ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Έρωτας: Ο ταραχοποιός θεός"

 «Το μεγαλύτερο και δυσκολότερο πρόβλημα που έχουν να λύσουν οι άνθρωποι, όπου κι αν βρίσκονται, ό,τι κι αν πρεσβεύουν, δεν είναι ούτε το ηθικό, ούτε το θρησκευτικό, ούτε το κοινωνικό, ούτε το οικονομικό, αλλά το ερωτικό, το οποίον αν μείνει άλυτο, είναι αδύνατον να λυθούν όλα τα άλλα (…). Ας αποδείξουμε στους χαύνους οικονομολόγους, στους ομφαλοσκόπους ιδεαλιστές και στους αρνητικούς επαναστάτες, μας προ πάντων στα αγόρια και στα κορίτσια των σημερινών γενεών και των επερχόμενων, (…) όχι χωρίς την πλήρη και ελεύθερα άσκηση του έρωτα, ζωή πλήρης και πλήρεις άνθρωποι δεν υπάρχουν…»

Η παραπάνω θέση – άποψη του Εμπειρίκου δεν προκάλεσε μόνο προβληματισμούς και αμφισβητήσεις για την τολμηρότητα των προτάσεών του, αλλά εξακολουθεί να δοκιμάζει ακόμη και σήμερα την ηθική, την παιδαγωγική και την ελευθερία μας. Παρόλο που η καθημερινότητά μας περιβάλλεται από μία υπερφορτωμένη σεξουαλικότητα – εικόνες, κείμενα, ανέκδοτα, υπονοούμενα – πολλοί είναι εκείνοι που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν με έντονο σκεπτικισμό διαπιστώσεις και διδαχές σαν αυτές του υπερρεαλιστή Εμπειρίκου, έστω κι αν αυτές διατυπώθηκαν γύρω στο 1943, την εποχή που εκυοφορείτο το έργο του «Ο Μεγάλος Ανατολικός».

Το «ερωτογράφημα» του ποιητή Εμπειρίκου δεν αποδομεί μόνον την ηθική πολλών αλλά και την αισθητική με το ύφος του. Κι αυτό γιατί είναι γνωστό πως η «Αισθητική είναι η Ηθική του μέλλοντος» με την έννοια ότι οι δύο χώροι αλληλεπιδρούν. Έτσι η υποκρισία μας ως ατόμων και κοινωνίας σκιάζει την πραγματικότητα που ωστόσο εξακολουθεί να μάς βασανίζει από τις απαρχές της βιολογικής παρουσίας του ανθρώπινου είδους. Γι’ αυτό συνιστά μέγιστο στρουθοκαμηλισμό να αρνούμαστε να δούμε κάτι που διαμορφώνει την ζωή μας και επηρεάζει βασανιστικά τις επιλογές μας.

Η ερμηνεία

Ο Φρόϋντ οικοδόμησε ένα μεγάλο τμήμα της ψυχαναλυτικής του θεωρίας πάνω στον έρωτα, σε αυτό το αρχέγονο ένστικτο αναπαραγωγής. Η σεξουαλική παρόρμηση ως στοιχείο του Φροϋδικού id (εκείνο) ζητά επιμόνως ικανοποίηση και συνιστά κατεξοχήν το «πρώτο κινούν» της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Για τον Φρόϋντ η ανικανοποίητη ερωτική επιθυμία αποτελεί την βασική αιτία για τις περισσότερες ψυχικές ασθένειες. Με την έννοια αυτή ο ψυχαναλυτής και ποιητής Εμπειρίκος θεωρεί πως «χωρίς την πλήρη και ελεύθερα άσκηση του έρωτα, ζωή πλήρης και πλήρεις άνθρωποι δεν υπάρχου…».

Κι ενώ το ερωτικό στοιχείο και η σεξουαλική ενόρμηση ως ένστικτο βασανιστικά κυριαρχούν στη ζωή μας και αποτελούν βασική πηγή έμπνευσης για την Τέχνη (Ζωγραφική – Λογοτεχνία) κι ενώ η ηδονιστική κοινωνία μας θεμελίωσε την «ευτυχία» μας πάνω στην ικανοποίηση της ερωτικής επιθυμίας μάς τρομάζουν ακόμη κάποιες θέσεις σαν αυτές του Εμπειρίκου που έχουν την μορφή ενός «ερωτικού μανιφέστου». Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που το «ερωτογράφημα» του Εμπειρίκου το χαρακτήρισαν ως «πορνογράφημα». Κι αυτό γιατί ο φτερωτός θεός, ο Έρωτας εξακολουθεί να παραμένει ο πιο γνωστός – άγνωστός μας. Είναι το πιο φωτεινό αλλά και το πιο σκοτεινό κομμάτι της ύπαρξής μας. Είναι αυτό που συνθέτει τις εσωτερικές μας αντιθέσεις ή αναδύεται μέσα από αυτές, όπως: Ζωή – ΘάνατοςΧάος – ΤάξηΔύναμη – ΑδυναμίαΈλξη – ΆπωσηΥλισμός – ΙδεαλισμόςΕλευθερία – ΔουλείαΕίναι – Φαίνεσθαι

Ωστόσο ο έρωτας, ως «ταραξίας» θεός δεν μπόρεσε να χωρέσει και να ερμηνευτεί απόλυτα ούτε από τη θεωρία της λίμπιντο (libido) του Φρόϋντ, αφού η «αρχή της ηδονής» υποτάχτηκε στην «αρχή της πραγματικότητας» που επέβαλε ο «πολιτισμός ως πηγή δυστυχίας». Ο Καρτέσιος προσπάθησε να εντάξει τον έρωτα στο δίπολο Σώμα – Ψυχή/Πνεύμα. Ο Νίτσε διείδε στον έρωτα την δημιουργική εκείνη ενέργεια που διακονεί την προσπάθεια του ανθρώπου για απόκτηση δύναμης με στόχο τον Νιτσεϊκό Υπεράνθρωπο… Ο ανυπότακτος χαρακτήρας του έρωτα δημιουργεί ερμηνευτικά προβλήματα στους επιστήμονες, στους φιλοσόφους και στους στοχαστές. Γι’ αυτό η τέχνη μπόρεσε να τον περιγράψει αποτελεσματικότερα μέσα από αθάνατα λογοτεχνικά κείμενα που συγκινούν και ενθουσιάζουν ακόμη τους ανθρώπου.

«Ο έρωτας/ Το αρχιπέλαγος/ Κι η πρώρα των αφρών του/

Κι οι γλάροι των ονείρων του/ Στο πιο ψηλό κατάρτι του ο ναύτης ανεμίζει/ Ένα τραγούδι».(Ελύτης)

Ο Έρωτας στη θρησκεία

Η αρχαία ελληνική θρησκεία έπλασε τον δικό της θεό για τον έρωτα που εκπροσωπούσε το πάθος, την δύναμη, το κάλλος και την ερωτική διάθεση καθώς και όλα τα θετικά συναισθήματα. Γι’ αυτό τα επίθετα που τον συνοδεύουν είναι πολλά, όπως: κάλλιστος (ομορφότερος), λυσιμελής (αυτός που παραλύει τα μέλη), πυρίδρομος (που βγάζει φωτιά), διφυής (δύο φύσεις), αλγεσίδωρος (φέρνει πόνο), σχέτλιος (σκληρός), ανίκατος (ακατανίκητος).

Σύμφωνα με την «Θεογονία» του Ησιόδου, ο Έρωτας ήταν μία από τις τρεις θεότητες που δημιούργησαν τον κόσμο: Οι άλλες δύο ήταν το Χάος και η Γαία. Ο έρωτας ως ζωοποιός και κοσμοποιός δύναμη προϋπήρχε των Ολυμπίων θεών.

«Ήτοι μεν πρώτιστα χάος γένετ’  αυτάρ έπειτα Γαία ευρύστερνος… ηδ’ Έρος  ος  κάλλιστος εν αθανάτοισι  θεοίσι»

Βέβαια ο έρωτας ως θεότητα συνδέθηκε στενά με την θεά Αφροδίτη, αφού θεωρείται πως ήταν τέκνο της με τη συμμετοχή του Άρη. Η μυθολογία μάς παρέδωσε πολλές ιστορίες και μεταλλάξεις του Δία για να πετύχει τις ερωτικές του συνευρέσεις μακριά από το βλέμμα της Ήρας. Για τους αρχαίους ο Έρωτας ήταν ένα δυναμικό στοιχείο της ζωής τους και είχε αποηθικοποιηθεί πλήρως. Αποτελούσε κυρίαρχο στοιχείο του Διονυσιακού πνεύματος που ισορροπούσε με την αντίρροπη δύναμη, την Λογική και το φως που εκπροσωπούσε ο Απόλλωνας. Έτσι παραδίνεται μέχρι σήμερα αυτή η διαπάλη του Διονυσιακού με το Απολλώνειο στοιχείο.

Η έλευση του χριστιανισμού εξοστρακίζει και ξορκίζει τον Έρωτα από το λεξιλόγιο και την ηθική του. Η λέξη αγάπη τείνει να αντικαταστήσει το φλογερό πάθος του έρωτα. Αυτό ερμηνεύεται από το γεγονός ότι ο άνθρωπος είναι περισσότερο πνευματική ύπαρξη και υποχρεούται να ελέγχει τις γήινες δυνάμεις που χαρακτηρίζουν το σώμα του. Η έννοια ηδονή είναι μη – συμβατή με την χριστιανική ηθική. Σκοπός του ανθρώπου είναι η μέθεξή του με το θείο και ό,τι εμποδίζει αυτήν την πορεία (έρωτας) πρέπει να καταπνιγεί. Έτσι με τον καιρό η ερωτική επιθυμία ενοχοποιήθηκε για την απαρχή πολλών αμαρτημάτων και στοχοποιήθηκε ως ένα στάδιο της πτώσης του ανθρώπου. Αποτέλεσμα αυτής της αντίληψης το δικαιικό σύστημακαι οι παράγωγοι νόμοι να εδραιωθούν πάνω σ’ αυτήν την αντίληψη με θύματα πολλούς ανθρώπους και ιδιαίτερα γυναίκες.

Η έννοια «βικτωριανή» εποχή ή Ηθική μάς παραπέμπει σε έννοιες αυστηρής ηθικής, όπως: πουριτανισμόςσυντηρητισμόςσεμνοτυφίαηθική αυστηρότητα. Η γυναικεία υποδούλωση έλκει την καταγωγή της από το γεγονός πως θεωρείται πηγή ερωτικής διάθεσης και προκαλεί αδάμαστα πάθη στον άνδρα.

Η σεξουαλική απελευθέρωση

Η σεξουαλική απελευθέρωση ως αποτέλεσμα των κοινωνικών κινημάτων αμφισβήτησης που κυριάρχησαν κατά τη δεκαετία του 1960 έφερε πολλές ανακατατάξεις στις διαπροσωπικές σχέσεις. Η ερωτική επιθυμία αποηθικοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό και η θέση της γυναίκας βελτιώθηκε, αφού έπαψε να θεωρείται κατ’ ανάγκην και η πηγή κάθε αμαρτίας. Οι σχέσεις των ανθρώπων ορθολογικοποιήθηκαν και το ερωτικό στοιχείο αναγνωρίστηκε ως το αναγκαίο στοιχείο ενός ζευγαριού.

Ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως η σεξουαλική απελευθέρωση για κάποιους μεταφράστηκε ως σεξουαλική ελευθεριότητα ή και ασυδοσία. Αποτέλεσμα αυτής της ακρότητας η ανάπτυξη ενοχικών συναισθημάτων σε όσους δεν μπορούν να κατακτήσουν ή να προκαλέσουν ερωτική επιθυμία. Όλα προπαγανδίζουν πως η ερωτική κατάκτηση συνιστά το απώτατο κριτήριο προσωπικής επιτυχίας ή προϋπόθεση αυτοεπιβεβαίωσης. Ένας πολιτισμός – άκρως ηδονιστικός και εγωκεντρικός – δημιουργεί ρήγματα στον ψυχικό κόσμο του σύγχρονου πολίτη και συνιστά πηγή πολλών δεινών. Ο έρωτας αντιμετωπίζεται περισσότερο ως μία απλή βιολογική ικανοποίηση αφυδατωμένη από κάθε άλλη κοινωνική, ψυχική, πνευματική διάσταση.

Οι συνταγές και οι διδαχές περισσεύουν στο θέμα διαχείρισης του ερωτικού στοιχείου της ζωής μας. Τα βιώματα δεν διδάσκονται. Εξάλλου όταν ολόκληρη βιομηχανία εορτών και επετείων και οίκοι μόδας – αισθητικής έχουν επενδύσει πάνω στον έρωτα πως θα αντισταθείς; Η Λιλή Ζωγράφου υπερθεματίζοντας είχε δηλώσει κάποτε για τον έρωτα:

«Τον έρωτα πρέπει να τον γιορτάζουμε κάθε μέρα»

Η Έλλη Αλεξίου ίσως βρήκε τη χρυσή τομή με το:

«Η ευτυχία του έρωτα είναι ν’ αγαπάς. Μόνον όταν αγαπάς πλουτίζεται ο συναισθηματικός σου κόσμος»

Αλλά η δικαίωση του Εμπειρίκου έρχεται από τη ρήση του Πλάτωνα, σχετικά με τη σχέση έρωτα και ευτυχίας:

«Επ’ ευτυχία τη μεγίστη παρά θεών η τοιαύτη μανία δίδοται»

(Η μεγαλύτερη ευτυχία που δίνεται από του θεούς είναι αυτή η μανία [έρωτας])

 

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/







ΒΡΑΒΕΙΑ ΖΑΝ ΜΟΡΕΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ - ΒΡΑΧΕΙΕΣ ΛΙΣΤΕΣ

 


ΒΡΑΒΕΙΑ ΖΑΝ ΜΟΡΕΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

ΒΡΑΧΕΙΕΣ ΛΙΣΤΕΣ

Η κριτική επιτροπή των βραβείων "JeanMoréas 2022" ανακοίνωσε σήμερα τις βραχείες λίστες καλύτερης ποιητικής συλλογής και πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή / πρωτοεμφανιζόμενης ποιήτριας για το 2021.


Την κριτική επιτροπή συγκροτούν:

-Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, Καθηγητής Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας – Ποιητής (Πρόεδρος της επιτροπής)
-Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και Διδακτικής Εκπαίδευσης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Μέλος της επιτροπής)
-Λίνα Νικολακοπούλου, Ποιήτρια –Στιχουργός (Μέλος της επιτροπής)
-Διώνη Δημητριάδου, Ποιήτρια – Κριτικός Λογοτεχνίας (Μέλος της επιτροπής)
-Κώστας Κρεμμύδας, Ποιητής – Εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού Μανδραγόρας (Μέλος της επιτροπής)
-Βαγγέλης Τασιόπουλος, Ποιητής – Πρόεδρος στην Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (Μέλος της επιτροπής)
-Αντώνης Δ. Σκιαθάς Ποιητής- Κριτικός Λογοτεχνίας- πρόεδρος του Γραφείου Ποιήσεως (Μέλος της επιτροπής)



ΒΡΑΧΕΙΑ ΛΙΣΤΑ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΥ ΠΟΙΗΤΗ / ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΗΣ ΠΟΙΗΤΡΙΑΣ

1.Ελένη Αθανασίου, Τεφροδόχος σε ένα φεστιβάλ techno, Θράκα
2. Ευτυχία Αλεξανδροπούλου, Ο διέξοδος έρωτας, Κάπα
3. Ευαγγελία Βενιζελέα, Όταν το μ γίνεται π, Μανδραγόρας,
4. Β.Γ. Δελλής, Μπανάλ, ΑΩ
5. Μαρία Διαμαντοπούλου, Χωράει φως, Ενύπνιο
6. Μαρία Καντ[ωνίδου], stanza, Gutenberg,
7. Νικόλαος ΚιχέμΚοτσαμπουγιούκης, «εν συντομία», ΑΩ
8. ΣοφιαΛεβαντή, Διάβαση, Ενύπνιο
9. Βαγγέλης Μπριάνας, Ντελάλης, Θράκα
10. Μαρία Παπαδάκη, Ψαρεύοντας χρυσόψαρα, Ενύπνιο
11. Τώνια Τσαρούχα, Ο κήπος της ανυπακοής, Βακχικόν
12. Μαρίνα Μιχαήλ Χρηστάκη, Αρμενόπετρα, Μανδραγόρας


ΒΡΑΧΕΙΑ ΛΙΣΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ

1.Ευαγγελία Ανδριτσάνου, Αντιγόνη, μια κόρη, μια χώρα, Άγρα
2. Φωτεινή Βασιλοπούλου, Φυτρώνει άγρια ζάχαρη, Κουκκίδα
3. Βίκυ Δερμάνη, Μικρές ταριχεύσεις, ΑΩ
4. Σωτήρης Κακίσης, Μάχη με τον Χρόνο, Βακχικόν
5. Ηλίας Κεφάλας, γραφέας του φυσικού έπους, Θράκα
6. Γιώργος Κοζίας, Εξάγγελος, Περισπωμένη
7. Χλόη Κουτσουμπέλη, Η γυμνή μοναξιά του ποιητή Όμικρον, Πόλις
8. Χάρης Μελιτάς, τέσσερις ενοχές, Μανδραγόρας
9. Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Ντελικάτη γυναίκα, Πόλις
10. Λιάνα Σακελλίου, Sequentiae, Gutenberg
11. Θανάσης Χατζόπουλος, Υπό κατασκευήν σημαίες, Πόλις
12. Δήμητρα Χριστοδούλου, ευγενής ναυσιπλοΐα, Μελάνι


* Η απονομή των Βραβείων JeanMoréas 2022 θα πραγματοποιηθεί σε καθορισμένη ημερομηνία του Μαρτίου.





Carpe "Η επάνοδος..."




Βρυχάται ο άνεμος,
σπρώχνει τις μέρες
σ' έναν ουρανό θολό
απ' τις αναμνήσεις.
Αφουγκράζομαι την αιωνιότητα,
συμπυκνώνω την πίκρα.
Η άθλια ζωή πληγώνει την ψυχή,
τεκμήρια ηδονής οι σταγόνες αίματος.
Το κορμί τυλιγμένο στα σεντόνια
έμεινε κενό.
Οι παρενέργειες γίναν ορατές,
μια λαχτάρα αργοσέρνεται χλωμή.
Τις τελευταίες νύχτες γαληνεύω,
αφαιρώ αδιέξοδα και συστολές,
αποστρέφομαι τους ενδοιασμούς,
προσεύχομαι για την επάνοδο των συναισθημάτων.
Ο ιριδισμός της καρδιάς
αρχίζει ν' αχνοφαίνεται.


Carpe.


Φωτογραφία : Man In The Wind -  photograph by Radovan Skohel






ΣΤΑΜΑΤΙΝΑ ΒΑΘΗ - ΠΕΝΤΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ


Photo: Panagiotis Bouras

 Θαλασσομάγισσα

Η γεύση από το ποτό ήταν στυφή.
Είχε κάτι από τη ζωή,
από το ξύλινο κουφάρι εκεί στην ακροθαλασσιά ,
ένα όψιμο δειλινό,
μια βρεφική αυγή να χασκογελά.
Αβυσσαλέα και προκλητικά.

Ένα εωθινό σύννεφο,
μαλακό και ροδαλό,
μωρού αναψοκοκκινισμένο μάγουλο,
αφράτο ,
τριανταφυλλιάς πέταλο και ουράνιο τέκνο τορνευτό.
Αλήτευε εδώ και εκεί ,
όπως ο καπνός από το τσιγάρο με του αγέρα τη κάθε ριπή.
Και έσβηνε και έγραφε με υπομονή,
να συγυρίσει τα συναισθήματα που ήταν κρυμμένα μέσα στην χαμένη σιωπή.

Βαρκούλα χωρίς πανιά στην μοναξιά ,
με έναν κοκκινολαίμη για παρέα δεικτικά να καλεί,
για του αδυσώπητου πλεονασμού τα ημερήσια κουτσομπολιά,
σε ένα ταξίδι της μνήμης από παλιά.

Ο ήχος της θαλασσομάγισσας ήταν αποχαυνωτικός,
μια αγκαλιά με την θλίψη,
μια αλμύρα, ένας μπουχός.

Η σκέψη δενδρολίβανο και ανεμώνες,
όπως ο άνεμος στιλίτευε τις πλαγιές ,
την παράσερνε αέρινα σε μονοπάτια στις έρημες και αφύλαχτες ακροθαλασσιές.

Ήταν ο βουβός ο πόνος?
Ήταν το θαλασσινό το δάκρυ?!
Ήταν ο ήχος του αγέρα όπως περνούσε και χτυπούσε στης αμμουδιάς τα πάθη?!
Ήταν αυτό το ξύλο το αφημένο,
μέσα στα τερτίπια της φύσης,
κατάχαμα στης άμμου τη σάρκα ,
ριγμένο και αφημένο στου Αιόλου το μετερίζι?!
Όπως τα κύματα το χτυπούσαν με μανία,
ή όπως το χάιδευαν χωρίς ανθρώπινη υστεροβουλία?!...

Πλεονέκτρα η ζωώδη βασίλισσα ,
γεραρή και μυστηριώδης.
Χανόταν το βλέμμα μέσα στην οργή της,
ερωτευόταν μέσα στο θυμό της.

Τι να φοβηθεί τις εποχές,
το χρόνο που πετούσε,
τα αστέρια, τις βροντές?!
Αλήτευε στον πόνο,
αγκάλιαζε τις πληγωμένες ψυχές.
Λες και αποζητούσε το δάκρυ,
να μετουσιωθεί σε σωτήριες αγκαλιές.

Μια γουλιά και μια ρουφηξιά,
να ξορκίσει το σκοτάδι, το θάνατο,
την ψυχρή ματιά.
Μονορούφι να κάψει τα σωθικά,
να τυραννιστεί,
να ξέρει ότι η καρδιά δεν ξεψυχά.
Να νιώσει, να αγγίξει, να κοπεί,
να πάρει αυτό το ξύλο να κάνει σχέδια στην άμμο και ας χαθεί...


Να καεί σε αυτό το ρόδινο του ουρανού,
μια σκιαμαχία του νέου και του παλιού.
Και η Λάχεση με το ραβδί της να μετράει κάθε σκέψης χιλιοστό,
αγέρινα να σου πίνει το πιόμα και να σου ρουφάει του τσιγάρου το τελευταίο καπνό.


Αλήτευε το κύμα,
σεργιάνιζε ο βοριάς.
Μεθούσε ο αέρας,
κάπνιζε άγρια η φουσκοθαλασσιά.
Έκανε συννεφένια δακτυλίδια και γραμμές,
γράμματα για της μνήμης το βιβλίο και για ατίθασες καρδιές.
Μια γουλιά και μια ρουφηξιά,
να ξορκίσει τον θάνατο,
να πάρει τη ζωή αγκαλιά.
30-1-2023



  The warmer sunshine 

The warmer sunshine, the thinking of you. 
The deeper wild sea, the feelings for you. 
I feel that you'll make me a tropical storm, 
with passion and loving,  no borders at all. 

The depth of my heart,  the strength of my life.
My gently flowing river, the thought of your sight. 
My light in the dark, my breathtaking man.
My beautiful blue ocean, my bond with my heart.

One soul, two bodies. 
Faith and seduction. 
Nurturing,  supporting, 
true love and sincere attraction.  

Devotion the word that comes out of my lips.
I will be thinking of you with all my thrills.
My warmer sunshine, my breathtaking man. 
You are my existence,  my life,  my sense.

 26-5-2016

Photo: Adi le Moigne


Έτσι είναι η ζωή 

Γδούποι και συριγμοί,
βρόντοι και αλαλαγμοί, 
πάνω στην πέτρα που αγκαλιάζει το αλμυρό νερό,
φάρος σταθερός,
αστέρι στο θαλασσινό καιρό. 

Ήταν αυτή η πίκρα μέσα στα χείλη, 
ήταν η αρμύρα, η λύπη, 
η αίσθηση απο τη σμίλη. 
Αυτή η κοψιά μέσα στα σωθικά, 
η λεπίδα που έκοβε την καρδιά σιγά σιγά. 

Σιγά σιγά και προδωτικά, 
κροκάλες, φύκια και σχοινιά πελαγίσια με φτουρά. 
Όπως τα είχε φάει η νερολιβαδούσα η κυρά,
με κουφάρια και αλάτι προικισμένη, 
αντάρα και απύθμενη ηρεμία σε μια γουλιά ζωή κεντρισμένη. 

Γιούρια στην αντάρα και στους γδούπους πάνω στην πέτρα την αρμυρισμένη, 
ξόρκια και ναυτικοί, 
μπουκάλια από κρασί, 
τιμόνια και πυξίδες στην κάθε ατίθαση ριπή. 

Αμούστακα και άγαρμπα τα χάδια από το βυθό, 
τα κύματα θεριεύανε 
να καταπιούν λιθαράκι λιθαράκι της στεριάς το μερτικό. 
Αλλά αυτό αντιστεκόταν στην ειμαρμένη, 
εκεί σαν κόρη του Ποσειδώνα ,
νύμφη να επιμένει.

Η σφύρα χτύπαγε και πιο δυνατά, 
ο πελαγίσιος ο αγέρας είχε γίνει του Κύκλωπα μπουκιά ,
τσαλαβουτούσε εδώ και εκεί, 
φως από το ένα μάτι να δει γιατί είχε στραβωθεί. 
Όπως και η καρδιά, όπως και η ψυχή.

Λυσσομανούσαν και αγύρτευαν τα κύματα με πόθο στη φουσκοθαλασσιά, 
λογομαχούσαν και ανταρτεύανε με της γης τα προκλητικά πείσματα και γήινα φιλιά.
Να πασπατέψουν την κάθε σάρκα της τη γυμνή, 
να κάνουν μελανιές και σημάδια πάνω στης γης την επιδερμίδα τη στιλπνή. 

Σφύρα και σμίλη αρμυρή, 
πέτρα και γη σε ένα αντικρουόμενο σκοπό, 
ποιος θα υποχωρήσει έστω και μιας τρίχας αρμύρα στο εκατοστό. 
Και η θάλασσα παλλόταν και δυσανασχετούσε, 
σφάδαζε, 
θυσία στο βωμό,
αλλά και καιροφυλαχτούσε.

"Δεν θα αλλάξει ο ουρανός?!
Με τα κάλλη μου ,πλανεύτρα, 
θα σε αγκαλιάσω μέχρι το βυθό. 
Εκεί που είναι κόρες και παλικάρια, 
σκαριά, τρίαινες και πετράδια. "

Γύρισε ο αγέρας, 
άλλαξε ο σκοπός, 
ο Κύκλωπας είδε καθάρια,
μέσα σε μαντήλι από τα πανιά που είχε δέσει η νερολιβαδούσα η κυρά τα σκοτεινά τα βράδια. 

Γιάτρεψε για λίγο η ψυχή 
και η καρδιά χτυπούσε. 
Οι πέτρες είχαν πάει πάρα κει 
και οι γλάροι πέταγαν για ψάρια. 

Και η φωνή έκραζε "έτσι είναι η ζωή "
με στόμφο και ευφράδεια. 
29-1-2023

Photo: Dimitris Milonas

 Βελάσματα 

Ήταν του χειμώνα η μεστή ματιά, 
δέντρα γυμνά, 
πρόβατα μαζεμένα στη στάνη 
να κοιτάνε αθώα σαν μωρά παιδιά.

Ήταν αυτό το τραγούδι το συρτό, 
αυτό το κλάμα του ανέμου, 
αυτό το γουργουρητό φύσημα 
σε ότι είχε απομείνει ορθό. 

Μεγάλο το βάρος στην καρδιά, 
η ομίχλη να παίζει κρυφτό,
να ξεγελάει τα μάτια για νεράιδες και ξωτικά. 
Αυτό το αλύχτισμα το βαθύ,
κάτι από πόνο, κάτι από φυγή. 
Εγκατάλειψη και σιωπηρή αποδοχή.

Είχε απλώσει τα χνώτα της,
υγρά, 
προσπαθούσε να κρύψει την πίκρα στη ψυχή 
και ένα μικρό σπουργίτι 
πετάριζε μια εδώ και μια εκεί να κρυφτεί απ' του χιονιά τη σιγή.
Του ανέμου τα ουρλιαχτά πάνω στο αδιάβροχο, 
στην κουκούλα τη κλειστή.

Ο βοσκός ίσως είχε αποκοιμηθεί, 
δίπλα στο τζάκι, 
με ένα πιάτο ψωμί, τυρί και κρασί για να ζεσταθεί,
να βουτήξει μέσα στο στρώμα να ονειρευτεί. 

Ίσως είχε πάρει την γυναίκα του αγκαλιά, 
ίσως είχε χαθεί μέσα στο πάτο του ποτηριού ή μέσα στα στήθια της τα ζεστά. 
Ή έπινε τσίπουρα με την παρέα του και πειράγματα πολλά. 

Η ζέση ήταν το τερπνόν, 
η ζέση στο κορμί, 
στην καρδιά και στο μυαλό. 
Φλόγα μέσα στην παγωνιά.
Ξύλα στο τζάκι, 
φωτιά στα σωθικά και στη θράκα να στραφταλίζει το δάκρυ. 

Και εκεί ένας ταξιδιώτης βουβός, 
να κάθεται σκυφτός και να αναρωτιέται 
ποιας είναι της ζωής ο σκοπός. 
Ήταν ένας ποιητής της μοναξιάς, 
ένας τροβαδούρος χωρίς κιθάρα, 
με τη φωνή του να θυμίζει ήχους της μαύρης της νυχτιάς. 
Και μονολογούσε...
Ναι μονολογούσε...
Σκεφτόταν τα λάθη και αναπολούσε...

Είχε χαθεί στην ζωή, 
ήταν αμάξι χωρίς τιμόνι, 
βάρκα χωρίς πανί, ούτε κουπί. 
Είχε ξεστρατίσει από τη ρότα τη γνωστή. 
Ίσως δεν ήξερε τι ήθελε ποια, 
πως να διορθώσει τα λάθη, 
ο χρόνος πίσω δεν ξαναγυρνά. 

Αλλά αυτά τα αθώα βελάσματα μέσα στην σιωπή, 
αυτά τα βλέφαρα, 
αυτές οι παύσεις μέσα στου αγέρα τη ριπή, 
τον έκαναν και έπαιρνε μια ανάσα βαθιά  
να βουτήξει μέσα στο τώρα και να αποσκιρτήσει από ότι τον στεναχωρεί από τα παλιά. 

Ήταν του χειμώνα η μεστή ματιά, 
το κλάμα του ανέμου, 
το αθώο βλέμμα από τα άσπιλα τα ζωντανά. 
Ήταν η ελπίδα μετά τη θυσία...,
το ύστατο χαίρε...,
μια νέα πορεία...?

Τι τραγέλαφος που είναι ο δρόμος της ζωής!
Και οι άνθρωποι πότε αληθινοί, 
πότε ζωγραφιές σε ένα πανί. 
Πολλές φορές ουδέτεροι, 
άλλες αποτρόπαιοι, 
ελάχιστοι θαυμαστοί. 

Όταν ήταν μικρός ήθελε να ήταν θαυμαστός, 
λύκος με την αγέλη, 
ποτέ πρόβατο, 
ούτε αθώος και πεζός. 
Πολεμιστής δυνατός. 

Να είναι με δόντια γερά, 
στομάχι ατσάλι και ίσως χωρίς καρδιά. 
Έτσι τον έμαθαν να πορεύεται στα στενά. 
Αλλά έλα που ήταν άνθρωπος και αυτός 
και είχε πληγωθεί ,
είχε προδωθεί και είχε κλάψει με τις πληγές του μοναχός. 

Είχε χαθεί μέσα στην ομίχλη της ζωής, 
είχε γίνει και λύκος, 
πρόβατο 
και σπουργίτι που πετούσε από κλαδί σε κλαδί.

Αλλά είχε φάει την ανασφάλεια με το ζύγι το σκληρό, 
και η εμπιστοσύνη του στον άνθρωπο είχε γίνει σαν τη φλόγα από το σπίρτο μέσα στο σκοτάδι το πηχτό. 

Ας βελάξουν οι αθώες φωνές 
γιατί οι λύκοι είναι μονάχοι, 
χαμένοι στην ομίχλη της χαμένης ψυχής.
Ας ανάψει κάπου ένα φως, 
μια έξοδο διαφυγής. 

31-1-2023




As the wind is whispering your name 

As the wind is whispering your name in my ears,
coming with strength through the lavender fields, 
a little bird comes to eat seeds from my hands, 
singing a song for love and selfish absence. 
A ladybird is kissing me in my soul laugh,
telling me secrets about her Lord's commands.
She makes a present from the blood's red and the sun's gold,
red and gold,  a road from heaven to love.
And I am hearing the song as the wind tells me how he loves me,
till the end of the Dawn,
a kiss of fire on my red lips,
his soul throne. 
Earth and wind, water and flame, 
wings your words,  wise your thoughts. 
You are the rain on my Earth's soil.

My hair dancing like black velvet threads, 
dark beauty of the glorious nights of a full moon light path, 
passionate breath on my heart's breasts.
Wafting the smell of the lavender all over the place, 
near your mind and your heart spelling nest.
A warrior is coming with no regrets.
How glorious is the simplicity of his smile, 
he has to tell the truth, 
to stop the dark light. 
Only my hair will be his dark spot in the sky,
to give him a kiss,  
to hug with caress.
He will run his hands through them to go to the moon, 
to learn the mysteries of tenderness and the chance of Peace through a warrior of truth.
He will place the chains in War's hands, 
my dear ladybird,  give me a smile.

Ευχαριστώ πολύ την κόρη μου Άννα-Μαρία Βρεττού για τις διορθώσεις των Αγγλικών στο ποίημά μου.

 29-1-2017












ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ " « …Όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ»: H διπλωματία του Πόνου και του Σεισμού."

 


« …Όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ»: Hδιπλωματία του Πόνου και του Σεισμού.

Ο Δένδιας στην Τουρκία την Ημέρα ενάντια στις απειλές του Eρντογάν για Νύχτα.Αλήθεια πως τα έφερα έτσι η ζωή και η ίδια η Φύση τιμώρησε την Ύβρη του Τούρκου Προέδρου και έφερε τους λαούς κοντά;Σαν ψέματα ακούγονται οι δηλώσεις του Μελβούτ Τσαβούσογλου“Δεν χρειάζονται φυσικές καταστροφές για να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας”.

“Κι εγώ λαός κι εσύ λαός / όμως και οι δυο μας αχ και βαχ».

“ O άνθρωπος όταν νιώθει πόνο είναι ζωντανός. Όταν όμως νιώθει τον πόνο του άλλου, τότε, ναι, είναι Άνθρωπος (Ν. Καζαντζάκης).

           Να που οι στίχοι ενός παλιού τραγουδιού (“Μεσ του Βοσπόρου τα στενά”) στάθηκαν ικανοί να υποκαταστήσουν τους διπλωμάτες και τους πολιτικούς στην άμβλυνση της εχθρότητας μεταξύ των λαών (όχι κατ ανάγκην εξαιτίας τους).Για κάποιες ημέρες ίσως “σιωπήσουν” κάποιοι ”ηγέτες”από σεβασμό στην απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ίσως οι   φωνασκίες, οι  απειλές  και οι υλακές πολέμου να απουσιάσουν δίνοντας έτσι ελεύθερο χώρο στο περιστέρι της Ειρήνης να πετάει άφοβα.

Ο ανθρώπινος Πόνος και η Μικρότητα του ανθρώπου

  Ο φονικός σεισμός στην Τουρκία και την Συρία κατέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο ότι ο ανθρώπινος πόνος δεν γνωρίζει σύνορα και εθνικότητα. Κατέδειξε, επίσης, πως τους λαούς τους ενώνουν πολύ περισσότερα από όσα τους χωρίζουν. Αποκάλυψε πως κάποια ανθρώπινα γνωρίσματα, όπως η ανθρωπιά, η συμπόνια και η αλληλεγγύηείναι ικανά να ανατρέψουν τα σχέδια και τις πολιτικές των κρατών τους, όταν αυτά επενδύουν περισσότερο στην “ηθική της δύναμης” και της “επέκτασης” και  όχι στο σεβασμού του διεθνούς δικαίου. Ο Ράσελ το είπε καθαρά:

“Τρία πάθη,απλά,αλλά πολύ ισχυρά κυριάρχησαν στη ζωή μου: Η λαχτάρα για αγάπη,η αναζήτηση της γνώσης και η συμπόνια για όσους υποφέρουν”.

Στα συντρίμιατου σεισμού που έπληξε την Τουρκία και την Συρία φάνηκε περίτρανα η μικρότητα και η αδυναμία του ανθρώπου απέναντι στην δύναμη της Φύσης. Οι υλικές καταστροφές και οι απώλειες ανθρώπινων ζωών φανέρωσαν τις ευθύνες όλων εκείνων των ηγετών που αντί να οχυρώνουν τα ανθρώπινα έργα(κτίρια) σπαταλούν τον εθνικό τους πλούτο σε αγορά όπλων που από την φύση τους παράγονται για να σκοτώνουν.

Μηχανισμοί Αλληλοβοήθειας

Ποιος παραλογισμός και ποια ανθρώπινη ηθική μπορούν να  ερμηνεύσουν αυτόν τον μαραθώνιο των εξοπλισμών με στόχο την στρατιωτική υπερτέρηση. Μία υπερτέρηση που στα πρώτα ρίχτερ εξαϋλώνεται και καθίσταται ακαταμάχητο τεκμήριο της ανθρώπινης ύβρης και όχι σπάνια της γελοιότητας.

          Επειδή ως άνθρωποι δεν μπορούμε να αλλάξουμε ή να ελέγξουμε την λειτουργία των φυσικών νόμων (σεισμός…),καλό θα είναι να διδασκόμαστε τον τρόπο με τον οποίο να προφυλασσόμαστε από αυτούς. Δεν αρκούν τα λόγια συμπάθειας και θλίψης στους πάσχοντες συνανθρώπους μας. Πρέπει να οριστούν “διακρατικοί μηχανισμοί αλληλοβοήθειας  και αλληλεγγύης”σε μόνιμη βάση και όχι όταν η φύση μάς τους υπενθυμίζει με τον θυμό της των πολλών ρίχτερ.Κανείς δεν μπορεί να επικαλεστεί το οικονομικό βάρος μιας τέτοιας πρότασης στο βαθμό που οι κρατικές δαπάνες για συντήρηση και αγορά όπλων προκαλούν ίλιγγο.

         Αλήθεια έχει υπολογιστεί το ετήσιο οικονομικό κόστος των αμυντικών δαπανών Ελλάδας και Τουρκίας; Νομίζω πως ένα αεροπλάνο λιγότερο στον στρατιωτικό εξοπλισμό και των δύο χωρών θα αρκούσε να καλύψει το οικονομικό κόστος του μηχανισμού αλληλοβοήθειας σε περιόδους κρίσης (σεισμοί, πλημμύρες…).Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει καμία λογική να ξοδεύονται μυθώδη ποσά για Rafale και Phantom για μία αμφιβόλου αξίας υπεροπλία και εθνική ασφάλεια.

            Τα νεκρά πτώματα από τον φονικό σεισμό και τα διασωθέντα παιδιά μπορούν να γίνουν οι ένθερμοι κήρυκες μιας άλλης σχέσης μεταξύ των δύο κρατών, της Ελλάδας και της Τουρκίας. Κι αυτό γιατί ο σεισμός αυτός με σιγουριά δεν είναι ο τελευταίος. Ίσα-ίσα για πολλούς σεισμολόγους ο φονικός σεισμός της 7ης Φεβρουαρίου είναι ο προπομπός άλλων. Οι δύο χώρες είναι άκρως σεισμογενείς και κάθε αβελτηρία στην καθιέρωση μόνιμων μηχανισμών ειρήνης και αλληλοβοήθειας θα είναι μοιραία και για τις δύο χώρες. Ό,τι  πρέπει να γίνει, να γίνει τώρα, που ο πόνος και η απόγνωση ραγίζουν καρδιές.

Τα θύματα του σεισμού, οι τραγωδίες των συγγενών και η εθελοντική προσφορά των ξένων και Ελληνικών συνεργείων διάσωσης (ΕΜΑΚ) εύκολα μάς οδηγούν στην διαπίστωση πως στον πόνο όλοι είμαστε αλληλέγγυοι και κανείς δεν μπορεί να νιώσει “άνθρωπος”, όταν δίπλα του άλλοι συνάνθρωποί του υποφέρουν.

“ Όταν τα αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς,να / σκέφτεσαι τους άλλους. / Εκείνους που δεν έχουνε που να πλαγιάσουν./  Όταν ελεύθερα μιλάς,να σκέφτεσαι τους / άλλους./ Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν. /  Και καθώς σκέφτεσαι  εκείνους, τους άλλους,  /  Στον εαυτό σου γύρισε και πες: / «αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι».(Mαχμούτ  Νταρουίς, Να σκέφτεσαι του άλλους).

Αν αληθεύει  επιστημονικά πως μετά τους τελευταίους σεισμούς οι δύο χώρες γεωγραφικά και γεωλογικά πλησίασαν κατά 1,5 μέτρo, τότε γιατί να μην συνομιλούν οι ηγέτες των δύο χωρών; Ερωτήματα και διλήμματα που ταλαιπωρούν τους λαούς εδώ και δεκαετίες.

 Η Διπλωματία των Σεισμών

 Όσοι επενδύουν και πάλι στην “διπλωματία του σεισμού”ας  έχουν υπόψη την τύχη των προηγούμενων. Σίγουρα και για πολύ, ίσως, χρόνο να υπάρξουν βήματα προσέγγισης που θα λειάνουν το έδαφος ενός γόνιμου διαλόγου. Ωστόσο, η χρονική ιδιαιτερότητα (εκλογές των δύο χωρών) θα επηρεάσει καταλυτικά τις όποιες προσπάθειες προσέγγισης.

Ο τούρκος ηγέτης θα επενδύσει τα πάντα σε αυτόν τον σεισμό,αφού αυτός μπορεί να είναι η καταστροφή του αλλά και ο σωσμός του. Εξάλλου από έναν άλλο παρόμοιο σεισμό ο κ. Ερντογάν ευνοήθηκε και κυβερνά την Τουρκία για δύο περίπου δεκαετίες.Η αναβολή των τουρκικών εκλογών-με ό,τι αυτό συνεπάγεται –είναι ένα από τα σενάρια που ακούγονται έντονα στην Τουρκία. Όσοι επιχαίρουν ανοήτως πως ο φονικός σεισμός λάβωσε πολιτικά τον τούρκο ηγέτη, ας μην βιάζονται.

            Στην τουρκική εξωτερική πολιτική χρειάζεται ένας άλλος σεισμός (Πολιτικός, ηθικός, κοινωνικός…) για να ευδοκιμήσει η ιδέα της ειρήνης με την Ελλάδα. Ο ανθρώπινος πόνος και η απελπισία των άστεγων θυμάτων του σεισμού μπορεί να επηρεάσουν  την πολιτική Ερντογάν, αλλά μπορεί και να επωάσουν άλλες συμπεριφορές ως αντιστάθμισμα. Η Τουρκία για τους τούρκους πολιτικούς θα πρέπει να φανεί δυνατή και σε αυτούς τους χαλεπούς γι αυτήν καιρούς. Πολλές φορές μία τέτοια φυσική καταστροφή στάθηκε η αφορμή για την εθνική ανάταση πολλών χωρών.

Γι αυτό χρειάζεται λεπτός χειρισμός από την πλευρά της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Κι αυτό γιατί οι σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών ιστορικά καθορίζονται από στρατηγικές και εθνικές βλέψεις που υπερβαίνουν τον πρόσκαιρο πόνο και την διπλωματία των σεισμών. Ο ρόλος και ευθύνη της “κοινωνίας των πολιτών”είναι μεγάλος και στις δύο χώρες .Όλοι ελπίζουν να μην χαθεί κι αυτή η ευκαιρία για προσέγγιση μεταξύ των δύο χωρών. Οδηγός μας σε αυτήν την περίπτωση η θέση –προτροπή του Η.MORGENTHAU:

“Ποτέ μην βρεθείς σε μία θέση από την οποία δεν θα μπορείς να προχωρήσεις χωρίς καταστροφικές επιπτώσεις και δεν θα μπορείς να υποχωρήσεις χωρίς ταπεινωτική απώλεια κύρους”.

 Η Ελλάδα να είναι έτοιμη να δεχθεί προτάσεις ή και προτροπές-πιέσεις από φίλους και συμμάχους για μία υποχώρηση σε κάποια τουρκικά αιτήματα χάριν μιας διαφαινόμενης τουρκικής υποχωρητικότητας λόγω των σεισμών. Πολλοί μιλούν για την αναγκαιότητα μιας άλλης πορείας (βήμα - βήμα ) των ΕλληνοΤουρκικών σχέσεων.

Τα άνθη της Ειρήνης

Τα άνθη της Ειρήνης μεταξύ των δύο λαών –χωρών ας ανθίσουν  στα ερείπια του σεισμού. Εξάλλου είναι και μία υποχρέωση όλων στον πόνο  των επιζώντων και στα θύματα του σεισμού. Είναι μία ευκαιρία να γεφυρωθούν τα χάσματα μεταξύ των δύο χωρών και σε αυτά να οικοδομηθεί η νέα ΕλληνοΤουρκική Φιλία.

  Ας ερμηνεύσουμε διαφορετικά τις καταχθόνιες δυνάμεις(Σεισμός) κι ας προσευχηθούμε να επαληθευτούν οι στίχοι του Σολωμού, γιατί έτσι κι  αλλιώς τα λόγια του Καζαντζάκη δικαιώθηκαν πλήρως:


https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/


Η φωτογραφία είναι από https://www.avgi.gr/