ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Όταν η αγάπη σε καλεί…."

 «ΆΜΑ ΠΕΙΝΑΣ το ξέρεις. Φωνάζουνε τα σπλάχνα σου. Άμα κρυώνεις το ίδιο. Άμα αγαπάς πώς να το καταλάβεις; Γιατί: τι είναι αγάπη; Κάποιος πήγε να πει κάτι και δεν είπε τίποτα. Είπε πως είναι κάτι σα φωτιά. Μα είναι; Άλλος είπε πως είναι δροσούλα, άλλος σαν δοξαριά. Τι είναι τέλος πάντων…. Κι αν είναι αγάπη κάτι που το λένε «αγάπη» είναι αυτό η αγάπη;» (Λουντέμης)



            Στα πολλαπλά ερωτήματα του Λουντέμη ο Έριχ Φρομ αποπειράται να δώσει κάποια πειστική απάντηση θεωρώντας πως η αγάπη εκφράζει την ανάγκη του ανθρώπου να βρει νέους δεσμούς με το περιβάλλον μετά την τραυματική γι’ αυτόν απομάκρυνση από τη φύση (Η αλληγορία της εκδίωξης των πρωτόπλαστων από τον παράδεισο). Αυτή η αγάπη δεν προϋποθέτει τη διάχυση και τη διάλυση του υποκειμένου στο πρόσωπο του άλλου – αντικειμένου. Αντίθετα είναι μια ένωση που θεμελιώνεται πάνω στη βάση της «διάσωσης» της μοναδικότητας και ακεραιότητας και των δυο μελών του διωνύμου (Υποκείμενο – Αντικείμενο αγάπης). Αυτή είναι και η δυναμική της αγάπης.

            «Η δυναμική ιδιότητα της αγάπης βρίσκεται σ’ αυτήν την πόλωση: ξεπηδά από την ανάγκη υπερνίκησης του διαχωρισμού από τους άλλους, που έχει σαν αποτέλεσμα τη μοναδικότητα του ατόμου, χωρίς ωστόσο να καταργείται η ατομικότητα αυτή» (Φρομ)

Η θετική παρουσία της αγάπης

            Η αγάπη ως εσωτερικό βίωμα στιγμάτισε την πορεία του ανθρώπου και συνέτεινε στον εξανθρωπισμό του. Από την άλλη πλευρά καθόρισε και το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις απέκτησαν άλλο περιεχόμενο πάνω στη βάση της αμοιβαιότητας των συναισθημάτων και του σεβασμού της ιδιαιτερότητας του άλλου.


            Η αγάπη, δηλαδή, συμβάλλει κατά θετικό τρόπο στην πραγμάτωση της ψυχικής ισορροπίας και πληρότητας. Κι αυτό γιατί η αγάπη πηγάζει από τη χαρά της προσφοράς στον «απέναντι» χωρίς στοιχεία ιδιοτέλειας και ανταπόδοσης. Ο Μπουσκάλια τονίζει πως «Η αγάπη είναι ένα δραστικό μοίρασμα. Αν κάποιος έχει αγάπη να δώσει, μπορεί να τη μοιραστεί με όλο τον κόσμο και πάλι θα έχει την ίδια αγάπη όπως και στην αρχή».

            Ο συναισθηματικός πλούτος της αγάπης απελευθερώνει το υποκείμενο – Εγώ από την ανασφάλεια και το φόβο. Μέσα στην αγάπη νιώθει δυνατό, ασφαλές και δημιουργικό. Η αγάπη ενεργοποιεί όλες τις θετικές δυνάμεις του ατόμου και δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας.

            Ωστόσο, η θετική συνεισφορά της αγάπης ανιχνεύεται και στο ηθικό επίπεδο του ανθρώπου. Ο άνθρωπος, δηλαδή, με την αρωγή της αγάπης απελευθερώνεται από τα ταπεινά πάθη και εξυψώνεται σε ανώτερες σφαίρες ηθικής και ανθρωπιάς. Καλλιεργείται ο αλτρουισμός, η ανιδιοτέλεια και η ανεκτικότητα. Το άτομο αντιστέκεται στο ναρκισσισμό του και νιώθει τη χαρά της προσέγγισης με τους άλλους, ακόμη κι αν αυτοί είναι διαφορετικοί.

            Σε ένα άλλο επίπεδο με τη βοήθεια της αγάπης το άτομο υπερβαίνει το βασανιστικό συναίσθημα της μοναξιάς. Η συντροφικότητα και η αλληλεγγύη είναι οι μόνιμοι συνοδοί της αγάπης. Κι αυτό γιατί κανένας δεν μπορεί να νιώσει ολοκληρωμένος και ευτυχισμένος μέσα στην παγερή μοναξιά του. Μπορεί ο Σαρτρ να θεωρούσε τους άλλους «κόλαση», ωστόσο η παρουσία και η αποδοχή των άλλων μας καθιστά ψυχικά ισχυρούς με θετικό δείκτη αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης. Στην αγάπη δικαιώνεται η θέση του Γκαρωντύ «Η απουσία των άλλων είναι η κόλαση».


«Βάλε μια δύση κι ένα βαρκάκι να λιώνει μέσα. Ομορφιά! Μα αν δεν υπάρχει μάτι να το δει, αυτό τότε είναι ομορφιά;

Ένα πουλάκι κελαηδά ολομόναχο σ’ έρημο δάσος…… Αν δεν τ’ ακούσει κανείς…. Είναι αυτό κελάιδισμα; Κι είναι μπορετό να κελαιδήσει γλυκά ένα ολομόναχο πουλάκι αν δεν υπάρχει πίσω από κάποιο φύλλο το αφτάκι ενός άλλου πουλιού;» (Λουντέμης)

Η απομυθοποίηση της αγάπης

Ωστόσο, πέρα από την αναμφισβήτητη θετική συνεισφορά της αγάπης, υπάρχουν και εκείνοι που υποστηρίζουν πως αυτή δεν είναι πανάκεια για κάθε «ανθρώπινο νόσημα». Η εξιδανίκευση της αγάπης και η υπερεκτίμηση των «δυνατοτήτων» της μπορεί να οδηγήσει σε απογοητεύσεις απομυθοποιώντας έτσι το πιο γνήσιο ανθρώπινο συναίσθημα. Ο Μπουσκάλια στην προσπάθειά του να απομυθοποιήσει τη δύναμη της αγάπης επισημαίνει εμφαντικά:

            «Ακόμα και εκεί που η αγάπη είναι τέλεια δεν αποτελεί μια ολοκληρωμένη λύση για τη σχέση».

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που όταν αγάπησαν «πληγώθηκαν» και έγιναν καχύποπτοι απέναντι στην αγάπη. Κι αυτό γιατί οι περισσότεροι ένιωσαν ή ταύτισαν την αγάπη με τη δέσμευση και την εξάρτηση (έστω και συναισθηματική). Έτσι νιώθουν ανελεύθεροι και αναζητούν την ευτυχία και τη δύναμη στη αυτονομία τους. Έτσι πολλοί γίνονται εσωστρεφείς και υψώνουν τείχη απέναντι στους άλλους.

Ο άνθρωπος, όμως, καλείται να διαχειριστεί την κοινωνικότητά του και τα παρεπόμενα κοινωνικά συναισθήματα (συντροφικότητα….) με τη δυσπιστία του προς την εγωπάθεια και τον ατομικισμό των άλλων. Έτσι το άτομο φαίνεται να είναι εγκλωβισμένο σε ένα παράδοξο σύμπλεγμα συναισθημάτων που η υπέρβασή του είναι δύσκολη. Ο Μπουσκάλια το περιγράφει με έντονο τρόπο.

«Αυτό είναι, πραγματικά, παράδοξο. Από τη μια μεριά να νιώθουμε βαθύτατα δεμένοι με τις έννοιες της ελευθερίας, της απελευθέρωσης και της ανεξαρτησίας, και από την άλλη να νιώθουμε μια βαθιά ανάγκη για συντροφικότητα. Προσπαθούμε να συνενώσουμε τις αντιθέσεις αυτές μέσα στην αγάπη». («Ν’ αγαπάμε ο ένας τον άλλο», Μπουσκάλια).

Ο δύσκολος δρόμος για την αγάπη

            Στη δυσπιστία προς την αγάπη συντείνει και η κυριαρχία στις μέρες μας ενός στυγνού ορθολογισμού που τον επωάζει το τεχνοκρατικό πνεύμα. Το μέγιστον της παραγωγής ποδηγετεί κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά εγκλωβίζοντας τα άτομα στην τυποποίηση και στην συναισθηματική αποβιταμίνωση. Η αριθμοποίηση των ανθρώπων διαβρώνει τα βάθρα της ανθρωπιάς και καθιστά τα άτομα συναισθηματικά αφυδατωμένα.

            Οι άνθρωποι πλέον σε όλες τις εκφράσεις των κοινωνικών τους σχέσεων λειτουργούν ανταγωνιστικά. Έτσι τρέφεται η καχυποψία προς το συνάνθρωπο και επωάζεται η αντικοινωνικότητα. Το κλίμα αυτό δικαιώνει όλους εκείνους που θεωρούν τον άνθρωπο «φύσει» κακόν, στοιχείο που απομυθοποιεί την αποτελεσματικότητα της αγάπης. Σχετικά ο Μπουσκάλια σημειώνει «Ποτέ μην εξιδανικεύεις τους άλλους. Ποτέ δεν θα ικανοποιήσουν τις προσδοκίες σου».


Ακολούθησε την αγάπη…

            Όσες αμφισβητήσεις, όμως, κι αν διατυπώνονται για την αποτελεσματικότητα της αγάπης, δεν παύει να υπάρχει η ανάγκη για συνένωση και συντροφικότητα. Η αγάπη μπορεί άλλους να φοβίζει ή να πληγώνει, δεν παύει όμως, έστω και δειλά, να διεκδικεί μερίδιο στην ανθρώπινη συνεννόηση και στην ευδαιμονία με την αριστοτελική έννοια του όρου.

            Γι αυτό οι προτροπές πολλών ειδικών ηχούν έντονα στην πεζότητα της εποχής μας, όπως αυτές του Χαλίλ Γκιμπράν «Όταν η αγάπη σε καλεί, ακολούθησέ την, μόλο που τα μονοπάτια της είναι τραχιά και απότομα. Κι όταν τα φτερά της σ΄αγκαλιάσουν παραδώσου μόλο που το σπαθί που είναι κρυμμένο ανάμεσα στις φτερούγες της μπορεί να σε πληγώσει».

            Κάποιοι άλλοι καταφεύγουν σε προτροπές για μια υγιή σχέση μέσα στην αγάπη. Ο Μπουσκάλια συμβουλεύει «Μην πνίγετε ο ένας τον άλλο. Τίποτα δεν ωριμάζει στην σκιά». Ή «Ποτέ μην υποχρεώσεις κανέναν να κάνει οτιδήποτε για σένα «στο όνομα της αγάπης». Η αγάπη είναι αδιαπραγμάτευτη».

            Μπορεί η λογική και η επιστήμη να άλλαξαν τη εικόνα και τη φορά της ανθρωπότητας η αγάπη, όμως, είναι που περισώζει τη βαθύτερη ουσία του ανθρώπου και διευκολύνει τη συνύπαρξη των ανθρώπων. Ο Λουντέμης το είδε καθαρά και γι αυτό προτείνει:

«Αυτό το «πράμα» πρέπει να σκάβεις μέσα σου μια λακούβα να το θάβεις, κι’ ό,τι βρέξει. Μην το λες πουθενά. Ας το να σε κάψει. Θα ξέρεις ότι χάνεσαι λίγο – λίγο από μια αρρώστεια που δεν ξέρεις τα όνομά της. Θα ξέρεις όμως ότι είναι μια αρρώστεια που σε κάνει όμορφο. Ομορφαίνεις και πεθαίνεις.. Κι’ όταν θα νομίσεις ότι πέθανες…θάχει τελειώσει η αρρώστεια. Θα είσαι ζωντανός μα θα είσαι και άσκημος. Θάχεις φριχτά ασκημίσει. Αλήθεια….αυτό είναι η αγάπη; Όποιος αγαπά δε μπορεί να το πεί. Κι’ όποιος δεν αγαπά δεν το ξέρει».

ΧΡΗΣΙΜΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΑΡΘΡΑ

1.       «Ένα παιδί μετράει τα’ άστρα», Μενέλαος Λουντέμης.
2.       «Η αγάπη», Λέο Μπουσκάλια.
3.       «Ν’ αγαπάμε ο ένας τον άλλον», Λέο Μπουσκάλια.
4.       «Η τέχνη της αγάπης», Έριχ Φρομ.
5.       «Ιδεόπολις», Ηλίας Γιαννακόπουλος.
6.       «Έρωτας VS Ευτυχία», Ηλίας Γιαννακόπουλος (Διαδίκτυο)
7.       «Τ’ ‘ν’ αυτό που το λέμε αγάπη», Ηλίας Γιαννακόπουλος (Διαδίκτυο)
8.       «Η αγάπη κατά Φρόμ», Ηλίας Γιαννακόπουλος (Διαδίκτυο)









ΕΥΑ ΛΙΑΝΟΥ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ "The Walls"



Once upon a time there was a girl called Love. She was so kind and generous and very curious about the world outside of the Walls.
Love, was staying in a beautiful city but her parents was very affraid because she was so sensitive and small, so they keep her inside the Walls.

Love, she has a beautiful room with so many toys and books and she had a teacher that she visited her 4 days per week to do their homework. It was very interested onthe outside world and she often asked questions to the teacher:
_What exist behind the Walls?

The teacher never responded clearly.she was always say things with no sense.
The sky is blue. The trees are green.There are big houses and red flowers.

One night, Love was trying to sleep and then a strange insect come to her room.
Zzzzzzz
Zzzzzz
Are you a mosquito?
She asked the insect...
Noo , I am a libelule.I am the savage libelule but the wind make me loose my path.i lost my sisters.my sisters love me
They will come back for me.

Are you coming outside of the Walls??
Please tell me,what exist out there..
Love, asked the little insect.

Have you ever see the night without stars?
Noo, responded the little girl

Have you ever see a bird without wings??
Noo, responded the little girl

So, that is behind the Walls.
Sadness and fear.
No place to stay and play.
Because the Love walk away since several years ago!!

But i don't understand...
I am Love and i never walk away...
In fact i never had the chance to get out of those Walls!!!
She responded in a very serious way.

Then, if you are The Love.
I must educate you .
I have no time , my sisters will come soon for me. We are happy only when we're all together.

If you are The Love, You must be free.
You must overcome those Walls.
You must go deep and receive before you take. But you must always give freely.
Each time you give love, a libelule is born.
We need so many libelules to keep this world, in harmony, full of light and full of hope.

If you are the Love, no Matter what,you will stay in the heart of Humans and animals. You Will try every day and night.
Because only Love can bring happiness to faces of human, only love can bring back the light to the stars...only Love can bring the wings to the birds.

If you are the Love, only You , You can destroy those Walls!!!!!
The Love is a huge energy, full of light and compassion.
Nobody can stop her, if she make wishes.

If you're the true Love, this world will be in peace, happy,and healthy again.

©Eva Petropoulou Lianoy
©Eva Lianou Petropoulou

All rights reserved to author

14.2.22

Η φωτογραφία είναι από https://www.tripadvisor.com.gr/











ΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ - ΤΣΙΟΥΛΠΑ "Για την ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)"

 

Για την ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)

Στην ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019) του Νίκου Παπάνα συναρθρώνονται ζωή και λόγος με εξομολογητικό τόνο και αφαιρετικό τρόπο, καθώς ολιγόλεξοι στίχοι υπονοούν πολύ περισσότερα από αυτά που δηλώνουν. Αυτή η τεχνική γραφής φαίνεται να επιλέγεται προκειμένου να συγκρατήσει την ουσία της ζωής, παρέχοντας τη δυνατότητα στον αναγνώστη να κατανοήσει ,να θυμηθεί και πιθανώς να ανασυνθέσει.
Είναι αλήθεια πως ό,τι διασώζεται μέσα μας μέσα από τον ποιητικό λόγο και με τον ποιητικό λόγο επιτυγχάνει ένα είδος αλληλεπίδρασης μεταξύ του ποιητικού υποκειμένου, του αναγνώστη και του σημείου αναφοράς του ποιήματος .
Στα δύο μέρη της συλλογής (Πρώτη δημοτικού και Ανύπαρκτες θάλασσες) η αθωότητα συναντιέται με την αυτογνωσία με σεβασμό και ευλάβεια για τον άνθρωπο.
Τα ποιήματα των δύο ενοτήτων γίνονται, επί της ουσίας, ένα έμμεσο κάλεσμα, να κατανοήσουμε, εν μέρει, την κρυμμένη ευαισθησία του ίδιου του ποιητή, που λίγα ομολογεί και πολλά (όσα ανακαλύπτει στον διάλογο με τον εαυτό του) τα αποκρύπτει για να τα φανερώσει, ποιος ξέρει, σε μια άλλη χρονική συγκυρία, με μια άλλη ποιητική συλλογή.
Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο διαλέγεται το ποιητικό Εγώ με το Εσύ που εν πρώτοις είναι το alter ego αλλά και το γυναικείο πρόσωπο, το οποίο προκαλεί τη μνήμη να αναδυθεί, με αφαιρετικό τρόπο για να νοηματοδοτήσει τη ζωή για τον καθένα ξεχωριστά: Ζήτησα να ψηλαφήσω το πρόσωπό σου – δε μ’ άφησες./Αναγκάστηκα τότε να ψηλαφήσω το δικό μου. Και τρόμαξα. (σελ. 35)
Τα συναισθήματα είναι πλούσια: Από την αθωότητα του ποιήματος Πρώτη δημοτικού (Όταν θα μεγαλώσω, θα γίνω αστροναύτης) ίσαμε την αυτογνωσία του ποιήματος 
Έν’ αστέρι πεσμένο (Κι αχ πώς ν’ ανυψωθώ/ξάστερος, διάφανος/μέσα στο βλέμμα σου). Ανάμεσά τους βρίσκουμε βιωμένα συναισθήματα και νοσταλγικά πισωγυρίσματα που ξυπνούν μνήμες. Στο ποίημα Οδός Λάμπρου Πορφύρα διαβάζουμε χαρακτηριστικά: 
Όμως, αυτός ο δρόμος υπάρχει στ’ αλήθεια/και θέλω, τουλάχιστο, να το θυμάσαι/πως τον διαβήκαμε μαζί.
Θα κλείσω την αναφορά μου στην ποιητική συλλογή του Νίκου Παπάνα ,με το προσφυώς λεγόμενο του Τ. Όλσον, που ισχύει και εδώ: ότι το ποίημα είναι μια υψηλής ενέργειας κατασκευή, ενώ ο στίχος έρχεται από την αναπνοή του ανθρώπου που γράφει, τη στιγμή που γράφει.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά
Φιλόλογος, συγγραφέας, ποιήτρια, κριτικός












Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά "Οι αξίες που έγιναν απαξίες"



Μας καλούν πολλές φορές
να αναμετρηθούμε μαζί τους και τις φοβόμαστε,
γιατί μάθαμε να ορθώνουμε το ανάστημά μας
στον οποιονδήποτε, υπολογίζοντας σε εμάς,
με προμετωπίδα τη φράση
"Ποιος τάχα είναι".
Και οι σκέψεις, γαντζωμένες στο κατάρτι της αλαζονείας,
κλυδωνίζονται κι αυτές στα οργισμένα κύματα,
που σηκώνει η τρικυμία τού ασίγαστου πόθου,
της ανάδειξης και της διάκρισης.
Κι απορώ ,
πώς μέσα στη σιγαλιά, ανταριάζεται ο νους
και φαντάζεται, πως όλα μπορεί να τα καταλάβει
ισοπεδώνοντάς τα;
Σεβασμός, εκτίμηση, της μνήμης καταφύγια,
εκεί στο τότε, στο σήμερα, ποτέ!
Αφού αποσυντίθενται τα συναισθήματα,
προχωρούν τα "θέλω", καταπατώνται τα δικαιώματα
κι ο άνθρωπος, υπάνθρωπος,
ουδόλως διαφέρει απ' τα θηρία,
κάθε που βούλεται, και τις κορφές που δεν μπορεί
να κατακτήσει.

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά


Η φωτογραφία είναι από http://brahmakumarisvalencia.blogspot.com/









ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Οι «λ υ κ ά ν θ ρ ω π ο ι» είναι δίπλα μας…"

 «       "Ανησυχία επικρατεί μεταξύ των κατοίκων του Διονύσου από την επίθεση λύκων σε σκύλους στην περιοχή".

­ «         "Λύκοι κατασπάραξαν σκύλους. Έχουν μπει στις αυλές των σπιτιών μας".

­ «       "Το δασαρχείο και ο δήμος Διονύσου καλεί τους δημότες να είναι προσεκτικοί στους περιπάτους και να μην αφήνουν υπολείμματα τροφών, που ενδεχομένως να προσελκύσουν άγρια ζώα (λύκους)".

­ «     "Αν πρόκειται για λύκο, θα προχωρήσουμε σε μέτρα»(Γ. Αμυράς, Υφυπουργός).

Ικανοποίηση επικρατεί μεταξύ των κατοίκων του δήμου Διονύσου μετά τις διαβεβαιώσεις και τα μέτρα των αρμοδίων πως οι λύκοι είναι ακίνδυνοι ή δεν υπάρχουν στην περιοχή τους. Εκδήλωσαν, επίσης, την ευαρέσκειά τους για την ταχύτητα αντίδρασης των αρμοδίων φορέων αλλά και για το κλίμα ασφάλειας για τη ζωή τους που ενέπνευσαν τόσο ο Δήμος όσο και το κράτος. Ποιος είπε πως το κράτος δεν λειτουργεί; Και υπάρχει και αποτελεσματικό είναι και προστατεύει την ζωή των ανθρώπων και τις περιουσίες τους.

«Σοκ στη Θεσσαλονίκη από την δολοφονική επίθεση που δέχτηκε 19χρονος οπαδός του Άρη… Τραύματα στα κάτω άκρα και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις εντόπισε η ιατροδικαστής στη σορό του 19χρονου. Τα κίνητρα ήταν οπαδικά. Μοιραίο φονικό όργανο το «δρεπάνι».

«Συνελήφθη ο 23χρονος δολοφόνος του Άλκη που έχει βαρύ ποινικό οπαδικό παρελθόν. Είναι Αλβανός…»

Οι γονείς του άτυχου Άλκη και η κοινή γνώμη ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των δολοφόνων και την αποτροπή παρόμοιων εγκλημάτων.

Ο δημοσιογραφικός λόγος απέδωσε με λεπτομέρειες τα δύο γεγονότα (Λύκοι στον Διόνυσο/Δολοφονία Άλκη) αλλά και τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης και του κράτους. Ωστόσο εκείνο που διαφοροποιεί τις δύο ειδήσεις δεν είναι τόσο η ταχύτητα αντίδρασης του κράτους, αλλά η αδυναμία των ειδικών να ερμηνεύσουν το δεύτερο γεγονός, την δολοφονία (αναίτια και βάρβαρη) του Άλκη από έναν άλλο νέο, 23 χρονών. Η παρουσία λύκων αιτιολογήθηκε επιστημονικά από τις αρμόδιες αρχές και οργανώσεις...Των «λυκάνθρωπων» όμως;

Οι «λυκάνθρωποι»

Η παρουσία και η δράση των λυκάνθρωπων στον κοινωνικό ιστό της χώρας μας πώς ερμηνεύεται; Πώς να αποδεχτείς την αναίτια δολοφονία ενός 19χρονου από έναν 23χρονο; Έχουμε εμφύλιο πόλεμο μεταξύ των νέων; Πού πήγε η ευαισθησία των νέων όπως μάς διδάσκουν οι ειδικοί; Η ηλιθιότητα των στερεοτύπων. Ποια κρυμμένη αιτία όπλισε το χέρι του δολοφόνου; Εγγενής η βία; Ένστικτο; Ή προϊόν διαπαιδαγώγησης; Θεωρίες αναπόδεικτες και ατελέσφορες. Το έγκλημα είναι εδώ: Μάς τρομάζει και μάς προβληματίζει. Έχει μέλλον η κοινωνία μας; Φταίμε κι εμείς που δεν είδαμε τους λυκάνθρωπους ή δεν τους αποτρέψαμε; Κι όμως τους βλέπαμε και τους ακούγαμε και θα συνεχίσουμε να τους βλέπουμε και να τους ακούμε γιατί η κοινωνία μας όπως την έχουμε δημιουργήσει επωάζει πολλούς  λ ύ κ ο υ ς...Απλά νομίζουμε πως δεν αφορά εμάς,ώσπου μια μέρα θα χτυπήσει και την δική μας πόρτα...  Παράγει τέρατα η κοινωνία μας; Ατέλειωτα ερωτήματα και διλήμματα.

Ως άτομακοινωνία και κράτος πόσο θα κρυβόμαστε πίσω από το «δεν τον γνώριζα»«δεν το ήξερα», «το είχα υποψιαστεί, αλλά δεν είχα στοιχεία»; Οι ευθύνες για τους λυκάνθρωπους της κοινωνίας μας – πριν και μετά την μεταμόρφωσή τους – είναι τόσο ατομικές όσο και συλλογικές. Ένας επιζών του Άουσβιτς τόνισε σχετικά:

«Δεν ήταν ο Χίτλερ ή ο Χίμλερ που με απέλασαν, με χτύπησαν, σκότωσαν τους συγγενείς μου. ήταν ο γαλατάς, ο γείτονας, ο τσαγκάρης, ο γιατρός που τους έδιναν μια στολή και πίστευαν ότι ήταν η ανώτερη φυλή».

Λυκάνθρωποι: Μύθος ή Πραγματικότητα;

Όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να εξηγήσουν κάποιες πράξεις ή ανθρώπινες συμπεριφορές, τότε καταφεύγουν στη δημιουργία μύθων. Τα τέρατα, οι βρυκόλακες και οι λυκάνθρωποι συμβολίζουν τους απωθημένους φόβους των ανθρώπων. Τα μυθικά αυτά τέρατα λειτουργούσαν ή λειτουργούν ακόμη και ως ο αποχετευτικός αγωγός της αγωνίας της κοινωνίας και του ατόμου για να εξωτερικευτούν εκείνα τα στοιχεία του εσωτερικού μας κόσμου που κατατρώγουν την ισορροπία μας.

Ωστόσο η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα τείνει να επικυρώσει την ύπαρξη «λυκανθρώπων» στο εσωτερικό της, έστω και σε μία άλλη εκδοχή και παραλλαγή. Κι αυτό γιατί εκδηλώνονται συμπεριφορές ή διαπράττονται πράξεις που υπερβαίνουν την επικρατούσα λογική και τα παλιά ερμηνευτικά σχήματα – θεωρίες. Προκειμένου για τους λυκάνθρωπους η παράδοση αναφέρει πως ήταν άτομα που παίρνουν την μορφή και τις ιδιότητες του λύκου για να γευτούν ανθρώπινη σάρκα και αίμα. Μπορεί αυτό να θεωρείται προϊόν αρρωστημένης φαντασίας, αλλά πώς να αιτιολογήσεις την βαρβαρότητα και τον πρωτογονισμό κάποιων πράξεων;

Μπορεί στις μέρες μας να μην πιστεύουμε στον Λύκειο Απόλλωνα, αλλά εύκολα χρησιμοποιούμε τις λέξεις λυκόφωςλυκαυγέςΜπορεί να μην πιστεύουμε στον μύθο του Λυκάονα, αλλά κάποια γεγονότα τείνουν να τον καθιστούν επίκαιρο. Ίσως οι μύθοι ερμηνεύουν πειστικότερα τις ανθρώπινες συμπεριφορές, αφού τα πορίσματα της επιστήμης αδυνατούν να εντάξουν την βαρβαρότητα της αφαίρεσης μιας νεανικής ζωής σε κάποιο ερμηνευτικό πλαίσιο. Εξάλλου οι σύγχρονοι «λυκάνθρωποι» αποδομούν κάποιες βασικές αρχές τόσο του Φρόϋντ όσο και πολλών άλλων. Η θεωρία των «ενστίκτων» ερμηνεύει πολλά, αλλά αφήνει και πολλά κενά και ερωτήματα.

Το φονικό ένστικτο

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις σύγχρονες κοινωνιολογικές, εθνολογικές, ηθολογικές και νευροφυσιολογικές έρευνες διαλύθηκε ο μύθος περί μιας καταστρεπτικής – φονικής επιθετικότητας που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την «ανθρώπινη φύση» και που οφείλεται σε κάποιο ακαθόριστο «γενετικό» προγραμματισμό. Η σύγχρονη επιστήμη δέχεται πως υπάρχει μία μόνο γενετικά προγραμματισμένη επιθετικότητα που απαρτίζεται από 4 βασικές παρορμήσεις που διακονούν την επιβίωση του ατόμου και του είδους. Σχηματικά αυτές έχουν αποδοθεί με τις 4 λέξεις τα αρχικά των οποίων σχηματίζουν τα 4F της εξέλιξης (evolution): Food(τροφή), Fight(μάχη), Flight(φυγή)Fuck(συνουσία).

Αν, όμως, θελήσουμε να εντάξουμε την δολοφονική πράξη του 23χρονου με θύμα τον Άλκη σε μία από τις παραπάνω ομάδες θα βρεθούμε σε αδιέξοδο. Κι αυτό γιατί ήταν μία πράξη τυφλής βίας και απόλυτης αγριότητας. Τέτοιας αγριότητας (χρήση δρεπάνου) που παραπέμπει σε έμβιον ον χωρίς συναισθήματα και λογική. Είναι στιγμές που οι επισημάνσεις του Άντονυ Στορ, αν και παλιές, φαίνεται να επιβεβαιώνονται δραματικά:

«Κανένας δεν θα διαφωνήσει, πιστεύω, ότι ο άνθρωπος είναι πλάσμα επιθετικό. Αν εξαιρέσουμε ορισμένα τρωκτικά, κανένα άλλο σπονδυλωτό δεν συνηθίζει να σκοτώνει άτομα του ίδιου είδους. Κανένα άλλο ζώο δεν αντλεί πραγματική ευχαρίστηση με την επιβολή μιας σκληρής συμπεριφοράς πάνω σ’ ένα άλλο της ίδιας οικογένειας», («Ανθρώπινη επιθετικότητα»).

Η δολοφονία του Άλκη ποια ικανοποίηση έφερε στον σύγχρονο δολοφόνο – λυκάνθρωπο; Το θύμα δεν προκάλεσε, ούτε τρομοκράτησε τον θύτη. Προς τι, λοιπόν, αυτή η κτηνώδης και ζωώδης δολοφονία; Όταν απουσιάζει το υλικό κίνητρο και ο παράγοντας φόβος – απειλή – που εν μέρει αιτιολογούν μία τέτοια πράξη – ποια άλλη αιτία θα μπορούσε να ερμηνεύσει την βαρβαρότητα του φονιά; Κάποιοι ορίζουν την ηλιθιότητα«ως μία κατάσταση στην οποία ο δράστης προκαλεί το μέγιστο πλήγμα χωρίς να αποκομίζει το ελάχιστο όφελος».

Θα προκαλέσει μελαγχολία αν αποδεχτούμε μία άλλη θέση του Άντονυ Στορ, αλλά θα συνιστούσε και αδικαιολόγητο στρουθοκαμηλισμό αν δεν δούμε γυμνή την πραγματικότητα.

«Το θλιβερό γεγονός είναι πως είμαστε το πιο σκληρό και το πιο ανελέητο είδος που έζησε ποτέ πάνω στη γη»

Η αιτιολόγηση

Σε λίγο κάποιοι στην προσπάθειά τους να αιτιολογήσουν την ύπαρξη και δράση κάποιων λυκάνθρωπων στην κοινωνία μας θα επισημάνουν τα τετριμμένα: Απουσία παιδείας, ηθικός εκτραχηλισμός, κενό οραμάτων, έλλειψη ενός νοήματος ζωής, ακραίος ανταγωνισμός, αντικοινωνικός ναρκισσισμός, πνευματικός νανισμός, υπερτέρηση του «φαίνεσθαι» έναντι του «είναι» και πολλά άλλα χιλιοειπωμένα. Κάποιοι άλλοι σε μια πιο λόγια και επιστημονικοφανή γλώσσα θα τονίσουν πως την δράση των σύγχρονων λυκανθρώπων επωάζουν φαινόμενα, όπως:

«Ο συνωστισμός σε απρόσωπες και άξενες τερατουπόλεις που προάγει την ανωνυμία, το κενό και το αίσθημα ανασφάλειας∙ η αυξανόμενη ενδυνάμωση του άγχους πέρα από κάθε ανεκτό ψυχοσωματικό όριο με την επίταση της επιβιωτικής αγωνίας μέσα από έναν όλο και πιο αδυσώπητο ανταγωνισμό που κονιορτοποιεί τις ανθρώπινες σχέσεις∙ η βαθμιαία εξάλειψη των προϋποθέσεων για τη συγκρότηση μιας κοινοτικής συνείδησης και της συμμετοχής στην κοινοτική ζωή…», (Κλεάνθης Γρίβας, «Η εξουσία της βίας»).

Πόσο, όμως, πείθουν όλα τα παραπάνω; Πώς να αιτιολογήσεις μία πράξη από την οποία το μόνο που έλειπε ήταν η προβιά του λύκου; Γιατί τα άλλα υπήρχαν, όπως και στον πρωτόγονο: ρόπαλακοντάριαπέτρεςμαχαίριαδρεπάνια και πολλή αγριότητα. Και για να μιλήσουμε με όρους φροϋδικούς: Μία αβίαστη έκφραση του id (εκείνο) και μία πλήρης απουσία – αδυναμία του Superego (συνείδησης). Ο ορισμός του θηρίου και η χλεύη – όνειδος του πολιτισμένου ανθρώπου.

«Το φονικό ένστικτο είναι αυτό με το οποίο κυρίως ο άνθρωπος πετυχαίνει να εξοικειωθεί με τη ζωή στη φύση».(Άρθουρ Κλαρκ)

Πόση αλήθεια μπορεί να βρίσκεται στον παραπάνω ορισμό;

Πώς, όμως, θα προφυλαχτούμε από τους μοναχικούς λύκους της διπλανής πόρτας αλλά κι από εκείνους που φοβούνται τα μέλη μιας αγέλης; Γιατί ο δολοφόνος του Άλκη θεώρησε το θύμα ως επικίνδυνο μέλος μιας «άλλης αγέλης», στοιχείο που προκάλεσε τον φόβο του.

«Ο συλλογικός φόβος ερεθίζει το αγελαίο ένστικτο και τείνει να προκαλεί το μένος εναντίον αυτών που δεν θεωρούνται μέρος της αγέλης».(Ράσελ)

Επιμύθιον

Οι προτάσεις για απομόνωση των «λυκάνθρωπων» είναι θεμιτές, αλλά ήκιστα αποτελεσματικές. Οι υποσχέσεις των αρμοδίων συνιστούν ευχολόγια ανέξοδα και σε λίγο θα περάσουν στη λήθη. Εν τω μεταξύ οι λυκάνθρωποι θα κυκλοφορούν ελεύθεροι και θα μάς απειλούν.

Η καλύτερη απάντηση στους λυκάνθρωπους βρίσκεται σε ένα σημείωμα μαζί με ένα κασκόλ του ΠΑΟΚ στα κάγκελα του σχολείου που βρίσκεται απέναντι από το σημείο που δολοφονήθηκε ο 19χρονος Άλκης. Το χαρτί έγραφε τα εξής:

«Δεν γυρνάς πίσω. Δεν ξαναπάω γήπεδο. Τους σιχάθηκα. Σιχαθείτε τους και αγαπήστε τις ιδέες σας και όχι τα γούστα τους»

           *Χρήσιμα βιβλία:

1. Φρόϋντ, «Ο πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας»

2. Λόρεντζ, «Για την επιθετικότητα»

3. Στορ, «Ανθρώπινη επιθετικότητα»

4. Γρίβας, «Η εξουσία της βίας»

5. Φρομ, «Η ανατομία της ανθρώπινης καταστροφικότητας»

 ΑΠΟ https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/








ΛΙΝΑ ΒΑΤΑΝΤΖΗ "Όπου χειμώνας"


Χάρισε μου δυο άνθη,
θεσμοφύλακα,
του δάσους χάρισε μου
δύο πρώιμα άνθη,
με όλη τη δροσιά
της καρδιάς και της σκέψης σου.
Θα τα φυτέψω
στη δική μου καρδιά,
θα τα φροντίζω
με μνήμη και αφοσίωση -
από την λαίλαπα του χρόνου
σε ένα βιβλίο
με ποιήματα του Έρωτα
μέσα στο χειμώνα
θα τα προστατεύω.
........................

Λίνα Βαταντζή


Η φωτογραφία είναι από http://www.bioathens.com/







ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΑΚΑΛΗΣ "Ταπεινή καταγωγή"

 


Οι άνθρωποι ξεχνούν
από πού ξεκίνησαν
ποιοι ήταν
και κοιτούν μόνο
τι είναι τώρα
ξεχνούν ότι ήταν
απλοί στρατιώτες
απλοί υπάλληλοι
και τώρα
που έγιναν διευθυντές
δεν υπολογίζουν τίποτα
η ταπεινή καταγωγή
ήταν κίνητρο
για ν΄ανέβουν
μα τώρα την απωθούν
στο υποσυνείδητο τους
έτσι αρνούνται
τον εαυτό τους
ένα μέρος της ζωής τους
ίσως το καλύτερο
όταν όλα ήταν
αγνά και καθαρά.


Φωτογραφία :
Photography by Alastair Magnaldo
Από http://pixodium.com/