Στίχοι 'Αθως Χατζηματθαίου
Μουσική Βασίλης Τσουρακάς Απόλλων … θρύλος πρωτάθλημα Αθως Χατζηματθαίου Απόλλων θρύλε γαλανόλευκε θεέ, Άνοιξες πάλι τα η φτερά σου Στεφανωμένος πια προβάλεις νικητής Κι όλοι μιλούν στη λεβεντιά σου Ρεφρέν Απόλλων θρύλε ήρθε η ώρα Μπρος για το θρόνο σου προχώρα Στεφανωμένος νικητής Ένδοξος πια πρωταθλητής ! Απόλλων θρύλε γαλανόλευκε θεέ Πάρε τη λίρα σου στο χέρι, Σεγκόντο κρατά στη χαρά μας ουρανέ Ξανάρθε πάλι καλοκαίρι. Ρεφρέν Δεκαέξι πέρασαν χειμώνες στη σειρά Τ’ όνειρο σου κλείνε το μάτι Στου ήλιου ανέβα τώρα τα φτερά Μπρος για της δόξας το παλάτι. Ρεφρέν Απολλων θρύλε γαλανόλευκε θεε Της Λεμεσού, εσ' είσαι καμάρι Καινούργιες έρχονται για σένα εποχές Παντού θα φτάσει η δική σου χάρηΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑΣ ( ΚΕΙΜΕΝΟ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ : ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ )
ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - Tηλεόραση και Έγκλημα : Συμπόνια ή εμπορία πόνου;
«Θέλουμε χαρούμενες ζωγραφιές. Χαρούμενες ζωγραφιές! Αν θέλετε θλιβερά πράγματα, δείτε τις ειδήσεις στην τηλεόραση»
(BobRoss, Αμερικανός ζωγράφος).
Τους τελευταίους μήνες η ελληνική κοινωνία ταλανίζεται από μία σειρά βίαιων συμπεριφορών – κάθε απόχρωσης – αλλά και εγκλημάτων που προκαλούν βαθύτατη ανησυχία και προβληματισμό για το ηθικό υπόστρωμάτης. Συμπεριφορές και εγκλήματα που αναδεικνύουν το ωραιοποιημένο, αλλά τόσο κίβδηλο και σαθρό, κέλυφος του κοινωνικού μας οικοδομήματος. Διαμορφώνεται ένα κλίμα θανατολογίας ή και θανατολαγνείας που θρυμματίζει κάθε προσπάθεια για ψύχραιμη και ορθολογική ερμηνεία των φαινομένων που απειλούν τόσο την ψυχική μας υγείαόσο και την κοινωνική ευταξία.
Μία άλλη παράμετρος των αποτρόπαιων εγκλημάτων είναι και η προβολή τους από τα Μ.Μ.Ε. Κανείς, βέβαια, δεν διανοείται την αποσιώπηση τέτοιων πράξεων στο όνομα της προστασίας της κοινωνίας από αρνητικά πρότυπα κι από τον φόβο που φαίνεται να διαχέεται σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξής μας. Όλοι αισθάνονται – βλέποντας, ακούγοντας ή διαβάζοντας – τα απάνθρωπα φαινόμενα πως θα είναι το επόμενο θύμα. Έτσι δεν είναι αναιτιολόγητες κάποιες ενστάσεις πολλών για τον τρόπο και την υπερπροβολή των εγκλημάτων. Κι αυτό γιατί επισημαίνουν πως έτσι διογκώνεται η εγκληματοφοβία ανάμεσα στους πολίτες, ενώ ο αριθμός των εγκλημάτων της χώρας μας δεν είναι ο μεγαλύτερος σε σχέση με άλλες χώρες που έχουν, όμως, περιορισμένο το αίσθημα της εγκληματοφοβίας. Την αναντιστοιχία αυτήν την αποδίδουν στον τρόπο προβολής αλλά και στην διαπαιδαγώγηση των πολιτών απέναντι σε τέτοια φαινόμενα.
Η προβολή
Στο όνομα της δήθεν ενημέρωσης τα Μ.Μ.Ε. ανταγωνίζονται σε τεχνικές και συχνότητα προβολής των εγκληματικών ενεργειών με στόχο την εστίαση της προσοχής του πολίτη στην λεπτομέρεια. Η παράθεση λεπτομερειών με την αρωγή της εικόνας που διανθίζεται με τα κατάλληλα προς τούτο ουσιαστικά, επίθετα και ρήματα δημιουργούν το «άριστο» πλαίσιο για την αύξηση της τηλεθέασης και τον εστιασμό της προσοχής των δεκτών στο μέγεθος του πρωτογονισμού της βάρβαρης πράξης.
Χρησιμοποιούνται, δηλαδή, στην προβολή των εγκλημάτων όροι που διεγείρουν το θυμικό του δέκτη κι έτσι τον εγκλωβίζουν στην οπτική γωνία του δημοσιογράφου… Το μέγεθος και το «αποτρόπαιον» του εγκλήματος ταυτίζεται με τους όρους που χρησιμοποιούνται για την προβολή ή την αναπαράστασή του. Τέτοιοι όροι είναι: Σοκ, θρίλερ, ειδεχθές, πρωτογονισμός, βαρβαρότητα, μανιακός δολοφόνος, πάγωσε, τέρας, στυγερός… Οι όροι – λέξεις αυτές τείνουν να υπερδραματοποιούν το γεγονός κι έτσι εξασφαλίζεται ηαναγκαία τηλεθέαση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα υλικά οφέλη του «μέσου».
Ο τρόπος, λοιπόν, προβολής των εγκλημάτων γεννούν φόβο, ανασφάλεια και αποτροπιασμό. Μέσα σε αυτά τα συναισθήματα επωάζεται ένας άμετρος ηθικός πανικός που αυξάνει την οργή και τον καταγγελτικό λόγο των πολιτών ενάντια σε όλα, ακόμη και σε εκείνα τα πολιτιστικά αγαθά που θεωρούνται κατάκτηση για την εποχή μας. Ένας ηθικός σχετικισμός και μηδενισμός κυριαρχεί σε κάθε αξιολόγηση της κοινωνίας μας και σε κάθε θεσμό, νόμο, πρότυπο, ιδανικό ή κοινωνική αξία που την διέπουν. Κι αυτό γιατί ο πολίτης εθίζεται στο να «βιώνει το ατομικό πάθημα ως συλλογικό δράμα και το συλλογικό δράμα ως ατομικό πάθημα».
Έγκλημα και κοινωνικός και πολιτικός έλεγχος
Δεν λείπουν, βέβαια, και κάποιες άλλες επισημάνσεις που σχετίζονται με τις κοινωνικές και πολιτικές παραμέτρους του εγκλήματος και τον τρόπο προβολής και υπερπροβολής του. Διατείνονται, δηλαδή, πως η δραματοποίηση του εγκλήματος συντείνει στην αύξηση του κοινωνικού ελέγχου, έστω και σε συμβολικό επίπεδο. Οι πολίτες αναζητούν μία αυστηροποίηση των νόμων έναντι των εγκληματιών κι έτσι τρέφεται ένας υφέρπων νομικός και κοινωνικός συντηρητισμός.
Κοντά στον κοινωνικό συντηρητισμό καιροφυλακτεί και ο απότοκος πολιτικός έλεγχος που επιβάλλεται ως μία νομοτέλεια. Μπροστά στον φόβο και στον αποτροπιασμό των εγκλημάτων οι πολίτες αιτιολογούν και δικαιολογούν κάθε πολιτικό αυταρχισμό και συμβιβάζονται με την προοπτική απώλειας κάποιων ελευθεριών στο όνομα της ασφάλειας. Έτσι το δίλημμα Ελευθερία ή Ασφάλεια προβάλλεται βασανιστικά με τους πολίτες να κλίνουν προς το δεύτερο σκέλος. Εξάλλου πάντοτε ο φόβος είναι κακός σύμβουλος του ανθρώπου κι εργαλειοποιείται από την εκάστοτε πολιτική εξουσία.
Ευαισθητοποίηση ή Εθισμός στο έγκλημα;
Στην σκοπιμότητα της υπερπροβολής των εγκλημάτων ενίστανται με σφοδρότητα και όσοι διαβλέπουν σε αυτήν μία αθέλητη ίσως ηρωοποίηση των δραστών στη συνείδηση κάποιου τμήματος της κοινωνίας. Οι συμμορίες δολοφόνων και οι αιμοσταγείς εγκληματίες (η δύναμη των λέξεων) στα μάτια των τηλεθεατών φαντάζουν δυνατοί και άτρωτοι κι ανασύρουν μνήμες πρωτόγονης ζωής όπου ο αγώνας για επιβίωση καταξίωνε τη δύναμη. Έτσι δεν λείπουν φαινόμενα συμπάθειας προς τον θύτη, αφού ο άνθρωπος τείνει «εκ φύσεως» να διάκειται ευνοϊκά προς το υποκείμενο της δύναμης.
Συναφής με τον παραπάνω προβληματισμό είναι κι αυτός που σχετίζεται με το πόσο η προβολή του εγκλήματος ευαισθητοποιεί ή αναισθητοποιεί την κοινή γνώμη. Οι γνώμες διίστανται και τα επιχειρήματα είναι πλούσια κι από τις δύο πλευρές. Η μία πλευρά υποστηρίζει πως η δραματοποίηση προκαλεί αντιδράσεις μέσα από την ευαισθητοποίηση του δέκτη κι έτσι η κοινωνία ορθώνεται με αποφασιστικότητα απέναντι σε κάθε προσπάθεια αφαίρεσης ζωής. Αγαπημένο σύνθημα αυτής της θέσης: Μηδενική ανοχή στο έγκλημα.
Η άλλη πλευρά, όμως, αντιπαραθέτει το επιχείρημα πως η υπερπροβολή επιφέρει τον εθισμό των πολιτών και μέσω του φόβου που γεννά στρέφει αυτούς στη θέση πως «για να επιβιώσεις σε μία κοινωνία ζούγκλας πρέπει να ασκείς βία». Έτσι συντελείται μία περιχαράκωση στο φοβισμένο και ναρκισσιστικό Εγώ και το υποκείμενο ετοιμάζεται για τον ρόλο μιας δυναμικής αντιμετώπισης της ζωής και των συνανθρώπων του. Με τον χρόνο υιοθετείται μία στάση ζωής εμποτισμένη με δυσπιστία προς την κοινωνική ζωή και με την αποδοχή του «δυστυχώς αυτή είναι η κοινωνία και δεν αλλάζει».
Το δέον γενέσθαι
Ωστόσο, το ζητούμενο είναι αν γινόμαστε καλύτεροι και αλτρουϊστές με την υπερδοσολογία του εγκλήματος. Αν μπορούμε να διορθώσουμε τον εαυτό μας και να εξυγιάνουμε την κοινωνία. Η συναισθηματική εμπλοκή μας με το έγκλημα να καταστεί η αρχή μιας άλλης θεώρησης της ζωής με στόχο την αποδοχή του αξιώματος πως «η ζωή είναι μία αξία – αυταξία». Να ενισχύσουμε την ενσυναίσθηση και να αποφύγουμε έναν επικίνδυνο κι ατελέσφορο κοινωνικό μανιχαϊσμό του τύπου «Οι καλοί και οι κακοί».
Να βρούμε νέους κωδικούς ερμηνείας των κοινωνικών φαινομένων και να μην αρκούμαστε στο ρόλο ενός φθηνού λιθοβολιστή. Η κοινωνία είναι ταυτόχρονα ο γονέας του εγκληματία αλλά και το θύμα του. Πρέπει να αποδεχτούμε την μόνη πραγματικότητα της ανθρώπινης φύσης και της οργανωμένης κοινωνίας. Ο άνθρωπος είναι σκληρός κι επιθετικός και το έγκλημα δεν θα εξαλειφθεί ποτέ. Εξάλλου η ανθρώπινη ιστορία ξεκίνησε με μία αδελφοκτονία. Ποιος μπορεί αυτό να το αρνηθεί;
Ας μην ενισχύσουμε άλλο τους ινφλουένσερς και τους εμπόρους του ανθρώπινου πόνου και φόβου. Εμείς καταναλώνουμε φόβο και τρόμο και οι ειδικοί της μελοδραματικής προβολής των εγκλημάτων υλικά κέρδη. Κοινωνία δεν είναι υποχρεωτικά μόνον οι άλλοι αλλά και εμείς. Η άκρατη θανατολογίακαιεγκληματοφοβία ενισχύει το έγκλημα και τους εμπόρους του. Οι «λυκάνθρωποι», οι «υπάνθρωποι» και τα «τερατοειδή», θα είναι πάντα δίπλα μας και θα μάς υπενθυμίζουν πως η επιβίωση τελικά συνιστά ένα δύσκολο κι επικίνδυνο εγχείρημα και στοίχημα.
Ας βρούμε ως άτομα, κοινωνία και Μ.Μ.Ε. τη μεσότητα και το μέτρο που διαχωρίζει «τη συμπόνια από την λεηλασία του ανθρώπινου πόνου».
Κι αυτό γιατί όπως εύστοχα επισήμανε ο G. K. Chesterton:
«Δεν είναι ότι χειροτέρεψε ο κόσμος, απλώς η κάλυψη των γεγονότων έγινε πολύ καλύτερη».
ΙΔΕΟπολις
https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com
Three Poems by Dušan Stojković from Serbia
i.I AM NO LONGER A POET OR A LOVER
My sky
has color
of your eyes.
My eyes
are lost
u
blue.
Good.
I'm still alive.
I'm still breathing.
ii. SKY IN POWDER
In the capsule
similar to that
in which
they pack
amoxicillin
I keep
sky powder.
When I get tired
this world
I drink it
i
twelve
hours
I'm calm
with you
in myself.
iii. SHEET
He slept
alone
with you
go,
a
woke up
se
stripped
in yours
hug,
Lolo.
«Κάποτε στην Ελλάδα»: Iστορικά διηγήματα για την περίοδο 1900- 1930
Three Poems by Shakil Kalam from Bangladesh
i. It Will Never Be Come
My brother Floyd died in agony!
King, did you not hear his pitiful cry -
Intense screaming sound!
The sky was shaking.
What a horrible sight you have not seen! The pain of death!
He was trying to alive and desperately efforts to survive.
Didn't you hear - the sound of his death moaning,
how the hard voice grew weaker and weaker?
His heart was torn by the heavy pressure of the police knee.
You were in the blue sky?
Didn't you see this tragic death from there?
Your unspoken protest could not save George,
He was the most qualified representative of you - the successor.
What an inhuman poem was written in the land of humanity.
The whole world stared in amazement - shocked!
The green grass of the soil was stained with Floyd's blood.
The Mad King smiled happily on Twitter -
Makes sweet melody.
Excited mind in anticipation of the future.
The fire of racism is flaming with flare.
Demonstrations erupted in public outrage, uproar,
Corona was shocked by this tragic event
The golden land of humanity; it became colorless.
Slogan all aroun and the poster is fulled again; "Let destroyed racism "
King, we have not forgotten you.
Hey, Justin Trudeau, millions of salutes to you;
You are the messenger of humanity.
Your greeting; I am by your side.
The world will move forward with your inspiration.
No one will be marked with letters.
The world will move forward with your inspiration.
No one will be identified by skin color.
What we return to is primitive; Black and white!
No, we are still awake millions of poets
We will fill the two poles of the world with poetry.
The oppressed, the tortured, the exploited and deprived human beings will wake up;
In the fire of rebellion and the protests will broke out - in the tune of human welfare; All black will be erased.
No, King, do not be ashamed, do not be afraid; look, the poets are awake up.
This is time, from the earth;
The black hand of caste rivalry will be eradicated.
It will never be come back to the earth ;
"The Poisonous Tree of Racism."
ii. Where Did You Get Lost?
৷৷ A while ago, the flowers raining was flooded the soil,
Now the sun shines in the western sky,
A massive rainbow of seven colors - across the eastern horizon,
I couldn't find you among the seven colors
Come and see me once in the wind or in the guise of a whirlwind.
I saw a stars' fair across the sky yesterday,
The water lilies of massive lake bloomed across the vast sky
It was the night of the fireflies,
in the midst of innumerable stars, I am constantly looking for you;
The game of breaking and building are going on,
Where are you lost in the distant sky! but didn’t get find your trace nowhere.
I rode in a miraculous vehicle at dawn,
I found you in the Seven Peaks of the Himalayas,
At sunrise, I am charmed by the captivating scenary of poetry!
White snow; In the light of dawn
Golden game of rising sun-ray; what a wonderful sight is!
I have kept my love in an invisible cage;
Which has no boundaries.
In which office I will registry your and my love's documents.
All marriage registry offices have been locked down, in uninhabited areas; During the Corona-Epidemic.
Tell me, Kuntala, where are you?
how are you?
I really want to know! are you
in the blue sky?
How I can put on chains to your milky coloured feet.
I have lost meself in your 'Palapali' game, torn!
iii. Where I Anchored?
In slowly stepping exit grom the oceans blue hotel 'Seagull';
You anf I walked hand in hand along the narrow path of the casuarinas-forests.
Light and shadows have played before, never before or since.
Dreams match wings.You and I walked half-dark-
Towards eternity, for eternity - in the blue of the sea
I have been waiting for such a day for a long time.
You and I are standing at the beautiful time of sunrise and sunset.
The deep black night has been removed by the glittering light
The golden light of day has shone beyond the night.
I have crossed the river of sorrows and stood on the shores of happiness,
There was a flood of joy coming down the blue stairs of sorrow.
The rough seas are the target of the battle of life.
If you get lost in a trance - sink in an instant.
Today I have crossed the mountains and the high and low paths.
Standing in search of mega-life in Shunyapur with an empty heart,
Nano-life or successful life has passed-
At the juncture of life and death; In a transition.
Where we are supposed to go, there is absolutely no preparation to go there.
The carefree mind wants some more time -
What will you give me then! How awful!
The irony of fate! White bed! Oxygen mask on face;
Alone I am a warrior - human civilization is trembling today.
A woman in a white dress came to my ear and said, who are you?
I said in a trembling voice, I am Tamal. Who are you!
I am Prakriti, silently she says me; your comrade
SHORT BIOGRAPHY : SHAKIL KALAM