Ντίνος Ηλιόπουλος ( 12 Ιουνίου 1913 – 4 Ιουνίου 2001 )

 

Ο Κωνσταντίνος (Ντίνος) Ηλιόπουλος (Αλεξάνδρεια 12 Ιουνίου 1913 – Αθήνα, 4 Ιουνίου 2001) ήταν Έλληνας ηθοποιός. Θεωρήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του ελληνικού θεάτρου και του κινηματογράφου.
Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1913, από Έλληνες γονείς. Ο πατέρας του καταγόταν από την Πελοπόννησο - Κυπαρισσία και η μητέρα του είχε γεννηθεί στην Υεμένη. Ο έμπορος πατέρας του καταστρέφεται οικονομικά από το κραχ του 1929 και υποχρεώνεται να μετακομίσει μαζί με την γυναίκα και τα παιδιά του (δύο αγόρια και τρία κορίτσια) στη Μασσαλία, όπου o μικρός Ντίνος γράφτηκε στο Δημοτικό και τελείωσε το σχολείο πετυχαίνοντας με άριστα στις εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου.Για αυτόν τον λόγο άλλωστε είχε μεγαλύτερη ευχέρεια στη Γαλλική που είχε γίνει η πρώτη του γλώσσα. Το 1935 επέστρεψε με την οικογένειά του στην Ελλάδα και γράφτηκε στο «Berkshire High Commercial School», που υπήρχε τότε στην Αθήνα, για να σπουδάσει εμπορικές επιστήμες και ν' ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα του. Αφού πήρε το πτυχίο του και εκπλήρωσε την, παρατεταμένη λόγω πολέμου, στρατιωτική του θητεία, εργάστηκε για σύντομο χρονικό διάστημα σε μια αντιπροσωπεία. Αναζητώντας συνεχώς κάτι διαφορετικό, συνέχισε να αλλάζει δουλειές «σαν τα ξυραφάκια του» όπως έλεγε και ο ίδιος, μέχρι που ανακάλυψε την αγάπη και την κλίση του προς το θέατρο.

Πορεία στο χώρο του θεάματος

Η προσπάθειά του να φοιτήσει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, δίνοντας εξετάσεις με ένα ποίημα του Καβάφη, στέφθηκε με αποτυχία διότι θεωρήθηκε ότι δεν διέθετε τον απαραίτητο, για την εποχή, στόμφο και το ανάλογο παράστημα. Ο Ντίνος Ηλιόπουλος δεν απογοητεύτηκε, διέθετε πείσμα και υπομονή, έτσι, γράφτηκε στην ιδιωτική σχολή του διεθνούς φήμης διευθυντή του Θεάτρου «Σάρα Μπερνάρ», Γιαννούλη Σαραντίδη, που είχε έρθει στην Αθήνα πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να σκηνοθετήσει μερικά έργα της Μαρίκας Κοτοπούλη και να επιστρέψει πάλι στο Παρίσι. Δυστυχώς, το ξέσπασμα του πολέμου δεν του επέτρεψε να φύγει κι έτσι ίδρυσε τη Δραματική σχολή «Γιαννούλη Σαραντίδη» όπου ο Ηλιόπουλος είχε την ευκαιρία να μαθητεύσει δίπλα στους Γιώργο Βακαλό, Θράσο Καστανάκη, Μ. Καραγάτση, Γιώργο Θεοτοκά, Γιάννη Σιδέρη, Αντώνη Γιαννίδη.
Θα κάνει το ξεκίνημά του στο θεατρικό σανίδι το 1944, με το θίασο της κυρίας Κατερίνας, στο έργο του Λέο Λεντς, «Κυρία, σας αγαπώ». Αργότερα θα παίξει στους θιάσους της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Μαίρης Αρώνη, του Δημήτρη Χορν κ.ά. αποκομίζοντας πάντα θετικά σχόλια για τις ερμηνείες του. Χαρακτηριστικά, ο σπουδαίος ηθοποιός της εποχής Βασίλης Λογοθετίδης είχε πει για το νεαρό, τότε, Ηλιόπουλο: "Τι σπουδαίος! Τι φανταστικός κλόουν! Αυτό θα πει θέατρο!".
Η πρώτη από τις πολλές κινηματογραφικές συμμετοχές του Ηλιόπουλου θα γίνει το 1948 με την ταινία «Εκατό χιλιάδες λίρες». Το κινηματογραφικό κοινό πολύ γρήγορα τον αγκάλιασε και η αναγνωρισιμότητά του του επέτρεψε να ηγηθεί από το 1953 και θεατρικού θιάσου (με επιχειρηματία τον Χέλμη) στο Θέατρο Κοτοπούλη-Ρεξ, όπου παρουσίασε την κωμωδία: «Θανασάκης ο πολιτευόμενος», με πρωταγωνίστρια την Άννα Συνοδινού.
Οι περιοδείες του σε όλη την Ελλάδα και οι ταινίες του, που γυρίζονται η μία μετά την άλλη, γνωρίζουν τεράστια επιτυχία και έτσι, το 1963, δημιουργεί τη δική του θεατρική στέγη, στο Θέατρο Γκλόρια, σαν επιχειρηματίας και θιασάρχης. Ανεβάζει κωμωδίες ελλήνων και ξένων συγγραφέων, που γίνονται μεγάλες θεατρικές επιτυχίες και μεταφέρονται και στον κινηματογράφο, όπως τα «Ξύπνα Βασίλη», «Θανασάκης ο πολιτευόμενος», «Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος», «Εξοχικό κέντρο ο Έρως», «Ζητείται ψεύτης», «Έκτο πάτωμα» κ.ά. Μέσα από το θίασό του, αναδεικνύονται καινούριες πρωταγωνίστριες που διέπρεψαν και καθιερώθηκαν στη συνείδηση του θεατρόφιλου κοινού σαν σπουδαίες ερμηνεύτριες όπως η Άννα Φόνσου, κι η Μάρω Κοντού. Κάποιο διάστημα, γίνεται συν-θιασάρχης με τον Μίμη Φωτόπουλο. Είναι ένα θεατρικό «πάντρεμα» δυο μεγάλων και αναντικατάστατων καλλιτεχνών , που ανεβάζουν, προς τέρψη του κοινού τους, έργα υψηλού επιπέδου.
Παράλληλα με τις θιασαρχικές του δραστηριότητες, ο Ντίνος Ηλιόπουλος έπαιξε με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο και στο Ηρώδειο, έργα του κλασσικού ρεπερτορίου. Επίσης συνεργάστηκε με τον Αλέξη Σολομό στο «Προσκήνιο». Το 1972, συμπρωταγωνίστησε με την Έλλη Λαμπέτη, στο μιούζικαλ «Γλυκιά Ίρμα» (Είχε προ υπάρξει κι’ άλλη συνεργασία με το θίασο Λαμπέτη - Χόρν, με το έργο: «Ένα ζευγάρι παπούτσια»).
Το 1974 έκανε μια περιοδεία σε 60 πόλεις των ΗΠΑ και του Καναδά, με τα έργα: «Ζητείται ψεύτης», του Δημήτρη Ψαθά και τις «Θεσμοφοριάζουσες», του Αριστοφάνη. Η περιοδεία κρατάει ενάμιση χρόνο, πρωτοφανές διάστημα για ελληνικό θίασο.
Ανάμεσα στα πολλά του ταλέντα έχει και γόνιμη θεατρική φαντασία. Γράφει το μουσικό έργο «Κοντσέρτο για τρομπόνι» (διασκευή από τους «Μέναιχμους» του Πλαύτου) και «Γιάννης Τζόνι και Ιβάν» (διασκευή από το έργο του Γκολντόνι «Υπηρέτης δυο αφεντάδων»), καθώς και τα σατυρικά δοκίμια: «Προσδεθείτε» και «Ο Ντίνος στη χώρα των θαυμάτων». Επίσης, τη βιογραφία του, με τίτλο: «Ένας Ηλιόπουλος ονόματι Ντίνος».
Ο Ντίνος Ηλιόπουλος ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του θεάτρου και γενικότερα της Τέχνης. Υπήρξε δε, ένας από τους ευγενέστερους ανθρώπους που πέρασαν ποτέ από τον καλλιτεχνικό χώρο. Έλαμπε και ξεχώριζε από τη φινέτσα και την αυθόρμητη απλότητα της ερμηνείας του. Συνεργάστηκε με όλους τους ηθοποιούς της ελληνικής σκηνής, μεγάλους και μικρούς, τους αγάπησε και τον αγάπησαν, τους σεβάστηκε και τον σεβάστηκαν, αλλά, ο φίλος της καρδιάς του (που "πιο αδελφός δεν γίνεται", όπως έλεγε ο ίδιος) ήταν ο Βαγγέλης Πλοιός.



Προσωπική ζωή

Ο Ντίνος Ηλιόπουλος νυμφέφθηκε το 1963 την Χίλντεγκαρντ Βίτσερ, αυστριακής καταγωγής. Απέκτησαν δύο κόρες, την Εβίτα και τη Χίλντα και τρία εγγόνια, την Νικήτα της Εβίτας, την Έλλη και τον Ντίνο, της Χίλντας.

Ασθένεια και θάνατος

Απεβίωσε στις 4 Ιουνίου 2001, στην Αθήνα, μετά από μακρά νοσηλεία σε διάφορα νοσοκομεία. Κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη στις 6 Ιουνίου 2001 στο Α΄ Νεκροταφείο και στο μνήμα του υπάρχει μια πλάκα, που γράφει κατ' απαίτησή του: «Με συγχωρείτε κυρίες μου που δεν μπορώ να σηκωθώ».

Τιμητικές διακρίσεις

Για την μεγάλη του προσφορά στο θέατρο τιμήθηκε με το Χρυσό Σταυρό Γεωργίου Α'.Επίσης του απενεμήθη το 1999 το Μετάλλιο της Πόλεως των Αθηνών από τον Δήμο Αθηναίων, αλλά και τιμητική πλακέτα το 2000, από τον Δήμο Πειραιά.

Η Μηχανή του Χρόνου - Αφιέρωμα στον Ντίνο Ηλιόπουλο



ΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ “ΕΝΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΟΝΟΜΑΤΙ ΝΤΙΝΟΣ”


Να είσαι κάτι το '49 (όπου αναδείχτηκα) και να εξακολουθείς να είσαι κάτι το '99, είναι επίσης κάτι! Μου το δείχνει η τρυφερότητα του κόσμου, των συναδέλφων μου, της κριτικής. . . Μου το δείχνουν οι δυο-τρεις γενιές που μεγάλωσα, που καταφθάνουν πάνω μου συγκινημένοι να τους μείνω κι άλλο παρών. Οι στενοί μου άγνωστοι του δρόμου, ο φοιτητής, το κοριτσόπουλο, ο φορτηγατζής, ο μηχανόβιος που ανάμεσα στο «γέρασε» που τους ξεφεύγει και το «δεν το έκανα επίτηδες» που τους απαντάω, με φέρνουν στην ηλικία τους, και με προσφωνούν «Ντίνο, Ντινάκο, Ντινάρα». Αν υπάρχει σ' αυτό τον κόσμο μια μουσική πιο γλυκιά, δεν την έχω ακούσει! (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)


Αποσπάσματα 

Αν είχαμε Θρησκευτικά…

Απ’ τη μια μεριά, λοιπόν, η είσοδος των ναζί στην Αθήνα, με κείνες τις πράσινες μοτοσικλετοκίνητες στολές, ενός πράσινου που έγερνε προς το ηπατικό, που προς τιμή της Πατησίων και της όλης διαδρομής, μόνο θεόκλειστα παντζούρια τους υποδέχτηκαν.
Συνηθισμένοι, καλομαθημένοι οι Γερμανοί να τους υποδέχονται στις άλλες χώρες με λουλούδια, θα αισθάνθηκαν σαν στο προσκήνιο ενός θεάτρου, που ένας αφηρημένος αρχιτέκτονας θα ‘χε βάλει τα καθίσματα της πλατείας ανάποδα, πλάτη στη σκηνή.
Κι απ’ την άλλη μεριά η μεγάλη Νηστεία του αιώνα, οι νηστικές ταξιαρχίες των Ελλήνων με τα γόνατα να παίζουν καστανιέτες από το κρύο και την αφαγία, να τρέχουν μ’ ένα άδειο τενεκεδάκι από κουάκερ, για να το γεμίσουν με οτιδήποτε τσίμα – τσίμα τρωγόταν. Ενώ οι άλλοι μισοί στα μπλόκα, στις φυλακές και στα στρατόπεδα περίμεναν στην γκαρνταρόμπα να ξεκρεμάσουν τα φωτοστέφανά τους.
Μέσα σ’ αυτή την ατμόσφαιρα, ο Σαραντίδης ιδρύει την πρώτη ιδιωτική θεατρική Σχολή. Ως τότε μόνο του Εθνικού υπήρχε και αργότερα έγιναν και των Κουν, Κοτοπούλη, Ροντήρη, Μπαστιά.
Απ’ τους 150 που παρουσιαζόμαστε με πολλή υπομονή, μας ξεσκονίζει δεκαεννέα.
Καθηγητές μας -που για να τους αποκτήσει μια Σχολή σήμερα τόσους μαζεμένους σπουδαίους, είναι όνειρο άπιαστο- Γιώργος Βακαλό, Θρ. Καστανάκης, Μ. Καραγάτσης, Γιάννης Σιδέρης, Γ. Θεοτοκάς, Γιώργος Σεβαστίκογλου, Ραλού Μάνου. Αν είχαμε Θρησκευτικά, θα είχαμε το Θεό.

 Το επάγγελμα του ηθοποιού
Ενώ οι άλλοι αφήνουν τα παιγνίδια, για να πάνε να δουλέψουν, αυτός αφήνει τις δουλειές του για να πάει να παίξει.

Για ένα λεπτό λευτερώθηκε η Ελλάδα

Στην κηδεία του μεγάλου μας Παλαμά όλος ο εξασθενημένος λαός, σαν πείσμα της αλύγιστης συνείδησης, κάτι σαν αυτό της δικτατορίας με το Γέρο της Δημοκρατίας. Όλοι οι θεατρικοί σπουδαστές ρίχνουμε από ένα μπουκετάκι βιολέτες. Ο Γερμανός Διοικητής της Αθήνας καταθέτει ένα στεφάνι: “Deutschland zu Palamas”.
Ο λογοτέχνης Κατσίμπαλης και ο συγγραφέας Δ. Γιαννουκάκης αρχίζουν να ψελλίζουν τον Εθνικό μας Ύμνο. Ακουλουθούμε όλοι βροντόφωνα. Αναταραχή στους γύρω μισθοφόρους ντυμένους ανίερα τσολιάδες. Ο Γερμανός τούς σταμάτησε με μια διαταγή του χεριού και στέκεται κι αυτός προσοχή.
Για ένα λεπτό λευτερώθηκε η Ελλάδα.


Ο Ντίνος Ηλιόπουλος θυμάται τα γυρίσματα μιας σκηνής από την απολαυστική κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες»

Στο Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες» ο Χατζηχρήστος κι εγώ σε μια σκηνή πρέπει να πηδήξουμε απ’ το παράθυρο, για να το σκάσουμε από έναν υποτιθέμενο φονιά. Σκηνοθετεί ο συγγραφέας Αλέκος Σακελλάριος και μας δείχνει στην Μπουμπουλίνας ένα παράθυρο στο 2ο πάτωμα. «Από κει», μας λέει. «Είστε;» Βέβαια οι πυροσβέστες από κάτω θα ήταν με τεντωμένο πανί. «Εντάξει», του λέμε, «είμαστε». Ανεβαίνουμε. Ένας πυροβέστης μας λέει: «Δεν είναι τίποτα. Να έτσι». Και μας κάνει επίδειξη πώς να πέσουμε τεχνικά. Πηδάει και ακούμε ένα μπαμ κι ένα ωχ, αφού δεν κράταγαν αρκετά τεντωμένο το πανί οι συνάδελφοί του. «Ποιος θα πηδήσει πρώτος;» φωνάζει από κάτω ο Σακελλάριος. «Εγώ», του φωνάζω, για να πάρω γρήγορα την κρυάδα. Ανεβαίνω στο περβάζι. «Έτοιμος;» φωνάζει ο οπερατέρ μας, ο άσος Ντίντης Καρύδης – Φουξ.
Βλέπω το χάος, τα πόδια μου τρέμουν. Γυρίζω στον Χατζηχρήστο: «Μωρέ Κώστα, φοβάμαι», του λέω. Ο Κώστας κοιτάζει κάτω, βλέπει που όλο το Πολυτεχνείο είχε μαζευτεί να δει και μου λέει: «Τώρα εκτεθήκαμε, πέθανε! «Και πηδάω κι ακολουθεί κι εκείνος. Η σκηνή είχε πετύχει.








Εύα Πάλμερ-Σικελιανού ( 9 Ιανουαρίου 1874 – 4 Ιουνίου 1952 )

 

Η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού (Eva Palmer-Sikelianos, 9 Ιανουαρίου 1874 – 4 Ιουνίου 1952) ήταν Αμερικανίδα μελετήτρια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, χορογράφος και ιστορικός του χορού, με αξιοσημείωτο έργο στην προαγωγή του ελληνικού χορού, θεάτρου, μουσικής καθώς και της υφαντικής τέχνης. Η ζωή της και οι καλλιτεχνικές της ασχολίες την έφεραν διαχρονικά σε επαφή με αρκετές αξιόλογες προσωπικότητες της τέχνης. Εμπνεύσθηκε και ταυτόχρονα ενέπνευσε χορευτές όπως την Ισιδώρα Ντάνκαν και τον Τεντ Σων, τη Γαλλίδα λογοτέχνιδα Κολέτ, την ποιήτρια και συγγραφέα Νάταλι Μπάρνεϋ και την ηθοποιό Σαρά Μπερνάρ. Στη συνέχεια παντρεύτηκε τον `Ελληνα ποιητή και θεατρικό συγγραφέα Άγγελο Σικελιανό, μαζί με τον οποίο διοργάνωσε μία αναβίωση των «Δελφικών Εορτών», εκδηλώσεων τέχνης, θεάτρου και μουσικής στους Δελφούς, ελπίζοντας να προαγάγει μία ισορροπημένη αίσθηση διαφωτισμού που θα εξυπηρετούσε την εδραίωση της ειρήνης και της αρμονίας στην Ελλάδα και στον κόσμο.
Η Εύα γεννήθηκε ως Εβελίνα Πάλμερ (Evelina Palmer) στη γειτονιά Γκράμερσυ Παρκ του Μανχάταν, στη Νέα Υόρκη. Γονείς της ήταν ο Κόρτλαντ Πάλμερ (Courtlandt Palmer) και η Κάθριν Μπένετ, εκλεκτικιστές διανοούμενοι που προωθούσαν τη φιλελεύθερη σκέψη, την αντισυμβατική εκπαίδευση και την ελεύθερη εξερεύνηση της μουσικής, του θεάτρου και της λογοτεχνίας. Οι πρώτες αναμνήσεις της Εβελίνα ήταν από τη «Λέσχη του 19ου αιώνα» του πατέρα της, στις συναντήσεις της οποίας συζητιούνταν θέματα πολιτικής, θρησκείας και ηθικής. Ο Κόρτλαντ απεβίωσε το 1888 από σκωληκοειδίτιδα και η μητέρα της Εύας ξαναπαντρεύτηκε αργότερα τον χειρουργό και πρωτοπόρο της ακτινολογίας στις ΗΠΑ Ρόμπερτ Άμπε. Κατά τις θερινές διακοπές της οικογένειας στο θέρετρο Μπαρ Χάρμπορ του Μέιν η Εύα γνωρίστηκε με τη Νάταλι Μπάρνεϋ, με την οποία είχαν κοινά ενδιαφέροντα την ποίηση, τη λογοτεχνία γενικότερα, και την ιππασία. Μερικά χρόνια αργότερα θα συγκατοικούσαν στο Παρίσι.
Τα τέσσερα αδέλφια της Εύας διεδραμάτισαν επίσης ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα της, ιδίως ο αδελφός της Κόρτλαντ Τζούνιορ, ένα παιδί-θαύμα στη μουσική που μπορoύσε να παίξει σε παιδική ηλικία στο πιάνο σχεδόν όλα τα έργα των γνωστών συνθετών. Καθώς η μουσική είχε κεντρικό ρόλο στη ζωή της μητέρας τους, όλα τα αδέλφια Πάλμερ ενθαρρύνθηκαν να ασχοληθούν με αυτή. Η Εύα θα μελετούσε αργότερα μουσική θεωρία και τα χορικά της αρχαίας τραγωδίας.
Η Εύα Πάλμερ εγγράφηκε σε διάφορα εσωτερικά και ημερήσια σχολεία σποραδικά και για σύντομα χρονικά διαστήματα. Ο ίδιος ο πατέρας της είχε ιδρύσει και διεύθυνε για λίγα χρόνια ένα βραχύβιο πειραματικό σχολείο, τη «Σχολή Βαν Τάουμπε», όπου η Εύα δεν ήταν γραμμένη, αλλά θυμόταν το ανοικτό τρόπο λειτουργίας, που ενθάρρυνε τα δημιουργικά μυαλά να εξερευνούν χωρίς ένα άκαμπτο πρόγραμμα μαθημάτων. Αργότερα η Εύα θα σπούδαζε λογοτεχνία και θέατρο στο Κολέγιο Θηλέων Μπρυν Μωρ (Bryn Mawr College)[8], έξω από τη Φιλαδέλφεια, το οποίο εγκατέλειψε πριν πάρει πτυχίο, επιλέγοντας να ζήσει με τον αδελφό της στη Ρώμη για ένα χρόνο.
Στη συνέχεια η Πάλμερ εγκαταστάθηκε στο Νεϊγί-συρ-Σεν, κοντά στο Παρίσι. Εκεί τελειοποίησε τα γαλλικά της, παρακολούθησε θέατρο και συμμετείχε σε αυτοσχέδιες παραστάσεις σε γιορτές στον κήπο της Νάταλι Μπάρνεϋ. Σε μία από αυτές η Πάλμερ ερμήνευσε μαζί με την Κολέτ τον Διάλογο το ηλιοβασίλεμα του Πιερ Λουί. Την ίδια περίοδο γνωρίστηκε με τη Σάρα Μπερνάρ. Σε μία σύντομη εξόρμηση στο Λονδίνο, η Πάλμερ δέχθηκε πρόταση να ενταχθεί στον θίασο της Πάτρικ Κάμπελ. Παρά το ότι αυτή η προσφορά ευχαρίστησε την Εύα και θα μπορούσε να είχε αποδειχθεί προσοδοφόρα, τελικώς αρνήθηκε.
Κατά τη διαμονή της στο Παρίσι η Πάλμερ γνώρισε και τον Ρέιμοντ Ντάνκαν, αδελφό της Ισιδώρας Ντάνκαν, και την Ελληνίδα σύζυγό του Πηνελόπη, αδελφή του Άγγελου Σικελιανού. Εξαιτίας των εργατικών ταραχών στο Παρίσι το 1905, το ζεύγος Ντάνκαν και το βρέφος τους ήρθαν να μείνουν στο σπίτι της Πάλμερ στο Νεϊγί. Η Πάλμερ και το ζεύγος μοιράζονταν το ίδιο ενδιαφέρον για την ελληνική τέχνη και τα χειροποίητα υφάσματα στον αργαλειό. Με την ελπίδα να μπορέσουν να αναπαραγάγουν την ποιότητα των αυθεντικών αρχαίων ελληνικών ενδυμάτων, οι τρεις τους κατασκεύασαν έναν αργαλειό για να υφάνουν αρκετά ενδύματα για τους ίδιους. Αυτές οι προσπάθειες οδήγησαν την Πάλμερ να εγκαταλείψει την ενδυμασία της εποχής της και να φορά χειροποίητα ρούχα και χειροποίητα δερμάτινα σανδάλια που έφτιαχνε η ίδια. Από την άλλη, η Πηνελόπη απήγγελλε και τραγουδούσε ποιήματα του αδελφού της, κάτι που κίνησε επίσης το ενδιαφέρον της Πάλμερ. Θέλησε να μάθει περισσότερα και να συναντήσει τον Σικελιανό. Αργότερα οι Ντάνκαν και η Πάλμερ έφυγαν μαζί από το Παρίσι για την Ελλάδα.

Στην Ελλάδα

Για λίγο καιρό η Πάλμερ και οι Ντάνκαν εγκαταστάθηκαν στους δυτικούς πρόποδες του όρους Υμηττός, στο ημιτελές οικογενειακό σπίτι των Ντάνκαν. Εδώ η Πηνελόπη γνώρισε τον αδελφό της στην Πάλμερ για πρώτη φορά. Παρά το φράγμα της γλώσσας, οι Πάλμερ και Σικελιανός γνωρίστηκαν και συνειδητοποίησαν ότι μοιράζονταν την ίδια άποψη για τον κόσμο. Μέσα από τις συζητήσεις τους για τον πολιτισμό και την ειρήνη η Πάλμερ θυμήθηκε τις συζητήσεις στη Λέσχη του πατέρα της. Τότε τέθηκαν και οι βάσεις για την αναβίωση του δελφικού ιδεώδους και των Δελφικών Εορτών. Σκοπός τους θα ήταν να φέρουν διαφορετικούς ανθρώπους μαζί και με μέσο την τέχνη (μουσική, χορός και θέατρο) να διαδώσουν το μήνυμά τους της αρμονίας ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών εθνικών, θρησκευτικών και πολιτικών πεποιθήσεων.
Ο Άγγελος Σικελιανός
Η Πάλμερ ακολούθησε τον Σικελιανό στο σπίτι των προγόνων του στη Λευκάδα, όπου της γνώρισε την ποίησή του και συζήτησαν περισσότερο και βαθύτερα τη δελφική ιδέα. Το 1907 η Πάλμερ και ο Σικελιανός ταξίδεψαν στην Αμερική, ώστε η Εύα να γνωρίσει τον Σικελιανό στη μητέρα της και να παντρευτούν. Η Πάλμερ δεν ήταν προετοιμασμένη για το ενδιαφέρον που έδειξε για αυτή ο αμερικανικός τύπος: Καθώς η αμφίεσή της απέκλινε σημαντικά από τη δυτική ενδυμασία της εποχής, οι εφημερίδες της Νέας Υόρκης βρήκαν στο πρόσωπό της, ως κληρονόμου και της έντονα αντισυμβατικής φήμης του πατέρα της, ένα ενδιαφέρον θέμα. Η Πάλμερ απέφυγε τα ΜΜΕ και οργιζόταν για τις συχνά ψευδείς πληροφορίες και ιστορίες που διέδιδαν για εκείνη. Στις 9 Σεπτεμβρίου 1907 παντρεύτηκε τον Άγγελο Σικελιανό στο Μπαρ Χάρμπορ του Μέιν. Η Πάλμερ είχε βαρεθεί τη ζωή στο Παρίσι, έναν τρόπο ζωής που τώρα θεωρούσε ως επιπόλαιο. Η φιλία της με τη Νάταλι Μπάρνεϋ χάλασε και αποκαταστάθηκε χρόνια αργότερα με την ανταλλαγή επιστολών.
Η σχέση της Πάλμερ με τον Σικελιανό περιγράφεται και από τον Τάκη Δημόπουλο, προσωπικό φίλο και ερμηνευτή του έργου του Έλληνα ποιητή, ο οποίος χαρακτηρίζει την σύναψη της σχέσης τους ως ένα γεγονός προετοιμασμένο μυστικά και σχεδόν προκαθορισμένο από τη μοίρα.
Ο Σικελιανός, έπειτα από τη γνωριμία τους, ταξιδεύει στην Αίγυπτο και επιστρέφοντας στην Λευκάδα, συνάπτει μαζί της σχέση, η οποία σύντομα θα οδηγήσει σε γάμο. Η Πάλμερ πλέον μεταστρέφει τις πνευματικές της στοχεύσεις, αναγνωρίζει την προτεραιότητα που έχει μια στάση αφοσίωσης και επικέντρωσης στο όραμα του Σικελιανού και στέκεται αρωγός και συμπαραστάτης στη Δελφική Ιδέα.
Η Εύα Πάλμερ συνήθιζε να ντύνεται
με μανδύες αρχαιοελληνικού στυλ

Το ζευγάρι εγκαταστάθηκε έτσι στην Αθήνα, όπου απέκτησε ένα γιο που τον ονόμασαν Γλαύκο. Η οικογένεια διατηρούσε και τη μικρή κατοικία στη Λευκάδα, όπου περνούσαν τις διακοπές τους εξερευνώντας τις ακτές και ψαρεύοντας. Η Εύα άρχισε να μελετά και τη βυζαντινή μουσική με δάσκαλο τον λόγιο, παιδαγωγό, βυζαντινολόγο, συνθέτη, πρωτοψάλτη και μουσικολόγο Κωνσταντίνο Α. Ψάχο. Η Πάλμερ ενδιαφερόταν για την πολυπλοκότητα της ελληνικής μουσικής, που δεν μπορούσε να καταγραφεί με τη σημειογραφία της δυτικής μουσικής. Οι επιδιώξεις της Πάλμερ στη μουσική της δημιούργησαν την έντονη επιθυμία να ιδρύσει μία σχολή με σκοπό τη διατήρηση της ελληνικής ιστορικής μουσικής, πράγμα που δεν έγινε, καθώς άλλα, μεταγενέστερα, σχέδια έστρεψαν τον χρόνο και την προσοχή της προς άλλες κατευθύνσεις. Επιπρόσθετα, με δικούς της πόρους και οργανώνοντας δωρεές, βοήθησε τον Ψάχο να συγκεντρώσει το ποσό που χρειαζόταν για να παραγγείλει την κατασκευή ενός εξειδικευμένου αρμονίου. Το όργανο κατασκευάσθηκε από τον G.F. Steinmeyer το 1924 στη Γερμανία και ο Ψάχος το ονόμασε «Evion Panharmonium» από το όνομα της Εύας Πάλμερ, της μεγαλύτερης χορηγού του. Το αρχικό Evion Panharmonium πιστεύεται ότι καταστράφηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά δύο μικρότερα μοντέλα του μεταφέρθηκαν πίσω στην Ελλάδα από τον Ψάχο.



Διαβάστε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/








ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα, Γ΄ Λυκείου"

 Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο   I

Ο φανατικός

1.  «…Ο φανατικός είναι συνεχώς ανέτοιμος και αβέβαιος. Από προσωπικές του πηγές – από το αρνημένο του Εγώ δεν μπορεί να αντλήσει καμιά αυτοκυριαρχία, αλλά τη βρίσκει μόνο με το να πιάνεται από οποιοδήποτε εξωτερικό στήριγμα. Αυτό το παθιασμένο πιάσιμο είναι η ουσία της τυφλής του αφοσίωσης και θρησκευτικότητας, που γι’ αυτόν είναι η πηγή όλης της αρετής και της δύναμης. Αν και η ειλικρινής του αφοσίωση είναι μια αυτοσυσπείρωση για χάρη της ζωής του, ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του σαν φορέα και υπερασπιστή της ιερής υπόθεσης πάνω στην οποία στηρίζεται. Είναι πρόθυμος να θυσιάσει τη ζωή του για ν’ αποδείξει ότι ακριβώς αυτός είναι ο ρόλος του. Θυσιάζει τη ζωή του, για ν’ αποδείξει την αξία του.

 


2.  Δε χρειάζεται να τονιστεί ιδιαίτερα πως ο φανατικός πιστεύει ότι η ιερή του υπόθεση, που του προσφέρει το στήριγμα, είναι ακλόνητη και αιώνια – ένας βράχος που αντιστέκεται στο χρόνο. Το αίσθημα της ασφάλειάς του προέρχεται όμως από το πάθος της αφοσίωσής του και όχι από την ποιότητας της ίδιας της υπόθεσης. Ο φανατικός δεν είναι στην πραγματικότητα ένας αυστηρός τηρητής των αρχών. Πιάνεται από την υπόθεσή του, όχι γιατί αυτή είναι δίκαιη και ιερή, αλλά από την απελπισμένη του επιθυμία να βρει ένα οποιοδήποτε στήριγμα. Συχνά συμβαίνει ότι αυτή ακριβώς η ανάγκη του μεταβάλλει κάθε στήριγμα σε ιερή υπόθεση.

3.  Ο φανατικός δεν επιδέχεται καμιά έκκληση στη λογική του ή στην ηθική του συνείδηση, για να εγκαταλείψει την ιερή του υπόθεση. Φοβάται το συμβιβασμό και είναι αδύνατο να πεισθεί να αναθεωρήσει τη βεβαιότητα και τη νομιμότητα της ιερής του υπόθεσης. Αντίθετα δεν είναι καθόλου δύσκολο να μεταπηδήσει εντελώς ξαφνικά από μια ιερή υπόθεση σε άλλη. Είναι ευκολότερο να τον μεταπείσει κανείς παρά να τον πείσει. Το πάθος της σύνδεσής του με την ιερή υπόθεσή του είναι σπουδαιότερο από την ποιότητα της υπόθεσης.

4.  Αν και γενικά θεωρείται ότι οι φανατικοί βρίσκονται στα άκρα, στην πραγματικότητα οι φανατικοί όλων των ειδών μαζεύονται στην ίδια πλευρά. Τα πραγματικά άκρα είναι οι φανατικοί και οι μετριοπαθείς: ανάμεσα σ’ αυτούς δεν υπάρχει καμιά συμφωνία. Οι φανατικοί όλων των αποχρώσεων αλληλοκοιτάζονται με δυσπιστία και είναι πάντα έτοιμοι να πνίξουν ο ένας τον άλλο. Είναι όμως γείτονες και σχεδόν από την ίδια οικογένεια. Το μίσος τους είναι μίσος αδερφικό. Ανάμεσά τους υπάρχει βαθύ χάσμα και όμως βρίσκονται τόσο κοντά ο ένας στον άλλο, σαν Παύλος και Σαύλος. Ένας φανατικός κομμουνιστής είναι ευκολότερο να γίνει φασίστας, εθνικιστής ή καθολικός παρά νηφάλιος φιλελεύθερος.


5.     Είναι αμφίβολο αν ένας φανατικός που εγκαταλείπει την ιερή του υπόθεση ή που μένει ξαφνικά χωρίς αυτή μπορεί να προσαρμοστεί στη ζωή σαν αυτόνομος, ξεχωριστός άνθρωπος. Τριγυρνάει σαν αλήτης χωρίς πατρίδα σ’ όλους τους δρόμους και ταξιδεύει με ωτο-στοπ πάνω σε κάθε ιερή υπόθεση που τυχαίνει να περνά από μπροστά του. Η ατομική ζωή, ακόμη κι όταν έχει ένα σκοπό, του φαίνεται συνηθισμένη, μάταιη και αμαρτωλή. Το να ζει χωρίς να είναι θερμά αφοσιωμένος σε κάτι του φαίνεται σαν να είναι ακαθοδήγητος και εγκαταλειμμένος. Στην ανοχή βλέπει αδυναμία, επιπολαιότητα και αμάθεια. Διψάει για εκείνο το βαθύ αίσθημα της ασφάλειας που έρχεται μόνο με την πλήρη αυταπάρνηση, όταν μ’ όλη του την καρδιά δίνεται σε μια πίστη και σε μια ιερή υπόθεση. Αυτό που τον ενδιαφέρει δεν είναι το περιεχόμενο της υπόθεσης, αλλά η ολοκληρωτική αφοσίωση και η συμβίωση με τους ομοϊδεάτες. Ο ίδιος είναι πρόθυμος να αναλάβει σταυροφορία ενάντια στην προηγούμενη ιερή του υπόθεση, αρκεί η σταυροφορία να είναι γνήσια – ασυμβίβαστη, αδιάλλακτη, φορέας της μιας και μοναδικής αλήθειας».

(Eric Hoffer)

Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο   II

Η αναζήτηση της ταυτότητας

1.  Μια βασική διαπίστωση της ψυχαναλυτικής θεώρησης είναι ότι φτιάχνουμε την ατομική ή τη συλλογική μας ταυτότητα με δύο τρόπους. Από τη μια ταυτιζόμενοι σχετικά με κάποιον που αγαπάμε και θαυμάζουμε κι από την άλλη συγκροτούμε την ταυτότητά μας αρνητικά, εκφράζοντας μίσος προς έναν υποτιθέμενο ή πραγματικό εχθρό.


2.  Η κατάρρευση του σοσιαλιστικού στρατοπέδου και των εσωτερικών ή εξωτερικών συγκρούσεων σε ιδεολογικό επίπεδο επέβαλε την αναζήτηση νέων εχθρών. Αυτοί πολλές φορές πράγματι υπάρχουν αλλά και να μην υπήρχαν, πάλι θα τους εφευρίσκαμε. Μόνιμο και χαρακτηριστικό παράδειγμα φανταστικού εχθρού στην ιστορία είναι οι Εβραίοι. Όχι μόνο στον 20ό αιώνα αλλά και στον Μεσαίωνα, πριν 500 χρόνια, ο αντιιουδαϊσμός συγκρότησε εθνικά κράτη.

3.  Βέβαια, είτε σε ατομικό είτε σε συλλογικό επίπεδο αυτός ο τρόπος κατασκευής μιας ταυτότητας είναι ψυχολογικά ανώριμος και πρωτόγονος. Δεν είναι τυχαίο ότι διάφορες σημερινές πρωτόγονες φυλές μόνιμα τσακώνονται. Ο άλλος τρόπος για τη συγκρότηση μιας ταυτότητας, προϋποθέτει κόπο, δυνατότητα αυτοκριτικής, άνοιγμα και όχι κλείσιμο προς τον άλλον, συνδιαλλαγή μαζί του και αμοιβαία αλληλεπίδραση.

4.  Σε εποχές κρίσης του πολιτισμού, όπως και η σημερινή, οι άνθρωποι αναπόφευκτα ξαναπέφτουν σε πρωτόγονες ψυχολογικές καταστάσεις, αισθάνονται απειλούμενοι, κλείνονται στο κέλυφός τους, για να αισθανθούν σιγουριά. Και για να δικαιολογήσουν το κλείσιμο κατασκευάζουν ή υπερβάλλουν τη σημασία ενός εξωτερικού εχθρού.

(Δημοσίευμα Εφημερίδας)

Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο   III

Ορθολογισμός  vs  Φανατισμός

 «Τον φανατικό δεν ταλανίζουν ερωτήματα περί αιτιών ούτε αμφιβολίες για την ορθότητα των πιστεύω του. Έννοιες όπως ανοχή και συμβιβασμός μέσα απ’ το διάλογο απορρίπτονται συλλήβδην μπροστά στο όραμα μιας πίστης ακλόνητης, εδραιωμένης σε λόγια προφητών. Έτσι, για τον φανατικό η ανθρώπινη ζωή δεν έχει ηθική βαρύτητα. Η πραγμάτωση του Θεϊκού Λόγου, όπως τον προσλαμβάνει ο φανατικός, δικαιολογεί την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ο ορθολογισμός επί αιώνες αντιπαλεύει τον φανατισμό – κι αυτό συμβαίνει σε κάθε πολιτισμό. Διότι η λογική υπαγορεύει την αποδοχή του διαφορετικού, την ανεκτικότητα – διαφορετικά δρομολογούνται συγκρούσεις που στον σημερινό πυρηνικό κόσμο μπορεί να αποβούν μοιραίες. Ο θρησκευτικός φανατισμός είναι απόρροια ενός κόσμου διχασμένου: από τη μια οι δυτικές χώρες, τεχνολογικά εξελιγμένες, οχυρωμένες στη φενάκη της ευημερίας τους, και από την άλλη ο τρίτος κόσμος, λαοί καταπιεσμένοι, φτωχοί, σε απελπιστική κατάσταση, όπου το αύριο προκαλεί άγχος, όταν βέβαια μπορεί κάποιος να σκεφθεί το αύριο» .(Δημοσίευμα)

Κ Ε Ι Μ Ε Ν Ο   IV

Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α

«Όταν ήρθαν να πάρουν τους τσιγγάνους δεν αντέδρασα.

Δεν ήμουν τσιγγάνος.

Όταν ήρθαν να πάρουν τους κομμουνιστές δεν αντέδρασα.

Δεν ήμουν κομμουνιστής.

Όταν ήρθαν να πάρουν του Εβραίους δεν αντέδρασα.

Δεν ήμουν Εβραίος.

Όταν ήρθαν να πάρουν εμένα,

Δεν είχε απομείνει κανείς για να αντιδράσει…

Γιά σένα που νομίζεις…

ότι η δική σου σειρά δε θα φτάσει ποτέ…

 ότι επειδή ακόμη δε χρειάστηκε να πας στο νοσοκομείο

και να σε διώξουν γιατί δεν έχεις λεφτά…

Ότι επειδή ακόμη έχει ένα πιάτο φαί, δε θα στο πάρουν…

Ότι ακόμη δε σου πήραν το σπίτι του πατέρα σου

για χρέη στο Δημόσιο, θα τη γλυτώσεις…

Ότι επειδή το παιδί σου ακόμη είναι στο σχολείο, θα συνεχίσει…

Ότι η ζωή σου δεν επηρεάζεται από εκείνη του διπλανού σου»

(Martin Niemoeller, Γερμανός πάστορας)

 

Π Α Ρ  Α Τ Η Ρ Η Σ Ε Ι Σ

ΘΕΜΑ  Α΄

Δώστε συνοπτικά τα βασικά στοιχεία της χαρακτηρολογικής δομής του φανατικού. (80-90 λέξεις) – (Κείμενο I ).

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ  Β΄

Β1.Βάλτε στο τέλος των προτάσεων τη λέξη Σωστό ή Λάθος με αναφορές στα αντίστοιχα κείμενα:1.Τον φανατικό χαρακτηρίζει η βεβαιότητα και το υψηλό επίπεδο λογικής (…..) [Κ.I], 2.Ανάμεσα στους φανατικούς όλων των αποχρώσεων υπάρχει κατανόηση και επικοινωνία (…..) [Κ.I], 3.Ο φανατικός αντιμετωπίζει την ανοχή ως δύναμη και αντλεί την ασφάλειά του από την άρνηση της ιερής υπόθεσης (…..) [Κ.I], 4. Το μίσος προς έναν υποθετικό εχθρό συνιστά έναν πρωτόγονο τρόπο δόμησης της ταυτότητας (…..) [Κ.II], 5.Ο διάλογος και η ανεκτικότητα είναι αρετές που χαρακτηρίζουν το φανατικό (…..) [Κ.III].

Μονάδες 10

Β2α.Σε ποια βασική θέση της §1 του Κ.II «απαντά» η §2 και ποια τεχνική χρησιμοποιείται (τρόπος πειθούς και μέσα). Δώστε συνοπτικά την αποτελεσματικότητά της.

Μονάδες 9

β.Στο κείμενο III κυριαρχούν ως γλωσσικές επιλογές ο Ενεστώτας και ο μικροπερίοδος λόγος. Δώστε το σκοπό που υπηρετούν αυτές οι επιλογές και την αποτελεσματικότητά τους.

Μονάδες 6

Β3α. Να βρείτε και στα τρία κείμενα (I, II, III ) εκείνο το στοιχείο που διαφοροποιεί τον φανατικό (στη διαδικασία δόμησης της ταυτότητάς του) από την θετική – υγιή προσπάθεια συγκρότησης της ταυτότητας ενός ατόμου (Κ.II ).

Μονάδες 10

β. Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες (χωρίς να αλλάζει το περιεχόμενο της φράσης)του καθημερινού λεξιλογίου. Ποιες διαφορές επισημαίνετε στο ύφος; 1. Απορρίπτονται συλλήβδην  (Κ.III ), 2. Η λογική υπαγορεύει την αποδοχή (Κ.III),3.Ο θρησκευτικός φανατισμός είναι απόρροια (Κ.III), 4.Οχυρωμένες στη φενάκη της ευημερία (Κ..III ), 5.Τον φανατικό δεν ταλανίζουν ερωτήματα (ΚIII ΄).

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ  Γ΄-Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α

Ποια στάση ζωής στηλιτεύει το ποίημα; Να την αναλύσετε. Με ποια εκφραστικά μέσα πραγματώνεται ο στόχος του ποιητή; (Να αναλύσετε δύο από αυτά – 180 λέξεις)

Μονάδες 15 

Εναλλακτική

«Για σένα που νομίζεις ότι η ζωή σου δεν επηρεάζεται από εκείνη του διπλανού σου». Να αναπτύξετε τη διαφωνία σας στην παραπάνω θέση σε 160 λέξεις.

 

ΘΕΜΑ  Δ΄ - Έ Κ Θ Ε Σ Η

Στις μέρες μας πληθαίνουν τα φαινόμενα φανατικής συμπεριφοράς. Σε άρθρο των 360 λέξεων να αναπτύξετε: α. Τα αίτια του φανατισμού και β. Το ρόλο της παιδείας και της ανεκτικότητας στην αντιμετώπιση των φανατικών συμπεριφορών.

Μονάδες 30

 

Εναλλακτικό

Αν και ζούμε σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες που προϋποθέτουν την ανεκτικότητα και το σεβασμό προς το διαφορετικό, αναπτύσσονται φαινόμενα φόβου προς το ξένο. Σε άρθρο των 370 λέξεων να αναπτύξετε: 1. Τα αίτια που τρέφουν και συντηρούν το φόβο και το μίσος στο διαφορετικό και στο «ξένο» και 2. Το ρόλο του διαλόγου και της ανεκτικότητας στην ειρηνική συνύπαρξη ανθρώπων με διαφορετικά γνωρίσματα (γλωσσικά, θρησκευτικά…).

Α Π Α Ν Τ Η Σ Ε Ι Σ

ΘΕΜΑ  Α΄

Το υπόβαθρο του χαρακτήρα του φανατικού είναι η αβεβαιότητα και το αυτοϋποτιμημένο Εγώ του. Αυτό γεννά την ανάγκη να αναζητήσει μία εξωτερική δύναμη για να νιώσει σίγουρος και καθίσταται υπέρμαχός της μέχρι και τη θυσία της ζωής του. Θεωρεί πως το στήριγμα που αναζητά έχει ιερό χαρακτήρα κι από αυτό αντλεί ασφάλεια. Έτσι ο φανατικός αρνείται τη λογική και τις επιταγές της ηθικής συνείδησης. Μένει προσηλωμένος στην «ιερή υπόθεση» χωρίς να αποκλείεται να αφοσιωθεί με πάθος σε μια άλλη «ιερή υπόθεση» γιατί για το φανατικό το μείζον είναι η απόλυτη προσήλωση.

 

ΘΕΜΑ  Β΄

Β1.1Λ («Ο φανατικός…αβέβαιος»§1/ «Ο φανατικός…λογική του», §3)

 («Οι φανατικοί όλων των αποχρώσεων…τον άλλﻧ4)

 («Στην ανοχή…ιερή υπόθεσ继5)

 («Κι από την άλλη…εχθρό»§1«Βέβαια…πρωτόγονος», §3)

 («Έννοιες όπως ανοχή…προφητών», Κείμενο III ).

Β2α.Η §2 του Κειμένου II απαντά και αναλύει τη βασική θέση της §1 «κι από την άλλη…εχθρό». Θεωρεί, δηλαδή, πως κάποιοι στην προσπάθειά τους να δομήσουν την ταυτότητά τους αναζητούν έναν «εχθρό», έστω και υποθετικό. Αυτός ο τρόπος δόμησης της ταυτότητας είναι αρνητικός και παραπέμπει σε συμπεριφορές των πρωτόγονων. Στην προβολή και ενίσχυση της θέσης του ο συγγραφέας καταφεύγει στη χρήση ιστορικών γεγονότων, όπως: Κατάρρευση σοσιαλισμού, οι Εβραίοι… που τεκμηριώνουν ιστορικά τη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Πρόκειται για τον τρόπο πειθούς Επίκλησης στη Λογική με μέσα Τεκμήρια και ειδικότερα Ιστορικά γεγονότα που αναδεικνύουν με σαφήνεια την «αλήθεια» της ανάλυσης του συγγραφέα. Έτσι ο συγγραφέας με την συγκεκριμένη τεχνική αιτιολογεί τη βασική του θέση (αρνητικός τρόπος δόμησης της ταυτότητας) και καθιστά πιο έγκυρη και νοηματικά εύληπτη την αλήθεια. Εξάλλου τα ιστορικά γεγονότα συνιστούν ένα ακαταμάχητο στοιχείο που επικυρώνει τον πρωτόγονο τρόπο δόμησης της ταυτότητας στην αρνητική του εκδοχή μέσα από την κατασκευή ενός «εχθρού».

β. Η χρήση του Ενεστώτα στο Κ.III υποδηλώνει ότι ο φανατισμός ως φαινόμενο και ανθρώπινη συμπεριφορά ανιχνεύεται ή εξελίσσεται στο παρόν. Ως ένα βαθμό ο Ενεστώτας δηλώνει, επίσης, πως το γεγονός ισχύει γενικά χωρίς περιορισμό σε χρονική βαθμίδα και προβάλλει τη διαχρονικότητά του (ο φανατισμός ως διαχρονική συμπεριφορά), (ταλανίζουν, απορρίπτονται, προσλαμβάνει, υπογορεύει…). Ο εξακολουθητικός χαρακτήρας του Ενεστώτα προσδίδει ζωντάνια και παραστατικότητα στο λόγο βοηθώντας τον αναγνώστη να παρακολουθεί όλες τις εκφράσεις του φαινομένου στην ιστορική του διαδρομή.

Ο μικροπερίοδος λόγος προσδίδει στο κείμενο αμεσότηταοικειότητα και προφορικότητα στο ύφος. Υποδηλώνει έναν αυθορμητισμό και ο λόγος καθίσταται γοργός και κοφτός βοηθώντας έτσι τον αναγνώστη να κατανοήσει το φαινόμενο στην εξέλιξή του. Επιπρόσθετα το ύφος εμπλουτίζεται με ζωντάνια και παραστατικότητα.

Έτσι και οι δύο γλωσσικές επιλογές κρίνονται άκρως αποτελεσματικές, αφού ο αναγνώστης καθίσταται κοινωνός όλων των εκφάνσεων της φανατικής συμπεριφοράς.

Β3α .Η υγιής διαδικασία συγκρότησης της ταυτότητας ενός ατόμου προϋποθέτει την αγάπη και το θαυμασμό κάποιου θετικού προτύπου και την ταύτιση μαζί του. Θετικός τρόπος, επίσης, θεωρείται η διάθεση για αυτοκριτική, η επικοινωνία και η ώσμωση με το διαφορετικό καθώς και η αμοιβαιότητα στη «συνδιαλλαγή» μαζί του μέσα από μία γόνιμη διαδικασία αλληλεπίδρασης (ΚII’, §1 &§3).

Αντίθετα ο φανατικός στην προσπάθειά του να δομήσει την ταυτότητά του καταφεύγει στην παθητική προσήλωση σε κάτι από το οποίο αντλεί δύναμη και ασφάλεια. Γι’ αυτόν κυρίαρχο στοιχείο είναι η άρνηση της λογικής (§3, Κ.I΄), το μίσος (§4, Κ.I) και η απόρριψη του διαφορετικού – απουσία ανοχής (§5, Κ.I). Ο φανατικός αρνείται το διάλογο και αδιαφορεί ακόμη και για την ίδια τη ζωή (Κ.III).

Έτσι διαφαίνεται καθαρά η διάσταση ανάμεσα σε ένα υγιή τρόπο δόμησης της ταυτότητας του ανθρώπου (επικοινωνία, ανεκτικότητα, ορθολογισμός, αλληλεπίδραση…) και σε εκείνον του φανατικού που τον χαρακτηρίζει ο φόβος του «άλλου», το έντονο πάθος, ο ανορθολογισμός και η αναζήτηση της δύναμης ως απόρροια της εσωτερικής ανασφάλειας.

β.1.Συλλήβδην = συνολικά, 2.Υπαγορεύει = επιτάσσει, υποδεικνύει, 3.Απόρροια = Αποτέλεσμα, 4.Φενάκη = Απάτη, εξαπάτηση, 5.Ταλανίζουν = ταλαιπωρούν. Ο λόγος καθίσταται απλός, οικείος, άμεσος, ζωντανός και νοηματικά εύληπτος. Κυριαρχεί μία προφορικότητα.

 

ΘΕΜΑ  Γ΄-   Λ Ο Γ Ο Τ Ε Χ Ν Ι Α

Στο ποίημα καταγγέλλεται η αδιαφορία και η παθητικότητα απέναντι σε φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, όπως η βία, η ξενοφοβία και ο Ρατσισμός. Παράλληλα με την καταδίκη αυτής της στάσης ζωής στηλιτεύεται και ο αρρωστημένος ατομικισμός που περιχαρακώνει το άτομο στα στενά πλαίσια του Εγώ. Αυτή η άγονη λατρεία του Εγώ σε συνδυασμό με όλες τις αντικοινωνικές ή α-κοινωνικές συμπεριφορές που γεννά τρέφει τον ναρκισσισμό που δεν αφήνει το άτομο να συλλάβει και να υπερασπίσει την κοινωνική του διάσταση. Όλοι υπάρχουμε «ένεκεν των άλλων» γι’ αυτό η αδιαφορία στα παθήματα των συνανθρώπων μας προλειαίνει το έδαφος για τη δική μας αρνητική προοπτική, (Όταν ήρθαν…δεν αντέδρασα Þ …εμένα…αντιδράσει).

Στο ποίημα είναι έντονη η παρουσία του α΄ ενικού προσώπου και του β΄ ενικού προσώπου, όπως και οι επαναλήψεις του χρονικού «Όταν» και του αιτιολογικού «επειδή».

Το πρώτο ενικό πρόσωπο λειτουργεί ως μία προσωπική κατάθεση, μία εξομολόγηση με έντονα τα στοιχεία της αυτοκριτικής και αυτοκαταδίκης για την συμπεριφορά που επέδειξε το ποιητικό υποκείμενο σε φαινόμενα ρατσιστικών διώξεων.

 Το β΄ ενικό πρόσωπο εμπεριέχει στοιχεία θεατρικότητας αφού παραπέμπει σε μια ομιλία του ποιητικού υποκειμένου προς τον άλλο – τον απέναντι. Ο υπολανθάνων διάλογος, η λεπτή ειρωνεία και ο έντονος διδακτισμός είναι τα εμφανή αποτελέσματα της παρουσίας του β΄ ενικού προσώπου. Η παρουσία του και με την βοήθεια των εικόνων που το συνοδεύουν εμπεριέχει στοιχεία υπόμνησης και προειδοποίησης προς τον απέναντι που θεωρεί την προσωπική του «ευτυχία» και ασφάλεια δεδομένη και απαραβίαστη.

Έτσι το μήνυμα του ποιήματος καθίσταται πιο εύληπτο και πιο πειστικό με την παρουσία τόσο του α΄ ενικού προσώπου όσο και του δεύτερου.

Εναλλακτική

Ο κάθε άνθρωπος είναι μία μοναχική και μία κοινωνική ύπαρξη ταυτόχρονα. Η πρώτη οδηγεί το άτομο σε μία περιχαράκωση στα στενά όρια του Εγώ και αγωνίζεται για την επιβίωσή του. Θεωρεί πως η πρόοδος και η ασφάλειά του είναι προϊόν της δικής του βούλησης και αποφασιστικότητας και λιγότερο της παρουσίας, συμ-παρουσίας των άλλων. Υπέρμαχος της θέσης του Σαρτρ «Η κόλαση είναι οι άλλοι» καθίσταται καχύποπτος και οδηγείται σε μία στάση αδιαφορίας και απάθειας για ό,τι αρνητικό συμβαίνει δίπλα του.

Ωστόσο η παραπάνω αντίληψη είναι λανθασμένη, αφού ο άνθρωπος ως κοινωνική ύπαρξη καθίσταται καθημερινά πομπός και δέκτης πολλών θέσεων και ενεργειών. Αυτός ο συγχρωτισμός με τους συνανθρώπους δεν διαμορφώνει μόνο το χαρακτήρα και την κοσμοθεωρία του υποκειμένου αλλά πολλές φορές και την ίδια τη ζωή του. Τα προβλήματα αλλά και τα θετικά συμβάντα επηρεάζουν όλους, άσχετα το ποιος είναι ο πρωταγωνιστής.

Κανείς, λοιπόν, δεν ζει ως μοναχική ύπαρξη στο κενό αλλά συν-υπάρχει και βιώνει τα «πάθη» και τις «επιτυχίες» των άλλων. Συνιστά εθελοτυφλία να υπερηφανευόμαστε για την απόλυτη αυτονομία μας η για το «άτρωτο» της ύπαρξής μας, όταν καθημερινά ζούμε και προοδεύουμε ή φτωχαίνουμε «ένεκεν των άλλων».

 

ΘΕΜΑ  Δ΄ -ΈΚΘΕΣΗ

­Η ανάλυση του πρώτου θέματος (φανατισμός) βρίσκεται στο blog του συγγραφέα ΙΔΕΟπολις ,iliasgiannakopoulos.blogspot.com ειδικότερα στα  άρθρα:1.«Φανατισμός: Η δύναμη των ασήμαντων»2.«Ο φανατισμός και η γυμνή αλήθεια»3.«Φονταμενταλισμός: Η βία της θρησκείας». Για το εναλλακτικό θέμα στοιχεία υπάρχουν στα άρθρα:1.«Εμείς και οι “Άλλοι”»2.«Άνθρωποι και Ταυτότητες» (Έθνος – Θρησκεία), 3.«Δώστε μια ευκαιρία στο “διαφορετικό”» και 4.«Το μίσος προς τους άλλους».


Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/





Οι SUBFIRE υπερήφανα ανακοινώνουν τη συνεργασία τους με τη Symmetric Records

 

Είμαστε υπερήφανοι που ανακοινώνουμε τη συνεργασία μας με τη Symmetric Records, την επαναστατική και δημιουργική δισκογραφική εταιρεία και το σπίτι όλων των συγκροτημάτων που ηχογραφούν στο Sound Symmetry Studio !!!

Σύμφωνα με τον Bob Κατσιώνη "Γνώρισα τους Subfire πριν από μερικά χρόνια όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε στο άλμπουμ τους. Το ωραίο μείγμα τους από heavy και power metal στοιχεία ήταν τόσο οικείο για μένα που ήταν αναπόφευκτο να τους έχω κάτω από την στέγη της Symmetric Records. Είναι πολύ σοβαροί για το τι κάνουν, δίνουν προσοχή σε κάθε μικρή λεπτομέρεια και νομίζω ότι θα έχουν ισχυρή παρουσία στην παγκόσμια σκηνή. "

Τα καλύτερα έρχονται! Μείνετε συντονισμένοι \ m /