ΣΤΑΜΑΤΙΝΑ ΒΑΘΗ - ΠΕΝΤΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ


Photo: Panagiotis Bouras

 Θαλασσομάγισσα

Η γεύση από το ποτό ήταν στυφή.
Είχε κάτι από τη ζωή,
από το ξύλινο κουφάρι εκεί στην ακροθαλασσιά ,
ένα όψιμο δειλινό,
μια βρεφική αυγή να χασκογελά.
Αβυσσαλέα και προκλητικά.

Ένα εωθινό σύννεφο,
μαλακό και ροδαλό,
μωρού αναψοκοκκινισμένο μάγουλο,
αφράτο ,
τριανταφυλλιάς πέταλο και ουράνιο τέκνο τορνευτό.
Αλήτευε εδώ και εκεί ,
όπως ο καπνός από το τσιγάρο με του αγέρα τη κάθε ριπή.
Και έσβηνε και έγραφε με υπομονή,
να συγυρίσει τα συναισθήματα που ήταν κρυμμένα μέσα στην χαμένη σιωπή.

Βαρκούλα χωρίς πανιά στην μοναξιά ,
με έναν κοκκινολαίμη για παρέα δεικτικά να καλεί,
για του αδυσώπητου πλεονασμού τα ημερήσια κουτσομπολιά,
σε ένα ταξίδι της μνήμης από παλιά.

Ο ήχος της θαλασσομάγισσας ήταν αποχαυνωτικός,
μια αγκαλιά με την θλίψη,
μια αλμύρα, ένας μπουχός.

Η σκέψη δενδρολίβανο και ανεμώνες,
όπως ο άνεμος στιλίτευε τις πλαγιές ,
την παράσερνε αέρινα σε μονοπάτια στις έρημες και αφύλαχτες ακροθαλασσιές.

Ήταν ο βουβός ο πόνος?
Ήταν το θαλασσινό το δάκρυ?!
Ήταν ο ήχος του αγέρα όπως περνούσε και χτυπούσε στης αμμουδιάς τα πάθη?!
Ήταν αυτό το ξύλο το αφημένο,
μέσα στα τερτίπια της φύσης,
κατάχαμα στης άμμου τη σάρκα ,
ριγμένο και αφημένο στου Αιόλου το μετερίζι?!
Όπως τα κύματα το χτυπούσαν με μανία,
ή όπως το χάιδευαν χωρίς ανθρώπινη υστεροβουλία?!...

Πλεονέκτρα η ζωώδη βασίλισσα ,
γεραρή και μυστηριώδης.
Χανόταν το βλέμμα μέσα στην οργή της,
ερωτευόταν μέσα στο θυμό της.

Τι να φοβηθεί τις εποχές,
το χρόνο που πετούσε,
τα αστέρια, τις βροντές?!
Αλήτευε στον πόνο,
αγκάλιαζε τις πληγωμένες ψυχές.
Λες και αποζητούσε το δάκρυ,
να μετουσιωθεί σε σωτήριες αγκαλιές.

Μια γουλιά και μια ρουφηξιά,
να ξορκίσει το σκοτάδι, το θάνατο,
την ψυχρή ματιά.
Μονορούφι να κάψει τα σωθικά,
να τυραννιστεί,
να ξέρει ότι η καρδιά δεν ξεψυχά.
Να νιώσει, να αγγίξει, να κοπεί,
να πάρει αυτό το ξύλο να κάνει σχέδια στην άμμο και ας χαθεί...


Να καεί σε αυτό το ρόδινο του ουρανού,
μια σκιαμαχία του νέου και του παλιού.
Και η Λάχεση με το ραβδί της να μετράει κάθε σκέψης χιλιοστό,
αγέρινα να σου πίνει το πιόμα και να σου ρουφάει του τσιγάρου το τελευταίο καπνό.


Αλήτευε το κύμα,
σεργιάνιζε ο βοριάς.
Μεθούσε ο αέρας,
κάπνιζε άγρια η φουσκοθαλασσιά.
Έκανε συννεφένια δακτυλίδια και γραμμές,
γράμματα για της μνήμης το βιβλίο και για ατίθασες καρδιές.
Μια γουλιά και μια ρουφηξιά,
να ξορκίσει τον θάνατο,
να πάρει τη ζωή αγκαλιά.
30-1-2023



  The warmer sunshine 

The warmer sunshine, the thinking of you. 
The deeper wild sea, the feelings for you. 
I feel that you'll make me a tropical storm, 
with passion and loving,  no borders at all. 

The depth of my heart,  the strength of my life.
My gently flowing river, the thought of your sight. 
My light in the dark, my breathtaking man.
My beautiful blue ocean, my bond with my heart.

One soul, two bodies. 
Faith and seduction. 
Nurturing,  supporting, 
true love and sincere attraction.  

Devotion the word that comes out of my lips.
I will be thinking of you with all my thrills.
My warmer sunshine, my breathtaking man. 
You are my existence,  my life,  my sense.

 26-5-2016

Photo: Adi le Moigne


Έτσι είναι η ζωή 

Γδούποι και συριγμοί,
βρόντοι και αλαλαγμοί, 
πάνω στην πέτρα που αγκαλιάζει το αλμυρό νερό,
φάρος σταθερός,
αστέρι στο θαλασσινό καιρό. 

Ήταν αυτή η πίκρα μέσα στα χείλη, 
ήταν η αρμύρα, η λύπη, 
η αίσθηση απο τη σμίλη. 
Αυτή η κοψιά μέσα στα σωθικά, 
η λεπίδα που έκοβε την καρδιά σιγά σιγά. 

Σιγά σιγά και προδωτικά, 
κροκάλες, φύκια και σχοινιά πελαγίσια με φτουρά. 
Όπως τα είχε φάει η νερολιβαδούσα η κυρά,
με κουφάρια και αλάτι προικισμένη, 
αντάρα και απύθμενη ηρεμία σε μια γουλιά ζωή κεντρισμένη. 

Γιούρια στην αντάρα και στους γδούπους πάνω στην πέτρα την αρμυρισμένη, 
ξόρκια και ναυτικοί, 
μπουκάλια από κρασί, 
τιμόνια και πυξίδες στην κάθε ατίθαση ριπή. 

Αμούστακα και άγαρμπα τα χάδια από το βυθό, 
τα κύματα θεριεύανε 
να καταπιούν λιθαράκι λιθαράκι της στεριάς το μερτικό. 
Αλλά αυτό αντιστεκόταν στην ειμαρμένη, 
εκεί σαν κόρη του Ποσειδώνα ,
νύμφη να επιμένει.

Η σφύρα χτύπαγε και πιο δυνατά, 
ο πελαγίσιος ο αγέρας είχε γίνει του Κύκλωπα μπουκιά ,
τσαλαβουτούσε εδώ και εκεί, 
φως από το ένα μάτι να δει γιατί είχε στραβωθεί. 
Όπως και η καρδιά, όπως και η ψυχή.

Λυσσομανούσαν και αγύρτευαν τα κύματα με πόθο στη φουσκοθαλασσιά, 
λογομαχούσαν και ανταρτεύανε με της γης τα προκλητικά πείσματα και γήινα φιλιά.
Να πασπατέψουν την κάθε σάρκα της τη γυμνή, 
να κάνουν μελανιές και σημάδια πάνω στης γης την επιδερμίδα τη στιλπνή. 

Σφύρα και σμίλη αρμυρή, 
πέτρα και γη σε ένα αντικρουόμενο σκοπό, 
ποιος θα υποχωρήσει έστω και μιας τρίχας αρμύρα στο εκατοστό. 
Και η θάλασσα παλλόταν και δυσανασχετούσε, 
σφάδαζε, 
θυσία στο βωμό,
αλλά και καιροφυλαχτούσε.

"Δεν θα αλλάξει ο ουρανός?!
Με τα κάλλη μου ,πλανεύτρα, 
θα σε αγκαλιάσω μέχρι το βυθό. 
Εκεί που είναι κόρες και παλικάρια, 
σκαριά, τρίαινες και πετράδια. "

Γύρισε ο αγέρας, 
άλλαξε ο σκοπός, 
ο Κύκλωπας είδε καθάρια,
μέσα σε μαντήλι από τα πανιά που είχε δέσει η νερολιβαδούσα η κυρά τα σκοτεινά τα βράδια. 

Γιάτρεψε για λίγο η ψυχή 
και η καρδιά χτυπούσε. 
Οι πέτρες είχαν πάει πάρα κει 
και οι γλάροι πέταγαν για ψάρια. 

Και η φωνή έκραζε "έτσι είναι η ζωή "
με στόμφο και ευφράδεια. 
29-1-2023

Photo: Dimitris Milonas

 Βελάσματα 

Ήταν του χειμώνα η μεστή ματιά, 
δέντρα γυμνά, 
πρόβατα μαζεμένα στη στάνη 
να κοιτάνε αθώα σαν μωρά παιδιά.

Ήταν αυτό το τραγούδι το συρτό, 
αυτό το κλάμα του ανέμου, 
αυτό το γουργουρητό φύσημα 
σε ότι είχε απομείνει ορθό. 

Μεγάλο το βάρος στην καρδιά, 
η ομίχλη να παίζει κρυφτό,
να ξεγελάει τα μάτια για νεράιδες και ξωτικά. 
Αυτό το αλύχτισμα το βαθύ,
κάτι από πόνο, κάτι από φυγή. 
Εγκατάλειψη και σιωπηρή αποδοχή.

Είχε απλώσει τα χνώτα της,
υγρά, 
προσπαθούσε να κρύψει την πίκρα στη ψυχή 
και ένα μικρό σπουργίτι 
πετάριζε μια εδώ και μια εκεί να κρυφτεί απ' του χιονιά τη σιγή.
Του ανέμου τα ουρλιαχτά πάνω στο αδιάβροχο, 
στην κουκούλα τη κλειστή.

Ο βοσκός ίσως είχε αποκοιμηθεί, 
δίπλα στο τζάκι, 
με ένα πιάτο ψωμί, τυρί και κρασί για να ζεσταθεί,
να βουτήξει μέσα στο στρώμα να ονειρευτεί. 

Ίσως είχε πάρει την γυναίκα του αγκαλιά, 
ίσως είχε χαθεί μέσα στο πάτο του ποτηριού ή μέσα στα στήθια της τα ζεστά. 
Ή έπινε τσίπουρα με την παρέα του και πειράγματα πολλά. 

Η ζέση ήταν το τερπνόν, 
η ζέση στο κορμί, 
στην καρδιά και στο μυαλό. 
Φλόγα μέσα στην παγωνιά.
Ξύλα στο τζάκι, 
φωτιά στα σωθικά και στη θράκα να στραφταλίζει το δάκρυ. 

Και εκεί ένας ταξιδιώτης βουβός, 
να κάθεται σκυφτός και να αναρωτιέται 
ποιας είναι της ζωής ο σκοπός. 
Ήταν ένας ποιητής της μοναξιάς, 
ένας τροβαδούρος χωρίς κιθάρα, 
με τη φωνή του να θυμίζει ήχους της μαύρης της νυχτιάς. 
Και μονολογούσε...
Ναι μονολογούσε...
Σκεφτόταν τα λάθη και αναπολούσε...

Είχε χαθεί στην ζωή, 
ήταν αμάξι χωρίς τιμόνι, 
βάρκα χωρίς πανί, ούτε κουπί. 
Είχε ξεστρατίσει από τη ρότα τη γνωστή. 
Ίσως δεν ήξερε τι ήθελε ποια, 
πως να διορθώσει τα λάθη, 
ο χρόνος πίσω δεν ξαναγυρνά. 

Αλλά αυτά τα αθώα βελάσματα μέσα στην σιωπή, 
αυτά τα βλέφαρα, 
αυτές οι παύσεις μέσα στου αγέρα τη ριπή, 
τον έκαναν και έπαιρνε μια ανάσα βαθιά  
να βουτήξει μέσα στο τώρα και να αποσκιρτήσει από ότι τον στεναχωρεί από τα παλιά. 

Ήταν του χειμώνα η μεστή ματιά, 
το κλάμα του ανέμου, 
το αθώο βλέμμα από τα άσπιλα τα ζωντανά. 
Ήταν η ελπίδα μετά τη θυσία...,
το ύστατο χαίρε...,
μια νέα πορεία...?

Τι τραγέλαφος που είναι ο δρόμος της ζωής!
Και οι άνθρωποι πότε αληθινοί, 
πότε ζωγραφιές σε ένα πανί. 
Πολλές φορές ουδέτεροι, 
άλλες αποτρόπαιοι, 
ελάχιστοι θαυμαστοί. 

Όταν ήταν μικρός ήθελε να ήταν θαυμαστός, 
λύκος με την αγέλη, 
ποτέ πρόβατο, 
ούτε αθώος και πεζός. 
Πολεμιστής δυνατός. 

Να είναι με δόντια γερά, 
στομάχι ατσάλι και ίσως χωρίς καρδιά. 
Έτσι τον έμαθαν να πορεύεται στα στενά. 
Αλλά έλα που ήταν άνθρωπος και αυτός 
και είχε πληγωθεί ,
είχε προδωθεί και είχε κλάψει με τις πληγές του μοναχός. 

Είχε χαθεί μέσα στην ομίχλη της ζωής, 
είχε γίνει και λύκος, 
πρόβατο 
και σπουργίτι που πετούσε από κλαδί σε κλαδί.

Αλλά είχε φάει την ανασφάλεια με το ζύγι το σκληρό, 
και η εμπιστοσύνη του στον άνθρωπο είχε γίνει σαν τη φλόγα από το σπίρτο μέσα στο σκοτάδι το πηχτό. 

Ας βελάξουν οι αθώες φωνές 
γιατί οι λύκοι είναι μονάχοι, 
χαμένοι στην ομίχλη της χαμένης ψυχής.
Ας ανάψει κάπου ένα φως, 
μια έξοδο διαφυγής. 

31-1-2023




As the wind is whispering your name 

As the wind is whispering your name in my ears,
coming with strength through the lavender fields, 
a little bird comes to eat seeds from my hands, 
singing a song for love and selfish absence. 
A ladybird is kissing me in my soul laugh,
telling me secrets about her Lord's commands.
She makes a present from the blood's red and the sun's gold,
red and gold,  a road from heaven to love.
And I am hearing the song as the wind tells me how he loves me,
till the end of the Dawn,
a kiss of fire on my red lips,
his soul throne. 
Earth and wind, water and flame, 
wings your words,  wise your thoughts. 
You are the rain on my Earth's soil.

My hair dancing like black velvet threads, 
dark beauty of the glorious nights of a full moon light path, 
passionate breath on my heart's breasts.
Wafting the smell of the lavender all over the place, 
near your mind and your heart spelling nest.
A warrior is coming with no regrets.
How glorious is the simplicity of his smile, 
he has to tell the truth, 
to stop the dark light. 
Only my hair will be his dark spot in the sky,
to give him a kiss,  
to hug with caress.
He will run his hands through them to go to the moon, 
to learn the mysteries of tenderness and the chance of Peace through a warrior of truth.
He will place the chains in War's hands, 
my dear ladybird,  give me a smile.

Ευχαριστώ πολύ την κόρη μου Άννα-Μαρία Βρεττού για τις διορθώσεις των Αγγλικών στο ποίημά μου.

 29-1-2017












ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ " « …Όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ»: H διπλωματία του Πόνου και του Σεισμού."

 


« …Όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ»: Hδιπλωματία του Πόνου και του Σεισμού.

Ο Δένδιας στην Τουρκία την Ημέρα ενάντια στις απειλές του Eρντογάν για Νύχτα.Αλήθεια πως τα έφερα έτσι η ζωή και η ίδια η Φύση τιμώρησε την Ύβρη του Τούρκου Προέδρου και έφερε τους λαούς κοντά;Σαν ψέματα ακούγονται οι δηλώσεις του Μελβούτ Τσαβούσογλου“Δεν χρειάζονται φυσικές καταστροφές για να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας”.

“Κι εγώ λαός κι εσύ λαός / όμως και οι δυο μας αχ και βαχ».

“ O άνθρωπος όταν νιώθει πόνο είναι ζωντανός. Όταν όμως νιώθει τον πόνο του άλλου, τότε, ναι, είναι Άνθρωπος (Ν. Καζαντζάκης).

           Να που οι στίχοι ενός παλιού τραγουδιού (“Μεσ του Βοσπόρου τα στενά”) στάθηκαν ικανοί να υποκαταστήσουν τους διπλωμάτες και τους πολιτικούς στην άμβλυνση της εχθρότητας μεταξύ των λαών (όχι κατ ανάγκην εξαιτίας τους).Για κάποιες ημέρες ίσως “σιωπήσουν” κάποιοι ”ηγέτες”από σεβασμό στην απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ίσως οι   φωνασκίες, οι  απειλές  και οι υλακές πολέμου να απουσιάσουν δίνοντας έτσι ελεύθερο χώρο στο περιστέρι της Ειρήνης να πετάει άφοβα.

Ο ανθρώπινος Πόνος και η Μικρότητα του ανθρώπου

  Ο φονικός σεισμός στην Τουρκία και την Συρία κατέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο ότι ο ανθρώπινος πόνος δεν γνωρίζει σύνορα και εθνικότητα. Κατέδειξε, επίσης, πως τους λαούς τους ενώνουν πολύ περισσότερα από όσα τους χωρίζουν. Αποκάλυψε πως κάποια ανθρώπινα γνωρίσματα, όπως η ανθρωπιά, η συμπόνια και η αλληλεγγύηείναι ικανά να ανατρέψουν τα σχέδια και τις πολιτικές των κρατών τους, όταν αυτά επενδύουν περισσότερο στην “ηθική της δύναμης” και της “επέκτασης” και  όχι στο σεβασμού του διεθνούς δικαίου. Ο Ράσελ το είπε καθαρά:

“Τρία πάθη,απλά,αλλά πολύ ισχυρά κυριάρχησαν στη ζωή μου: Η λαχτάρα για αγάπη,η αναζήτηση της γνώσης και η συμπόνια για όσους υποφέρουν”.

Στα συντρίμιατου σεισμού που έπληξε την Τουρκία και την Συρία φάνηκε περίτρανα η μικρότητα και η αδυναμία του ανθρώπου απέναντι στην δύναμη της Φύσης. Οι υλικές καταστροφές και οι απώλειες ανθρώπινων ζωών φανέρωσαν τις ευθύνες όλων εκείνων των ηγετών που αντί να οχυρώνουν τα ανθρώπινα έργα(κτίρια) σπαταλούν τον εθνικό τους πλούτο σε αγορά όπλων που από την φύση τους παράγονται για να σκοτώνουν.

Μηχανισμοί Αλληλοβοήθειας

Ποιος παραλογισμός και ποια ανθρώπινη ηθική μπορούν να  ερμηνεύσουν αυτόν τον μαραθώνιο των εξοπλισμών με στόχο την στρατιωτική υπερτέρηση. Μία υπερτέρηση που στα πρώτα ρίχτερ εξαϋλώνεται και καθίσταται ακαταμάχητο τεκμήριο της ανθρώπινης ύβρης και όχι σπάνια της γελοιότητας.

          Επειδή ως άνθρωποι δεν μπορούμε να αλλάξουμε ή να ελέγξουμε την λειτουργία των φυσικών νόμων (σεισμός…),καλό θα είναι να διδασκόμαστε τον τρόπο με τον οποίο να προφυλασσόμαστε από αυτούς. Δεν αρκούν τα λόγια συμπάθειας και θλίψης στους πάσχοντες συνανθρώπους μας. Πρέπει να οριστούν “διακρατικοί μηχανισμοί αλληλοβοήθειας  και αλληλεγγύης”σε μόνιμη βάση και όχι όταν η φύση μάς τους υπενθυμίζει με τον θυμό της των πολλών ρίχτερ.Κανείς δεν μπορεί να επικαλεστεί το οικονομικό βάρος μιας τέτοιας πρότασης στο βαθμό που οι κρατικές δαπάνες για συντήρηση και αγορά όπλων προκαλούν ίλιγγο.

         Αλήθεια έχει υπολογιστεί το ετήσιο οικονομικό κόστος των αμυντικών δαπανών Ελλάδας και Τουρκίας; Νομίζω πως ένα αεροπλάνο λιγότερο στον στρατιωτικό εξοπλισμό και των δύο χωρών θα αρκούσε να καλύψει το οικονομικό κόστος του μηχανισμού αλληλοβοήθειας σε περιόδους κρίσης (σεισμοί, πλημμύρες…).Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει καμία λογική να ξοδεύονται μυθώδη ποσά για Rafale και Phantom για μία αμφιβόλου αξίας υπεροπλία και εθνική ασφάλεια.

            Τα νεκρά πτώματα από τον φονικό σεισμό και τα διασωθέντα παιδιά μπορούν να γίνουν οι ένθερμοι κήρυκες μιας άλλης σχέσης μεταξύ των δύο κρατών, της Ελλάδας και της Τουρκίας. Κι αυτό γιατί ο σεισμός αυτός με σιγουριά δεν είναι ο τελευταίος. Ίσα-ίσα για πολλούς σεισμολόγους ο φονικός σεισμός της 7ης Φεβρουαρίου είναι ο προπομπός άλλων. Οι δύο χώρες είναι άκρως σεισμογενείς και κάθε αβελτηρία στην καθιέρωση μόνιμων μηχανισμών ειρήνης και αλληλοβοήθειας θα είναι μοιραία και για τις δύο χώρες. Ό,τι  πρέπει να γίνει, να γίνει τώρα, που ο πόνος και η απόγνωση ραγίζουν καρδιές.

Τα θύματα του σεισμού, οι τραγωδίες των συγγενών και η εθελοντική προσφορά των ξένων και Ελληνικών συνεργείων διάσωσης (ΕΜΑΚ) εύκολα μάς οδηγούν στην διαπίστωση πως στον πόνο όλοι είμαστε αλληλέγγυοι και κανείς δεν μπορεί να νιώσει “άνθρωπος”, όταν δίπλα του άλλοι συνάνθρωποί του υποφέρουν.

“ Όταν τα αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς,να / σκέφτεσαι τους άλλους. / Εκείνους που δεν έχουνε που να πλαγιάσουν./  Όταν ελεύθερα μιλάς,να σκέφτεσαι τους / άλλους./ Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν. /  Και καθώς σκέφτεσαι  εκείνους, τους άλλους,  /  Στον εαυτό σου γύρισε και πες: / «αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι».(Mαχμούτ  Νταρουίς, Να σκέφτεσαι του άλλους).

Αν αληθεύει  επιστημονικά πως μετά τους τελευταίους σεισμούς οι δύο χώρες γεωγραφικά και γεωλογικά πλησίασαν κατά 1,5 μέτρo, τότε γιατί να μην συνομιλούν οι ηγέτες των δύο χωρών; Ερωτήματα και διλήμματα που ταλαιπωρούν τους λαούς εδώ και δεκαετίες.

 Η Διπλωματία των Σεισμών

 Όσοι επενδύουν και πάλι στην “διπλωματία του σεισμού”ας  έχουν υπόψη την τύχη των προηγούμενων. Σίγουρα και για πολύ, ίσως, χρόνο να υπάρξουν βήματα προσέγγισης που θα λειάνουν το έδαφος ενός γόνιμου διαλόγου. Ωστόσο, η χρονική ιδιαιτερότητα (εκλογές των δύο χωρών) θα επηρεάσει καταλυτικά τις όποιες προσπάθειες προσέγγισης.

Ο τούρκος ηγέτης θα επενδύσει τα πάντα σε αυτόν τον σεισμό,αφού αυτός μπορεί να είναι η καταστροφή του αλλά και ο σωσμός του. Εξάλλου από έναν άλλο παρόμοιο σεισμό ο κ. Ερντογάν ευνοήθηκε και κυβερνά την Τουρκία για δύο περίπου δεκαετίες.Η αναβολή των τουρκικών εκλογών-με ό,τι αυτό συνεπάγεται –είναι ένα από τα σενάρια που ακούγονται έντονα στην Τουρκία. Όσοι επιχαίρουν ανοήτως πως ο φονικός σεισμός λάβωσε πολιτικά τον τούρκο ηγέτη, ας μην βιάζονται.

            Στην τουρκική εξωτερική πολιτική χρειάζεται ένας άλλος σεισμός (Πολιτικός, ηθικός, κοινωνικός…) για να ευδοκιμήσει η ιδέα της ειρήνης με την Ελλάδα. Ο ανθρώπινος πόνος και η απελπισία των άστεγων θυμάτων του σεισμού μπορεί να επηρεάσουν  την πολιτική Ερντογάν, αλλά μπορεί και να επωάσουν άλλες συμπεριφορές ως αντιστάθμισμα. Η Τουρκία για τους τούρκους πολιτικούς θα πρέπει να φανεί δυνατή και σε αυτούς τους χαλεπούς γι αυτήν καιρούς. Πολλές φορές μία τέτοια φυσική καταστροφή στάθηκε η αφορμή για την εθνική ανάταση πολλών χωρών.

Γι αυτό χρειάζεται λεπτός χειρισμός από την πλευρά της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτό γιατί οι σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών ιστορικά καθορίζονται από στρατηγικές και εθνικές βλέψεις που υπερβαίνουν τον πρόσκαιρο πόνο και την διπλωματία των σεισμών. Ο ρόλος και ευθύνη της “κοινωνίας των πολιτών”είναι μεγάλος και στις δύο χώρες .Όλοι ελπίζουν να μην χαθεί κι αυτή η ευκαιρία για προσέγγιση μεταξύ των δύο χωρών. Οδηγός μας σε αυτήν την περίπτωση η θέση –προτροπή του Η.MORGENTHAU:

“Ποτέ μην βρεθείς σε μία θέση από την οποία δεν θα μπορείς να προχωρήσεις χωρίς καταστροφικές επιπτώσεις και δεν θα μπορείς να υποχωρήσεις χωρίς ταπεινωτική απώλεια κύρους”.

 Η Ελλάδα να είναι έτοιμη να δεχθεί προτάσεις ή και προτροπές-πιέσεις από φίλους και συμμάχους για μία υποχώρηση σε κάποια τουρκικά αιτήματα χάριν μιας διαφαινόμενης τουρκικής υποχωρητικότητας λόγω των σεισμών. Πολλοί μιλούν για την αναγκαιότητα μιας άλλης πορείας (βήμα - βήμα ) των ΕλληνοΤουρκικών σχέσεων.

Τα άνθη της Ειρήνης

Τα άνθη της Ειρήνης μεταξύ των δύο λαών –χωρών ας ανθίσουν  στα ερείπια του σεισμού. Εξάλλου είναι και μία υποχρέωση όλων στον πόνο  των επιζώντων και στα θύματα του σεισμού. Είναι μία ευκαιρία να γεφυρωθούν τα χάσματα μεταξύ των δύο χωρών και σε αυτά να οικοδομηθεί η νέα ΕλληνοΤουρκική Φιλία.

  Ας ερμηνεύσουμε διαφορετικά τις καταχθόνιες δυνάμεις(Σεισμός) κι ας προσευχηθούμε να επαληθευτούν οι στίχοι του Σολωμού, γιατί έτσι κι  αλλιώς τα λόγια του Καζαντζάκη δικαιώθηκαν πλήρως:


https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/


Η φωτογραφία είναι από https://www.avgi.gr/








ΣΟΦΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ "Στα παιδιά που γκρεμίσαμε"




Στα παιδιά που γκρεμίσαμε


Κανονικά θα έπρεπε όταν συντρίβεται η απληστία ,να χάνονται από προσώπου γης οι τύραννοι.
Όταν ερειπώνεται μια Βαβέλ , οι ζωές να πηγαίνουν σε ολάνθιστους κήπους.
Όταν γκρεμίζονται φλεγμαίνουσες διαταγές ,ο απόηχός τους να συνθλίβεται στο πυρ το εξώτερον .

Μα όχι αύτανδρες σκόνη να γίνονται πολιτείες καημών και ονείρων !
Χρεία να σύρουμε τη σκόνη
Και σε νέκυια τα παιδιά που κοιμούνται να ραντίσουμε με δάκρυα
Σε εσπερινούς συγχώρεσης τα μικρά τους κρινόχερα φιλώντας .



Η φωτογραφία είναι από https://www.skai.gr/







NEΟ lyric video για τους KLIODNA feat. RALF SCHEEPERS ("For A New Day To Come" από το άλμπουμ "Way Of Heroes")

 




NEΟ lyric video για τους KLIODNA feat. RALF SCHEEPERS ("For A New Day To Come" από το άλμπουμ "Way Of Heroes")






ΠΑΡΑΓΓΕΙΛΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΕΔΩ:

KLIODNA  

Symphonic Power Metal μπάντα

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 
Είδος: Symphonic/Power metal  

Female fronted.  

Σχηματίστηκαν το 2013.  
Χώρα: Λευκορωσία (BY).  

 

ΟΙ KLIODNA ΕΙΝΑΙ:  

Natasha Senko– φωνητικά

Vasily Silura – μπάσο

Anton ‘Tony’ Soulless–κιθάρες 

Dmitry Tyumentsev – κιθάρες

Pavel Tumanov – ντραμς 

 

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ 

“The Dark Side…(of the Stories)”– LP, 2016  

“Fly Far Away” – Single, 2017  

“Inside Out” – Single, 2018  

“Halodnae Serca” [“Frozen Soul” – Belarussian version] – Single, 2018  

 

NEΟ ΑΛΜΠΟΥΜ 

TITΛΟΣ: Way of Heroes  

ΕΤΟΣ:2022  

 

Το νέο άλμπουμ των Kliodna περιλαμβάνει 9 δυνατά τραγούδια ηχογραφημένα με τη συμμετοχή των τεράτων του είδους Fabio Lione (Rhapsody, Angra) και Ralf Scheepers (Primal Fear, Gamma Ray) με ζωντανή χορωδία δωματίου. Σχεδιασμός άλμπουμ και artwork Γιάννης Νάκος.

 

BIOΓΡΑΦΙΚΟ

Οι KLIODNA είναι ένα symphonic/power metal συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 2013 στο Μινσκ (Λευκορωσία). Οι μουσικοί συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν μελωδικό metal, συνδυάζοντας παραδοσιακούς heavy/power metal ήχους με επικά στοιχεία του συμφωνικού metal. Επιπλέον, ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό της μπάντας είναι τα ποικιλόμορφα, δυνατά, προκλητικά και μερικές φορές αυστηρά και γεμάτα ψυχή γυναικεία φωνητικά. Το 2014, μετά από πολλές πρόβες, οι Kliodna εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στη σκηνή. Εκείνη τη στιγμή, το συγκρότημα στελεχώθηκε πλήρως και τον Σεπτέμβριο του 2014 οι μουσικοί κυκλοφόρησαν το πρώτο τους EP "Set Me Free", το οποίο περιλάμβανε 4 τραγούδια. Μέχρι το τέλος του χρόνου, το συγκρότημα έδινε πολλές τοπικές παραστάσεις και ηχογραφούσε ταυτόχρονα ένα άλμπουμ. Την επόμενη χρονιά, οι Kliodna πήραν μέρος σε μερικά τοπικά φεστιβάλ καθώς και σε πολλές συναυλίες σε club και μοιράστηκαν τη σκηνή στη γενέτειρά τους με το γερμανικό συγκρότημα Van Canto, αυξάνοντας τη φήμη τους και αποκτώντας νέους θαυμαστές.
Τον Ιανουάριο του 2016, κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ «The Dark Side...». Τα επόμενα χρόνια κυκλοφόρησαν επίσης δύο single: "Fly Far Away" (2017) και "Inside Out" (2018). Το τραγούδι "Frozen Soul" από το πρώτο άλμπουμ του συγκροτήματος κυκλοφόρησε επίσης ως single. Η αναγκαστική αναστολή των δραστηριοτήτων λόγω του Covid είχε χρησιμοποιηθεί για τη σύνθεση τραγουδιών για ένα νέο άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο. Ο νέος δίσκος περιλαμβάνει 9 ολοκαίνουργια τραγούδια. Μερικά από αυτά είναι πραγματικές ταινίες δράσης, τα υπόλοιπα είναι εντελώς συμφωνικά κομμάτια. Το άλμπουμ έχει ήδη παρουσιάσει αρκετούς καλεσμένους μουσικούς, συμπεριλαμβανομένων των Ralf Scheepers και Fabio Lione. Το artwork είναι δημιουργία του διάσημου καλλιτέχνη Γιάννη Νάκου. Ένας αριθμός παραστάσεων στο εξωτερικό έχουν επίσης προγραμματιστεί για το 2023.







ΑΝΤΩΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ – single «Έπαιξα κι έχασα»

 


Γεννημένος στο Παραλίμνι της Αμμοχώστου ο τραγουδοποιός Αντώνης Οικονόμου, συνεχίζει εδώ και πολλά χρόνια να μας προσφέρει υπέροχα τραγούδια τα οποία είναι δημιουργίες δικές του, αλλά και συνεργασίες με γνωστούς και καταξιωμένους δημιουργούς. 

Μερικές απ΄τις κυκλοφορίες του είναι τα singles«Είναι η αγάπη εκδρομή», «Άι στα κομμάτια», «Όπου κι αν γυρνάς» και «Δυόμισι χρόνια», το πρώτο του ολοκληρωμένο άλμπουμ με τίτλο «Λευκό χαρτί» με την υπογραφή των Χρήστου Νικολόπουλου, Λίας Βίσση, Βίκης Γεροθόδωρου καθώς και το single «Ο παπαγάλος», σε στίχους και  μουσική δικούς του και παραγωγή του Ρουσσέτου Δημητρόγλου των 15-50, που έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με τον Παντελή Παντελίδη. 

Ένα από τα singles που υπογράφει ο ίδιος την μουσική και τους στίχους είναι και το «Έπαιξα κι έχασα». 


Σας παρουσιάζουμε και το βίντεο του τραγουδιού στην έκδοση 2023 


https://www.youtube.com/watch?v=XiKdntTc2F0 





(χρησιμοποιήθηκαν πλάνα από το official music video  

Σκηνοθεσία: Θωμάς Χρυσοχοΐδης, Κάμερα : Χρήστος Πολυχρονίου, Post Production :Σταύρος Συμεωνίδης,

Styling: Κατερίνα Ανδρικοπούλου, Δέσποινα Κολιού, Hair-Makeup: Κωνσταντίνα Μιχοπάνου, τους οποίους ευχαριστούμε πολύ) 

 


 

Official links 

https://www.facebook.com/AntonisEconomouOfficial 

https://www.youtube.com/channel/UCblNMUpw5KW6DGzK04MHjYQ