Carpe "Κοφτή προσταγή..."




Η θέληση μας βοηθά
να σερνόμαστε.
Τα κατάλοιπα της εμπειρίας,
δυο βαθιές ρυτίδες δεσπόζουν
στη φευγαλέα ματιά της αιωνιότητας.
Η ανατολή τρεμόφεγγε,
το παρατεταμένο κλάμα
δεν έκανε λιγότερο όμορφα
τα πληγωμένα μάτια.
Η κοφτή προσταγή να απολαύσουμε
ο ένας τον άλλον
μας έβγαλε απ' τα συνηθισμένα.
Μια σιλουέτα θηλυκή
με σώμα εξαίσιο,
ρούφηξε αχόρταγα
ως και την τελευταία μου ανάσα.
Περίεργη η αίσθηση
τα στητά της στήθη
να γλύφουν το στέρνο μου,
τόσα συναισθήματα ακυβέρνητα.
Η στυλιζαρισμένη αξιοπρέπεια διαλύεται, ένα φιλί ρέει στο κορμί.

Carpe.

H φωτογραφία είναι από https://www.pinterest.dk/








Παράσταση "Έμιλυ" - @Χώρος Τέχνης Ασωμάτων.- Δεύτερη περίοδος παραστάσεων

 


Έμιλυ

Έρωτας.
Το πιο δυνατό συναίσθημα.
Λένε ότι ζει για πάντα.
Μίσος.
Το αντίστοιχο αντίβαρο.
Λένε ότι ζει για πάντα.
Άνθρωπος.
Ο κοινός παρανομαστής.
Πεθαίνει. Μαζί του και όλα τα παραπάνω.
Ή μήπως όχι;


Σε μια τυπική Λονδρέζικη γειτονιά, διαδρματίζεται το θρίλλερ του Γιάννη Ρωμανού “Έμιλυ”.

Στη σκηνή του Χώρου Τέχνης Ασωμάτων, ζωντανεύει, από τη νέα ομάδα δρωμένων Eventus, σε σκηνοθεσία της Αλίκης Πήτερσον, σαν μια ακόμα ιστορία βγαλμένηαπό τη “Ζώνη του Λυκόφωτος”.

Παίζουν (αλφαβητικά):

Μίρνα Μηλιώνη, Ιωάννα Προσμίτη, Γιάννης Ρωμανός, Ξενοφών Χαντζής

Κείμενο: Γιάννης Ρωμανός

Σκηνικά, κοστούμια, μουσική επιμέλεια: Eventus

Πρωτότυπη μουσική,οπτικο-ακουστικό περιβάλλον, σκηνοθεσία: Αλίκη Πήτερσον


Η ομάδα δρωμένων Eventus, ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2021 από την Αλίκη Πήτερσον, στο Χώρο Τέχνης Ασωμάτων και αποτελείται από πολλά μέλη, ηθοποιούς και καλλιτέχνες που έχουν σαν σκοπό να παρουσιάζουν διάφορα δρώμενα, συχνά παράλληλα και όχι όλοι μαζί πάντα. Η πρώτη παραγωγή της ομάδας Eventus είναι το θρίλλερ “Έμιλυ”, του Γιάννη Ρωμανού με αμέσως επόμενη τον “Δον Καμίλλο”, που θα παρουσιαστεί σε διασκευή και σκηνοθεσία του Γιάννη Κοζή. Παράλληλα ετοιμάζεται το έργο “Faust”, του Γιάννη Ρωμανού, μια ιδιαίτερα περιεκτική και προσεγμένη διασκευή του ομώνυμου έργου του Γκαίτε, για το Φθινόπωρο του 2022, ένα έργο για ενηλίκους και παιδιά από 13 ετών.

Επικοινωνία παράστασης: zoitriadafullidh, zoi.masoura@hotmail.com

H πρεμιέρα έγινε την Τετάρτη 23 Μαρτίου στις 9μμ με μεγάλη επιτυχία.

Δεύτερη περίοδος παραστάσεων: κάθε Τετάρτη, από τις 4 Μαίου έως και τις 8 Ιουνίου στις 9μμ

Είσοδος: 13 ευρώ, 10 ευρώ φοιτητικό, ανεργίας, ΑΜΕΑ, 5 ευρώ ατέλεια

Προπώληση: Ticket Services.gr

https://www.ticketservices.gr/event/emili/

@χώρος τέχνης ασωμάτων

Οδός Αγίων Ασωμάτων 6, Θησείο

Πληροφορίες-κρατήσεις: 211-8009838 και 6939238611

















ΣΟΦΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ - ΑΤΙΤΛΟ

 


Το αντίδοτο είναι να ζωγραφίσεις ξανά τους χάρτες σου με χέρια που έμαθαν να αγγίζουν ώμους ανθρώπων θλιμμένων
Είναι να ξεδιπλώσεις τα γράμματα που στοίβαζες στην ψυχή για παραλήπτες άδικους και να τα κάνεις χάρτινα καραβάκια να πλέουν και να γαληνεύουν την τρικυμία
Είναι να φωνάζεις με τη σιωπή λόγια παρηγοριάς και πίστης σ ‘αυτούς που σε τιμούν με το κόκκινο δάκρυ τους
Είναι να αξιώνεσαι να βλέπεις ένα παιδί να στέκεται στα πόδια του ένας μικρός θεός με την ελπίδα να δημιουργήσει από την αρχή το θαύμα της αγάπης
Είναι να βρίσκεις ένα ξωκλήσι καταμεσής του κάμπου της ζωής σου και να το κάνεις σπίτι σου
Το αντίδοτο είναι να γιατρευτείς έστω την ύστατη ώρα .

Πίνακας : Μιχάλης Οικονόμου, Ξωκκλήσι









" Fog of Distortion " A poem - Collaboration for peace of Shahid Abbas and Linda

 



Fog of Distortion

War
the last refuge of the desperate despot
despised deranged feckless man

futile efforts to control forces beyond control
terrorizing innocents
rendering madness pathetically sad

War
the game of the depraved leader
whose sole purpose is death
He revels in it

War
courageous citizens display defiance uncompromised
they take up arms intent on
defending protecting defying rampant lies
cruelty injustice fodder for the fool

War
gains no advantage
people ripped apart
destruction rains
bombs blast
people run
cover found finally
an underground garage
now a converted bunker

carrying children
meager supplies
beloved pets included

Kindness prevails as shells rain

No one
no thing of value left behind
they huddle
sheltered beneath the earth
encased in worry fear confusion

Humans treated like toys
Playthings of autocrats

Fighting fiercely
Children dead
Blood spews
Parents prepare for their own demise
The good fight fought fervently

Soil sucks blood
Flowers fade
Rivers run red


Look there!
Bodies lie motionless
In the morning rays......


Shahid Abbas and Linda , 2022












3ος πανελλήνιος διαγωνισμός με θέματα «Η Ελληνική μυθολογία στη ρωσική παράδοση και τα ρωσικά παραμύθια για τους Έλληνες» και «Η ιστορία και η εξέλιξη των εμπορικών σχέσεων από τον 10ο αιώνα ως τις μέρες μας

 


Το Συντονιστικό Συμβούλιο Ρώσων Συμπατριωτών στην Ελλάδα σε συνεργασία με την διδάκτορα της ρωσικής φιλολογίας,
καθηγήτρια της ρωσικής γλώσσας στα τρία Α.Ε.Ι. της Αθήνας
Ελένη Ανδρεϊτσένκο

ανακοινώνει

3ο πανελλήνιο διαγωνισμό με θέματα «Η Ελληνική μυθολογία στη ρωσική παράδοση και τα ρωσικά παραμύθια για τους Έλληνες» και «Η ιστορία και η εξέλιξη των εμπορικών σχέσεων από τον 10ο αιώνα ως τις μέρες μας: Οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες των Ρώσων με τους Έλληνες και οι σύγχρονες εμπορικές και τουριστικές σχέσεις» μεταξύ φοιτητών από μη σχετικές σχολές (όλες οι ειδικότητες μπορούν να συμμετάσχουν, εκτός από: Ρωσική γλώσσα, Ρωσική φιλολογία, Ρωσική λογοτεχνία και ιστορία, Σλαβικές σπουδές), οι οποίοι μαθαίνουν τη ρωσική γλώσσα σε Α.Ε.Ι. της Ελληνικής Δημοκρατίας


Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται σε 2 προκριματικά στάδια:

ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ. Παρουσίαση σε ένα από τα θέματα «Η Ελληνική μυθολογία στη ρωσική παράδοση και τα ρωσικά παραμύθια για τους Έλληνες» ή «Η ιστορία και η εξέλιξη των εμπορικών σχέσεων από τον 10ο αιώνα ως τις μέρες μας: Οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες των Ρώσων με τους Έλληνες και οι σύγχρονες εμπορικές και τουριστικές σχέσεις» + γραπτή περιγραφή της παρουσίασης με όγκο 100 - 150 λέξεων. Γλώσσα παρουσίασης: Ρωσικά / Ελληνικά (κατά προτίμηση ρωσικά). Γλώσσα περιγραφής: ρωσική.

Α) Η παρουσίαση σε μορφή PowerPoint μπορεί να περιέχει από 7 έως 12 διαφάνειες, χωρίς να περιλαμβάνει την πρώτη διαφάνεια της εισαγωγής και την τελευταία της κατακλείδας. Διάρκεια 5 - 7 λεπτά.

Β) Κανόνες σύνταξης της περιγραφής:

Η σελίδα τίτλου της παρουσίασης και της περιγραφής πρέπει να περιλαμβάνει τις ακόλουθες πληροφορίες:

1) Επώνυμο, όνομα στα ελληνικά και τα ρωσικά.

2) Ονομασία του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (στα ελληνικά).

3) Ονομασία σχολής / τμήματος και ακαδημαϊκό εξάμηνο (στα ελληνικά).

4) Γνώση της ρωσικής γλώσσας (A1, A2, B1, B2, C1, C2): Σε ποιο επίπεδο εκμάθησης βρίσκεται ο συμμετέχων αυτή τη στιγμή (επισυνάψτε το πιστοποιητικό, εάν υπάρχει). Η διεθνής επιτροπή δεν θα αξιολογήσει τόσο το επίπεδο γνώσης της ρωσικής γλώσσας, όσο την προσπάθεια και την αφοσίωση του συμμετέχοντα.

5) Πόλη.

Προσοχή!!! Η παρουσίαση, καθώς και η περιγραφή, η οποία πρέπει να είναι χειρόγραφη, σαρωμένη ή φωτογραφημένη, πρέπει οπωσδήποτε να σταλεί στη διεύθυνση email: diagwnismos@mail.ru από τις 00:00 (μεσάνυχτα) της 23/03/2022 έως τις 00:00 (μεσάνυχτα) της 17/04/2022.


Το ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ θα πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως μέσω του συστήματος ZOOM σε μορφή μιας ελεύθερης συνομιλίας – συνέντευξης (στην ρωσική ή στην ελληνική γλώσσα) με θέμα «Η Ελληνική μυθολογία στη ρωσική παράδοση και τα ρωσικά παραμύθια για τους Έλληνες» ή «Η ιστορία και η εξέλιξη των εμπορικών σχέσεων από τον 10ο αιώνα ως τις μέρες μας: Οι πρώτες εμπορικές συμφωνίες των Ρώσων με τους Έλληνες και οι σύγχρονες εμπορικές και τουριστικές σχέσεις».

Το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού θα διεξαχθεί από τις 04/05/2022 έως τις 25/05/2022.


Οι νικητές του διαγωνισμού θα βραβευτούν με πολύτιμα δώρα και βραβεία, όπως επίσης και με εκπαιδευτικό ταξίδι διαστήματος 5 ως 14 ημερών στην Ελλάδα ή στην Ρωσία.

Κάθε συμμετέχων θα λάβει δίπλωμα.

Χορηγοί:

Εκδόσεις Αρμπάτ στην Καλλιθέα
Ιδιοκτήτης και διευθυντής των επιχειρήσεων «Ορλώφ»







ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Προοδευτικότητα & Πολιτική "

  


«Ο καθένας δεν κρίνεται από την γνώμη που έχει ο ίδιος για τον εαυτό του, αλλά από την γνώμη που έχουν οι άλλοι γι’ αυτόν».(Μαρξ)

 

Πολλοί άνθρωποι αρέσκονται στον αυτοπροσδιορισμό τους με τον αυτοχαρακτηρισμό τους. Κοιτάζοντας το είδωλό τους στον καθρέπτη αναζητούν εκείνο το επίθετο που θα απέδιδε αποτελεσματικότερα αυτό που νομίζουν ότι είναι ή αυτό που θα ήθελαν να είναι ή αυτό που θα έπρεπε οι άλλοι να βλέπουν στο πρόσωπό τους. Εδώ αντιπαλεύει ο αρρωστημένος ναρκισσισμός με την πραγματικότητα. 

Ωστόσο, όσο κακό είναι να απαιτούμε από τους άλλους να μάς βλέπουν και να μάς χαρακτηρίζουν όπως νομίζουμε εμείς πως είμαστε, άλλο τόσο επικίνδυνο ή ψυχοφθόρο είναι να συμβιβαζόμαστε με την εικόνα που έχουν οι άλλοι για εμάς. Δεν είναι υποχρεωτικό οι άλλοι να μάς βλέπουν πάντοτε σωστά. Αλλά ούτε μπορούμε και να τους υποχρεώσουμε να μάς χαρακτηρίζουν σύμφωνα με τα δικά μας κριτήρια και standards. Είμαστε όλοι κοινωνικά όντα, μέλη μικρότερων ή μεγαλύτερων κοινωνικών ομάδων, και καθημερινά εκτιθέμεθα στην κρίση των άλλων.

Η εικόνα που σχηματίζουν οι άλλοι για το πρόσωπό μας δεν είναι κατ’ ανάγκην προϊόν αυθαίρετων κρίσεων. Υποκειμενική είναι, αλλά εμπεριέχει και κάποια στοιχεία πραγματικότητας. Πολλές φορές τον τρόπο με τον οποίο μάς βλέπουν και μάς κρίνουν οι άλλοι, εμείς οι ίδιοι τον καθορίζουμε με την συμπεριφορά μας, τις επιλογές μας και τις πράξεις μας. Δεν λείπει, βέβαια, και η περίπτωση που εμείς επιβάλλουμε την εικόνα μας στους άλλους στο βαθμό που την έχουμε σχεδιάσει και την προβάλλουμε με πολλή προσοχή και «τέχνη». Αυτή η περίπτωση, όμως, απαιτεί χρόνο, συνέπεια και μια υψηλού επιπέδου «ηθοποιία».

Οι ρηξικέλευθοι

Συμβαίνει σε κάποιους να δηλώνουν ρηξικέλευθοι χρησιμοποιώντας το ά Ενικό πρόσωπο. Είναι από τις περιπτώσεις που αυτός ο αυτοχαρακτηρισμός όταν κοινοποιείται και διαλαλείται δημοσίως προκαλεί τα αρνητικά σχόλια των άλλων ή και τον καγχασμό. Να δηλώσεις ότι έχεις ρηξικέλευθες ιδέες για ένα ζήτημα ή θέμα είναι θεμιτό ή και αποδεκτό. Ο αυτοχαρακτηρισμός, όμως, ως ρηξικέλευθος συνιστά μία υπερβολή ή και κακέκτυπη αυτογνωσία, δικαιώνοντας την αρχική θέση του Μαρξ.

«Η ζωή δεν έχει να κάνει με το να βρεις τον εαυτό σου, αλλά με το να την επινοήσεις».(Shaw)

Το να δηλώνουμε έντιμοι, συνεπείς, δίκαιοι, πατριώτες, αριστεροί ή ορθολογιστές συνιστά μία σκοπούμενη εξομολόγηση χωρίς να προκαλεί την αντίδραση ή τα πικρόχολα σχόλια των συνανθρώπων μας. Οι άλλοι αποδέχονται η απορρίπτουν αυτό που εμείς δηλώνουμε χωρίς άλλες επιπτώσεις.

Γιατί, όμως, κάποιοι αυτοχαρακτηρισμοί του τύπου ρηξικέλευθος προκαλούν τον χλευασμό των συνανθρώπων μας; Ακόμη κι όταν δηλώνεται ή στοιχειοθετείται με επιλεγμένα πειστήρια πάλι ο αυτοχαρακτηρισμός εγείρει την ειρωνεία των άλλων. Η αιτία βρίσκεται στο νοηματικό φορτίο της έννοιας ρηξικέλευθος και στα πεδία που μπορεί αυτή να βρεθεί ως αποτύπωμα. Κι αυτό γιατί ρηξικέλευθος σημαίνει αυτός που ανοίγει δρόμους, σπάζοντας τα δεσμά του παρελθόντος (ρήγνυμι + κέλευθος = μονοπάτι, δρόμος). Αυτός που εμφορείται από νεωτεριστικές ιδέες αλλά κι από αποφασιστικότητα και ισχυρή θέληση για κατάκτηση στόχων που φαντάζουν δύσκολοι ή απόμακροι.

Η αποδοχή του αυτοχαρακτηρισμού ως ρηξικέλευθου ανθρώπου προσκρούει και στη δυσκολία να επικυρώσεις με έργο και πράξεις τα γνωρίσματά του. Κι αυτό γιατί σε θεωρητικό επίπεδο ο καθένας μπορεί να δηλώνει τα πάντα κατά τη ρήση του Τσαρούχη «Είσαι ό,τι δηλώσεις». Η δυσκολία είναι η στοιχειοθέτησή του. Η κοινή γνώμη μάς κρίνει όχι μόνο από τις προθέσεις μας αλλά από τις πράξεις μας σε καθημερινό επίπεδο ή από κάποιες βασικές επιλογές σε θέματα που βαραίνουν τη ζωή μας και δίνουν έναν νέο προσανατολισμό στην κοινωνία μας.

Οι προοδευτικοί

«Όλοι θέλουμε την πρόοδο, αλλά αν είσαι σε λάθος δρόμο, πρόοδος σημαίνει να κάνεις μεταβολή και να γυρίσεις πίσω στο σωστό δρόμο. Σ’ αυτήν την περίπτωση, αυτός που γύρισε πίσω πιο γρήγορα, είναι ο πιο προοδευτικός».(Lewis)

Μία άλλη ομολογία ή ο αυτοχαρακτηρισμός ως προοδευτικούπροκαλεί πολλές ενστάσεις όχι τόσο ως προς τη «νομιμότητα» της αυτο-εξομολόγησης, αλλά ως προς το περιεχόμενο και το σημασιολογικό φορτίο της έννοια Προοδευτικός και Προοδευτικότητα. Με πολλή ευκολία πολλοί αυτο-ανακηρύσσονται προοδευτικοί αφού ως έννοια είναι θετική και το πρότυπο του προοδευτικού τυγχάνει της κοινωνικής αποδοχής σε αντίθεση με το αντίθετο του συντηρητικού – συντηρητισμού. Σπάνια διακηρύσσει κάποιος με «υπερηφάνεια» πως είναι συντηρητικός.

Τη σκυτάλη και τη σημαία του προοδευτικού πολλές φορές – ίσως και σε μόνιμη βάση – την υψώνουν κάποια κόμματα. Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που ο όρος βρίσκεται και στον τίτλο του κόμματος. Έτσι υποσυνείδητα ή φανερά αντιπαρατίθενται με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις που υπόρρητα δηλώνονται ως συντηρητικές. Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που ως κόμματα ή πολιτικοί χώροι μονοπωλούν την προοδευτικότητα και επενδύουν σε αυτήν χρησιμοποιώντας και τα ανάλογα συνθήματα. Εξάλλου το εκλογικό ακροατήριο τείνει πάντα ευήκοον ους σε τέτοια συνθήματα γιατί κι αυτό κολακεύεται να ανήκει σε έναν χώρο που ευαγγελίζεται την προοδευτικότητα.

«Η χώρα έχει ανάγκη από μία προοδευτική κυβέρνηση», «Τα μέτρα του προγράμματός μας για την οικονομία έχουν προοδευτικό προσανατολισμό», «Το κόμμα μας θα απελευθερώσει όλες τις προοδευτικές δυνάμεις της κοινωνίας μας με στόχο την αλλαγή και την ανάπτυξη».

Συνθήματα όπως τα παραπάνω πληθαίνουν τελευταία και χρησιμοποιούνται από κόμμα-τα της αντιπολίτευσης με στόχο να πλήξουν τον συντηρητικό χαρακτήρα της κυβέρνησης κι έτσι να περιχαρακώσουν τους οπαδούς τους αλλά και να προσελκύσουν ψηφοφόρους από άλλα κόμματα. Η οικειοποίηση όλων των θετικών ιδιοτήτων της έννοιας «προοδευτικός» δημιουργεί ευνοϊκό κλίμα στο εκλογικό ακροατήριο που λειτουργεί απέναντι στην έννοια «προοδευτικός-τητα» περισσότερο συναισθηματικά και λιγότερο λογικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο πολιτικός ορθολογισμός υποχωρεί γιατί απαιτεί σύνθετη σκέψη, συγκρίσεις και επιχειρήματα.

Η προοδευτικότητα ως σύνθημα

Πόσο, όμως, μπορεί να πείσει ένα κόμμα αυτοαποκαλούμενο ως προοδευτικό και σε ποιο βαθμό αυτό το απαλλάσσει από την εξειδίκευση του προοδευτικού του χαρακτήρα; Το ερώτημα είναι πιο έντονο όταν το συγκεκριμένο κόμμα που ευαγγελίζεται τον προοδευτικό προσανατολισμό έχει πρόσφατη κυβερνητική θητεία και έργο. Μια άλλη παράμετρος είναι και το κάλεσμα που απευθύνει στις άλλες «προοδευτικές δυνάμεις» για έναν κυβερνητικό συνασπισμό με προοδευτικό περιεχόμενο. Ασυνείδητα η μνήμη ανακαλεί το γνωστό από το παρελθόν «κι άλλες δημοκρατικές δυνάμεις…». 

Ωστόσο, η ίδια η επίκληση της προοδευτικότητας λειτουργεί εν μέρει απαξιωτικά για τις μη – προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις και φυσικά στους οπαδούς αυτών. Κι αυτό γιατί συνειρμικά αναδύεται στην επιφάνεια το δίπολο Προοδευτικοί – Συντηρητικοί με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο πεδίο των πολιτικών διενέξεων. Έτσι αντί για πολιτικά επιχειρήματα και δημιουργικές προτάσεις για την επίλυση σοβαρών προβλημάτων γινόμαστε δέκτες πολιτικών συνθημάτων και αφορισμών του τύπου «Εμείς ως προοδευτική δύναμις θα…»/ «Εμείς ως κυβέρνηση παράγουμε έργο προς όφελος των πολιτών και επιστρέφουμε τους διαχωρισμούς τύπου Προοδευτικό – Συντηρητικό…».

Μπορεί στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο ολόκληρο να συνηθίσαμε τους χαρακτηρισμούς συντηρητική ή προοδευτική παράταξη. Αυτό, όμως, δεν μάς απαλλάσσει από την στοιχειώδη υποχρέωση να ανιχνεύσουμε εκείνο το θεμελιακό στοιχείο που σε επίπεδο πολιτικό καθιστά ένα κόμμα συντηρητικό ή προοδευτικό.

Το δίπολο της ζωής

«Κανείς να μην αναθεματίζει την συντηρητικότητα. Κανείς να μην περιφρονεί την προοδευτικότητα».(Ίων Δραγούμης)

Ο αριστερός χώρος που μονοπωλιακά οικειοποιείται τον προοδευτικό χαρακτήρα του εδράζει αυτόν στη θέση πως εκφράζει και διακονεί τα συμφέροντα των πολλών και των αδύνατων. Αυτό, όμως, από μόνο του συνιστά προοδευτικότητα; Τα «δεξιά»/«συντηρητικά» κόμματα οφείλουν τον χαρακτηρισμό τους αυτό στο βαθμό που θεωρούνται ή κατηγορούνται ότι υπηρετούν τα συμφέροντα των λίγων, των προνομιούχων, των «εχόντων». Αυτό, όμως, αρκεί ως μομφή να νομιμοποιήσει τον όρο συντηρητικό νόμιμα; Πολλά ερωτήματα και αμφισβητήσεις. Οι απαντήσεις δύσκολες.

Η ζωή, όμως, έχει αποδείξει και αναδείξει σε αξίωμα πως ο προοδευτικός και ο συντηρητικός συνιστούν δίδυμες δυνάμεις και η ισορροπία τους λειτουργεί θετικά στο κοινωνικό σώμα. Εξάλλου δεν θα είχε νόημα ο αυτοχαρακτηρισμός ως προοδευτικός αν δεν υπήρχε ο άλλος πόλος, ο συντηρητικός και το αντίθετο. Στην πολιτική ζωή όπως και σε κάθε οργανισμό η κίνηση προς τα μπρος παράγεται από τη σύνθεση των αντίθετων σύμφωνα και με τον συμπαντικό νόμο του Ηράκλειτου «Παλίντονος αρμονία». Ο Έγελος το νόμο αυτόν τον διατύπωσε σαφέστατα που έμεινε γνωστός με τον όρο Διαλεκτική: θέση – αντίθεση = Σύνθεση. 

Ας μην βαυκαλίζονται, λοιπόν, οι προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις για την προοδευτικότητά τους, ούτε οι συντηρητικές να αναπτύσσουν αυτο-ενοχοποιητικά συναισθήματα για τη συντηρητικότητά τους. Προέχουν τα προγράμματα και οι λύσεις που προτείνουν και όχι οι χαρακτηρισμοί. Οι ταμπέλες δεν φωτίζουν, αλλά συσκοτίζουν.

Επειδή, όμως, δεν θίχτηκε το μείζον, δηλαδή, τι είναι εκείνο που αποτελεί το θεμελιακό – πυρηνικό στοιχείο της προοδευτικότητας, παραθέτω μία θέση του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη. Συνιστά πρόκληση να αντιπαρατεθεί σε αυτήν κάποια άλλη, πιο περιεκτική και πιο πειστική.

«Η προοδευτικότητα δεν μετριέται με την άκριτη υιοθέτηση και εντυπωσιασμένη αποδοχή του κάθε καινούργιου – μετριέται, όμως, με την ικανότητα εντόπισης του καίριου μέσα στο καινούργιο, την πρώιμη ανακάλυψη της ουσίας πάνω από το φλοιό, την αφομοιωτική δυνατότητα και την προσαρμογή προς κάθε φορά νέα δεδομένα της γλώσσας και της συμπεριφοράς»

 

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/

 


Φωτογραφία :Day and Night , M.C. Escher

ΣΟΦΙΑ Δ. ΝΙΝΙΟΥ "Νύχτα"

 


Απόψε το φεγγάρι ήρθε ως την πόρτα μου.

Ήθελε να τ’ ανοίξω να μπει.

Αρνήθηκα.

Γύρισα την πλάτη

Και βάδισα θαρρετά το σκοτάδι του σπιτιού

Γιατί ο ήλιος είχε αφήσει τα σημάδια του

στις κόχες των ξύλων

στα πατήματά μου,

ώσπου να βγει και πάλι.


Ποίημα και φωτογραφία :Σοφία Δ. Νινιού