Μάρι Γιόβα Αράπογλου "Παγκόσμια ημέρα ποίησης - Για τα παιδιά της Ουκρανίας"

Τα παιδιά τραγουδάνε & πάλι…


Κι όμως η Άνοιξη έρχεται μετά τον πιο βαρύ χειμώνα…
Γιατί όλα την περιμένουν
Οι καρδιές των ανθρώπων που στέρεψαν
Τα γέλια στις αυλές που σίγησαν
Ο Έρωτας που έμεινε εκεί να προσμένει …

Η Άνοιξη έρχεται στις γειτονιές που τα σπίτια τους γκρέμισαν
Στα τραπέζια που το ψωμί χάθηκε
Στα φιλιά των ερωτευμένων που ξεχάστηκαν…

Έρχεται μαζί με την μπόρα που ξεπλένει την γη.
Δυναμώνει μαζί με τα αγριολούλουδα που κρύβονται στο κόκκινο χώμα.
Δεν την σταματάει το αίμα, ούτε τα δάκρυα και ο πόλεμος.

Είναι πιο δυνατή
Ανίκητη έρχεται με στεφάνι πλεγμένο στα μαλλιά της
Έχει μάτια γλυκά σαν τριαντάφυλλα ανθισμένα
Και τ’ άρωμα Της φέρνει κήπους από γιασεμιά και μύρο από το Πάσχα.
Και στα μαλλιά της φτερουγίζουν όλα τα χελιδόνια
Έρχονται από μακριά και θέλουν να βρουν ζεστασιά
και ένα απάγκιο να χτίσουν την φωλιά τους.

Μην την φοβάσαι την βροχή, ούτε το κρύο
Ξεπλένει την βρωμιά των θηρίων
Σβήνει τον καπνό του πολέμου
παίρνει την σκόνη από τις αρβύλες των κατακτητών.
Την σκορπίζει, για να είναι έτοιμη η γη όλη ν’ ανθίσει.




Γεμίζουν τα παρτέρια και πάλι με λουλούδια
και τα τραπέζια με ψωμί ζεστό και γλυκό.
Ανταμώνουν και πάλι οι άντρες με τις γυναίκες
και τα παιδιά τρέχουν ξανά ξένοιαστα στις γειτονιές.

Και το τραγούδι από τα αηδόνια
γίνεται πιο δυνατό από τα κανόνια.
Και τα παιδιά τραγουδάνε και πάλι
Στίχους χαράς…
Στα πιο απίθανα μέρη, στην πιο απόκρημνη κορυφή,
εκεί που κανείς δεν το περιμένει,
μπορεί ν’ ανθίσει ο καρπός της ζωής!

Και τα δέντρα δίνουν καρπούς σαν πρώτα,
γλυκούς με κόπο και με χρόνο θρεμμένους.

Έρχεται η Άνοιξη πάλι και είναι πιο δυνατή
Ανάσταση φέρνει και Γέννα ζωής !
Ανοίξτε Της δρόμο,
βγείτε στις γειτονιές και απλώστε Της λουλούδια και βάγια ελπίδας
εκείνα που κρύβατε στο χιόνι και το κρύο.
Κάψτε τα παλιά σε μια φωτιά γιορτής,
σε μια φωτιά από Ήλιο και από στάχια ξερά.
Ήρθε η ώρα για να’ ρθει ξανά …




© Μάρι Γιόβα Αράπογλου
Για όλα τα παιδιά του πολέμου
στην Ουκρανία, την Ρωσία, την Συρία, την Αρμενία, την Υεμένη, την Αφρική
για όλα τα χαμόγελα που τους αξίζουν.



Αναδημοσίευση από https://marigiova.gr/








ΑΘΗΝΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ "ΕΡΩΤΕΣ"

 


Ανυπότακτοι
στους όρους της ζωής
Έρωτες
στα νέφη ταξιδεύουν,
ψυχές ευάλωτες παρασέρνουν
όρκους αιωνιότητας ζωγραφίζοντας...


Μα πιο πέρα
ο πανδαμάτωρ,
αμείλικτος ηγέτης της φθοράς,
αγρυπνά
την έχθρα του δείχνοντας
ανερυθρίαστα τις υποσχέσεις
διαλύει...

Ανυπότακτοι
στους όρους της ζωής
Έρωτες
ανυποψίαστοι περιφέρουν την ομορφιά
παγιδεύοντας
σε αέναο παιχνίδι
ζωής- θανάτου θνησιγενείς υπάρξεις...

Α.Ζ.
Από την ποιητική συλλογή:
Στο λίκνο των νεφών, Υδράνη 2021
[ηλεκτρονική έκδοση]









ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ "ΑΝΘΡΩΠΟΙ και ανθρωπάκια"

 

Αν όχι όλοι, οι περισσότεροι από εμάς, μεγαλώνοντας, πόσες φορές δεν έχουμε απογοητευτεί ή εκπλαγεί από ανθρώπους που θεωρούσαμε ότι τους γνωρίζαμε με αποτέλεσμα να φτάσουμε στα όριά μας και να χάσουμε την ψυχραιμία μας; Πάρα πολλές φορές απαντώ. Δεν υπήρξαν φορές που έχουμε πει ΟΧΙ, είναι η τελευταία φορά και το πάθημά μας έγινε μάθημα; Αρκετές απαντώ. Τι φταίει όμως και δεν προχωράμε παρακάτω και μένουμε έγκλειστοι στο καβούκι μας και επανεξετάζουμε τα άτομα αυτά που υπάρχουν στη ζωή μας καθώς και τον λόγο που αυτά υπάρχουν σε αυτήν;
Με τη πάροδο των χρόνων, βάζουμε κάποιους ανθρώπους σε κουτιά επειδή κατά τη δική μας κρίση θεωρούμε, πως ταιριάζουν και αρνούμαστε να τους βγάλουμε έξω από αυτά. Η ενέργειά αυτή αφορά τις ανθρώπινες αξίες και αφού ο άνθρωπος τις μαθαίνει κατά το πέρασμα του από τη ζωή κατόπιν πορεύεται με αυτές και αρνείται να τις πειράξει αλλά ούτε και να τις πειράξουν άλλοι. Πράττει ορθά; Βεβαίως!
Όμως…….
Έχει αποδειχθεί πως εμείς οι άνθρωποι δε ταιριάζουμε με όλους. Κάποιοι από εμάς δένονται περισσότερο, κάποιοι λιγότερο και κάποιοι καθόλου. Είναι όμως και κάποιοι που είναι για δέσιμο! Υπάρχουν άνθρωποι δυνατοί, αδύναμοι, εκμεταλλευτές και θύματα που συνθέτουν το σύνολο των στοιχείων τα οποία συνδυάζονται και ολοκληρώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις.
Στη ζωή υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων, οι ΑΝΘΡΩΠΟΙ και οι άνθρωποι ή ανθρωπάκια. Όσο διαβαίνουμε το κακοτράχαλο μονοπάτι της ζωής συναντάμε και τις δύο αυτές κατηγορίες. Η μνήμη μας δε, διατηρεί εξ ίσου καλά και τις δύο παραπάνω κατηγορίες.
Οι άνθρωποι της πρώτης κατηγορίας, οι ΑΝΘΡΩΠΟΙ, είναι καλοί, φιλότιμοι και όχι κατ’ ανάγκη όμορφοι. Λάμπουν από μέσα και τη λάμψη αυτή την βγάζουν έξω και φωτίζουν τη ζωή μας κι εμείς απλά χαιρόμαστε να βλέπουμε αυτή τη λάμψη! Είναι αυτοί που γνωρίζουν να ανοίγουν τον κόσμο τους, την ψυχή τους και να μας βάζουν μέσα. Είναι αυτοί που έχουν συνέπεια στο λόγο τους, στη στάση τους, στη συμπεριφορά τους, είναι αυτοί που χαμογελούν και στη μέρα βροχής μα και στη μέρα καύσωνα. Είναι αυτοί που δεν κουράζονται να λένε καλημέρα και να χαιρετίζουν τη νέα ημέρα ως μέρα γιορτής. Είναι αυτοί που βλέπουν θετικά τη ζωή καθώς και τους άλλους και δεν αναλώνονται με το τι έκανε και τι δεν έκανε ο γείτονας, ο γνωστός, ο φίλος, κυρίως όμως δεν φθονούν, ο φθόνος άλλωστε δεν εμπεριέχεται στα πλούσια προσόντα που διαθέτουν! Αναμφίβολα έχουν και τις δύσκολες στιγμές τους και μπορεί να πονέσουν, να βαρεθούν, να θυμώσουν. Γνωρίζουν όμως πως όλα είναι μέρος της ζωής και πως είναι περαστικά. Έχουν μία δροσερή αύρα η οποία μας παρακινεί να κάνουμε κι εμείς το ίδιο. Τους ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ αυτούς, τους μεταξωτούς, τους ωραίους και αληθινούς τους θέλουμε στη ζωή μας, πλάι μας, διότι ομορφαίνουν αυτήν και είναι ευλογία να τους έχουμε. Θα μας σταθούν και θα τους σταθούμε εξ ίσου. Θα μοιράσουμε μαζί τους τα όνειρα, τους στόχους, τις προσδοκίες, τα βιώματα. Το χαμόγελό μας θα είναι ένα όπως και τα δάκρυα μας με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουμε ποια είναι δικά μας και ποια δικά τους.
Υπάρχουν όμως και οι άλλοι, αυτοί της δεύτερης κατηγορίας….
Ανθρωπάκια, ανθρωποειδή, ανθρωπάρια, σκουληκαντέρες. Είναι ελεεινά τυπάκια τα οποία παριστάνουν τους ανθρώπους που στη πορεία έχασαν τον εαυτό τους και αντικατέστησαν τα πιο όμορφα χαρακτηριστικά που τους προίκισε ο Πλάστης, όπως η καλοσύνη, η ειλικρίνεια, η συμπόνοια, το ενδιαφέρον για τον διπλανό με «άλλα»……… Είναι εκείνα τα τυπάκια που πιστεύουν πως με τα «άλλα» θα έχουν τη δυνατότητα να προοδεύσουν πιο πολύ και ενίοτε το καταφέρνουν.
Είναι άνθρωποι οι οποίοι προκειμένου να πετύχουν τα δικά τους οφέλη χρησιμοποιούν άλλους ανθρώπους εκμεταλλευόμενοι αυτούς. Άνθρωποι κομπλεξικοί, μικρόψυχοι, κενοί, αδίστακτοι, χαζοί που θεωρούν ότι είναι έξυπνοι και το μόνο που τους ενδιαφέρει και αξίζει γι’ αυτούς είναι ο εαυτούλης τους και αν κάποιος σταθεί εμπόδιο στο διάβα τους, δεν θα έχουν κανέναν απολύτως δισταγμό και καμία επιφύλαξη να τον χαζέψουν, να τον τσαλαπατήσουν, να τον τσακίσουν, να τον υπονομεύσουν, να τον διαβάλλουν και να τον αποτελειώσουν οδηγώντας τον στη φυγή και στην εξόντωση παριστάνοντας μάλιστα ότι το κάνουν για κάποιο δήθεν καλό σκοπό που έχουν μέσα στο θλιβερό και ταραγμένο τους μυαλό. Είναι άχρηστοι άνθρωποι που το μόνο που κάνουν είναι να παρασιτούν σε βάρος των άλλων.
Ζουν για να επιβεβαιώνονται, για να την λένε στους άλλους, να κριτικάρουν τους πάντες, να ειρωνεύονται, να το παίζουν μόνιμα έξυπνοι και πολλά ακόμα να………
Οι άνθρωποι αυτής της κατηγορίας σπάνια βλέπουν τον άλλον κατάματα, κι όποτε το κάνουν η ματιά τους διαρκεί ελάχιστα δευτερόλεπτα. Κοιτούν υπολογιστικά, ψυχρά, κοιτούν στιγμιαία και κατόπιν στρέφονται αλλού καθότι γι’ αυτούς η επαφή είναι καυτή.
Δεν είναι απλώς σκουληκαντέρες, αλλά είναι ελεεινές και τρισάθλιες σκουληκαντέρες που τρώνε ζωντανό από ευχαρίστηση και μόνο όποιον δεν γεμίζει το μάτι τους και το δυστύχημα είναι πως το μάτι τέτοιων σκουληκαντέρων δεν γεμίζει ποτέ.
Μου είναι αδύνατον να αντέξω τις μικρότητες των ανθρώπων. Μου είναι αδύνατον να αντέξω εκείνα τα κοντόφθαλμα, τα «αμόρφωτα» και χωρίς καλλιέργεια ανθρωποειδή που φυτρώνουν εκεί που δεν τα σπέρνουν. Μου είναι αδύνατον να αντέξω τα χέρια των ανθρωποειδών που τα απλώνουν παντού, ξανά και ξανά. Να ξέρουν όμως ότι τα απλωμένα χέρια κόβονται εύκολα! Δεν αντέχω, θυμώνω και απορώ με εκείνους που δεν έχουν να ασχοληθούν με κάτι και βρίσκουν ξένες υποθέσεις να ανακατέψουν.
Οι επιλογές στον άνθρωπο, τα συναισθήματα του και οτιδήποτε άλλο αποφασίζει να πράξει ή έχει πράξει είναι προσωπική του υπόθεση και αφορούν αυτόν και μόνο αυτόν. Δεν θέλει ούτε δικηγόρους ούτε δραγάτες. Αγάπη ναι, φίλους ναι, συμπαραστάτες επίσης. Υπάρχουν άνθρωποι που θα του πουν και μια κουβέντα παραπάνω, αυτός βέβαια θα τους ακούσει γιατί γνωρίζει ότι νοιάζονται αληθινά γι’ αυτόν. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως απαραίτητα θα ακολουθήσει τις προτροπές τους ή τις συμβουλές τους, οι οποίες δεν αποτελούν δέσμευση, είναι όμως βέβαιο πως θα τους ακούσει προσεχτικά.
Την μίζερη ζωή των κακιασμένων και κατσιασμένων ανθρωποειδών που ασχολούνται με ξένες υποθέσεις, τα ψυχολογικά τους θέματα, τα κενά της άκαπνης ζωής τους και τα μπερδέματα που τόσο τους αρέσουν δεν έχουμε καμιά υποχρέωση να τα λύσουμε εμείς. Εμείς απλά θα τους κάνουμε στην άκρη και θα τους στείλουμε να κρυφτούν στο σκοτεινό λαγούμι τους επειδή την ανθρώπινη αξία την αγνοούν παντελώς και αφού δεν την έχουν μάθει όταν έπρεπε, τώρα γι’ αυτούς δεν υπάρχει ελπίδα. Ας αράξουν επομένως στη σκοτεινή τους τρύπα και να ασχοληθούν με ότι τους παίρνει κι ότι δεν φτάνει το φτωχό τους μυαλό να το αφήσουν στην άκρη. Κι αν τα ανθρωπάκια αυτά θέλουν να ποντάρουν στα απόπατά τους είναι ελεύθερα να το κάνουν, άλλωστε η ζωή του κάθε ανθρώπου ανεξάρτητα σε ποια κατηγορία ανήκει, είναι καθαρά προσωπική. Να μην τραβούν όμως άλλους μαζί τους. Δεν τους φταίνε σε τίποτα να τους ποτίζουν από τη μπόχα τους.
Δεν αξίζει ο άνθρωπος να ασχολείται με την κατάντια τους που ως δεύτερη φύση τους έχουν την υποκρισία, την εγωπάθεια, την αχαριστία, τον φιλοτομαρισμό και κυκλοφορούν χωρίς ίχνος ντροπής. Είναι χάσιμο χρόνου, το μόνο δε, που τους αξίζει, είναι να τους σπρώξουμε πιο βαθιά στον βόθρο των αποπάτων τους.
Τις σκουληκαντέρες αυτές, που τη λέξη «άνθρωπος» τη γνωρίζουν μόνο ως κατηγοριοποίηση, να τους δείξουμε απλά την πόρτα εξόδου και να τους διώξουμε δια παντός από τη ζωή μας. Δεν γνωρίζουν και δεν υπάρχει περίπτωση να μάθουν ποτέ πως το να είναι κάποιος ΑΝΘΡΩΠΟΣ κερδίζεται και δεν παραχωρείται γονιδιακά. Να τους απομακρύνουμε επομένως πριν μας δηλητηριάσουν με την κακία που κρύβουν μέσα τους. Μακριά από τα σκοτάδια τους, δεν μας αρέσουν και προπαντός δεν μας ταιριάζουν.
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ είναι παιδί του φωτός, αγαπά το φως μα πάνω απ’ όλα αγαπά να είναι ΑΝΘΡΩΠΟΣ και όχι ανθρωπάκι.
Οι ανθρώπινες σχέσεις είναι αρκετά περίεργες. Οι πιο πολλές από αυτές διακατέχονται από ψευτιά και συμφέρον. Υπάρχουν βέβαια και οι γνήσιες, οι αληθινές και ανιδιοτελείς. Είναι αυτές που δοκιμάσθηκαν σε βάθος χρόνου και άντεξαν. Προέρχονται από ανθρώπους οι οποίοι είναι μαζί μας, προσφέροντάς μας την ομπρέλα τους για να προφυλαχθούμε από τις μπόρες. Δεν μας βλέπουν ως υποψήφιο θύμα αλλά μας βλέπουν για αυτό που είμαστε, με τα καλά μας και τα κακά μας, εμάς που μπορούν να στηριχθούν πάνω μας, εμάς που δεν έχουμε να τους προσφέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο τη λάμψη μας και κυρίως την ομορφιά της ψυχής μας η αξία της οποίας είναι κατά πολύ περισσότερο από όσο κοστίζουν στο σύνολό τους τα υλικά αγαθά. Είναι αυτή η ομορφιά που γράφει μέσα στη ψυχή μας και είναι αμετακίνητη και ανεπηρέαστη από εξωτερικούς παράγοντες. Είναι το υλικό εκείνο που θεμελιώνει το ανθρώπινο κάστρο μας.
Το διάστημα από την γέννησή μας μέχρι τον θάνατο μας λέγεται ζωή η οποία είναι σύντομη και γεμάτη όχι μόνο από ευχάριστες εκπλήξεις αλλά και από πολλές δυσάρεστες καθώς και απογοητεύσεις. Όταν όμως οι απογοητεύσεις μας προέρχονται από κάποιον άνθρωπο, όση πίκρα κι αν νιώσουμε δεν πρέπει να χάσουμε το ηθικό μας και να αφήσουμε τον εαυτό μας να «πέσει κάτω». Πρέπει να γυρίσουμε και να κοιτάξουμε δίπλα μας. Χωρίς καμιά αμφιβολία, υπάρχουν άνθρωποι πολύ καλύτεροι από εκείνους που μας απογοήτευσαν και μας πίκραναν. Είναι αυτοί οι οποίοι λένε ότι «θα είμαι δίπλα σου» και το αποδεικνύουν λόγω και έργω. Είναι αυτοί οι οποίοι αξίζει να είναι δίπλα μας και να είναι η στάση μας στο ταξίδι της ζωής.







ΤΑΚΗΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ ( Takis Chronopoulos ) "..For all the fear humans feel.."

 


Before the third World War
the sun whispered to the sea:
''I always stood by you to offer you light
now it's up to you to create reflections!
Wake up to the sound of waves
roaming hungrily about my shelter
Look up to the sky and see if Spring is mistaken..
as the winter slumbers through dusk and dawn
Pray
for all the fear humans feel, for all discomforts
earth and sky born out of mystery and wonder
greater than anything could give them voice
can never be worse than harming attitudes
a whole world in the mercy of creation and destruction..
Humanity began to put a name to the hidden
which permits the days to carry on still reigns.''

«..For all the fear humans feel..» - Takis Chronopoulos
March,15, 2022


 Photograph by Sarah Vermeersch








ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ "Θέατρο Ντοκουμέντο"

 

Υπάρχουν πολλές πληγές που μένει ακόμα να γιατρευτούν και πάρα πολλές ιστορίες που μένει ακόμα να ειπωθούν. Και δεν ξέρω καλύτερο μέρος για να γίνει αυτό από το θέατρο.

Sanja KrsmanovicTasic


Θέατρο Ντοκουμέντο

Το θέατρο Ντοκουμέντο ή Θέατρο του Γεγονότος είναι αυτό το θέατρο, που ως σενάριο χρησιμοποιεί εξ ολοκλήρου ή εν μέρει ντοκουμέντα όπως εφημερίδες, συνεντεύξεις, δημόσια έγγραφα και γενικά οποιαδήποτε ιστορική πηγή, στην ιδανική περίπτωση χωρίς να αλλάζει καθόλου τις λέξεις. Συνδέεται άμεσα ή και ταυτίζεται με το Θέατρο του Πραγματικού, του οποίου σίγουρα αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία. Πράγματι η αποκλειστική χρήση ντοκουμέντων είναι κι ο μοναδικός περιορισμός που έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με αυτό.

Ένα θέατρο, πολιτικό επί της ουσίας, που μιλάει για τη ζωή, για τα πάθη και τα βάσανα του ανθρώπου,την απτή του καθημερινότητα. Ένα θέατρο που επιτρέπει να αρθρώσουμε τονδικό μας, αληθινό λόγο, κι έτσι να επαναδιαπραγματευθούμε ή να επαναπροσδιορίσουμε τα όρια της Αλήθειας.

Το θέατρο ντοκουμέντο παρουσιάστηκε ως είδος στις αρχές της δεκαετίας του 60 στην Ομοσπονδιακή Γερμανία. Τις ρίζες του όμως τις συναντάμε 100 χρόνια πριν στα σπλάχνα του Εθνικού Ινστιτούτου Δημοσιογραφίας, στη Μόσχα.

Mετά την Επανάσταση του 1917, εμφανίστηκε η «ομιλούσα εφημερίδα»: δημοσιογράφοι που διάβαζαν δυνατά την εφημερίδα της ημέρας σε ένα συγκεντρωμένο κοινό, το οποίο, λόγω των υψηλών ποσοστών αναλφαβητισμού, δεν γνώριζε ανάγνωση. Στη συνέχεια, η «ομιλούσα» έγινε «ζωντανή εφημερίδα»,παρουσιάζοντας στη σκηνή αφίσες, διαγράμματα, στατιστικούς πίνακες και να πρόσθεσε δραματοποιημένο υλικό, σύντομα σκετς, ακόμη και μουσική.

Στην ίδια «οικογένεια» ανήκε τότε και το θέατρο agitprop όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος και του σοβιετικού κράτους, με πιο αντιπροσωπευτικό εκπρόσωπο τη θεατρική κολεκτίβα “Μπλε Μπλούζα”. Η τελευταία ιδρύθηκε το 1923 και ενέπνευσε χιλιάδες αντίστοιχες θεατρικές ομάδες εργατών σε όλη τη χώρα. Το 1927 η “Μπλε Μπλούζα” επισκέφθηκε το Βερολίνο καλεσμένη του Erwin Piskator, διευθυντή της λαϊκής θεατρικής σκηνής (Volksbühne) του Βερολίνου (1924 – 1927). Έτσι μεταφέρθηκε το «μικρόβιο» και στη Γερμανία.

Ο Piskator και ο Brecht δανείστηκαν πολλά στοιχεία από τις θεατρικές αυτές πρωτοβουλίες, προκειμένου να δημιουργήσουν το περίφημο «επικό» θέατρο, σοβαρά πολιτικοποιημένο και χωρίς προπαγανδιστικό χαρακτήρα, με στόχο τον ερεθισμό της κρίσης του θεατή.

Ο Piskator ενθάρρυνε διαρκώς τους θεατρικούς συγγραφείς της χώρας να καταπιάνονται με θέματα που αφορούν τη «σύγχρονη πραγματικότητα» γύρω τους.

Σε περιόδους μεγάλης κοινωνικής αναταραχής και πολιτικών αδιεξόδων, το θέατρο-ντοκουμέντο αναζωπυρώνεται. Επομένως λοιπόν, ανθίζει στην δεκαετία της αμφισβήτησης, την δεκαετία του ’60. Τότε παρατηρείται μεγάλος βαθμός πολιτικοποίησης των διανοουμένων, ενώ ο γερμανικός λαός αντιμετωπίζει ξανά το ναζιστικό του παρελθόν μέσα από τις ναζιστικές δίκες. Οι Γερμανοί δημιουργοί συνειδητοποίησαν πως η χρήση ιστορικά τεκμηριωμένου υλικού μπορεί να φωτίσει ολόπλευρα άγνωστες πτυχές του παρελθόντος και να οδηγήσει στην συνειδητοποίηση κοινωνικών και πολιτικών προεκτάσεων αποτελεσματικότερα από ότι η μυθοπλασία. Το 1968 ο Peter Weiss, από τους σημαντικότερους συγγραφείς του είδους, γράφει τις «Δεκατέσσερις Αρχές για ένα Θέατρο-Ντοκουμέντο» και κάνει πράξη τη θεωρία του με την «Ανάκριση», θεατρικό έργο του 1965 που βασίστηκε εξ ολοκλήρου στα πρακτικά της δίκης του Άουσβιτς, στη Φρανκφούρτη το 1965 (ο Weiss την παρακολούθησε). Το συγκεκριμένο είδος επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική, και στην χώρα μας βεβαίως, όπου ανεβαίνουν θεατρικά έργα του.

Ποια είναι η θεματολογία του θεάτρου-ντοκουμέντου; Καταπιάνεται με αληθινά ιστορικά γεγονότα, καθώς και με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στην θεματολογία του εντάσσονται πόλεμοι, ξεριζωμοί, γενοκτονίες, δίκες, σκάνδαλα, ηθικά διλήμματα που ταλανίζουν κοινωνικές ομάδες, η κοινωνική αδικία. Κάθε αληθινό περιστατικό δίνει τροφή στο είδος. Μία παράσταση μπορεί να περιλαμβάνει από μαρτυρίες επιφανών εγκληματιών έως επιστολές ταπεινών νοικοκυρών (όπως έγινε πρόσφατα στην παράσταση «Reality» των Ντάρια Ντεφλοριάν και Αντόνιο Ταλιαρίνι στην Ιταλία). Μπορεί ακόμη να φέρνει στη σκηνή πρόσωπα που έζησαν (ή βιώνουν ακόμη) γεγονότα με ιστορική, κοινωνική ή πολιτική αξία. Σε κάθε περίπτωση το θέατρο-ντοκουμέντο ανακαλεί μια ιστορική στιγμή, επανεξετάζει το παρελθόν και προσπαθεί να το ερμηνεύσει ξανά, παρουσιάζοντας τα γεγονότα σαν βιωματικές δράσεις.

Το Θέατρο Ντοκουμέντο ορίζεται από τον Peter Weiss ως «ένα θέατρο του ρεπορτάζ. Ηχογραφήσεις, ντοκουμέντα, γράμματα, στατιστικές, εκθέσεις αγοράς,εκκαθαριστικά τραπεζών και εταιρειών, κυβερνητικές δηλώσεις, ομιλίες,συνεντεύξεις, δηλώσεις γνωστών προσωπικοτήτων, εφημερίδες και δελτία  ειδήσεων, φωτογραφίες, ντοκιμαντέρ και άλλα σύγχρονα ντοκουμέντααποτελούν τη βάση της παράστασης. Το Θέατρο Ντοκουμέντο αποφεύγει τις επινοήσεις. Χρησιμοποιεί αυθεντικό, τεκμηριωμένο υλικό που διαχέεται πάνω στη σκηνή, χωρίς να μεταβάλλει το περιεχόμενο αλλά δομώντας τη μορφή».

Ποιος είναι ο ρόλος του σκηνοθέτη?

Ο σκηνοθέτης του θεάτρου-ντοκουμέντου καλείται να λειτουργήσει ταυτόχρονα ως δημοσιογράφος ή/και ως ιστορικός. Να κάνει έρευνα να ερευνήσει και να μελετήσει παλιές και σύγχρονες ιστορικές πηγές, να τις κρίνει, να εκτιμήσει την ιστορική τους αξία και ενδεχομένως την αντικειμενικότητα τους, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο και τέλος να διαλέξει και να συνθέσει. Μπορεί να χρησιμοποιήσει μέσα όπως οθόνες, προβολές, κυλιόμενους διαδρόμους, αφηγητές, μουσική ή χορικά σύνολα. Να μας δείξει φωτογραφίες, βίντεο ή άλλα ντοκουμέντα.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν θα κριθεί ως ιστορικός ούτε ως δημοσιογράφος. Δεν θα κριθεί δηλαδή ούτε για την αντικειμενικότητά του, ούτε για την επιστημονική του ικανότητα. Δεν είναι ούτε ιστορικός ούτε δημοσιογράφος. Θα κριθεί ως δημιουργός για τον τρόπο που έφτιαξε ένα έργο τέχνης. Αν αυτό το τελευταίο μας συγκινήσει, μας προκαλέσει το ενδιαφέρον, μας κάνει να αναλογιστούμε τα γεγονότα, αλλάζει τις αντιλήψεις και μας πάει μπροστά, τόσο το καλύτερο.Όλα αυτά όμως μπορεί να τα προκαλέσει και ένα δυνατό ρεπορτάζ ή μια αποκαλυπτική ιστορική μελέτη. Τι διαφορετικό λοιπόν έχει να προσθέσει? Ακριβώς την ίδια την θεατρική υπόσταση της παράστασης προσφέρει. Την ατμόσφαιρα που δημιουργεί με τον φωτισμό, τα σκηνικά, την μουσική, την ενδυματολογία, τις φωνές των ηθοποιών, τα τραγούδια, τις ταυτόχρονες προβολές, όλα αυτά δηλαδή που συνθέτουν μία παράσταση.

Το Θέατρο Ντοκουμέντο στην Ελλάδα του Σήμερα

Στην Ελλάδα η τελευταία δεκαετία ανέδειξε συγχρόνως με τα οικονομικά, έντονα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα.

Η ανεργία, η έλλειψη παιδείας, η ανασφάλεια, το αίσθημα της υποδούλωσης, το προσφυγικό, η απαξίωση των πολιτικών και της πολιτικής, οδήγησαν σε μια τεράστια κρίση αξιών, σε μια οδυνηρή κρίση ταυτότητας.

Η τηλεόραση και τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης αγνοούν συχνά την πραγματικότητα, ή την παραποιούν με τον χειρότερο τρόπο.Αυτήν την πραγματικότητα που ιδιαίτερα στις μέρες μας χρειάζεται να κοιτάξουμε κατάματα, για να διαπραγματευτούμε, να εντοπίσουμε, να αναλύσουμε ό,τι μας εμποδίζει να προχωρήσουμε μπροστά.

Στον αντίποδα η Τέχνη θέλει να φωτίσει το Πραγματικό. Στην Ελλάδα το Θέατρο Ντοκουμέντο έχει κάνει μια δυναμική επανεμφάνιση με ερασιτεχνικές ή επαγγελματικές ομάδες να στρέφονται προς αυτό, αναζητώντας μια άμεση επαφή της τέχνης με την πραγματικότητα.

Την τελευταία δεκαετία επισκέφτηκαν τη χώρα μας οι RiminiProtokoll και ο MiloRau επιδρώντας στους Έλληνες καλλιτέχνες.

Αναφέρω ενδεικτικά κάποιες παραστάσεις:Σε μια κόλλα χαρτί του Στάθη Μαυρόπουλου το 2011. Το Μανιφέστο 2083 σε σκηνοθεσία της Μαρίλλης Μαστραντώνη το 2013. Το 2014 το Έ-φυγα της Γιολάντας Μαρκοπούλου καθώς και η ιστορία της αυτοθυσίας των Βασίλη Μαυρογεωργίου, Μαρίας Φιλίνη και Κατερίνας Παπαγεώργη. Το 2015 η Έξοδος σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη.

Τέλος θα ήθελα να αναφερθώ στην Ελένη Ευθυμίου και στην συνεργασία της με την ομάδα “Εν Δυνάμει”, μια ομάδα μικτή από ανθρώπους με ή χωρίς αναπηρία, με την οποία δημιουργεί ένα ξεχωριστό θέατρο ντοκουμέντο. Η ομάδα βασίζεται και σε μαρτυρίες εντός και εκτός της ομάδας αλλά και στην επινόηση κειμένων, ξεφεύγοντας από την νόρμα του θεάτρου ντοκουμέντο, εκφράζοντας τις σκέψεις και την Αλήθεια των συντελεστών της.

Το θέατρο ντοκουμέντο ωθεί τον άνθρωπο να συμμετέχει στην ζωή και να μην παραμένει απλώς θεατής της. Για αυτό τον λόγο έχει την τάση να εμφανίζεται σε εποχές κοινωνικοπολιτικών αναταραχών, όπως αυτή που διανύουμε και σήμερα. Σε οποιαδήποτε μορφή του δεν έχει σκοπό του την προπαγάνδα. Παρότι είναι πολιτικό θέατρο, δεν είναι στρατευμένο. Θέλει να φωτίσει με το φως της Τέχνης του την πραγματικότητα των ανθρώπων, αυτήν που βιώνουν, που τους ταλανίζει και να δώσει στον θεατή ερεθίσματα για ευρύτερη σκέψη και ενσυναίσθηση, παρακινώντας τον ενδεχομένως να συμμετέχει ενεργά σε αποφάσεις που λαμβάνονται για αυτόν χωρίς αυτόν.

Μαρία Παπαθεοδώρου







ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΛΤΑΤΟΥ – ΜΗΔΕΙΑ ΧΟΥΡΣΟΥΛΙΔΟΥ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΟΠΟΥΛΟΣ @ Θέατρο “Κάτω από τη Γέφυρα” - Παρασκευή 15 Απριλίου 2022

 

*Βραδιές κάτω απ' τη γέφυρα*

  Θέατρο “Κάτω από τη Γέφυρα”

 

ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΛΤΑΤΟΥ – ΜΗΔΕΙΑ ΧΟΥΡΣΟΥΛΙΔΟΥ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΟΠΟΥΛΟΣ

 

«Οι φωνές της ψυχής …»

                      

Παρασκευή 15 Απριλίου 2022

Στο πλαίσιο των μουσικών παραστάσεων, *Βραδιές κάτω απ' τη γέφυρα*, η καταξιωμένη ερμηνεύτρια Μαρία Σουλτάτου συναντιέται για πρώτη φορά επί σκηνής  με  την σπουδαία ερμηνεύτρια Μήδεια Χουρσουλίδου και τον αγαπητό  ερμηνευτή Γιάννη Λεκόπουλο, την Παρασκευή 15 Απριλίου στο «Θέατρο Κάτω από τη  γέφυρα», στον Πειραιά.

Οι τρείς καλλιτέχνες θα μας παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με αγαπημένα τραγούδια από την λαϊκή, έντεχνη και ethnic σκηνή καθώς και επιλογές από τη δισκογραφία τους. Μας υπόσχονται μια ιδιαίτερη βραδιά, ένα «ταξίδι» της ψυχής, που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη αυτές τις δύσκολες μέρες .

 

Μαζί τους τρεις εξαίρετοι μουσικοί:

-Αρετή Κοκκίνου: Κιθάρα ,Φωνητικά, Καλλιτεχνική επιμέλεια

-Μαρία Νίττη: Ακκορντεόν

-Βαγγέλης Ζωγράφος: Κοντραμπάσο

 

Σχεδιασμός ήχου : Γιάννης Βαφειάδης

 

INFO

Παρασκευή  : 15 Απριλίου 2022, 21:15.

Προπώληση : 10 €(αριθμημένες θέσεις).

Είσοδος την ημέρα της συναυλίας : 12€ (αριθμημένες θέσεις).

Προπώληση εισιτηρίων : www.viva.gr, 11876, στο δίκτυο της viva καθώς και στα Public.

https://www.viva.gr/tickets/music/oi-fones-tis-psychis/

Θεατρικός οργανισμός «Θέατρο Κάτω απ’ τη γέφυρα»:

Πλατεία Καραϊσκάκη, Γιαννοπούλου 1, Νέο Φάληρο. Τηλέφωνο θεάτρου: 210 4816200

Διοργάνωση – Παραγωγή:  Γιάννης Βαφειάδης / www.live2.gr

Facebook event: https://www.facebook.com/events/226167933016602

 

----------------------------------------------------------------------------------

“Το Θέατρο «Κάτω από τη Γέφυρα», είναι ένας από τους πιο ζεστούς και φιλόξενους χώρους πολιτισμού της Αττικής από το 1997. Με αφορμή την ανάγκη ποιοτικής ψυχαγωγίας σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες αλλά και επικοινωνίας καλλιτεχνών – κοινού η εταιρεία παραγωγής  #Live2 Entertainment ανέλαβε την μετατροπή του θεάτρου σε έναν ασφαλή υπερσύγχρονο συναυλιακό χώρο, που πληροί όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας κατά της πανδημίας, για να φιλοξενήσει μουσικές παραστάσεις νέων αλλά και καταξιωμένων καλλιτεχνών.”

 

-----------------------------------------------------------------------------------


* Ο χώρος του Θεάτρου διαθέτει Δωρεάν Parking.
* Το Θέατρο έχει πρόσβαση για άτομα ΑΜΕΑ.
* Ο χώρος τηρεί όλες τις συστάσεις και λειτουργεί σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας, για την διεξαγωγή των εκδηλώσεων σε κατάλληλες συνθήκες ασφαλείας σε σχέση με τον COVID-19. Ακολουθεί σχολαστικά όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής και αποστάσεων, ώστε κανείς να μη διστάσει και στερηθεί το αγαθό της ψυχαγωγίας.
* Οι εισερχόμενοι στο χώρο πρέπει να έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή πιστοποιητικό νόσησης, καθώς ο χώρος είναι COVID-FREE.
* Ανήλικοι 12 – 17 ετών απαραίτητη η προσκόμιση self-test.
* Πριν και μετά από κάθε παράσταση θα υλοποιείται απολύμανση όλων των χώρων που κινήθηκε το κοινό, οι καλλιτέχνες και το τεχνικό προσωπικό.

* Η αίθουσα του θεάτρου, καθώς και οι υπόλοιποι χώροι του (φουαγιέ, καμαρίνια) εξαερίζονται με συνεχή ροή καθαρού αέρα.

-----------------------------------------------------------------------------------




Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου " 21η Μαρτίου Παγκόσμια Γιορτή Ποίησης."

 

21η Μαρτίου Παγκόσμια Γιορτή Ποίησης.

Γράφει η ποιήτρια-Λαογράφος Θεοδώρα Κουφοπούλου Ηλιοπούλου

Η Αρχική έμπνευση της γιορτής της ποίησης ανήκει στον  Ελληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα,ο οποίος το φθινόπωρο 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων(πρόεδρος τότε ο Κώστας Στεργιόπουλος),να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης και στην Ελλάδα,όπως και σε άλλες χώρες.
Η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα γιορτής την 21η Μαρτίου-συμβολική ημέρα. εαρινή ισημερία, όπου συνδυάζει το φως από τη μια, το σκοτάδι από την άλλη.

Έτσι και η ποίηση.συνδυάζει την αισιοδοξία ,αντίθετα
με το σκοτεινό πρόσωπο του πένθους.
Η πρώτη ημέρα ποίησης γιορτάστηκε το 1998 στο παλιό ταχυδρομείο
στην Αθήνα Πλατεία Κοτζιά.

Ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός,πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO,εισηγήθηκε τον Οκτώβριο 1999 στη Γενική Διάσκεψή της,στο Παρίσι, να ανακηρυχθεί η 21η Μαρτίου Παγκόσμια ημέρα Ποίησης.


Αγαπητές,αγαπητοί αναγνώστες,φίλες και φίλοι
Είμαστε χώρα ποιητών .Από τον Όμηρό μας, 8ος αιώνας π.χ.
μέχρι σήμερα και αύριο.
Η ποίηση, δεν είναι μόνο τέχνη, είναι στάση ζωής.
Η ποίηση,δεν είναι μόνον οι ευωδιές,ο έρωτας,και το κλάμα
Κάθε δημιουργού.
Είναι και απήχηση Κοινωνικών προβλημάτων .

Όταν δεν σφυρίζουν Ανέμελα τα παιδιά
Και δεν χαμογελάνε,
Όταν πεινάνε ακόμη συνάνθρωποί μας
Όσο υπάρχει ακόμη εκμετάλλευση και βία
Τότε…Η ποίηση ,και ο ποιητής,
Γίνονται πολέμιοι των εμπρηστών της αγάπης
Της ειρήνης,του πολιτισμού.

Ο κάθε λογοτέχνης έχει αποστολή υψηλής ευθύνης.
Με το δικό του ύφος, τη δική του εμπνοή,
Να οραματίζεται και να αγωνίζεται για ένα καλύτερο αύριο.
Να υπερασπίζεται την Αλήθεια.
Να αγωνίζεται με την πένα του για την ευτυχία του ανθρώπου.
Για την ομορφιά της ζωής.
Το έργο του,να είναι αντάξιο του καιρού , και του λαού του.

Και γω,
Όπως βαθιά αισθάνομαι,
Συλλογιέμαι,Προσεύχομαι,
Έτσι γράφω.
Προσευχή είναι η ποίηση.
Επικοινωνία με το Ασύλληπτο.