Πειράζει ο στιγμιαίος καφές το στομάχι;


του Κωνσταντίνου Μπακόπουλου


Photo source: www.canva.com


Αναμφισβήτητα, ο καφές είναι ένα από τα δημοφιλέστερα ροφήματα, παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα, αποτελεί το δεύτερο δημοφιλέστερο ρόφημα σε κατανάλωση μετά το νερό.

Στη χώρα μας, φαίνεται πως καταναλώνονται ετησίως περίπου 40.000 τόνοι καφέ γεγονός που μας κατατάσσει στη 17η θέση στον κόσμο με κατά κεφαλήν κατανάλωση 5,4 kg καφέ, ετησίως. Φυσικά, μεγάλο μέρος αυτής της κατανάλωσης προέρχεται από τον στιγμιαίο καφέ.

Παρά το γεγονός, λοιπόν, πως πίνουμε αρκετό καφέ, ορισμένοι μύθοι γύρω από το όνομά του συνεχίζουν να διαιωνίζονται. Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους παραμένει αυτός που θέλει τον στιγμιαίο καφέ να επηρεάζει αρνητικά το στομάχι μας! Τι ισχύει, λοιπόν; Πειράζει ο στιγμιαίος καφές το στομάχι; Πάμε να δούμε τι λέει η επιστήμη…

Μήπως η καφεΐνη κάνει το στιγμιαίο καφέ «βαρύ»;

Πρώτη υπόθεση στην οποία βασίζεται ο παραπάνω μύθος είναι η υψηλή περιεκτικότητα του στιγμιαίου καφέ σε καφεΐνη. Ωστόσο, η υπόθεση αυτή είναι εσφαλμένη, καθώς ο στιγμιαίος καφές περιέχει αρκετά λιγότερη καφεΐνη συγκριτικά με άλλα είδη καφέ.

Πιο συγκεκριμένα, ένα φλιτζάνι στιγμιαίου καφέ που έχει παρασκευαστεί χρησιμοποιώντας ένα κουταλάκι του γλυκού σκόνη καφέ περιέχει 65-90mg καφεΐνης, ενώ ένα φλιτζάνι καφέ φίλτρου περιέχει 115-175mg καφεΐνης.

Με βάση τα παραπάνω, ακόμα κι αν το πεπτικό σας είναι ευαίσθητο στην καφεΐνη, ο στιγμιαίος καφές μπορεί να αποτελέσει μία καλή εναλλακτική. Επιπλέον, o στιγμιαίος καφές διατίθεται και σε ντεκαφεϊνέ (decaf) μορφή, ο οποίος διατηρεί το άρωμα, τη γεύση και τη θρεπτική του αξία, χωρίς να περιέχει καφεΐνη.

Τι δείχνουν τα αποτελέσματα μελετών;

Ο παραπάνω μύθος αποτέλεσε θέμα πρόσφατης πρωτότυπης μελέτης που διεξήχθη από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ, είτε με τη μορφή ζεστού ή κρύου ροφήματος, δε συσχετίστηκε με κανένα δυσάρεστο γαστρεντερικό σύμπτωμαή ενόχληση.

Παράλληλα, φαίνεται πως η κατανάλωση καφέ δεν επηρεάζει τη γαστρική κινητικότητα, αλλά ούτε το ρυθμό γαστρικής κένωσης. Ως εκ τούτου, εφόσον δεν υπάρχει κάποια εγκατεστημένη πάθηση του πεπτικού, η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ δε σχετίζεται με δυσπεψία.

Τι μπορεί να φταίει λοιπόν;

Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα πως ο στιγμιαίος καφές δε σχετίζεται με οποιαδήποτε διαταραχή του πεπτικού. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες συνήθειες κατανάλωσης, τις οποίες είναι καλό να έχουμε κατά νου παρασκευάζοντας τον καφέ μας.

1. Λανθασμένη δοσολογία
Μία πιθανή αιτία που μπορεί να κάνει τον στιγμιαίο καφέ «βαρύ» είναι η λανθασμένη δοσολογία παρασκευής. Για να φτιάξετε σωστά τον καφέ σας, θα χρειαστείτε 4 γρ στιγμιαίο καφέ (ένα κουταλάκι ή ένα στικ) και 30 mL νερό.
Αν αυξήσετε κατά πολύ την ποσότητα του καφέ, τότε αυξάνετε και την περιεκτικότητα σε καφεΐνη, γεγονός που μπορεί να κάνει τον καφέ σας πιο «βαρύ».

2. Προσθήκη ζάχαρης – γάλακτος
Ένα ακόμη συχνό λάθος που, πιθανόν, να κάνει τον καφέ σας «βαρύ» είναι η προσθήκη αρκετής ζάχαρης και γάλακτος. Η προστιθέμενη ζάχαρη και το γάλα μεταβάλλουν την ωσμωτικότητα του καφέ, επηρεάζοντας την ταχύτητα απορρόφησής του από το πεπτικό, κάνοντάς τον, τελικά, πιο «βαρύ». Ακολουθήστε , λοιπόν, τις οδηγίες παρασκευής και εφόσον επιθυμείτε προσθέστε μικρές ποσότητες ζάχαρης και γάλακτος.

Συνοψίζοντας

Η άποψη πως ο στιγμιαίος καφές «πειράζει» το στομάχι αποτελεί μύθο και δεν υποστηρίζεται από τα, έως τώρα, επιστημονικά δεδομένα.

Ωστόσο, για μία ευχάριστη και απολαυστική εμπειρία, φροντίστε να ακολουθείτε τις οδηγίες παρασκευής του στιγμιαίου καφέ, δίνοντας έμφαση στη δοσολογία αλλά και στα υπόλοιπα συστατικά που, πιθανόν, προσθέτετε στο ρόφημά σας.



Κωνσταντίνος Μπακόπουλος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣΔιαιτολόγος - Διατροφολόγος

Ο Κωνσταντίνος Μπακόπουλος είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και ιδρυτής του κέντρου εργομετρικής αξιολόγησης & βελτίωσης αθλητικής απόδοσης NutriErgo. Παρέχει τις διαιτολογικές του υπηρεσίες στο ιδιωτικό του γραφείο στην περιοχή των Αμπελοκήπων.



ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ https://www.mednutrition.gr/


















ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ- ΕΝΩΣΗ ΜΕΣΣΗΝΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ " Εκδήλωση -παρουσίαση τεσσάρων λογοτεχνών "

ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021 και ώρα  10.30 π.μ-13:00 .

ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ- ΕΝΩΣΗ ΜΕΣΣΗΝΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ

Εκδήλωση -παρουσίαση τεσσάρων λογοτεχνών


Π..Ρ..Ο..Σ..Κ..Λ..Η..Σ..Η

Χαιρετίζουν: 

Παύλος Ναθαναήλ, τέως Πρόεδρος, νυν Αντ/δρος Δ.Σ. Ε.Ε.Λ.

Αντωνία Παυλάκου  Πρόεδρος Ε.Μ.Σ.


Την Ελένη Αλαφογιάννη παρουσιάζει η Ελίνα Βαρβαρήγου συγγραφέας.

Τον Γιώργο Ατσαβέ παρουσιάζει ο Κώστας Καρούσος, Πρόεδρος Ε.Ε.Λ.

Τον Παναγιώτη Βούρο παρουσιάζει η Αθηνά Βούρου Δικηγόρος.

Την Τίνα Βρεττάκη-Δάβου παρουσιάζει η Τίνα Κουτσουμπού συγγραφέας.


Συντονίζει: Χρίστος Κοντοβουνήσιος πρώην Πρέσβης- μέλος ΕΕΛ.

Οι συγγραφείς θα αποδώσουν κείμενα τους.

Προσοχή: Για την είσοδο στο χώρο της εκδήλωσης είναι απαραίτητο το πιστοποιητικό

εμβολιασμού ή νόσησης (έως 6 μήνες από τη διάγνωση)


Πρόεδρος Ε.Ε.Λ.                    Πρόεδρος Ε.Μ.Σ.

Κώστας Καρούσος               Αντωνία Παυλάκου







Carpe " Ψυχορράγημα..."

Ρainting by Siegfried Zademack

Οι κρεμάλες στήνονται,
οι ανάσες δημεύονται
κρέμονται σε δημόσια θέα.
Οι δυνάμεις της μοίρας αντιμάχονται.
Οσμίζομαι την παρουσία
μιας επερχόμενης καταστροφής.
Το αίμα χτυπά στο κρανίο,
το ψυχορράγημα είναι επώδυνο.
Ο στάσιμος αέρας μεταφέρει
τις οσμές σωμάτων νεκρών .
Στοχάζομαι τα ενθύμια.
Σφαλίζω τα μάτια,
ενέργεια υπεκφυγής
η λιτάνευση των πόθων.
Ακολουθώ την αντίθετη κατεύθυνση,
μια μικρή παύση
και το χαμόγελο επιστρέφει.
Τα χρόνια ρέουν, η αθωότητα είναι ακόμα ελκυστική.

Carpe.








ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΠΙΡΜΠΑ "Τα χρόνια που με σφράγισαν,Φοιτήτρια στην Ιταλία 1972-΄79"

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τα χρόνια που με σφράγισαν Φοιτήτρια στην Ιταλία 1972-΄79
της Γεωργίας Μπίρμπα
ISBN: 978-618-5456 43 6
Λιανική τιμή 15 ευρώ + ΦΠΑ
Σελ. 300

Είναι περίεργο πώς ξεκλειδώνει η μνήμη και αρχίζεις να θυμάσαι. Ειλικρινά, δεν περίμενα ότι θα ξύπναγαν τόσες αναμνήσεις, που ήταν καλά κρυμμένες για πολλά χρόνια στα βάθη της ψυχής μου. Πρόσωπα, ονόματα, γεγονότα, πόλεις, δρόμοι, αξιοθέατα. Όσο με πήγε μακριά η μνήμη μου, τα κατέγραψα. Το μόνο που δεν μπόρεσα να μεταφέρω σήμερα είναι τα συναισθήματα.
Η μνήμη πεισματικά μου αρνείται να νιώσω έστω και λίγη από τη γλύκα ή την πίκρα των συναισθημάτων μου, τότε.
(από την Εισαγωγή της έκδοσης)


«Καλημέρα Ιταλία», είπα, όταν έφθασα.
«Δεν θα σε ξεχάσω ποτέ», είπα, όταν έφευγα.

Η ανάγκη να γράψω αυτό το βιβλίο ξεκίνησε από μια αόριστη υπόσχεση που είχα δώσει, όταν φοιτούσα εκεί, σε μένα και τους φίλους μου Έλληνες και Ιταλούς.
Κάποτε θα γράψω για όλα όσα ζούμε εδώ στην Ιταλία είχα πει.
Ήλθε το πλήρωμα του χρόνου και αυτό έγινε!
Δύο χρόνια δούλεψα γράφοντας και σβήνοντας, μαζεύοντας πληροφορίες προσπαθώντας να θυμηθώ και να καταλάβω παράλληλα, τα όσα ζούσαμε στην Ιταλία την δεκαετία του 1970, των μολυβένιων χρόνων όπως τα αποκάλεσαν αργότερα.
Είδα κι άκουσα πολλά, έμαθα άλλα τόσα και σιγά-σιγά άρχισα να διαμορφώνω άποψη. Πολλά πράγματα τα συνειδητοποίησα πολύ αργότερα και μέσα από το γράψιμο τα αποσαφήνισα. Άλλα τα έμαθα από φίλους που σπουδάσαμε μαζί ή από Ιταλούς που ζουν στην Ελλάδα. Βεβαίως η μηχανή αναζήτησης του google ήταν πολύτιμη, τα περιοδικά και οι εφημερίδες της εποχής εκείνης μου έδωσαν πολλές πληροφορίες που έπρεπε να διασταυρώνω, καθώς και από βιβλία άλλων Ελλήνων φοιτητών που προηγήθηκαν. 
Προσπάθησα να μπω στο πνεύμα εκείνης της εποχής,βλέποντας Ιταλικές ταινίες, διαβάζοντας Ιταλικά, ακούγοντας Ιταλικά τραγούδια.
Νομίζω ότι ως ένα σημείο κατάφερα να γυρίσω τον λίγο τον χρόνο πίσω μέσα στην μνήμη μου, να νιώσω συγκίνηση αλλά κυρίως να απολαύσω αυτό το ταξίδι!
Γ. Μ.

Η Γεωργία Μπίρμπα γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε Ιατρική στην Μπολόνια.
Είναι πνευμονολόγος, διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην διευθύντρια του ΝΝΘΑ «Σωτηρία» με σημαντική επιστημονική και κοινωνική δραστηριότητα.
Τα τελευταία χρόνια παρακολούθησε μαθήματα δημιουργικής γραφής, αρχικά στο Κολέγιο Αθηνών και μετέπειτα στο Μικρό Πολυτεχνείο «Βιωματική γραφή», «Booklab - Μυθοπλασία», «Ποίηση» και δύο κύκλους σεμιναρίων «Αυτόματη Γραφή» με την Λίνα Νικολακοπούλου.
Έχει γράψει ένα «Ανθολόγιο» για την Πηνελόπη Δέλτα.
Το βιβλίο ποίησής της «Όαση» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φίλντισι.
Συμμετείχε στη συλλογική έκδοση «Επί λέξει, Η τάξη της Λίνας»

Επικοινωνία βιβλίου: Ζωή Τριανταφυλλίδη, zoi.masoura@hotmail.com


Εκδόσεις Φίλντισι

Ξανθίππου 123,
Παπάγου, 15669
Τηλ.: 210 6540170
www.filntisi.gr
info@filntisi.gr





ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΗΛΙΟΣ"



Τα χέρια μάτωσαν τρυπημένα

στο καρφί της αποκάλυψης.

Έγινε γκρί η ματιά του ήλιου

το Σάββατο  και αναστεναγμοί

Ξέπλυναν την θυσία των

αμαρτωλών συννεφιών..

Ο ήλιος σταυρωμένος

ικέτης, στέκεται

βλοσυρός στον

ουρανό της περιπλάνησης.

Στάζει κίτρινη μελαγχολία

Αδιάφορα τα πουλιά τον

προσπερνάνε

Το ξημέρωμα δεν

πλαγιάζει στο

προσκέφαλο της νύχτας.

Υπάρχει αιχμάλωτος στον

ορίζοντα της θέλησης..

Τα φεγγάρια δεν τυφλώνονται

στο φως του

Τα αστέρια φέγγουν

το παράπονό του

Απροσδόκητα γλυστρούν

στην καταχνιά…

Τρεις κουβέντες

από το στόμα του ήλιου

και οι αχτίνες του

δεμένες με αλυσίδες.

Φωτογράφησε ξανά

την προσευχή του

για να βλέπουν

οι θνητοί τις ικεσίες…

Ξέσπασε σε κλάματα

έκαψε την σιωπή του

Και ένα πουλί στο ράμφος του

κρατάει την...ψυχή του!












ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Τέχνη, Φιλοσοφία και Επιστήμη: Οι τρεις δυνάμεις του ανθρώπου"

 α. «Ο άνθρωπος χωρίς και μόνο με τη λογική των κομπιούτερς κινδυνεύει να μεταβληθεί σε ένα δυστυχισμένο τέρας».(Μίκης Θεοδωράκης)

β.«Η επιστήμη και η τέχνη ανήκουν σε όλον τον κόσμο, και μπροστά τους εξαφανίζονται όλα τα σύνορα».(Γκαίτε)

   γ.«Επιστήμη είναι ό,τι ξέρουμε. Φιλοσοφία είναι ό,τι δεν ξέρουμε».    (Μπέρτραντ Ράσελ)

 

Στην πνευματική του πορεία ο άνθρωπος ήρθε αντιμέτωπος με προβλήματα και αδιέξοδα τα οποία προσπάθησε να παρακάμψει και να τα υπερβεί με εργαλείο τη γνώση σε όλες τις εκφάνσεις της. Στην πνευματική του «εργαλειοθήκη» προνομιακή θέση κατέχουν η Τέχνη, η Φιλοσοφία και η Επιστήμη. Η σειρά καταγραφής τους δεν είναι αξιολογική αλλά χρονολογική και αντανακλά τη δύναμη κάθε μιας χωριστά.

Η Τέχνη, η Φιλοσοφία και η Επιστήμη ως προϊόντα της ανθρώπινης δημιουργίας «βαδίζουν» παράλληλα στοχεύοντας στην προαγωγή και εξέλιξη του ανθρώπου ως έλλογου και ηθικού όντος. Πηγάζουν από την αγωνία και την επιθυμία του να κατακτήσει το άγνωστο, να απαλλαγεί από το αίσθημα της αβεβαιότητας και να αποτυπώσει – πότε με έννοιες και πότε με εικόνες ή κινήσεις – τη γνώμη του και τα αισθήματά του για τον κόσμο που τον περιβάλλει. Ερωτοτροπούν και οι τρεις με τη λογική, το συναίσθημα, τη φαντασία, το παράλογο, τους μύθους, το χάος και την πειθαρχία τόσο του σύμπαντος όσο και του εσωτερικού του κόσμου.

Η Τέχνη προηγήθηκε χρονολογικά των δύο άλλων χωρίς αυτό, όμως, να αποτελεί και τεκμήριο αξιολογικής αποτίμησης και υπεροχής. Στη διαδρομή τους και οι τρεις αυτές «πνευματικές δυνάμεις»εδιώχθησαν και οι πρωταγωνιστές τους «λιθοβολήθηκαν». Άντεξαν, όμως, και λάμπρυναν την πορεία του ανθρώπου. Ωστόσο, κι ενώ οι δρόμοι τους είναι παράλληλοι, δεν ταυτίζονται ως προς τα μέσα που χρησιμοποιούν και ως προς τους ειδικότερους στόχους που θέτουν.

Η Τέχνη

«Η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπεις, αλλά αυτό που

κάνεις τους άλλους να δουν».(Edgar Degas)

Ειδικότερα η Τέχνη χωρίς να αποκλίνει από τους βασικούς στόχους της Φιλοσοφίας και της Επιστήμης πορεύεται στις δικές της λεωφόρους με διαφορετικά μέσα. Η τέχνη δεν αρκείται ούτε δεσμεύεται από τους όρους της αντικειμενικής πραγματικότητας αλλά προσπαθεί να δώσει με τη δική της τεχνική την άλλη όψη. Ό,τι δεν μπορεί να συλλάβει ο λόγος, η τέχνη το επισημαίνει και το «μορφοποιεί». Στόχος της Τέχνης είναι μία άλλη αλήθεια, αθέατη και απρόσιτη στον ορθό λόγο, αλλά εξίσου σημαντική και χρήσιμη για την εξέλιξη και ολοκλήρωση του ανθρώπου. Η Τέχνη, δηλαδή, είναι μία μορφή «γνώσης» που δίνεται με εικόνες και ήχους. Η ιδιαιτερότητα της γνώσης που παρέχει η τέχνη έγκειται στον τρόπο που βλέπουμε, κατανοούμε και ερμηνεύουμε τα μηνύματα της εξωτερικής και εσωτερικής πραγματικότητας.

Εδώ δεν αρκούν τα εφόδια της λογικής αλλά απαιτείται η διαίσθηση, η φαντασία, η ευαισθησία και η δύναμη του «παραλόγου». Τα μάτια της ψυχής βλέπουν περισσότερα από όσα η λογική. Τα βιώματα του ανθρώπου πολλές φορές αποτελούν τους βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους δομείται η αλήθεια της τέχνης. Επιπρόσθετα, η Τέχνη δεν κοπιάζει να πείσει για την εγκυρότητα της γνώσης της. Δεν είναι αυτός ο πρωτογενής στόχος της. Στοχεύει στη διέγερση των πιο υψηλών αισθημάτων και στην πρόκληση συναισθηματικών κραδασμών μέσα από τους οποίους αναδύεται πότε αχνά και πότε καθαρά η άλλη όψη της αλήθειας.

Επιπρόσθετα, η Τέχνη σημαδεύει το ωραίο, που ως κινούμενος στόχος προκαλεί καθημερινά την αισθητική του ανθρώπου. Οι αξίες της Τέχνης είναι το μέτρο, η συμμετρία, η αρμονία, η ενότητα και η ισορροπία. Εκείνο που τη δικαιώνει είναι ο πλούτος και η ποιότητα των συγκινήσεων που προκαλεί∙ οι ευκαιρίες που δίνει στο δέκτη και το δημιουργό να επικοινωνήσουν με το όνειρο και το μεταφυσικό. Με όλα τα παραπάνω η Τέχνη εμπλουτίζει τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για τη βίωση μιας συναισθηματικής και ηθικής πληρότητας.

Η Φιλοσοφία

«Ερωτηθείς τι αυτώ περιγέγονεν εκ φιλοσοφίας, έφη,

“το δύνασθαι αυτώ ομιλείν”»

(Όταν ρωτήθηκε τι κέρδισε από την φιλοσοφία, είπε, τη δυνατότητα να επικοινωνεί με τον εαυτό του, Αντισθένης)

Η Φιλοσοφία είναι η πρώτη απόπειρα εξόδου του ανθρώπου από τα δίχτυα της μυθικής και θεολογικής ερμηνείας του κόσμου. Για πρώτη φορά, ο άνθρωπος χρησιμοποίησε τη λογική, το επιχείρημα και τις έννοιες για να ερμηνεύσει την πραγματικότητα. Ήρθε αντιμέτωπος με την απολυτότητα της «πίστης», τις θρησκευτικές δεισιδαιμονίες και τα κοινωνικά στερεότυπα που αιώνες χάλκευαν τα δεσμά του. Έτσι η Φιλοσοφία δεν αποτέλεσε μόνο μία προσπάθεια απελευθέρωσης αλλά και ένα είδος καταφυγίου όπου ευδοκιμούν η απορία και η δυσπιστία στις παραδοσιακές βεβαιότητες. Η Φιλοσοφία, δηλαδή, από τη φύση της συνιστά ένα πνευματικό εκγύμνασμα και λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής της αμφισβήτησης, των υγιών ερωτημάτων και της κριτικής σκέψης.

Κατεξοχήν, όμως, η Φιλοσοφία διευκόλυνε την άμεση επικοινωνία του ανθρώπου με τον εαυτό του. Με αρωγό την φιλοσοφία ο άνθρωπος προσπάθησε να απαντήσει στο διαχρονικό πρόβλημα – ερώτημα για την εσώτερη φύση του ανθρώπου και ειδικότερα στο βασανιστικό ερώτημα «ποιος είμαι». Έτσι η φιλοσοφία αποτέλεσε το προοίμιο της Επιστήμης αφού κατέστησε το ερώτημα και την αναζήτηση της «αλήθειας» ως τα απώτατα εργαλεία και απόλυτους στόχους. Έτσι διευκολύνθηκε η διαρκής κίνηση της σκέψης που λείανε το έδαφος για το «βασίλειο της ελευθερίας». Κι αυτό επιτεύχθηκε με τον περιορισμό του «θαυμαστικού» και την γιγάντωση του «ερωτήματος».

Η Επιστήμη

«Ο πυρήνας της επιστήμης, συνίσταται στο να είμαστε πάντα ανοιχτόμυαλοι, όντας διατεθειμένοι να εγκαταλείψουμε τις προκαταλήψεις μας, όταν έρχονται σε αντίθεση με τις αποδείξεις»

Τέλος, η Επιστήμη ερευνά τους νόμους που διέπουν την αντικειμενική πραγματικότητα (φυσικός κόσμος, κοινωνία, ψυχισμός…) και πασχίζει να δώσει απαντήσεις ορθολογικές στα χιλιάδες ερωτήματα που καθημερινά αναδύονται. Τα εφόδια – μέσα της Επιστήμης είναι οι έννοιες, τα αξιώματα, οι αποδείξεις, τα πειράματα και η διατύπωση νόμων κοινά αποδεκτών. Την επιστημονική γνώση στο βαθμό που είναι λογικά θεμελιωμένη είμαστε υποχρεωμένοι να την αποδεχτούμε. Επίσης, η επιστημονική γνώση δεν επιδέχεται «ηθικές αξιολογήσεις», γιατί ανήκει στις προτάσεις του «είναι» σύμφωνα με τους κανόνες της λογικής.

Η Επιστήμη, δηλαδή, δικαιώνεται στο βαθμό που αποκαλύπτει τα «μυστικά» του κόσμου και κάνει τον άνθρωπο περισσότερο σίγουρο απέναντι στο άγνωστο. Η επιστήμη οπλίζει το ανθρώπινο γένος με αποθέματα αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης – αισιοδοξίας απέναντι στην αδήριτη αναγκαιότητα της εξωτερικής πραγματικότητας. 

Επιπρόσθετα, η Επιστήμη έχει τη δυνατότητα να υπερβεί τους φραγμούς που θέτει η πλαστή εικόνα του κόσμου (φαίνεσθαι) και να προσεγγίσει τον πυρήνα αυτού, δηλαδή την αλήθεια (είναι). Από την Επιστήμη ζητάμε την απόλυτη γνώση, τη γνώση που επιβεβαιώνεται από την καθημερινή πρακτική ζωή. Έτσι, η Επιστήμη καλλιεργώντας την κρίση, την αντίληψη, τον προβληματισμό, τον ορθολογισμό, τη μνήμη και τη φαντασία διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ανθρώπου και καθιστά αυτόν κυρίαρχο του κόσμου.

Επιμύθιον

Από διαφορετικούς, λοιπόν, δρόμους και με διαφορετικά εφόδια η Τέχνη, η Φιλοσοφία και η Επιστήμη συμβάλλουν κατά θετικό τρόπο στην προσπάθεια του ανθρώπου να αρθεί πάνω από την γήινη υπόστασή του και να κατακτήσει ανώτερες σφαίρες. Η παράλληλη πορεία τους εμποδίζει την μονομέρεια και συντελεί στην αρμονική και σύμμετρη ανάπτυξη του ανθρώπου. Όταν δεν ανάγονται σε αυτοσκοπό (π.χ. «η επιστήμη για την επιστήμη»…) αλλά υπηρετούν τον άνθρωπο και διακονούν την αλήθεια με όλες τις αποχρώσεις της, τότε καταξιώνονται ως δημιουργήματα και δικαίως αισθητοποιούν την «θεία» φύση του.

Η επιστημονική αλήθεια αναζητεί την ομορφιά για να καταστήσει πιο ελκυστικές και αποδεκτές τις θέσεις της. Οι καλλιτέχνες θηρεύοντας το «ωραίο» αναζητούν νέες αλήθειες που θα φέρουν την τέχνη πιο κοντά σε αυτούς που αρνούνται το γνωστικό της υπόβαθρο. Από την άλλη πλευρά η Φιλοσοφία – ανυπότακτη και άναρχη – προσπαθεί να δώσει διέξοδο σε εκείνες τις αναζητήσεις που δεν μπορούν να αποτυπωθούν με καμία μορφή Τέχνης και δεν χωράνε στις δύσκαμπτες νοηματικά επιστημονικές αλήθειες.

ΤέχνηΦιλοσοφία και Επιστήμη, επομένως, βαδίζουν παράλληλα όντας και οι τρεις φορείς διαφορετικής γνώσης. Αισθητικής, νοητικής… Δεν βρίσκονται κατ’ ανάγκην σε μία ανταγωνιστική σχέση αλλά ισορροπούν εξασφαλίζοντας την ποθητή αρμονία. Όταν και οι τρεις δεν υποδουλώνονται σε διάφορες ιδεολογίες και σκοπιμότητες (πολιτικές, εθνικές…) και όταν δεν υπάγονται στους ρυθμούς και στις αναγκαιότητες της αγοράς, τότε φωτίζουν το δρόμο της αλλαγής και της αυτοπραγμάτωσης του ανθρώπου. Η σύμπλευση, λοιπόν, και των τριών αυτών «δυνάμεων» επιτάσσει την εξασφάλιση ενός κλίματος ελευθερίας, γιατί:

«Χωρίς την επιστήμη δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε, χωρίς την τέχνη δεν θα θέλαμε να ζήσουμε»(Νίτσε) κι αυτό «γιατί η τέχνη έγινε για να ταράζει∙ η επιστήμη για να καθησυχάζει» και η Φιλοσοφία για να «αφυπνίζει».

 ** Χρήσιμα άρθρα: Ηλίας Γιαννακόπουλος, blog ΙΔΕΟπολις

1.Φιλοσοφία και Σκέψη  
2.Η Σκέψη είναι το Φως του Κόσμου          

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/


    




  

ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗΣ "Το ταξίδι"

 

Ζωγράφος Scott Naismith

..σαν αποφασίσεις
κάποια μέρα
τη μοίρα σου ν΄ αλλάξεις…
σαν ονειρευτείς
μια της ζωής σου αντιστροφή
στων επιθυμιών τη προσταγή
θάρρος βρεις
σε πέλαγος ν΄ ανοιχτείς…
σαν απoφασίσεις
κάποιο όνειρο
ν΄ ακολουθήσεις
με σχεδία πρόχειρα
φτιαγμένη
με απατηλά όνειρα
δεμένη.
για ανέμους..
οι φλόγες της ψυχής,
για σύννεφα
της φαντασίας οι καρποί,
οι σκέψεις συντροφιά
σαν σμήνος από πουλιά
να σε κυνηγά
με πλήθος αποχρώσεις
στα φτερά.
φωτεινές.. αρωγοί σε βοηθούν
σκοτεινές…μετέωρο σε κρατούν
Σμήνος οι σκέψεις
όλο σε τριγυρνούν
σου μιλάνε
όλο κάτι θέλουν
να σου πουν
συντροφιά μοναχική
στης ζωής σου
τη μεγάλη φυγή
και μ΄ έναν φόβο στη καρδιά
η έρημος που σ΄ ακολουθεί
τη συναντήσεις και..
στην απέναντι ακτή..
και μια συμβουλή παραίνεση
μα και προσταγή
στη μέση του πελάγους
μη σταθείς
να γυρίσεις πίσω
μη σκεφτείς
πιότερο συνέχισε
και ας είναι να χαθείς
μεγάλη θα είναι η τιμή..
μα στο ταξίδι..
ποτέ μη το σκεφτείς..
η σκέψη σου
μοναχά στην Εδέμ
που είχες ονειρευτεί…
Μιχάλης Γεωργούλης
Μ.Γ. …