ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΙΑΣ – singles «Νομίζω το αξίζω» και «Πόσο ακόμα»…από τον δίσκο «Έντεκα»

 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΙΑΣ –  singles «Νομίζω το αξίζω» και  «Πόσο ακόμα»…από τον δίσκο «Έντεκα».

 

Ο Απόστολος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Από τις πρώτες ημέρες της ζωής του, ηχούσαν στα αυτιά του ροκ ακούσματα μιας και η μητέρα του τον νανούριζε με Βασίλη Παπακωνσταντίνου και ο πατέρας του με Led Zeppelin!

 

Τα τελευταία δύο χρόνια κατάφερε να καταξιωθεί στη συνείδηση του κόσμου σαν ο παθιασμένος τραγουδοποιός με τα ροκ ηχοχρώματα. Η φωνή του δυνατή και χαρακτηριστική σημάδεψε τα τελευταία χρόνια πάνω από 100 εμφανίσεις σε όλη την Β. Ελλάδα παίζοντας στα πιο γνωστά μαγαζιά για live.

 

Ο πρώτος του προσωπικός δίσκος με τίτλο ΕΝΤΕΚΑ, σε στίχους και μουσική του ιδίου κυκλοφόρησε στις 18 Δεκεμβρίου 2019.

 

Στο cd συμπεριλαμβάνονται τα τραγούδια «Νομίζω το αξίζω» και «Πόσο ακόμα».


«Νομίζω το αξίζω»

Δείτε το Official video clip  του τραγουδιού εδώ

https://www.youtube.com/watch?v=JvQlUlAbSNM



 

 

«Πόσο ακόμα»

Δείτε το Official video clip  του τραγουδιού εδώ

https://www.youtube.com/watch?v=K8Oz7U-gs4c




 

Official links

https://www.apostolosntias.gr

https://www.instagram.com/apostolos_ntias

https://www.facebook.com/apostolosntias

https://www.youtube.com/apostolosntias

https://www.reverbnation.com/apostolosntias

https://open.spotify.com/album/1BkEfxqcWEdq3HDjbqXSxQ

https://music.apple.com/us/album/enteka/1490706746?app=itunes&ign-mpt=uo%3D4

https://music.amazon.com/albums/B082GKQV5T?tab=CATALOG

 

 


 

 

 














Two poems of Haroon Rashid from India translated in Greek by Eva Petropoulou Lianoy

 

You're the skin, you are the weapon
You’re the mind, you are the kind
You’re the heart, you're the art
you're the hot and You're the cool
You're the wise and You're the fool
You're the technique and you’re the tool
In your own self you're unique
Fire up yourself with passion
Or burn yourself with frustration
That's your life and you're the voice
It's up-to you to fade or to rejoice.

- ©Author Haroon Rashid
Instagram: Author Haroon Rashid




Είστε το δέρμα, είστε το όπλο.
Είστε το μυαλό, είστε η ευγένεια.
Είστε η καρδιά, είστε η τέχνη..
είστε η ζέστη και είστε το κρύο.
Είστε ο σοφός και είστε ο ανίδεος.
Είστε η τεχνική και είστε το εργαλείο.
Για τον εαυτό σας είστε μοναδικός.
Πυροδοτήστε τον εαυτό σας με πάθος, αλλιώς διαλύστε τον εαυτό σας με την απόρριψη.
Αυτή είναι η ζωή σας και είστε η φωνή του εαυτού σας.
Είναι στο χέρι σας να ξεθωριάσετε ή να χαρείτε τη ζωή σας.

- © Συγγραφέας Haroon Rashid Instagram: @authorharoonrashid

©Μετάφραση Ευα Πετροπούλου Λιανού
Συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Ποιήτρια



There Is Day And The Night
There Is Sun And It's Light
Everything Seems Bright
This Life Is Of Four Days
Despite So Many Colours We Live In Greys
One Day We All Have To Die
Then Why For Places We Cry
Just For A Beautiful Sight
There Are Lots Of Fight
We All Are Beautiful Like Stars
Then Why Are There So Many Wars
Instead Of Prayers, We Have Fears Of Preys
Everywhere Innocent Kids Having Tears On Their Face
There Ain't First Position In This Filthy Race
Then Why It Has Got So Much Pace
Everywhere There Is Enticing Greed
Getting Fueled Up With Exciting Speed
All The Wars Are For Places
But Not For Humanity
Blood All Around And It's Traces
This Causes Me Just Insanity
Like This Are We Always Gonna Wonder
Or Will Do Something To Stop Such Blunder
We All Need To Worry And Think
Before Our Life Ends In The Blink.

- ©Author Haroon Rashid
Instagram: @authorharoonrashid






Υπάρχει η μέρα και η νύχτα
Υπάρχει ο ήλιος Και εγένετο Φως
Όλα φαίνονται φωτεινά
Αυτή είναι η ζωή των τεσσάρων ημερών
Παρά τα τόσα χρώματα εμείς ζούμε στο γκρι.
Μια μέρα όλοι θα πεθάνουμε..
Τότε Γιατί να Κλαίμε για τις τοποθεσίες, επειδή βρίσκονται σε μια όμορφη θέα;
Υπάρχουν πολλοί αγώνες.
Όλοι είμαστε όμορφοι σαν τα αστέρια.
Τότε Γιατί Υπάρχουν Τόσοι Πόλεμοι;
Αντί για προσευχές, έχουμε φόβο και θύματα.
Παντού αθώα παιδιά που έχουν δάκρυα στο πρόσωπό τους.
Δεν υπάρχει πρώτη θέση σε αυτόν τον βρώμικο αγώνα
Τότε γιατί έχει τόσο πολύ ζήτηση;
Παντού Υπάρχει μία Δελεαστική Απληστία που τροφοδοτείτε από παντού με μια συναρπαστική ταχύτητα.
Όλοι οι πόλεμοι βρίσκονται σε πολλά μέρη Αλλά _ τίποτε δε γίνεται για το καλό της ανθρωπότητας.
Παντού τριγύρω μας για το αίμα να κυλάει, υπάρχουν τα ίχνη του.
Αυτό μου προκαλεί απλώς παραφροσύνης.
Αυτοί είμαστε εμείς, αυτό θα αναρωτιόμαστε πάντα...
Η θα κάνουμε κάτι για να σταματήσει μια τέτοια φάρσα.
Όλοι πρέπει να ανησυχούμε και να σκεφτόμαστε, προτού τελειώσει η ζωή μας στα ξαφνικά.
_Σαν ανοιγόκλεισιμο του ματιού. _

- © Συγγραφέας Haroon Rashid Instagram: @authorharoonrashid

©Μετάφραση Εύα Πετροπούλου Λιανού
Eva Petropoulou Lianoy
Συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας - Ποιήτρια








ST. AURORA – single “Falling (Just Another Way to Fly)” από το EP “They All Remember”

 


“Falling (Just Another Way to Fly)” 

Δείτε το Official Music Video  



 

 

Με καταγωγή από το Ελσίνκι της Φινλανδίαςτο 5-μελές alternative rock σχήμα των St. Aurora μπήκε δυναμικά στη σκηνή με το ντεμπούτο του single, "Falling (Just Another Way to Fly)", το οποίο μπήκε αμέσως σε ένα μεγάλο μέρος των πολυπόθητων Spotify playlists. Το πολύ δυναμικό ντεμπούτο single ακολούθησε το heavy δεύτερο single με τίτλο "Rejects of Society" και ακολούθως το "They All Remember", που ανέδειξε την πιο συναισθηματική και ευαίσθητη πλευρά του κουιντέτου. Αυτά τα τραγούδια αποτελούν φόρο τιμής στις επιρροές του συγκροτήματος και αντικατοπτρίζουν την ουσία των St. Aurora, ο ήχος των οποίων είναι βαθιά ριζωμένος στο punk και στο alternative rock. Το EP του  κουιντέτου, το οποίο, επίσης, λέγεται “They All Remember” κυκλοφόρησε στις 28 Μαΐου 2021.  

 

"Το ντεμπούτο EP του συγκροτήματος ενσωματώνει το πνεύμα της punk, της εναλλακτικής και της rock μουσικής - κάθε τραγούδι είναι σαν ένα δοχείο με μπογιά διαφορετικού χρώματος". 

 


Στο EP συμπεριλαμβάνεται και το τραγούδι “Falling (Just Another Way to Fly)”

 

Downloads 


     cover      bio      banner 



 

Official links 

 

      

 




ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Μουσική και Πολιτική: Χατζιδάκις ο «απολιτίκ(;)» και ο αριστερός Θεοδωράκης



ΙΔΕΟπολις
https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com
ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

Μουσική και Πολιτική: Χατζιδάκης ο «απολιτίκ(;)» και ο αριστερός Θεοδωράκης 

«Αν δεν είχα βιώσει αυτά που βίωσα, δεν θα είχα γράψει αυτήν την μουσική. Η μουσική για εμένα ποτέ δεν υπήρξε αυτοσκοπός, είναι κάτι το βιωματικό».(Μίκης Θεοδωράκης)

 

Ο θάνατος του Μίκη Θεοδωράκη πέραν όλων των άλλων ανέδειξε και δύο θέματα. Το πρώτο αφορά τις σχέσεις του με τον Μάνο Χατζιδάκη και το δεύτερο τη σχέση Μουσικής και Πολιτικής. Για τις σχέσεις των δύο μουσικών «τεράτων» της νεοελληνικής μουσικής ειπώθηκαν και γράφτηκαν πολλά. Άλλα αποτυπώνουν την αλήθεια κι άλλα προσεγγίζουν τη μυθοπλασία για την οποία οι συγκάτοικοι τώρα της «γειτονιάς των αγγέλων» ίσως να γελούν ή και να θυμώνουν.

 

Ωστόσο οι ανθρώπινες σχέσεις και ο «μουσικός ανταγωνισμός» των δύο μουσικών βοήθησαν σημαντικά στην παραγωγή μουσικών αριστουργημάτων αλλά ταυτόχρονα τροφοδότησαν και τον προβληματισμό για τη σχέση των μουσικών με την πολιτική. Απόρροια και παράγωγο θέμα αυτών των προβληματισμών και οι συζητήσεις για τη σχέση Μουσικής και Πολιτικής. Σωστό, λοιπόν, είναι ό,τι γράφεται ή λέγεται για τις σχέσεις Χατζιδάκη και Θεοδωράκη να λαμβάνει σοβαρά υπόψη το πολιτικό χρώμα της μουσικής τους και κυρίως να ερμηνεύει ορθολογικά τα όρια της Μουσικής και της Πολιτικής.

 

Μουσική και Πολιτική

Ανιχνεύοντας ιστορικά τις σχέσεις Μουσικής και Πολιτικής οδηγούμαστε σε δύο βασικές διαπιστώσεις. Η μία – λίγο απόλυτη – θεωρεί πως οι δύο αυτές έννοιες είναι όχι μόνο ετυμολογικά και σημασιολογικά διαφορετικές μεταξύ τους, αλλά και «αφιλόξενες» μεταξύ τους. Κι αυτό γιατί πολλοί πρεσβεύουν πως η ανάμειξη της μιας στην άλλη ακυρώνει το ρόλο και των δύο. Η άλλη άποψη, αντίθετα, θεωρεί πως η Μουσική και η Πολιτική επικοινωνούν μέσα από έναν υπόγειο αγωγό – ρεύμα στο βαθμό που ο άνθρωπος είναι «φύσει πολιτικόν ζώον». Έτσι κάθε δημιούργημά του συνιστά και μία πολιτική πράξη. Με αυτήν την έννοια η Μουσική και η Πολιτική τέμνονται και η μία διακονεί την άλλη εξωτερικεύοντας έτσι το βαθύτερο ιδεολογικό στίγμα του υποκειμένου.

Ιστορικά, βέβαια, παρατηρήθηκαν και φαινόμενα η μουσική να υπηρετεί την Πολιτική κατά καταχρηστικό και προπαγανδιστικό τρόπο. Στρατευμένοι, δηλαδή, μουσικοί υπηρέτησαν «πιστά» την πολιτική εξουσία παραβιάζοντας βάναυσα τη λεπτή ισορροπία μεταξύ της Μουσικής και Πολιτικής. Όταν η μουσική γίνεται το εργαλείο ή ο μηχανισμός επιβολής μιας ιδεολογίας ή πολιτικής πρακτικής με στόχο την πολιτική ποδηγέτηση του πλήθους, τότε κάτι αρρωστημένο γεννιέται. Πρόκειται για τη μουσική τερατογέννηση. Από τους εθνικούς ύμνους κάποιων χωρών, από τα κομματικά τραγούδια μέχρι και τις μουσικές συνθέσεις που ταυτίστηκαν απόλυτα με κάποια πολιτική ιδεολογία ή χρησιμοποιήθηκαν για τον ιδεολογικό προσηλυτισμό των πολιτών.

Τα παραδείγματα για την πολιτική «χρήση» της μουσικής είναι πολλά και έλκουν την καταγωγή τους από τα παλιά χρόνια. Σχετικά ο Πλάτων στην «Πολιτεία» του αναφέρει: «Οι μουσικοί τρόποι δεν αλλοιώνονται ποτέ δίχως να διαταράξουν τις πιο βασικές πολιτικές και κοινωνικές συμβάσεις». Ο Μύθος του Σάτυρου Μαρσύα από τη Φρυγία είναι ενδεικτικός. Θέλοντας με τον Αυλό του να προκαλέσει (μουσικός νεωτερισμός) τον Φοίβο Απόλλωνα (Λύρα…) τον κάλεσε σε μία «μουσική μονομαχία». Στο τέλος ο Μαρσύας νικήθηκε και γδάρθηκε ζωντανός για την Ύβρη του και τη νέα μουσική που πρότεινε. Ακόμη και μία διαφορετική μουσική πρόταση μπορεί να εκληφθεί ως πολιτική πράξη – πρόταση αμφισβήτησης του παραδοσιακού.

Ανάλογα είναι και τα παραδείγματα μεγάλων μουσικών που τα έργα τους οικειοποιήθηκαν αυθαίρετα από κάποια πολιτικά καθεστώτα ή οι ίδιοι οι πολιτικοί συνειδητά υπηρέτησαν αυτά: Βέρντι, Μπετόβεν, Βάγκνερ, Σοστακόβιτς είναι μερικοί μουσικοί που το έργο τους πρόβαλε εμφαντικά τις σχέσεις Μουσικής και Πολιτικής, όταν χρησιμοποιήθηκε καταχρηστικά από τους τρόφιμους της πολιτικής εξουσίας. Η μουσική στράτευση συνιστά μία ιεροσυλία για το χώρο της μουσικής. Ο υπουργός προπαγάνδας του Χίτλερ, ο Γκαίμπελς, συνήθιζε να επενδύει τις ομιλίες του με μουσική στοχεύοντας στον ιδεολογικό εξανδραποδισμό των ακροατών μέσα από τη συναισθηματική φόρτιση που προκαλούσαν οι ήχοι της μουσικής.


Η πολιτική ταυτότητα

Εις τα «καθ’ ημάς» - και για να επανέλθουμε στη σχέση Χαζιδάκη και Θεοδωράκη – η μουσική και η πολιτική ακολούθησαν μία ανάλογη πορεία. Η μουσική, δηλαδή, πολλές φορές εξέφραζε τις πολιτικές ανησυχίες του δημιουργού ή κατέστη θεραπαινίδα πολιτικών σκοπιμοτήτων.

Οι μελετητές του μουσικού έργου των δύο μουσικών αλλά και της πολιτικής πορείας και ταυτότητάς τους διακρίνουν μία σαφέστατη διαφοροποίηση που εκφράστηκε και αποτυπώθηκε με κάποια στερεότυπα, όπως: Ο δεξιός – συντηρητικός ή απολιτίκ Χατζιδάκης vs Ο αριστερός, προοδευτικός, πολιτικοποιημένος, αγωνιστής Θεοδωράκης. Πόσο, όμως, αυτά τα στερεότυπα – που από τη φύση τους εμπεριέχουν επικίνδυνες γενικεύσεις και απολυτοποιήσεις – αποδίδουν την ιστορική αλήθεια; Υπάρχει άνθρωπος «απολιτίκ», όταν ο άνθρωπος θεωρείται «φύσει και θέσει» πολιτικόν ζώον;

Μία περιδιάβαση στα μουσικά έργα και των δύο μουσικών θα μάς διευκόλυνε για τις πολιτικές καταβολές και των δύο μουσικών. Για την πολιτική ταυτότητα του Θεοδωράκη το έργο της ανίχνευσης είναι εύκολο. Τα μουσικά του έργα εμπεριέχουν σε υπερβολικό βαθμό το πολιτικό στοιχείο. Οι πολιτικοί προβληματισμοί, οι ιδεολογικές επιλογές και οι γενικότερες κοινωνικές του ευαισθησίες είναι εναργέστατες. Πολλές φορές το μουσικό του έργο συνιστά τον ορισμό του «μουσικού ακτιβισμού». Εξάλλου πάμπολλες φορές και ο ίδιος με τα λόγια και τα γραπτά του περιέγραψε σαφέστατα την πολιτική του ταυτότητα, όπως βέβαια και η πολιτική του δράση οριοθέτησε – έστω και με κάποιες πολιτικές υπερβολές και ασυνέχειες – την πολιτική του ιδεολογία.

Το ζήτημα της σχέσης Μουσικής (οι) και Πολιτικής κρίνεται δυσχερέστερο στο πρόσωπο του Χατζιδάκη. Την πολιτική του ταυτότητα περισσότερο την οριοθέτησαν κάποιες δηλώσεις του ή γραπτά του (τα περίφημα σχόλια στο Γ΄ πρόγραμμα) και πολύ λιγότερο το μουσικό του έργο. Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις του που χαρτογραφούν το πολιτικό περιεχόμενο της προσωπικότητάς του.

«Είμαι δημοκράτης, αστός, ουμανιστής και αναθεωρητής της δεξιάς. Ποτέ δεν υπήρξα αντικομουνιστής. Εγώ περιέχω και την αριστερά. Η αριστερά, όμως, δεν με περιέχει»

Πόσο, όμως, αυτή η ομολογία υπηρετήθηκε και πιστοποιείται από τη μουσική του; Σε ποιο σημείο κάποιο μουσικό του δημιούργημα συγκλίνει με την πολιτική ταυτότητα και πορεία του καθ’ ομολογίαν αριστερού Θεοδωράκη

 

Η περίπτωση του «Κεμάλ»

«Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ.

Καληνύχτα»

Οι τελευταίοι αυτοί στίχοι του τραγουδιού του Χατζιδάκη, του «Κεμάλ» ίσως να αποτυπώνουν την συντηρητική(;) ιδεολογία του για την αλλαγή του κόσμου. Ίσως να είναι και το απόσταγμα μιας βιωμένης γνώσης και βιοθεωρίας που θυμίζει ή παραπέμπει στην Παρμενίδειο θεωρία περί «ακινησίας» και σταθερότητας των βασικών δομών του σύμπαντος. Ίσως – ίσως να εξωτερικεύουν την προσωπική πικρία του μουσικού για την κυριαρχία του φθηνού και της υποκουλτούρας της εποχής του. Ασυμβίβαστος στις σειρήνες του ψεύτικου και του χυδαίου είχε πει πως:

«Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής και του πολιτισμού: Ο λαϊκισμός

 και ο ελιτισμός».

 

Κεμάλ - Χατζιδάκης (Το τραγούδι "Κεμάλ")

 

Ωστόσο σε κάποιους άλλους στίχους του ίδιου τραγουδιού ο Χατζιδάκης αναιρεί εν μέρει το τελευταίο δίστιχο διακηρύσσοντας εμφαντικά πως:

«Νικημένο μου ξεφτέρι, δεν αλλάζουν οι καιροί/ με φωτιά και με μαχαίρι πάντα ο κόσμος προχωρεί».

Όσο κι αν ξαφνιάζει αυτή η θέση του Χατζιδάκη – στίχοι Ν. Γκάτσου – φαίνεται να καταγράφει εμφαντικά τη βαθύτερη ουσία της πολιτικής ταυτότητάς του, ακυρώνοντας τους χαρακτηρισμούς περί ενός συντηρητικού ή «απολιτίκ» μουσικού δημιουργού. Βέβαια ο Χατζιδάκης δεν ανήκει στους υπέρμαχους της βίας ούτε της επανάστασης. Ούτε βέβαια ασπαζόταν τη θέση του Μαρξ πως «η βία είναι η μαμή της Ιστορίας». Απλά είδε ξεκάθαρα πως οι μεγάλες αλλαγές είναι απόρροια βίαιων γεγονότων και ανθρώπινων συμπεριφορών. Η Τέχνη, η μουσική και ο πολιτισμός δεν είναι αρκετά για να αλλάξει ο κόσμος.

Ο γνωστός στιχουργός Μανώλης Ρασούλης διακωμωδώντας το τελευταίο δίστιχο του Κεμάλ πρόβαλε τη δική του αντιπρόταση με δικό του τραγούδι: «Αυτός ο κόσμος μπορεί να αλλάξει Κεμάλ/ θέλει σωστοί χιλιάδες να ‘ναι στους τροχούς/ να ‘ναι ψυχή η νύφη και γαμπρός ο νους».

 

Η πολιτική σύγκλιση

Στο μοναδικό, ίσως, πολιτικό τραγούδι – «Κεμάλ» - του Χατζιδάκη θα μπορούσαμε να συστοιχίσουμε τον «Επιτάφιο», το «Γελαστό παιδί» και το «Ένα το Χελιδόνι» (Άξιον Εστί) του Θεοδωράκη. Είναι από τις λίγες φορές που μουσικά και πολιτικά συγκλίνουν οι δύο μουσικοί, έστω κι αν τους χώριζε μία πολιτική άβυσσος. Θεματολογικά – και όχι μουσικά – τα παραπάνω τραγούδια διακηρύσσουν τη διαχρονική εμπειρία και διαπίστωση πως οι αλλαγές (κοινωνικές, πολιτικές…) χρειάζονται τη συνεργασία πολλών, το αγωνιστικό πνεύμα και ίσως – ίσως τη βία και τη θυσία ανθρώπων.

«Ένα το χελιδόνι κι η άνοιξη ακριβή/ για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή/ Θέλει νεκροί χιλιάδες να ‘ναι στους τροχούς/ Θέλει κι οι ζωντανοί να δίνουν το αίμα τους»

(Οδ. Ελύτη «Άξιον Εστί»)

Το «Γελαστό παιδί» (υπαρκτό πρόσωπο) και ο «Κεμάλ» (κάτι ανάμεσα στην πραγματικότητα και στο μύθο) έφεραν κοντά τους δύο μουσικούς γίγαντες της μουσικής μας σε έναν χώρο που οι διαφορές τους – αντιθέσεις τους ήταν μεγάλες. Ωστόσο και οι δύο δεν συμβιβάστηκαν με το ψευδεπίγραφο «λαϊκό» και εργάστηκαν για το πραγματικό «λαϊκό», τη λαϊκότητα, έστω και με διαφορετικές μουσικές προτάσεις. Η μελοποίηση και η απόδοση του «Επιταφίου» του Ρίτσου είναι η κατεξοχήν ενδεικτική περίπτωση της δημιουργικής συνεργασίας και διαφωνίας των δύο μουσικών. Και οι δύο ήταν ασυμβίβαστοι απέναντι στους ευτελείς μηχανισμούς του κράτους.

 

 

«Δεν είναι συμφέρον κανενός κράτους να παρέχει ουσιαστική παιδεία, γιατί αυτή δημιουργεί ελεύθερους πολίτες, και αυτοί είναι επικίνδυνοι για το κράτος».(Χατζιδάκης)

Αντικρατιστής ή αναρχικός ο Χατζιδάκης; Πολιτικά όχι. Η μουσική του, όμως, ευαισθησία και η αυστηρή αισθητική του θα μπορούσαν να τον κατατάξουν σε μία sui generis μορφή «αναρχισμού». Ο Θεοδωράκης με τον πολιτικό του ακτιβισμό και τις αντισυμβατικές του πολιτικές μεταμορφώσεις έκανε πράξη τον μουσικό και πολιτικό του «αναρχισμό». Εξάλλου και οι δύο πίστευαν πως η μη-αντίδραση στο κακό και το άσχημο μολύνει όλους.

«Όταν, όμως, το πρόσωπο του τέρατος πάψει να μάς τρομάζει,

τότε πρέπει να φοβόμαστε… γιατί αυτό σημαίνει ότι έχουμε

αρχίσει να του μοιάζουμε».(Χατζιδάκης)

 




Εύα Πετροπούλου - Λιανού - Ποίημα στα Αγγλικά μεταφρασμένο στα Μαλαισιανά


poem

We pray as Jews
We pray as Christians
We pray as Muslims
If all those prayers were one
Nobody needed the war

We pray as childrens play
We pray as newborn look tge sun
We pray as we see the sea for the first time

This think called virus came at night to our bed
Called dark angel try to take our souls
Try to take our dreams
Our existence

We call the source above
We pray to the Holy Spirit

The darkness came above our houses
The Grey cloud near the windows
Nobody knew his name
They call it the Son of Krown

No bodies
No injuries
No blood
A body start to become
An empty bottle full of air

No breath
No moove
Just an empty bottle full of water

We pray as birds sing in the forest
We pray as we travel to the Moon for the first time

We pray to Holy Spirit
Against the Beast
We must fight
And have no fear
No panic

Because at the End
The Angels and Him
Shall rise again

Eva Petropoulou Lianoy
Author children book


ഇവാ പെട്രോ പൗലോ ലിയാനോയ്
  എഴുതുന്നു ...

യഹൂദന്മാരായി ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
ക്രിസ്ത്യാനികളായി ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
മുസ്ലീങ്ങളായ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
ആ പ്രാർത്ഥനകളെല്ലാം ഒന്നായിരുന്നുവെങ്കിൽ
ആർക്കും യുദ്ധം ആവശ്യമില്ല

കുട്ടികൾ കളിക്കുന്നതുപോലെ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
നവജാതശിശു സൂര്യനെപ്പോലെ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
ആദ്യമായി കടൽ കാണുന്നതുപോലെ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു

വൈറസ് എന്ന് വിളിക്കുന്ന ഈ ചിന്ത രാത്രിയിൽ ഞങ്ങളുടെ കിടക്കയിൽ എത്തി
ഇരുണ്ട മാലാഖ എന്ന് വിളിക്കപ്പെടുന്നവർ നമ്മുടെ ആത്മാക്കളെ എടുക്കാൻ ശ്രമിക്കുക
ഞങ്ങളുടെ സ്വപ്നങ്ങൾ എടുക്കാൻ ശ്രമിക്കുക
നമ്മുടെ അസ്തിത്വം

മുകളിലുള്ള ഉറവിടത്തെ ഞങ്ങൾ വിളിക്കുന്നു
നാം പരിശുദ്ധാത്മാവിനോട് പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു

ഞങ്ങളുടെ വീടുകൾക്ക് മുകളിൽ ഇരുട്ട് വന്നു
ജാലകങ്ങൾക്കടുത്തുള്ള ഗ്രേ മേഘം
അവന്റെ പേര് ആർക്കും അറിയില്ലായിരുന്നു
അവർ അതിനെ കിരീടപുത്രൻ എന്ന് വിളിക്കുന്നു

മൃതദേഹങ്ങളില്ല
പരിക്കുകളൊന്നുമില്ല
രക്തമില്ല
ഒരു ശരീരം ആകാൻ തുടങ്ങുന്നു
വായു നിറഞ്ഞ ഒരു ശൂന്യമായ കുപ്പി

ശ്വാസമില്ല
മൂവ് ഇല്ല
വെള്ളം നിറഞ്ഞ ഒരു ശൂന്യമായ കുപ്പി

പക്ഷികൾ കാട്ടിൽ പാടുന്നതുപോലെ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
ആദ്യമായി ചന്ദ്രനിലേക്ക് പോകുമ്പോൾ ഞങ്ങൾ പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു

ഞങ്ങൾ പരിശുദ്ധാത്മാവിനോട് പ്രാർത്ഥിക്കുന്നു
മൃഗത്തിനെതിരെ
നാം യുദ്ധം ചെയ്യണം
ഭയപ്പെടേണ്ടാ
പരിഭ്രാന്തിയില്ല

കാരണം അവസാനം
മാലാഖമാരും അവനും
വീണ്ടും ഉയരും

ഇവാ പെട്രോപ ou ല L ലിയാനോയ്
രചയിതാവ് :  കുട്ടികൾ പുസ്തകം
മലയാളത്തിലേക്കുള്ള വിവർത്തനം: വില്യംസ്ജി മാവേലി

Translation to Malayalam : Williamsji Maveli



ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΑΟΥΣΙΔΗΣ - Πίνακας Ζωγραφικής "Το ξεπροβοδισμα" ( Αρχίζει ο αγώνας στον βάλτο τον Γιαννιτσών) 1991


Στέλιος Μαουσίδης : Εικαστικός (Ζωγράφος, σκιτσογράφος, χαράκτης, γλύπτης) απόφοιτος και καθηγητής πανεπιστημίου στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Σουρικώφ Μόσχα.

Τίτλος : "Το ξεπροβόδισμα" ( Αρχίζει ο αγώνας στον βάλτο τον Γιαννιτσών) 1991.



«… Kι η πατρίδα μια τοιχογραφία μ’ επιστρώσεις διαδο-
χικές φράγκικες ή σλαβικές που αν τύχει και
βαλθείς για να την αποκαταστήσεις πας αμέσως φυλακή
και δίνεις λόγο

Σ’ ένα πλήθος Eξουσίες ξένες μέσω της δικής σου
πάντοτε

Όπως γίνεται για τις συμφορές…»
(Ο. Ελύτης, «Ασημένιο ποίημα»)


TΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ - 1977






Μιχάλης Γεωργούλης " έσβησε η φωνή …"

Ζωγράφος : Jake Wood Evans


Η αυλαία έπεσε , άλαλη η μούσα,
χάθηκε το άλλοθι, έσβησε η φωνή.
Στης μνήμης το σεντούκι θα ταφεί,
θα φυλάσσεται με σεβασμό πολύ .

Τα ιδανικά ,οι αξίες ,οι αυτοθυσίες ,
θησαυρός που, ίσως, κάποτε χρειαστεί.
Την άκουγες και έλεγες σπουδαίος
όπως, οι πρωτομάρτυρες χριστιανοί.

Το όραμα ,να αλλάξει κάποτε τη μοίρα,
η σκέψη σου ,τη φωνή είχε για πυξίδα,
μα τα βήματα σου, είχαν άλλη πορεία,
σε οδήγησαν στο Παλάτι του Ιανού.

Περίεργη σημαία κυματίζει στον ιστό
στην σκιά της κρύβει τον συμβιβασμό.
Δύο παράταιρες ψυχές στο ίδιο σώμα
αταίριαστες πριγκίπισσες για θρόνο ένα,
το είναι ,ξέμεινε φτωχό ,δίχως στέμμα.

Τουλάχιστον, υπήρχε κάτι έως τώρα,
ένα άλλοθι ,ίσως μία θαμπή αλήθεια,
σε μακρινή παροικία, πως ,κάπου έχεις ,
έναν καλύτερο ,με υψηλά ιδεώδη, εαυτό.

Στο ξωκλήσι που διάλεξες να ζήσεις
ξέχασες κάθε ιδανικό και αξία
στήριξες της ζωής σου την ευημερία
στην ίδια με των πολλών πεπατημένη.

Σε περίοπτη θέση ,μήπως σε ανεβάσει,
θελήσει κάποτε με βασιλιά σε μοιάσει
σε αφήσει να ζήσεις για λίγο στο φως
γίνει το ξωκλήσι ,Ναός Καθεδρικός.

Ας ακουγόταν για λίγο ακόμη η φωνή
θα έβρισκες μία τελευταία καταφυγή
τάχατες κάτι που να σε παρηγορεί
πως ο αγνός σου εαυτός δεν έχει πια χαθεί ….

Μ.Γ. …
Μιχάλης Γεωργούλης

Με αφορμή το θάνατο του
σπουδαίου Έλληνα συνθέτη
Μίκη Θεοδωράκη.


Εικόνα :Ζωγράφος : Jake Wood Evans