ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ο πόλεμος του Κειμένου και η μάχη της Παραγράφου..* Μία πρόταση τεχνικής για τη δόμηση της § "

 Οι ειδικοί του πολέμου ισχυρίζονται πως για να κερδίσεις έναν πόλεμο χρειάζονται πολλές νίκες στις διάφορες μάχες. Ο πόλεμος είναι περισσότερο στρατηγική και σχεδιασμός, ενώ οι μάχες είναι η εφαρμογή των σχεδιασμών, η ίδια η σύγκρουση. Ο νικητής σε μια μάχη δεν προοικονομεί κατ’ ανάγκην και τον νικητή του πολέμου. Ο πόλεμος χρειάζεται μακρόπνοη στρατηγική και λεπτομερή σχεδιασμό, ενώ η μάχη χρειάζεται πειθαρχία, τόλμη, εμπειρία και σωστό σχεδιασμό.

Στο χώρο της παραγωγής κειμένου – οποιασδήποτε μορφής – η αναλογία με τον Πόλεμο – Μάχη είναι εμφανής. Πολλοί ισχυρίζονται πως για να κερδίσεις τον «πόλεμο» στην δημιουργία – σύνταξη ενός κειμένου βασική προϋπόθεση είναι να κερδίσεις τη «μάχη» της παραγράφου. Κι αυτό γιατί το κείμενο είναι το όλον, ενώ η παράγραφος το μέρος.

Σε μία εποχή, λοιπόν, άκρως «κειμενοκεντρική» όλοι λειτουργούμε είτε ως δημιουργοί – πομποί κειμένων, είτε ως δέκτες – αναγνώστες κειμένων. Όποιος, όμως, κι αν είναι ο ρόλος μας στη σχέση με το κείμενο, όλοι απαιτούμε ένα κείμενο να μάς «αρέσει» και να μάς «πείθει». Αυτή η απαίτηση ικανοποιείται στο βαθμό που οι παράγραφοι του κειμένου πληρούν τις προϋποθέσεις μιας προσεγμένης – αισθητικά και νοηματικά – τεχνικής σύνταξης και δημιουργίας.

Στα μαθητικά μας χρόνια διδασκόμασταν τις τέσσερις αρετές της παραγράφου: ΕνότηταΣυνοχήΑλληλουχία και Συνεκτικότητα. Επειδή οι όροι παρουσιάζουν μία νοηματική αλληλοκάλυψη και επειδή η παράγραφος και τα κείμενα δεν παράγονται με τέτοιους όρους, αλλά με μία πρακτική και χρηστική τεχνική, θα αποπειραθώ να προτείνω μία συγκεκριμένη τεχνική με τρία παραδείγματα ανάπτυξης (Α, Β, Γ).

Οδηγίες – Θεωρία

Η ανάπτυξη μιας § προϋποθέτει: α. Τη σαφή διατύπωση της αποδεικτέας θέσης στη θεματική πρόταση (α- - >β), β. Την εύρεση του κατάλληλου υλικού για την απόδειξη – ανάπτυξη (σκέψεις, ιδέες, περιεχόμενο), γ. Τη χρησιμοποίηση μιας πετυχημένης τεχνικής ανάπτυξης έτσι ώστε το αποδεικτικό υλικό να συνθέτει ένα νοητικό οικοδόμημα με συνοχή, αλληλουχία και ενότητα και δ. Την επιλογή των κατάλληλων λέξεων και εκφράσεων που θα αναδεικνύουν την αισθητική του λόγου.

Το γ (τεχνική ανάπτυξης) προϋποθέτει τη γνώση και τη σωστή αξιοποίηση των συλλογισμών που εξασφαλίζουν τις προϋποθέσεις για μια § με πληρότητα περιεχομένου (β) και δομική αρτιότητα (ενότητα, αλληλουχία, συνεκτικότητα). Επιπρόσθετα, αναγκαία θεωρείται η εύρεση εκείνων των στοιχείων – γνωρισμάτων που χαρακτηρίζουν τους δύο βασικούς όρους της βασικής θέσης της θεματικής πρότασης (π.χ. Προπαγάνδα vs Δημοκρατία). Με το «σπάσιμο» των δύο αυτών όρων δημιουργούνται δύο υποσύνολα λέξεων που θα αποτελέσουν τη δεξαμενή από όπου θα αντλούνται οι επιμέρους συλλογισμοί.

Σκόπιμο, επίσης, θεωρείται κατά την ανάπτυξη της § να λαμβάνονται εκείνα τα στοιχεία – γνωρίσματα που είναι συμβατά ή όχι, ανάλογα με την αποδεικτέα θέση (π.χ. Προπαγάνδα = άκριτη αποδοχή, αβουλία, ακρισία vs Δημοκρατία = έλεγχος των δεδομένων, αυτοβουλία, κριτική σκέψη). 

«Στη φωτιά, στη φωτιά να ριχτεί

Αυτός που κουράστηκε

Αυτός που θέλει μόνο την ακίνητη μάσκα του

Που δεν αλλάζει

Το βήμα

Το γέλιο

Την κρίση

Τη σιωπή

Στη Νέα του πόλη»

(Μ. Κατσαρός)


Α. Η ανάλυση των εννοιών

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ               vs                     ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

§  Πλύση εγκεφάλου

§  Ελευθερία σκέψης και λόγου

§  Επιβολή πεποιθήσεων

§  Κριτική σκέψη, ορθολογισμός

§  Χειραγώγηση σκέψης

§  Διαφωνία, αντίλογος, αμφισβήτηση

§  Παραπληροφόρηση, διασπορά ψευδών ειδήσεων

§  Αυτοβουλία, αυτονομία, αυτε-ξούσιος

§  Παραποίηση αλήθειας

§  Πολυφωνία θέσεων και σύνθεση των αντιθέσεων

§  Ειδικός χειρισμός του λόγου, συνθηματολογία

§  Αποδοχή του μέτρου και αποφυγή των υπερβολών

§  Δημαγωγία, λαϊκισμός

§  Πολύπλευρη ενημέρωση

§  Κυριαρχία του θυμικού, συναι-σθηματικές εξάρσεις

§  Διάλογος, διαλλακτικότητα

§  Ανορθολογισμός

§  Συμμετοχή στα κοινά

§  Άκριτη αποδοχή, αβουλία, ακρισία, απουσία αυτοβουλίας

§  Σεβασμός στη διαφορετικότητα, καλλιέργεια της ανεκτικότητας

§  Ετερονομία, υπεξούσιος

§  Κριτικός έλεγχος των δεδομένων

§  Δογματισμός, φανατισμός

§  Προβολή της αξίας της πνευ-ματικότητας του πολίτη

§  Πνευματική μονομέρεια, έλλειψη προβληματισμού

§  Κοινωνική συνείδηση

§  Ομοιομορφία σκέψης, ψυχολογία όχλου – αγέλης

§  Προβολή της μοναδικότητας του ανθρώπου ως αυταξίας

§  Κυριαρχία των στερεοτύπων και προκαταλήψεων

§  Ατομικότητα, ιδιαιτερότητα

Με βάση το υλικό αυτό μπορούμε να σχηματίσουμε τους παρακάτω συλλογισμούς λαμβάνοντας αυτούς ως πρωτογενές και αφετηριακό υλικό για την ανάπτυξη της § που έχει ως αποδεκτέα θέση τη θεματική πρόταση: «Η προπαγάνδα λειτουργεί αναιρετικά στην εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας». Η οργάνωση των συλλογισμών στοχεύει στην αλληλουχία της παραγράφου στον μέγιστο δυνατό βαθμό και λειτουργεί ως ένας άτυπος νοηματικός και λεξιλογικός πλοηγός – GPS.

Οι συλλογισμοί

Α. ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ

          I.    Η Προπαγάνδα στοχεύοντας στον επηρεασμό της κοινής γνώμης και στην επιβολή θέσεων – ιδεολογιών συντελεί στην ακύρωση της αυτοβουλίας και της κριτικής σκέψης των πολιτών που περιπίπτουν σε μια κατάσταση ακρισίας, πνευματικής νάρκωσης και πολιτικής χειραγώγησης.

        II.    Η ακύρωση, όμως, της αυτοβουλίας…χειραγώγησης διαβρώνουν την ελευθερία σκέψης, την αυτοβουλία και τον ορθολογισμό που συνιστούν τα βάθρα της δημοκρατίας.

Άρα η Προπαγάνδα δρα ανασταλτικά στην εύρυθμη λειτουργία της Δημοκρατίας.

 

Β. ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ

          I.    Η Προπαγάνδα επιβάλλει την πνευματική μονομέρεια και την ομοιομορφία της σκέψης.

        II.    Η πνευματική μονομέρεια…σκέψης εξοστρακίζουν τη διαφωνία, τον αντίλογο και την πολυφωνία που συνιστούν τη βάση της Δημοκρατίας.

Άρα η Προπαγάνδα εμποδίζει την ομαλή λειτουργία της Δημοκρατίας.

 

Γ. ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ

          I.    Η Προπαγάνδα χρησιμοποιεί το σύνθημα, την υπερβολή, την δημαγωγία και τον λαϊκισμό στοχεύοντας και τροφοδώντας τις συναισθηματικές εξάρσεις.

        II.    Το σύνθημα…εξάρσεις αφυδατώνουν το επιχείρημα, το μέτρο, το διάλογο και τον ορθολογισμό που υφαίνουν τον ιστό της Δημοκρατίας.

Άρα η Προπαγάνδα αποφλοιώνει το πνεύμα της Δημοκρατίας.

Η δημιουργία §

[Η προπαγάνδα λειτουργεί αναιρετικά στην εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας]. [Η χρήση μηχανισμών και τεχνικών με σκοπό τον επηρεασμό της κοινής γνώμης συνιστά τη σύγχρονη μορφή προπαγάνδας. Οι χρήστες αυτών των μεθόδων στοχεύουν στην επιβολή θέσεων και ιδεολογιών με αποτέλεσμα τα πλήθη να χάνουν κάθε ίχνος αυτοβουλίας και κριτικής σκέψης. Περιπίπτουν σε μία κατάσταση ασυνείδητης ακρισίας και πνευματικής νάρκωσης και υφίστανται την πιο απόλυτη μορφή ψυχικής και πολιτικής χειραγώγησης. Η παραπάνω, όμως, κατάσταση διαβρώνει τα βάθρα της δημοκρατίας, αφού αυτή από τη φύση της προϋποθέτει την ελευθερία σκέψης, την αυτοβουλία και τον ορθολογισμό. Ο τελευταίος, όμως, θρυμματίζεται από το δογματισμό της προπαγάνδας και από τα στερεότυπα που υποβάλλει ως ακαταμάχητες αλήθειες. Επιπρόσθετα, η διαφωνία, ο αντίλογος και η πολυφωνία – βασικοί πυλώνες του δημοκρατικού πολιτεύματος – εξοστρακίζονται από τον προπαγανδιστικό λόγο που επιβάλλει τον ναρκισσισμό της μονομέρειας και την εξουσία του ομοιόμορφου. Επίσης, η δημοκρατία πλήττεται βάναυσα στο βαθμό που οι χειριστές της προπαγάνδας χειρίζονται το συνθηματικό λόγο για να αποκρύψουν την αλήθεια και να διεγείρουν συναισθηματικά το λαό. Η δημοκρατία, όμως, τρέφεται από την ήρεμη σκέψη, το διάλογο και το σεβασμό της διαφορετικότητας. Η διαλλακτικότητα και η ελευθεροφροσύνη ως γνωρίσματα της δημοκρατίας υποχωρούν κάτω από το βάρος των συναισθηματικών εξάρσεων και των φανατικών εκδηλώσεων των θυμάτων της προπαγάνδας]. [Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, αισθητοποιούν το διαβρωτικό ρόλο της προπαγάνδας στη λειτουργία της δημοκρατίας].

«Οι πεποιθήσεις μπορούν να χειραγωγηθούν.

Μόνο η γνώση είναι επικίνδυνη».(Frank Herbert)

Β. Ανάλυση εννοιών

ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ                       vs                          ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

§  Βία – συγκρούσεις – εξωτερίκευση ενστικτιακών επιθυμιών

§  Επιείκεια, μέτρο, ηπιότητα, ανοχή, αυτοσυγκράτηση 

§  Κυριαρχία του «θυμικού» πάνω στη λογική

§  Ορθολογισμός 

§  Απόρριψη του διαφορετικού

§  Ανεκτικότητα, σεβασμός της «διαφορετικότητας»

§  Άρνηση διαλόγου, ακρισία

§  Διαλλακτικότητα, χρήση διαλόγου

§  Απουσία αμφιβολίας και αμφισβήτησης

§  Αυτοβουλία και κριτική σκέψη

§  Άκριτη αποδοχή αυθεντιών και συνθημάτων

§  Καλλιέργεια πνεύματος αμφιβολίας και αμφισβήτησης 

§  Δυσπιστία στο νέο και το «επιχείρημα»

§  Αποδοχή της πολυμορφίας και της αξίας της ατομικότητας 

§  Ομοιομορφία και απουσία ατομικότητας

§  Καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης

§  Ατομοκεντρισμός και εγωπάθεια

§  Προβολή της ηθικής συνείδησης, αλτρουϊσμός 

§  Απουσία ηθικών αρχών και αντιστάσεων

§  Διαλεκτική σκέψη, εσωτερική ελευθερία

§  Πάθος και πίστη στις «αιώνιες αλήθειες»

§  Πολυφωνία, σφαιρική θεώρηση της πραγματικότητας 

Η δημιουργία  §

[Παράλληλα ο φανατισμός αποτελεί αναιρετικό στοιχείο του δημοκρατικού πνεύματος και διαβρώνει όλες τις προϋποθέσεις λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος]. [Ο φανατισμός σε όλες του τις μορφές και εκδηλώσεις συνοδεύεται από φαινόμενα που αναιρούν την ίδια την ουσία της δημοκρατίας, είτε αυτή λαμβάνεται ως τρόπος ζωής είτε ως φιλοσοφική θεώρηση των πραγμάτων είτε ως πολίτευμα. Η βία και οι συγκρούσεις καθώς και η εξωτερίκευση όλων των ενστικτιακών επιθυμιών και δυνάμεων αποτελούν κύρια γνωρίσματα του φανατικού, στοιχεία που αντιστρατεύονται τη δημοκρατική αντίληψη που έχει ως γνωρίσματα την επιείκεια, το μέτρο, την ηπιότητα και την ανοχή. Ο φανατισμός είναι η ανεξέλεγκτη έκφραση του «θυμικού» ενώ η δημοκρατία προϊόν και κατάκτηση του «ορθού λόγου». Ο φανατισμός απορρίπτει το διαφορετικό, εχθρεύεται το αλλιώτικο και αντιμάχεται το «απέναντι». Αντίθετα η δημοκρατία προϋποθέτει τη διαφορετικότητα, επιδιώκει την «άλλη» αντίληψη και επιβραβεύει την ιδιαιτερότητα. Ο φανατικός χαρακτηρίζεται από μια απέχθεια προς το διάλογο, την κριτική σκέψη, την αμφιβολία και την αμφισβήτηση.

 Η δημοκρατία από την άλλη πλευρά έχει ανάγκη από το διάλογο, συντηρεί την κριτική και την αμφισβήτηση και γενικά δικαιώνει την άρνηση και την αμφιβολία. Η δημοκρατία μένει και είναι ανοιχτή στα ερωτήματα, ενώ ο φανατισμός εγκλωβίζει το άτομο σε προκατασκευασμένες απαντήσεις. Η δημοκρατία προϋποθέτει το επιχείρημα ενώ ο φανατικός δικαιώνει το σύνθημα. Η δημοκρατία έχει ανάγκη από την ατομικότητα ενώ ο φανατισμός επιβάλλει την καταθλιπτική ομοιομορφία]. [Η αντιπαράθεση του φανατισμού και του δημοκρατικού πνεύματος δεν έχει ως σημείο αναφοράς μόνο τα εξωτερικά γνωρίσματα αυτών αλλά την ουσία αυτών, λαμβανομένων ως στάσεων ζωής].

Γ. Η αιτιολόγηση του φανατισμού

Στην αιτιολόγηση ενός φαινομένου αναγκαία κρίνεται η αναφορά στο πρωτογενές αίτιό του. Κι αυτό γιατί η γενεσιουργός αιτία είναι αυτή που συνιστά την αναγκαία συνθήκη για την γέννηση ενός φαινομένου, χωρίς ωστόσο να είναι και επαρκής. Όταν αυτό το πρωτογενές αίτιο ανευρίσκεται και στην διαχρονική διαδρομή του φαινομένου, τότε η ανάπτυξη της αντίστοιχης παραγράφου χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό εγκυρότητας και πειστικότητας. Η δημιουργία ενός σύνθετου συλλογισμού μπορεί να βοηθήσει στην νοηματική και δομική πληρότητα της §.

Η πίστη σε μία αναμφισβήτητη αλήθεια. O Φανατισμός

          I.    Η έμφυτη τάση – επιθυμία του ανθρώπου αν πιστεύει σε μία αναμφισβήτητη αλήθεια οδηγεί στην αναζήτηση – αποδοχή ιδεών και προσώπων με απόλυτο κύρος και δύναμη.

        II.    Η αναζήτηση και αποδοχή ιδεών και προσώπων με απόλυτο κύρος και δύναμη προσδίδει στον άνθρωπο το αίσθημα της ασφάλειας και της προσωπικής υπεροχής.

      III.    Ό,τι προσδίδει – εξασφαλίζει στον άνθρωπο το αίσθημα της ασφάλειας και της προσωπικής υπεροχής οδηγεί στην προσήλωσηλατρεία και στην τυφλή πίστη.

     IV.    Η στενή προσήλωση, λατρεία και τυφλή πίστη σε πρόσωπα και ιδέες στερεί από τον άνθρωπο τη δυνατότητα να αποδεχτεί άλλες αλήθειες και τον οδηγεί στο δογματισμό.

       V.    Ο δογματισμός συνιστά από τη φύση του το θερμοκήπιο του φανατισμού.

Άρα η έμφυτη τάση – επιθυμία του ανθρώπου να πιστεύει σε μία αναμφισβήτητη αλήθεια συνιστά την πρωτογενή αιτία του φανατισμού.

Η ανάπτυξη

[Η έμφυτη τάση – επιθυμία του ανθρώπου να πιστεύει σε μία αναμφισβήτητη αλήθεια συνιστά την πρωτογενή αιτία του φανατισμού]. [Αποτελεί κοινή διαπίστωση πως ο άνθρωπος σπρωγμένος από τη φύση του αναζητά πρόσωπα και ιδέες που εμπεριέχουν «αλήθειες» με απόλυτο κύρος και δύναμη. Αυτή η τάση, δυσερμήνευτη για πολλούς, απορρέει από την τραγική συνειδητοποίηση της «ατέλειας» της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή η ατέλεια εξισορροπείται μέσα από την αποδοχή εκείνων των «σταθερών» (ιδέες, πρόσωπα, θεοί…) που του εξασφαλίζουν το αίσθημα της ασφάλειας, δύναμης και προσωπικής υπεροχής. Το άτομο αποκτά αυτοπεποίθηση, ισορροπεί ψυχολογικά και αυτή η ψυχική ευφορία το οδηγεί ασυνείδητα στην προσήλωση, στη λατρεία και στην τυφλή πίστη. Δεν ερωτά πλέον, δεν αμφιβάλλει, δεν κρίνει, δεν διαλογίζεται. Αποδέχεται, πειθαρχεί και συμμορφώνεται στα κελεύσματα των ειδώλων του. Όλες οι άλλες αλήθειες της ζωής ξεθωριάζουν και σβήνουν κάτω από το εκτυφλωτικό φως της μιας και αναμφισβήτητης αλήθειας. Αυτή η αλήθεια περιβάλλεται με απόλυτο κύρος, μυστηριακό χαρακτήρα και ιερότητα. Λειτουργεί κατά ένα εξουσιαστικό και αξιωματικό τρόπο στη σκέψη του ανθρώπου και νομοτελειακά τον οδηγεί στην ιδεοληψία και το δογματισμό. Όντας, όμως, ο άνθρωπος ιδεοπλάστης και ιδεοληπτικός από τη φύση του εγκλωβίζεται στα αδιέξοδα τείχη του δογματισμού που συνιστά το προστάδιο του φανατισμού. Μέσα στο «θερμοκήπιο» του δόγματος το άτομο γίνεται ένθερμος ζηλωτής της απολυτότητας της μιας και αναμφισβήτητης αλήθειας αφυδατωμένος από κάθε στοιχείο ανοχής του διαφορετικού]. [Όλα αυτά, όμως, αισθητοποιούν τη γέννηση του φανατισμού και τον εξοστρακισμό του ορθολογισμού].

«Με ψυχολογικούς όρους, φανατικός είναι εκείνος που συνειδητά προσπαθεί να αντισταθμίσει σε υπερβολικό βαθμό μία μυστική αμφιβολία».(Άλντους Χάξλεϋ)

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/ 



Carpe "Κρεσέντο..."



Μου πέταξες κατάμουτρα
την ομορφιά,
μια προστριβή ερεθιστική
που ολοένα θεριεύει.
Σε δωμάτιο σκοτεινό
συσσωρεύονται οι πόθοι.
Απ' το ταβάνι τα πάθη κρέμονται.
Κρατώ τη γεύση σου
στο στόμα μου,
οι ανάσες ανακατεύονται.
Ένα κρεσέντο ηδονής
σκίζει τα κορμιά,
η γλώσσα διατρέχει τη θηλυκότητα,
υγραίνει τα αποκαμωμένα μέλη.
Τα δάκτυλα περιδιαβαίνουν
μ' ανατριχίλες την εσοχή της φύσης σου.
Μαζί με τη νύχτα
ήρθε και η έκσταση...
απόψε θα κατακλύσω τα μέσα σου.

Carpe.

Πίνακας : Artist Anita Burnaz Riga







Ποίημα της Εύας Πετρόπουλου Λιανού μεταφρασμένο στα Urdu από τον Shahid Abbas


I need to write a poem
A poem that will serve as peacekeeper
Between the God And Humanity
Between the brothers and sisters
Between my self and my mood

I need to find the verses
Be completely different from the past
And so new to fit in the present

Need to have one truth
Justified and accepted

Need to write a new story
A new book about the life

Every single day is a new discovery
People become evil
Failure earn in so many levels
And love is replaced with food

People are divided
Between those who love the food
Between those who love the humanity 

Need to write a poem about the fear
And the dark

But many of stars are shining
So must not affraid of darkness. But definitely need to re organize in our mind what the unknown is like?

People are divided
Between those who love the food
Between those who love the humanity

Is so, difficult to think with the stomach full
People forgot to love and they become
Slaves of their stomach
Little servants of this great stomach
That cannot filtre anything

Poetry unites people
Poetry travels more fast than the unknown words, that remain unborn
In the mind of an author...

Need to write a poem 
About the happiness
The smile of the childrens

The journey that never ends....

Who is the captain of the boat??

©®Eva Petropoulou Lianou






"مجھے ایک نظم لکھنی ہے"۔ 
وہ نظم جو امن کا کام کرے گی۔
خدا اور انسانیت کے درمیان
بھائیوں اور بہنوں کے درمیان
میرے نفس اور مزاج کے درمیان

مجھے آیات تلاش کرنے کی ضرورت ہے۔
ماضی سے بالکل مختلف رہیں
اور حال میں فٹ ہونے کے لیے اتنا نیا

ایک سچائی کی ضرورت ہے۔
جائز اور قبول کیا گیا۔

ایک نئی کہانی لکھنی ہے۔
زندگی کے بارے میں ایک نئی کتاب

ہر ایک دن ایک نئی دریافت ہے۔
لوگ برے ہو جاتے ہیں۔
ناکامی بہت سی سطحوں میں کماتی ہے۔
اور محبت کو کھانے سے بدل دیا جاتا ہے۔

لوگ کیوں منقسم ہیں۔
کھانے سے محبت کرنے والوں کے درمیان
انسانیت سے محبت کرنے والوں کے درمیان

خوف کے متعلق ایک نظم لکھنے کی ضرورت ہے

لیکن بہت سے ستارے چمک رہے ہیں۔
اس لیے اندھیرے سے خوفزدہ نہیں ہونا چاہیے
لیکن یقینی طور پر اپنے ذہن میں دوبارہ منظم کرنے کی ضرورت ہے کہ نامعلوم کیسا ہے؟

ایسا ہے، پیٹ بھر کر سوچنا مشکل ہے۔
لوگ محبت کرنا بھول جاتے ہیں

اپنے پیٹ کے غلام
اس عظیم پیٹ کے ننھے نوکر
جو کچھ بھی فلٹر نہیں کر سکتا

شاعری لوگوں کو جوڑتی ہے۔
شاعری الفاظ کے ذریعے زیادہ تیزی سے سفر کرتی ہے، 
جو کہ پیدا نہیں ہوتے
مصنف کے ذہن میں...

ایک نظم لکھنی ہے۔
خوشی کے بارے میں
اور بچوں کی مسکراہٹ پر

وہ سفر جو کبھی ختم نہیں ہوتا....

کشتی کا کپتان کون ہے


Mετάφραση σε Urdu
Author Shahid Abbas
Pakistan






ΣΟΦΙΑ ΤΑΝΑΚΙΔΟΥ " Ποιος φυλάει τους αγγέλους;" Μυθιστόρημα

 


Τίτλος Βιβλίου: Ποιος φυλάει τους αγγέλους;
Συγγραφέας: Σοφία Τανακίδου
Εκδόσεις ΔΕΡΕ
ISBN: 978-618-5687-01-4
Έτος κυκλοφορίας: Απρίλιος 2022
Εξώφυλλο: μαλακό
Μέγεθος: 21,5χ14
Σελίδες: 356
Τιμή: 15 ευρώ


Οπισθόφυλλο (αντί περίληψης)

«Κοίταξε ψηλά στην αριστερή γωνία του δωματίου. Εδώ και καιρό μια αράχνη έπλεκε ανενόχλητη τον ιστό της. Έφτανε αν ήθελε να της τον διαλύσει, αλλά δεν το έκανε ποτέ της. Πολλές φορές ο απαγωγέας της, γκρέμισε τον ιστό της, αλλά ευτυχώς δεν μπόρεσε να την πιάσει. Δεν είχε αλυσίδες η αράχνη, μπορούσε να δραπετεύσει ανά πάσα στιγμή για να γλυτώσει από το μένος του! Μα μόλις έφευγε εκείνος, ξανά άρχιζε να υφαίνει τον ιστό της! Ήξερε πως οι άντρες αν την έβλεπαν θα τη σκότωναν! Αλλά παρέμενε εκεί ψηλά πάνω από το κεφάλι της κοιτώντας τη θαρρείς μέσα στα μάτια, όση ώρα σφάδαζε από τους πόνους!
Ο ιστός ήταν τώρα σπασμένος κι η αράχνη δεν ήταν στο ταβάνι πια! Ίσως την είδαν και τη σκότωσαν όσο ήταν λιπόθυμη, ίσως πάλι να το έσκασε, γιατί εκείνη δεν είχε αλυσίδες. Έκλεισε τα μάτια και προσευχήθηκε να πεθάνει! Ο ιστός που την κρατούσε στη ζωή είχε κι αυτός σπάσει!»


Αποσπάσματα του βιβλίου

1) «Ο μπαμπάς σε αγαπάει και θέλει το καλό σου, να τον ακούς» συνέχισε η μαμά της, ενώ η Μαρία την κοιτούσε απεγνωσμένα μέσα στα μάτια που έσταζαν τώρα βουβά από δάκρυα. Κι αναρωτιόταν γιατί δεν έβλεπε τίποτα, κι αναρωτιόταν γιατί δεν έλεγε τίποτα ούτε εκείνη. Μια λέξη μόνο, μια λέξη μόνο αν έλεγε η μαμά της, θα την άκουγε, το ήξερε. Θα την άρπαζε στην αγκαλιά της και δε θα τον άφηνε να την ξαναγγίξει. Αλλά δε μίλησε! Ο τρόμος της αντίδρασης του πατέρα της, την είχε καθηλώσει! Για άλλη μια φορά απλά την κοιτούσε φωνάζοντας με τα μάτια «Μαμά, βοήθησε με!» αλλά η μάνα της δεν έβλεπε, μόνο φρόντιζε την πληγή της, την πληγή στο πρόσωπο που έβλεπε, τις άλλες τις πληγές που ήταν τόσο βαθιά καρφωμένες μέσα της, ούτε καν είχε διανοηθεί ότι υπήρχαν.

🌺🌺

2) Όταν τελείωσε τη θηριωδία του κι έφυγε, η Μαρία σηκώθηκε και πλησίασε τοπαράθυρο. Το άνοιξε και προσπάθησε να αναρριχηθεί προς τα πάνω, να περάσει το κεφάλι έξω από αυτό και να δώσει ώθηση με το κορμί της να πηδήξει στο κενό.
Προσπάθησε ξανά και ξανά, αλλά δεν μπορούσε, κάτι την τραβούσε πίσω. Ούτε αυτήν τη δύναμη δεν είχε ούτε τη δύναμη να δώσει μια και να τερματίσει τη ζωή της.
Τόσο δειλή ήταν! Έγειρε στο πάτωμα κι έμεινε ως το πρωί εκεί, ποτέ άλλωστε δεν είχε σηκωθεί πιο ψηλά από αυτό. Αυτή ήταν η θέση της και δε θα ξέφευγε ποτέ της από εκεί!


Βιογραφικό Συγγραφέα


Η Σοφία Τανακίδου γεννήθηκε στη Μακρυνίτσα Σερρών και κατοικεί στη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης.
Το 2018 συμμετέχει με ποιήματά της στην ποιητική συλλογή με τίτλο «Τρι-λογία ψυχής». (αυτοέκδοση)
Το 2020 εκδίδει την πρώτη της προσωπική συλλογή με τίτλο «Σοφίας ποίηση» από την εκδοτική Δυάς.
Την ίδια χρονιά εξέδωσε την πρώτη της νουβέλα «Ελπίδα. Το βιβλίο που κάηκε» και η οποία διακινείται πλέον και σε ηλεκτρονική μορφή. (αυτοέκδοση)
Ποιήματά της περιλαμβάνονται στις συλλογές «Ποίηση. Ένας δρόμος προς το όνειρο. Θεσσαλονίκη- Αθήνα», «Ποίηση. Ένας δρόμος προς το όνειρο. Σεργιάνι στην Ελλάδα», «Ποίηση. Ένας Δρόμος προς το όνειρο. Ελλάδα Κύπρος» του blog https://poetry-road-dream.blogspot.com, που διαχειρίζεται μαζί με τον Χρήστο Παπαχρυσάφη.
Το 2021, συμμετείχε στη συλλογή ποίησης «Του έρωτα το κόκκινο» και στο συλλογικό έργο «Τεχνών συναπαντήματα» από τις εκδόσεις Όστρια. Επίσης, το 2021 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Οι λύκοι που ονειρεύτηκα» (αυτοέκδοση) 
Το ανά χείρας βιβλίο, «Ποιος φυλάει τους αγγέλους;», αποτελεί την πρώτη της συνεργασία με τις Εκδόσεις ΔΕΡΕ











ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Η «κατάρα» της Εκάβης και η " ύβρις" του Πούτιν"

 Καταραμένοι να είσθε Αχαιοί

να σφάζεσθε μεταξύ σας.

Η έχθρα ανάμεσά σας

να είναι παντοτινός σύντροφος.

Να χύνετε το αίμα σας

σε αδελφοκτόνους πολέμους.

Η διχόνοια να φωλιάζει

πάντα στις φλέβες σας.

Μονιασμένους ποτέ

να μην σάς βλέπει ο ήλιος.

Να έχετε την μοίρα του Σίσυφου.

Να μοχθείτε να ανεβείτε στην κορυφή

και μόλις ανεβείτε να γκρεμίζεσθε πάλι.

Να μοχθείτε ξανά και ξανά

και πάντα να είναι άπιαστο το όνειρό σας.

Μέχρι την συντέλεια του κόσμου

μέχρι τον αιώνα τον άπαντα»

Όσοι πιστεύουν στις κατάρες αποδίδουν την κακοδαιμονία των Ελλήνων στην κατάρα της Εκάβης. Η γυναίκα του Πριάμου, του Έκτορα, πολλών παιδιών της και του εγγονού της, του Αστυάνακτα απευθύνει με οργή την παραπάνω κατάρα στους Έλληνες. Η κατάρα – η αρά για τους αρχαίους – ήταν μία συνήθης έκφραση επιθυμίας να πάθει κάποιος κάτι κακό. Πολλές φορές η κατάρα συνοδευόταν από την επίκληση κάποιας θεότητας.

Σύμφωνα με την θρησκεία μας η «πεπτωκυία φύσις» του ανθρώπου και η θνητότητά του ήταν η κληρονομιά της «αράς» - κατάρας του θεού στους πρωτόπλαστους. Η φθορά και η θνητότητα του ανθρώπου αποτυπώθηκε με το παροιμιώδες «χους ει και εις χουν απελεύσει» και το «εν ιδρώτι του προσώπου του φαγή τον άρτον σου, έως τον αποστρέψαι σε εις γην, εξ ης ελήφθης». Η θεϊκή κατάρα συμπληρώθηκε με το «επικατάρατος η γη εν τοις έργοις σου».

Βέβαια η θρησκεία μας απορρίπτει την κατάρα ως έκφραση οργής του υποκειμένου και διδάσκει την κατανόηση και την συγχώρεση. Αλλά και η επιστήμη και η ιστορική εμπειρία μάς διδάσκουν πως την ατομική ζωή και την συλλογική – εθνική πορεία δεν την διαμορφώνουν οι κατάρες των αντιπάλων μας, αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος, οι λαοί και τα έθνη με τη δράση και την  συμπεριφορά τους.

Ο θυμός και οι «κατάρες» των Ουκρανών

Διαβάζοντας με προσοχή την κατάρα της Εκάβης και βλέποντας στην τηλεόραση και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τη διαμαρτυρία των βομβαρδισμένων Ουκρανών εναντίον των Ρώσων κατακτητών εύκολα ανιχνεύουμε τις αναλογίες. Ίσως είναι από τα σπάνια φαινόμενα σε καιρό πολέμου οι «νικητές» εισβολής να δέχονται την διαμαρτυρία και τις ύβρεις των νικημένων. Πολλές φορές οι ύβρεις – αν οι κάμερες και η μετάφραση είναι ακριβείς – παίρνουν την μορφή «κατάρας» των ντόπιων Ουκρανών εναντίον των Ρώσων στρατιωτών.

Ποιος θα μπορούσε να κατηγορήσει τους πληγέντες Ουκρανούς για υπερβολικές εκφράσεις ή για ανάρμοστες λέξεις όταν η ζωή τους καταστρέφεται μαζί με τα σπίτια και την πόλη τους; Οι Ρώσοι, όπως και οι Έλληνες στην Τροία, καταστρέφουν πολλές πόλεις και σκορπούν το φόβο σε όσους έμειναν σε αυτές αλλά και στα εκατομμύρια πρόσφυγες. Ο πονεμένος, ο φοβισμένος και ο αδικημένος δεν γνωρίζει όρια και φραγμούς στην εκδήλωση της οργής του απέναντι σε εκείνον που τον αδικεί κατάφωρα.

Εξάλλου ο ίδιος ο Μπάϊντεν χαρακτήρισε με ήκιστα κολακευτικά και διπλωματικά επίθετα τον Ρώσο ηγέτη, του τύπου: Τύραννοςεγκληματίας πολέμουπαρανοϊκός… Όταν ο πόλεμος εξαρθρώνει την ανθρώπινη ιδιότητα, ευτελίζει και μηδενίζει την ανθρωπιά τόσο των επιτιθέμενων όσο και των αμυνόμενων, τότε εύκολα το θύμα μεταμορφώνεται σε ένα σκληρό κατήγορο. Από το θύμα της αγριότητας του πολέμου δεν ζητάς λεκτική ηθική και ευγένεια. Το μίσος περισσεύει και η οργή ξεχειλίζει και γι’ αυτό αναζητά και την ανάλογη λεκτική έκφραση – εξωτερίκευση.

Το ήθος των δυνατών

Ωστόσο η Εκάβη μέσα στην απελπισία της δεν καταριέται μόνο την «βαρβαρότητα» των Αχαιών – αφού έχασε πολλά συγγενικά πρόσωπα στον πόλεμο – αλλά προβαίνει σε εκτιμήσεις με διδακτικό περιεχόμενο για το ήθος και τη συμπεριφορά των ηγετών.

«Δεν πρέπει ν’ αφεντεύουν/ οι δυνατοί πέρα απ’ το δίκιο μήτε,/ σαν είναι ευτυχισμένοι, να νομίζουν/ πως θα κρατούν για πάντα οι καλές μέρες»

(«Εκάβη», Ευριπίδης)

Οι επισημάνσεις της χαροκαμένης Εκάβης έχουν διαχρονική ισχύ και αποτελούν μία ηθική και ιδεολογική παρακαταθήκη για τους ταγούς του κόσμου και ιδιαίτερα των μεγάλων χωρών. Κι αυτό γιατί μία χώρα κι ένας ηγέτης που φιλοδοξεί να ηγεμονεύσει θα πρέπει, εκτός από την στρατιωτική του δύναμη, να λαμβάνει υπόψη του και τα στοιχεία του δικαίου και της ηθικής. Όταν αυτά απουσιάζουν τότε η στρατιωτική τους κυριαρχία μένει ιστορικά αδικαίωτη και γεννά την παγκόσμια απαξίωση. Το «δίκαιο της πυγμής» δεν μπορεί να αποτελεί πάντα το μοναδικό κριτήριο των δυνατών στις αποφάσεις τους.

Οι πληρωμένοι χειροκροτητές των οργανωμένων συγκεντρώσεων και συναυλιών – τύπου Λουζνίκι της Μόσχας – δεν μπορούν με τίποτα να εξαγνίσουν τις ευθύνες του Ρώσου ηγέτη – και κάθε ηγέτη – για την αιτιολόγηση ή και δικαιολόγηση του πολέμου ως επιλογή. Τα συνθήματα και οι πληρωμένες επευφημίες των Ρώσων υπηκόων δεν μπορούν να αποκρύψουν την αλαζονεία και την ηθική αποβιταμίνωση του Πούτιν. Η Εκάβη πάντοτε αιχμηρή και διδακτική απευθυνόμενη στον Οδυσσέα τόνιζε:

«Αχάριστοι όλοι εσείς που αποζητάτε/ να σάς τιμά ο λαός στις ρητορείες»

(«Εκάβη», Ευριπίδης)

Ο παραλογισμός του πολέμου και η κάθαρση

Ο Ουκρανικός, λοιπόν, πόλεμος μάς υπενθυμίζει την σοφία των τραγικών μας που στα λόγια των ηρώων τους αποτύπωναν το ήθος της εξουσίας αλλά και το ευμετάβλητον της τύχης των ανθρώπων και ιδιαίτερα εκείνων που στη μέθη της δύναμής τους ξεχνούν κάποιες συμπαντικές αλήθειες, όπως:

«Άμυαλος είναι εκείνος που νομίζει/ πως η χαρά του πάντα θα κρατάει∙/ άστατος σαν τον άνθρωπο είναι οι τύχες,/ εδώ κι εκεί πηδώντας, και κανένας/ για πάντα δεν μένει ευτυχισμένος»(«Τρωάδες», Ευριπίδης)

Η Εκάβη ζητά τα λόγια των ηγετών να είναι συμβατά με τις πράξεις τους. Δεν επιτρέπεται οι ηγέτες των λαών να παραλλάζουν την πραγματικότητα και τις πράξεις τους με τις λέξεις:

«Δεν θα ‘πρεπε Αγαμέμνονα, τα λόγια/ να ‘χουν για τους ανθρώπους πιο μεγάλη/ δύναμη απ’ τα έργα…».(«Εκάβη», Ευριπίδης)

Ίσως, όμως, περισσότερο διδακτικός να είναι ο λόγος του Ευριπίδη, δια στόματος του Ποσειδώνα, ίσως – ίσως και προειδοποιητικός όταν προφητικά διαπιστώνει τον παραλογισμό των αυταρχικών ηγετών και τα εγκλήματα που διαπράττουν.

«Άμυαλος είναι όποιος κουρσεύει πόλεις∙/ ναούς και τάφους κι ιερά των πεθαμένων/ ρημάζει∙ θα χαθεί κι αυτός κατόπι».(«Τρωάδες», Ευριπίδης)

Η Μαριούπολη που έγινε από τους Ρώσους «νεκρούπολη» θα είναι το «άγος» της σύγχρονης Ρωσίας. Η κάθαρση θα επέλθει νομοτελειακά αφού σίγουρα μελλοντικά  θα ενεργοποιηθεί το: Ύβρις – Τίσις.

 


­ *Χρήσιμα βιβλία:

1.   «Εκάβη», Ευριπίδη

2.   «Τρωάδες», Ευριπίδη


Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/