Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ


Θέλει αρετήν και τόλμην
η ελευθερία.
(Ανδρέας Κάλβος)



Eugene Delacroix 1830 - Η ελευθερία οδηγεί το λαό 


ΝΙΚΟΣ ΑΛΕΞΗΣ-ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ - Για μιαν ελευθερία

Είμαι χειρότερος απ’ τους αλήτες, τις αρτίστες,
αυτοί μπορούν και ζουν δεν περιμένουνε
μα εγώ ό,τι παίρνω γίνεται προπέτασμα καπνού
για όσα ζητώ –και προπαντός μια εξιλέωση
στην τέλεια σχέση να σωθώ ή να μαρτυρήσω

Μα ο άλλος είναι ανέφικτος γιατί
δεν είναι μόνο σώμα ή κατανόηση
μα κάποια ανεπανάληπτη φωνή. Κι αν προχωρήσω
θα ιδώ πως μένει θεατής –δεν είναι
ετοιμασμένος για μαρτύριο ή για μοίρασμα
φυλάγεται και σε καλεί μονάχα αν υπογράψεις
πως όλα θα τα σεβαστείς και το κυριότερο
τη σίγουρη μικρή του ελευθερία

Ελευθερία του μυαλού -Rene Magritte 1948


Κώστας Βάρναλης - Η Λευτεριά του Σολωμού

Πώς του σπαθιού σου στόμωσεν η κόψη
και πώς μετράς τη γης με ανύπαρχτη όψη;
Κλεισμένη στων Ελλήνων τα ιερά
τα κόκαλά μας, σκούζε, Λευτεριά.

Αιώνες σε κρατάνε φυλακή
οι αφεντάδες σου ξένοι και δικοί.
Και σ’ αμολάνε λίγο, αν είναι χρεία
να πνίξεις αλλωνών ελευθερία!

Ο Περσέας ελευθερώνει την Ανδρομέδα -Peter Paul Rubens – 1622

Κώστας Βάρναλης - Πρόλογος

Ξαφνικά μοῦ φασκιώνουνε τα μάτια
για να  βλέπω το φῶς το ἀληθινό!
Με καρυδώνουν, για να  μη φωνάζω:
«Ὄρσε, Ἑλλάδα Γραικύλων ἀντιχρίστων!»
Ἄχερα εὲ μπουκώνουν κάθε μέρα.
Και ποιοί; Τοῦ σκλαβοπάζαρου ἡ σαβούρα.
Και πῶς; Ἔχουν ἀφέντη τα σκυλιά
και δαγκάνουν τα πόδια σου, Ἱστορία.

Πῶς θα σωθοῦμε ἀπ᾿ την «ἐλευθερία»
τῆς σκλαβιᾶς μας κι ἀπό τον «ὑπέρ πατρίδος»
τῶν προδοτῶν; Και πότε ἀπ᾿ τούς θεούς
τῶν ἀθέων και τῶν ἀνθρωποφάγων;

Ο Πτολεμαίος Φιλάδελφος δίνει την ελευθερία στους Εβραίους – Noεl Coypel – 1675

Κώστας Βάρναλης - Για λευτεριά και δίκιο

«Μόχθους, βάσανα και πόνους
μάστιγας, σφαγάς και φόνους»
Ρήγας Φεραίος


«Και πάλι στον αγώνα σκοτωμένοι,
αλλ’ όχι νικημένοι. Η φλόγα μένει
κατάκορφα σε στήθια και σε νου,
στα πέρατα της γης και τ’ ουρανού.

Άχαρα νιάτα, αγέλαστα· και γέρα
σ’ ατέλειωτη σκλαβιά χωρίς αγέρα!
Στον τοίχο αλυσωμένοι το σκεβρό
τρέχουν οι σκλάβοι πριν απ’ τον καιρό.

Μαχαίρι στο λαό, φωτιά, κρεμάλα
ή περασμένοι αραδαριά με μπάλα!
Τα θύματα βουνό και στην κορφή,
ξένοι, ντόπιοι φονιάδες αδερφοί!

Και πάλι σκοτωμένοι στον αγώνα—
για λευτεριά και δίκιο στον αιώνα!
Απ’ τη λάσπη του αιμάτου νά! Παλεύει
ο Γήλιος στα μεσούρανα ν’ ανέβει.»
(Κ. Βάρναλης, Ποιητικά, Κέδρος)

Το δαχτυλίδι της ελευθερίας – Eastman Johnson – 1860

Κ. Βάρναλης - Λεφτεριά

Ήρθα σ’ εσένα που δεσμά δεν ξέρεις, Νύχτα ονειρομάνα,
ψηλά στην ξάγναντη κορφή,
ρίγος κοινό να κρούει τα πεύκα, την καρδιά μου και τον μέγα
χορό των άστρων σου, αδερφή.

Στα νύχια απάνω τρέμουλο τάνυσα το λιανό κορμί μου,
την αγκαλιά ’νοιξα σταυρό
κι έκραξα μ’ όση δύναμη μου αφήσαν άφθαρτην οι πόνοι
κι οι πεθυμιές με τον καιρό.

Κι έτσι σε κοίταξα πολύ, που γέμισαν νερά και σπίθες
τα μάτια, όλο στα νύχια τανυστός.
Κι ένιωσα οι ρίζες μου της ζωής να ξεκολλάν και να βυθάνε
μες στο καθάριο Πνέμα του Παντός.
Ως έκραξα, έτσι κι έγινε. Διπλά φτερούγια με σηκώσαν,
η ίδια μου ανάσα με ύψωνε ώς εκεί·
σπαράζοντας μέρες πολλές και νύχτες το ’χα μελετήσει:
ήμουνα λεύτερη ψυχή!

Μα, ως έκαμα να κατεβώ στον Κόσμο, τη χαρά να σείσω
δαυλόν, που η φλόγα δεν τον καταλεί,
τα πόδια αιστάνθηκα στο χώμα καρφωμένα· και στα χέρια
αλυσίδες τριπλές· βάρος πολύ.

Κι έκλαψα. Πόσο; Στα βαθιά λάλησε ο κόκορας αλώνια
κι άκουσα ν’ ανεβαίνει μιαν ηχή:
«Τη λευτεριά δεν τη ζητάν με παρακάλια, τηνε παίρνουν,
με τα δικά τους χέρια, μοναχοί.

Αν δεν υπάρχει όξω από σένα, ούτε και μέσα στην ψυχή σου
έργο δικό της θα την βρεις.
Από τους λίγους, που την έχουν, πάρ’ τη να τηνε δώσεις σ’ όλους
μ’ όλους μαζί να τη χαρείς.

Όπου κι αν πας, θα κουβαλείς τα σίδερα, που σου τα βάλαν
οι όμοιοι σου κι όχ’ οι ουρανοί.
Όσο μαζεύεις την ψυχή σου, την παρθενιά της για να σώσεις,
τόσο την κάνεις πιο στενή.

Την ύπαρξή σου την οκνή για να πλαταίνεις, να βαθαίνεις,
σμίξε με τον αμέτρητο Αριθμό!
Μέσα στου πόνου, που βογκά, την άσωτη Άβυσσο κατέβα.
Κει θά βρεις της Αλήθειας το Ρυθμό.

Της Ιστορίας το Νόμο ακλούθα πρώτος φωτεινά, δεν έχεις
Μοίρα δικιά σου για οδηγό.
Από τη Βία δε σε λυτρώνουν παρακάλια, καλοσύνη
και το ξετύλιμα τ’ αργό…»

Αντάρ’ από τη γης υψώθη. Η αυγή στον ουρανόν αντίκρα.
Άκουσα να βαρούν σπαθιά,
πελέκια και λοστοί. Πηχτό ποτάμι φούσκωνεν αιμάτου.
Η Πολιτεία σωριάζονταν βαθιά.

Μέσα σε φλόγες και καπνούς ανάμαλλ’ είδα να ξετρέχει
τους άνομους γιγάντια Δίκη.
Και με τρεχάματα τρελά, μ’ αλαλητά του θανατά
στα Τάρταρα γκρεμίζονταν οι Λύκοι.»
(Κ. Βάρναλης, Ποιητικά, Κέδρος)


Ελευθερία – Alexander Deineka – 1944


Κατερίνα Γώγου, [Η ελευθερία μου…]

«Η ελευθερία μου είναι στις σόλες
των αλήτικων παπουτσιών μου.
Φέρνω τον κόσμο άνω κάτω.
Μπορώ να σεργιανίσω ότι ώρα μου γουστάρει.
Π.χ. την ώρα που βάζετε τις μασέλες σας
Στο ποτηράκι με το νερό πριν κοιμηθείτε
την ώρα που απαυτωνόσαστε
την ώρα που κάνετε το χρέος σας
στα παιδιά σας, στο σωματείο σας
την ώρα που σας έχουν χώσει την ιδέα
πως τρώτε αυγολέμονο
και τρώτε σκατά
μπορώ και περπατάω,
με τα αλήτικα παπούτσια μου
πάνω από τις στέγες σας
-όχι ρε παιδάκι μου σαν εκείνη
την ηλίθια με τη σκούπα, τη Μαίρη Πόπινς-
δεν πιάνετε το κανάλι μου
μόνο όσοι έχουμε το ίδιο μήκος κύματος
ανθρωπάκια χέστες, κατά βάθος σας λυπάμαι
αλλά τώρα δε χάνω το χρόνο μου μαζί σας
δεν θέλω παρτίδες με κανέναν σας
η ελευθερία σας
είναι στις σόλες των τρύπιων παπουτσιών μου
θάρθει η ώρα που θα τις γλύφετε
και θα ουρλιάζετε κλαίγοντας «θαύμα, θαύμα»
αυτά τα παπούτσια
ποτέ δεν ξεκουράζονται και ούτε βιάζονται
όταν εγώ καθαρίσω από εδώ
θα τα φορέσει ο Παύλος, η Μυρτώ, φοράμε το ίδιο νούμερο, δεν λειώνουν,
όσες πρόκες και αν ρίχνετε στο δρόμο.
Σας βαράνε στο δόξα πατρί σας
θα έρθει η ώρα
που θα τρέχετε απεγνωσμένα στο στιλβωτήριο
«συνοδοιπόροι» και «αποστάτες»
να βάψετε τα δικά σας
μα η μπογιά
δεν θα πιάνει
ότι και αν κάνετε, όσα και αν δίνετε
τέτοιο άτιμο κόκκινο είναι το δικό μας.»

Ελεύθερη από τη μέριμνα – Thomas Faed – 1878

Cheryl Clarke - Ελεύθερη σάρκα

εάν δεν είχες επιλέξει την επικίνδυνη ενασχόληση με την
ελευθερία ίσως περπατούσες ξυπόλυτη στους
κόκκινους λόφους της Βόρειας Καρολίνας χέρι χέρι με
την Κακούγια* αντί να αλλάζεις μεταμφιέσεις και ταυτότητες
διασχίζοντας τους σταθμούς του μετρό κατασκηνώνοντας σε
ιερά εδάφη ιθαγενών.
Ίσως να ήσουν αυστηρή δασκάλα
πτυχιούχος
ακτιβίστρια
αντί για οδηγός σκλάβων προς την ελευθερία**
εικόνα σε ταχυδρομείο
ή σε προχειροσχεδιασμένες αφίσες που λανσάρουν
ελευθερία.

ίσως είχες συνεχίσει να μαθαίνεις μόνη
κιθάρα
να γράφεις πολιτικά ποιήματα
ή να ’χες γίνει ρήτορας
αντί για πρώην πολιτική κρατούμενη
παράδοξο ειρωνείας φαινόμενο
σάρκα ελευθερίας.

* Kakuya Shakur: Κόρη της μαύρης ακτιβίστριας και μέλους των Μαύρων Πανθήρων Assata Shakur (1947- ), στην οποία απευθύνεται το ποίημα. Τη δεκαετία του ’70 η Assata Shakur κατηγορήθηκε για σειρά εγκλημάτων λόγω της πολιτικής της δράσης, κυνηγήθηκε ανηλεώς από το αμερικανικό κράτος και φυλακίστηκε. Το 1979 απέδρασε και το 1984 βρήκε πολιτικό άσυλο στην Κούβα. Το 2013 έγινε η πρώτη γυναίκα που βρέθηκε στην κορυφή της λίστας καταζητούμενων τρομοκρατών του FBI.
** Αναφορά στους ανθρώπους που βοηθούσαν σκλάβους να δραπετεύσουν οδηγώντας τους στις βόρειες πολιτείες ή στον Καναδά μέσω διαφόρων μυστικών περασμάτων (underground railroad).
μετάφραση: Κυόκο Κισίντα, mmaleficia

Ελευθερία κι αιχμαλωσία – Erte

Πωλ Ελυάρ - Ελευθερία

Πάνω στα τετράδια του σχολείου
Στα θρανία μου και τα δένδρα
Πάνω στην άμμο και το χιόνι
Γράφω τʼ όνομά σου
Πάνω σ΄ όλες τις διαβασμένες σελίδες
Πάνω σ΄ όλες τις λευκές σελίδες
Στην πέτρα το αίμα το χαρτί τη στάχτη
Γράφω τʼ όνομά σου
Πάνω στις χρυσωμένες εικόνες
Στ΄ άρματα των πολεμιστών
Στην κορώνα των βασιλιάδων
Γράφω τʼ όνομά σου
Στη ζούγκλα και την έρημο
Στις φωλιές και τα σπαρτά
Στην ηχώ των παιδικών μου χρόνων
Γράφω τʼ όνομά σου
Πάνω στα θαύματα της νύχτας
Στο άσπρο ψωμί των ημερών
Στις μνηστευμένες εποχές
Γράφω τʼ όνομά σου
Πάνω σ΄ όλα τα γαλάζια κουρέλια μου
Στο μουχλιασμένο έλος του ήλιου
Στη ζωντανή λίμνη σελήνη
Γράφω τʼ όνομά σου
Στους αγρούς στον ορίζοντα
Στις φτερούγες των πουλιών
και στο μύλο των ίσκιων
Γράφω τʼ όνομά σου
Σε κάθε φύσημα της αυγής
Στη θάλασσα και τα πλοία
Πάνω στο τρελό βουνό
Γράφω τʼ όνομά σου
Στον αφρό απ΄ τα σύννεφα
Στους ιδρώτες της καταιγίδας
Στην βροχή την πυκνή και ανούσια
Γράφω τʼ όνομά σου
Πάνω στα σχήματα που σπιθίζουν
Στις καμπάνες των χρωμάτων
Πάνω στη φυσική αλήθεια
Γράφω τʼ όνομά σου
Στα μονοπάτια που ξύπνησαν
Στους δρόμους που ξεδιπλώθηκαν
Στις πλατείες που ξεχείλισαν
Γράφω τʼ όνομά σου
Στη λάμπα που ανάβει
Στη λάμπα που σβήνει
Στα ενωμένα μου σπίτια
Γράφω τʼ όνομά σου
Στο φρούτο το κομμένο στα δύο
Του καθρέφτη και της κάμαράς μου
Στο κρεβάτι μου άδειο κοχύλι
Γράφω τʼ όνομά σου
Στο λαίμαργο και τρυφερό σκύλο μου
Στα ορθωμένα αυτιά του
Στο αδέξιο πόδι του
Γράφω τʼ όνομά σου
Στο σκαλοπάτι της πόρτας μου
Στα γνώριμά μου αντικείμενα
στο κύμα της ευλογημένης φωτιάς
Γράφω τʼ όνομά σου
Σε κάθε σάρκα σύμφωνη
Στο μέτωπο των φίλων μου
Σε κάθε χέρι που προσφέρεται
Γράφω τʼ όνομά σου
Στο κρύσταλλο των εκπλήξεων
Στα προσεκτικά χείλια
Πολύ πιο πάνω απ΄ τη σιωπή
Γράφω τʼ όνομά σου
Στα χαλασμένα καταφύγιά μου
Στους γκρεμισμένους μου φάρους
Στους τοίχους της ανίας μου
Γράφω τʼ όνομά σου
Στην απουσία χωρίς πόθο
Στη γυμνή μοναξιά
Στα σκαλιά του θανάτου
Γράφω τʼ όνομά σου
Στην υγεία που ξανάρθε
Στον κίνδυνο που εξαφανίστηκε
Στην ελπίδα χωρίς ανάμνηση
Γράφω τʼ όνομά σου
Και με τη δύναμη της λέξης
Ξαναρχίζω τη ζωή μου
Γεννήθηκα για να σε γνωρίσω
Για να πω τ΄ όνομά σου
Ελευθερία!

Ελευθερία στο τέλος της Μαύρης Θάλασσας – Ίλια Ρέπιν

Μιγκέλ Ερνάντεθ - Για την ελευθερία


«Για την ελευθερία αιμορραγώ, αγωνίζομαι, επιζώ.
Για την ελευθερία, τα μάτια και τα χέρια μου,
σαν ένα δέντρο σάρκινο, γενναιόδωρο και δέσμιο,
δίνω στους χειρούργους.
Για την ελευθερία πιότερες νιώθω καρδιές
από άμμους στο στήθος μου: οι φλέβες μου γεννούν αφρούς
και μπαίνω στα νοσοκομεία, και μπαίνω στα μπαμπάκια
όπως στους κρίνους.
Για την ελευθερία με πυροβολισμούς απομακρύνομαι
απ’ αυτούς που ρίξαν τ’ άγαλμά της στη λάσπη.
Και με χτυπήματα απομακρύνομαι απ’ τα πόδια μου, απ’ τα μπράτσα μου,
απ’ το σπίτι μου, από τα πάντα.
Γιατί όταν η μέρα χαράξει στα άδεια λεκανοπέδια
εκείνη θα τοποθετήσει δυο λίθους μελλοντικής ματιάς
και νέα μπράτσα και νέα πόδια θα κάνει να μεγαλώσουν
στην υλοτομημένη σάρκα.
Με φτερά σφρίγους θα βλαστήσουν δίχως φθινόπωρο
υπολείμματα του σώματός μου που χάνω σε κάθε πληγή.
Γιατί είμαι σαν το υλοτομημένο δέντρο, που βλασταίνω:
γιατί ακόμα έχω τη ζωή.»

ω τι ελευθερία! – Ilya Repin 1903


Πάνος Θασίτης -  Μαθήματα

Η λέξη Ελευθερία είναι σχετική, Ελλάς
επίσης σχετική – αυτό το παραδέχονται όλοι.-
Κόβοντας κάτι από τη μια, προσθέτοντας στην άλλη κάτι,
τουλάχιστον φαινόμαστε – κι εν μέρει είμαστε –
και φιλελεύθεροι κι εθνικοί συνάμα.

Αν κάποιοι βλάπτονται απ’ τα μέτρα μας, οι άλλοι ωφελούνται
κι αν μερικοί μεμψιμοιρούν, στραβοκοιτούν ή έστω κάνουν που αντιδρούνε
αυτό το επιτρέπουμε, το ενθαρρύνουμε αυτό – με μέτρο.-
Εμείς στενά δεν ερμηνεύουμε τ’ άγια των αγίων!

Άμα το παρακάνουν όμως κι αρχίσουν τις φωνές
τα «κλέφτες» «τύραννοι» τα «κάτω» κι άλλα που τα συνηθίζουν
και βγουν στους δρόμους συν γυναιξί και τέκνοις
και τα λένε στ’ ανοιχτά και πια δεν παίρνουν από λόγια κι απ’ αστεία,
ορμούν οι γυμνασμένοι νόμοι σα σκυλιά και τους κατασπαράζουν,
γονατιστοί στις πλάκες έλεος ζητούν, ομολογούν οι άθλιοι το λάθος
το διαλαλούνε στις πλατείες.

– Όχι, θα παίξουμε εν ου παικτοίς!

Ελευθερία -Peter Max 1980

Νίκος Καζαντζάκης -Λευτεριά

Πηδά η φωτιά κι οι σούβλες έτοιμες
κι αυτός ολόρθος στέκει
πεθαίνει αρνούμενος το θάνατο
και λευτεριά φωνάζει.
Ελευτεριά για 'σένα χάνομαι
μα θα 'ρθουν πίσω μου άλλοι
στρατοί οι γιοι μου και τα εγγόνια μου
και θα σ' ελευθερώσουν.

Μην κλαις κυρά κι εγώ θα αναστηθώ
και θα σ' αρπάξω πάλε
θα σπω τις αλυσίδες της σκλαβιάς
θα καταλύω τα κάστρα.

Λίγοι είμαστε κι αλίμονο στης γης
αν ξοφληθεί η γενιά μας
στρατοί οι γιοι μου και τα εγγόνια μου
και θα σ' ελευθερώσουν.



Nanine Vallain - Liberté


Nίκος Καζαντζάκης - Φράσεις 

Δεν ελπίζω τίποτα. Δεν φοβάμαι τίποτα. Είμαι λέφτερος.

Σωτηρία θα πει να λυτρωθείς απ’ όλους τους σωτήρες· αυτή ‘ναι η ανώτατη λευτεριά, η πιο αψηλή, όπου με δυσκολία αναπνέει ο άνθρωπος. Αντέχεις;

Tι θα πει λεύτερος; Αυτός που δεν φοβάται το θάνατο.

Θέλει, λέει, να ’ναι λεύτερος. Σκοτώστε τον!

Δεν είναι η λευτεριά πέσε πίτα να σε φάω. Είναι κάστρο, και το παίρνεις με το σπαθί σου. Όποιος δέχεται από ξένα χέρια τη λευτεριά, είναι σκλάβος.

Γλίτωσα από την πατρίδα, γλίτωσα από τους παπάδες, γλίτωσα από τα λεφτά, ξεκοσκινίζω... Λευτερώνουμαι, γίνουμαι άνθρωπος.

Η ανώτατη αρετή δεν είναι νά’ σαι ελεύτερος, παρά να μάχεσαι για ελευτερία.



Statue Of Liberty by Fabrizio Cassetta

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΧΕΡΑΣ - ΜΗΝΥΜΑ

Πάντα να πολεμάς και ν’ αντιστέκεσαι
κι ας μένεις μόνος.

Μονάχος- έρημος – γαλήνιος
να πολεμάς για το καλό του Ανθρώπου.

Και στους πολλούς – στους λίγους – ν’ αντιστέκεσαι
κρατώντας την ψυχή σου βάτο φλεγόμενη
για φως- πάντα για φως – για το καλό του Ανθρώπου.

Στους δυνατούς ενάντια
στους σκληρόκαρδους
και στους Δειλούς – στους χωματένιους.

Ενάντια και του αφέντη του ανελεύτερου
και του τρεμόκαρδου του δούλου ενάντια.

Και να πονάς και να γελάς και να ονειρεύεσαι
πάντα για το αγαθό και το καλό του Ανθρώπου.

Να πολεμάς με το γνωστό και το άγνωστο
με την κακή και την καλή τη μοίρα.

Και με τους άπονους θεούς
και τους απάνθρωπους ανθρώπους
πάντα να πολεμάς και ν’ αντιστέκεσαι.

Και όλο για το καλό – το φως του ανθρώπου.

ΤΟ ΜΗΜΥΜΑ (ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ) περιλαμβάνεται στα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ Γυμνασίου.

Ελευθερία στο ενυδρείο -Sabin Balasa
 
Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι - Ελευθερία έκφρασης

Την πρώτη νύχτα πλησιάζουνε
και κλέβουν ένα λουλούδι
από τον κήπο μας
και δε λέμε τίποτα.

Τη δεύτερη νύχτα δε κρύβονται πλέον
περπατούνε στα λουλούδια,
σκοτώνουν το σκυλί μας
και δε λέμε τίποτα.

Ώσπου μια μέρα
-την πιο διάφανη απ’ όλες-
μπαίνουν άνετα στο σπίτι μας
ληστεύουν το φεγγάρι μας
γιατί ξέρουνε το φόβο μας
που πνίγει τη φωνή στο λαιμό μας.

Κι επειδή δεν είπαμε τίποτα
πλέον δε μπορούμε να πούμε τίποτα

Οι Ωρες και η Ελευθερία στα λιβάδια -Arthur B. Davies

Ευαγόρας Παλληκαρίδης - Λευτεριά

Θα πάρω μιαν ανηφοριά
θα πάρω μονοπάτια
να βρω τα σκαλοπάτια
που παν στη Λευτεριά

Θ' αφήσω αδέλφια συγγενείς
τη μάνα, τον πατέρα
μέσ' τα λαγκάδια πέρα
και στις βουνοπλαγιές

Ψάχνοντας για την Λευτεριά
θα 'χω παρέα μόνη
κατάλευκο το χιόνι
βουνά και ρεματιές

Τώρα κι αν είναι χειμωνιά
θα 'ρθεί το καλοκαίρι
τη Λευτεριά να φέρει
σε πόλεις και χωριά

Θα πάρω μιαν ανηφοριά
θα πάρω μονοπάτια
να βρω τα σκαλοπάτια
που παν στη Λευτεριά

Τα σκαλοπάτια θ' ανεβώ
θα μπω σ' ένα παλάτι
το ξέρω θάν' απάτη
δεν θάν' αληθινό

Μέσ' το παλάτι θα γυρνώ
ώσπου να βρω το θρόνο
βασίλισσα μια μόνο
να κάθεται σ' αυτό

Κόρη πανώρια θα της πω
άνοιξε τα φτερά σου
και πάρε με κοντά σου
μονάχα αυτό ζητώ

Ας πάρει μιαν ανηφοριά
ας πάρει μονοπάτια
να βρει τα σκαλοπάτια
που παν στη Λευτεριά

Με την Ελευθεριά μαζί
μπορεί να βρει και μένα
Αν ζώ θα μ' εύρει εκεί




Carlo Saraceni -Icarus

Λένα Παππά - Ίκαρος

Με τα κέρινα φτερά
υψώθηκε — πέταξε·
πάνω απ’ τα σερνάμενα πλάσματα
μες στο μεγάλο φως.
Ο ήλιος οδηγός — ο ήλιος θάνατος.

Μια τέτοια πρόκληση
μια τέτοια ωραία τόλμη
μια τόσο αψήφιστην ορμή για λευτεριά
μ’ αιώνιο μίσος, πάντοτε
παραμονεύει ο πατέρας Δίας σκληρά
να τιμωρήσει.

Λένα Παππά. 1997. Τα ποιήματα. Β΄ τόμος. Αθήνα: Αρμός.

Η διανόηση της Γαλλίας μεταξύ Ελευθερίας και Θανάτου – Jean-Baptiste Regnault – 1795

Γιάννης Ποταμιάνος - Η ελευθερία είναι ο άνεμος

Του ανέμου δεσμώτης το σύννεφο
Ας ταξιδεύει
Το ταξίδι δεν είναι Ελευθερία
Η Ελευθερία είναι ο άνεμος
Ο έρωτας στα μάτια της
Και η θάλασσα
Πάθος η φουρτουνιασμένη θάλασσα
Αγάπη, η απαλή βροχή
Γι’ αυτό κάθε απόγευμα βρέχει
στα μάτια της
Όμως κουράστηκε η βροχή
και οι χείμαρροι φούσκωσαν

Δεσμώτης το σύννεφο,
Ο αέρας φυσάει προς το χειμώνα
Μονόδρομος το ταξίδι

Και εγώ να γλείφω τις νεροσυρμές
Που σμίλεψε ο χρόνος
στο κορμί σου
Νερό να πίνω
στα βοερά ποτάμια σου

Γλυκό το χιόνι στα μαλλιά σου
Κάποτε θα ‘ρθει και η νύχτα,
Κάποτε
Να χαϊδέψει τα μαλλιά σου
Να ξεπλέξει τα δάχτυλά μας
Ας έρθει

Ένα λευκό σύννεφο είναι η ζωή
Ένα σύννεφο Δεσμώτης
που ταξιδεύει στον άνεμο
και γίνεται νιφάδες
Η ελευθερία είναι ο άνεμος
Είναι όμορφο το χιόνι, ας έρθει
Θα ταξιδέψουμε μαζί για το χειμώνα
Καβάλα στον άνεμο
Άγριο άτι ο άνεμος, το καταχείμωνο
Μη φοβάσαι
Ας διαβούμε μαζί τους ολόλευκους λειμώνες
Ένα ταξίδι είναι η ζωή
Ένα απαλό χάδι στα χιονισμένα μαλλιά μας
η αγάπη

Καλπασμός στην ελευθερία – Δούλοι φυγάδες -Eastman Johnson – 1862


Γιάννης Ρίτσος - Ελευθερία

Θα ξαναπείς την ίδια λέξη
γυμνή
αυτήν
που γι’ αυτήν έζησες
και πέθανες
που γι’ αυτήν αναστήθηκες
(πόσες φορές;)
την ίδια.

Έτσι όλη νύχτα
όλες τις νύχτες
κάτω απ’ τις πέτρες
συλλαβή-συλλαβή
σαν τη βρύση που στάζει
στον ύπνο τού διψασμένου
στάλα-στάλα
ξανά και ξανά
κάτω απ’ τις πέτρες
όλες τις νύχτες

μετρημένη στα δάχτυλα
απλά
όπως λες πεινάω
όπως λες σ’ αγαπώ
έτσι απλά
ανασαίνοντας
μπροστά στο παράθυρο

ε-λευ-θε-ρί-α.»

(Γ. Ρίτσος, Ποιήματα, Δ’ Τόμος, Κέδρος)

The Guardian of Liberty by Luis Jose Estremadoyro


Διαβάστε περισσότερα https://homouniversalisgr.blogspot.com/











Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου " Γυναίκες του Ζαλόγγου"

 

Ο χορός του Ζαλόγγου, ή Οι Σουλιώτισσες, του Claude Pinet , ελαιογραφία σε καμβά


Απ τα βάθη της ιστορίας θέλω να σας υψώσω Ελληνίδες μου.
Υπέροχες μορφές-επιφανείς και αφανείς,που αγωνιστήκατε σκληρά,
κατά της Τουρκικής σκλαβιάς.
Ποια  ηρωϊδα, να ονοματίσω, χωρίς καμιά σας ,ν αδικήσω.
Δε χωράτε όλες σε τούτο το χαρτί. Μεγαλείο, σας κρατάμε στην ψυχή.
Σουλιώτισσες, Γυναίκες του Ζαλόγγου,
πώς να το αντέξετε το ραγιαδιλίκι, την ατίμωση, την ορφάνια,
την τυραννία;
Με συνείδηση Εθνική-Χριστιανική, ψυχωμένες με υψηλά
Ιδανικά, ατρόμητες ,με αρετή και τόλμη, Ισάξιες του άνδρα,
με ντουφέκι σισανέ ,με καριοφίλια ,και σπαθί μαλαματένιο
στη μεσούλα σας, θυσιαστήκατε για την πολυπόθητη,
χιλιάκριβη λευτεριά. Φουσέκια ανάψατε και γίνατε φωτιά.
Στην πιο ψηλότερη κορυφή ,του Ζαλόγγου, –στο στεφάνι-
Ανεβήκατε ,εξήντα γυναίκες,με τα βρέφη σας στην αγκαλιά.
Απότομος γκρεμός.κάτω το ρέμα άφριζε,ανάμεσα σε βράχους
Κοφτερούς. Άβυσσος του Αχέροντα.
Αγέρωχες,το βλέμμα στραμμένο αλλού, εκσφενδονίσατε
Το πολυφίλητο σπλάχνο σας. τα βρέφη σας,
Κι΄ακολουθήσατε εσείς πιασμένες στον περιλάλητο
<Χορό του Ζαλόγγου>(που συγκλονίζει την οικουμένη),
και γκρεμιστήκατε ,σκλάβες ,μην γεννείτε.
Αντιλαλεί ακόμη το συγκλονιστικό τραγούδι σας.
<Έχε γειά καημένε κόσμε, έχε γειά γλυκειά ζωή.
Κι εσύ δύστυχη πατρίδα ,έχε γειά παντοτινή>,
Δώσατε αιώνιο μάθημα,<πως οι Ελληνίδες,ξεπερνάνε
το ζην ,και μάχονται για το Ευ ζην. Το αιωνίως ζην>.
Θεία η Δάφνη σας. Γονυπετώ μπροστά στο μεγαλείο σας .
Φέτος, γιορτάζουμε 200 χρόνια λευτεριάς, από το 1821.
Ύμνος σας πρέπει.Ζήτω.
Ζήτω, η θεά Ελευθερία. Ζήτω η Θεογέννητη Ελλάδα μας.

Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου - Γυναίκες του Ζαλόγγου

(Γ΄βραβείο από ΕΠΟΚ-ΞΑΣΤΕΡΟΝ).






Carpe " Κατεύθυνση..."



Ακούμπησα το μόχθο μου

σε μια βροχή απότομη.

Ξεπλύθηκαν τα κατεστημένα

και οι αποτυχημένες συνευρέσεις.

Καταλυτική η κυριαρχία

ενός κόσμου γκρι.

Μ'αρέσουν οι άνθρωποι

που θέλουν να τα ζήσουν όλα

μέσα σε μια στιγμή

που δεν λένε κοινότυπα λόγια.

Η εποχή των ταξιδίων είχε φτάσει.

Μεσάνυχτα οι βόλτες άρχισαν

στις φτωχικές συνοικίες της πόλης.

Ο αέρας ουρλιάζει

σκίζει τα σκοτεινά δωμάτια.

Η ψιχάλα πύκνωσε,

καρτ-ποστάλ πεταμένες στο δρόμο,

συνεχίζω το ταξίδι

με κατεύθυνση τους πόθους μου.

Carpe.
...


H φωτογραφία είναι από  https://gr.pinterest.com/




ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Θανατική Ποινή: Εκδίκηση ή το δίκαιο στα άκρα του;

 


«Για να σταματήσει ο κύκλος της βίας και του εγκλήματος πρέπει ο θάνατος να τεθεί εκτός νόμου»

(Καμύ) 

Η έξαρση της εγκληματικότητας και η διάπραξη στυγερών εγκλημάτων – πρωτόγνωρων για τη συχνότητά τους στη χώρα μας – προκαλεί φόβο στους απλούς πολίτες, προβληματισμό στις διωκτικές αρχές και ανησυχία στους καθ’ ύλην αρμόδιους επιστήμονες (κοινωνιολόγοι, ψυχολόγοι…). Οι τηλεοπτικές δίκες ανθοφορούν και η κοινή γνώμη παρακολουθεί αποσβολωμένη τόσο τις λεπτομέρειες της διάπραξης των εγκλημάτων (η τηλεθέαση αυτοσκοπός) όσο και τις θέσεις που διατυπώνονται για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Οι αιτίες – Οι προτάσεις

Πολλοί είναι εκείνοι που προτείνουν για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενίσχυση των μέτρων αστυνόμευσης, αυστηροποίηση των ποινών και ίσως – ίσως την «αποτελεσματικότερη» λειτουργία των μηχανισμών καταστολής. Θεωρούν, δηλαδή, πως η έξαρση του εγκλήματος οφείλεται στην ελλιπή αστυνόμευση και στις «μικρές» ποινές ή ακόμη και στην έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στις διωκτικές αρχές (αστυνομία) και στη δικαιοσύνη (αποφάσεις δικαστηρίων, αποφυλακίσεις…).

Κάποιοι άλλοι θεωρούν πως η λεγόμενη «έξαρση της εγκληματικότητας» είναι εισαγόμενη ή προϊόν ενός συγκεκριμένου προτύπου κοινωνίας που στο όνομα του εύκολου κέρδους γεννά το μαζικό έγκλημα. Πιστεύουν, δηλαδή, πως ο συγκεκριμένος τρόπος ζωής, η απουσία νοήματος ζωής, η αποξήρανση κάθε ηθικού κώδικα και η αδυναμία εσωτερικού ελέγχου λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές του εγκλήματος. Η πλευρά αυτή ερμηνεύει το έγκλημα ως απάντηση στης διάψευση ενός «ονείρου» που ταύτισε την «ευτυχία» με την επιτυχία στη μέγιστη παραγωγή και κατανάλωση.

Μέσα σε αυτό το κλίμα της «ερμηνευτικής σύγχυσης» για τα αίτια και τις προτάσεις ακούγονται και κάποιες φωνές – δειλές στην αρχή... – για την αυστηροποίηση των ποινών που μπορεί να περιλαμβάνει το «όταν λέμε ισόβια, εννοούμε ισόβια» ή ακόμη και την επαναφορά της θανατικής ποινής για κάποια ειδεχθή – τα γνωστά «ιδιαζόντως ειδεχθή»- εγκλήματα.

 

Η θανατική ποινή

Μπορεί το θέμα της θανατικής ποινής να έκλεισε στην Ελλάδα το 1972, ωστόσο τα τελευταία συμβάντα δίνουν επιχειρήματα στους θιασώτες της. Κι αυτό γιατί πιστεύουν πως η εξάλειψη τέτοιων εγκληματικών συμπεριφορών δεν επιτυγχάνεται ούτε με «ιεραποστολικά κηρύγματα» ούτε με τις αναλύσεις και παρεμβάσεις των ψυχολόγων και ψυχιάτρων.

Αν και ο δικαιϊκός μας πολιτισμός έχει απορρίψει το θεσμικό και ηθικό υπόβαθρο της θανατικής ποινής, ωστόσο και στο βαθμό που το θέμα συντηρείται ή θα αναδειχθεί ως μείζον στο μέλλον σκόπιμο κρίνεται η προβολή των επιχειρημάτων τόσο των «ζηλωτών» της θανατικής ποινής, όσο και των κατηγόρων της.


Οι υπέρμαχοι της θανατικής ποινής

Οι υποστηρικτές της θανατικής ποινής εστιάζουν την επιχειρηματολογία τους σε δύο επίπεδα:

Α. Στο πρώτο επίπεδο κυριαρχεί η λογική πως η απειλή και η εκτέλεση της θανατικής ποινής για κάποια ειδεχθή εγκλήματα λειτουργεί ανασταλτικά στην τέλεσή τους (ο προληπτικός χαρακτήρας). Β. Στο δεύτερο επίπεδο επικρατεί η άποψη πως τα υποκείμενα – θύτες των στυγερών εγκλημάτων έχουν απωλέσει κάθε ίχνος ηθικής και εσωτερικού ελέγχου, οπότε η μοναδική ποινή που τους αρμόζει δικαιϊκά είναι η ποινή του θανάτου.

Μία εξειδικευμένη και αναλυτική παρουσίαση των παραπάνω γενικών υποθέσεων θα αποκάλυπτε την ευστάθειά τους ή τη σχετικότητά τους.

 

Ο προληπτικός χαρακτήρας

Πρωτίστως οι υπέρμαχοι της θανατικής ποινής θεμελιώνουν τα επιχειρήματά του πάνω στο στοιχείο της γενικής πρόληψης. Ειδικότερα πιστεύεται ευρέως πως η ύπαρξη και η επιβολή της θανατικής ποινής δρα ανασταλτικά στη διάπραξη ειδεχθών εγκλημάτων. Ο φόβος, δηλαδή, της «μέγιστης» τιμωρίας περιορίζει σε μεγάλο βαθμό συμπεριφορές ανθρώπων που στρέφονται κατά της ανθρώπινης ζωής. Ο προληπτικός χαρακτήρας,επίσης, της θανατικής ποινής – όπως εξάλλου και κάθε ποινής – συνιστά πυρηνικό στοιχείο του ποινικού δικαίου και τους κοινωνικού μας συστήματος

Δεν υπάρχει, δηλαδή, και δεν υπήρξε ποτέ ιστορικά δίκαιο ή κοινωνίες που να θεμελίωσαν την ύπαρξή τους, την επιβίωσή τους και τον πολιτισμό τους πάνω στην απουσία αυστηρών ποινών για απάνθρωπα εγκλήματα. Οι υποστηρικτές της θανατικής ποινής υποστηρίζουν πως στην εποχή μας, όπου κυριαρχούν το πάθος, το παράλογο και ο αμοραλισμός επιβάλλεται η θέσπιση αυστηρών ποινών ως προληπτικός μηχανισμός.

Κι αυτό, γιατί η ηθική και η παιδεία δεν αρκούν για να αποτρέψουν τη εγκληματική συμπεριφορά κάποιων. Επιπρόσθετα η απαξίωση στις μέρες μας των ηθικών αξιών, άρα και της ανθρώπινης ζωής, καθιστά αναγκαία τη θεσμοθέτηση της θανατικής ποινής. Όλα τα παραπάνω λοιπόν αναδεικνύουν την αναγκαιότητα της θανατικής ποινής και δικαιώνουν τους υποστηρικτές της.

 

Το «κοινό περί δικαίου αίσθημα»

Στη φαρέτρα των επιχειρημάτων υπέρ της θανατικής ποινής υπάρχει και η θέση πως αυτή ικανοποιεί το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και αποτρέπει φαινόμενα αυτοδικίας. Είναι κοινά παραδεκτό πως σε μια κοινωνία που απουσιάζει ένα σύστημα αυστηρών ποινών για αδικήματα που προκαλούν την κοινή γνώμη αναπτύσσεται μια δυσπιστία για τη δίκαιη απονομή της δικαιοσύνης. Οι πολίτες βρίσκονται σε μια ανασφάλεια και πολλές φορές καταφεύγουν σε συμπεριφορές που ξεπερνούν τη θεμιτή αυτοάμυνα και αγγίζουν τα όρια της αυτοδικίας. Η αυτοδικία συνήθως εδράζεται πάνω στην απουσία της «αρχής της ανταπόδοσης» από το δικαιϊκό σύστημα μιας χώρας.

 

Όταν δηλαδή για «μείζονα» αδικήματα δεν επιβάλλονται αυστηρές ποινές τότε προσβάλλεται το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και γεννά αισθήματα οργής προς τους θύτες. Πολλοί είναι αυτοί λοιπόν που υποστηρίζουν πως η θανατική ποινή δεν λειτουργεί μόνο αποτρεπτικά στην τέλεση αξιόποινων πράξεων αλλά ενισχύει ανάμεσα στους πολίτες το αίσθημα ασφάλειαςκαι την αίσθηση για τη λειτουργία ενός συστήματος δίκαιης απονομής της δικαιοσύνης.

Επιπρόσθετα τονίζουν πως η θανατική ποινή, παρά τον ακρότατο χαρακτήρα της, λειτουργεί υπέρ της κοινωνικής συνοχής αφού καλλιεργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης προς την πολιτεία. Αυτό το αίσθημα μετριάζει τις αντικοινωνικές εκδηλώσεις των πολιτών και τους καθιστά περισσότερο νομιμόφρονες. Έτσι, λοιπόν, οι νόμοι λειτουργούν αποτελεσματικά, ο θεσμός της δικαιοσύνης γίνεται σεβαστός και ελαχιστοποιούνται τα φαινόμενα αυτοδικίας που χαρακτηρίζουν πρωτόγονες κοινωνίες.

 

Η Ένσταση

Τα προαναφερθέντα επιχειρήματα υπέρ της θανατικής ποινής μπορεί να θεμελιώνονται πάνω στη λογική της προστασίας του κοινωνικού σώματος από εγκληματικές συμπεριφορές ή να διακονούν μια παραδοσιακή αντίληψη – ερμηνεία – εφαρμογή του δικαίου. Ωστόσο η ηθική του πολιτισμού μας, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η αναγωγή της ανθρώπινης ζωής σε ύψιστη αξία και η βαθύτερη ουσία του περιεχομένου του δικαίου και των ποινών (σωφρονισμός) αντιμάχονται κάθε ιδέα – επιχείρημα για επιβολή της θανατικής ποινής.

 

Η θανατική ποινή κινείται εκτός δικαίου και ηθικής

Αρχικά θεωρείται πως η θανατική ποινή κινείται έξω από κάθε δίκαιο και παραβιάζει το σκληρό αλλά και τόσο «ευαίσθητο» χώρο της ηθικής. Μία πράξη, δηλαδή, που συντελεί στην αφαίρεση μιας ζωής συνιστά μία υπερβολή, μία ηθική και δικαιϊκή ακρότητα. Το στοιχείο αυτό την απόλυτη εκδοχή του παραβιάζει τόσο την αριστοτελική μεσότητα όσο και την ανθρώπινη ανεκτικότητα, τόσο ως ανθρώπινης αρετής όσο και ως κοινωνικής αξίας και συμπεριφοράς. Εξάλλου κάθε πράξη που κινείται στα όρια του δικαίου – αδίκου τείνει να θέτει εν αμφιβόλω και το περιεχόμενο της ηθικής και της ανθρωπιάς μας. Γιατί η ηθική – όχι με την θρησκευτική της έννοια – προστάζει το σεβασμό στις επιταγές του αγαθού, του δέοντος και των ακατάλυτων ανθρώπινων αξιών. Γιατί η ηθική συνιστά εγγενές στοιχείο του δικαιϊκού μας πολιτισμού και απορρίπτει κάθε πράξη που ακυρώνει το μέγιστο δώρο της φύσης, τη ζωή.

 

Η θανατική ποινή είναι εκδίκηση

Σημαντικό επίσης θεωρούμε να τονίσουμε η θανατική ποινή συνιστά όχι κατ’ ανάγκην μία νόμιμη άμυνα της κοινωνίας και της πολιτείας απέναντι στους εχθρούς της αλλά μία εκδίκηση. Η θανατική ποινή, δηλαδή, βαδίζει παράλληλα με το αρχαιοελληνικό «αντιπεπονθός». Ειδικότερα η εκδίκηση ως ανθρώπινη συμπεριφορά που πηγάζει από εσωτερικά κίνητρα – συναισθήματα ως ένα βαθμό είναι δικαιολογημένη, αλλά δεν μπορεί με τίποτα να καταστεί νόμος του κράτους. «Το κράτος δεν εκδικείται». Άρα η εκδίκηση – ως έκφραση της αρχής της ανταπόδοσης προσβάλλει το ηθικό και δικαιϊκό υπόβαθρο της πολιτείας. Εξάλλου η θανατική ποινή αποκλείει το σωφρονισμό και χάνει το διαπαιδαγωγικό χαρακτήρα. Επιπρόσθετα ενισχύει την αυταρχικότητα της εξουσίας και παραπέμπει σε έναν απάνθρωπο πρωτογονισμό, όπου η επιείκεια και η ανθρωπιά απουσίαζαν.

 

Η θανατική ποινή προσβάλλει τη δημοκρατία

Τέλος, η δημοκρατία – ως πολίτευμα και φιλοσοφική θεώρηση της ζωής – αντιτάσσεται στην επιβολή της θανατικής ποινής. Η δημοκρατία επαίρεται για το σεβασμό που επιδεικνύει στα ανθρώπινα δικαιώματα. Θα ήταν παράλογο και αντιδημοκρατικό να συμφωνεί με τη θανατική ποινή, που αναιρεί ευθέως το στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα, τη ζωή. Η δημοκρατία επίσης διαπαιδαγωγεί και λειτουργεί ως ηθικοποιητικός παράγοντας απέναντι στους πολίτες με παραβατική συμπεριφορά. Θα ήταν δηλαδή αντιφατικό και αναιρετικό του ηθικοποιητικού της ρόλου, αν η δημοκρατία με τη θανατική ποινή θεσμοθετούσε το θάνατο για τους «πιστούς» της. Εξάλλου κανείς δεν μπορεί να διαπαιδαγωγεί κανέναν χρησιμοποιώντας τις μεθόδους των αρνητών της ζωής. Η δημοκρατία δεν τιμωρεί αλλά συγχωρεί και φρονηματίζει. Η ζωή συνιστά το κατ’ εξοχήν «έννομο» αγαθό κι αυτό προστατεύει ο πολιτικός πολιτισμός της δημοκρατίας.

 

Επιμύθιο

Ο Άρθουρ Κέσλερ (Ούγγρος συγγραφέας), που κατά τον Ισπανικό εμφύλιο καταδικάστηκε σε θάνατο, στο βιβλίο του «Ισπανική Διαθήκη», γράφει:

«Το ικρίωμα δεν είναι μονάχα μία μηχανή θανάτου. Είναι και το πιο παλιό και αισχρό σύμβολο της τάσης του ανθρώπου να θέλει την ίδια την ηθική καταστροφή του».

 

Η ανθρώπινη βαρβαρότητα μηχανεύτηκε πολλούς τρόπους για να αποκαλύψει το ειδεχθές της πρόσωπο. Κι αν οι πρωτόγονοι τρόποι θανάτωσης ανθρώπου από άνθρωπο είχαν κάποια «δικαιολογία» (ένστικτο επιβίωσης, απουσίας ηθικής…) οι σύγχρονοι δεν έχουν καμία δικαίωση. Κάθε σχεδιασμένη – προγραμματισμένη διαδικασία αφαίρεσης ζωής ανθρώπου από άνθρωπο επιβεβαιώνει όχι μόνο το κύρος της αλήθειας homohomimilupusαλλά και την επιστημονική διαπίστωση πως μόνο ο άνθρωπος και οι αρουραίοι προβαίνουν στη θανάτωση όντων του ίδιου είδους.

Εκείνο όμως που διαφοροποιεί τον άνθρωπο από τα ζώα δεν είναι μόνο η γλώσσα, η σκέψη και η αυτόβουλη βούληση αλλά και η αποδοχή μιας ηθικής. Αυτήν την ηθική όμως του ανθρώπινου πολιτισμού ακυρώνει ο θεσμός της θανατικής ποινής. Η θανατική ποινή ως μέτρο υπερβαίνει κάθε λογική και αποδομεί τα βάθρα της ανθρώπινης ηθικής. Οι έννοιες – πυλώνες της ηθικής καλό, δίκαιο, σεβασμός καθίστανται κενές περιεχομένου όταν ο άνθρωπος ή το κράτος θεσμοθετεί το θάνατο για το συνάνθρωπό του. Η θανατική ποινή επίσης καταδεικνύει τη θηριωδία του θύτη – κράτους, όταν ξεχνά πως η τραγικότητα του ανθρώπου πηγάζει από τη συνείδηση του θανάτου.

Καθίσταται όμως πιο δύσμορφο το πρόσωπο του πολιτισμού μας όταν η θανατική ποινή εκφράζει την κρατική βούληση ως μια μορφή συλλογικής εκδίκησης απέναντι στο θύμα, που εκείνη τη φοβερή στιγμή αδυνατεί στοιχειωδώς να υπερασπίσει τη ζωή του. Έτσι λοιπόν επιβεβαιώνεται πως το ικρίωμα ως μηχανή θανάτου (θανατική ποινή) αντανακλά την ηθική βαρβαρότητα και κατάπτωση του ανθρώπου.

Διαχρονικά αποδείχτηκε πως κανένα «ικρίωμα θανάτωσης» δεν περιόρισε το έγκλημα. Γιατί πάντοτε οι εγκληματίες κάτω από το βάρος μιας έντονης συναισθηματικής φόρτισης ή μιας «προσχεδιασμένης» ενέργειας πιστεύουν ότι διαπράττουν το «τέλειο» έγκλημα. Η κατολίσθηση των παραδοσιακών αξιών, όπου η ζωή εθεωρείτο ιερό αγαθό και αυταξία, θα πρέπει να σταματήσει. Στόχος μας η δημιουργία μιας κοινωνίας που να γεννά ισορροπημένους ανθρώπους με ενδιαφέρον για τη ζωή και σεβασμό στον συνάνθρωπό τους.

Εξάλλου, όπως εύστοχα έχει διατυπωθεί από πολλούς «δεν μπορεί μία κοινωνία να σκοτώνει ανθρώπους για να τους δείξει ότι είναι κακό να σκοτώνουν».

 https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/

 




ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ "ΑΣΦΥΞΙΑ ΤΗΣ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ"



Ξημέρωμα και εκείνος ψάχνει
στους χάρτες της διαίσθησης
εικόνες του ταξιδευμένου νου
προσπαθώντας να επανασυνδέσει
τα καλώδια της υπομονής.
Τοποθετεί διακριτικά την πρίζα
της ανεξερεύνητης αναβλητικότητάς του…
Ξημέρωμα και προσδοκά
ξαπλωμένος σε ένα γέρικο
ξύλινο κρεββάτι , να έρθουν
τα όνειρα να γιατρέψουν
με την υποσυνείδητη
φαρμακευτική τους ευεργεσία
τα πονεμένα από τα νέφη
του πλαγιασμένου φεγγαριού
τα λαμπερά μαξιλάρια του....
Δεν φίλησε τον ήλιο το πρωί
και τώρα πώς θα ομολογήσει
ενώπιον δικαστηρίου αστρικού
πώς νιώθει ένοχος που σκότωσε
το φεγγάρι;....
Τα βήματά του
κύματα αφρισμένα
στης χωρίς έμπνευσης
παλίρροιας στης στεριάς
του την στιχομυθία.
Δεν αναπνέουν οι εμπνεύσεις του
όσο ζηλεύει τα νάζια των...λέξεων!.-


ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΥΔΑΣ-μέλος της διεθνούς
εταιρείας Ελλήνων λογοτεχνών, παιδαγωγός προσχολικής
αγωγής, βραβευμένος ποιητής.-








ΑΡΓΥΡΩ ΨΩΡΑ - ΘΕΟΔΩΡΑΤΟΥ "Στα ίδια βήματα 80+1 χαϊκού "

 


Συγγραφέας: Αργυρώ Ψώρα - Θεοδωράτου
Τίτλος : Στα ίδια βήματα 80+1 χαϊκού
Εκδόσεις : αλφα πι
Έτος έκδοσης: 2021
Αριθμός σελίδων: 103
ISBN: 978-960-632-091-0


ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η ποιητική συλλογή «Στα ίδια βήματα» 80+1 χαϊκού περιλαμβάνει ογδόντα ένα χαϊκού μοιρασμένα σε δεκατέσσερις ενότητες, των οποίων οι τίτλοι είναι ονομασίες από περιοχές της Χίου με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος ή και ιστορικό – αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Οι χώροι αυτοί είναι που έδωσαν την έμπνευση για τη δημιουργία των χαϊκού της συλλογής.



 Χαϊκού της συλλογής

ΠΕΤΡΟΚΑΡΑΒΟ


Ήλιος έφηβος
πυρπολεί το πέλαγος.
Πρόσω ηρέμα!

*

Λάμνει στα ρηχά
καράβι από πέτρα
αταξίδευτο.

*

Λάφυρο βυθού
η μέρα ξεπροβάλλει
μ’ αφρούς και φύκια.

*

Κι ένα καΐκι
στεριανό πια, λαχταρά
γλαυκά δελφίνια.

*

Θαλασσόδρομοι
ξενιτιές του ονείρου
και ναυάγια.

*

Χτυπάς στα βράχια.
Πάλι θα το ξέχασες
πως είσαι κύμα.


ΣΗΜ. Το Πετροκάραβο είναι επιμήκης, μεγάλος βράχος σε σχήμα καραβιού μέσα στη θάλασσα και σε μικρή απόσταση από την ακτή στο Βροντάδο της Χίου.


ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΗΜΑΔΙΑ

Μη μασάς λέξεις.
Μου τρως σώμα και ψυχή.
Δριμύ το θέρος.

*

Δραπέτης το φως.
Στα μάτια σου μαίνεται
το φθινόπωρο.

*

Μέσα στις τσέπες
του τριμμένου παλτού μου
βρίθει χειμώνας.

*

Ξεχνάς φαίνεται
πως μάταια μου ‘ταξες
γλυκύ το έαρ.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ


Η Αργυρώ Ψώρα Θεοδωράτου κατάγεται από τη Χίο, όπου ζει έως σήμερα. Σπούδασε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Μυτιλήνης και εργάστηκε ως δασκάλα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή ‘Εκπομπές’ (1988) και τη συλλογή χαϊκού ‘Στα ‘ιδια βήματα’ (80+1 χαϊκού, 2021). Ποιήματά της έχουν φιλοξενηθεί κατά καιρούς σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικά έργα και έχουν βραβευτεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς. Αποτελεί τακτικό συνεργάτη του περιοδικού ποίησης «Σείστρο», που εκδίδεται στη Χίο. Επίσης στίχοι της έχουν μελοποιηθεί και έχουν κυκλοφορήσει σε δίσκο.




ΚΡΙΤΙΚΗ 


Χριστίνα Λιναρδάκη :"Στα ίδια βήματα" της Αργυρώς Ψώρα-Θεοδωράτου


Το είδος του χαϊκού είναι ιδιαίτερα αγαπητό παγκοσμίως και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα τρίστιχα ποιήματα που το αποτελούν συνδυάζουν πολλές αρετές: είναι λιτά και απέριττα, εύστοχα και βαθιά. Δεν είναι απορίας άξιον που έχουν βρει τόσο μεγάλη απήχηση στη Δύση και που εμβληματικοί ποιητές, μεταξύ αυτών και Έλληνες, έχουν ασχοληθεί μαζί τους. Χαϊκού γράφονται πολλά και στις μέρες μας με διάφορους βαθμούς επιτυχίας, όμως η Αργυρώ Ψώρα-Θεοδωράτου έχει γράψει ιδιαίτερα επιτυχημένα χαϊκού στη συλλογή της που αποτελείται από ένα χαϊκού σαν προμετωπίδα και 80 ακόμη κατανεμημένα σε 14 μέρη.

Άχραντο δάκρυ
Μοσχοβόλησ’ ο τόπος
μαστίχα και φως.
(προμετωπίδα)

Ο τίτλος της συλλογής, «Στα ίδια βήματα», αποτελεί φυσικά κυριολεξία: Όπως φαίνεται από το χαϊκού της προμετωπίδας, η συλλογή είναι εμπνευσμένη από την ιδιαίτερη πατρίδα της ποιήτριας, τη Χίο (όπως άλλωστε αναφέρεται και στο εισαγωγικό σημείωμα), και μάλιστα από συγκεκριμένα μέρη τα οποία προφανώς η ποιήτρια έχει επισκεφθεί ξανά κα ξανά. Τα μέρη αυτά έγιναν σημεία έλξης της προσοχής και της γραφής της και σε αυτά οργανώνονται οι 13 από τις 14 επιμέρους ενότητες του βιβλίου. Πρόκειται για περιοχές ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς ή ιστορικού/αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Το ενδιαφέρον αυτό καθρέφτισμα του χώρου στα χαϊκού αντιβαίνει τον κανόνα που τα θέλει συνδεδεμένα πρωτίστως με τον χρόνο και δη με τις τέσσερις εποχές, οι οποίες δηλώνονται με τα «κίγκο», ειδικές λέξεις που φανερώνουν την καθεμία. Σε όλο τον κόσμο βέβαια τα χαϊκού έχουν υποστεί πια τροποποιήσεις, από μετρικές μέχρι νοηματικές, καθώς εκσυγχρονίζονται, και έπειτα το αποτέλεσμα της Ψώρα-Θεοδωράτου είναι εξόχως ποιητικό και πλήρως συμβατό με την απλότητα και το βάθος του είδους. Η ποιήτρια έχει επίσης ζωγραφίσει ή ίδια στο εξώφυλλο του βιβλίου την ελιά του Λιβεράνι, μια ελιά άνω των χιλίων ετών, που ο κόσμος της Χίου προσπαθεί να ανακυρηχθεί μουσείο πολιτιστικής κληρονομιάς ώστε να σωθεί.

Κοιτάζοντας μία-μία τις ενότητες του βιβλίου, απαντάμε πρώτα εκείνη που φέρει το όνομα Κέρτης. Ο Κέρτης είναι μια βραχονησίδα που διαμορφώνει το βορειότερο άκρο του νησιού και που ενέπνευσε στην ποιήτρια χαϊκού που μιλούν κυρίως για τη θέα που προσφέρει: τον ουρανό όπως βάφεται πύρινος στα χρώματα του δειλινού («Έμπυρες γλώσσες./ Ο ουρανός χαράζει/ τη συστολή του.», τον άνεμο που χαϊδεύει την ορφανή βραχονησίδα, το φως που την αγκαλιάζει όπως η θάλασσα. Αλλά και σκέψεις της ποιήτριας εξ αφορμής αυτών των στοιχείων:

Πέταγμα του νου
αλάφιασμα του γλάρου.
Αραξοβόλι.

Το δεύτερο τμήμα της συλλογής τιτλοφορείται Πελινναίο και αναφέρεται στο ψηλότερο βουνό της Χίου, απόκρημνο σε κάποια σημεία του, με πανέμορφα χωριουδάκια στα ριζά του, κρυστάλλινα νερά και σπάνια είδη χλωρίδας:

Στους εγκρεμούς μου
ελίσσονται χαράδρες.
Βουνό η ζωή.

Eδώ τα χαϊκού βρίθουν από μεταφορές που σχετίζονται με τις ανηφόρες, τους βοριάδες και τα «θυμωμένα νερά», τα φυτά και την υλοτομία («Δεν ημερεύουν/ τ’ απόκρημνα όνειρα/ υλοτομούνται»).

Η Αμυθούντα, η ενότητα που ακολουθεί, παραπέμπει στο μεγάλο ρέμα που βρίσκεται σε ένα ψηλό οροπέδιο βορειοανατολικά της Χίου όπου, εκτός από τη φυσική ομορφιά, συναντώνται περίεργοι σωροί από πέτρες που δείχνουν ανθρώπινη δραστηριότητα σε προϊστορικούς ή πρωτοϊστορικούς χρόνους, ανεξήγητη ως σήμερα. Το νερό είναι δικαιωματικά το κυρίαρχο στοιχείο στα χαϊκού της ενότητας («Κρύσταλλα νερά./ Κρουνηδόν πέφτουν λέξεις/ αλατόμητες.»), αλλά και οι πέτρες, οι άνεμοι, τα φαράγγια, ο κορυφές, ακόμη και η αρχαιότητα δίνουν την παρουσία τους:

Μες στο σκοτάδι
κρυμμένες λαμπηδόνες
αρχαίου φωτός.

Ο Χαμόσπηλος (του Φλωριού το σπηλιό) είναι ένα σπήλαιο στο όρος Αίπος, με υπολείμματα από σταλακτίτες και σταλαγμίτες, όπου σφαγιάστηκαν το 1822 οι άνθρωποι ενός ολόκληρου χωριού που είχαν καταφύγει εκεί:

Ακούω στόνους
κι εντάφιες οιμωγές.
Πύλη του Άδη.

H ποιήτρια όμως μιλά και για τα παρακείμενα λευκά ξωκλήσια, τους κρύους ανέμους και τα μικρά πουλιά που βρίσκονται στην περιοχή. Η ματιά της Ψώρα-Θεοδωράτου επιτρέπει αυτόν τον εναγκαλισμό των πάντων γύρω που ίσως είναι ιδιοσυγκρασιακό στοιχείο ή κάτι το οποίο επιτρέπει η ζωή κοντά στη φύση, πάνω σε ένα όμορφο νησί. Το βλέμμα δεν διασπάται στα επιμέρους στοιχεία, καταφέρνει και βλέπει το σύνολο πολύ πιο εύκολα από ό,τι σε μια μεγάλη πόλη όπου σχεδόν όλα γύρω είναι τμήματα του κτιστού και η φύση πρακτικά απούσα.

Ακολουθεί η ενότητα Πετροκάραβο, η οποία αναφέρεται σε μια μικρή βραχονησίδα που μοιάζει με αντεστραμμένο καράβι στο Βροντάδο, κοντά στην ακτή. Όπως είναι φυσικό, οι μεταφορές της συγκεκριμένης ενότητας είναι εμπνευσμένες από τα καράβια, τους ξενιτεμένους, τις ψαρόβαρκες και τα ναυάγια:

Κι ένα καΐκι
στεριανό πια, λαχταρά
γλαυκά δελφίνια.

Μια άλλη ενότητα είναι η Φτωχιά Παναγιά, εμπνευσμένη από το ομώνυμο, πολύ παλιό και εγκαταλελειμμένο εκκλησάκι στα νότια μέρη του νησιού. Πέρα από τις συνδέσεις με τη βυζαντινή μουσική («Από τα χείλη/ γκρεμίζεται σύντρομος/ ήχος Δεύτερος.») ή τον χρόνο που περνά και αφήνει πίσω του σκόνη αιώνων, η ποιήτρια μαγεύεται ξανά με τη φύση, η οποία – όπως ήδη είδαμε – στη συλλογή λειτουργεί σαν σημείο αναφοράς, αλλά και επαναφοράς της σκέψης της στις εκπληκτικές στιγμές της:

Χάλκινη βροχή
κρεμάζεται στα φύλλα.
Ραγδαία δύση.

Ο Πύργος Δοτίων, ένας πέτρινος μεσαιωνικός πύργος κοντά στο χωριό Πυργί, δανείζει το όνομά του στην επόμενη της Φτωχής Παναγιάς ενότητα. Μολονότι ένα χαϊκού μιλάει για τις επάλξεις («Άγρυπνοι πόθοι./ Στις επάλξεις κοιμούνται/ τα μελλούμενα.»), άλλα δύο μιλούν για τον ουρανό και δη τον έναστρο, που αποτελεί φυσικό background του πύργου:

Έναστροι στίχοι
αμέριμνοι κουρνιάζουν
στο γαλαξία.

Ακολουθεί ο Ανάβατος ή, όπως συνηθίζουν οι ντόπιοι να λένε, ο Μυστράς του Αιγαίου: ένας εγκαταλελειμμένος μεσαιωνικός οικισμός-μνημείο από πέτρα στην κορυφή ενός απόκρημνου λόφου στην Κεντρική Χίο. Η εγκατάλειψη ενός μέρους που κάποτε είχε ζωή προβληματίζει την ποιήτρια:

Πόση πέτρα πια
απ’ τα σωθικά της γης
χτίζει τη λήθη;

Η Ζανακούντα είναι μια παραλία στα βόρεια-βορειοδυτικά του νησιού και το όνομα της επόμενης ενότητας. Και εδώ συγκεντρώνονται χαϊκού που έχουν σαν κυρίαρχο θέμα τους τη φύση:

Σύφλογο νερό.
Παφλάζει αχόρταγος
περάτης ήλιος.

Είναι σαφές ότι η εικονοποιΐα της Ψώρα-Θεοδωράτου είναι εξαιρετική. Σε αυτό το χαϊκού, η φλόγα συνδυάζεται δύο φορές με το νερό: μία όταν το νερό χαρακτηρίζεται «σύφλογο» και άλλη μία όταν ο ήλιος που περνά (περάτης) «παφλάζει αχόρταγος». Είναι μια ένωση που συναντούμε στη φύση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως σε έκρηξη ηφαιστείου όπου η λάβα φτάνει μέχρι τη θάλασσα. Στο ποιητικό σύμπαν όμως όλα είναι δυνατά και ο κόσμος δεν είναι μόνο όπως τον ξέρουμε, αποκτά πολύ περισσότερες δυνατότητες και διαστάσεις.

Άλλες ενότητες του βιβλίου είναι: ο Κάμπος, εμπνευσμένος από τον ωραιότερο ίσως παραδοσιακό οικισμό της Χίου, δημιούργημα της Ενετοκρατίας στο νησί, που είναι χτισμένος μέσα σε περιβόλια με πανέμορφα αρχοντικά από ντόπια κόκκινη πέτρα και πολλά μαγγανοπήγαδα· τα Φανά, που αφορούν μια όμορφη παραλία, όπου υπήρχε ναός του Φαναίου Απόλλωνα στους αρχαίους χρόνους· τα Μάρκου, που αναφέρονται σε έναν μεσαιωνικό οικισμό-βίγλα στα βόρεια του νησιού· τα Αγιάσματα, που έχουν ως σημείο αναφοράς ένα κέντρο με ιαματικά νερά, το βορειότερο, ηπειρωτικό σημείο του νησιού μέσα σε τοπίο άγριας ομορφιάς. Με τη σειρά που εμφανίζονται, οι ενότητες ακολουθούν τη φορά των δεικτών του ρολογιού, ξεκινώντας από τον βορρά και καταλήγοντας πάλι εκεί.

Η τελευταία ενότητα λέγεται «Τέσσερα σημάδια» και περιέχει τέσσερα χαϊκού που απευθύνονται σε κάποιο πρόσωπο που φαίνεται να έχει πληγώσει το ποιητικό υποκείμενο, χαρακτηρίζονται από το ίδιο βάθος και ευστοχία με τα προηγούμενα και συνθέτουν έναν θλιμμένο μα μεστό επίλογο:

Δραπέτης το φως.
Στα μάτια σου μαίνεται
το φθινόπωρο.

Η ποίηση δεν χρειάζεται πολλά λόγια για να είναι καίρια. Μας το δείχνουν αυτό τα χαϊκού σαν είδος, αλλά και οι ποιητές που τα γράφουν με ευαισθησία και δεξιοτεχνία.

Χριστίνα Λιναρδάκη