ΤΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΥ "Ζωή αλλιώς" Διήγημα

 


Ο ΗΛΙΟΣ ΤΟΝ ΤΥΦΛΩΣΕ. Ήταν ζωντανός. Έπιασε να ψηλαφήσει τα μέλη του. Τον πονούσε το δεξί χέρι του απ' την πτώση. Πού βρισκόταν; Γύρω του ξαπλωμένοι οι επιβάτες της πτήσης. Άραγε πεθαμένοι ή ζωντανοί; Δεν κουνιόταν κανείς. Σηκώθηκε ενστικτωδώς στηριζόμενος με το ζόρι στα πόδια του και κατευθύνθηκε προς το αεροσκάφος. Έπρεπε να ειδοποιήσει για το ατύχημα. Αναζήτησε το κινητό του στην σχισμένη τσέπη του. Η σβησμένη οθόνη τον κινητοποίησε, τροφοδοτώντας τους αρχέγονους φόβους για επιβίωση. Η άμμος που κολλούσε στα ρούχα του, τον γαργαλούσε. Η έρημος ήταν παντού, σε αχτίνα χιλιομέτρων μέχρις όπου ατένιζε το μάτι του. Και τώρα; μονολόγησε. Έπρεπε να βρει άλλους επιζώντες, να οργανωθούν, να επικοινωνήσουν με τον πολιτισμό. Τα όργανα του αεροπλάνου ίσως να μπορούν να δώσουν σήμα σκέφτηκε. Πίσω του δίπλα στον αγκαθωτό θάμνο κάποιος βογκούσε. Σηκώθηκε από το χώμα με ελπίδα. Ο ηλικιωμένος άνδρας αιμορραγούσε κοντά στα πλευρά. Η λαμαρίνα από τα φτερά του boeing είχε καρφωθεί πίσω από το στήθος. «Διάτρηση πνεύμονα», σκέφτηκε. Τσάμπα είχε χαρεί. Έφερε το χέρι στο στόμα του στάζοντας του λίγο ουίσκι-βάλσαμο για τον ετοιμοθάνατο. Έβηξε αίμα. Τον κοίταξε με τρόμο. Του έσφιξε το χέρι και του έκλεισε τα βλέφαρα. Είχε ξεψυχήσει με ένα αδιόρατο χαμόγελο ευγνωμοσύνης για την παρέα στην ύστατη ώρα. Τον έθαψε κάτω από ένα αμμόλοφο με συνοπτικές διαδικασίες. Δεν είχε δυνάμεις να φροντίσει τα υπόλοιπα πτώματα αν δεν ήθελε να προστεθεί μαζί τους.

Ήταν και πάλι μόνος στην διάφανη ερημιά ενός αφιλόξενου τοπίου. Έπρεπε γρήγορα να δραπετεύσει από κει και να βάλει τις μηχανές του μυαλού του σε κίνηση. Ξαφνικά συνειδητοποίησε την φρικτή κατάστασή του. Χωρίς τρόπο να επικοινωνήσει, κινητό και υπολογιστής είχαν καταστραφεί, ασύρματος να βρεθεί είχε αποκλειστεί, ένιωσε μόνος σαν αστροναύτης σε σεληνιακό τοπίο. Μάταιη η τεχνολογία σε τέτοιες στιγμές. Το καλύτερο κομπιουτεράκι θα ήταν ο εγκέφαλός του, η ψυχραιμία και τα ατσαλένια νεύρα, ο καλύτερος σύμβουλος του. Περιπλανήθηκε ώρες με πυξίδα του τ’ αστέρια. Ευτυχώς οι γνώσεις της αστρονομίας που είχε σαν χόμπυ, τού είχαν φανεί χρήσιμες. Σταθεροποίησε τον πολικό αστέρα και τον αστερισμό του σκορπιού στο οπτικό του πεδίο και κατευθύνθηκε στο εσωτερικό του πουθενά. Σαν του Βεδουίνους και τους Τουαρέγκ βάδιζε με τη ράχη γυρτή να μην κουράζεται, καλυμμένος με ψιλή άμμο σαν χρυσόσκονη από την ξαφνική αμμοθύελλα. Με τον σουγιά που κουβαλούσε, δόξα τω θεώ, στο σκισμένο του μπουφάν ξερίζωσε κάτι αγριόχορτα. Έπρεπε να βρει νερό. Οι ρίζες ήταν υγρές. Αν έσκαβε ίσως;

Ένιωσε πίσω του τη ζεστασιά ενός βλέμματος. Μια οικογένεια καγκουρό τον παρακολουθούσαν από μια συστάδα δένδρων στα δεξιά του. Πλησίασε προσεκτικά. Περπατούσε αμέτρητες ώρες. Σε λίγο βράδιαζε, θα ήταν σκοτάδι-πίσσα. Το μωρό τους-πανέμορφο-θήλαζε λαίμαργα. Τον προσπέρασαν χωρίς αν νοιαστούν για την περιπέτειά του. Ήταν στο φυσικό τους περιβάλλον, σε απόλυτη αρμονία και τάξη, κυρίαρχοι της ερήμου. Τα πήρε στο κατόπι καθώς ξεμάκραιναν με τα τρελά πηδήματά τους. Εκείνα πάλι σαν να ένιωθαν την απελπισμένη ανάγκη του ανθρώπου που τα ακολουθούσε, άφηναν μικρές κραυγές πίσω τους. Σαν να τον καλούσαν. Μπορεί να τον πήγαιναν στην πηγή να ξεδιψάσουν, ή στο μέρος που ζούσαν. Η διαπίστωση της φρικτής εγκατάλειψής του, τον τρόμαξε. Ήταν τα μόνα ζωντανά πλάσματα που είχε δει απ’ το πρωί.

Σταμάτησαν κοντά σε μια καλύβα, απίθανη εικόνα, αναρωτήθηκε μην ήτανε οφθαλμαπάτη. Ο σαμάνος σε στάση γιόγκα με την μακριά άσπρη γενειάδα του ήταν σε έκσταση με τα χέρια ανοιχτά. Αιφνιδιάστηκε. Το ασπράδι των ματιών του γυάλιζε γύρω από τις ξεπλυμένες μπλε κόρες των ματιών του. Το σώμα του ζαρωμένο κι αδύνατο είχε μια υπερκόσμια δύναμη. Προσευχόταν, προφέροντας λέξεις ακατάληπτες. Σε μια στιγμή τον κάρφωσε με το βλέμμα. «Σε περίμενα αιώνες», του είπε σε μια γλώσσα που παράξενο πώς, την καταλάβαινε. «Να με διαδεχτείς. Εγώ κουράστηκα πια. Πέρα απ’ εδώ δεν έχει τίποτε να αναζητήσεις. Θα είσαι μόνος σου στην Θεά Φύση μαζί με τις οικογένειες των καγκουρώ».

Μαρμάρωσε στη θέση του για λίγα λεπτά. Έπειτα, μια ιθαγενής που ξεφύτρωσε σχεδόν από το πουθενά, τον πλησίασε και τον έγδυσε με απαλές κινήσεις σαν μωρό, περιχύνοντάς το με ένα κολλώδες υγρό που μύριζε κανέλλα.

«Είναι η ιεροτελεστία μας. Πρέπει να αναγεννηθείς μέσα από τα άνθη αυτού του καρπού της ερήμου και μετά θα σε υπνωτίσω», είπε ο γέρος σοφός, ψελλίζοντας κάτι σαν ξόρκια. Είχε μουδιάσει ολόκληρος από το μαγικό λάδι κι αισθανόταν ξαναγεννημένος και ξεκούραστος. Σίγουρα δεν πατούσε στη γη, θα ονειρευόταν.

Ο καυτός αέρας γεμάτος σκόνη και κόκκους άμμου που φύσηξε πάνω στο γυμνό κορμί του, του επιβεβαίωσε πως όλα αυτά τα ζούσε πραγματικά. Ήταν πασαλειμμένος λες κι επρόκειτο να τον τηγανίσουν κι αισθανόταν δυνατός σαν ταύρος. «Η νεαρή ιθαγενής θα σε φροντίζει στα ιερά καθήκοντά σου. Είναι εγγονή μου και ιέρεια της Θεάς Φύσης», συμπλήρωσε ο σαμάνος αλλάζοντας στάση και πάντα κοιτώντας τον στα μάτια. Η ιέρεια μικροκαμωμένη με ένα κορμί ελαφίσιο, όμορφη σαν διάβολος τού ερέθισε τις αισθήσεις με τα χάδια στο κορμί του. Ήταν ακόμη σαν υπνωτισμένος όταν εκείνη τυλίχτηκε γύρω του με τους γυμνούς γοφούς της όλο λάβα. Άξαφνα, τον κέντησε στο μπράτσο με ένα μαχαιρίδιο κι ύστερα του έγλειψε την πληγή, ρουφώντας το αίμα της σαν νέκταρ. Έβαλε στη συνέχεια τα δάχτυλά της ανοίγοντάς του το στόμα. Τον δάγκωσε στη γλώσσα. Τον πόνεσε. Τινάχτηκε σαν να εκκενωνόταν από μέσα του ηλεκτρικό ρεύμα. Τότε χάθηκε σε ένα λαβύρινθο αισθήσεων που ελευθερώνονταν μέσα του. Ανταποκρίθηκε με μια δύναμη άγνωστη σε εκείνο το άγριο φιλί της. Κυλίστηκαν στο έδαφος, με τα κορμιά τους τόξα σε παροξυσμό καθώς ενώνονταν βίαια. «Τώρα έγινες ένα με την γη και τα άγρια ένστικτα της Θεάς. Είσαι πια δικός μας».

Ο σαμάνος απομακρύνθηκε στο μπράτσο της ιέρειας εγγονής του φανερά καταβεβλημένος. «Αύριο θα ξεκινήσει η κατήχησή σου. Την Ζάνε δε θα την έχεις πια όπως σήμερα». Η μεταμόρφωση του είχε ξεκινήσει. Ήταν διαφορετικός. Δεν θυμόταν το όνομά του, ούτε ποιος ήταν και από πού ερχόταν. Δεν είχε πατρίδα, ούτε μνήμη. Ήταν όμως ζωντανός όσο ποτέ σε μιαν άγνωστη γη, μακριά από κάθε ίχνος ανθρώπινου πολιτισμού κι ελεύθερος όπως στον παράδεισο. Ανέβηκε στο δένδρο σε στάση γιόγκα νιώθοντας το μυαλό του να αιωρείται. Το σώμα του έμενε καρφωμένο στη θέση του σαν γυάλινο. Θυμόταν αμυδρά πως είχε πέσει από τον ουρανό μ' ένα ατσαλένιο πουλί που είχε μαζέψει τα τσακισμένα φτερά του στη μέση της ερήμου. Δεν ανακαλούσε τίποτε άλλο από το παρελθόν. Είχε βρεθεί μόνος στη γη των καγκουρό, σαν τον Αδάμ απαντώντας σ΄ ένα αρχέγονο κάλεσμα που ερχόταν με τη φωνή των καταπληκτικών αυτών πλασμάτων της. Έκοψε κι έγλυψε έναν από τους κολλώδεις καρπούς του δένδρου του σαμάνου. Βρισκόταν σε μέθη και μεταμορφωνόταν σε σαμάνο σοφό στο βασίλειο της λήθης.

Είχε τα μάτια του κλειστά ενώ ετοιμαζόταν για τη μετάσταση σε μια ζωή αλλιώς...


ΤΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΥ



Κουτσουμπού Τίνα

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Α.Σ.Ο.Ε.Ε
και γνωρίζει τέσσερις ξένες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά,
ισπανικά). Εργάσθηκε στην Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση και στην
Εμπορική Τράπεζα. Ζει στην Καλαμάτα από το 1996.
Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών και γραμματέας της
Ένωσης Μεσσηνίων Συγγραφέων αλλά και μέλος πολιτιστικών
συλλόγων της Καλαμάτας και της Αθήνας. Έχει συμμετάσχει σε
σεμινάρια δημιουργικής γραφής και ιστορικού μυθιστορήματος.
Άρθρα της δημοσιεύθηκαν στην Ένωση μη ημερησίων εντύπων- Αθήνα,
στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο Καλαμάτας και Κορώνης (εφημερίδες
Ελευθερία, Θάρρος, Φωνή, Μεσσηνιακός Λόγος και Δράση) σε
λογοτεχνικά περιοδικά έντυπης μορφής αλλά και ηλεκτρονικής
(ψυχογραφήματα, Νέα Αριάδνη, Παρέμβαση, frear, Βακχικόν,
Εμβόλιμον, fractal κ.α).καθώς και σε λογοτεχνικά blogs.
Διηγήματά της βραβεύτηκαν σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα
και Κύπρο.





GRANDE FOX - NEΟ επίσημο βίντεο κλιπ και μίνι τουρ με τους GODSMACK!

 





GRANDE FOX - NEΟ επίσημο βίντεο κλιπ και μίνι τουρ με τους GODSMACK!

"Deathblow" μέσα από το άλμπουμ "Empty Nest"




Η μπάντα επίσης θα βρεθεί σε μίνι τουρ αυτό τον Οκτώβρη με τους Αμερικάνους θρύλους GODSMACK.

25 Οκτωβρίου (Bουλγαρία, Σόφια) με GODSMACK και HELLION STONE
26 Οκτωβρίου (Ρουμανία, Bουκουρέστι) με GODSMACK








Νίκη, απόψε στο πάρτι | Δελτίο αφιερώματος στη Νίκη Τριανταφυλλίδη

 


Δελτίο Τύπου

«Νίκη, απόψε στο πάρτι»

Αφιέρωμα στη Νίκη Τριανταφυλλίδη

Κυριακή 16 Οκτωβρίου στις 21.15 (αμέσως μετά το τέλος της παράστασης)


Δραματουργική μεταγραφή

βασισμένη στο θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη

«Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π»


Διασκευή - Σκηνοθεσία:

Ρούλα Πατεράκη

Ερμηνεύει η Νάνα Παπαδάκη

Θέατρο Φούρνος
(Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα)


Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00 (μέχρι τις 30 Οκτωβρίου)

Ηλεκτρονική προπώληση:



Την Κυριακή 16 Οκτωβρίου στις 21:15, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της παράστασης «Νίκη, απόψε στο πάρτι» -η οποία θα ξεκινήσει στις 20.00 και παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Φούρνος, σε κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη, σκηνοθεσία και δραματουργική μεταγραφή της Ρούλας Πατεράκη και με τη Νάνα Παπαδάκη στον ρόλο της κεντρικής ηρωίδας,- θα διοργανωθεί μια βραδιά-αφιέρωμα στη συγγραφέα του έργου, όπου θα είναι παρούσα και η κόρη της, Ζωή Τριανταφυλλίδη.

Στην πρώτη τιμητική βραδιά που διοργανώνεται για τη μητέρα της, η Ζωή Τριανταφυλλίδη, που πέραν της συγγένειας υπήρξε στενή συνεργάτιδά της, θα συνομιλήσει με την ερμηνεύτρια της παράστασης, Νάνα Παπαδάκη, για τη ζωή, το έργο και την υποκριτική μέθοδο της αξέχαστης Νίκης Τριανταφυλλίδη.

Η εκδήλωση θα διανθιστεί με οπτικοακουστικό υλικό από τη ζωή και το έργο της Νίκης Τριανταφυλλίδη.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

«Νίκη, απόψε στο πάρτι»

Η επιτυχημένη παράσταση «Νίκη, απόψε στο πάρτι», που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Φούρνος, αποτελεί δραματουργική μεταγραφή του πολυπρόσωπου πρωτότυπου έργου της Νίκης Τριανταφυλλίδη «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π», για ένα μόνο ρόλο, για ένα μόνο πρόσωπο που, επί σκηνής, επιχειρεί να καταδυθεί στην πολυπλοκότητα του ασυνειδήτου της συγγραφέως.

Πρόκειται για μια επίπονη ανασκαφή σε έναν καλλιτεχνικό ψυχισμό, ο οποίος, με συνοδοιπόρο το σύμπαν του οπτικοακουστικού περιβάλλοντος που ζωντανεύει ο σκηνοθέτης και εικαστικός Αβραάμ Παπαβραμόπουλος, ταξιδεύει μες στο συλλογικό ασυνείδητο, τις μεταμορφώσεις της φύσης και καθρεφτίζει τη διαχρονική περιπέτεια του ανθρώπινου πνεύματος.

Λίγα λόγια για το έργο

Μία γυναίκα, η Victory of the Rose (Νίκη Τριανταφυλλίδη), κάνει την ανασκόπηση της εσωτερικής της ζωής και μέσα από τρεις βασικές μεταμορφώσεις (Ελισάβετ, Μαξίμ, Αλίκη), καθώς και τις αρχετυπικές παρεμβάσεις της μητέρας και του πατέρα, φτάνει στα έγκατα της ύπαρξής της.

Νίκη Τριανταφυλλίδη

Η Νίκη Τριανταφυλλίδη υπήρξε σπουδαίο κεφάλαιο στην ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Κόρη του συνθέτη Πάνου Τριανταφυλλίδη, αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο το 1963, στο έργο «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα με το θίασο της Αλέκας Κατσέλη. Θεατρικά, συνεργάστηκε με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως οι Αλέξης Μινωτής, Μίνως Βολανάκης, Λευτέρης Χαρωνίτης και άλλοι, ενώ συμμετείχε και σε αρκετές ταινίες του Ελληνικού κινηματογράφου. Το 1970 κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για την ταινία μικρού μήκους «Συνηθισμένο μου όνειρο», όπου έπαιξε μαζί με τους Θόδωρο Αγγελόπουλο και Παντελή Βούλγαρη. Η μεγάλη της ερμηνευτική γκάμα πιστοποιήθηκε το 1971, όταν τιμήθηκε από το «Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου» με το βραβείο «Μαρίκα Κοτοπούλη» ως η καλύτερη ηθοποιός της περιόδου 1970-71. Δίδαξε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στη σχολή του Πέλου Κατσέλη και στη σχολή της Μαίρης Τράγκα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Συνόλου και της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης και στην δεκαετία του '90 ίδρυσε το Θέατρο «Τριανταφυλλίδη» στη πλατεία Βάθης. Έγραψε θεατρικά έργα τα οποία παρουσιάστηκαν με δική της σκηνοθεσία. Επίσης είχε μεταφράσει και έκανε διασκευές σε γνωστά έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου, αλλά και έργα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου. Όλο αυτό το σημαντικό υλικό το κληροδότησε στη κόρη της, την ηθοποιό και σκηνοθέτη Ζωή Τριανταφυλλίδη. Σύζυγος του ηθοποιού Κώστα Μεσσάρη, έφυγε από τη ζωή ως αποτέλεσμα χρόνιων προβλημάτων υγείας στις 13 Μαΐου 2013, παραγκωνισμένη από την οργανωμένη Πολιτεία, σε ηλικία 71 ετών.

Σκηνοθετικό Σημείωμα

Είθισται να λέμε τις μεγάλες γυναίκες ηθοποιούς «κυρίες», κάτι που δεν συμβαίνει με τους μεγάλους άντρες ηθοποιούς. Αισθάνομαι ότι αν αποκαλέσω «κυρία» τη Νίκη Τριανταφυλλίδη την αδικώ, διότι η Νίκη Τριανταφυλλίδη όπως και άλλες γυναίκες ηθοποιοί του ελληνικού και του ξένου θεάτρου, με τον τίτλο της dame, είναι απλώς «μεγάλοι ηθοποιοί». Χρησιμοποιώ το αρσενικό γένος και δε λέω μεγάλες ηθοποιοί, γιατί, νομίζω, ότι για αρκετό χρονικό διάστημα, κακώς βέβαια, θα εντυπωθεί καλύτερα στο κεφάλι των συγχρόνων μου.

Η Τριανταφυλλίδη έγραψε ένα έργο το οποίο βραβεύτηκε. Το ανέβασε η ίδια και το ερμήνευσε η ίδια. Μετά το θάνατό της έχω την αίσθηση ότι όλοι σιώπησαν γύρω απ’ αυτήν. Ή καλύτερα τα πάντα σιώπησαν. Ήταν πολύ συγκινητικό για μένα όταν μια νέα ηθοποιός με ισχυρή προσωπικότητα και πολλαπλά προσόντα αναζήτησε το έργο της Τριανταφυλλίδη για να το ερμηνεύσει. Κατ’ επέκταση ζήτησε εμένα εάν μπορώ να τη βοηθήσω σ’ αυτή την ανασκαφή.

Το έργο παραχωρήθηκε με μεγάλη ευγένεια από την κόρη της Τριανταφυλλίδη, Ζωή Τριανταφυλλίδη, για να προσαρμοστεί και να παιχτεί από ένα πρόσωπο και κάποιος, δηλαδή εγώ, να προσπαθήσει να καταλάβει μέσα από το πολυσχιδές παραλήρημα μιας αληθινής ιδιοφυίας στοιχεία, τα οποία θα έφτιαχναν την πλοκή ενός ψυχικού μηχανισμού, ο οποίος θα καθρέφτιζε τη Νίκη Τριανταφυλλίδη. Μετά από τη δραματουργία του αρχικού κειμένου το όλο εγχείρημα παραδίδεται στην ηθοποιό Νάνα Παπαδάκη, η οποία έχει όλα τα σωματικά και ψυχικά εχέγγυα για να το αναδείξει.

Ρούλα Πατεράκη



Έγραψαν για την παράσταση:

«Η σκηνοθετική ενορχήστρωση του έργου από τη Ρούλα Πατεράκη, εικονοποιεί με στιβαρότητα και ευαισθησία συνάμα, τον αφηγηματικό λόγο, προσδίδοντας μαζί με τις εύφορες φωτοσκιάσεις, μία αξιόλογη μεταφυσική εσωτερικότητα.» […] «Η Νάνα Παπαδάκη υποδύεται αυτή την πολυσχιδή ύπαρξη, με ένα ταμπεραμέντο άξιο της εμβέλειας της πολυτάλαντης προσωπικότητας, μιας μεγάλης ηθοποιού, συγγραφέως και σκηνοθέτιδας, όπως ήταν η Νίκη Τριανταφυλλίδη.» […] «Το εξαιρετικό οπτικοακουστικό περιβάλλον και την ψηφιακή επεξεργασία υπογράφει ο σκηνοθέτης και εικαστικός Αβραάμ Παπαβραμόπουλος.» […] «Η θεατρική παράσταση «Νίκη, απόψε στο πάρτι», σε δραματουργική μεταγραφή/σκηνοθεσία της Ρούλας Πατεράκη και πρωταγωνίστρια τη Νάνα Παπαδάκη, αποτελεί ένα δυνατό ψυχογράφημα, μια μελέτη πάνω στην υπαρξιακή κραυγή του ανθρώπινου είδους.» Zωή Τόλη, Enetpress


«Η Ρούλα Πατεράκη προσάρμοσε το έργο για μία ηθοποιό κάνοντας βαθιά διείσδυση στην ψυχή του κεντρικού χαρακτήρα που ερμηνεύει η Νάνα Παπαδάκη.» […] «Την εξαιρετική ερμηνεία του ρόλου από τη Νάνα Παπαδάκη πλαισιώνει ένα πλούσιο οπτικοακουστικό περιβάλλον που υπογράφει ο σκηνοθέτης / εικαστικός Αβραάμ Παπαβραμόπουλoς.» Μανόλης Πολέντας, Η Αυγή


«Η Ρούλα Πατεράκη ξεφεύγει από τις νόρμες μιας "τυπικής" σκηνοθεσίας και στήνει ένα χορογραφημένο θέαμα, που κυριαρχεί το συναίσθημα, μαζί με όλα εκείνα τα στοιχεία που συνέθεταν το "αίνιγμα" Νίκη Τριανταφυλλίδη, και με τον λόγο να ακούγεται δυνατά και καθαρά, μεταφέροντας όλη την εσωτερικότητα και την ποιητικότητά του, συνεπικουρούμενος από το οπτικοακουστικό περιβάλλον και την ψηφιακή επεξεργασία του, που υπογράφει για τις ανάγκες του έργου, ο εικαστικός Αβραάμ Παπαβραμόπουλος» […] «Η Νάνα Παπαδάκη, με εμφάνιση και δυναμισμό νύμφης, έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας, κάνοντάς μας να βλέπουμε κάποιες στιγμές τη συγγραφέα του κειμένου, που επικοινωνεί σκέψεις και όχι μια ηρωΐδα της.» Θοδωρής Κ, Sinwebradio


«Η αφηγήτρια τεμαχίζει τον εαυτό της, αυτόν που υπογράφει ως Νίκη του Ρόδου, που θα του αποδιδόταν η ομορφιά, το άρωμα, το αγκάθι, το εύθραυστο και το εφήμερο· χαρακτηριστικά που η ηθοποιός Νάνα Παπαδάκη απέδωσε σωματοποιημένα στην ερμηνεία της στο έπακρον». [...] «Στην παράσταση που παρακολούθησα βίωσα κάτι μοναδικό στο φινάλε, το οποίο ήταν τόσο συγκλονιστικό και απότομο με τις τελευταίες δυνατές του φράσεις, και την μουσική που τις συνόδευε, ώστε το κοινό καθηλωμένο δεν χειροκροτούσε και μάλλον σκεφτόταν όπως εγώ πως δεν έπρεπε να ταράξει τον απόηχο και το βάρος από το κάρφωμα των τελευταίων λέξεων που σχημάτιζαν την σκηνή του τελικού περάσματος της αφηγήτριας. Του περάσματος στον τελευταίο ρόλο της αδράνειας που δεν χρειάστηκε να κατονομαστεί». […] Εν κατακλείδι, η σκηνοθεσία ενίσχυε την εσωστρέφεια και τη μεταφυσική διάσταση συνθέτοντας μια ατμόσφαιρα μαγείας γεμάτη καθαρούς συμβολισμούς. Το κείμενο βαθύ και κοφτερό έλαμπε με τρόπο ακαταμάχητο, η κάθε λέξη στην εκφορά της πατούσε γερά προκαλώντας αυτόνομο ρίγος. Η ηθοποιός ερμήνευσε την πολυσχιδή ηρωίδα με στιβαρότητα και δυναμισμό, με ερωτισμό και πυκνότητα συναισθημάτων. Στο πάρτι της Νίκης είχε καλέσει όλους τους εαυτούς της και κάτι θύμιζε μυστικό δείπνο». Κατερίνα Καζολέα, Fractal


Συντελεστές:

Κείμενο: Νίκη Τριανταφυλλίδη

Δραματουργική μεταγραφή – Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη

Οπτικοακουστικό περιβάλλον – Ψηφιακή επεξεργασία: Αβραάμ Παπαβραμόπουλος

Φωτισμοί – Σύλληψη σκηνικού χώρου & κοστουμιού: Ρούλα Πατεράκη

Βοηθός σκηνοθέτη - Διεύθυνση παραγωγής : Γιώργος Ζορμπάς

Κατασκευή σκηνικού: Θανάσης Θαλασσινός

Ραδιοφωνικό σποτ: Spyxad / advertising solutions

Υπεύθυνη θεάτρου: Μυρτώ Καμβύση

Τεχνικός θεάτρου: Αποστόλης Τσατσάκος

Φωτογραφίες παράστασης: Κατερίνα Τζιγκοτζίδου

Γραφίστας: Γιάννης Βεργίτσης

Υπεύθυνοι Επικοινωνίας: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Ερμηνεύει η Νάνα Παπαδάκη



Παραγωγή: Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Μαλντορόρ»


Ευχαριστούμε θερμά την κόρη της Νίκης Τριανταφυλλίδη, Ζωή Τριανταφυλλίδη, για την παραχώρηση των αποκλειστικών δικαιωμάτων του έργου και τη συνεργασία της.

Δείτε το trailer:




Info

Τοποθεσία: Θέατρο Φούρνος, Θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα)

Παραστάσεις: Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00

Τιμές εισιτηρίων: 12 € (ολόκληρο), 10 € (άνω των 65 ετών), 8 € (φοιτητικό), 5 € (άνεργοι, ατέλειες)

Πληροφορίες: Τηλ.: 21 0646 0748

Ηλεκτρονική προπώληση: viva.gr



Εκδήλωση-αφιέρωμα στην Νίκη Τριανταφυλλίδη: Κυριακή 16 Οκτωβρίου στις 21.15

Είσοδος ελεύθερη



Επικοινωνία με τον Τύπο για την παράσταση
Marianna Papaki, Nondas Douzinas
Press Office - Content Creation - Copywriting
T.: +30 210 2515014
M.: +30 6934 288610, 6972 297443








ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ "ΨΥΧΙΚΗ ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ " ΤΗΣ ΠΟΛΥΞΕΝΗΣ ΖΑΡΚΑΔΟΥΛΑ

 












ΕΥΑ ΚΑΡΑΦΑΝΤΑΛΟΥ " 13 κόκκινα τριαντάφυλλα"

 


Εύα Καραφάνταλου : 13 κόκκινα τριαντάφυλλα
Εκδόσεις: 24γράμματα / Γεώργιος Δαμιανός
Τόπος και Χρονολογία έκδοσης: Αθήνα, Ιούνιος 2022
Σελίδες: 188
Διάσταση Σελίδας: 14x21cm
ISBN: 978-6182-014486


Δύο άνθρωποι που ήταν γραφτό να είναι μαζί στη ζωή, αλλά τελικά κατάφεραν να είναι μαζί στον θάνατο.

Το απόσταγμα του βιβλίου είναι ότι δεν υπάρχει τέλος, πάντα υπάρχει μια νέα αρχή έστω και με άλλη μορφή. Η συγγραφή υπήρξε αποτέλεσμα μιας έντονης ανάγκης της συγγραφέως να εκφράσει με δημιουργικό τρόπο τις ανησυχίες της, για το θέμα που πραγματεύεται το βιβλίο και να δοθεί μια άλλη διάσταση στη ζωή και τον θάνατο.


Αποσπάσματα από το βιβλίο 

Η Ισμήνη είχε σηκωθεί πάνω, είχε σκουπίσει τα δάκρυά της και τον είχε κοιτάξει με τέτοια έκπληξη. Με ορθάνοιχτα μάτια και την απορία ζωγραφισμένη στο πρόσωπο κοίταζε τον παππού στο στόμα σαν να περίμενε τον οδηγό να βγει μαγικά με σκάλα από τον λαιμό του. «Και ποιος είναι;» είπε. «Πού θα τον συναντήσω, παππού;» Ο παππούς έσκυψε στο αυτί της κι απάντησε:
«Αυτό θα είναι το μικρό μας μυστικό. Κάθε φορά που θα έρχεσαι εδώ, θα τον βλέπεις!»


Ο χρόνος φάνηκε σαν να σταμάτησε. Η Ισμήνη έμεινε ακίνητη κοιτώντας τα καστανά αμυγδαλωτά μάτια του Γιάννη. Γύριζε το κεφάλι μία αριστερά και μία δεξιά, λες και προσπαθούσε να ανακαλύψει κάθε πτυχή του προσώπου του. «Τι όμορφος που είναι!» σκεφτόταν. «Τα λακάκια, το χαμόγελο του, αυτή η χαρακιά στην έκφραση που δείχνει πόσο πολύ έχει χαμογελάσει στη ζωή του! Η φωνή του είναι σαν γλυκιά μελωδία που γαργαλάει τα αυτιά μου!

Ο Γιάννης ένιωσε θαυμασμό. Πρώτη φορά στη ζωή του γνώριζε έναν άνθρωπο ξεχωριστό, τόσο έξυπνο ώστε να τον ιντριγκάρει και να θέλει να τον φλερτάρει· να θέλει να ακούσει το έξυπνο φλερτ της, και, αντίστοιχα, ο ίδιος να μην κάνει το σαχλό φλερτ που έκανε στη Λεπτοκαρύα.

Έμεινε αμίλητη για λίγα λεπτά κοιτάζοντας προς την αντίθετη κατεύθυνση. Ο Γιάννης προσπάθησε να την πλησιάσει, να της αποσπάσει την αλήθεια, άλλα εκείνη δεν ήθελε. Κάθισε απέναντί της, σταύρωσε τα χέρια του και περίμενε. Η Ισμήνη δεν άντεξε για πολύ. Όταν ήθελε να πει κάτι, δεν μπορούσε να κρατηθεί· ξεπηδούσαν οι λέξεις με ορμή από το στόμα της, πολλές φορές πιο γρήγορα από τις σκέψεις της. Αποφάσισε να του μιλήσει.

Τα δύο παιδιά απέμειναν να κοιτάζονται, έχοντας στη σκέψη του ο καθένας τις δικές του ανησυχίες, περιμένοντας τον επόμενο χρόνο για να μάθουν τα πιο  καλά κρυμμένα μυστικά ο ένας του άλλου. Η μαγεία τους τύλιξε! Ήταν υπέροχα εκεί! Ο Ορέστης ξεπρόβαλε από το μονοπάτι. Είδε τα δύο παιδιά να αγναντεύουν το άπειρο του σύμπαντος, κάθισε λίγο μαζί τους, τράβηξε φωτογραφίες τα σύννεφα και μια με τον Γιάννη και την Ισμήνη. Για εκείνο δεν ήταν κάτι πρωτόγνωρο, είχε βρεθεί πολλές φορές εκεί κυνηγώντας τα κατσίκια του.

Μετά από λίγο πήραν τον δρόμο της επιστροφής περήφανοι για τον άθλο τους, ευτυχισμένοι για όσα έζησαν και με μεγάλες υποσχέσεις για το μέλλον. Τότε η Ισμήνη διαπίστωσε τη δύναμη της υπόσχεσης. Δεν υπήρχε κανένα τέλος, δεν υπήρχε κανένας αποχαιρετισμός. Αυτό που υπήρχε τελικά ήταν ένα διάλλειμα, μια προσωρινή διακοπή και μια προετοιμασία για τον επόμενο χρόνο που θα ξαναβρίσκονταν. Η απογοήτευση για το τέλος αντικαταστάθηκε από την ελπίδα για τη νέα αρχή και τη συνέχεια τον επόμενο χρόνο. Η κατηφόρα ήταν πολύ πιο εύκολη. Όλα αυτά που τους βάραιναν, όλες οι ανησυχίες είχαν μείνει πίσω στα σύννεφα. Αυτό που είχαν πλέον ήταν μια φωτογραφία και μια υπόσχεση,για την οποία θα προετοιμάζονταν έναν ολόκληρο χρόνο!


—Κι εγώ αυτό κάνω, προσπαθώ τουλάχιστον, αλλά είναι πολύ δύσκολο. Όταν οι μεγάλοι μαλώνουν και χωρίζουν, τα παιδιά είναι τα εξιλαστήρια θύματα. Πρέπει να διαλέξουν τον μπαμπά ή τη μαμά, να ακούν τον έναν να κατηγορεί τον άλλο, κι αυτά να είναι στη μέση χωρίς να μπορούν να το αποφύγουν ούτε να κάνουν κάτι γι’αυτό! Δεν ζητάνε τη γνώμη σου, αλλά σε βάζουν ανάμεσα. Γιατί πρέπει να μπαίνουν τα παιδιά στη διαδικασία να διαλέξουν; Γιατί από μόνοι τους δεν καταλαβαίνουν πόσο ψυχοφθόρο είναι αυτό για εμάς; Πώς μπορώ να πάψω να αγαπώ κάποιον που μέχρι χτες με φιλούσε και μου έλεγε καληνύχτα, με πήγαινε στις δραστηριότητες,του έλεγα τα μυστικά μου, τον φώναζα μπαμπά; είπε, κι ένας καταρράκτης δακρύων πετάχτηκε από τα μάτια της.

Η Ισμήνη έτρεξε και την αγκάλιασε, την άφησε να ξεσπάσει.
—Έχεις δίκιο, Σαββίνα, απόλυτο δίκιο, αλλά δεν μπορείς να κάνεις και πολλά. Αν οι γονείς μας δεν είναι ευτυχισμένοι μαζί, το καλύτερο είναι να χωρίσουν. Όμως, τα παιδιά είναι και των δύο, κι ίσως τελικά αυτό μόνο μπορούμε να κάνουμε εμείς τα παιδιά, να τους πείσουμε ότι πρέπει να παραμείνουν κι οι δύο γονείς.

—Ισμήνη, ο Γιάννης αυτοκτόνησε! Αύριο είναι η κηδεία. Γι’ αυτό σε πήρα, για να προλάβεις να πας!
—Τι είναι αυτά που λες! Πώς είναι δυνατόν να αυτοκτόνησε ο Γιάννης;
Μόνο ένας λυγμός κατάφερε να βγει πριν εκείνη πέσει στο πάτωμα μες στο κλάμα. Το κινητό εκσφενδονίστηκε στην άκρη του κρεβατιού κι έκλαιγε κι αυτό.

Ο Ορέστης δεν μπορούσε να κρατηθεί άλλο, ήθελε να ξεσπάσει κι εκείνος. Έκλαιγε η Ισμήνη και φώναζε:
«Είναι άδικο! Γιατί; Πώς είναι δυνατόν;» Έκλαιγε απαρηγόρητος και φώναζε κι ο Ορέστης: «Έχασα τον φίλο μου, τον αδερφό μου!» Ο χρόνος είχε σταματήσει. 

Η Ισμήνη κατηγορούσε τον εαυτό της γιατί δεν πρόλαβε να πάει να τον δει. Πάντα θα αναρωτιόταν πώς ήταν. Γιατί δεν επέμεινε περισσότερο να μιλήσουν μετά το τελευταίο μήνυμα; Πόσο διαφορετικά σκεφτόταν τα πράγματα τώρα, τώρα που ο χρόνος δεν υπήρχε, τώρα που το αύριο χάθηκε για πάντα, τώρα που το μόνο που είχε από αυτόν ήταν μια φωτογραφία, στην οποία ήταν δεκατεσσάρων ετών πάνω στον Λουγκά. Πώς το άφησε να συμβεί αυτό; Το τηλέφωνο έπαψε να κλαίει, ο Ορέστης έπρεπε να βρει το κουράγιο να πάει στη Λεπτοκαρύα για να αποχαιρετήσει τον καλύτερό του φίλο.

Έπεσε σε λήθαργο· δεν ήξερε αν κοιμόταν ή αν ήταν ξύπνια. Αυτό που έζησε ήταν τόσο πραγματικό και ταυτόχρονα τόσο τρομακτικό. Το δωμάτιο σκοτείνιασε όσο ποτέ άλλοτε, η κουρτίνα άρχισε να κουνιέται, ακούστηκε ένας ήχος σαν ουρλιαχτό, τόσο διαπεραστικός που το κορμί της Ισμήνης ταρακουνήθηκε, το μυαλό της τρόμαξε και την ωθούσε να ξυπνήσει, αλλά η ψυχή της έλεγε: «Όχι, θα του μιλήσω τώρα!» Μια τρύπα εμφανίστηκε δίπλα από την κουρτίνα κι αναδύθηκαν κόκκινοι σταλακτίτες, τόσο κόκκινοι που ήταν σαν να έσταζε αίμα από τις κορυφές τους. Το μυαλό της  Ισμήνης τρελαινόταν, δεν μπορούσε να δεχτεί αυτό το υπερφυσικό συμβάν, αυτό το κακό που ερχόταν μες στο άλλοτε ηλιόλουστο παιδικό δωμάτιο.
Η Ισμήνη ψέλλισε: «Όλα τα δαιμόνια της κόλασης θα έρθουν απόψε στον ύπνο μου!». Η καρδιά της χτυπούσε σαν τρελή, ο φόβος μούδιασε το κορμί της. Ανατρίχιασε ολόκληρη, δεν μπορούσε να κουνηθεί.
Αντιλαμβανόταν ότι κάτι κακό συνέβαινε, ότι μπορεί να κινδύνευε. Φοβόταν ότι με την επιμονή της να μιλήσει στον Γιάννη μπορεί να έδωσε φτερά σε κάτι που δεν έπρεπε να δραπετεύσει, αισθανόταν ότι μπορεί να προκάλεσε ακόμα και τον ίδιο τον διάβολο.

Το πρωί ήρθε γρήγορα. Ο δρόμος της επιστροφής ήταν πιο ανάλαφρος. Η επίσκεψή της είχε φέρει σε όλους τη λύτρωση, την αποδοχή. Για ακόμα μια φόρα ήταν ο Γιάννης που έκανε την Ισμήνη να βλέπει διαφορετικά τη ζωή, να εκτιμάει την κάθε στιγμή! Πλέον, είχε μπει στην ιδιοσυγκρασία της ένα ρητό που είχε ακούσει, αλλά ποτέ δεν του είχε δώσει την πρέπουσα σημασία, «ποτέ μην αφήνεις για αύριο αυτό που μπορείς να κάνεις σήμερα». Ίσως αύριο να μην έχεις πια την ευκαιρία. Και κάτι άλλο –εξίσου σημαντικό– που της άλλαξε την προσωπικότητα και καθόρισε το μοτίβο της μετέπειτα ζωής της: «Είναι προτιμότερο να μετανιώσεις για κάτι που έκανες παρά για κάτι που δεν έκανες». Το ακολουθούσε ευλαβικά σε όλη την υπόλοιπη ζωή της, αυτό ήταν που την έκανε παρορμητική.



Καραφάνταλου Ευανθία

Σαγγαρίου 5 , Νέα Ιωνία Βόλος ,38445 , 6982513309, e.kyriazakou@gmail.com
Προσωπικά στοιχεία
Ημερομηνία γέννησης 16/07/1983
Τόπος γέννησης Τρίκαλα
Οικογενειακή κατάσταση Έγγαμή με 2 τέκνα , ενός αγοριού 13 ετών και ενός κοριτσιού 3 ετών
Εκπαίδευση
Απόφοιτός Διοίκησης Επιχειρήσεων ,ΤΕΙ Λάρισας 2011
Απόφοιτος Οικονομικών Επιστημών ,Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 2021
Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια στο τμήμα Εγκληματολογίαςτου ΕΑΠ - Οικονομικό έγκλημα στον δημόσιο τομέα 2022

Συγγραφικό έργο: το πρώτο πόνημα μου.
Γλώσσες Αγγλικά
Χόμπι και ενδιαφέροντα Γυμναστική , διάβασμα, βόλτες















Carpe "Διαδρομή αναμονής..."




Η ζωή μονομαχεί
αφήνοντας στους δρόμους λουλούδια.
Ακροβατώ στο κενό
ξεφυλλίζοντας τα πεπραγμένα χρόνων.
Μια διαδρομή αναμονής
για ένα κόσμο που χάνεται στη σιωπή
των ματιών.
Ανεξήγητα απολαμβάνω
της καρδιάς τους παλμούς,
η έκσταση διασπά
τη θολότητα των κενών ψυχών.
Σε κρατώ σφιχτά
μια ουσία εύφλεκτη
που κατακαίει
το λήθαργο των σωμάτων.
Προσπαθώ να γίνω ικανός
να κοιτάξω μέσα στο βλέμμα σου
όλες τις αποχρώσεις
των έντονων συναισθημάτων.
Η ψυχρότητα του κενού αποσυντίθεται,
εγκαταλείπω την επιφυλακτικότητα,
τον συγκρατημό,
που μολύνουν την αυτοδιάθεση σωμάτων και ψυχών.

Carpe.

Η φωτογραφία είναι από το https://www.pinterest.com.mx/







ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΟΥΒΕΛΑΣ «ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ » ΤΗΣ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑΣ ΡΕΠΑΝΗ


 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Οι εκδόσεις Όστρια και η συγγραφέας Νικολέττα Ρεπάνη σας προσκαλούν στην παρουσίαση της πρώτης νουβέλας της με τίτλο « ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ »

την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου
στις 7μ.μ.
στο Αμφιθέατρο του Δημαρχειακού Μεγάρου του Δήμου Περιστερίου
(στάση μετρο Περιστέρι). ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ Συντονίζει/Προλογίζει: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΠΛΕΤΑ : Συγγραφέας - Διανοήτρια Χαιρετισμός από την Αντιδήμαρχο κα. ΜΑΙΡΗ ΤΣΙΩΤΑ ΜΑΡΚΟΥ της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του Δήμου Περιστερίου Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΑΚΗ : Κριτικός Λογοτεχνίας , Θεάτρου , Συγγραφέας , Θεολόγος ΟΛΓΑ ΑΧΕΙΜΑΣΤΟΥ : Ποιήτρια Αφηγητές:
ΒΑΛΕΡΙΟΣ ΝΑΤΣΚΕΜΠΙΑ : Λυρικός Τενόρος , Ηθοποιός , Λογοτέχνης ΕΦΗ ΧΑΝΤΖΟΥΛΗ : Ηθοποιός , Λογοτέχνης Ανάγνωση κριτικής του Λογοτέχνη κ. Κώστα Λιάκου από την ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗ Μουσική :
ΑΡΕΤΗ ΚΟΚΚΙΝΟΥ : Κιθάρα , Μουσική επιμέλεια ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΟΠΟΥΛΟΣ : Ερμηνευτής ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ 12/10/2022 7μ.μ.