aρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συμπλήρωσε τις σπουδές του στην Οξφόρδη με τον Sir John D. Beazley (1954-1955). Υπηρέτησε στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Το 1957 εξελέγη υφηγητής της Αρχαιολογίας (Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), το 1961 έκτακτος καθηγητής της Β΄ έδρας Αρχαιολογίας, και το 1964 τακτικός καθηγητής στην ίδια έδρα.
Ήταν παντρεμένος με την Ολυμπία Kακουλίδου (1921-2012). Αγαπούσε ιδιαίτερα τις τέχνες και τα γράμματα. Διάβαζε πολύ και υπήρξε ιδρυτικό μέλος του σύλλογου «Η τέχνη». Aγαπούσε τον Παλαμά, τον Σεφέρη και τον Eλύτη


   Πραγματοποίησε πολλές ανασκαφικές έρευνες στη Βέροια, τη Νάουσα, το Κιλκίς, τη Χαλκιδική, τη Θεσσαλονίκη, αλλά το κύριο ανασκαφικό του έργο συγκεντρώθηκε στη Βεργίνα, όπου ανέσκαψε το σημαντικότατο νεκροταφείο τύμβων των γεωμετρικών χρόνων και συνέχισε σε συνεργασία με τον Γ. Μπακαλάκη την ανασκαφή του ελληνιστικού ανακτόρου που είχε αρχίσει το 1937 ο Κ. Α. Ρωμαίος, εκ μέρους του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η κορυφαία στιγμή της καριέρας του θεωρείται η 8η Νοεμβρίου 1977, όταν στη Βεργίνα έφερε στο φως ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά μνημεία, τον ασύλητο μακεδονικό τάφο ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας. Διατύπωσε την άποψη ότι στο μνημείο αυτό τάφηκε ο Φιλίππου του Β΄, βασιλιάς της Μακεδονίας (359-336 π.Χ.). Ο τάφος ήταν ασύλλητος με πολυάριθμα ευρήματα, μεταξύ των οποίων και αξιόλογα έργα τέχνης, τα οποία εκτίθενται στη Μεγάλη Τούμπα της Βεργίνας. Αν και ο συσχετισμός του τάφου αυτόυ με τον Φίλιππο Β' έχει πλέον απορριφθεί, λόγω της χρονολόγησης του περιεχομένου του μετά το 317 π.Χ. και ο τάφος πιστεύεται ότι είναι του Φιλίππου Γ' Αρριδαίου (βλέπε Palagia O.-Borza E., "The Chronology of the Macedonian Royal Tombs at Vergina",JdI 2008, 81-125), η σημασία του μνημείου αυτή είναι αναμφισβήτητη και θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα σε παγκόσμιο επίπεδο .ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Διαβάστε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/











ΠΩΛ ΒΕΡΛΑΙΝ ( 30 Μαρτίου 1844 - 8 Ιανουαρίου 1896 )



 i. Κάτι κλαίει μες στην καρδιά μου


Κάτι κλαίει μές στην καρδιά μου
καθώς βρέχει στην χώρα μου,
Σαν τι μαράζι, αλιά μου,
στραγγίζει την καρδιά μου;

Γλυκοστάζει η βροχή
στη γη, στα κεραμίδια゚
στην άχαρη ψυχή
τι τραγουδάς, βροχή

Κλάμα χωρίς αιτία
καρδιάς βαργειεστιμένης.
Μήπως καμιά απιστία;
Πονώ χωρίς αιτία.

Κι είναι ο πόνος περισσός,
να μην ξέρεις γιατί
χωρίς αγάπη ή μίσος
σε καίει καημός περίσσος.

(Μετάφραση: Κωστή Παλαμά)

❀ ❀ ❀ ❀
ii. Il pleure dans mon coeur

Να κλαίει μες την καρδιά μου
και στην πόλη να βρέχει…
ποια να ‘ν’ αυτή που τρέχει
η πίκρα ως την καρδιά μου;

Ω, γλυκός ήχος της βροχής
απ’ τις σκεπές και καταγής!
Για τον καϋμό μιανής ψυχής
ω το τραγούδι της βροχής!

Δίχως αιτία να βρέχει
μα η καρδιά δεν αντέχει.
Σε πρόδωσε κανείς;
Όχι. Άδικα πονείς.

Αχ ποια άλλη θλίψη ανίσως
δεν το ξέρεις γιατί
—δίχως αγάπη ή μίσος—
η θλίψη σου κρατεί;
Μετάφραση: Τέλλος Άγρας
❀ ❀ ❀ ❀

iii. Φθινοπωρινό Τραγούδι

Λυγμοί μακρόσυρτοι
Απ’ τα βιολιά
Του φθινοπώρου
Σφίγγουνε την καρδιά μου
Με τη μονότονη
Θηλιά του πόνου.
Βαριά η ανάσα μου
Τεφρό το χρώμα, και
Του ρολογιού όταν ακούω χτύπο νέο
Αναπολώ
Μέρες παλιές
Και σιγοκλαίω.
Ύστερα φεύγω μες στο κακό
Το ανεμοβρόχι
Για να με σέρνει
Εκεί κι εδώ
Ίδιος εγώ
Φύλλο ξερό.
από τη συλλογή Poèmes saturniens, μετάφραση Τζούλια Τσιακίρη

Διαβάστε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/











ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ ΓΚΟΓΙΑ ( 30 Μαρτίου 1746 – 16 Απριλίου 1828 )

Η οικογένεια του Καρόλου Δ' 

Ο Γκόγια γεννήθηκε στο χωριό Φουεντετόδος και σε ηλικία 14 χρονών μετακομίζει μαζί με την οικογένεια του στη Σαραγόσα, την πόλη όπου θα έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με την ζωγραφική. Ύστερα από μία δεκαετία δίπλα σε δασκάλους ζωγραφικής, οι οποίοι σταδιακά του αποκάλυψαν τα "μυστικά της τέχνης", ο Γκόγια αναλαμβάνει τις πρώτες του δουλειές για μοναστήρια και εκκλησίες στη Σαραγόσα.

Ο δάσκαλός του, Φρανσίσκο Μπαγέ, θα του δώσει την αδελφή του, Χοσέφα, αλλά και την απαραίτητη βοήθεια για να «εισβάλει» στην αυλή του Βασιλιά, όπου τα επόμενα χρόνια θα αποδείξει το ταλέντο του, αναπτύσσοντας παράλληλα το δικό του ιδιαίτερο προσωπικό ύφος. Η αναγνώριση στους κύκλους της αυλής θα έρθει το 1780, ύστερα από την παρουσίαση του πίνακα «Ο Χριστός στο Σταυρό»,με τον οποίο θα εκλεγεί μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο.
Το 1786, ο Φρανσίσκο Γκόγια ανακηρύσσεται και επισήμως «ζωγράφος του βασιλιά» της Ισπανίας Καρόλου Γ και αναγνωρίζεται ως ο κορυφαίος των «προσωπογραφιών». Το 1792, ύστερα από μία ασθένεια ο Γκόγια χάνει την ακοή του και στρέφεται στον εσωτερικό του κόσμο ανακαλύπτοντας τις σκοτεινές πτυχές του που θα αποτυπώσει πάνω στον καμβά. Το στιλ του αλλάζει και δημιουργεί τη σειρά των χαρακτικών του, με τίτλο «Καπρίτσια», στα οποία στηλιτεύει την Αυλή, τις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες και την κενοδοξία των γυναικών. Αυτή η περίοδος σηματοδοτεί και την στροφή του Γκόγια σε έργα αντιμάχονταν το ηγεμονικό και κοινωνικό καθεστώς.
Θα ακολουθήσει μία ταραχώδης περίοδος, με αλλαγές στον θρόνο και την εισβολή των στρατευμάτων του Ναπολέοντα στο ισπανικό βασίλειο, ωστόσο ο Γκόγια διατηρείται στη θέση του ζωγράφου της αυλής, έχοντας ασπαστεί τα φιλελεύθερα ιδεώδη της Γαλλικής επανάστασης, αλλά ταυτόχρονα συμμεριζόταν την οργή της εξεγερμένης, κατά των Γάλλων, ισπανικής κοινωνίας.
Αυτή η εσωτερική διαμάχη αποτυπώνεται και μέσα στα έργα του, με απεικονίσεις Γάλλων και Ισπανών στρατιωτικών στους πίνακές του, αλλά και αποτύπωση της φρίκης από τη Γαλλική εισβολή. «Οι Συμφορές του Πολέμου» και «3η Μαΐου 1808», στο οποίο απεικονίζονται οι μαζικές εκτελέσεις Ισπανών από το Γαλλικό στρατό, είναι δύο από τα σημαντικότερα έργα του που απεικονίζουν την οδύνη της Γαλλικής εισβολής στην Ισπανία. Το δεύτερο αποτέλεσε και το έργο, με το οποίο βελτίωσε τις σχέσεις του με τον Ισπανό μονάρχη Φερδινάνδο Ζ',ο οποίος ανέβηκε στον θρόνο, ύστερα από την παραίτηση του Ναπολέοντα.
Αν και κατηγορήθηκε ως «φιλελεύθερος» και τα έργα του συχνά προκαλούσαν αντιδράσεις λόγω του προκλητικού για την εποχή περιεχομένου τους – το «Γυμνή γυναίκα» τον έφερε ενώπιον της Ιεράς εξέτασης-, το ξεχωριστό ταλέντο του τον διατήρησε στη θέση του ζωγράφου της αυλής και κατά την επάνοδο του απολυταρχικού καθεστώτος στην Ισπανία.
Το 1819, μετακόμισε στη Μαδρίτη και η υγεία του σταδιακά επιβαρύνεται. Η τέχνη του γίνεται πιο «σκοτεινή» και φιλοτεχνεί τους «μαύρους» πίνακες. Τα επόμενα χρόνια η πολιτική κατάσταση είναι τεταμένη και οι διώξεις των φιλελευθέρων και αντικαθεστωτικών στοιχείων αυξάνονται στην Ισπανία. Ο Γκόγια ζητάει άδεια μετακίνησης στην Γαλλία και μετακομίζει στο Παρίσι και στη συνέχεια στο Μπορντώ, το μέρος που έμελλε να είναι και το τελευταίο καταφύγιο του.
Στις 16 Απριλίου του 1828, στο Μπορντό, σε ηλικία 82 ετών, ο Φρανσίσκο Γκόγια αφήνει την τελευταία του πνοή. Σχεδόν επτά δεκαετίες αργότερα, το 1901, τα λείψανά του μεταφέρθηκαν στη Μαδρίτη, όπου και θάφτηκαν στην εκκλησία του Αγίου Αντωνίου, την οποία διακοσμούν οι νωπογραφίες του από το 1798. πηγή 

Περίπατος στην Ανδαλουσία


Η γυμνή μάχα,


Η ντυμένη μάχα

ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ :https://homouniversalisgr.blogspot.com/










Social Scream – single "Spartan Blood" από το άλμπουμ “From Ashes To Hope”

 

Social Scream – single "Spartan Blood" από το άλμπουμ “From Ashes To Hope”


SOCIAL SCREAM - Spartan Blood – video clip
(Δείτε το εδώ)



Τα γυρίσματα του βίντεο έγιναν με κιθάρα από την “JP Handmade Costume Guitars”

Οι Social Scream είναι ένα Heavy Metal σχήμα από την Σπάρτη που δραστηριοποιείται στην μουσική σκηνή από το 2008.
Έχοντας ήδη στο ενεργητικό τους τρείς ολοκληρωμένους δίσκους, στις 15 Ιανουαρίου 2021 κυκλοφόρησε αρχικά σε ψηφιακή μορφή και από τις 1 Απριλίου 2021 σε φυσική μορφή από την Γαλλική Soman Records, η διπλή συλλογή με τίτλο “From Ashes To Hope” που αποτελείται από επανηχογραφήσεις demos και κομματιών των δύο πρώτων δίσκων της μπάντας. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στα Think recording και Dimons studios με παραγωγό τον Δημήτρη Σάκκα, ενώ το artwork φιλοτεχνήθηκε από τον Γιάννη Στεργίου (dtopgraphics).
Στο “From Ashes To Hope” συμπεριλαμβάνεται και το instrumental single ” Spartan Blood ”


Official links






 























Carpe " Κλόουν..."



Παρατημένα τα εργαλεία σκούριασαν

η ανέχεια σκέπασε τα ροζιασμένα χέρια.

Στην άκρη του ματιού

η ελπίδα μεγαλώνει.

Σήμερα θα φάμε ψωμί

αχνίζει καίει τον ουρανίσκο

καθώς καταπίνουμε τη σάρκα του.

Οι μεγάλοι αποφάσισαν

να κάνουμε τους κλόουν

ζωντανοί να συνεχίσουμε .

Το απόθεμα δύναμης μικραίνει,

η τροφή τελειώνει

όπως καθόμαστε αμέριμνοι.

Αγωνιούμε πότε

θα μας καλέσουν

να ξαναζωντανέψουμε

φορώντας τα ψεύτικα χαμόγελα,

τα στημένα αστεία,

τα χρωματιστά τα ρούχα.

Κλόουν τα κατάφερες και σήμερα

το υπέροχο ξεροκόμματο

σε περιμένει στην έξοδο.

Ίσως αύριο να φας ξανά

από σένα εξαρτάται....

είναι θέμα ευθύνης ατομικής.

Carpe.








ΛΙΑ ΣΙΩΜΟΥ - 4 Ποιήματα από την Συλλογή "Εν Γη Ερήμω"



Μην αγνοείς

Υπήρχε μια απομόνωση εκεί στα βουνά, ένα αίσθημα ότι είσαι, στέκεσαι μόνος ορώντας τη μεγαλειώδη ομορφιά της φύσεως, τις ελατόφυτες κορυφές τις μισοκρυμμένες σε κάτι σύννεφα που είναι τόσο κοντά σου θα σε τυλίξουν θαρρείς στη μυστική τους υπόσταση. Αναπνέοντας έναν αέρα τόσον αλλιώτικο, δημιουργίας λες ανάσα. Αγναντεύοντας γύρω ατέλειωτους κάμπους και άλλες βουνοκορφές στον απέραντο ορίζοντα. Κάτι μυρωμένα θαμνάκια στα πόδια σου, απόσταγμα ύψους και μεγαλουργίας το μύρο τους.

Απόκρημνα βράχια, γκρεμοί ατελείωτοι, μεγαλειώδεις, εμπνέοντες τρόμο στο χάσμα τους. Ενα αίσθημα ότι η γη στα πόδια σου θα σταματήσει να σε στηρίζει, θα σε δώσει στο κενό, στο άπειρο. Οτι η βαρύτης που σε κρατά στη γη θα εξανεμισθεί και σε τρομάζει η προοπτική μιας αιφνιδίας απογειώσεως, ενός αναγκαίου πετάγματος.

Ξεχνάς τα επίγεια στο ύψος αυτό της δημιουργίας. Μηδαμινοί οι κλαυθμηρισμοί και οι οδυρμοί της τύχης που ενεδώθη στη περιωρισμένη κρίση σου. Μηδαμινή η απομόνωση σου στο κόσμο, σταγόνα του σύμπαντος αιωρείται στα νέφη. Της υπάρξεως σου το μεγαλειώδες και συνάμα μικρό συντήκεται στο πνεύμα σου και με πνεύμα αιώνων συγκατοικεί.

EstesPark, Colorado

🌹

Η Ιδια Ιστορία

Υπάρχουν τόσα σημεία του ερχομού της ανοίξεως. Οι άνεμοι θεριεύουν επικινδύνως θα ’λεγακαι οι μέρες σιγά σιγά μεγαλώνουν. Η παγωμένη επιφάνεια της λίμνης θρυμματίζεται, και το νερό ελεύθερο λούζεται τις ηλιαχτίδες και λαμπυρίζει. Οι πνοές του νοτιά παρασέρνουν τα θρύψαλα του πάγου, τα σπρώχνουν στη βορεινή ακτή της λίμνης. Τα πουλιά, άλλη ιστορία. Ξεσηκώνονται, φωνάζουν, πετάν το χάραμα στον ουρανό λίγα, λίγα μαζί. Δεν βλέπω τις φωλιές που ετοιμάζουν αλλά τις φαντάζομαι. Το χώμα υγρό, παγωμένο απ’ τα χιόνια και τους βοριάδες αρχίζει να φαίνεται και η υπόσχεση της άνοιξης που θα θρέψει το κάνει ν΄ αχνίζει απ’ τη συγκίνηση και να θυμιάζει την πλάση την ώρα την ιερή της χαραυγής. Πάχνη θαμπή, μυστήριο και μυσταγωγία στης δημιουργίας την ανάσα, καλύπτει τα πάντα μ ένα πέπλο μαγείας. ῾Αυλος κόσμος θαρρείς κρύβεται μέσα της, μαγικός.

Οι δε άνθρωποι στα σπίτια τους η ίδια ιστορία. Ανοίγουν τηλεόραση για τις πρωινές ειδήσεις, κατεβάζουν λίγο τον θερμοστάτη. Το κόστος της θέρμανσης θα ’ναι λιγότερο αυτόν τον μήνα.

🌹

Το Μαγγάλι της σημερινής τεχνολογίας και οι θανάσιμες αναθυμιάσεις του

Είχε ο αέρας ο βραδινός μια μυρωδιά καμένου ξύλου, και μου θύμισε κάτι βραδιές χειμωνιάτικες στην Αθήνα. Ἑνοιωθα τότε την ψύχρα του στο πρόσωπό μου κι ανέπνεα αυτή την χαρακτηριστική ευωδιά του ξυλοκάρβουνου ή ανθρακίτη που ερχόταν στη θύμησή μου από κάποιο αναμμένο μαγκάλι στη γειτονιά, τα χρόνια τα παλιά, τα παιδικά μου χρόνια. Θυμάμαι τις σπίθες που φωτοβολούσαν μικρές, αμυδρές γύρω από το ερυθροπυρωμένο, πυρακτωμένο κάρβουνο. Κι εγώ με τα μάγουλά μου κόκκινα, το πρόσωπό μου δροσερό, παρατηρούσα τη γυναικούλα που γύριζε την χόβολη.

Σήμερα ο κόσμος μας είναι όντως περίεργος. Ο φρέσκος αέρας που έφτιαξε ο Θεός υποφέρει τα μέγιστα. Αναγκάζεται να διοχετευθεί σε μινωικούς λαβυρίνθους, κλιματισμούς κτιριακούς της σύγχρονης αρχιτεκτονικής νοοτροπίας, να φιλτραρισθεί από φίλτρα τα πιο πολλά πεπαλαιωμένα, βρωμερά, ανθυγιεινά, με απείρους μικροβιακούς συνοικισμούς, εντοιχισμένους σε υγρές σάπιες σωληνώσεις. Και μετά την υγρή σκοτεινή του πορεία να καταλήξει στους πνεύμονες του σύγχρονου ανθρώπου. Στα μοντέρνα μεγάλα κτίρια όπου τώρα ο κόσμος ζει και εργάζεται, παράθυρα δεν υπάρχουν. Ετσι σώζουμε ενέργεια. Αναπνέουμε RecirculatedAir παντού

🌹

Σαν την Αλίκη

Τόσα πολλά τα είδη γύρω μου
τα παιδικά παιχνίδια, τα ενδύματα, τα κοσμήματα
στα τόσα και τόσα καταστήματα.
Λαβύρινθος η αναζήτηση του επιθυμητού
κατά ύψος και πλάτος, κατά διανοητικές διαστάσεις.
Και τόσος ο κόσμος που πάει κι έρχεται ολόγυρά μου
Με ταλαιπωρούν θαρρείς όλ’ αυτά
Και τ’ άστρα στο στερέωμα απείρως πολλά
Και η απόσταση μεταξύ των αστέρων έτη φωτός
Όση και η δική μου από τους συνανθρώπους μου
Χαμένη νιώθω, μικρή
σαν την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων