Carpe "Οι γραμμές του ιδρώτα..."



Αναμοχλεύω τα υπολείμματα,
χαραγμένα στις γραμμές του ιδρώτα.
Από τα έγκατα της νύχτας
αρχίζει η επώδυνη ανάβαση.
Το νέο ξεκίνημα
είναι ζήτημα χρόνου.
Μια εμφάνιση απρόσμενη
αφόπλισε τις αντιστάσεις
το ρίγος καταγράφεται.
Με ανησυχούν έννοιες αλλότριες,
επιλεκτικά διαχειρίζομαι
τα συναισθήματα.
Ολισθαίνω στην παρόρμηση,
στην αβεβαιότητα της μοίρας.
Έτοιμος να παραδοθώ
στην αναζήτηση,
σκιρτώ αντικρίζοντας
το προκλητικό βλέμμα
της κάθιδρης σάρκας.
Οι εκκρεμότητες με τη ζωή
κατακερματίζονται
στις αναταράξεις του πάθους.

Carpe.

Πίνακας : Embrace  by Anita Burnaz 






ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΚΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ"

Mandy Jurgens art

Πόσο μου αρέσει να σε κοιτάζω ντυμένη
με την φεγγαρένια φορεσιά μιας αρχόντισσας
Να κοιτάζεις το φεγγάρι να
του λες τα όνειρά σου
και να αφήνεσαι
στην εξακριβωμένη
διαπίστωση..
Έχεις ένα παράξενο
χαμόγελο όταν μελαγχολικά
γίνεσαι ομπρέλα
στις καταιγίδες του έρωτα….
Πόσο μ’αρέσει να κοιτάζω
να ζωγραφίζεται πάνω
σε καμβά αυτό το
αλλιώτικο χαμόγελο σου
Δεν μιμείσαι  την Μόνα Λίζα
ούτε και δακρύζεις
στις φωτιές της αλήθειας..
Αλήθεια γιατί χαμογελάς
όταν διαβαίνει η σιωπή σαν
πομπή της γειτόνισσας
που λένε πώς...τρελάθηκε;..
Δεν μαραίνονται δίχως φιλιά αγάπη μου τα
ερωτικά δενδρύλια
στου κορμιού σου
τα ανεξερεύνητα δάση;
Να ξέρεις οι ψυχές κατανοούν
γιατί επιθυμούν να παραστούν
στις γιορτές της ζωής
Πανηγύρια και γάμοι
νανουρίσματα μιας νέας
ζωής…
Ούτε ζωγράφισαν στου
νου τους βουτηγμένο
πινέλο μια πολύχρωμη,
νοσταλγική ζωή ,μια απεικόνιση
της ακριβοθώρητης γιρλάντας
Να δες τι κληρονομείς
από την ζωή
Λουλούδια με άρωμα παθιασμένου
έρωτα…
Λάθος επιλογές
που όμως στο τροχοφόρο
της ζωής βλέμμα
πάντα θα σε οδηγούν στην αρετή
Καλά τα λες όμως
μόνη μου ζώντας
αυτός ο νόστος
για ζωή είναι
η μολυβιά ασυγκίνητου
ζωγράφου ένα μελαγχολικό
χαμόγελο…
Μην λυπάσαι
και στεναχωριέσαι
από τα αγκάθινα
στεφάνια της βιωτής
της σκληρής η άλλη της
όψη εμείς κρατάμε
μόνο την γλύκα της
δικής μας ευτυχίας.
Η χαρούμενη Ζωή σου φιλάει
το μέτωπο και τα χείλη
της ζωής έχουν την γεύση
ενός εύγευστου αιώνιου
αναψυκτικού δίχως ημερομηνία
λήξης ….παντοτινό και σπάνιο κοκτέηλ
βιωτής με το όνομα...Νέκταρ!

ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ








ΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ - ΤΣΙΟΥΛΠΑ "Τα πιο πολλά ψέματα τα λέμε στον εαυτό μας."



Έχουμε πολλές επιθυμίες, όνειρα και αδυναμίες. Συνηθίζουμε τον εαυτό μας σε μια όλο και μεγαλύτερη δόση ψέματος ,δηλητήριο που δεν μας πειράζει, γιατί ο οργανισμός μας το συνηθίζει.

Κρυβόμαστε στο ψέμα και χαιρόμαστε που δεν μας έχουν ανακαλύψει ακόμα. Ως εδώ, γιατί όλα έχουν κάποιο μέτρο ανοχής και αντοχής .Το ψέμα, μας εξυπηρετεί προσωρινά, γιατί αν μας εξυπηρετεί για πολύ, ενέχει απάτη και η απάτη αναστατώνει τον εαυτό μας, τον μαστιγώνει, τον τιμωρεί κάθε στιγμή.

Κι αν τρέχουμε προς το τέλος,σπανίως το πρόσωπό μας φωτίζεται από την ικανοποίηση και τη χαρά της ειπωμένης αλήθειας.Δεν έχουμε υπομονή δεν νιώθουμε τους χτύπους τις καρδιάς που πυκνώνουν γιατί η συνείδησή μας, ελέγχει ό,τι κάνουμε και λέμε.Κι αν η καρδιά θέλει να σμίξει αγαπητικά, ο νους πολλές φορές ακολουθεί το συμφέρον και λοξοδρομούμε στο ανήθικο και στο κακό.Έτσι,το ψέμα, είναι ο μοναδικός κρυφός υπηρέτης και είναι πολλές οι ώρες που μπαλώνουμε όσα είπαμε προκειμένου να φανούμε καλοί καγαθοί.

Το ψέμα αναγνωρίζεται στην επανάληψή του, στο πρόσωπό μας, στα λόγια μας, στην προσπάθεια να επανορθώσουμε με πράξεις. Έτσι ο εαυτός μας μπορεί να καταλήξει σε μια ατέρμονη ερημιά, να παγιδευτεί, να σκοντάψει και να αυτομαστιγώνεται για πολύ καιρό.

Σκεφτείτε ότι θητεύουμε από μικρά παιδιά στο ψέμα παρά στην αλήθεια, εξυπηρετώντας τους δικούς μας και σιγά-σιγά τον εαυτό μας.







ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Ο πολιτικός ηγέτης («ουκ ήγετο μάλλον υπ’ αυτού ή αυτός ήγε»)"

 Οι ηγέτες σκέφτονται και μιλούν για λύσεις. Οι οπαδοί σκέφτονται και μιλούν για προβλήματα»

(Bryan Tracy)

 

Σε καιρούς κρίσης (οικονομικής, κοινωνικής, επιδημικής, πολιτικής…) ο πολιτικός ηγέτης καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην ικανοποίηση των αιτημάτων του λαού και στην ανάγκη να δώσει ένα όραμα για το μέλλον. Πολλές φορές τα δύο αυτά είναι αλληλοσυγκρουόμενα και η σύνθεσή τους αρκετά δύσκολη. Ο Ηγέτης υποχρεώνεται να λειτουργήσει ως αποσυμπιεστής άλλοτε της λαϊκής οργής και θυμού του λαού κι άλλοτε της αγωνίας και της απαίτησης – ελπίδας για διέξοδο και για μία άλλη προοπτική ή πρόταση ζωής. Ο διττός αυτός ρόλος καθιστά το πολιτικό λειτούργημα δυσχερές και απαιτεί από τον πολιτικό ηγέτη να χαρακτηρίζεται από πολλές ικανότητες και «δεξιότητες».

Γι’ αυτό και δεν συνιστά δημοσκοπική παραδοξότητα, όταν στις δημοσκοπήσεις και στο ερώτημα για τον «καταλληλότερο πρωθυπουργό» ο «κανένας» να κατέχει την πρώτη θέση. Η εθνική αλλά και η παγκόσμια πολιτική συγκυρία επωάζει αναλώσιμους ηγέτες επιβεβαιώνοντας την θέση πως η εποχή μας είναι δύσκολη για «Πολιτικούς  Πρίγκηπες».

Η ιστορία είναι η ιστορία των προσώπων

Η καθημερινότητα (πολιτική, οικονομική, κοινωνική) γεννά προβλήματα και προβληματισμούς σχετικά με την πολιτική ωριμότητα του λαού, τη συλλογική ευθύνη, τον επιτακτικό χαρακτήρα της πολιτικής έκφρασης των πολιτών και ιδιαίτερα τα γνωρίσματα και τις αρετές του πολιτικού ηγέτη – ηγεμόνα. Το τελευταίο εγείρει διαφωνίες ανάμεσα στους ειδικούς της πολιτικής ιστοριογραφίας για το βαθύτερο περιεχόμενο της ιστορίας. Μια βασική τάση αυτής πρεσβεύει πως η ιστορία δεν συνιστά μια συρραφή – άθροισμα γεγονότων αλλά προϊόν της προσωπικής ιστορίας ορισμένων διαλεχτών – εκλεκτών από τη μοίρα θνητών (ιδιαίτερα πολιτικών).

Με άλλα λόγια, δηλαδή, η «ιστορία είναι η ιστορία προσώπων». Σύμφωνα με την πλευρά αυτή υποβαθμίζονται άλλοι παράγοντες όπως: το θεϊκό στοιχείο, η μοίρα, οι οικονομικοί παράγοντες, οι ιδεολογίες και οι καταναγκασμοί που ασκούν οι απρόσωπες κοινωνικές δομές πάνω στα ανθρώπινα υποκείμενα. Όποιες, όμως, κι αν είναι οι ενστάσεις κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί το ρόλο του πολιτικού υποκειμένου στη διαμόρφωση του ιστορικού γεγονότος.

Ιδιαίτερα πρέπει να καταγραφεί ο καταστροφικός ή δημιουργικός τρόπος με τον οποίο ο πολιτικός ηγέτης αντιδρά στους διάφορους καταναγκασμούς που ασκούνται στο πολιτικό σώμα. «Το είδος, απλά και μόνο καταστροφικό ή δημιουργικό, της αντίδρασης των ανθρώπων (πολιτικών ηγετών) είναι σε μεγάλο βαθμό συνάρτηση του βαθμού της συνειδητοποίησης των προβλημάτων και των αιτιών τους, καθώς και της ανάπτυξης κριτικού ορθολογικού πνεύματος εκ μέρους του ανθρώπινου (πολιτικού) υποκειμένου. Αν η αντίδραση είναι αποτέλεσμα της έκρηξης ανεξέλεγκτων παθών ή ανεπεξέργαστων από τον ανθρώπινο λόγο συναισθημάτων, τότε οι πιθανότητες να είναι η αντίδραση αυτή καταστροφική και μάλιστα αυτοκαταστροφική, είναι εξαιρετικά μεγάλες.

Αν, αντίθετα, η αντίδραση συνοδεύεται από την ελεγχόμενη γνώση του προβλήματος, τη συνειδητοποίηση των αιτιών του και μια κριτική αυτοσυνειδησία του ανθρώπινου υποκειμένου (πολιτικός ηγέτης), τότε οι πιθανότητες να είναι η αντίδραση δημιουργική, προς την κατεύθυνση της επιτυχημένης αντιμετώπισης του προβλήματος, εγγίζουν σχεδόν τη βεβαιότητα, όσο βέβαια επιτρέπεται να μιλά κανείς για βεβαιότητα αναφερόμενος στις ανθρώπινες υποθέσεις», (Κοινωνιολογία Γ’ Λυκείου, ΟΕΔΒ 1998).

Η προσωπογραφία του πολιτικού Ηγέτη

Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, συνηγορούν υπέρ του πρωταγωνιστικού ρόλου του ανθρώπινου υποκειμένου και ιδιαίτερα του πολιτικού ηγέτη στη διαμόρφωση του ιστορικού γεγονότος. Η καταγραφή και προβολή των ιδιαίτερων αρετών και γνωρισμάτων του πολιτικού ηγέτη παραπέμπει άμεσα στο μεγάλο αρχαίο Αθηναίο ηγέτη, στον Περικλή.

«ουκ ήγετο μάλλον υπ’ αυτού ή αυτός ήγε»

Σχετικά ο Θουκυδίδης γράφει: «αίτιον δ’ ην ότι εκείνος μεν δυνατός ων τω τε αξιώματι και τη γνώμη χρημάτων τε διαφανώς αδωρότατος γενόμενος κατείχε το πλήθος ελευθέρως, και ουκ ήγετο μάλλον υπ΄αυτού ή αυτός ήγε, δια το μη κτώμενος εξ ου προσηκόντων την δύναμιν προς ηδονήν τι λέγειν, αλλ’ έχων επ’ αξιώσει και προς οργήν τι αντειπείν… εγίγνετό τε λόγω μεν δημοκρατία, έργω δε υπό του πρώτου ανδρός αρχή», (Θουκυδίδου  Ιστορία, βιβλίο Β, 65)1.

Η προσωπογραφία του Περικλή, όσο κι αν συνιστά μία θεμιτή εξιδανίκευση, ορίζει με γλαφυρό τρόπο την τέχνη και τεχνική άσκηση της πολιτικής εξουσίας.

Οι αρετές του Ηγέτη

Πρωταρχικό στοιχείο – αρετή ενός πολιτικού ηγέτη η δύναμη να μιλά στο λαό με ειλικρίνεια και όχι «προς ηδονήν». Γιατί όσοι αποκρύπτουν την αλήθεια και στοχεύουν στην προσωπική ανάδειξη εύκολα διολισθαίνουν στο λαϊκισμό και στις θωπείες των αδυναμιών του λαού: «μη κτώμενος… προς ηδονήν τι λέγειν… οι δε ύστερον ορεγόμενοι του πρώτος έκαστος γίγνεσθαι ετράποντο καθ’ ηδονάς τω δήμω και τα πράγματα ενδιδόναι», (Θουκυδίδη ιστορία, Β 65)2. Ο πραγματικός ηγέτης μπορεί και πρέπει να αντιπαρατίθεται σε κάθε ταπεινή επιθυμία του λαού. Ο ηγέτης βλέπει μακριά, ερμηνεύει ψύχραιμα τα δεδομένα και αποφασίζει με γνώμονα τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα και όχι με κριτήριο τις εντυπώσεις του παρόντος. Σχετικά σημειώνει ο Μακιαβέλι στον «Ηγεμόνα» του:

«Γιατί γενικά οι άνθρωποι κρίνουν πιο πολύ από τα φαινόμενα παρά από τα πράγματα, επειδή όλοι μπορούν να βλέπουν και ν’ ακούν, λίγοι όμως είναι εκείνοι που μπορούν και να κρίνουν».

Ως απόρροια των παραπάνω λογίζεται η υποχρέωση του πολιτικού ηγέτη να γίνεται δυσάρεστος στο λαϊκό αίσθημα, όταν αυτό επιβάλλει η πραγματικότητα. Μακροπρόθεσμα ο λαός θα αναγνωρίσει το «ανάστημα» του πολιτικού ηγέτη και θα γαλουχηθεί στην ανάγκη να ακούει τα δέοντα και να μην αντιδρά σύμφωνα και με την επισήμανση του Θουκυδίδη: «όπερ φιλεί όμιλος ποιείν», (αντιφατική συμπεριφορά/ το ευμετάβολο των διαθέσεων).

Ένα άλλο βασικό γνώρισμα – αρετή του πολιτικού ηγέτη (όχι κατ’ ανάγκην αξιολογικά ύστερον) είναι και η ικανότητά του να «οδηγεί» το πλήθος, το λαό και να μην καθίσταται ουραγός του «ουκ ήγετο μάλλον υπ’ αυτού ή αυτός ήγε». Η ικανότητα αυτή προϋποθέτει ένα άλλο πλήθος αρετών, όπως: αρτιωμένη προσωπικότητα, πνευματικότητα, ευστροφία, ισχυρή διάνοια, αντιληπτικότητα, ηθική ακεραιότητα, αξιοκρατική αντίληψη και φυσικά βαθιά γνώση της ψυχολογίας του πλήθους. Μόνο ένας ηγέτης με τα παραπάνω στοιχεία μπορεί να καθοδηγεί, να κατευθύνει, να ποδηγετεί, να επιβάλλεται, να συμμορφώνει και να εμπνέει.

«Αν (ο ηγέτης) δίνει σημασία στην Κοινή Γνώμη και στα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων, τότε δεν κυβερνά, αλλά υπακούει»

(Μ. Θάτσερ)

Ένας αληθινός ηγέτης – παιδαγωγός δε σταθμίζει τη συμπεριφορά του ανάλογα με τις επιδοκιμασίες ή αποδοκιμασίες του πλήθους, αλλά με γνώμονα το κοινό συμφέρον, και με τη δύναμη της προσωπικότητας και το κύρος του εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του και επιβάλλει τη θέλησή του με τη λαϊκή συγκατάθεση. Ο πραγματικός ηγέτης ανοίγει δρόμους ανασύροντας τα πλήθη από τις ψευδαισθήσεις του ναρκισσισμού τους. Ο ρεαλισμός και η έμπνευση είναι οι δύο πυλώνες ενός ξεχωριστού ηγεμόνα. Αυτός είναι σε ρήξη με τη μάζα και τις ιδεοληψίες της.

Η Ελληνική περίπτωση

Μια ανασκόπηση της Ελληνικής πολιτικής ιστορίας δύσκολα να εντόπιζε πρόσωπα – πολιτικούς ηγέτες με τα παραπάνω γνωρίσματα – αρετές. Οι περισσότεροι, αν και υποσχέθηκαν την υπέρβαση και την αναμόρφωση του πολιτικού σκηνικού, βούλιαξαν στην ανεπάρκειά τους ή ολιγώρησαν μπροστά στα μεγάλα διλήμματα. Επικαλέστηκαν και επικαλούνται το βάρος και το μέγεθος της πραγματικότητας που τους εξωθεί στο συμβιβασμό και στην άτακτη υποχώρηση. Ξεχνούν πως:

«παρ’ όλο που δεν μπορούμε να επιλέγουμε αυτό που

μας συμβαίνει, μπορούμε αντιθέτως να επιλέξουμε να

εναντιωθούμε σ’ αυτό που μας συμβαίνει».

(Σαβατέρ, «Μιλώντας στο γιο μου»)

Ο τρόπος της εναντίωσης χαρακτηρίζει και ξεχωρίζει τον ηγέτη από τους μέτριους. Οι ιδεολογικές μεταλλάξεις και η ανακολουθία λόγων και έργων εμποδίζουν την ανάδειξη ηγετικών φυσιογνωμιών. Πρόσφατα γεγονότα  επιβεβαιώνουν τα παραπάνω και αφυδατώνουν την πολιτική από κάθε δημιουργικό στοιχείο.

Η πολιτική πραγματικότητα, ωστόσο, εκθέτει πρόσωπα και συμπεριφορές που φιλοδόξησαν τη ρήξη με το παλιό και τελικά αφομοιώθηκαν από τις επιταγές της αναγκαιότητας (οικονομικής, κοινωνικής).

«Αμήχανον δε παντός ανδρός εκμαθείν/ ψυχήν τε και φρόνημα και γνώμην, πριν αν/ αρχαίς τε και νόμοισιν εντριβής φανή»3

(Σοφοκλέους, Αντιγόνη, στίχοι 175-177)

  

­ΣημειώσειΣ

1.  Αιτία ήταν ότι ο Περικλής είχε μεγάλη επιρροή που πήγαζε από την κοινή εκτίμηση προς αυτόν και την προσωπική του ικανότητα και φανερά αναδείχτηκε στον ύψιστο βαθμό ανώτερος χρημάτων. Συνεκράτη τον λαόν, μολονότι σεβόταν τις ελευθερίες του, και αυτός μάλλον οδηγούσε αυτόν παρά οδηγείτο από αυτόν. Γιατί καθόσον μην επιδιώκοντας να αποκτήσει επιρροή με αθέμιτα μέσα, δεν τον κολάκευε τον λαό, αλλά στηριζόμενος στην προς αυτόν εκτίμηση, μπορούσε να αντιταχθεί… Στα λόγια ήταν δημοκρατία, στην πράξη η εξουσία του πρώτου ανδρός – πολίτη.

2.  Και επειδή επιθυμούσαν ο καθένας να επικρατήσει εκείνος, κολάκευε το πλήθος στο οποίο έτσι παραδόθηκε η πρωτοβουλία για τις δημόσιες υποθέσεις…

3.  Αδύνατο να μάθεις κανενός ανθρώπου το φρόνημα, τη γνώμη και την ψυχή, προτού να ακονιστεί στην εξουσία και στο νόμο.

 

­­Χρήσιμα άρθρα:

1.  Οι εραστές της εξουσίας.

2.  Η Τέχνη να κυβερνάς

3.  Πολίτης και Πολιτική

Ηλίας Γιαννακόπουλος, blog ΙΔΕΟπολις

Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/




A poem of Dra Jeanette Eureka Tiburcio Presidente of Thousand Minds for Mexico Director of Latino OntimeBooks - Poet from Mexico











ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΕΛΙΤΣΟΣ "Η Αγία Άννα Των Ιμβρίων Και Ο Σερ-Τζον Αντωνιάδης Ο Λήμνιος"

 

Αγ. Άννα Ίμβρου πανηγύρι δεκ 50

Στο χωριό Πλάκα της Λήμνου υπάρχει ο ναός της Αγίας Άννας, ο οποίος θεμελιώθηκε το 2003 από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και ανεγέρθηκε με επιστασία του Συλλόγου Ιμβρίων της Λήμνου και γενναία χορηγία του εξ Ίμβρου κ. Στυλ. Τζάνου.

Ο ναός αυτός αποτελεί τόπο προσκυνήματος των διωγμένων από τον τόπο τους Ιμβρίων, οι οποίοι έρχονταν από παλιά στο χωριό της Πλάκας, το οποίο βρίσκεται αντίκρυ από το νησί της Ίμβρου, σε απόσταση 15 περίπου μιλίων, προκείμενου να αντικρίσουν τα βουνά και τις ακτές της πατρίδας τους. 

Στην ουσία προσπαθούσαν να αναβιώσουν στη Λήμνο το πανιμβριώτικο πανηγύρι που γινόταν κάθε καλοκαίρι, στις 25 Ιουλίου, εορτή της Κοίμησης της Αγ. Άννης, στο εξωκλήσι που βρισκόταν ακριβώς απέναντι, στο ακρωτήρι Πύργος της Ίμβρου, στον μικρό ομώνυμο οικισμό που υπήρχε εκεί κι αποτελούσε το επίνειο του χωριού Σχοινούδι.

Το εκκλησάκι της Αγίας Άννας στην Πλάκα, 2021

Εδώ συνέβη μια αντιστροφή της μοίρας καθώς το ναό στη Λήμνο ανέγειραν Ίμβριοι, ενώ τον αντίστοιχο της Ίμβρου είχε ανεγείρει ένας Λημνιός, ο Ιωάννης Αντωνιάδης, το 1860-61. 

Ο Ιωάννης Αντωνιάδης (1818-95)

Ο Ι. Αντωνιάδης γεννήθηκε το 1818 στο χωριό Κορνός της Λήμνου, από φτωχή αγροτική οικογένεια. Όταν απεβίωσε, τον Ιούλιο του 1895, στην Αλεξάνδρεια, ήταν ένας πάμπλουτος επιχειρηματίας και τραπεζίτης, με επιχειρήσεις στην Αίγυπτο, στη Σμύρνη, στη Γαλλία και την Αγγλία· υπήρξε συνδαιτυμόνας ηγεμόνων, βασιλέων και πατριαρχών· οι κόρες του έγιναν σύζυγοι διπλωματών, τραπεζιτών, αριστοκρατών και γόνων ευρωπαϊκών βασιλικών οίκων.

Ήταν πλέον γνωστός ως «Sir John Antoniadis» καθώς είχε τιμηθεί με τον τίτλο του “Sir” από την βασίλισσα Βικτόρια της Μ. Βρετανίας, για τη σημαντική βοήθεια που προσέφερε στις μεταφορές και στην τροφοδοσία του βρετανικού στρατού κατά την εισβολή των Άγγλων στο Σουδάν και κατά τον Κριμαϊκό πόλεμο. 

Ευεργέτησε πολλαπλώς τη Λήμνο και όχι μόνο. Χρηματοδότησε γενναία την ανέγερση της Αγίας Τριάδας στη Μύρινα και του ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου στον Κορνό· ανέλαβε τη λειτουργία επί 15 χρόνια του «Αντωνιάδειου» Σχολαρχείου Κάστρου· υπήρξε ιδρυτής, ισόβιος πρόεδρος και βασικός χρηματοδότης της Λημνιακής Αδελφότητας Αλεξανδρείας, από την ίδρυσή της, το 1887.

Επιχορήγησε γενναία την πρώτη έκδοση της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους του Κων. Παπαρρηγόπουλου, την Αρχαιολογική Εταιρεία Αλεξανδρείας και την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας· έκανε πολλές ακόμα ευεργεσίες, ων ουκ έστιν αριθμός.

Το Palais d’Antoniadis στην Αλεξάνδρεια, με τον επιβλητικό κήπο, αποτελεί δημόσιο αξιοθέατο της πόλης, στην οποία το δώρισε ο γιος του Αντώνιος (+1922). Επίσης, το αρχοντικό του στη Λήμνο στεγάζει σήμερα την Ιερά Μητρόπολη, κατόπιν δωρεάς του γιου του Αντωνίου προς την λημνιακή κοινότητα. 

Ιωάννης Αντωνιάδης [1818-95]
Ο Ι. Αντωνιάδης έφυγε δεκαπεντάχρονος από τη Λήμνο για την Αλεξάνδρεια. Αρχικά εργάστηκε ως λιμενεργάτης. Στράφηκε στο εμπόριο κι αργότερα επεκτάθηκε με επιτυχία στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Πρακτόρευε εταιρεία πλοίων με έδρα της Σμύρνη αλλά ταξίδευε και ο ίδιος. Κατά τη διάρκεια του Κριμαϊκού πολέμου (1853-56) βοήθησε τον αγγλικό στόλο μεταφέροντας εφόδια κι απέκτησε σημαντικό πλούτο.

Σε κάποιο από τα ταξίδια του, ενώ έπλεε από τα Δαρδανέλια προς τη Λήμνο, κινδύνεψε να ναυαγήσει στα ανοιχτά της Ίμβρου, έξω από τον Πύργο Σχοινουδίου, όπου από παλιά υπήρχε λιμανάκι που εξυπηρετούσε μικρά εμπορικά κι επιβατηγά πλοία. Ελλιμενίστηκε εκεί και κατάφερε να γλιτώσει από την τρικυμία.

Στο ακρωτήρι του Πύργου υπήρχε ένας μεσαιωνικός πύργος/παρατηρητήριο κι ένα παλιό χάλασμα, ένα συνονθύλευμα λίθων και μαρμάρων, κατάλοιπο αρχαίου ναού ή/και βυζαντινής βασιλικής, άγνωστης ονομασίας. Ο Αντωνιάδης έκανε τάμα να οικοδομήσει επί των ερειπίων ένα ναό της Αγ. Άννης, σε ανάμνηση της ημέρας που διασώθηκε.

Η Αγία Άννα στον Πύργο της Ίμβρου

Πράγματι το 1860-61, ανέγειρε μια μεγάλη βασιλική, διαστάσεων 6×15μ και ύψους 4μ, που ήταν το μεγαλύτερο εξωκλήσι της Ίμβρου. Στο εσωτερικό της είχε στασίδια γύρω-γύρω και ένα ξύλινο επιχρωματισμένο τέμπλο. Ως Αγία Τράπεζα χρησιμοποιήθηκε παλαιά μαρμάρινη πλάκα επί μαρμάρινου κίονα με ανάγλυφο σταυρό, που προέρχονταν από το αρχαίο χάλασμα. Μεταγενέστερα προστέθηκε νάρθηκας στην είσοδο του ναού και στο πλάι κελιά για τη διαμονή των προσκυνητών, ενώ στον περιβάλλοντα χώρο υπήρχε δεξαμενή (στέρνα;) νερού.

Σύμφωνα με επιγραφή που χαράχτηκε σε αρχαίο κιονόκρανο και έχει φωτογραφίσει ο γιατρός και συγγραφέας Γιώργος Κ. Ξεινός, ο ναός ανεγέρθηκε εκ θεμελίων στις 10 Δεκεμβρίου 1860, δηλαδή την επομένη του καθολικού του (μάλλον τότε ξεκίνησαν οι εργασίες):

ΟΥΤΟΣ Ο ΝΑΟΣ ΕΠΟΝΟΜΑΤΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ 

ΑΝΗΓΕΡΘΗ ΕΚ ΘΕΜΕΛΙΩΝ ΔΙ ΙΔΙΟΙΣ ΔΑΠΑΝΗΣ 

ΤΟΥ κκ ΙΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ ΛΗΜΝΙΟΥ 

1860 ΔΕΚ 10

Αγ. Άννα Ίμβρου επιγραφή 1860

Μια δεύτερη επιγραφή σε μαρμάρινη πλάκα, την οποία ίσως παράγγειλε ο ίδιος ο ευεργέτης σε κάποιον εγγράμματο λόγιο, όπως συνηθιζόταν τότε, περιέγραφε το γεγονός της ανέγερσης σε αρχαΐζουσα γλώσσα.

Λογικά τοποθετήθηκε όταν ολοκληρώθηκε ο ναός, πιθανότατα όταν εγκαινιάστηκε παρουσία του ιδίου του κτήτορος (υποθέτω στο θερινό καθολικό του ναού, στις 25.7.1861).

Η επιγραφή αυτή διασώθηκε σε φωτογραφία από τον Σχοινουδιώτη δάσκαλο Κώστα Ξεινό (1913-87), που είχε εξοχικό στον Πύργο. Γράφει:

Αγλαός όντως της πέλας Λήμνου γόνος, 

ΙΩΑΝΝΗΣ τουπίκλην δ’ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ,

Λάτρις ΤΡΙΑΔΟΣ ΥΨΙΣΤΟΥ θερμός πέλων, 

Ιερόν νεών ήγειρε τόνδε εκ βάθρων, 

Λιταί μέλπωνται όφρα ΠΑΤΡΙ ΟΥΡΑΝΙΩι, 

Ψυχών όπως τύχωσι βροτοί σωτηρίας.

Κτίτορος ες άληκτον μνημόσυνον και κλέος.

Εν έτει Σωτηρίω αωξα΄.

Σε απλά ελληνικά:

«Λαμπρό τέκνο της κοντινής Λήμνου, Ιωάννης ο αποκαλούμενος Αντωνιάδης, προσελθών ως ένθερμος υπηρέτης της υψίστου Τριάδος, ανέγειρε εκ βάθρων αυτόν τον ιερό ναό, για να ψάλλονται ακολουθίες στον ουράνιο πατέρα, ώστε να επιτύχουν την σωτηρία των ψυχών τους οι θνητοί. [Έστω] εις διαρκές μνημόσυνο και δόξα του ιδρυτή. Κατά το σωτήριο έτος 1861 (αωξα΄)»
Αγ. Άννα Ίμβρου επιγραφή 1861

Έκτοτε, για έναν και πλέον αιώνα, ο ναός πανηγύριζε δυο φορές το χρόνο. Στις 9 Δεκεμβρίου (σύλληψη Αγ. Άννης) γίνονταν κυρίως αρτοκλασίες και τάματα από ζευγάρια που δυσκολεύονταν να τεκνοποιήσουν. Γι’ αυτό στο Σχοινούδι ήταν συνηθισμένα τα ονόματα Άννα και Ιωακείμ. Στο καθολικό της 25ης Ιουλίου (κοίμηση Αγ. Άννης) συνέρεε μέγα πλήθος καθώς το καλοκαίρι, στον μικρό παραθαλάσσιο οικισμό του Πύργου, διέμεναν παραθεριστές από το Σχοινούδι, Ίμβριοι από την Αίγυπτο ή από άλλα μέρη, ιδιοκτήτες μαγαζιών, ψαράδες και αγρότες ξωμάχοι.

Άλλοι είχαν εξοχική κατοικία, στην οποία φιλοξενούσαν συγγενείς ή φίλους. Οι πιο εύποροι νοίκιαζαν σπίτια ή έμεναν σε ένα μικρό ξενοδοχείο που λειτουργούσε στον οικισμό. Οι υπόλοιποι, αν ήταν τυχεροί, εύρισκαν κατάλυμα στα κελιά του ναού αλλά οι περισσότεροι κοιμόντουσαν στο ύπαιθρο. Και φυσικά γινόταν διασκέδαση με όργανα και μεζέδες στα μαγαζιά του μικρού λιμανιού. Το καλοκαιρινό πανηγύρι της Αγ. Άννης είχε πανιμβριώτικη απήχηση.

Όλα αυτά τέλειωσαν απότομα το 1966, έπειτα από την αναγκαστική απαλλοτρίωση της περιοχής έναντι πινακίου φακής, την οποία επέβαλαν οι τουρκικές αρχές, προκειμένου να φτιαχτούν στρατιωτικές παραθεριστικές κατοικίες. Στις 5 Μαρτίου 1966 ο ναός λειτουργήθηκε για τελευταία φορά και την επόμενη μέρα ο οικισμός εκκενώθηκε.

Οι εικόνες μεταφέρθηκαν στο Σχοινούδι, τα σπίτια του Πύργου εγκαταλείφθηκαν, οι κάτοικοι αναζήτησαν αλλού να κονέψουν, οι περισσότεροι σε τόπους μακρινούς, εκτός Ίμβρου. Το εκκλησάκι ερήμωσε, σταδιακά ερειπώθηκε και την δεκ. ’80 το εναπομείναν χάλασμα κατεδαφίστηκε.

Αγ. Άννα Ίμβρου χάλασμα 1980

Κάποιοι Ίμβριοι εγκαταστάθηκαν στη Λήμνο. Τα καλοκαίρια έρχονταν κι από άλλα μέρη και πήγαιναν ως την Πλάκα, από όπου αγνάντευαν το νησί τους. Δημιούργησαν Σύλλογο, ο οποίος καθιέρωσε κάθε καλοκαίρι, στο καθολικό της Αγ. Άννης, να λειτουργεί στον Άγιο Χαράλαμπο στην Πλάκα και να αναβιώνει ιμβριακά έθιμα.

Η ετήσια αυτή γιορτή εξελίχθηκε σε αντάμωμα των Ιμβρίων και από το 2004 πραγματοποιείται στο ναό της Αγ. Άννης στην Πλάκα, τον οποίο, όπως αναφέραμε στην αρχή του άρθρου, θεμελίωσε ο Ίμβριος πατριάρχης Βαρθολομαίος. 

Θ. Μπελίτσος, 7.12.2021


Βασικές πηγές

Γιώργος Ξεινός, «Ο Πύργος του Σχοινουδιού» στο «Οι οικισμοί της Ίμβρου», έκδ. Εταιρία Μελέτης Ίμβρου-Τενέδου, Θεσσαλονίκη 1998.

Χρυσόστομος Καλαϊτζής μητροπολίτης Μύρων, «Οι εκκλησίες και τα ξωκλήσια της Ίμβρου», έκδ. Σύνδεσμος εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών, Αθήνα 1998. 

Θ. Μπελίτσος, «Ίμβρος και Λήμνος, δυο νησιά με κοινή ιστορία», περιοδικό «Ίμβρος» τ. 26/27 (Μάρτιος/Απρίλιος 1994) και Θ. Μπελίτσου «Λημνιακά 2012» σελ. 228-237. 

Θ. Μπελίτσος, «Ιωάννης ή σερ-Τζων Αντωνιάδης (1818-1895)» στο «Λήμνος, τόμος Β΄: Ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά», έκδ. Γ. Κωνσταντέλλης, Αθήνα 2010, σελ. 386-387.



Από https://limnosxpress.gr/








ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΥΡΓΙΩΤΗΣ "Ο γενναίος μαχητής Παπαφλέσας προσφέρει τη ζωή του για την ελευθερία του υπόδουλου Ελληνισμού και Ορθοδοξίας στο Μανιάκι"

Διονυσίου Τσόκου : Παπαφλέσσας. [Εθνικό Ιστορικό Μουσείο]


Γρηγόριος Παπαφλέσσας, ο ρασοφόρος αγωνιστής και μάρτυρας της ελευθερίας της Ελλάδος. Σημαντικός πολεμιστής της παλιγγενεσίας του 1821. Πρόσφερε ολοκαύτωμα τον εαυτό του στον αγώνα για του Χριστού την πίστη την αγία και της Ελλάδος την ελευθερία. Ηρωικά πολέμησε στο Μανιάκι, έπεσε μαχόμενος και πέρασε στο πάνθεο των ηρώων.

Το πραγματικό ή το κατά κόσμον όνομα του Παπαφλέσσα ήταν Γεώργιος Δικαίος του Δημητρίου, ένα από τα 28 παιδιά του πατέρα του. Το δε Φλέσσας πιθανολογείται ότι είναι παραφθορά του Εφέσιος ή Εφεσαίος. Έτσι ο παπάς Φλέσσας έγινε Παπαφλέσσας. Τόπος γεννήσεώς του καταγράφεται το χωριό Πολιανή Μεσσηνίας και έτος γεννήσεως το 1786 ή 1788. Φοίτησε στη περίφημη σχολή της Δημητσάνας αλλά δεν την τελείωσε. Το έτος 1816 προσέρχεται στον μοναχισμό και μονάζει στο μοναστήρι της Παναγιάς της Βελανιδιάς στην Καλαμάτα και λαμβάνει το όνομα Γρηγόριος. Πνεύμα ατίθασο έρχεται σε σύγκρουση με τον επίσκοπο Μονεμβασιάς και φεύγει από το μοναστήρι και καταφεύγει στο μοναστήρι της Ρεκίτσας. Εκεί έρχεται σε αντιπαράθεση με τούρκο της περιοχής για τα περιουσιακά στοιχεία της μονής και καταφεύγει στη Ζάκυνθο. Την εποχή αυτή στη Ζάκυνθο διαβιεί ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης με τον οποίο γνωρίζεται και γίνονται φίλοι. Στην Κωνσταντινούπολη, αργότερα, χειροτονείται αρχιμανδρίτης από τον πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε΄. Ο Αναγνωστόπουλος τον μυεί στη Φιλική Εταιρεία στις 18 Ιουνίου 1818 και υπογράφει τα έγγραφα της εταιρείας ως Αρμόδιος και ως διακριτικά χρησιμοποιεί τα αρχικά ΑΜ. Τον Μάιο του 1820 με τον Γεώργιο Λεβέντη στο Βουκουρέστι συντάσσουν το «Σχέδιον Γενικόν». Ο Παπαφλέσσας προτείνει στον Αλέξανδρο Υψηλάντη την έναρξη της επανάστασης στην Πελοπόννησο και την παρουσιάζει έτοιμη για αυτό τον σκοπό, χρησιμοποιώντας πλαστά έγγραφα. Η σύσκεψη του Ισμαηλίου αποφασίζει να σταλεί ο Παπαφλέσσας στην Πελοπόννησο ως εκπρόσωπος του Αρχηγού.

Ο Παπαφλέσσας τέλη Νοεμβρίου του 1820 αναχωρεί από την Κωνσταντινούπολη για Πελοπόννησο. Στο ταξίδι αυτό προς την Μάνη περνά από τις Κυδωνιές, τα νησιά Ύδρα και Σπέτσες. Στα νησιά αυτά βρίσκει τον κόσμο χωρισμένο σε δυο στρατόπεδα όσο αφορά το πρόσωπό του. Βρίσκει θερμούς οπαδούς αλλά και πολέμιους. Οι προεστοί στην Πελοπόννησο τον δέχονται με καχυποψία. Συμμετέχει στη συνέλευση της Βοστίτσας και παρουσιάζει τις εντολές του Αλεξάνδρου Υψηλάντη για την έναρξη της επανάστασης από τον Μοριά. Οι επιφυλάξεις υπάρχουν και προτείνεται να αποσυρθεί στο μοναστήρι της Σιδερόπορτας. Τους απειλεί ότι θα ξεκινήσει τον αγώνα μόνος του. Κινείται σε περιοχές της Γορτυνίας και της υπόλοιπης Πελοποννήσου διακηρύσσοντας ότι η ημέρα του Ευαγγελισμού, η 25η Μαρτίου, έχει ορισθεί ως ημέρα έναρξης του αγώνα. Συναντά σημαντικούς καπεταναίους, μετέπειτα γενναίους οπλαρχηγούς Κολοκοτρώνη, Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και άλλους.

Στην Άλωση της Τριπολιτσάς, σύμφωνα με την παράδοση, όταν χρειάστηκε να υψώσουν σημαία, ο Παπαφλέσσας έσκισε το βαθύ γαλάζιο εσώρασό του (το επονομαζόμενο αντερί), σχημάτισε ένα τετράγωνο και διέταξε το πρωτοπαλίκαρό του και γνωστό αγωνιστή, Παναγιώτη Κεφάλα, να σχίσει δύο λουρίδες από την άσπρη φουστανέλα του, έτσι ώστε να σχηματίζουν σταυρό. Η σηµαία αυτή, η οποία και από πολλούς θεωρείται ότι αποτέλεσε τη βάση της πρώτης επίσημης σημαίας του ελληνικού κράτους, υψώθηκε με ξέφρενο πανηγυρισμό στο τουρκικό διοικητήριο της ελεύθερης πλέον πόλης. Συμμετέχει ενεργά στα πολεμικά δρώμενα με ηρωισμό και αυταπάρνηση. Σε πολλές μάχες είναι αισθητή η παρουσία του μαζί με τα παλικάρια του.

Η Β΄ εθνοσυνέλευση στο Άστρος της Κυνουρίας τον εκλέγει υπουργό των εσωτερικών, θέση που διατηρεί μέχρι τον θάνατό του. Κατά τον εμφύλιο αρχικά τάχτηκε με το μέρος του Κολοκοτρώνη αλλά, αργότερα, πέρασε στο αντίπαλο στρατόπεδο.

Το ηρωικό τέλος του Παπαφλέσσα.

Ο Ιμπραήμ Πασάς σαρώνει την Πελοπόννησο και ο Παπαφλέσσας αποφασίζει να τον αντιμετωπίσει στο Μανιάκι. Ο στρατός του αποτελείται από 700 μαχητές. Ανταποκρινόμενοι σε έκκλησή του ενισχύουν το στράτευμα ο ανεψιός του Δημήτρης Φλέσσας με εκατόν πενήντα παλικάρια, ο Α. Κουμουνδούρος, ο Παν. Μπούρας, ο Αδαμάκης Αποστολόπουλος κι ο Ν. Κουλοχέρας με τους νταϊφάδες τους. Εκεί δυνάμωσαν το στράτευμά του ο Γιώργης Μπούτος απὸ το Μελιγαλά κι ο Καρακίτσος απὸ το Κατσαρό. Κίνησε για τη Φρουτζάλα. Σ᾿ αυτὴ συναντήθηκε με τους άοπλους αγωνιστὲς του Νιόκαστρου και με τον Μανιάτη Μούρτζινο. Μαθαίνει πως η κυβέρνηση αποφάσισε να αμνηστεύσει τους φυλακισμένους. Κάθεται λοιπόν, στις 14 του Μάη, και γράφει συστήνοντας να τους βγάλουν χωρὶς το παραμικρό χασομέρι, και ξέχωρα τον Κολοκοτρώνη, που έπρεπε να του δοθεί αμέσως η αρχιστρατηγία. Λησμόνησε για το καλό της πατρίδας ότι ο Κολοκοτρώνης ήταν πολιτικός του αντίπαλος. Προέχει το γενικό καλό, η λευτεριά της πατρίδος. Η ορθοδοξία. Ο στρατός του ανέρχεται, τώρα, σε 1500 άτομα. Παίρνει ευχάριστες ειδήσεις: από τον Δημήτρη Πλαπούτα από τον Αετό πως έρχεται να τον συντρέξει με 1600 νοματαίους, από τους καπεταναίους της Αρκαδίας, από το χωριό Μάλι, εφτά ώρες δρόμο από τη Δραΐνα, πως βρίσκονταν εκεί με 2000 αγωνιστές, από τον αδελφό του Νικήτα πως έφτασε στη Φρουτζάλα κι ερχόταν με 700 νοματαίους κι από τον Ηλία Κατσάκο από την Καλαμάτα πως είχε κάτω από τις προσταγές του 1000 πολεμιστές. Όλοι μαζὶ ίσαμε πέντε χιλιάδες. Αριθμός, πάλι, μικρός για να αντιμετωπίσει το πολυάριθμο στράτευμα του Ιμπραήμ. Τη στιγμή που ο Παπαφλέσσας ετοιμαζόταν να φύγει από τη Δραΐνα φτάνουν σε βοήθειά του ο Ηλίας Κέρμας με 120 Κοντοβουνίσιους, ο Θανασούλας Καπετανάκης με 80, ὁ Π. Κεφάλας με 20, ὁ Πιέρος Βοϊδὴς κι ὁ Τσαλαφατίνος με 120 Μανιάτες, ὁ Στ. Καπετανάκης με 20, ὁ Λίβας, ὁ Μπιτσιάνης κι ὁ αδελφός του Γιώργης Δικαίος με 80. Έτσι όταν έφτασε στο Μανιάκι ὁ Παπαφλέσσας είχε μαζί του ίσαμε δύο χιλιάδες άντρες. Την 20η Μαΐου το ασκέρι του Ιμπραήμ έκανε την εμφάνισή του. Πολλοί Έλληνες μόλις το είδαν φοβήθηκαν και έφυγαν. Διατάζει να μετρήσουν πόσοι μαχητές μείνανε και βρέθηκαν λιγότεροι από χίλιοι. Είναι 500 ή κατ άλλους 600. Καθὼς ήταν συναγμένοι τους βγάζει φλογερό λόγο θυμίζοντάς τους τις νίκες στο Βαλτέτσι, στο Λεβίδι, στη Γράνα, στα Βέρβενα και την καταστροφή της στρατιάς του Δράμαλη.

- Όπου νάναι φτάνουν, τους λέει, δεκαπέντε χιλιάδες πατριώτες σε βοήθειά μας, ὁ Πλαπούτας κι όλοι οι Ἀρκαδινοί, ὁ αδελφός μου Νικήτας, ὁ Κατσάκος κι άλλοι Μανιάτες. Σε μία ώρα θάναι εδώ. Θα τριγυρίσουν τ᾿ ασκέρι του Ἰμπραὴμ και θα το κτυπάνε απὸ τις πλάτες. Ἀδέρφια! ἡ πατρίδα καρτεράει απὸ μας να δοξαστεί ξανά απὸ τη νίκη μας! Όταν έπαψε να μιλάει ὁ Παπαφλέσσας, ὁ Μανιάτης Βοϊδὴς είπε τα αξιομνημόνευτα τούτα λόγια:

- Πάμε στα ταμπούρια μας κι όποιος θα μείνει γιαμά, ας ακούει των γυναικών τα μοιρολόγια!...Ο Ιμπραήμ προχωρά, τα ασκέρια του αψηφούν τα βόλια των Ελλήνων μαχητών. Το μεσημέρι κάλεσαν οι σάλπιγγες του εχθρού τον αιγυπτιακό στρατό να πάψει την επίθεσή του και ν᾿ αποσυρθεί για να κολατσίσει. Του προτείνουν να φύγουν την ώρα που οι Αιγύπτιοι τρώνε... τους απαντά -Εγὼ σας είπα και πρώτα και τώρα σας το λέγω τη φευγάλα να μην τη βάζετε διόλου στο νου σας, γιατὶ εμείς χανόμαστε άδικα αν πέσουμε πάνω στη φωτιὰ του εχθρού. Όχι, δε θα παραδώσω τους Έλληνες μόνος μου στ᾿ αδιάκοπο ντουφέκι του τακτικού. Έπειτα εμείς καρτεράμε τη βοήθεια πού, καθώς γνωρίζετε, θα φτάσει ώρα την ώρα. Παγαίνετε τώρα στα πόστα σας!..

Στο ταμπούρι του Παπαφλέσσα ανακατώθηκαν Τούρκοι κι Έλληνες και γίνηκαν όλοι ένα. Όπως οι εχθροὶ φόραγαν κόκκινες στολές, «ὁ τόπος όλος εκοκκίνισεν απὸ αυτὲς κι απὸ τα αίματα». Ὁ σημαιοφόρος του Παπαφλέσσα, ὁ Δημήτρης απὸ τη Χίο, για να μην πέσει ἡ σημαία στα χέρια του εχθρού την σκίζει, τη χώνει στο στήθος του, σπάζει και το σταυρό του κονταριού και τον βάζει στο σελάχι του, και με το σπαθὶ στο χέρι σαν αστραπή χιμά πάνω στο τούρκικο ασκέρι και φεύγει. «Ἡ παλικαριά του είναι αμίμητος», γράφει ὁ Φωτάκος.

Σιγά-σιγά σκόρπαγε ὁ καπνός της μάχης. Οι νικητὲς τότε βάλθηκαν να σκυλεύουν τους σκοτωμένους. Ύστερα άρχισαν να κόβουν τ᾿ αφτιά τους, να τα πάνε στον Ιμπραὴμ να πάρουνε μπαξίσι. Τότε τσακώθηκαν «μεταξὺ των ποιος απὸ αυτοὺς να έχει περισσότερα».

Κατέβηκε τέλος κι ὁ Ιμπραήμ στο ταμπούρι του Παπαφλέσσα. Αφού έκανε ντουάδες στον Αλλάχ για τη νίκη, πρόσταξε το στρατό του να ρίξει τρεις νικητήριες μπαταριές. Μετὰ παράγγειλε να του φέρουν το κουφάρι του Παπαφλέσσα. Βρήκαν το ακέφαλο κορμί του. Δίπλα του κείτονταν νεκρὸς ο νεαρός Γάλλος κι ολόγυρα πλήθος τα κουφάρια των εχθρών. Λίγο πιο πέρα πέτυχαν και το κεφάλι του ήρωα. Το έφεραν στον Ιμπραήμ· τους είπε να χώσουν στη γη ένα ψηλὸ παλούκι και να στήσουν όρθιο τον σκοτωμένο δένοντάς τον πάνω σ᾿ αυτό. Ύστερα στερέωσαν στο κορμὶ και το κεφάλι, αφού πριν πλύνανε τα αίματα απὸ τα γένια του. Τότε «ὁ νεκρός εφαίνετο ως να ήτο ζωντανός».

Ο Ιμπραήμ, αφού «ακίνητος κι άφωνος τον παρετήρησεν ολίγον», γυρνά και λέει στους αξιωματικούς του:

- Πραγματικά, στάθηκε ένας ικανός και γενναίος άνθρωπος. Και καλύτερο θα ήταν, κι ας παθαίναμε άλλη τόση ζημιά, να τον πιάναμε ζωντανό, γιατὶ πολὺ θα μας χρησίμευε.

«Η Λεωνίδειος μάχη» είχε τελειώσει. Το Μανιάκι πήρε τη θέση του, στις σελίδες της Ιστορίας μας, δίπλα στις Θερμοπύλες και στην Αλαμάνα.

Τώρα, ανατολικά από το χωριό Μανιάκι, στο ξωκλήσι «Αγία Ανάσταση», βρίσκονται τα κόκαλα εκείνων που πέσανε σε τούτη τη μάχη, θυμίζοντας, σ εμάς τους μεταγενέστερους, πως η λευτεριά μας, καθώς λέει στον εθνικό μας ύμνο ὁ Σολωμός, είναι απ τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα Ιερά.

Μυργιώτης Παναγιώτης
Μαθηματικός