Η ΧΑΡΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΕ ΧΑΡΟΥΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ

 

Diane Leonard - Joy

Φώτης Αγγουλές - Όλα με τη γλώσσα της χαράς

Το πιοτί του πόνου που πονώ
σε κερνώ, ψυχή, για να μεθύσεις
τ’ άλικα τα ρόδα στο βουνό
στο χλομό ξεψύχισμα της δύσης,

Τ’ αυγινό που δίνει το φιλί
απαλά στη μάγισσα την πλάση,
η γλυκιά του ήλιου ανατολή
που ξυπνά τ’ αηδόνια μεσ’ τα δάση,

Η σαν ρόδου φύλλον απαλή
η γλυκιά, η ασύγκριτή μου αγάπη,
που σκορπά το φως της και διαλεί
μεσ’ από τη σκέψη μου τα θάμπη,

Κι όλα τ’ αστρανάμματα μαζί
κι όλα τα τραγούδια των κυμάτων
κι ό,τι υπάρχει ακόμα κι ότι ζει
έξω από τη νάρκη των μνημάτων,

Όλα με τη γλώσσα της χαράς
με καλούν να ζήσω, μα ώ, τι κρίμα
άμοιρη ψυχή, μη σπαρταράς
κάτι με τραβά σε κάποιο μνήμα

Του πιοτού του πόνου που πονώ
στην υγειά του κόσμου που θ’ αφήσεις
πιές και το ποτήρι το στερνό,
άμοιρη ψυχή, για να μεθύσεις.


The Joy Of Life by Francois Girard 

Μανώλης Αναγνωστάκης {XAΡΑ}

Χαρά, Χαρά, ζεστή  ἀγαπημένη
Τραγούδι ἀστείρευτο σε χείλια χιμαιρικά
Στα γυμνά μου μπράτσα το εἴδωλό σου συντρίβω
Χαρά μακρινή, σαν τη θάλασσα ἀτέλειωτη
Κουρέλι ἀκριβό τῆς πικρῆς ἀναζήτησης
Ἄσε να φτύσω το φαρμάκι τῆς ψεύτρας σου ὕπαρξης
Ἄσε να ὁραματιστῶ τις νεκρές ἀναμνήσεις μου
(Ἀνελέητο κύμα τῆς νιότης μου).
Ὢ ψυχή την ἀγωνία ἐρωτευμένη!


JOY is a piece of digital artwork by Donika Mishineva

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ - Η Χαρά

Είναι ώρα, στιγμή Παραδείσου,
ότε φάσματα παύουν θολά,
και τα πάντα θεάται καλά
η ψυχή σου.

Φεύγει τότε ο νους και η κρίσις.
Η καρδία γλυκύθυμος ζει,
και μ' αυτήν εορτάζει μαζί
όλ' η φύσις.

Πλημμυρίς αισθημάτων ωραίων.
Αναπάλλει το στήθος γλυκύ,
και καλείσαι και είσαι εκεί
ανακρέων.

Η νεότης λαμπρά σε ποτίζει
θείον νέκταρ αφάτου χαράς,
και των πόθων ευώδης βορράς
παιανίζει.

Η ψυχή αναλύετ' εις μύρον.
Και θανάτους, θεούς λησμονείς,
και μεθύσκεις εντός ηδονής
ως ονείρων.

Πλην πριν έτι καλώς εννοήσω
ότι έχαιρον, φεύγ' η χαρά!
Φευ! Καθώς αστραπή τις περά...
Πώς θα ζήσω;

Η χαρά μας εδώ η βραχεία
αντανάκλασις είναι αυτής,
ην συ άνω, Θεέ μου, κρατείς;
Φαντασία...

Την χαράν θεωρώ ειρωνείαν.
Μετά μέλιτος γεύσιν πολλήν,
τα λοιπά ανευρίσκεις χολήν
και ανίαν.

The Bubble Gang  by Hanne Lore Koehler


Mario Benedetti - ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ

Να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν να ‘ναι οχυρό
να την υπερασπιστούμε από τα σκάνδαλα και τη ρουτίνα
από τη μιζέρια και τους μίζερους
από τις προσωρινές και οριστικές
απουσίες
να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν αρχή
να την υπερασπιστούμε από την έκπληξη και τους εφιάλτες
από τους ουδέτερους και τα νετρόνια
από τις γλυκές ατιμώσεις
και τις άσχημες διαγνώσεις

να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν σημαία
να την υπερασπιστούμε απ’ την αστραπή και τη μελαγχολία
από τους αφελείς και τους απατεώνες
από τη ρητορεία και τις καρδιακές προσβολές
από τις επιδημίες και τις ακαδημίες

να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν πεπρωμένο
να την υπερασπιστούμε απ’ τη φωτιά και τους πυροσβέστες
από όσους αυτοκτονούν και τους εγκληματίες
από τις διακοπές και την εξάντληση
από την υποχρέωση να είμαστε χαρούμενοι

να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν βεβαιότητα
να την υπερασπιστούμε απ’ τη βρωμιά και την οξείδωση
από τη φημισμένη σκουριά του χρόνου
από την υγρασία και τον καιροσκοπισμό
από τους μαστροπούς και το χαμόγελο

να υπερασπιστούμε τη χαρά σαν να ‘ναι δικαίωμα
να την υπερασπιστούμε απ’ τον θεό και τον χειμώνα
από τα κεφαλαία γράμματα και από τον θάνατο
από τα επώνυμα και τα κρίματα
της τύχης
και επίσης από την ίδια τη χαρά.

Μετάφραση: Στέργιος Ντέρτσας


Hooping It Up  by Laurie Snow Hein

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ - Τρελή Χαρά



Με γυμνό πόδι στα πλούσια τα λουλούδια,
με ξέπλεγα στις αὖρες τα μαλλιά της,
πετᾷ ἡ τρελή  Χαρά με τα τραγούδια,
παιδούλα δροσερή σα μοσχομπάτης.
Σαν πεταλούδα βελουδένια χνούδια
τινάζει ἀπ᾿ τα πολύχρωμα φτερά της
και στα τετράξανθά της τα πλεξούδια
κάτι ἀντιφέγγει σα μεσημεριάτης.
Και τη χαρά της δεν κρατάει στα στήθια,
μα ἐκεῖ ποῦ τρελά κράζει: τί μοῦ λείπει;
να σοῦ πετιέται ἀπό τα κουφολίθια
ἡ γριά ἡ Ἠχώ και τῆς φωνάζει: ἡ λύπη!
εἶμαι γριά και ξέρω· μόνον ἂν πάθῃς,
μπορεῖς και τί ῾ναι ἡ χαρά να μάθῃς.




Welcome To Our World  by Hanne Lore Koehler

ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ - Γιατί ἡ χαρά

Γιατί ἡ χαρά, ἡ λίγη μας χαρά
σε λύπη θα μᾶς βγάλει;
Σα σύννεφο θλίψη μᾶς σκέπασε
και γέρνουμε στη θλίψη το κεφάλι.

Λιώνω ἀδερφή κι ἀπόκρυφη
σε σῴνει ψυχοπόνια.
Φεύγουν οἱ μαῦροι γερανοί και παίρνουνε
στα μαῦρα τους φτερά τα χελιδόνια.

Γιατί ἡ χαρά, ἡ λίγη μας χαρά
σε λύπη να μᾶς βγάλει;
Ἐξεχειμωνιαστήκαμε
σε ξένους τόπους πάλι.




Girl With Duck  by Laurie Snow Hein


Νίκος Εγγονόπουλος - Ποίημα που του λείπει η χαρά αφιερωμένο σε γυναίκα υπέροχη δωρήτρια πόθου και γαλήνης


αφού το θέλεις
γυναίκα αρμονική κι ωραία
έτσι καθώς ένα βράδυ του Μαϊού ετοποθέτησες απλά κι ευγενικά μιαν άσπρη ζωντανή γαρδένια
ανάμεσα στα νεκρά λουλούδια
μέσα στο παλιό – ιταλικό μού φαίνεται – βάζο με παραστάσεις γαλάζιες τεράτων και χιμαιρών
έλα
πέσε στα χέρια μου
και χάρισέ μου
– αφού το θέλεις –
τη θλίψη τού πρασίνου βλέμματός σου
τη βαθειά πίκρα των κόκκινων χειλιών σου
τη νύχτα των μυστηρίων που είναι πληγμένη μέσα στα μακρυά μαλλιά σου
τη σποδό του υπέροχου σώματός σου

Girl With Sunflowers by Laurie Snow Hein

Ο.ΕΛΥΤΗΣ

. …Εζυγίσανε τη χαρά μου και τη βρήκανε, λέει, μικρή
και την πατήσανε χάμου σαν έντομο.
Τη χαρά μου χάμου πατήσανε και στην πέτρα μέσα την κλείσανε
και στερνά την πέτρα μου αφήσανε
τρομερή ζωγραφιά μου.
Με πελέκι βαρύ τη χτυπούν, με σκαρπέλο σκληρό την τρυπούν
με καλέμι πικρό τη χαράζουν, την πέτρα μου.
Κι όσο τρώει την ύλη ο καιρός τόσο βγαίνει πιο καθαρός
ο χρησμός απ’ την όψη μου
ΤΗΝ ΟΡΓΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΝΑ ΦΟΒΑΣΤΕ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ Τ’ ΑΓΑΛΜΑΤΑ!

Painting by Donald Zolan

Ανδρέας Εμπειρίκος - Οργανική διάσωσις της χαράς

«Όντως το βαρύτιμο μετάξι που προσεδόθη στην αντλία του
νεόκτιστο δρυμού ανταποκρίνεται στις κραυγές μα και στις θω-
πείες των αγγέλων. Κόνικλοι πανηγυρίζουν και στη χλόη λάμ-
πουν τα κρύσταλλα των φανοκόρων και οι σπερματοσταλίδες
των ερωτευμένων. Η καθέλκυσις ενός σφρίγοντος λαού πλησιά-
ζει. Μία ριπή ταχεία σαν αίλουρος ιπτάμενος μας έφερε την
μαρμαρυγή του θριάμβου των χρυσαλλίδων ενός επαναυρεθέν-
τος κόσμου. Στα άχυρα της απεράντου ευνής των μελλονύμφων
θα συντελεσθή και η καθιέρωση των διαυγών και επιτέλους
ελευθερωμένων μηχανών. Στάρι και καλαμπόκι στους δυστυχείς
βελούδο στα κρόταλα των χορευόντων με δορκάδες κεχρί
και κεχριμπάρι στους ανθούς αυτού του κήπου.»
(Α. Εμπειρίκος, Ποιήματα, εκδ. Γαλαξία)

Snuggled  by Maureen Dean

Μίκης Θεοδωράκης - Αν γυρεύεις απ’ τον ήλιο τη χαρά

1946

Αν γυρεύεις απ’ τον Ήλιο τη χαρά
κι απ’ των άστρων το δειλό το φως τη γαλήνη
μη μακραίνεις την καρδιά σου απ’ τη δική μου
που διψά για φως.

Σαν τον ήλιο π’ όλο σβήνει κι όλο ζει
θ’ αρμενίζουν οι καρδιές μας μέσα στη γαλήνη.

Αν γυρεύεις απ’ τον Ήλιο τη χαρά
κι απ’ των άστρων το δειλό το φως τη γαλήνη
μη ζητήσεις να βρεις φως μακριά από μένα
θα ‘μαι σαν νεκρός.

Ας γυρέψουμε αντάμα τη χαρά
πιο πολύ κι από τ’ αστέρια μες στον έρωτά μας.



Children Playing With Boats by William Stephen Coleman 

Νίκος Καρούζος -Η χαρά

“Να έχεις το κύμα να χάνεσαι στο στήθος
έρημος ως τα σπλάχνα
δεν τραγουδάς
δεν ανοίγεσαι μες στη λησμονιά κι ολοένα θυμάσαι
χρόνος αδηφάγος οπού σε κάνει αυξανόμενο νεκρό.
Να έχεις το κύμα να χάνεσαι στο στήθος
ή ο λαιμός να καίγεται –
ποιος άλλος θρίαμβος
των ηττημένων…
Α η χαρά μας είναι τρομερή με τ’ αστέρια
κομματιασμένα σε δροσερό θάνατο.
Κι ο ήλιος κάθε μέρα έρχεται
μ’ ένα παλιό όπλο και πολλές σφαίρες.”
(Ν. Καρούζος, Τα ποιήματα, τ. Α’, Ίκαρος)



Lazy Hazy Crazy Days  by Hanne Lore Koehler



Νίκος Καρούζος -ΠΟΙΗΜΑ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ , Η έλαφος των άστρων

Είπα την ψυχή μου με μαύρο ψωμί και μέλι
στα χαράματα
στους δρόμους
στην Αθήνα.
Τότε που ο αέρας έδενε τα σύννεφα
σαν πεταλούδα έχασα το χνούδι.
Τώρα δεν έχω δρόμους ουράνιους
φεύγοντας απ’ τη θύμηση το θάνατο μαγεύω
είν’ ο κόσμος ενάντιος
είν’ ο Ιησούς
τριήμερος ολοένα σκάβει την Ιστορία
δίχως φωνή
δίχως αγγέλους.
Είναι μόνος ωσάν χρωματιστό πουλί
αιωρούμενος απάνω στα νερά της κακίας
χορηγός των ψιχίων
ωραίος φίλος των δύο Λάζαρων —
έδωσε τον ένα στην πείνα
έδωσε τον άλλο στην ανάσταση.
Κ’ εγώ γράφοντας αγγίζω τ’ αστέρια
θνητός
εναγκαλίζομαι την εσπέρα
θνητός
και μέσ’ στη νύχτα κλαίω.
Χαίρετε σεις αηδόνια του καλού
με διώχνουν τα χαράματα δεν έμεινε αγάπη
τ’ άνθη της λησμονιάς —
είπα την ψυχή μου με μαύρο ψωμί και μέλι.»




Summer  by Charles Courtney Curran

Κώστας Καρυωτάκης -Χαρά


Ελπίζω το λουλούδι και απ’ τα σχίνα.
Γελάει το χλόισμα σαν τον έρωτά μου.
Το πεύκο παίζει αβρό με την αχτίνα.
Θα ευώδιασαν οι τάφοι, κλίνες γάμου.

Παλμός του δάσους, φεύγει μια ελαφίνα.
Και δίπλα που ξαπλώσαμε δω χάμου,
την ψυχούλα τους στάζουν άγρια κρίνα
κι ανοίγει, ρόδο αιμάτινο, η χαρά μου.

Τη βλέπω — στα μαλλιά σου πνέει — την άυρα.
Είναι βαθιά τα μάτια σου όπως να ‘βρα
το δρόμο της ζωής μου, τον Απρίλη.

Πια δεν πονώ μηδέ την ανεμώνη,
στης γης η ερωτοπάλη που τη λειώνει,
καθώς ορμάω για να σου πιω τα χείλη.
(Κ. Καρυωτάκης, Άπαντα ποιήματα και πεζά, εκδ. Πέλλα)




Children With Cart Young by Hugo Kauffmann

Έμιλυ Ντίκινσον  - Τη χαρά πρώτα ζητά η καρδιά

Τη χαρά πρώτα ζητά η καρδιά
Μετά τη θλίψη ν’ αποφεύγει
Κι έπειτα εκείνα τα μικρά παυσίπονα
Που ξεγελούν τον πόνο.

Ύστερα, να πάει να κοιμηθεί
Και τελικά, αν είναι δυνατόν,
Το θέλημα τ’ Αφέντη της
Την άδεια να πεθάνει.



Beach Treasure by Hanne Lore Koehler 


Διαβάστε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/













Μαρία Γκαετάνα Ανιέζι - Maria Gaetana Agnesi ( 16 Μαΐου 1718 - 9 Ιανουαρίου 1799 )

 

Η Μαρία Γκαετάνα Ανιέζι (ιταλικά Maria Gaetana Agnesi, 16 Μαΐου 1718 - 9 Ιανουαρίου 1799) ήταν Ιταλίδα μαθηματικός, φιλόσοφος και φιλάνθρωπος. Θεωρείται η πρώτη συγγραφέας βιβλίου που πραγματευόταν ταυτόχρονα τόσο τον διαφορικό όσο και τον ολοκληρωτικό λογισμό και ήταν επίτιμη διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Μπολόνια.
Αφιέρωσε τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες της ζωής στη μελέτη της θεολογίας (ιδιαίτερα της πατρολογίας) και σε φιλανθρωπικό έργο στην υπηρεσία των φτωχών, στους οποίους άνοιξε το σπίτι της, όπου δημιούργησε ένα νοσοκομείο.
Ήταν αδελφή της συνθέτριας και τσεμπαλίστριας Μαρίας Τερέζας Ανιέζι Πινοτίνι
Η Μαρία Γκαετάνα Ανιέζι γεννήθηκε στο Μιλάνο σε μια εύπορη και μορφωμένη οικογένεια.Ο πατέρας της Πιέτρo Ανιέζι, καθηγητής μαθηματικών στον Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, ήθελε να ανέλθει στη μιλανέζικη αριστοκρατία. Για να πετύχει το στόχο του παντρεύτηκε την Άννα Φορτουνάτα Μπρίβιο το 1717. Ο θάνατος της μητέρας της Μπρίβιο της έδωσε την αφορμή για να αποτραβηχτεί από το δημόσιο βίο και να ασχοληθεί με τη διαχείριση του νοικοκυριού της
Το πτυχίο της Ανιέζι
από το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια
Η Μαρία θεωρήθηκε από μικρή παιδί-θαύμα. Μιλούσε τόσο ιταλικά όσο και γαλλικά ήδη από τα πέντε της. Μέχρι τα έντεκα της είχε μάθει επίσης ελληνικά, εβραϊκά, ισπανικά, γερμανικά και λατινικά και την αποκαλούσαν «επτάγλωσση ρήτωρ».Ανέλαβε μέχρι και τη διδασκαλία των μικρότερων αδερφών της. Όταν ήταν εννιά συνέγραψε και απάγγειλε μια ομιλία διάρκειας μιας ώρας στα Λατινικά σε μερικούς από τους πιο διακεκριμένους διανοούμενους της εποχής. Το θέμα ήταν το δικαίωμα των γυναικών στην εκπαίδευση.
Η Ανιέζι υπέφερε από μια άγνωστη αρρώστια στην ηλικία των 12 η οποία θεωρήθηκε πως οφειλόταν στην υπερβολική της μελέτη και για θεραπεία υποχρεώθηκε σε εντατικά μαθήματα χορού και ιππασίας. Η θεραπεία δεν δούλεψε και η Ανιέζι άρχισε να πάσχει από έντονους σπασμούς, με αποτέλεσμα να της επιτραπεί να μετριάσει τα μαθήματα. Στην ηλικία των δεκατεσσάρων είχε ξεκινήσει να μελετάει βλητική και γεωμετρία. Όταν ήταν δεκαπέντε ο πατέρας της ξεκίνησε να φιλοξενεί τακτικά μερικούς από τους πιο μορφωμένους άντρες της Μπολόνια, στους οποίους παρουσίασε μια σειρά θέσεων επάνω σε πραγματικά δυσνόητα φιλοσοφικά ερωτήματα. Καταγραφές αυτών των συναντήσεων υπάρχουν στο βιβλίο του Σαρλ ντε Μπρος Lettres sur l'Italie (γράμματα περί της Ιταλίας) και στο Propositiones Philosophicae(φιλοσοφικές προτάσεις) που εξέδωσε ο πατέρας της το 1738, μια καταγραφή της τελευταίας της παράστασης κατά τη διάρκεια της οποίας υποστήριξε 190 θέσεις.
Ο πατέρας της παντρεύτηκε δύο φορές μετά το θάνατο της μητέρας της και η Ανιέζι κατέληξε να είναι η μεγαλύτερη από 23 αδέρφια, περιλαμβανομένων των ετεροθαλών της. Εκτός από τις παραστάσεις και τις σπουδές της, ήταν υπεύθυνη και να διδάσκει τα αδέρφια της. Αυτή της η υποχρέωση την εμπόδισε να εκπληρώσει την επιθυμία της να ενταχθεί σε μονή, απόρροια της έντονης θρησκευτικότητας που είχε αναπτύξει. Αν και ο πατέρας της αρνήθηκε να της το επιτρέψει, συμφώνησε να την αφήσει να ζήσει μια ημιασκητική ζωή, χωρίς κοινωνικές επαφές, αφιερωμένη στη μελέτη των μαθηματικών.Εκείνη την περίοδο μελέτησε τόσο τον διαφορικό όσο και τον ολοκληρωτικό λογισμό. Οι άλλοι φιλόσοφοι την θεωρούσαν ιδιαίτερα όμορφη και η οικογένεια της ήταν μια από τις πλουσιότερες του Μιλάνου. Η Μαρία στη συνέχεια έγινε καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια.

Συνειφορά στα μαθηματικά

Instituzioni analitiche


Πρώτη σελίδα του Instituzioni analitiche (1748)

Το πιο πολύτιμο έργο της ήταν το Instituzioni analitiche ad uso della gioventù italiana που δημοσιεύτηκε στο Μιλάνο το 1748 και «θεωρήθηκε η καλύτερη υπάρχουσα εισαγωγή στα έργα του Όιλερ». Στο βιβλίο εργάστηκε για την ενσωμάτωση της μαθηματικής ανάλυσης στην άλγεβρα. Ο πρώτος τόμος ασχολείται με την ανάλυση των πεπερασμένων ποσοτήτων και ο δεύτερος με την ανάλυση των πολοστημόριων. Ο δεύτερος τόμος μεταφράστηκε στα γαλλικά από τον Π. Τ. ντ'Αλτεμί με προσθήκες του Σαρλ Μποσού (1730-1814) και δημοσιεύτηκε το 1775. Το σύνολο του έργου μεταφράστηκε και στα αγγλικά ως Analytical Institutions από τον Τζον Κόλσον, τότε κάτοχο της περίφημης Λουκασιανής έδρας Μαθηματικών του Κέμπριτζ, υπό την επίβλεψη του Τζον Χέλινς και εκδόθηκε το 1801. Το έργο ήταν αφιερωμένο στην αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία, η οποία ευχαρίστησε την Ανιέζι δωρίζοντας της ένα διαμαντένιο δακτυλίδι, ένα προσωπικό γράμμα και μια θήκη από διαμάντια και κρύσταλλο. Πολλοί επαίνεσαν το έργο, περιλαμβανομένου του Πάπα Βενέδικτου ΙΔ΄ , ο οποίος της έστειλε συγχαρητήρια επιστολή, ένα χρυσό στεφάνι και ένα χρυσό μετάλλιο.
Ανάμεσα σε άλλα, η Ανιέζι διαπραγματεύτηκε στο βιβλίο της μια καμπύλη η οποία είχε μελετηθεί νωρίτερα από τους Πιέρ ντε Φερμά και Γκουίντο Γκράντι. Ο τελευταίος πρότεινε για την καμπύλη την λατινική ονομασία versoria, ναυτικός όρος που σημαίνει φύλλο, και την ονομασία versiera (βερσιέρα) στα ιταλικά η οποία μεταφράζεται ελεύθερα ως «αναποδογυρίστρα». O Κόλσον και οι κατοπινοί μεταφραστές του έργου της Ανιέζι την μετάφρασαν ως witch (μάγισσα) από την παρόμοια λέξη aversiera με αποτέλεσμα η καμπύλη αυτή να μείνει γνωστή στον αγγλοσαξωνικό κόσμο ως witch of Agnesi (μάγισσα της Ανιέζι).

Άλλα έργα

Προτομή της Μαρία
Γκαετάνα Ανιέζι στο Μιλάνο.

Η Ανιέζι συνέγραψε και έναν σχολιασμό του Τraité analytique des sections coniques του Μαρκήσιου ντε λ'Οπιτάλ ο οποίος, παρά τα πολύ θετικά σχόλια όσων είδαν το χειρόγραφο, δεν εκδόθηκε ποτέ.

Μετέπειτα ζωή

Το 1750, αφού ο πατέρας της ασθένησε, διορίστηκε από τον Πάπα Βενέδικτο ΙΔ΄ καθηγήτρια στην έδρα των Μαθηματικών, Φυσικής Φιλοσοφίας και Φυσικής της Μπολόνια, αν και δεν υπηρέτησε ποτέ. Ήταν μόλις η δεύτερη γυναίκα παγκοσμίως που της δόθηκε καθηγητική έδρα σε πανεπιστήμιο, με πρώτη την Λάουρα Μπάσι. Το 1759 αρρώστησε ξανά και οι γιατροί της συνέστησαν να σταματήσει τη μελέτη. Μετά το θάνατο του πατέρα της το 1752 αφοσιώθηκε στη μελέτη της θεολογίας, ιδιαίτερα της πατρολογίας, και στην περίθαλψη των φτωχών, άστεγων και ασθενών, εκποιώντας τα δώρα που της είχαν δοθεί και ικετεύοντας για χρήματα για να συνεχίσει το έργο της. Το 1783 ίδρυσε και διεύθυνε το γηροκομείο Όπερα Πία Τριβούλτσι, όπου έζησε σαν μοναχή.











ΕΜΜΥ ΜΠΑΞΟΠΟΥΛΟΥ "Ό,τι απομένει δαίμονες και άγγελοι"



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ό,τι απομένει δαίμονες και άγγελοι
της Έμμυς Μπαξοπούλου
ISBN: 978-618-5456 38 2

Σύνθεση εξωφύλλου: Άννα Παπιοπούλου


Πέντε ενότητες συνυπάρχουν στη δεύτερη ποιητική συλλογή της Έμμυς Μπαξοπούλου «Ό,τι απομένει δαίμονες και άγγελοι» (ομοιοστασία, παρεμβολή στην οθόνη μια μικρούλα καρδιά, με τις γοργόνες ανεβαίνει κι η απόκρημνη ομίχλη, ό,τι απομένει δαίμονες και άγγελοι, μπαλάντα για ένα καλοκαίρι)


πέρασα πολλές εποχές
μαζί
τη μια μέσα στην άλλη
ύπνο από γκρεμό
και θάλασσα από ίσκιο
ήρθαν πουλιά
στο κατώφλι μαράθηκαν
φυσάει πολύ
σάβανα κι αλυσίδες

δικιά μου
να βρω μια φωνή
από παιδικά λουστρίνια
και γλυκό της γιαγιάς
μελωμένο

να μιλάει
γουργουρητό μιας βροχής
και ματιά των αγγέλω
μαζί να ξενυχτήσεις
να γυμνωθούμε απ' την καπνιά
σαν ηλιοτρόπια
μαζί

να (ε)ξημερωθούμε


Βιογραφικό:

Γεννήθηκα το 1965, στην Αθήνα.
Τα χρόνια μου μοιράστηκαν ανάμεσα στον Βορρά και στον Νότο. Πέρασα την παιδική μου ηλικία στην Αθήνα, τη νιότη μου στη Θεσσαλονίκη, αυτό που λέμε μέση ηλικία στην Ερμούπολη της Σύρου, όπου ζω και δουλεύω μέχρι και σήμερα.
Το 2019 εκδόθηκε η ποιητική συλλογή μου «λειψό πλευρό» από τις εκδόσεις Φίλντισι.



Εκδόσεις Φίλντισι
Ξανθίππου 123,
Παπάγου, 15669
Τηλ.: 210 6540170
info@filntisi.gr











ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Περί Πολέμου: Ερωτήματα χωρίς απαντήσεις "

 «Πόλεμος πάντων μεν πατήρ εστί, πάντων δε βασιλεύς, και τους μεν θεούς έδειξε, τους δε ανθρώπους, τους μεν δούλους εποίησε, τους δε ελευθέρους» (Ηράκλειτος).

Θα αποτελούσε νοητικό σφάλμα και ερμηνευτικό ολίσθημα αν η παραπάνω θέση του «σκοτεινού φιλόσοφου» συνιστά ένα δοξαστικό για τον πόλεμο. Ο Ηράκλειτος διαβλέπει στον πυρήνα του πολέμου τον απόλυτο νόμο του σύμπαντος: Η αρμονία μέσα από τις αντιθέσεις. Άνθρωπος και κοινωνία βρίσκονται σε μία διαδικασία αέναης πάλης των αντιθέτων. Μία αφανής «εναντιοδρομία» διέπει κάθε εκδήλωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και κάθε θεσμό της κοινωνίας ή κοινωνική σχέση. Αυτή η αντίδικη σχέση πυροδοτεί την αλλαγή και διασώζει το σύμπαν από το τέλμα της ακινησίας.

 


Ο Θουκυδίδης για τον πόλεμο

«Ο δε πόλεμος υφελών την ευπορίαν του καθ’ ημέραν βίαιος διδάσκαλος και προς τα παρόντα τας οργάς των πολλών ομοιοί» (Θουκυδίδης).

Αντίθετα με τον Εφέσιο φιλόσοφο ο ιστορικός Θουκυδίδης με ευκρινή τρόπο τονίζει τη «βιαιότητα» του πολέμου. Επηρεασμένος από την αγριότητα της συμπεριφοράς των Αθηναίων προς τους Μηλίους καταγράφει τη θλιβερή πραγματικότητα του πολέμου. Κι αυτό γιατί ο πόλεμος συνοδεύεται από βίαιες ανακατατάξεις και μεταμορφώσεις της καθημερινότητας και δίνει διέξοδο στα πιο άλογα και πρωτόγονα ένστικτα του ανθρώπου. Ο πόλεμος ανασύρει από την άβυσσο του γενετικού μας υλικού τα πιο καταστροφικά στοιχεία που εξακοντίζουν με σφοδρότητα στα «αζήτητα» τη λογική και την ηθική.


Φρόϊντ και πόλεμος

«Ο πόλεμος φαίνεται σύμφωνος με τη φύση, βιολογικά πλήρως δικαιολογημένος, στην πράξη αναπόφευκτος» (Φρόϊντ).

Ο εισηγητής της ψυχανάλυσης διατείνεται πως ο πόλεμος είναι εγγεγραμμένος στο γενετικό κώδικα του ανθρώπου και γι’ αυτό θεωρεί πως αυτός θα αποτελεί μία θλιβερή πραγματικότητα. Η νόηση αδυνατεί να κυριαρχήσει πάνω στις πρωτόγονες ορμές και κάθε ζωώδες στοιχείο εκδηλώνεται στη διάρκεια του πολέμου. Η εσωτερικευμένη επιθετικότητα διαταράσσει τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου που εναγωνίως επιζητεί τρόπους αποφόρτισης αυτής της δύναμης. Σε αυτήν την πραγματικότητα ο Φρόϊντ προτείνει ως αντίδοτο τον πολιτισμό: «όλα όσα προωθούν την εξέλιξη του πολιτισμού εργάζονται και ενάντια στον πόλεμο».

 


Ο Αϊνστάιν και η πρότασή του για ειρήνη

«Γιατί ο άνθρωπος έχει μέσα του την επιθυμία να μισεί και να καταστρέφει» (Αϊνστάιν).

Ο Αϊνστάιν σε μια επιστολή του στον Φρόϊντ (30 Ιουλίου 1932) και στην αδυναμία του να αιτιολογήσει τον πόλεμο ως φαινόμενο κατέληξε στην παραπάνω θέση. Ωστόσο – αν και ζήτησε τη συνδρομή του Φρόϊντ – δεν έπαυσε να αισιοδοξεί και να προτείνει τρόπους ανάσχεσης της καταστροφικής δύναμης που φωλιάζει στα έγκατα του ανθρώπινου γονιδιώματος. Όσο κι αν κατηγορήθηκε, ότι έμμεσα συνέβαλε στη ρίψη της ατομικής βόμβας (1945), στάθηκε υπέρμαχος της ειρήνης με μια ρηξικέλευθη πρόταση, που ωστόσο δεν έγινε δεκτή ούτε και γνωστή: «Καταλήγω έτσι στο πρώτο μου αξίωμα: η αναζήτηση της διεθνούς ασφάλειας προϋποθέτει ότι κάθε κράτος θα απαρνηθεί, μέσα σε ορισμένα όρια, την ελευθερία δράσης τους, δηλαδή την κυριαρχία του…».


Ο Μορέν για την Ιστορία και τον Πόλεμο

«Η ιστορία γεννιέται από τον πόλεμο και γεννά τον πόλεμο» (Edgar Moren).

Ο Γάλλος φιλόσοφος διείδε καθαρά τη διαλεκτική σχέση Πολέμου και Ιστορίας. Σύμφωνα με τον φιλόσοφο ο πολιτισμός (η ιστορία του) κάθε λαού έδωσε μορφή και έκφραση σε δυνατότητες ορθολογικές, οικονομικές, αισθητικές. Ταυτόχρονα, όμως, γέννησε και την παράνοια και την υπερβολή του homo homini lupus. Όταν τελειώνει ένας πόλεμος πέρα από τις υλικές ζημιές αλλάζουν οι συμπεριφορές των ανθρώπων αλλά και η «ηθική πορεία» του πολιτισμού. Υιοθετούνται νέα πρότυπα, αξίες και ιδανικά. Ωστόσο και η ίδια η Ιστορία (πολιτισμός…) λειτουργεί ως πυροκροτητής των πολεμικών συρράξεων. Ο τρόπος, δηλαδή, που άνθρωποι, λαοί, κοινωνίες και έθνη οργανώνουν την πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή καθορίζει και την ηθική των σχέσεών τους. Η ειρήνη και ο πόλεμος επωάζονται στην ποιότητα του πολιτισμού κάθε εποχής.

 

 

Η βίαιη καθημερινότητά μας

Οι επιστήμονες, οι φιλόσοφοι και οι λογοτέχνες προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τον πόλεμο, αλλά απέτυχαν να τον εμποδίσουν. Το ερώτημα «γιατί οδηγούμαστε στον πόλεμο» παραμένει πάντοτε επίκαιρο και θέτει σε δοκιμασία κάθε ερμηνεία. Κι αυτό γιατί η επιθυμία για ειρήνη εστιάζεται μόνο σε μία διαδήλωση ή στα ψηφίσματα του Ο.Η.Ε. ή στις υποκριτικές δηλώσεις των ηγετών του κόσμου για την «ειρηνική επίλυση των διαφορών». Όταν, όμως, στην καθημερινότητά μας κυριαρχεί η επιθετικότητα, το νείκος, η αντιδικία, ο βάρβαρος ανταγωνισμός και η ηθική του συμφέροντος, τότε οι εκκλήσεις για ειρήνη είναι χωρίς περιεχόμενο. 

 

Περί πολέμου

Καμία ειρήνη δεν θα επικρατήσει, αν με ειλικρίνεια δεν αποδεχτούμε κάποιες βασικές αιτίες του πολέμου που κρύβονται στα σκοτεινά δώματα του ανθρώπινου ψυχισμού. Μία απόπειρα ορισμού του πολέμου θα βοηθούσε σε αυτό.

Περί πολέμου

ΠΟΛΕΜΟΣ είναι:


·    Η απελευθέρωση των πιο πρωτόγονων ενστίκτων του ανθρώπου και η επιστροφή αυτού στην πρωτόγονη βαρβαρότητα.

·    Η αδυναμία του ανθρώπου να κυριαρχήσει πάνω στην έμφυτη και γενετικά προγραμματισμένη επιθετικότητά του και στον υπέρμετρο ατομικισμό του.

·    Η αδιαφορία για τον άλλο, τις απόψεις του, τα συμφέροντά του.

·    Ο φόβος του ξένου και η απόρριψη αυτού με βίαια μέσα.

·    Η αδυναμία επικοινωνίας και κατανόησης μεταξύ των λαών.

·    Η ψευδαίσθηση της υπεροχής και της αυτάρκειας ενός λαού απέναντι σε κάποιον (–ους) άλλον (–ους) λαό (–ούς).

·    Η αδυναμία των φορέων κοινωνικοποίησης (όλων των λαών και συστημάτων του κόσμου) να διαπαιδαγωγήσουν και να μορφώσουν τα νέα μέλη πάνω στις αρχές της ισοτιμίας, της ηθικής, του σεβασμού των δικαιωμάτων των άλλων.

·    Η αδυναμία των ανθρώπων να αντιληφθούν την «κοινή γήινη ρίζα» της ταυτότητάς τους, τα κοινά προβλήματα, το κοινό μέλλον, την κοινή τύχη – τέλος τους.

·    Οι ταυτότητες που μας επιβάλλουν οι διάφορες θρησκείες, ιδεολογίες, φιλοσοφικά συστήματα, πατρίδες…

·    Ο εθνικός «ναρκισσισμός» και η εθνική «αυταρέσκεια».

·    Η κυριαρχία των ανορθολογικών δυνάμεων επί της λογικής.

·    Η απουσία αισθητικής και ο συμβιβασμός με τις δυνάμεις του άσχημου και του κακού.

·    Η δικαίωση και η αποδοχή της αξίας της «δύναμης» και του δικαίου του «δυνατού».

·    Η άρνηση της ζωής, της λογικής, του πολιτισμού και της δημοκρατίας και

Επειδή

·    Η λογική, ο πολιτισμός και η δημοκρατία είναι γνωρίσματα και δημιουργήματα του ανθρώπου, ο

Πόλεμος

·    Είναι Η ΑΡΝΗΣΗ του ίδιου του ΑΝΘΡΩΠΟΥ.

 

(Ηλίας Γιαννακόπουλος, «Πρωϊνός Λόγος», 15 Φεβρουαρίου 2003)

 

Ο πόλεμος θα σταματήσει μόνον όταν τον «αποβάλλουμε» από το αξιακό μας σύστημα και ηθικοποιήσουμε το μέσα μας θηρίο.

«Απαγορεύεται να σκοτώνεις, γι’ αυτό οι δολοφόνοι τιμωρούνται – εκτός και αν σκοτώνουν πολλούς ανθρώπους υπό τους ήχους των παιάνων» (Βολταίρος).

https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/






Grande Fox – single “Rottenness of Youth” από το άλμπουμ “Empty nest”…+ Official Video Clip

 


Grande Fox – “Rottenness of Youth” (Official Video Clip)
(Δείτε το εδώ)




Οι Grande Fox στις 19 Φεβρουαρίου 2021 παρουσίασαν το “Empty nest”. Είναι το δεύτερο full-length album και τέταρτη συνολικά κυκλοφορία για το τετραμελές Space Psychedelic Stoner Heavy Rock σχήμα απ’ την Θεσσαλονίκη.

Μετά την κυκλοφορία του ντεμπούτο άλμπουμ τους “Space Nest” (2016), του ΕΡ “Kulning” (2018) και του single “Documento” (2019), το “Empty nest”περιέχει 11 νέα τραγούδια, με τα “Hangman” και “Manganite”να έχουν ήδη ξεχωρίσει.

Στο “Empty nest” συμπεριλαμβάνεται και το τραγούδι “Rottenness of Youth”.

Το τραγούδι αναφέρεται στη σαπίλα που χαρακτηρίζει τη νιότη σήμερα. Εδώ η θέση έκφρασης βρίσκεται σε ένα εγώ το οποίο έχει αφυπνιστεί και αρνείται να ακολουθήσει τα κοινά ρεύματα. Εναντιώνεται στην ηττοπάθεια του ατόμου και κάνει ξεκάθαρη την θέση του φτύνοντας στη μούρη όλη αυτή την άρρωστη κατάσταση στην οποία βαλτώνουν οι νέοι της κοινωνίας μας.

Το Rottenness of Youth είναι το δεύτερο τραγούδι του album «Empty Nest». Τρία στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον ήχο και το στυλ αυτού του κομματιού είναι riff, grunge vibes και το έντονο συναίσθημα του θυμού. Οι στίχοι αναφέρονται στη σημερινή σάπια πραγματικότητα και εκφράζουν την άρνηση να ακολουθήσουν αυτά τα κοινά ρεύματα της άρρωστης κατάστασης της κοινωνίας.

Τα γυρίσματα του βιντεοκλίπ που θα δείτε πραγματοποιήθηκαν σε μια μικρή πόλη στην Ελλάδα που ονομάζεται Δράμα.


Official links

























ΑΝΝΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ - ΤΣΙΟΥΛΠΑ "Η πεμπτουσία του πέντε"



Μια φορά ο Ηλίας αποφάσισε να πάρει στην αυλή του πέντε διαφορετικά ζώα ,να φυτέψει πέντε διαφορετικά δέντρα ,να συγκεντρώσει στην αποθήκη του πέντε διαφορετικούς σπόρους και επέλεξε στο ίδιο σπίτι να στεγάζονται πέντε άνθρωποι εκείνος και η γυναίκα του η γιαγιά και ο παππούς και το παιδί ,αν και όταν ερχόταν!

-Μα γιατί όλα πέντε, απορούσε η γιαγιά που ουδέποτε έπαιρνε απάντηση παρά μόνο από ευγένεια: Τι σε πειράζει μάνα, ο αριθμός ,θα μπορούσε να είναι τρία ,οκτώ !

Έτσι , ευτυχής έβγαινε κάθε πρωί στην αυλή και καμάρωνε τις πεντάδες ,που η μία ήταν ακόμη λειψή !

Ξεκινούσε από την αποθήκη. Έχωνε το χέρι του βαθιά στην ξύλινη κασέλα με το στάρι ,στην άλλη με το καλαμπόκι ,στην άλλη με το κριθάρι και περνούσε απέναντι να καμαρώσει τα φασόλια και τα ρεβίθια .Η γιαγιά ,που μπαινόβγαινε κι εκείνη στην αποθήκη τρελαινόταν με την τάξη του Ηλία κι όλο παρότρυνε την Ελένη: πήγαινε να δεις κορίτσι μου ,μέσα στις μεγάλες κασέλες έχει άλλες μικρότερες πέντε τον αριθμό !

-Μα γιατί, απαντούσε γεμάτη απορία η Ελένη!

Ώσπου μια μέρα -ήταν Πέμπτη , 5 Μαΐου -αποφάσισε να μιλήσει !

«Ανοικοκύρευτος γαμπρός, πάει στους πέντε ανέμους». Αυτή η φράση , μπορεί από μόνη της να μην λέει πολλά αλλά εγώ πήρα την προσβολή μου από τον πατέρα της Μάρθας κάποτε, όταν προθυμοποιήθηκα να βοηθήσω φυτεύοντας κοκκάρι ,μικρά κρεμμύδια! Ο πατέρας της είδε να μπήγω τα κρεμμύδια στο χώμα ανάποδα και με άφησε να φυτέψω μισό κιλό! Μετά με πλησίασε και μου πέταξε την παραπάνω φράση στα μούτρα κι άρχισε νευριασμένα να ξεθάβει το σπόρο. Δεν θα έλεγα ότι το έβαλα στα πόδια αλλά με τον τρόπο μου έφυγα και φρόντισα να απομακρυνθώ και από τη Μάρθα, γύρευα μάλλον αφορμή, οι αιτίες υπήρχαν.

Την άλλη μέρα , αγόρασα ένα τετράδιο και έγραφα ό,τι εντόπιζα με τον αριθμό πέντε! Βρήκα πολλά και είπα μέσα μου :θα γίνω ο καλύτερος νοικοκύρης έχοντας μπροστά μου τον αριθμό πέντε. Και πράγματι το έχω πετύχει μέχρι στιγμής μόνο που δεν έχουμε παιδί.

-Μη στενοχωριέσαι Ηλία μου κι όπου να’ναι έρχεται είμαι έγκυος πέντε μηνών και σου το φύλαγα για έκπληξη, μιας και δεν φαίνεται πολύ.

Ο Ηλίας έτρεξε να φέρει το τετράδιο όπου είχε γράψει τα του αριθμού!

Πέντε βασικές γεύσεις,

Κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι ,

Πέντε ήπειροι ,

Πέντε ενωμένοι κύκλοι της ολυμπιακής σημαίας που συμβολίζουν τις πέντε κατοικημένες ηπείρους…

Και σημείωσε, να απαντήσω Ελένη μου και στη Ναζάν που με ρώτησε Οι Μουσουλμάνοι προσεύχονται στον Αλλάχ πέντε φορές την ημέρα. Τα «5 θεμέλια» ή «5 στύλοι του Ισλάμ» είναι η πίστη, η προσευχή-λατρεία, η ελεημοσύνη, η νηστεία και το προσκύνημα.

Στα Τέσσερα στοιχεία των ελλήνων φιλοσόφων ο Αριστοτέλης προσθέτει τον αιθέρα, που για τον λόγο αυτό ονομάσθηκε και πεμπτουσία, ονομασία που δόθηκε από μερικούς κοσμολόγους και στη σύγχρονη έννοια της σκοτεινής ενέργειας.

Τα 5 πρώτα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης ονομάζονται Πεντάτευχος, αποτελώντας μία ενότητα, τον «Νόμο» ή Τορά.

Η κλασική (ευρωπαϊκή) μουσική σημειογραφία γράφεται πάνω σε 5 οριζόντιες ισαπέχουσες γραμμές, το πεντάγραμμο.

Ανοικοκύρευτος γαμπρός, πάει στους πέντε ανέμους. (Παξοί)

Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά

Φιλόλογος,συγγραφέας,ποιήτρια,κριτικός


Η φωτογραφία είναι από το https://pixabay.com/