ΣΤΕΛΙΟΣ ΔΟΔΗΣ " Εκ του ασφαλούς"

Victoria Ivanova-photography

Τα λόγια αφήστε και πάμε σύγκορμοι
να πολεμήσουμε έναντι της φύσης
και της ανθρωπότητας · την εντροπία.
Πάντοτε όμως εκ του ασφαλούς
Πάντοτε για την πατρίδα και τους
δύσκολους καιρούς.
Γρήγορα! Πριν βυθιστούμε πάλι
σε ατελείωτους ρεμβασμούς
και αδάκρυτους μας βρουν στον ολοφυρμό
σαν ύποπτους, ενόχους.

Γιατί τώρα νιώθω ένοχος κι'εγώ
Οι σκέψεις και τα λόγια
βρήκαν τόπο άγονο, νεκρό
να παρηγορούν των θυμάτων την σποδό.

Εκ του ασφαλούς λοιπόν
αφού εμάς δεν μας βρήκε το κακό
δεν άφησε το παιδί μας ρακένδυτο
και το σπίτι στοιχειωμένο.

"Το σπίτι που σαν μνημείο αρχαίο
τώρα θα επισκεφθώ"

Έτσι μου λες και εγώ ως ένοχος
σωπαίνω.... Συγχώρεσε με
εκ του ασφαλούς έχω μάθει
να μιλάω, να πολεμώ και να πεθαίνω.
Στέλιος Δόδης







ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ " Το «αείζωον» Πυρ"

 α.«Πύρ αείζωον: ην αεί και έστιν και έσται»

(Ηράκλειτος, Η φωτιά που έχει – δίνει πάντα τη ζωή: Ήταν πάντοτε

και είναι και θα είναι)

β. «Τα δε πάντα οιακίζει Κεραυνός»

(Ηράκλειτος, Όλα τα κυβερνά ο κεραυνός – η φωτιά)

 

Ο εφέσιος φιλόσοφος, με έναν επιγραμματικό τρόπο διατύπωσε το βασικό στοιχείο που συνιστά την ουσία του σύμπαντος και εξασφαλίζει την αρμονία και τη λειτουργία του. «Όλα τα κυβερνά ο κεραυνός». Η γνωστή εικόνα του Δία με τον κεραυνό δεν πιστοποιεί μόνον την αναμφισβήτητη δύναμη – εξουσία του αλλά κατεξοχήν φανερώνει εκείνο το στοιχείο – το πυρ – που συνέχει τα πάντα.

 

Η φωτιά – Πυρ ως η απαρχή του κόσμου

Το πυρ – φωτιά σηματοδοτεί την απαρχή του κόσμου μέσα από τις διάφορες μεταλλαγές του. Δεν συνιστά, δηλαδή, μόνον ένα φυσικό στοιχείο αλλά πρωτίστως πηγή ενέργειας. Είναι αυτό το φυσικό στοιχείο που δημιουργεί τα πάντα αλλά και τα καταστρέφει. Αυτό που δίνει ζωή «αείζωον πυρ» σε όλα, αλλά ταυτόχρονα και αλλοιώνει τη μορφή των άλλων στοιχείων.

Στην αρχαία φιλοσοφία (Εμπεδοκλής) το πυρ ως στοιχείο κατέχει δεσπόζουσα θέση δίπλα στα άλλα τρία: Αέρας, γη, νερό. Ο υλοζωισμός ως θεωρία κυριάρχησε στους Προσωκρατικούς που αναζητούσαν το «πρώτο κινούν» του κόσμου και της δημιουργίας. Τα στοιχεία αυτά εκτός από το υλικό τους γνώρισμα εθεωρούντο και ως πηγή ζωής που εμπεριείχαν ενέργεια. Ήταν τα γνωστά «ριζώματα» που αποτελούσαν τις έσχατες πραγματικότητες του σύμπαντος.

Από την αρχαία εποχή μέχρι και σήμερα ο άνθρωπος στέκεται με δέος μπροστά στο αρχέγονο αυτό στοιχείο, το πυρ. Ο φόβος εναλλάσσεται με το θαυμασμό, την απορία και τη χαρά, αφού το πυρ-φωτιά ως μορφή ενέργειας συνοδεύει τον άνθρωπο από τις απαρχές της παρουσίας του στον πλανήτη. Εξάλλου η ανακάλυψή του συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξη του πολιτισμού.

«Πυρός τε ανταμοιβή τα πάντα και πυρ απάντων όκωσπερ χρυσού χρήματα και χρημάτων χρυσός» (Τα πάντα προέρχονται από την μετατροπή του πυρός (θερμικής ενέργειας) και αυτό προέρχεται από την μετατροπή εξ όλων των πραγμάτων, όπως από το χρυσό αποκτώνται πράγματα κι από τα πράγματα χρυσός), (Ηράκλειτος).

Αυτή, λοιπόν, η γενική παραδοχή του πυρός ως πρωταρχικού στοιχείου που δημιούργησε και συνέχει το σύμπαν αισθητοποιείται σε όλους τους αρχαιοελληνικούς – και όχι μόνο – μύθους. Η Εστία συνιστά τη θηλυκή θεϊκή εκδοχή του πυρός υπεύθυνη για τη διατήρησή του με τη βοήθεια των Εστιάδων. Ως ιερό της θεάς Εστίας ήταν το κέντρο του σπιτιού. Η ευθύνη και η αγωνία να μείνει η φωτιά αναμμένη ήταν τεράστια: 

«Έσβυσε η άσβυστη φωτιά!» κι όλοι δρομούν /φορά τυφλοί μέσα στη νύχτα να προφτάσουν/… Το κρίμα τους εστάθηκε μια άβουλη αναμελιά / κι αραθυμιά σαν της δικής μας νιότης!» (Γρυπάρης).   

Ωστόσο εκείνος που ταυτίστηκε – ως θεότητα – απόλυτα με το πυρ – φωτιά ήταν ο θεός Ήφαιστος. Γιος – παιδί (αποπαίδι) του Δία πετάχτηκε από την οργή του πατέρα του στη Λήμνο, όπου και λατρευόταν. Κουτσός κι άσχημος αλλά τόσο χρήσιμος για τους θεούς και τους ανθρώπους. Θεωρούνταν θεός των μεταλλουργών και των σιδηρουργών. Τα Καβείρια μυστήρια σχετίζονταν άμεσα με τον Ήφαιστο. Η μυθολογία παραδίδει πως η γέννηση της Αθηνάς πραγματώθηκε με τη βοήθεια του Ηφαίστου που χτύπησε με ένα μεγάλο σφυρί τον Δία από όπου πετάχτηκε η Αθηνά πάνοπλη.

Η παρουσία – ως θεότητας – και η δράση του Ηφαίστου ήταν άμεσα συνδεδεμένη με μια άλλη μυθική μορφή τον Προμηθέα. Συνδετικό στοιχείο και των δύο το πυρ.

 

Προμηθέας και φωτιά

Ο Προμηθέας θέλοντας να βοηθήσει το ανθρώπινο γένος και να διορθώσει το λάθος του αδελφού του Επιμηθέα πήγε στο εργαστήρι του Ήφαιστου και αφού τοποθέτησε τη φωτιά κρυφά σε ένα κούφιο καλάμι την έδωσε κρυφά στους ανθρώπους. Ο Δίας για την πράξη του αυτή τιμώρησε σκληρά τον Προμηθέα, αφού τον έδεσε πάνω σε ένα βράχο και ένας αετός έτρωγε το συκώτι του, που συνέχεια ανανεωνόταν. Στο τέλος τον απελευθέρωσε ο Ηρακλής.

Έτσι ο Προμηθέας με το δώρο της φωτιάς προς το ανθρώπινο γένος σηματοδοτεί την απαρχή του πολιτισμού αλλά και την τραγικότητα του έλλογου και πολιτικού ανθρώπου. Ενός ανθρώπου που με τη γνώση και τη θέλησή του εναντιώνεται στη θεϊκή εξουσία και διεκδικεί την αυτονομία και ελευθερία του.

«σε τον σοφιστήν, τον πικρώς υπέρπικρον,/ τον εξαμαρτόντα εις θεούς εφημέροις/ πορόντα τιμάς, τον πυρός κλέπτην λέγω»

(Προμηθέας Δεσμώτης, «Σε σένα μιλώ, το σοφό, τον γεμάτο πίκρα,

 που αμάρτησες στους θεούς δίνοντας τιμές στους

πρόσκαιρους (ανθρώπους), τον κλέφτη της φωτιάς»)

Έτσι, λοιπόν, ο Προμηθέας – σύμβολο της εξέγερσης και της αντίστασης – συναντιέται με τον Ήφαιστο, αφού από αυτόν έκλεψε τη φωτιά αλλά κι από αυτόν δέθηκε (με τις δικές του αλυσίδες) στον Καύκασο. Ωστόσο και οι δυο για την προσφορά τους «δια την λίαν φιλότητα βροτών» τιμωρήθηκαν από το Δία.

 

Το «πυρ» στον Ηράκλειτο

Εκείνος, όμως, που ανέδειξε το πυρ-φωτιά ως το πρωτογενές υλικό του σύμπαντος και τη μέγιστη ενοποιητική αρχή ήταν ο Ηράκλειτος.

«Κόσμον τόνδε τον αυτόν απάντων, ούτε τις θεών, ούτε τις ανθρώπων εποίησε, αλλά ην αεί και εστίν και έσται πυρ αείζωον, απτόμενον μέτρα και αποσβεννύμενον μέτρα»

Κατά τον Εφέσιο – σκοτεινό φιλόσοφο πηγή όλων των πραγμάτων είναι το πυρ – όχι τόσο ως υλικό στοιχείο αλλά ως ενέργεια (αείζωον πυρ). Η θέση αυτή συνιστά το πρώτο μεγάλο άλμα από τη θεϊκή – μυθολογική ερμηνεία στη λογική – επιστημονική. (Αυτόν τον κόσμο τον ίδιο δεν τον έφτιαξε κανείς, ούτε από τους Θεούς, ούτε από τους ανθρώπους, αλλά ήταν πάντοτε και είναι και θα είναι πάντοτε, ζωντανό πυρ (ενέργεια), που θα ανάβει με μέτρο και θα σβήνει με μέτρο).

 

 

Η θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν (E = mc²) αλλά και ο εισηγητής της Κβαντομηχανικής Χάιζενμπεργκ επιβεβαίωσαν πλήρως τις επισημάνσεις του Ηράκλειτου για τη δημιουργία του κόσμου. Αυτή η ενέργεια που εμπεριέχει το πυρ υφίσταται και στις τρεις διαστάσεις του χρόνου, άσχετα με τη μορφή που λαμβάνει κάθε φορά «ην αεί και εστίν και έσται πυρ αείζωον».

Το πυρ, λοιπόν, για τον Ηράκλειτο συμβολίζει την αυστηρή νομοτέλεια που διατρέχει το σύμπαν. Μια νομοτέλεια, όμως, που υπακούει στους νόμους του μέτρου και της ισορροπίας. Αποτελεί, δηλαδή, τον υπέρτατο «Λόγο» που ρυθμίζει την κίνηση, την αλλαγή μέσα από τη σύνθεση των αντιθέτων «παλίντονος αρμονία».

Έτσι, ο Ηράκλειτος, μέσα από το «αείζωον πυρ» πρόβαλε την αφανή «ενότητα» των πάντων και το αέναο «γίγνεσθαι» των πάντων. Ωστόσο και τα δυο, «ενότητα – πολλαπλότητα» και συνεχείς διεργασίες, υπόκεινται σε μια διαλεκτική σχέση («λόγον») αρμονίας. Τόσο ο D. Bohm «αδιαίρετη ολότητα σε ρέουσα κίνηση», όσο και ο Χάιζενμπεργκ «η σύγχρονη φυσική κατά κάποια έννοια, πλησιάζει πάρα πολύ τη διδασκαλία του Ηράκλειτου» δικαίωσαν πανηγυρικά όσα διείδε ο φιλόσοφος στο πυρ.

Ο Δημόκριτος μιλούσε για το «πυρώδες σύγκριμα» και την «πυρίνην δύναμιν» και οι Πυθαγόρειοι θεωρούσαν το πυρ ως αρχή της γένεσης του Σύμπαντος «Άρξασθαι δε την γένεσιν του κόσμου από πυρός….».

 

Το «πυρ» στον καθημερινό μας λόγο και στην ποίηση

Η κυριαρχία του Πυρός είναι έντονη και στον καθημερινό μας λόγο, με τη μεταφορική και την κυριολεκτική σημασία, όπως: βάπτισμα του πυρός, δια πυρός και σιδήρου, υγρόν πυρ, πυρ και μανία, πυρ το εξώτερον, πυρ κατά βούληση, παρανάλωμα του πυρός, διασταυρούμενα πυρά, όπως και οι παράγωγες λέξεις: πυρετός, πύρινος, πυρίτιδα, πυρσός, πυρώνω, πυρκαϊά, πυρίμαχος, πυρρίχιος, πυροβόλο, πυροσβεστήρας, πυροτέχνημα…

Έντονη, όμως, είναι η παρουσία του Πυρός και στην Ποίηση:

α. Φωτιά ωραία φωτιά μη λυπηθείς τα / κούτσουρα/…. Φωτιά ωραία φωτιά καίγε μας / λέγε μας τη ζωή» (Ελύτης)

β. «Στην εποχή μας όπως και σε περασμένες / εποχές/ άλλοι είναι μέσα στη φωτιά κι άλλοι/ χειροκροτούνε» (Σινόπουλος)

γ. «Αν δεν καώ εγώ/ Αν δεν καείς εσύ/ Αν δεν καούμε εμείς/ Πως θα γενούν τα σκοτάδια λάμψη» (Ναζίμ Χεκμέτ).

 


Αλλά και η φωτιά ως απειλή στους «κουρασμένους»

«Στη φωτιά – στη φωτιά να ριχτεί αυτός που/ κουράστηκε/ και θέλει μόνο την ακίνητη μάσκα/ αυτός που δεν αλλάζει το βήμα,/ το γέλιο, το ρυθμό, / τη σιωπή στη νέα του πόλη».

(Μ. Κατσαρός)


https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/








 

Ειρήνη Λεοντάρα "Ατιτλο"


Τι χρώμα λες να έχει η αγάπη; Κόκκινο της φωτιάς απαντά ένας ήχος. Δεν βγαίνει με φωνή Με πράξεις βγαίνει. Τι χρώμα έχει η ευτυχία; Του ουράνιου τόξου. Όλα τα χρώματα.. Τι ντύθηκε η ευτυχία; Φροντίδα και περιποίηση. Τι είναι ευαισθητοποίηση; Η αυθόρμητη κίνηση. Να πηγαίνεις μπροστά, όταν όλα έχουν πάρει την κατηφόρα. Που είναι η ευτυχία; Εκεί που ακούς να χτυπούν δυνατά πολλές καρδιές μαζί. Που κρύβεις τη δυστυχία; Σε μια δύσκολη στιγμή. Τη δωροδοκείς και την πασπαλίζεις με λίγο εφιάλτη, αλλά εκεί που ακούς τις καρδιές να καλπάζουν μη φοβάσαι δεν υπάρχει ποτέ δυστυχία και μοναξιά. Η αγάπη έχει αίσθηση και ουσία, όταν έχει πληθυντικό αριθμό. Ειρήνη Λεοντάρα

Η φωτογραφία είναι  ταινία μικρού μήκους «Το κόκκινο μπαλόνι»





Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά "Ποιος λογιέται άνθρωπος;"



Οι καιροί αλλάζουν κι ο άνθρωπος
γίνεται δεινός κυνηγός του ανθρώπου.
Αγάπησε ό,τι ανιδιοτελώς τον αγαπάει
και μίσησε τον εαυτό του, γιατί γνωρίζει καλά,
πώς σκέφτονται και οι όμοιοί του.
Αυτοί οι παράγοντες, που αλλάζουν, κινούνται από τον ίδιο τον άνθρωπο, που μπήκε στον οικονομικό πόλεμο
αψηφώντας τον ξεπεσμό της κοινωνίας, μέσα στην οποία και με την οποία ζει.
Το χρήμα κινεί τα πάντα και «μετακινεί»το μυαλό του,ηθελημένα προς απάνθρωπες ενέργειες.
Μπέρδεψε το σκοπό με το μέσο, δίνοντας αξία στο δεύτερο και λησμονώντας τον εξανθρωπισμό, που συναρτάται με τις ανθρωπιστικές επιστήμες.
Σκοτεινές,αδιόρατες οι δυνάμεις του συμφέροντος παγκοσμίως ,έπεισαν τους δυνατούς να σκοτεινιάζουν όλο και περισσότερο τον «ήλιο»,να εξοβελίζουν την ανθρωπιά ,καθώς τούτη έχει ως παραμέτρους εξέλιξης τη γνώση,την αλληλεγγύη,την αγάπη ,την αφιλοχρηματία ,την πίστη,τον πολιτισμό.
Ασυγκίνητος πλέον,δίχως δάκρυα παρακολουθεί τις εξελίξεις,κηδεύει τους νεκρούς, σαν από συνήθεια, και ταχύτατα, γιατί του μάθανε πως τώρα η ζωή δεν περιμένει, τρέχει και πρέπει να τρέξει και αυτός.
Κλείνει ο δυστυχής το ρήμα «τρέχω» σε όλα τα πρόσωπα, ενώ αφήνει στάσιμο τον ίδιο τον εαυτό του, αφού έφτασε στο σημείο, για λόγους επαίνου, να ανάβει μια φωτιά και ο ίδιος να τρέχει ,εθελοντής τάχα, για να τη σβήσει .
Όταν δεν ξέρουμε ποιος είναι πραγματικά τι ,ποιος υποδύεται ρόλους και ποιος πραγματικά αγωνίζεται και για τον άλλον,
αφού ο ληστής παρουσιάζεται σαν τεχνικός φιλάνθρωπος
αφού πίσω από το γλυκό πρόσωπο της φιλοτιμίας
κρύβεται ο φονιάς ,
αφού ο ίδιος ο γεννήτορας, σαν άλογο ον,
προχωρεί αδίστακτα στον βιασμό του τέκνου του ,
αφού εγείρονται και συγκρούονται οι πιστοί (ποιος πιστός όταν υβρίζει τους πάντες)με τους άπιστους (ποιοι τάχα είναι)
......................................................

ποιος λογιέται άνθρωπος;

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά
Φιλόλογος,συγγραφέας,ποιήτρια,κριτικός








Carpe " Σταυροδρόμι..."



Δοκιμάσαμε τα πάντα,
μπορείς να βρεις
ανθρώπους διαθέσιμους
να μοιραστούν;
Πέρα τα φώτα έλαμπαν,
συνέχισα να τρέχω
στον παραλογισμό.
Στάθηκα στο σταυροδρόμι
κοιτώντας,
μακρυά δέσποζε
το βάθος του κόσμου.
Με την άκρη του ματιού
μετράω τις ελπίδες
ψηλά στον ουρανό εκεί που τα πουλιά σμίγουν.!

Carpe.



Παρουσίαση του βιβλίου "Ο αθλητισμός στη Λήμνο" του Θοδωρή Μπελίτσου (Μύρινα 28.7.2021)


Η εκδήλωση

Στις 28 Ιουλίου 2021, στο προαύλιο του Γυμνασίου Μύρινας Λήμνου, πραγματοποιήθηκε μια πολύ επιτυχημένη εκδήλωση/παρουσίαση, την οποία διοργάνωσαν οι αδερφοί Γιάννης και Βλάσης Χατζηχαραλάμπους της ενημερωτικής ιστοσελίδας LimnosXpress, εκδότες του βιβλίου του Θ. Μπελίτσου «Ο Αθλητισμός στη Λήμνο, από τις απαρχές μέχρι σήμερα», σε συνεργασία με τον ΟΕΠΑ του Δήμου Λήμνου.

Παρέστησαν: ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ευάγγελος Χριστοφιδέλλης ο οποίος χαιρέτισε την εκδήλωση με μια ουσιαστική ομιλία, ο Γρηγόρης Μανινάκης που έκανε μια νοσταλγική παρέμβαση για τα χρόνια της δεκ. ’60 και αφηγήθηκε πώς το ποδόσφαιρο αποτέλεσε το «διαβατήριό» του για να σπουδάσει στις ΗΠΑ, ο πρόεδρος του ΟΕΠΑ κ. Νίκος Μαρινάκης, η πρόεδρος της Κοινότητας Μύρινας κ. Βούλα Μοσχάκη, ο πρώην έπαρχος κ. Θεόδωρος Μπαβέας, ο πρόεδρος του ΑΟ Ηφαιστία κ. Κώστας Μανωλακούδης με αντιπροσωπεία αθλητών κι αθλητριών του συλλόγου, ο πρόεδρος του ΝΟ Λήμνου κ. Γιάννης Λυτσάκης με αντιπροσωπεία αθλητών κι αθλητριών του ομίλου, ο οποίος χαιρέτισε την εκδήλωση και τίμησε κωπηλάτες του ΝΟΛ που έχουν διακριθεί πανελληνίως και διεθνώς. Το παρόν έδωσε πλήθος κόσμου, παλιοί αθλητές και φίλαθλοι, τηρώντας τις επιβαλλόμενες υγειονομικές προφυλάξεις (μάσκες, αποστάσεις κλπ) και από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ο Ηλίας Κότσαλης (εφ. ΛΗΜΝΟΣ, Ράδιο ΑΛΦΑ) και η Μαρία Κατσάνου (Ράδιο Λήμνος).

Κατά την εκδήλωση τιμήθηκαν από την εκδοτική ομάδα τρεις διακεκριμένοι σύγχρονοι αθλητές του νησιού:



-Από το ποδόσφαιρο ο διεθνής Δήμος Μανουσάκης (φωτ.), στον οποίο απένειμε το σχετικό αναμνηστικό έπαθλο ο κ. Νίκος Μαρινάκης ως εκπρόσωπος του Δημάρχου.


-Από την κωπηλασία ο ολυμπιονίκης Παναγιώτης Μαγδανής (φωτ.), ο οποίος χαιρέτισε την εκδήλωση με μαγνητοσκοπημένο μήνυμα που προβλήθηκε σε οθόνη. Το αναμνηστικό παρέλαβε η μητέρα του, κυρία Μαυρολαμπάδου, από τον κ. Λυτσάκη του ΝΟΛ.


-Από τον στίβο ο πρωταθλητής του μήκους Μιχάλης Μερτζανίδης-Δεσποτέρης (φωτ), ο οποίος μίλησε ζωντανά από οθόνη μέσω Skype. Η νεαρή πρωταθλήτρια της Ηφαιστίας Μαρία Ψυρούκη παρέδωσε το αναμνηστικό στην μητέρα του αθλητή κ. Κωνσταντίνα Δεσποτέρη, η οποία χαιρέτισε την εκδήλωση προτρέποντας τους γονείς να «σπρώξουν» τα παιδιά τους στον αθλητισμό.

Στο χώρο της εκδήλωσης υπήρχαν δύο σταντ με δεκάδες παλιές και νεότερες φωτογραφίες αθλητών και ομάδων της Λήμνου, μέρος των οποίων προβαλλόταν σε μεγάλη οθόνη, κατά την διάρκεια των ομιλιών.

Η όλη εκδήλωση μαγνητοσκοπήθηκε και φωτογραφήθηκε από τον Παντελή Πραβλή.



Η ομιλία του συγγραφέα

Αν κλείσουμε τα μάτια και μεταφερθούμε νοερά στο χρόνο, περίπου έναν αιώνα πριν, θα βλέπαμε σε αυτόν εδώ το χώρο, στον αδιαμόρφωτο ακόμα Ρωμαίικο Γιαλό, καμιά εικοσαριά νέους να χαράζουν τις γραμμές ενός τερέν και να στήνουν ξύλινα δοκάρια. Ήταν οι πρόσκοποι του Κάστρου που προετοιμάζονταν για το πρώτο-πρώτο ποδοσφαιρικό ματς που διεξήχθη μεταξύ λημνιών ομάδων, στο οποίο αντιμετώπισαν την ομάδα του Πλατύ. Ήταν Ιούλιος του 1926 και κάπως έτσι ξεκίνησε η επίσημη ποδοσφαιρική και αθλητική δράση στο νησί. Οι απογευματινοί περιπατητές στον αιγιαλό του Κάστρου «εδοκίμασαν μίαν απρόσμενο έκπληξι», γράφει η τοπική εφημερίδα, αντικρίζοντας τους νέους της πόλης να προετοιμάζονται «δι’ αγώνα ποδοσφαιρίσεως».

Ευτυχώς που υπάρχει αυτή η καταγραφή, διότι το γεγονός θα είχε μείνει τελείως άγνωστο. Και τούτο διότι ο αθλητισμός, αν και αποτελεί ένα πάνδημο κοινωνικό φαινόμενο, ελάχιστα έχει απασχολήσει την ιστορική έρευνα, όχι μόνο στη Λήμνο αλλά γενικότερα. Οι ερευνητές συνήθως τον αντιμετωπίζουν ως δευτερεύον θέμα, παρά το γεγονός ότι απασχολούσε ανέκαθεν κι απασχολεί σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας. Παραδόξως, έχει παραμεληθεί ερευνητικά γενικότερα από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Και εννοώ πως είναι ελάχιστες οι έρευνες και οι μελέτες για τον αθλητισμό από λαογραφικής πλευράς, δηλαδή για τοπικές αθλητικές συνήθειες, τοπικά έθιμα με αθλητικές προεκτάσεις, ήθη, συμπεριφορές και αντιπαλότητες που εκδηλώνονται και εκτονώνονται μέσα από αθλητικά γεγονότα. Π.χ. γνωρίζουμε τις αλογοδρομίες του Αγ. Γεωργίου που γίνονται στην Καλλιόπη, μόνο και μόνο επειδή συνεχίζονται μέχρι σήμερα, εννοώ πως ελάχιστες είναι οι αναφορές σε παλιά κείμενα γι’ αυτές. Όμως, δεν ξέρουμε για άλλες αθλητικές εκδηλώσεις που γίνονταν παλιά στα πανηγύρια, όπως π.χ. για τους πεχλιβάνηδες που πάλευαν του Αγίου Σώζοντος στην Φισίνη ή για τους ρινταρήδες που τρέχανε το φλάμπλο στους γάμους. Και δεν ξέρουμε, διότι η επίσημη λαογραφία σχεδόν περιφρονούσε τα αθλητικά δρώμενα, κι ασχολιόταν περιστασιακά ή και καθόλου με αυτά. Κι όμως, ένα έθιμο σαν το φλάμπλο είναι μια γαμήλια αθλητική συνήθεια, η οποία, όπως αναφέρει ο Πίνδαρος στον Δ΄ Πυθιόνικο ύμνο, διεξήχθη στη Λήμνο, όταν οι Αργοναύτες συναγωνίστηκαν με έπαθλο μιαν εσθήτα, πριν συνευρεθούν με τις Λήμνιες γυναίκες!

Παρομοίως, έχει αγνοηθεί η γλωσσολογική διάσταση, δηλαδή πώς το τοπικό γλωσσικό ιδίωμα δημιούργησε ή αφομοίωσε λέξεις κι εκφράσεις που αφορούν τα αθλητικά δρώμενα. Όταν υπηρετούσα στο Γυμνάσιο του Μούδρου, την δεκ. '80, λέγανε κάποιες μανάδες για το γιο τους που δεν τα κατάφερνε στα γράμματα, «ούλο στα φιτμπόλια παγαίν', πότε να διαβάσ'!». Κι εγώ, νεόφερτος τότε στο νησί, απορούσα τι είναι τα φιτμπόλια, μέχρι που κατάλαβα πως αναφέρονταν στο ποδόσφαιρο, στο φουτμπόλ. Μια γυναίκα σχεδόν αγράμματη είχε αφομοιώσει μια αγγλική λέξη και την είχε κάνει δικιά της, λημνιά λέξη. Και πού είναι το σπουδαίο, θα πει κάποιος; Είναι σπουδαίο γλωσσολογικά, γιατί δείχνει το δυναμισμό της ελληνικής γλώσσας, τη δύναμη που έχει το γλωσσικό αισθητήριο μιας αγράμματης γυναίκας να αφομοιώνει και να ταιριάζει στο δικό της προφορικό γλωσσικό σύμπαν μια ξένη λέξη.

Με αυτά ασχολείται το βιβλίο, θ’ αναρωτιέστε; Όχι φυσικά, αυτά τα θέματα αναφέρονται εισαγωγικά για να καταδείξουν αφενός την γενικότερη σημασία και αξία που έχει η έρευνα του αθλητικού παρελθόντος, το οποίο συνδέεται με πολλές όψεις της κοινωνίας, κι επίσης για να σηματοδοτήσει ότι υπάρχει μια συνέχεια ακόμα κι από την αρχαιότητα. Το πάλεμα, το λιθάρι, το πήδημα και η ρέντα (το τρέξιμο), στα οποία ασκούνταν στα 1890 οι νέοι στην Πλάκα, όπως γράφει ο τότε δάσκαλος παπά-Αγγελής Μιχέλης, είναι τα ίδια αγωνίσματα στα οποία αναμετρήθηκαν οι Αργοναύτες στη Λήμνο, ενώπιον της Υψιπύλης και του Ιάσονα, και ο συνδυασμός τους δημιούργησε το αρχαίο πένταθλο, το οποίο αναβίωσε, και πολύ σωστά, στο νησί τα τελευταία χρόνια. Όλα έχουν ρίζες, αλλά αν δεν τις ψάξουμε, ούτε θα τις μάθουμε ούτε θα τις κατανοήσουμε.



Το βιβλίο, λοιπόν, για να έρθουμε στο παρόν, πρωταρχικά εξετάζει τι προϋπήρχε, ποια ήταν η σχέση των Λημνίων με τον αθλητισμό πριν εμφανιστούν αθλητικά σωματεία. Ακολουθεί μια μεγάλη ενότητα που αφορά την προπολεμική περίοδο. Το 1924 ιδρύεται ο Λημνιακός Γ.Σ., από επιφανείς πολίτες της τοπικής κοινωνίας, ένα σωματείο που προσπαθεί να εκφράσει την παλιά ρομαντική αντίληψη για τον αθλητισμό, ως εκδήλωση που συνδυάζει την άθληση, με την αρμονία, τη μουσική, τη φυσιολατρία. Μια αντίληψη που γεννήθηκε τον 19ο αιώνα, οδήγησε στην αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων, αλλά πλέον την δεκαετία του 1920 ήταν ήδη μια παρωχημένη αντίληψη. Ο Λημνιακός Γ.Σ. θα θέσει τα θεμέλια αλλά δεν θα επιβιώσει. Με τους δασκάλους μπροστάρηδες, θα δημιουργήσει το πρώτο γυμναστήριο, θα ιδρύσει Σώμα Προσκόπων, την πρώτη Φιλαρμονική, φυσιολατρικούς ομίλους και τις πρώτες ποδοσφαιρικές ομάδες, αλλά θα επιβιώσει μόνο τρία χρόνια, διότι δεν ήταν δυνατόν η ομπρέλα ενός μόνο σωματείου να καλύψει επαρκώς όλες αυτές τις δραστηριότητες και μάλιστα σε όλο το νησί.

Τα τμήματά του αυτονομούνται κι αρχίζουν να δημιουργούνται ποδοσφαιρικές ομάδες περιστασιακές αρχικά, οι οποίες από το 1930 αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα και γίνεται σκέψη ακόμα και για πρωτάθλημα. Κάποιες επιβίωσαν για πολλά χρόνια κι έγραψαν την αθλητική ιστορία του νησιού: Παλλημνιακός, Ηφαιστία Κοντοπουλίου, Άρης Μούδρου, Ηρακλής Ατσικής· άλλες έσβησαν στα χρόνια της δικτατορίας του Μεταξά και δεν αναβίωσαν μεταπολεμικά, όπως: ο Ερμής και η Αστραπή Κάστρου, ο Θρίαμβος Πορτιανού, τα Ολύμπια Λιβαδοχωρίου κ.ά.

Την δεκ. ’30 το ποδόσφαιρο κυριαρχεί, γίνονται δεκάδες αγώνες που αναφέρονται ακόμα και σε αθηναϊκά αθλητικά έντυπα, υπάρχουν επαφές και αγώνες με ομάδες της Μυτιλήνης και της Αλεξανδρούπολης, δίνουν ματς με ομάδες αγγλικών πλοίων που ελλιμενίζονταν στον Μούδρο, αλλά τοπικό πρωτάθλημα δεν διοργανώθηκε. Τα σωματεία ήταν επίσημα, είχαν καταστατικό, έκαναν αρχαιρεσίες, αλλά δεν ήταν μέλη της ΕΠΟ, μάλλον για οικονομικούς λόγους καθώς ήταν δυσβάστακτο το κόστος εγγραφής και της ετήσιας συνδρομής.


Παράλληλα, έχουμε και αθλητικούς αγώνες στίβου, που διοργανώνονται με πρωτοβουλία των καθηγητών γυμναστικής του τοπικού Γυμνασίου στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς. Εκτός από το σχολικό πρωτάθλημα, προπολεμικά διοργανώθηκαν τρεις φορές Παλλημνιακοί αγώνες στίβου, το 1930, 1934 και 1940 (και γυναικών, γεγονός πρωτοποριακό, αφού ο γυναικείος αθλητισμός είχε πολύ μικρή διάδοση τότε), με πολύ καλή διοργάνωση, παρουσία των επισήμων αρχών, με καταγραφή των επιδόσεων, βαθμολογία των συλλόγων, απονομή μεταλλίων και ειδικών επάθλων από χορηγούς κλπ. Επίκεντρο πάντως των εκδηλώσεων ήταν η πρωτεύουσα και δευτερευόντως ο Μούδρος, όπου γίνονταν οι ποδοσφαιρικοί αγώνες με τα ξένα πλοία, ενώ οι ειδήσεις από τα άλλα χωριά σπάνια έφταναν στην τοπική εφημερίδα.

Μεταπολεμικά συνεχίστηκε περίπου το ίδιο αθλητικό σκηνικό αλλά με ευρύτερη διάδοση, καθώς επεκτάθηκε σε όλο το νησί. Στο ποδόσφαιρο η αντιπαλότητα πολλές φορές ξεφεύγει, γίνεται εχθρότητα που συνεχίζεται κι εκτός αγωνιστικού χώρου, με λαχανοπόλεμο στην καλύτερη περίπτωση και πετροπόλεμο στη χειρότερη. Συχνά η οξύτητα της ποδοσφαιρικής διαμάχης έχει εξωαγωνιστικά αίτια, όπως π.χ. στα ματς μεταξύ Κούταλης και Πεσπέραγου, οι κάτοικοι των οποίων είχαν διαφορές από παλιά σχετικά με την εκμετάλλευση των αγροτικών εκτάσεων του Αλεξόπυργου.

Πάντως την δεκ. 50 οι ομάδες αυξάνονται, όλα τα χωριά έχουν ποδοσφαιρική ομάδα, με επίσημη διοίκηση, αλλά ελάχιστες ομάδες πληρούσαν τις προδιαγραφές να ενταχθούν στην ΕΠΣ Λέσβου και στην ΕΠΟ κατ’ επέκταση, δηλαδή γήπεδο κανονικών διαστάσεων, έγκυρα δελτία ποδοσφαιριστών, τακτικές αρχαιρεσίες κλπ.

Οπότε, το 1954 που ξεκινά το πρωτάθλημα του νησιού, μοναδικός αντίπαλος του Παλλημνιακού ήταν ο νεοσύστατος Αστέρας. Δυναμικές ομάδες από παλιά όπως ο Άρης Μούδρου, ο Ηρακλής Ατσικής, η Ηφαιστία και ο ισχυρός Απόλλων Λιβαδοχωρίου, δεν κατάφεραν να ενταχθούν στην ΕΠΟ, κυρίως λόγω ακατάλληλων γηπέδων.

Αυτές οι ομάδες καθώς κι άλλες πιο αδύναμες από Ρωμανού, Κοντιά, Πλατύ, Θάνος, Τσιμάνδρια, Καρπάσι, Σαρπί περιορίζονται σε φιλικά ματς αλλά μετέχουν στα ανεπίσημα κύπελλα που διοργανώνονται είτε από τον Δήμο Μύρινας είτε από ομογενείς χορηγούς.

Μια και ανέφερα τους ομογενείς, οφείλουμε μια αναφορά. Από την προπολεμική περίοδο αλλά κυρίως μεταπολεμικά πολλοί Λημνιοί της διασποράς ενισχύουν τις ομάδες των χωριών τους, είτε με αθλητικό υλικό: μπάλες, παπούτσια, στολές είτε με χρήματα. Είναι συγκινητικό πως κάποιοι που έκαναν τα πρώτα άτσαλα ποδοσφαιρικά τους βήματα στη Λήμνο, συνέχισαν και στους νέους τόπους εγκατάστασης, όπου όχι μόνο έπαιξαν μπάλα αλλά πρωταγωνίστησαν, ίδρυσαν ομάδες κι έγιναν ποδοσφαιρικοί παράγοντες. Πιο γνωστή είναι η περίπτωση του Θησέα Μαρμαρά από το Ρεπανίδι, ιδρυτή της ομάδας Ελλάς Μελβούρνης αλλά και ουσιαστικού ιδρυτή του ποδοσφαίρου στην Αυστραλία. Αλλά δεν είναι μόνο αυτός. Λημνιές ομάδες ιδρύθηκαν και υπάρχουν ως σήμερα σε διάφορες πόλεις της Αυστραλίας, κάποιες με δικά τους αθλητικά κέντρα. Τις δεκ. ’50 ως ’80 βρίσκουμε Λήμνιους να παίζουν σε ομάδες στον Καναδά, ΗΠΑ, Γερμανία, Νότια Αφρική, Ζιμπάμπουε, Ζάμπια κ.α.. Στο Μαλάουι είχαν ιδρύσει την ομάδα Ολυμπία, στην οποία έπαιζαν 8 Λημνιοί στη βασική ενδεκάδα.

Για ορισμένους μπαλαδόρους, το ποδόσφαιρο αποτέλεσε στην κυριολεξία το διαβατήριο για να μεταναστεύσουν, όπως οι: Ντόντος, Μανινάκης, Καρανικόλας, Τακάκης κ.ά. Ο Γρηγόρης Μανινάκης που είναι παρών εδώ, θα μας αφηγηθεί τη δικιά του εμπειρία για το πώς συνέβη αυτό.


Ο Γρηγόρης Μανινάκης

Ευχαριστούμε τον Γρηγόρη για αυτή την νοσταλγική παρένθεση. Εγώ να προσθέσω πως τη νοσταλγία του για τα ποδοσφαιρικά χρόνια στη Λήμνο, την έχει εκφράσει κατά καιρούς στους στίχους των τραγουδιών του, όπως αυτούς που παραθέτω:

«Πόσο μου λείπουν οι ζεστές οι Κυριακές, όταν η Μύρινα ζωντάνευε και ζούσε
Με φασαρία από γέλια και φωνές, όλη πόλη μας στο γήπεδο τραβούσε».

Εκτός από το ποδόσφαιρο, η άλλη αθλητική διέξοδος εκείνη την εποχή ήταν οι σχολικοί αθλητικοί αγώνες που γίνονταν στη λήξη της χρονιάς και οι ναυτικοί/κολυμβητικοί αγώνες κατά τη ναυτική εβδομάδα. Οι αγώνες αυτοί είχαν πάνδημο χαρακτήρα, συγκέντρωναν πλήθος θεατών αλλά αφορούσαν μόνο τους μαθητές του Γυμνασίου και των πέριξ της Μύρινας χωριών. Στο υπόλοιπο νησί αθλητικές ευκαιρίες, εκτός από το ποδόσφαιρο, πρόσφερε μόνο η Ηφαιστία και περιστασιακά ο Άρης Μούδρου. Η Ηφαιστία χάρη στον δραστήριο φίλαθλο πρόεδρό της Κώστα Ερημάκη, είχε γίνει μέλος του ΣΕΓΑΣ, ο μοναδικός σύλλογος της Λήμνου, είχε διαμορφώσει αθλητικές εγκαταστάσεις, διοργάνωνε το επίσημο πρωτάθλημα ανώμαλου δρόμου και ήδη από την δεκ. ’50 είχε στείλει αθλητές της για αγώνες στην Αθήνα, στο πανελλήνιο πρωτάθλημα και σε άλλες διοργανώσεις. Οι πρωτοπόροι Λημνιοί που μετείχαν ήταν ο Αρχοντοβασίλης κι ο Μπεζάς, οι οποίοι έτρεξαν ξυπόλητοι, γεγονός που έγινε θέμα στον αθηναϊκό αθλητικό τύπο. Η συμμετοχή τους καθοριζόταν από τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια καθώς ταξίδευαν 24 ώρες για να λάβουν μέρος σε κάποιο αγώνισμα κι επέστρεφαν μετά από 4-5 μέρες με το επόμενο δρομολόγιο, χωρίς να παίρνουν μέρος σε άλλα αγωνίσματα, στα οποία ήταν εξασκημένοι.


Όμως το τοπίο έχει πλέον αλλάξει. Από τα μέσα της δεκ. ’60 και εξής το αθλητικό δυναμικό συρρικνώνεται δραματικά καθώς η νεολαία φεύγει προς αναζήτηση εργασίας ή για σπουδές. Ελάχιστοι επιστρέφουν. Οι ομάδες φυλλοροούν, οι περισσότερες, ιδίως στα χωριά, αδρανούν ή διαλύονται. Για μια 15ετία ελάχιστα αθλητικά γεγονότα συμβαίνουν. Κάποιες χρονιές δεν διεξάγεται καν ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα.

Στο στίβο συνεχίζεται η σοβαρή προσπάθεια από την Ηφαιστία, με το ξεκίνημα των αθλητικών αγώνων Ερημάκεια, στα όποια καλούνται και μετέχουν αθλητές κι από άλλα μέρη καθώς και στρατευμένοι. Τα Ερημάκεια καθιερώνονται και κρατούν τη φλόγα του στίβου ζωντανή, χάρη στο μεράκι των ανθρώπων της ομάδας, κάποιους από τους οποίους γνώρισα κι εγώ την δεκ. ’80 που εργάστηκα στο Μούδρο, όπως οι: Λαδάς, Δάλλης, Βουτσάς, Γαροφαλλής, Χατζόγλου, Ταλιαντζής κ.ά., αλλά και των καθηγητών σωματικής αγωγής των γυμνασίων της Λήμνου.

Η Ηφαιστία έχει στάδιο, έχει πλέον οργανωτική εμπειρία και τολμά. Διοργανώνει τους Αιγαιοπελαγίτικους Αγώνες 1990 με επιτυχία. Αναδεικνύονται νέοι αθλητές που διακρίνονται κι εκτός Λήμνου, ο Τσίκοβας, η Καπάνταη, η Αχιλαδέλλη, η Τζάνου κ.ά. Με το νέο στάδιο στη Μύρινα, την σκυτάλη παίρνει η ΑΕΛ. Η αθλητική άμιλλα γεννά πολλά ταλέντα, με κορυφαίο παράδειγμα τον Μερτζανίδη αλλά το σπουδαιότερο είναι πως στο νησί υπάρχουν δυο αθλητικά κύτταρα όπου βρίσκει διέξοδο η νεολαία της Λήμνου.

Από το 1987 μια νέα αθλητική ευκαιρία παρουσιάζεται, με την ίδρυση του Ναυτικού Ομίλου, ο οποίος σύντομα αναδεικνύει σπουδαίους αθλητές στην κωπηλασία, πανελληνιονίκες, βαλκανιονίκες, πρωταθλητές Ευρώπης και κατάφερε δυο φορές να στείλει Λημνιό αθλητή στους Ολυμπιακούς Αγώνες, τον Μαγδανή, κι όχι μόνο αλλά να πετύχει κορυφαία διάκριση με την παρουσία του στον τελικό της τετρακώπου το 2016.

Θα κλείσω με το ποδόσφαιρο. Πριν από αυτό όμως, να θυμίσω πως την προηγούμενη δεκαετία, δηλαδή μετά το 2010, έγιναν τρεις σοβαρές προσπάθειες να αναπτυχθούν στο νησί κάποια ομαδικά αθλήματα με βάση το κλειστό γήπεδο, στα οποία η Λήμνος ποτέ δεν είχε παρουσιάσει κάτι οργανωμένο. Αναφέρομαι στο χάντμπολ της ΑΕΛ από τον Γιώργο Παρούση και την Κατερίνα Πετρίδου, στο βόλεϊ από τον αείμνηστο Νίκο Σαμαρά και στο μπάσκετ με τον Ήφαιστο. Και στις τρεις περιπτώσεις κατάφεραν να εντάξουν τη Λήμνο στον πανελλήνιο αθλητικό χάρτη με συμμετοχές στις εθνικές κατηγορίες, με πιο εκκωφαντική την περίπτωση του Ηφαίστου που για δυο σεζόν αγωνίστηκε στην Α1 και συνάρπασε τους Λημνιούς, όπου γης. Για διαφορετικές αιτίες δεν είχαν συνέχεια, άφησαν όμως ένα έντονο συναισθηματικό αποτύπωμα στο φίλαθλο κοινό του νησιού, το οποίο διευρύνθηκε κατά πολύ.

Όπως προανέφερα, αν και υπήρχαν σημαντικές διακρίσεις στο στίβο και στην κωπηλασία από Λήμνιους αθλητές, το άθλημα που συγκέντρωνε και συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το ποδόσφαιρο, όπως σε όλη την Ελλάδα άλλωστε. Τις δεκ. ’50, ’60 κι ’70 κυριαρχούν ο Παλλημνιακός κι ο Αστέρας. Αυτοί εναλλάσσονται στις κατακτήσεις των τίτλων, από αυτούς αναδεικνύονται οι κυριακάτικοι ήρωες της τοπικής κοινωνίας και σε αυτές τις δυο ομάδες θέλουν να παίξουν οι ταλαντούχοι παίκτες των χωριών. Οι υπόλοιπες ομάδες πετυχαίνουν μόνο κάποιες σποραδικές νίκες επί των δυο μονομάχων του Κάστρου, τις οποίες πανηγυρίζουν σαν τίτλους.

Αλλά προς τα τέλη της δεκ. ’70 η μετανάστευση της νεολαίας γονάτισε ακόμα και τις δυο ομάδες του Κάστρου, το πρωτάθλημα άλλοτε γίνεται άλλοτε όχι και τελικά διακόπτεται τελείως. Η απογοήτευση εμφανίζεται κατά καιρούς και στον τοπικό τύπο. Κάποιος γονιός, βλέποντας να παίζουν μπάλα αλλά να λείπει ο γιος του, γράφει προσπαθώντας να διασκεδάσει τον καημό του:

«Προυχτές που παίζαν ούλα τα αγορούδια κιο του έρμου του πουρδόσφαιρου, τι λωγιά του λέν, ούλ’ χαχανίζαν κι ιγώ κλαιγα γιατί έλλπιν κι μένα στν’ Αυστράλια –πνά μην έσουνε να βγη- τ’ αγορούδιμ το Χαραλαμπούδ’, που όνταν ήνταν ιδώ ούλο στο θέρμα, τι σγιουκαμό του λένι, τνέβαζε κείν’ τνέρημ τ’ μπάλα».

Μεσολάβησαν λίγα χρόνια αδράνειας, που το ενδιαφέρον συντηρούσαν διάφορα θερινά τουρνουά, αγώνες με στρατιωτικές ομάδες κι αγώνες της Μικτής Λήμνου. Στο μεταξύ αναδύονται νέες ποδοσφαιρικές δυνάμεις: στη Μύρινα οι Αργοναύτες και στα χωριά, ο Κεραυνός, η Προποντίδα, το Πλατύ, το Θάνος, ο Κάσπακας, ενώ αναγεννιούνται οι παλιές: Ηρακλής, Ηφαιστία, Άρης Μούδρου, Φιλοκτήτης κλπ.

Οπότε το 1983 έγινε επανεκκίνηση του λημνιού ποδοσφαίρου με 14 ομάδες αρχικά, που έφτασαν τις 18 κάποια στιγμή. Το 1987 γίνεται η μεγάλη τομή με τη συγχώνευση των αιώνιων αντιπάλων, Αστέρα, Παλλημνιακού και των Αργοναυτών για την ίδρυση της ΑΕ Λήμνος. Τα πρώτα χρόνια η ΑΕ Λήμνος κυριάρχησε κι αγωνίστηκε 4 φορές στη Δ΄ Εθνική, αλλά εκεί τα μεγέθη είναι διαφορετικά, οι δυσκολίες πολλές για ερασιτεχνική ομάδα (και κυρίως οι δαπανηρές μετακινήσεις), οπότε καταλάγιασε η αρχική ορμή κι ο ενθουσιασμός. Από την δεκ. ’90 τη σκυτάλη πήραν ο Κεραυνός κι ο Ηρακλής που αποτέλεσαν για αρκετά χρόνια το νέο αγωνιστικό δίπολο που μοιραζόταν τους τοπικούς τίτλους, κατάφεραν να πάρουν και νομαρχιακούς τίτλους και να παίξουν στην Δ΄ Εθνική. Για κάποιο διάστημα ανάμεσα στους δύο, μπήκε σφήνα ο Κάσπακας που επίσης αγωνίστηκε στην Δ΄ Εθνική και μάλιστα δυο φορές, ενώ την πρόσφατη πενταετία πρωταγωνίστησαν και πήραν τίτλους ο Διαγόρας και η Ηφαιστία.


Οι υπόλοιπες ομάδες πρόσφεραν αγωνιστική διέξοδο και ταυτόχρονα αποτελούσαν ένα ζωντανό αθλητικό κύτταρο για τη λιγοστή νεολαία των χωριών. Ορισμένες αξιώθηκαν να πανηγυρίσουν κάποιες διακρίσεις κυρίως στο κύπελλο, όπως το Θάνος, ο Μούδρος, οι Αργοναύτες, ο Αητός, το Πλατύ. Όμως, πολλές αδυνατούσαν να ανανεώσουν το δυναμικό τους κι έσβησαν, όπως: Ρεπανίδι, Αστραπή, Ποσειδών, Κορνός, Βάρος, Τσιμάνδρια κ.ά.

Όλα αυτά τα χρόνια πολλοί νέοι ονειρεύτηκαν να κάνουν καριέρα σε ομάδες Α΄ και Β΄ Εθνικής. Κάποιοι το κατάφεραν. Από τους παλιούς ξεχώρισαν ο Βερτσώνης που έπαιξε στον Απόλλωνα Αθηνών, ο Βουγιούκας στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης και μετά στις ΗΠΑ, αργότερα ο Κόρακας σε Αιγάλεω, Προοδευτική, ο Μπακίτας στον Απόλλωνα Καλαμαριάς, ο Κουκάκης στον Αχαρναϊκό. Πιο πρόσφατα οι: Μαρουκάκης, Αρναρέλλης, Γκουτζελάς, Τσολακούδης, Ευαγγελιδακης, Λίμα κ.ά. Πιο γνωστός είναι φυσικά ο Δήμος Μανουσάκης που έπαιξε πολλά χρόνια με το Αιγάλεω και την Χαλκηδόνα στην Α΄ Εθνική και στην Ευρώπη, στην Εθνική Ελπίδων και γενικά είχε σπουδαία καριέρα.

Το βιβλίο κλείνει με μια τελευταία ενότητα, στην οποία υπάρχουν αφιερώματα στις πιο σημαντικές αθλητικές προσωπικότητες από τη Λήμνο, δηλαδή σε πρόσωπα που διακρίθηκαν είτε πανελλήνιο είτε σε διεθνές επίπεδο, ανεξάρτητα αν μεγάλωσαν στο νησί.

Όλα όσα σας περιέγραψα, καταγράφονται στο βιβλίο με κάθε δυνατή λεπτομέρεια. Έκανα προσπάθεια να καταγράψω αποτελέσματα και επιδόσεις αθλητικών και ναυτικών αγώνων, συνθέσεις ποδοσφαιρικών κι άλλων ομάδων, βαθμολογίες πρωταθλημάτων, σκόρερ, με σχετικούς πίνακες και φωτογραφίες. Νομίζω πως δεν υπάρχει Λήμνιος που ασχολήθηκε κάπως με τον αθλητισμό από την δεκ. ’40 και εξής, του οποίου το όνομα δεν αναφέρεται στο βιβλίο. Είναι ένα βιβλίο που δεν το ξεφυλλίζεις και το αφήνεις αλλά ούτε το διαβάζεις μονορούφι. Είναι ένα βιβλίο παρακαταθήκη για το λημνιό αθλητισμό, στο οποίο μπορεί κάποιος να επανέρχεται ξανά και ξανά για να εντοπίσει, να ψάξει, να θυμηθεί ένα αθλητικό στιγμιότυπο, μια συγκεκριμένη σεζόν, κάποιον αγώνα, κάποιον αθλητή.

Όταν πριν από 50 χρόνια περίπου, ως μαθητής του Γυμνασίου, μας πήγαινε ο γυμναστής να τρέξουμε στο γήπεδο του Πανιωνίου, που ήταν δίπλα στο σχολείο μας, και θαύμαζα να προπονούνται τα αθλητικά και ποδοσφαιρικά αστέρια της εποχής εκείνης, ούτε που φανταζόμουν ότι θα έγραφα κάποτε την ιστορία του αγαπημένου μου συλλόγου.

Κάπως αντίστοιχα, όταν πριν από 35 περίπου χρόνια που υπηρετούσα στο Γυμνάσιο Μούδρου, διασκέδαζα τις Κυριακές στα γήπεδα του νησιού βλέποντας τις τοπικές ομάδες με τα άγνωστα για μένα τότε ονόματα να παίζουν μπάλα, όταν μετρούσα ως κριτής τα άλματα του μήκους στα Ερημάκεια ή ήμουν γυμνασίαρχος σε κάποιο ματς, δεν φανταζόμουν ότι κάποτε θα κατέγραφα την αθλητική ιστορία του αγαπημένου νησιού.

Το βιβλίο που κρατάτε ή θα πάρετε σε λίγο στα χέρια σας είναι προϊόν μακροχρόνιας έρευνας και συγγραφικής προσπάθειας. Κάτι αντίστοιχο δεν έχει εκδοθεί στο νομό Λέσβου αλλά και πανελληνίως είναι ελάχιστα τα βιβλία για τον τοπικό αθλητισμό. Εννοώ συνολικά για τον αθλητισμό, όχι μόνο για το ποδόσφαιρο. Βιβλία με την ιστορία τοπικών ποδοσφαιρικών σωματείων υπάρχουν, αλλά βιβλία για τον τοπικό αθλητισμό συνολικά, σπανίζουν.

Νιώθω πολύ τυχερός που δυο νέα παιδιά, τα αδέρφια Γιάννης και Βλάσης Χατζηχαραλάμπους και η ενημερωτική ιστοσελίδα Limnos-Xpress που έχουν δημιουργήσει, ανέλαβαν την έκδοση. Τους οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ. Όπως ένα διαχρονικό ευχαριστώ οφείλω στη Μαρία, τη λημνιά σύζυγό μου, που όλα αυτά τα χρόνια μου παραχωρεί χρόνο και χώρο ώστε να ασχολούμαι με την έρευνα και με την συγγραφή. Επίσης, ευχαριστώ τον Δήμο Λήμνου και τις αρμόδιες υπηρεσίες που μας φιλοξένησαν απόψε και μόχθησαν για την κατά το δυνατό καλύτερη οργάνωση της βραδιάς.

Και φυσικά όλους εσάς για την αποψινή παρουσία σας.



Θ. Μπελίτσος, 28/7/2021
Γυμνάσιο Μύρινας Λήμνου

Φωτογραφίες από την εκδήλωση

Ο συγγραφέας με τους εκδότες Βλάση και Γιάννη Χατζηχαραλάμπους

Θοδωρής Μπελίτσος, Βλάσης Χατζηχαραλάμπους

Ο Ευάγγελος Χριστοφιδέλλης στο βήμα

Το ακροατήριο κάθεται αραιά λόγω συνθηκών

Ο κ. Λυτσάκης βραβεύει αθλητή του ΝΟΛ

Ο κ. Λυτσάκης βραβεύει αθλητή του ΝΟΛ

Ο κ. Ν. Μαρινάκης βραβεύει τον Δ. Μανουσάκη

Η Ντίνα Δεσποτέρη και η Μαρία Ψυρούκη

Αθλητές του Ν.Ο. Λήμνου

Αθλήτριες της Ηφαιστίας με τον κ. Μανωλακούδη, τους εκδότες και τον συγγραφέα

https://belitsosquarks.blogspot.com/

 




ΖΩΗ ΧΑΤΖΗΘΩΜΑ "Η ΖΩΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΗ, ΕΙΝΑΙ ΌΜΩΣ ΑΠΛΗ! "



(Το αγόρι της παραλίας)
Το βράδυ ήταν καλεσμένος σε ένα αδιάφορο πάρτι γενεθλίων, ο γνωστός του γνωστού, οι γνωστοί των φίλων και ούτε κατάλαβε πώς βρέθηκε σε έναν μεγάλο κήπο ενός σπιτιού στο νησί, όταν ένα χέρι τον τράβηξε δυνατά στην άκρη του κήπου σε ένα τραπεζάκι με δυο καρέκλες. Το αγόρι, σάστισε. Εγώ να δείτε, μα τι γίνεται εκεί πίσω, για να πάω πιο κοντά να δω ποια είναι αυτή που μου απαγάγει το αγόρι μου!
«Βαριέμαι αυτές τις μαζώξεις, καλά που είσαι εδώ. Σε έχω προσέξει εδώ και λίγες μέρες, σε κατασκοπεύω!» του είπε με άνεση και γέλασε δυνατά. Τόσο δυνατά, που ένιωσε να θρυμματίζεται μέσα στο μυαλό του οποιαδήποτε συστολή: «Έχει γούστο να ακούστηκαν τα σπασμένα και να έγινα τελείως ρεζίλι!»
Γούρλωσε τα μάτια και ψήλωσε καναδυό πόντους. Τον είχε προσέξει λέει. Ποια; Αυτή εκείνον; Τον κοίταζε επίμονα. Απέφευγε το βλέμμα της στην αρχή, όμως μετά από λίγο κόλλησε με θράσος τις κόρες στις δικές της.
Όσο μπορούσα να ακούσω, την έλεγαν Λυδία, ήταν 24 και σπούδαζε στο Χημικό στην Αθήνα, ερχόταν στους παππούδες της στο νησί κάθε καλοκαίρι, το αγόρι ερχόταν πρώτη φορά και… Πάλι δεν άκουσα το όνομά του, να σκάσω είμαι! Ήταν συγγραφέας, ήταν 60 και η ζωή του ήταν το γράψιμο και η ρουτίνα του.
Του χαμογελούσε, έπαιζε μαζί του φανερά και αυτός το απολάμβανε ακόμη πιο φανερά. «Ποια τροπή θα πάρει η βραδιά;» σκεφτόμουν κρυμμένη στους θάμνους λίγο μετά τις 2 το πρωί, όταν όλοι είχαν φύγει και η γιορτή ήταν μια ακόμη νύχτα στην ιστορία της παρέας.
«Μην αρχίζεις, να χαρείς, να μιλάς σαν τον καθηγητή μου στο Γυμνάσιο! Μπορείς να χαλαρώσεις για λίγο και να κοιτάμε μαζί τα αστέρια; Δεν έχεις ορμή; Πάθος; Δεν έχεις περιέργεια για μένα; Αύριο…ίσως να μη με ξαναδείς ποτέ..»
«Είμαι βαρετός της είπε!» και έψαχνε γύρω του να βρει τοίχο να χτυπήσει δυνατά το κεφάλι του.
Λογικό: Είσαι εξήντα, είναι πανέμορφη και μόνο 24. Είναι ξημερώματα σε κάποιο νησί, σε κάποια αυλή και όταν βρίσκεσαι κάπου μεταξύ αστεριών και γρασιδιού, βγαίνουν οι μεγαλύτερες ανοησίες από το στόμα σου. Το καλό είναι ότι τις καταλαβαίνεις. Το κακό όμως είναι ότι τις συνεχίζεις. Της μιλούσε λίγο στοργικά, λίγο πατρικά, λίγο σαν δάσκαλος, για να καλύψει το προφανές. Την ήθελε πολύ. Ήθελε, θέλει, ξανά, μπορεί, νιώθει, καρδιοχτυπά και το αίμα του καίει τις φλέβες.
Ξανά!
Όλα τα μέρη του λόγου μαζί χωρίς σειρά, χαώθηκε και περιέργως είχε στην ψυχή τάξη άψογα ταιριασμένη με αταξία. «Πόσα χρόνια έχουν περάσει; Πόσους αιώνες ζω;». Να τα πάλι τα κρυσταλλάκια μέσα στην καρδιά του να σπάνε και να ξεχειλίζουν τώρα ορμή, αδρεναλίνη, πόθο, ζωή. «Σπάσ’ τα όλα!» ήθελε να της φωνάξει, αλλά άρχισε πάλι να αγορεύει σαν άτσαλος έφηβος. Έβλεπα το αγόρι να υποφέρει, κάνοντας το ένα λάθος μετά το άλλο, τι ντεκαντάνς!
Αλλά ήταν η δική του αλήθεια, η δική του εκδοχή και ήταν ό,τι πιο όμορφο έχω δει, γιατί ήταν καθαρό και τίμιο. Το αυτονόητο μπορεί να είναι δυσνόητο, ίσως και ανούσιο τελικά, μα όσα και να ξέρουμε πάντα θα μας διαφεύγει κάτι.
Εκείνη μιλούσε πολύ, κουνούσε τα χέρια, τίναζε τα μαλλιά της από τα αστέρια που είχαν πέσει πάνω τους, έβγαζε σπίθες από τα μάτια, τον πλάνευε, όταν ξαφνικά ακούω το αγόρι μου να της λέει με ύφος χιλίων και βάλε καρδιναλίων: «Πόσα μαθήματα Επιλογής έχετε φέτος στη Σχολή;»
«Τόσα!» λέω και δεν είχα άλλα δάχτυλα να του τα ανοίξω στο πρόσωπο, τόσο που κόντεψα να πάθω τενοντίτιδα! Εκείνη απλά του χαμογέλασε κοιτώντας τον τρυφερά. Μπράβο αυτοτιμωρία και κουράγια η φοιτήτρια! Λες να τους τα μαθαίνουν στη Σχολή αυτά τα tips επιβίωσης; Πάντως από την πλήρη γελοιοποίηση το αγόρι ήταν ένα «Ρε, άντε και παράτα μας!» δρόμος.
«Ποιος τύπος άντρα σου αρέσει;» τη ρώτησε κοφτά.
«Για να είμαι εδώ τώρα μαζί σου, εσύ τι κατάλαβες;» Ήταν παίκτρια αναμφίβολα, το ξεκίνησε με γκολ από τα αποδυτήρια. Ήξερε να πετάει τη μπάλα σωστά, γιατί ήθελε να πάει στον τελικό.
Κρατούσα την αναπνοή μου και σκεφτόμουν: Ή θα συνεχίσουν την κουβέντα στο τραπεζάκι του κήπου ή στο δωμάτιό της στο κρεβάτι. Συνήθως τα πιο ενδιαφέροντα παιχνίδια της ζωής μας παίζονται στα τραπέζια και στα κρεβάτια.
«Θες να ανέβουμε πάνω;» του είπε τρυφερά
«Πήγαινε και έρχομαι σε λίγο…» απάντησε εκείνος και έμεινα με ανοιχτό το στόμα: Μα πού το έκρυβε το πάθος ο συγγραφέας;
Τιτανομαχία! Τέτοιες στιγμές δεν υπάρχει τίποτα άλλο εκτός από το τώρα και μια γερή δαγκωνιά στο στομάχι, αλλά είσαι αδύναμος να κάνεις οτιδήποτε. Έτσι αποφασίζεις να μη χαρίσεις ούτε μισό λεπτό σε δεύτερες σκέψεις, όταν υπάρχει έστω ελάχιστη πιθανότητα ζωής. Κάποιο άγγιγμα μπορεί να είναι το τελευταίο, αλλά δεν το ξέρεις. Ποτέ δεν ξέρεις.
Υπάρχει όμως ένα όριο σκέψης, πέρα από το οποίο χαλάς και όσο περισσότερο κάνεις ανασκαφές, τόσο ανταλλάσσεις την ύπαρξη με την ανυπαρξία. Συγγραφικά τερτίπια, θα μου πείτε και γράπωμα από τα φάρμακα της φιλοσοφίας, όταν έχει εξαντληθεί κάθε πιθανότητα για ζωή. Ανάπηρος ιδεαλιστής με ακραίους ρομαντισμούς, μα τα παραμύθια δε βοηθάνε πια και δεν πείθουν. Παραπλανημένη που είσαι, ανθρώπινη φύση!
Το πρώτο φως του ήλιου την βρήκε στο δωμάτιό της να κλαίει και να τον καλεί στο κινητό. Του έστελνε μηνύματα απανωτά ρωτώντας τον τι λάθος είχε κάνει.
Μόνο που αυτός το είχε απενεργοποιήσει και δεν το άνοιξε ποτέ ξανά. Εκείνη όριζε το παιχνίδι και ήταν αποφασισμένη να το φτάσει στο τέρμα. Εκείνος πάλι δεν το όριζε, έτσι έκανε παράκαμψη και πήγε στην παραλία. Για ώρες πολλές έκανε μαθηματικές πράξεις, την εξής μία, 60 πλην 24 και αναρωτιόταν αν όλα είναι θέμα χημείας και πόσο θα μπορούσε να αντέξει η Λογοτεχνία τη Χημεία, το συναίσθημα να παντρευτεί την πραγματικότητα και πόση Ανατολή μπορεί να χωρέσει στη Δύση.
Ρώτησα κάποτε έναν σοφό άντρα, αν ο επίλογος πιάνεται για σελίδα. Και μου απάντησε ότι είναι η πιο σημαντική, γιατί εκεί γίνονται οι μεγαλύτερες αποκαλύψεις.
Σηκώθηκε με κόπο, τίναξε την άμμο από πάνω του και έφυγε περπατώντας ακριβώς στη γραμμή που το κύμα χαϊδεύει την άμμο. Φυσάει σήμερα ένα αεράκι, να μας πάρει και να μας σηκώσει όλους. Τι νύχτα κι αυτή!
Το αγόρι χάθηκε ξανά από το βλέμμα μου.
Έχει κανείς φωτιά να με κάψει τώρα;
Μα πώς σε λένε επιτέλους; Θα σε ξαναδώ; Μη φεύγεις, πάνω που σε συνηθίζω. Και αν αλλάξει ο καιρός, αν μου λείπεις στις πρώτες βροχές; Η ζωή δεν είναι εύκολη, είναι όμως απλή, αρκεί να παίζεις τίμια και να ξέρεις τους κανόνες της.
Αρκούν τόσα λίγα, για να κάνεις κάποιον ευτυχισμένο! Ζ.Χ.