ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΥΡΓΙΩΤΗΣ "Επί γης Ειρήνη. Χριστούγεννα και ο "λησμονημένος" αδελφός."
ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Qatargate: Ένα βόλι στην καρδιά του Ευρωκοινοβουλίου"
«Τη δόξα πολλοί εμίσησαν, το χ ρ ή μ α ουδείς».
« Αι επιφανείς τύχαι, καθάπερ οι σφοδροί των ανέμων,μεγάλα ποιούσι ναυάγια»(Πλούταρχος).
Η σύλληψη και η απαγγελία κατηγορίας για χρηματισμό και διαφθορά εναντίον της κ. Εύας Καϊλή δεν επέφερε σκληρά πλήγματα μόνον στην πολιτική, στην ηθική, στην Ευρωπαϊκή ιδέα και στο ΠΑΣΟΚ αλλά και στην επιστήμη της ψυχολογίας που διερευνά το «πρώτο κινούν» της ανθρώπινης συμπεριφοράς.Παραδοσιακές θεωρίες φαίνεται να αδυνατούν να ερμηνεύσουν συμπεριφορές σαν κι αυτές της ευρωβουλευτή αφού κατά τεκμήριο η φύση και οι συγκυρίες φάνηκαν πολύ απλόχερες μαζί της. Ομορφιά, ζηλευτή πολιτική θέση, οικονομική ευπραγία, αναγνωρισιμότητα και ευοίωνο μέλλον…
Ωστόσο, όλα τα παραπάνω θετικά δώρα δεν στάθηκαν αποτρεπτικά στην απληστία και στον χρηματισμό της. Ένα αναπάντητο “γιατί” αιωρείται. Ποιος κακός δαίμονας ή πνεύμα την τύφλωσε και επέφερε στο νου της σύγχυση και τύφλωση; Ποιος πονηρός θεός την πλάνεψε και την οδήγησε σε πράξεις ανήθικες και πολιτικά “απρεπείς”; Η «πολιτική ορθότητα» μάς εμποδίζει να εξωτερικεύσουμε όσα νιώθουμε ή ακούμε για τις πράξεις της κ. Καϊλή.
Ο ρόλος της Άτης
Επειδή οι σύγχρονεςεπιστήμες και οι θεωρίες περί ανθρώπινης συμπεριφοράς αποδεικνύονται αδύναμες και ατελέσφορες στον εντοπισμό του «πρώτου κινούντος» πολλοί καταφεύγουν στην σοφία των αρχαίων φιλοσόφων και τραγικών ποιητών Η έννοια της Άτης επανέρχεται στην επικαιρότητα ως ερμηνευτικό εργαλείο για συμπεριφορές που δεν “χωράνε” σε λογικά σχήματα σκέψης.
“Το κακόν δοκείν ποτ εσθλόν τωδ έμμεν ότω φρένας θεός άγει προς άταν”(Αντιγόνη Σοφοκλέους,στιχ,620-623/ Το κακό φαίνεται για καλό σε αυτόν του οποίου το μυαλό ο θεός οδηγεί προς την άτη, δηλαδή στην συσκότιση>συμφορά).
Στα αρχαία χρόνια η λέξη “άτη” σήμαινε την “σύγχυσιν των φρενών” ,την απερισκεψία που οφειλόταν σε πλάνη που απέστελναν οι θεοί. Η άτη,δηλαδή, οδηγούσε τους ανθρώπους στην ηθική παρεκτροπή και σε ανεύθυνες πράξεις .Επόμενο στάδιο η “ Ύβρις” που ενεργοποιεί την παρέμβαση της “Νέμεσης“ που με την σειρά της επιβάλλει την “Τίσιν” – τιμωρία .
Για τους αρχαίους το παραπάνω σχήμαΆτη>Ύβρις>Νέμεσις>Τίσις ίσχυε απόλυτα και ερμήνευε πειστικά τις παρεκτροπές των ανθρώπων και ιδιαίτερα εκείνων που κατείχαν κάποιο αξίωμα.
Συμπληρωματικά και σύμφωνα με την εκκλησιαστική ρήση “Μωραίνει κύριος ον βούλεται απολέσαι”o άνθρωπος γενικά είναι θέμα της βούλησης των θεών .Όποια , βέβαια, θεωρία κι αν αποδεχτούμε (Άτη/εκκλησιαστική ρήση) αυτό δεν πρέπει να μας οδηγήσει στην άκριτη αποδοχή του “ανεύθυνου” του ανθρώπου, στο βαθμό που αυτός λαμβάνεται ως θύμα μιας κοσμογονικής νομοτέλειας ή της θεϊκής βούλησης.
Τα πλήγματα
Το Qatargate προκάλεσε συντριπτικά κατάγματα στο σώμα του Ευρωκοινοβουλίου αλλά και γενικότερα στην ιδέα της Ευρωπαϊκής ιδέας και ολοκλήρωσης. Η ηθική ως έννοια δοκιμάζεται και όλοι διακηρύσσουν πως ο αμοραλισμός σε όλες τις εκφάνσεις του κυριαρχεί. Η πολιτική ως έννοια και περιεχόμενο βάλλεται πανταχόθεν και κυριαρχεί το ισοπεδωτικό “όλοι ίδιοι είναι”.
Ο σοσιαλισμός ως ιδεολογία υπεράσπισης των αδύναμων αμφισβητείται ευθέως και πολλοί είναι εκείνοι που καγχάζουνμε τις ηχηρές-υποκριτικές διακηρύξεις του. Το ΠΑΣΟΚ αναγκάζεται για άλλη μία φορά να απολογείται για φαινόμενα διαφθοράς, ηθικής παρεκτροπής και χρηματισμού των επιφανών στελεχών του.
Στο κάδρο των πληγμάτων μπαίνει για μία ακόμη φορά και η Ελλάδαως χώρα που εκτρέφει οικονομικά σκάνδαλα (Siemens. λίστα Λαγκάρντ…).
Μία σύντομη καταγραφή και ανάλυση όλων των παραπάνω “πληγμάτων” ίσως θα αναδείκνυε πληρέστερα τις παράπλευρες συνέπειες του Κατάρ Γκέητ.
Η ΕΕ και το Ευρωκοινοβούλιο
“ Προτιμούμε να κρυώνουμε, από το να παίρνουμε τα χρήματά τους”.
H παραπάνω θέση είναι η δήλωση της προέδρου του Ευρωκοινοβουλίου, της κ.Ρομπέρτα Μέτσολα που εξέφρασε την αποφασιστικότητά της στην πάταξη της διαφθοράς και ζήτησε να μην εργαλειοποηθεί η συγκεκριμένη συμπεριφορά της κ.Καϊλή για πολιτικούς σκοπούς (αποδόμηση της ευρωπαϊκής ιδέας…).
Πόσο εφικτό, όμως, είναι αυτό όταν η αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου κατηγορείται για ενέργειες που δεν συνάδουν με την πολιτική ηθική και τις αξίες της δημοκρατίας; Με ποια επιχειρήματα θα μπορούσε κάποιος να αντικρούσει τις αιτιάσεις των αρνητών της ευρωπαϊκής ιδέας; Oευρωσκεπτικισμός θα φουντώσει και πάλι στην χώρα μας και θα δικαιώσει τους υπέρμαχους του Brexit.
Η αξιοπιστία των οργάνων της ΕΕ και του ευρωκοινοβουλίου πλήττεται ανεπανόρθωτα και όλοι τονίζουν πως το αρχαιοελληνικό “ευθύνας διδόναι” των πολιτικών θα πρέπει να αποτελέσει την νέα βίβλο των θεσμικών οργάνων .Όλοι ελέγχονται και απολογούνται. Αλήθεια σε ποιον “απολογούνται” οι ευρωβουλευτές; O ρόλος τους είναι μόνον συμβουλευτικός και διακοσμητικός;
Πολλά ερωτήματα και απορίες για τον τρόπο λειτουργίας των θεσμών και των ευρωπαϊκών οργάνων. Ήδη πολλοί μιλούν ή φοβούνται για ένα EuroGate αφού η αφρόκρεμα των θεσμικών οργάνων παραβίασε την ηθική και της αρχές της δημοκρατίας.
Η Πολιτική και το ΠΑΣΟΚ
Στην πολιτική ζωή της χώρας μας θα δυναμώσουν οι φωνές αμφισβήτησης της πολιτικής και των πολιτικών μας .Θα επικρατήσουν οι ισοπεδωτικές κραυγές του τύπου “ Όλοι ίδιοι είναι. Κοιτάζουν μόνον την τσέπη τους”.
Ποια επιχειρήματα θα πρέπει να επιστρατεύσουν οι υπέρμαχοι της “πολιτικής” για να αντιμετωπίσουν τους αρνητές της; Πόση πειθώ θα πρέπει να επιστρατεύσει ο πολιτικός κόσμος για να γίνουν αποδεκτές οι θέσεις του για εγκράτεια και ηθική; Πόση κατανόηση θα πρέπει να δείξουν ο άνεργος, ο συνταξιούχος και ο παρίας της οικονομικής ζωής απέναντι σε φαινόμενα χρηματισμού και διαφθοράς από πρόσωπα που κατά τεκμήριο ψηφίζονται να φυλάσσουν το δημόσιο χρήμα και να αποτελούν πρότυπα ηθικής ακεραιότητας; Ο πολιτικός αμοραλισμός κάποιων αξιωματούχων της πολιτικής δίνει τροφή στους αμφισβητίες της πολιτικής.
Η προσφορά του μπασκετμπολίστα Ν.Παππά στις καθαρίστριες του ΟΑΚΑ είναι η απόλυτη αντίστιξη στις ενέργειες χρηματισμού της κ.Καϊλή.Ευτυχώς υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που διασώζουν την ηθική και την έννοια της κοινωνικής προσφοράς στις ευπαθείς οικονομικά και εργασιακά ομάδες. Πιο σημαντικό είναι όταν αυτή η προσφορά συνοδεύεται και από μία συγγνώμη του τύπου :
“ Μία συγγνώμη για τα τόσα χρόνια που τις αγνοούσα”.
Λόγια ανθρώπινα αλλά και σκληρά για τους κατ επίφαση υπερασπιστές των λαϊκών συμφερόντων και της σοσιαλιστικής ιδέας.
Το ΠΑΣΟΚ για μία ακόμη φορά δέχεται επιθέσεις όχι μόνον αργοπορημένη διαγραφή της κ.Καϊλή ,αλλά και γιατί δεν μπόρεσε να απαλλαγεί από το άγος του χρηματισμού επιφανών στελεχών του. Οι κατήγοροί του – και εν όψει εκλογών-εύκολα θα επισημαίνουν πως το κόμμα αυτό λειτουργεί ως “εκτροφείο” πολιτικών διεφθαρμένων ΄
Ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να βρει πολλά και πειστικά επιχειρήματα για να πείσει και τους πιο καλόβουλους πως το ΠΑΣΟΚ εξακολουθεί να μάχεται για το λαό, έτσι ώστε το παλιό σύνθημα “Το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση, ο Λαός στην εξουσία” να δικαιωθεί ιστορικά. Τελικά θα μπορέσουν το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Ανδρουλάκης να επουλώσουν κι αυτές τις πληγές, να αποκτήσουν το ηθικό πλεονέκτημα και να πετύχουν την μεγάλη ανατροπή;(δημοσκοπική,εκλογική….).
Η Ομορφιά και ο Πλούτος
Παρακολουθώντας τις εξελίξεις του Κατάρ γκέητ και τις πολλαπλές επιπτώσεις του σε όλα τα επίπεδα της Ηθικής και της Πολιτικής νομοτελειακά οδηγούμαστε στις μεγάλες αλήθειες που κρύβονται στο γνωστό “Επιχείρημα της Ολισθηρής Πλαγιάς” .Σύμφωνα με αυτό μία πράξη δυνητικά μπορεί να προκαλέσει πολλαπλές επιπτώσεις που είναι δύσκολα να προβλεφθούν από πριν.
Εκείνο, όμως, που προκαλεί εντύπωση και τρέφει τους ηθικολόγους είναι το γεγονός πώς τόσοι άνθρωποι είναι τόσο ευάλωτοι στον χρηματισμό και στην διαφθορά. Πώς, δηλαδή, άνθρωποι σε καίριες θέσεις διολισθαίνουν εύκολα στο ρόλο των προσκυνητών του θεού του χρήματος; Γιατί ο πλούτος κατέχει τέτοια ζηλευτή θέση στις επιλογές των ανθρώπων που φαίνεται να αγνοούν την αξιολόγηση των Πλατωνικών Διαλόγων:
“Άριστον υγιαίνειν, δεύτερον δε κάλλος, τρίτον δε πλούτος” (Γοργίας).
Ίσως πολλοί πολιτικοί και όχι μόνον η κ.Καϊλή θα έπρεπε να διαβάσουν τους παρακάτω στίχους του Κ.Καβάφη από το ποίημα ” Από την σχολήν του περιωνύμου Φιλοσόφου”:
“ Κατόπι μπήκε στα πολιτικά./Μα τα παραίτησεν .Ήταν ο ΄Επαρχος μωρός…/ Η τύχη του εφάν εις τούτο ευμενής. / τον έδωσε μορφήν εις άκρον ευειδή./Και χαίρονταν την θείαν δωρεάν./ Τουλάχιστον για δέκα χρόνια ακόμη / η καλλονή του θα διαρκούσεν…./ Ή τέλος, δυνατόν και στα πολιτικά / να επέστρεφεν – αξιεπαίνως ενθυμούμενος / τες οικογενειακές του παραδόσεις,/ το χρέος προς την πατρίδα,κι άλλα ηχηρά /παρόμοια“.
Γ ι α τ ίΕύα;
Γιατί κ.Καϊλήπροσβάλατε με τις πράξεις σας το κόμμα που σάς στήριξε ,διαψεύσατε τους ψηφοφόρουςσας που σάς εμπιστεύτηκαν,ντροπιάσατε την ιδεολογία που δήθεν υπηρετείτε, εκθέσατε τους ευρωβουλευτές που σάς ψήφισαν ως αντιπρόεδρο του ευρωκοινοβουλίου και γενικότεραα ποδυναμώσατε την ιδέα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης;
Πώς θα μιλήσουμε στους νέους για την πολιτική και για το όραμα της ευρωπαϊκής ένωσης;
“Και πώς να κρυφτείς απ τα παιδιά/ Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα …/ Πώς να τα κρύψεις όλα αυτά/ Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλοι…”
Ίσως αγαπητή Εύα λόγω της ταχύτατης αναρρίχησής σας στα ανώτερα κλιμάκια της εξουσίας να μην προλάβατε να ασχοληθείτε με την ποίηση και ιδιαίτερα με εκείνους τους ποιητές που με την τέχνη τους συμπύκνωσαν σε λίγους στίχουςμία διαχρονική προτροπή-συμβουλή,αλλά και συνάμα και μία κοσμοθεωρία. Οι παρακάτω καβαφικοί στίχοι μπορούν να συνιστούν μία προσωπική υπόδειξη του ποιητή προς την ψυχή του.Έχουν ,ωστόσο,ως αποδέκτη και κάθε φιλόδοξο άνθρωπο που στοχεύει στην διεύρυνση της εξουσίας του.Γιατί όποιος δεν μπορεί να ελέγξει αποτελεσματικά κάποια ανθρώπινα πάθη ή ματαιοδοξίες ίσως καταφύγει σε πράξεις ανηθικότητας και κοινωνικά ζημιογόνες που υπονομεύουν στο τέλος και τον αυτοσεβασμό του.
«Τα μεγαλεία να φοβάσαι ,ω ψυχή./Και τες φιλοδοξίες σου να υπερνικήσεις/αν δεν μπορείς,με δισταγμό και /να τες ακολουθείς. Κι όσο εμπροστά / προβαίνεις,/ τόσο εξεταστική, προσεκτική να είσαι»(“Μάρτιαι Ειδοί”).
ΙΔΕΟπολις
https://iliasgiannakopoulos.blog.spot.com
Ηλία Γιαννακόπουλου
Φ ι λ ο λ ό γ ο υ
Πηγή κειμένου https://www.energospolitis.gr/
Παρουσίαση του βιβλίου «Όνειρα κι Ελπίδες κάποτε»- νουβέλα του ΚΩΣΤΑ ΛΙΑΚΟΥ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ 18 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2022
ΩΡΑ 10:30 π.μ.
Carpe "Οφθαλμαπάτη..."
Τα χέρια γέμισαν χρόνια χαμένα.
Οι αυταπάτες αποτελούν
μια διαδρομή καθημερινή.
Συνειδητοποιώ τον εγκλωβισμό
σε σκέψεις αδιέξοδες.
Παραμένω απόκοσμος θεατής
μιας μορφής
που παρακινεί τις αισθήσεις.
Κουβαλώ τις θύμισες.
Ένα ερέθισμα επίλεκτο,
μια ανάσα
προσκολλήθηκε πάνω μου.
Άργησες να φανείς,
η οφθαλμαπάτη σου
κάλυψε τα κενά τοπία.
Ο χρόνος τιμωρεί.
Τα ουρλιαχτά της ψυχής,
έγιναν οι χτύποι ενός ρολογιού
που άρχισε να μετρά την απουσία.
Carpe.
Παρουσίαση του βιβλίου " Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΩΝ ΓΑΤΩΝ" του Γιάννη Σ. Παπαδάτου
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ο Ουκρανικός Πόλεμος αποδομεί την θεωρία του Χάντινγκτον περί “ Σύγκρουσης Πολιτισμών”
Στην παρουσίαση του βιβλίου μου “Ουκρανικός Πόλεμος” (Eκδόσεις «Γραφή») ετέθη από το ακροατήριο η παρακάτω ερώτηση:
“O Ουκρανικός πόλεμος εκτός των θανάτων, των υλικών καταστροφών και της ενεργειακής κρίσης προκάλεσε και πολλές διαψεύσεις και αποδομήσεις προβλέψεων τόσο για την έναρξή του όσο και για την διάρκειά του .Πιστεύετε πως ο πόλεμος αυτός θα διαψεύσει και θα αποδομήσει και την γνωστή θεωρία του Χάντινγκτον, όπως αυτή διατυπώθηκε στο βιβλίο του «Σύγκρουση Πολιτισμών»”;
H απάντηση στην παραπάνω ερώτηση προϋποθέτει αφενός μεν την βαθιά γνώση της θεωρίας του Χάντινγκτον και αφετέρου τις πολλαπλές πτυχές και “προοπτικές” του ουκρανικού πολέμου.
Η θεωρία του Χάντινγκτον
Σύμφωνα με την θεωρία του Χάντινγκτον, όπως αυτή διατυπώθηκε σε μία διάλεξή του το 1992,συμπληρώθηκε σε ένα άρθρο του το 1993 και ολοκληρώθηκε ως θεωρία στο βιβλίο του “ Η σύγκρουση των Πολιτισμών” ,οι μελλοντικές παγκόσμιες συρράξεις και πόλεμοι θα έχουν ως αιτία τις πολιτισμικές διαφορές .Θεωρούσε, δηλαδή, πως η πολιτισμική ταυτότητα των ανθρώπων, στην οποία το θρησκευτικό στοιχείο είναι κυρίαρχο ,συνιστά την βασική αιτία-γενεσιουργό αίτιο των πολεμικών συγκρούσεων όπου και όποτε αυτές εκδηλωθούν στο μέλλον.
“ Οι συγκρούσεις πολιτισμών θα κυριαρχήσουν στην παγκόσμια πολιτική σκηνή”(Χάντινγκτον).
Η επίμαχη αυτή θέση του Χάντινγκτον σε πρώτη φάση υπόρρητα ερμήνευε την διαμάχη του Χριστιανισμού με τον Μουσουλμανισμό. Την υπεραπλουστευτική αυτή θέση ενίσχυσαν και οι τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 που αξιοποιήθηκαν από πολλούς ηγέτες και προβλήθηκαν ωα ατράνταχτα επιχειρήματα υπέρ της ορθότητας της θεωρίας του αμερικανού διανοητή .Έτσι και πάντα σύμφωνα με την θεωρία του Χάντινγκτον ο μεταψυχροπολεμικός κόσμος ερμηνεύεται με βάση τις πολιτισμικές-θρησκευτικές διαφορές.
Στο βιβλίο του ”Σύγκρουση Πολιτισμών” κατατάσσει τους πολιτισμούς σε οκτώ ζώνες: Τον δυτικό ,τον λατινοαμερικανικό, τον μουσουλμανικό, τον κινεζικό, τον ινδουιστικό, τον σλαβοορθόδοξο(Ελλάδα), τον βουδιστικό και τον αφρικανικό .Έτσι με βάση τον παραπάνω διαχωρισμό οι πόλεμοι θα έχουν ως τόπο αναφοράς την διαφορετικότητα των πολιτισμών που διαποτίζουν και καθορίζουν την ατομική συμπεριφορά αλλά και τις εθνικές επιλογές κάθε λαού.
Τα τέλος της Ιστορίας
H θεωρία του Χάντινγκτον ήρθε ως απάντηση στην θεωρία του Φράνσις Φουκουγιάμα περί του “Τέλους των ιδεολογιών”. Ο Φουκουγιάμα στο έργο του “ Το Τέλος της Ιστορίας” ευαγγελίστηκε ένα αισιόδοξο μέλλον χωρίς τις δεσμεύσεις και τις περιχαρακώσεις στα στενά πλαίσια των πάσης φύσεως –ισμών (Φεουδαλισμός, Κομμουνισμός, Φασισμός)..Πίστευε ,δηλαδή, πως μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού και την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης η δημοκρατία και η ελεύθερη οικονομία θα κυριαρχήσουν απόλυτα σε πλανητικό επίπεδο.
Αυτή η πλανητική αποδοχή της δημοκρατίας και της ελεύθερης αγοράς θα υφάνει την ειρήνη και την συνεννόηση μεταξύ των λαών. Θεωρεί, δηλαδή, πως τα δύο αυτά πυρηνικά στοιχεία του δυτικού πολιτισμού-δημοκρατία και ελεύθερη οικονομία-είναι οι εγγυήσεις για έναν κόσμο ευημερίας και διεθνούς ειρήνης.
Την εξιδανίκευση αυτή της δημοκρατίας και της ελεύθερης αγοράς ήλθε να αποδομήσει η θεωρία του Χάντινγκτον που εντοπίζει στον “πολιτισμό” τον συγκρουσιακό σπινθήρα του σύγχρονου κόσμου Έτσι ο Χάντινγκτον δεν αποδόμησε μόνον την αισιόδοξη πρόβλεψη του Φουκουγιάμα αλλά σκιαγράφησε και την σκοτεινή εικόνα του μέλλοντος μέσα από την αντιπαράθεση –σύγκρουση των πολιτισμών. Για τον Χάντινγκτον οι δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης – όπως την περιέγραψε ο Φουκουγιάμα-είναι αυτές που επωάζουν τα πολιτιστικά μίση που πυροδοτούν τους πολέμους.
“ Η υλική πρόοδος δεν θα αλλάξει την ανθρώπινη φύση”// “To ίδιο μίσος θα εξακολουθήσει να υπάρχει στην ανθρώπινη κοινωνία”.
Ο Ουκρανικός πόλεμος ακυρώνει τον Χάντινγκτον
Η έναρξη και η διάρκεια του Ουκρανικού πολέμου φαίνεται πως διαψεύδει και αποδομεί την θεωρία του Χάντινγκτον. Κι αυτό γιατί ο συγκεκριμένος πόλεμος διεξάγεται μεταξύ δύο χωρών-λαών με κοινές πολιτιστικές και θρησκευτικές ρίζες (το ομότροπον και το ομόθρησκον) .Δύο χριστιανικά κράτη πολεμούν στην καρδιά της Ευρώπης προκαλώντας αμηχανία στους διεθνολόγους και στους διανοητές που αναζητούσαν τον επόμενο πόλεμο στις πολιτισμικές διαφορές(Χριστιανισμός vs Μουσουλμανισμός).
Σημειωτέον πως οι δύο εμπόλεμες χώρες,η Ουκρανία και η Ρωσία-υπήρξαν για πολλά χρόνια πυρηνικά στοιχεία του υπερεθνικού και υπερκρατικού μορφώματος ,της Σοβιετικής Ένωσης.
Πολλοί αποδίδουν τον πόλεμο αυτόν στην φιλοδοξία και στις νεοΤσαρικές επιδιώξεις του Πούτιν που ονειρεύεται την επανίδρυση της Τσαρικής Ρωσίας ως ηγεμονικής δύναμης στον σύγχρονο πολυ-πολικό κόσμο. Σε αυτό το πλαίσιο ο πολιτισμός και η “θρησκευτική συγγένεια” μεταξύ των χωρών-όπως διατείνεται ο Χάντινγκτον- δεν επηρεάζουν τις σχέσεις τους και ούτε μπορούν να λειτουργήσουν ανασταλτικά ή και αποτρεπτικά σε μία μελλοντική πολεμική σύρραξη.
Κάποιοι ειδικοί των διεθνών σχέσεων και “μελλοντολόγοι” του διεθνούς τοπίου που θα διαμορφωθεί στο εγγύς μέλλον εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στους ποικίλους α ν α θ ε ω ρ η τ ι σ μ ο ύ ς που αναπτύσσονται τελευταία σε πολλά σημεία της υφηλίου. Σύμφωνα με αυτούς, Ηγέτες και Λαοί, είναι θύματα μιας σφαλερής εντύπωσης πως η εδαφική έκταση ενός κράτους προσδιορίζει καταλυτικά και την ισχύ του (οικονομική, στρατιωτική…). Είναι πράγματι “αιχμάλωτοι της γεωγραφίας”, όπως περιγράφεται στο ομώνυμο βιβλίο του Tim Marshall.
“Εάν αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί ο Πούτιν έχει τόσο μεγάλη εμμονή στην Κριμαία, γιατί οι ΗΠΑ ήταν προορισμένες να εξελιχθούν σε πλανητική υπερδύναμη ή γιατί η ισχύς της Κίνας συνεχίζει να εξαπλώνεται ολοένα και περισσότερο, τότε όλες οι απαντήσεις βρίσκονται εδώ…Η γεωγραφία θέτει όρια στους ηγέτες όλου του κόσμου. Πράγματι, για να κατανοήσουμε τις διεθνείς εξελίξεις χρειάζεται να κατανοήσουμε τον άνθρωπο, τις ιδέες, τα κινήματα. Αλλά αν δεν γνωρίζουμε γεωγραφία, τότε δεν πρόκειται να έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα” (οπισθόφυλλο του βιβλίου).
Επιμύθιον
Τελικά βρισκόμαστε στο τέλος μιας θεωρίας (Χάντινγκτον) και στην αρχή μιας άλλης του Tim Marshall; Είμαστε καταδικασμένοι να υπηρετούμε ή να διαψεύδουμε κάποιες ερμηνείες –θεωρίες διανοητών που σχεδιάζουν ή προβλέπουν το σκηνικό της μεγάλης εικόνας του κόσμου μας; Οι θεωρίες αυτές λειτουργούν ως αποκωδικοποιητές του μέλλοντός μας ή λειτουργούν ως άλλοθι κάποιων επιλογών των ηγεμονικών δυνάμεων;
Μπορεί ο πολιτισμός σύμφωνα με τον Χάντινγκτον να επηρεάζει τις διακρατικές σχέσεις ,σίγουρα αποδεικνύεται πως η “γεωγραφία” διαμορφώνει όχι μόνον την Ιστορία αλλά και το πεπρωμένο μας. Ωστόσο δεν πρέπει να λησμονούμε και τα λόγια του Αλκιβιάδη που ιχνηλατώντας την βαθύτερη δομή των ηγεμονικών δυνάμεων και την πρακτική τους διακήρυξε-συμβούλεψε:
“ Κινδυνεύουμε να κυριαρχηθούμε, αν δεν κυριαρχήσουμε εμείς οι ίδιοι πάνω στους άλλους”.
Και όσοι απορούν με το γεγονός πως ο Πούτιν παραβίασε φανερά και ανερυθρίαστα το δίκαιο και την ηθική ας διαβάσουν τα λόγια του Κλέωνα που συμβούλευε τους Αθηναίους να τιμωρήσουν σκληρά τους αποστάτες Μηλίους:
“Αν όμως θέλετε να κρατήσετε την ηγεμονία σας έστω και με ανάρμοστες μεθόδους, τότε πρέπει για το συμφέρον σας να τους τιμωρήσετε, ακόμη κι αν τούτο είναι άδικο. Αλλιώς παραιτηθείτε από την ηγεμονία σας και φροντίστε το καλό σας όνομα, χωρίς να διατρέχετε κινδύνους”.
* Χρήσιμο βιβλίο: Ηλία Γιαννακόπουλου “Ουκρανικός Πόλεμος” ( Eκδόσεις “Γραφή”).
*Εικόνα από την παρουσίαση του βιβλίου μου,την 1η Νοεμβρίου 2022
https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/
Τάκης Γεράρδης "Ο τυπογράφος"
Βιογραφικό συγγραφέα