Dead Sidewalkers + Trailer Park Girl, live @ Underground Music Studios – Κυριακή 19 Ιουνίου

 


Οι Dead Sidewalkers, η Αθηναϊκή alternative/garage/punk/rocknroll μπάντα που από το 2016 καταθέτει με έντονο τρόπο το στίγμα της στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή, κυκλοφορεί στις 23 Μαϊού το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο άλμπουμ της “Ahead και το γιορτάζει με ένα ανελέητο live – release party την Κυριακή 19 Ιουνίου στον ιδιαίτερο χώρο των Underground Music Studios στο Περιστέρι!
Αυτό θα είναι και το πρώτο Αθηναϊκό live των Dead Sidewalkers μετά την διετία των απαγορεύσεων, κάτι που δίνει ένα επιπλέον boost για μια πραγματικά εκρηκτική rock’n’roll εμφάνιση!

Τη βραδιά θα ανοίξουν ερχόμενοι κατευθείαν από την Πάτρα, οι alternative/garage/heavy rockersTrailer Park Girl, μια νεανική και ολόφρεσκη μπάντα, δημιουργημένη μόλις το 2021, η οποία έχει όμως ήδη στο ενεργητικό της πολλές δυναμικές εμφανίσεις και με σημαντικά ονόματα, παρουσιάζοντας το ντεμπούτο EP τους “The Mixtape αλλά και κομμάτια από το επερχόμενο ντεμπούτο άλμπουμ τους!

Be there! 

 

Κυριακή 19 Ιουνίου                    

Doors: 20:30 

Start: 21:00
Είσοδος: 6€ 

facebook event: https://www.facebook.com/events/5008109752643231/ 

 

Underground Music Studios 

Εθνάρχου Μακαρίου 17  

Τηλ. 2105718298 – 6937770138 

Περιστέρι 

(κοντά στο σταθμό μετρό «Άγιος Αντώνιος») 

 

=================== 

 

DEAD SIDEWALKERS 

Οι Dead Sidewalkers δημιουργήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2016 στα ανύπαρκτα πεζοδρόμια της Αθήνας. Όλοι τους έχουν υπάρξει μέλη συγκροτημάτων της ελληνικής ανεξάρτητης σκηνής για πολλά χρόνια.  

Βγήκαν στο δρόμο, ακολουθώντας τα βήματα και τους ήχους μουσικών από την Αμερικάνικη και την Αυστραλέζικη punk και garage σκηνή, χωρίς ωστόσο να τοποθετούνται κάπου συγκεκριμένα και μη φορώντας καμία ταμπέλα.   

Οι Dead Sidewalkers μόλις ολοκλήρωσαν τον πρώτο τους δίσκο με τίτλο “Ahead” που θα κυκλοφορήσει επίσημα στο bandcamp στις 23 Μαΐου 2022, και αυτή τη στιγμή ετοιμάζουν το υλικό τους για live εμφανίσεις.  

Αποτελούνται από τους:  

  

Χάρη Γκελεστάθη - Φωνή (ex-RockinBonesWidow Pit 

Σπύρο Δουλγερίδη a.k.a. S.pyros D. - Τύμπανα και φωνή (ex-RockinBonesThe EarthboundFalseAlarm)  

Κωνσταντίνο Κοπανάκη - Κιθάρες (ex-False Alarm)  

Γιάννη Ανδρέου -Μπάσο (ex- Cosmic Teds)  

 

 

https://www.facebook.com/DeadSidewalkers 

 

========= 

TRAILER PARK GIRL 

Οι Trailer Park Girl είναι ένα Εναλλακτικό / Garage rock σχήμα από την Πάτρα. Αποτελούνται από τέσσερα μέλη: 

Ηγησώ Οικονομοπούλου: Κύρια Φωνητικά 

Ευστάθιος Μεσσήνης: Ηλ. κιθάρα / Κύρια / δευτερεύοντα φωνητικά 

Σπύρος Παπαδημητρόπουλος: Ηλ. Μπάσο / Κύρια / δευτερεύοντα φωνητικά 

Σπύρος Αλέξανδρος Στεφανίδης: Τύμπανα / Κρουστά 

Αποφάσισαν να γίνουν μπάντα περίπου στα μέσα του 2021 με μοναδικό σκοπό να δημιουργήσουν, να κυκλοφορήσουν τη μουσική τους παρέα και να περάσουν τέλεια! Η μουσική τους συνδυάζει 60ς - 70ς Brit rock riffs με εναλλακτικά / heavy rock τύμπανα και εκρηκτικά φωνητικά που κάνουν το κοινό να θέλει να χορέψει και να τα σπάσει! Το πρώτο demo EP με τίτλο The mixtape κυκλοφόρησε στις 17 Ιανουαρίου του 2022 βάζοντας τους επισήμως στον χάρτη της ελληνικής ρόκ σκηνής. Τέλος, ετοιμάζουν ένα full length album το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει περίπου στα τέλη του του Απρίλη τους 2022. Είναι μια φρέσκια και πολλά υποσχόμενη μπάντα, γι αυτό μείνετε συντονισμένοι διότι θα έχετε πολλά νέα από μεριάς τους σύντομα! 

 

 

https://www.facebook.com/Trailer-Park-Girl-104514792052342 

 




FIND US










 


"Age" A poem by Sajid Hussain / Pakistan

 


Exhibits itself through sensation, Scattered impulses into passionate stages, To sing itself in echo in the hearts, Fitful tumults of precision of intent, Endowed with spirits with shades of feelings, The see saw of waving of morning and eve, Shivers the dusk and dawn of breaths , The rosy boyhood changes into arrogance of youth, Events take some depths of suffering, Feeding their scholarly curiosity in the toil, Nights grow cold and days grow warm, A life travels on curves and bumps of destiny, Touching melody with vague longings, Integrity of soul mazes with circumstances, With the burden of zest night after night, Stars appear on sky with wings of imaginations, One long torture of anima emerges here, Occasions flash with tenderness of love, Oddly glare or disappoint to fickle here, Moments brood over all the frail moods, To people the nights and thoughts into tones, Outweighing years of sorrows and bitterness, Palpitating reflected glories or wounded sensibility, Penetrating beneath the surface to the core, Pulse the moments into an age to rebound, Pulling the soul on body of a pageant of life, Soon scars of age rest on remorse, Sleeps under the haze of eyes and mind, Rosy hues go widening off into distance. A spell of life seems crumbling ashes, Leaving cold as winter sun after sunset. Sajid Hussain Pakistan ©




Bio
Globally published, recognized, acclaimed, awarded, appreciated and featured,Dr. Sajid Hussain hails from Pakistan, he is a well-educated and multidisciplinary Poet,Admin of many poetry groups .He is a Master Trainer of "Low Cost and No Cost of Science Material" Homeo Doctor, senior teacher of Chemistry in FDE, and Ex-Principal of Jinnah Public School Morgah Rawalpindi . He has done several courses and received many certificates from UNICEF, CIDA and USAID programs. Sajid Hussain is a promising Poet already participating in innumerable poetry contests world-wide, he won many certificates of excellence.the list of his achievements and titles he has earned is quite long.His poety is published in world famous print and electronic magazines, journals, newspapers, websites, blogs and anthologies. He is author of Acquist Of Life,Parlance, Cloud Nine Fantasia.

He has written more than 700 poems so far, his poem have been got published in near about 100 world anthologies and magazines and also have been translated into different major languages. His work also has been on different digital web sites and in different newspapers. He loves humanity that is why he has taken human hardships as themes of his poetry, he loves nature and believes in that close association with nature is an indispensable part of life which we are loosening and humanity is going astray, he also have a staunch faith that mutual global understanding is the core element to bring the peoples close and make life on the planet pleasant and worth-living, he thinks that poets only present a better image of the world, it is obligation of the people and organization who possess the political power, to implement.














ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ - ΜΝΗΜΕΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ( Ποίημα για τον Ποντιακό Ελληνισμό, 19 Μαΐου 1919)

 


Πρόδωσαν το χώμα και τις λέξεις,
(από ευκολία περισσότερο)
κι έτρεξαν
στις επαύλεις και τα γυμναστήρια
των Ρωμαίων.
Σιγοψιθύρισαν αναμεταξύ τους
«Ευτυχώς, εξασφαλίσαμε προνόμια
και προσοχή απ’ τους αφέντες μας.
Είμαστε ένα με τους νικητές, τους κοσμοκράτορες.
Λίγο είναι ;
Πιο καλλιεργημένοι και δυνατοί θα γίνουμε
τώρα που έχουμε προστάτες : λόρδους και συγκλητικούς».
Και όταν έφτασαν τα νέα απ’ τον Πόντο
πως συντρίφτηκαν οι Πόντιοι (απ' τις λεγεώνες),
μαθημένοι στις κολακείες,
πρώτοι βγήκανε στις αγορές,
φωνάζοντας
« Ναι, ναι, νικήσαμε τους βαρβάρους,
τους μισητούς ανατολίτες.
Άφοβα –τώρα-
θα απολαμβάνουμε γεύματα
και συζητήσεις ».
Κι όταν γέροντες έγιναν
(κατά τη φύση ),
μοχθούσανε –νυχθημερόν- να λένε
χωρία του Ομήρου,
για να δείχνουν την ελληνική καταγωγή τους.
Μα από τούτη τη συμπεριφορά τους
( τη λογοτεχνική )
γεννηθήκανε απορίες σε πολλούς.
Και τα ίδια τους, τα τέκνα
(κατά τη συνήθεια),
με ενδιαφέρον τους ρωτούσαν,
«Πώς σας προσφωνούσαν οι Ρωμαίοι
αγαπημένοι μας γονείς ;»
Κι αυτοί ,δίχως αισχύνη, απαντούσαν,
« Μας λέγανε οι αφέντες μας,
γραικύλους τιμητικά.
Αλλά και σήμερα ακόμα,
τούτη την ονομασία
περήφανα την κουβαλάμε,
μνημείο
για την ιστορία».


ΜΝΗΜΕΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ( Ποίημα για τον Ποντιακό Ελληνισμό, 19 Μαΐου 1919) Χριστόφορος Τριάντης







Σοφία Δ. Νινιού «Ψαθάκια»

 


Ι.

Τα καλοκαίρια
συναντάμε τα τριζόνια
και με μάτια κλειστά
μετράμε την απόγνωσή τους
νύχτες και νύχτες
σαν τα παιδάκια
που ξαγρυπνάνε στο σκοτάδι
για να ξεγελάσουν τους μεγάλους.
Πρωινά και μεσημέρια
συντονίζουμε τις ζωές μας
στο ρυθμό του τζίτζικα
στην αναζήτηση της πολυφωνίας·
καταπονημένοι καταλήγουμε
στον πρώτο ίσκιο που θα βρούμε.

Το έξαλλο πρόσωπο του καλοκαιριού
τυραννάει τους χειμώνες μας·
χαμογελάει στη μοναξιά μας.


Κι εκείνους τους χειμώνες,
τους ατέλειωτους χειμώνες
στη σιωπή του χιονιού
ακούμε τον εαυτό μας
και χαρτογραφούμε
τις ζωές μας.

Θερινή ραστώνη
περιβάλλει τη φωτεινή αταραξία
του σύμπαντος που δομήσαμε
στάλα τη στάλα
μες στο μεσημέρι
με το Λίβα ν’ ανακόπτει την ορμή μας
και την ψυχή να καλπάζει ξέφρενη
πάνω στις λευκές χοχάλες
κάτω απ’ το θαλασσί ουρανό
στης θάλασσας τις άκρες.

Τα καλοκαίρια στερεώνουμε τις ζωές μας
με την κόκκινη κλωστή των παραμυθιών
δεμένη σε κόμπο ναυτικό
πάνω στο καλάμι που λυγάει
στο ρου των ονείρων μας.

Κάθε τόσο τακτοποιούμε
για να σιγουρευτούμε
πως όλοι είναι εκεί
και τίποτα δε λείπει,
αλλά
μικραίνει ο κόσμος μας.
Ανοίγει ένας-ένας μια σχισμή στο χρόνο
και φεύγει.
Αφήνει το καπέλλο του καλοκαιριού
και βγαίνει.

Μια σειρά ψαθάκια
απομένουν στα καρφιά
για να μη χάνεται κανένας.
Κάθε τόσο τακτοποιούμε.
Ψαύουμε τις άκρες,
τις κόχες και τις στρογγυλάδες τους
γνέφοντας μυστικά στους απόντες
και κλείνοντας το μάτι στον καιρό


ΙΙ

Οι άνθρωποι
αλλάζουν γειτονιές, συνήθειες
και ονόματα ακόμα
για ν’ αρέσουν
ή για να ταιριάζουν με τα έπιπλα
και την καινούργια γειτονιά

Μα είναι κι εκείνοι
που γίνονται ένα με τους τοίχους
Κοιτάς τη σκεπή τους
σα να ’ναι το ψαθάκι
που μετράει τα καλοκαίρια τους
Μεγαλώνουν μαζί με τα δέντρα τους
Παίρνουν χρώμα απ’ τ’ ανοιξιάτικα σκεπάσματα
και τα γεράνια στο παρτέρι
Το άγγιγμά τους ακουμπούν
στης θύρας το χεράκι
Κλείνουν το τραγούδι τους
στου φλυτζανιού τ’αυτάκι
και στων σκευών
το διαπασών
δια παντός
τις φωνές τους γράφουν

Φεύγοντας
αφήνουν πάντα τον ίσκιο τους
στο τόξο της αυλόπορτας
στο κεφαλόσκαλο
στης μάντρας τον ασβέστη
για πάντα παρόντες
εν τη απουσία τους


ΙΙΙ

Επιστρώσεις εύθραυστες οι δεκαετίες μας
Επιστεγάζουν τις αποχρώσεις της ψυχής
στα φύλλα της καρδιάς μας


Ποίημα και φωτογραφία : Σοφία Δ. Νινιού










ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΓΡΥΠΑΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΣΙΦΝΙΩΝ

 


Η  ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

και ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΙΦΝΙΩΝ

                                         <<Συνδιοργάνωση>>

Σ..α..ς  Π..Ρ..Ο..Σ..Κ..Α..Λ..Ο..Υ..Ν

Την Πέμπτη 26 Μαΐου 2022, ώρα: 19.00 μ.μ.

Γενναδίου 8 και Ακαδημίας 7ος όροφος,

στην αίθουσα Μιχαήλας Αβέρωφ , τηλ. 210-38345569

στην τιμητική εκδήλωση για τα 80 χρόνια από τον θάνατο του

Ι.Ω.Α.Ν.Ν.Η  Γ.Ρ.Υ.Π.Α.Ρ.Η

Χαιρετίζουν: Κώστας Καρούσος Πρόεδρος- Ε.Ε.Λ., Λογοτέχνης- Εικαστικός

Αντώνιος Γ. Ζαμπέλης Πρόεδρος του Συνδέσμου Σιφνίων

Ομιλητές: Παύλος Ναθαναήλ, τέως Πρόεδρος, νυν Αντ/δρος Δ.Σ- Ε.Ε.Λ.

Τίτος Πατρίκιος, Ποιητής

Παρέμβαση: Αυγερινός Ανδρέου πρώην  Πρόεδρος, μέλος του Δ.Σ-Ε.Ε.Λ.

Συντονίζει: Δημήτρης Λαμπρόπουλος Έφορος Δ.Σ- Ε.Ε.Λ.

Απαγγέλλουν: Κατερίνα Ντούγκα- Κοτοπούλου, μέλος της Ε.Κ.Ν.Μ - ΕΕΛ

Γιώργος Σταυράκης, μέλος του Δ.Σ- Ε.Ε.Λ.

 

<<Ακολουθεί Μπουφές>>

Ο Πρόεδρος της ΕΕΛ                          Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Σιφνίων

Κώστας Καρούσος                                          Αντώνιος Γ. Ζαμπέλης














Δούλες του Ζενέ - @Χώρος Τέχνης Ασωμάτων. - 3ος κύκλος παραστάσεων

 


Οι Δούλες του Ζαν Ζενέ.

Μετάφραση – Διασκευή Νίκης Τριανταφυλλίδη.

Πειραματική σκηνή Ομάδας Μύθος.


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ένα έργο διαχρονικό. Οι Δούλες – ο φτωχός λαός δεν έχει δικαίωμα να κάνει όνειρα, είναι καταδικασμένος να ζει μέσα στη μιζέρια και να τρέχει για να επιβιώσει.

Η Κυρία – η κυρία Εξουσία επιβάλλει τα πάντα με τη γλυκύτητά της και τον αέρα του δυνατού, αφού για την κοινωνία δυνατός είναι αυτός που έχει χρήμα.

Οι Δούλες δεν βρίσκουν άλλο τρόπο για να δραπετεύσουν από την πραγματικότητα παρά παίζοντας ένα παιχνίδι – θέατρο. Γρήγορα κι απότομα όμως προσγειώνονται στην ωμή πραγματικότητα φτάνοντας σε αδιέξοδο.

Συντελεστές έργου:

Σκηνοθεσία – κόψιματα κειμένου: Σίμωνας Πάτροκλος.

Μουσική Επιμέλεια –Συνθέσεις φωτογραφιών - Δημόσιες σχέσεις: Ζωή Τριανταφυλλίδη.

Σκηνικά – Κουστούμια: Ιωάννα Προσμίτη , Δέσποινα Χαριάτη& @Χώρος Τέχνης Ασωμάτων.

Φωτισμοί - Ήχοι- Επικοινωνία παράστασης : Αλίκη Πήτερσον.

Φωτογραφίες: Θάνος Φάρφας.

Παίζουν κατά σειρά εμφάνισης:

Κλαίρη: Ζωή Τριανταφυλλίδη.

Σολάνζ:Δέσποινα Χαριάτη.

Κυρία: Ιωάννα Προσμίτη.

Διάρκεια έργου: 70 λεπτά.

Η παράσταση έχει βραβευτεί από την Διαβαλκανική Επιτροπή Θεατρικών Βραβείων ,από την ActionArtInternational και από τις ΕΝ.Π.ΑΝ.

Η παράσταση "Δούλες" του Ζαν Ζενέ συνεχίζεται , νέος 3ος κύκλος παραστάσεων ,στον @ Χώρο Τέχνης Ασωμάτων , τις Δευτέρες:23/5 &,30/5 ,6/6, 20/6 & 27/6 .

Ώρα έναρξης: 21:00

Είσοδος: 10 ευρώ και 5 ευρώ για Ανέργους, ΑΜΕΑ, Φοιτητές και Ηθοποιούς.

Στο @Χώρο Τέχνης Ασωμάτων,

Αγίων Ασωμάτων 6 , Θησείο, Αθήνα.

Τηλέφωνα επικοινωνίας για κρατήσεις θέσεων: 2118009838 &6909192804.

Προπώληση εισιτηρίων :

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ticketservices.gr%2Fevent%2Foi-doules-tou-zan-zene%2F%3Ffbclid%3DIwAR0FzkJ6dSia8t8-uIwLczXCCRruxdiPNjnEEZlne7GwMtkAV2UdvyQDO6M&h=AT14lV3cUNNrB41MiVb1Mqg-9mh6QxIm3ASEA0svIhVPNmoKFUHm4RL3MQazqeL63D7myCHS4pMJywvOrj_Ufm1BlVNyzpCJnchGJXNVJcp2l85mLoZ4b2w9nMrr5lLe5ftQ






























ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - Ο ουκρανικός πόλεμος και η Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων

 Η παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά είναι κοινή μας κληρονομιά, η ταυτότητα και η έμπνευση όλης της ανθρωπότητας. Η πολιτιστική κληρονομιά έχει τη δύναμη να μάς ενώνει και είναι κρίσιμης σημασίας για την επίτευξη της ειρήνης. Επίσης, είναι συχνά στόχος πολέμου, ένας άλλος τρόπος για την καταστροφή και την κατάληψη μιας κοινωνίας, διαγράφοντας την μνήμη της», (Getty)

Ο Ουκρανικός πόλεμος πέρα των ανυπολόγιστων ανθρώπινων απωλειών (Ρώσων και Ουκρανών) συνοδεύεται κι από παράπλευρες απώλειες – καταστροφές τόσο του φυσικού περιβάλλοντος όσο και των πολιτιστικών μνημείων (αγάλματα – μνημεία – μουσεία). Οι διεθνείς οργανισμοί καταγγέλλουν και επισημαίνουν πως στον πόλεμο αυτό συντελούνται και «πολιτιστικά εγκλήματα» και «πολιτιστικές κτηνωδίες». Είναι συγκινητική η προσπάθεια των ουκρανών πολιτών να καλύψουν ανδριάντες και μνημεία για να μην καταστραφούν από τα ρωσικά βλήματα.

 

Είναι λυπηρό που φέτος η παγκόσμια ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών (18 Απριλίου) και Μουσείων (18 Μαΐου) να συμπίπτουν με φόβους και καταγγελίες για καταστροφές ή λεηλασίες έργων τέχνης και παγκόσμιας κληρονομιάς ή αρχαιολογικών χώρων που συνθέτουν την ταυτότητα ενός λαού και μιας χώρας. Φαίνεται πως η ανθρωπότητα δεν μπόρεσε ακόμη να θεσπίσει νόμους και να δημιουργήσει μηχανισμούς προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς σε παγκόσμιο επίπεδο. Σχετικά το Getty επισημαίνει με αφορμή τις πολιτιστικές καταστροφές που διαπράττονται εξαιτίας του ουκρανικού πολέμου.

«Η προστασία και η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας είναι μία κεντρική αξία των πολιτισμένων κοινωνιών. Αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία είναι μία τραγωδία με μνημειώδεις διαστάσεις».

Όλες αυτές οι ανησυχίες για την καταστροφή – λεηλασία ιδρυμάτων τέχνης και ιστορικών κτιρίων (ναών, μουσείων, μνημείων) αναδεικνύουν περίτρανα το ρόλο των ιστορικών μνημείων τόσο στην διαμόρφωση της ταυτότητας ενός λαού όσο και στην παγκόσμια επικοινωνία – αλληλοκατανόηση και ειρήνη. Τα μουσεία, τα ιστορικά μνημεία και γενικότερα οι αρχαιολογικοί χώροι συνιστούν όχι μόνον τους καλύτερους και πιο αυθεντικούς πρεσβευτές του παρελθόντος στο σήμερα αλλά και τους πιο αποδεκτούς τρόπους για την επίτευξη της πανανθρώπινης ειρηνικής συνύπαρξης.

Η επισήμανση και η καταγραφή αυτής της προσφοράς των μουσείων – αρχαιολογικών χώρων καθίστανται στις μέρες μας αναγκαία όχι μόνον του ουκρανικού πολέμου αλλά και λόγω του κινδύνου ενός παγκοσμιοποιημένου ισοπεδωτισμού που τείνει να ακυρώσει τις ιδιαιτερότητες κάθε λαού και να γκρεμίσει τις γέφυρες επικοινωνίας με το παρελθόν.

Μουσεία και Εθνική ταυτότητα

Αρχικά τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι συμβάλλουν καταλυτικά στην διαμόρφωση – διατήρηση της εθνικής ταυτότητας. Τα εκθέματα των χώρων αυτών δεν αποτελούν μόνον αντικείμενο θαυμασμού για την καλλιτεχνική τους αξία αλλά και μέσο συνειδητοποίησης των εθνικών μας ριζωμάτων. Οι αισθητικές αναζητήσεις, οι θρησκευτικές δοξασίες, οι κοινωνικοί προβληματισμοί και η λαϊκή δεξιοτεχνία – δημιουργία αποτυπώνονται εναργέστερα στα αρχαιολογικά ευρήματα και χρωματίζουν έντονα την ταυτότητα ενός λαού. Έτσι ο επισκέπτης πιστοποιεί την εθνική του ιδιαιτερότητα και αποκτά την ποθητή εθνική αυτογνωσία. Συνειδητοποιεί την ιδιαιτερότητα του μέσα από την μοναδικότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η πολιτιστική αυτή ετερογένεια δεν τονώνει μόνον το εθνικό συναίσθημα αλλά λειτουργεί και ως αντίσωμα στην απειλή μιας παγκόσμιας πολιτιστικής ομοιομορφίας κι ενός ρηχού κοσμοπολιτισμού.

Ο ενοποιητικός ρόλος

Επιπρόσθετα, τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι ασκούν έναν ενοποιητικό ρόλο στα μέλη μιας εθνικής κοινότητας. Τα μέλη, δηλαδή, μιας κοινότητας κατανοούν και συμμερίζονται κοινές εμπειρίεςεπιτεύγματα ή αξίες, όχι μόνον του εφήμερου παρόντος αλλά και του μακρινού παρελθόντος. Τα αρχαιολογικά ευρήματα, επίσης, προωθούν την συλλογική μνήμη κι αποκαλύπτουν τις κοινές ρίζες, στοιχεία που ενδυναμώνουν τους κοινωνικούς δεσμούς μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας. Σημαντικός κρίνεται και ο κοινωνικοποιητικός ρόλος αυτών των χώρων – εκθεμάτων καθώς μεταβιβάζουν ή ενσταλάζουν τα στοιχεία της ομοιογένειας και ιδιοπροσωπίας  μιας κοινωνίας (πρότυπα, αξίες, κανόνες, αισθητική…). Έτσι άτυπα και ασυνείδητα πλέκεται ο ιστός της κοινωνικής ταυτότητας που ομοιογενοποιεί σκέψεις και συμπεριφορές. Οι παραπάνω λειτουργίες καταδεικνύουν περίτρανα τον ενοποιητικό ρόλο που επιτελούν τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι.

Μουσεία και πνευματική καλλιέργεια

Σε ένα άλλο επίπεδο σημαντική είναι η αξία των μουσειακών εκθεμάτων στον πνευματικό τομέα. Κι αυτό γιατί κάθε έργο τέχνης δεν συνιστά μόνον φορέα – πηγή αισθητικής απόλαυσης αλλά λειτουργεί ταυτόχρονα και ως κρουνός γνώσης και πνευματικών αναζητήσεων. Σε κάθε καλλιτεχνικό δημιούργημα είναι ενσωματωμένες οι αισθητικές ιδιαιτερότητες, οι θρησκευτικές αντιλήψεις, οι κοινωνικές ανησυχίες, οι φιλοσοφικές αναζητήσεις και γενικότερα το πνευματικό κλίμα – περίγραμμα του συγκεκριμένου τόπου και χρόνου. Το έργο τέχνης του παρελθόντος συμβάλλει στην διεύρυνση των πνευματικών μας οριζόντων, αφού η πρόσληψη και κατανόησή του ενεργοποιεί την σκέψη, την κρίση και την αμφιβολία. Έτσι τα μουσειακά εκθέματα λειτουργούν ως μηχανισμοί αντίστασης ενάντια στην πνευματική τελμάτωση, την αντιπνευματικότητα της εποχής μας, στην άμβλυνση της κριτικής σκέψης και στον ισοπεδωτισμό της μαζικής κουλτούρας. Οι ιδεολογικοί μας, λοιπόν, προσανατολισμοί και τα όρια των στοχασμών μας επηρεάζονται θετικά από τον πλούτο των έργων τέχνης των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων.


Μουσεία και Οικουμενική Συνείδηση

Από την αξιολόγηση της συνεισφοράς των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων δεν θα μπορούσε να απουσιάσει και ο ρόλος τους στην συγκρότηση της Οικουμενικής συνείδησης. Αυτό καθίσταται κατορθωτό όχι μόνο από το πλήθος των ξένων επισκεπτών – τουριστών αλλά κι από το γεγονός ότι τα εκθέματα υψηλής καλλιτεχνικής δημιουργίας προβάλλουν εμφαντικά τα κοινά γνωρίσματα και την μοίρα του ανθρώπινου είδους. Ο φόβος του θεού, η έννοια του ωραίου, το δίκαιο, ο νόμος, η αγωνία και η ελπίδα συνιστούν πανανθρώπινα γνωρίσματα. Η ιδιαιτερότητα των έργων τέχνης προβάλλοντας την ιδιομορφία ενός εθνικού πολιτισμού δεν αποτελεί αιτία διαχωρισμού των λαών αλλά πηγή εμπλουτισμού του παγκόσμιου πολιτισμού από ετερογενή στοιχεία. Προβάλλονται, επίσης, και συνειδητοποιούνται οι πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις που μαρτυρούν τους κοινούς στόχους και οράματα του ανθρώπινου γένους. Έτσι οι επισκέψεις στα μουσεία και σε αρχαιολογικούς χώρους δεν ενισχύουν μόνον την εθνική ταυτότητα, δεν ενισχύουν το αίσθημα «βεβαιότητας» στο σύγχρονο «κενό», αλλά ταυτόχρονα βοηθούν στην δημιουργία του οικουμενικού πολιτισμού μέσα από την διάπλαση της οικουμενικής συνείδησης.

Επιμύθιον

Πριν από πολλά χρόνια και σε καιρούς δύσκολους ο Μακρυγιάννης υπερασπιζόμενος την αξία των αρχαιολογικών ευρημάτων συμβούλευε τους συμπατριώτες του με εκείνον τον μνημειώδη απλό λόγο «Αυτά, και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μην καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Γι’ αυτά πολεμήσαμε». Τα λόγια του είναι πάντα επίκαιρα και υποθήκη για όλους μας για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει ως άτομα και πολιτεία να αντιμετωπίζουμε τα πολιτιστικά αγαθά του παρελθόντος. Τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι είναι η ψυχή μας και η ταυτότητά μας. Είναι οι ρίζες και τα άνθη μας. Το βάρος του παρελθόντος είναι μεγάλο και χρειάζεται δύναμη να το αντέξουμε. Ας γυμναζόμαστε συνέχεια...

Ωστόσο κάθε καλλιτεχνικό δημιούργημα δεν συνιστά μόνον εθνικό προϊόν, αλλά και παγκόσμιο αγαθό κι αυτό τονίζει η Audrey Azoulay, Γενική διευθύντρια της UNESCO με αφορμή τις καταστροφές των πολιτιστικών μνημείων λόγω του ουκρανικού πολέμου.

«Πρέπει να διαφυλάξουμε αυτήν την πολιτιστική κληρονομιά, ως μαρτυρία του παρελθόντος αλλά και ως φορέα ειρήνης για το μέλλον, την οποία η διεθνής κοινότητα έχει καθήκον να προστατεύσει για τις επόμενες γενιές».


ΑΠΟ https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/