ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ "Το κράτος και το «φονικό» ένστικτο της φύσης"

 «Η  καταστροφή είναι πάντα το πιο ισχυρό ένστικτο στη φύση»

Κάπως έτσι ο Βρετανός χιουμορίστας Max Beerbohm (1872-1956) διακωμωδούσε σοβαρολογώντας τα καταστροφικά ένστικτα της φύσης. Η θέση του αυτή επιβεβαιώνεται περίτρανα σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της Γης, αφού οι καταστροφές που προκαλούνται από το «θυμό» της φύσης είναι τρομερές. Βέβαια κανείς δεν θα μπορούσε να ρίξει το ανάθεμα στη φύση και να την κατηγορήσει για το σκληρό της πρόσωπο.

Ωστόσο αυτό το «καταστροφικό ένστικτο» της φύσης αναδεικνύει και την αδυναμία του ανθρώπου να το αντιμετωπίσει. Η αποτρεπτική δύναμη του ανθρώπου οργανωμένου σε κοινωνίες – κράτος είναι αμελητέα μπροστά στις βίαιες εκδηλώσεις της φύσης. Οι σεισμοί, οι πυρκαγιές, οι τυφώνες και οι βροχές είναι οι πιο πιστοί πρεσβευτές της φύσης που μάς υπενθυμίζουν την μικρότητά μας. Μία μικρότητα που αισθητοποιείται τόσο στην ακριβή πρόβλεψη όσο και στην αποτροπή των βίαιων «συμπεριφορών» της φύσης.

 

Απέναντι στη δύναμη της φύσης μόνον ο Ξέρξης ύψωσε το ανάστημά του και τιμώρησε τη θάλασσα στον Ελλήσποντο επειδή τού κατέστρεψε τις πλωτές γέφυρες στην εκστρατεία του εναντίον της Ελλάδας.

«Ξέρξης, δεινά ποιεύμενος τον Ελλήσποντο εκέλευσε τριηκοσίας επικέσθαι μάστιγι πληγάς»

Τα 300 μαστιγώματα τα συνόδευσε κι ένα αλυσοδέσιμο της θάλασσας για φρονηματισμό της. Η ανθρώπινη ύβρις άγγιξε τα όριά της όταν ο βαρβαρικός λόγος του Πέρση βασιλιά αποτύπωνε την ανθρώπινη μωρία: «Πικροθάλασσα, ο αφέντης μας σε τιμωρεί με αυτόν τον τρόπο για το άδικο που του έκανες, ενώ εκείνος δεν σου έχει κάνει κανένα κακό. Αλλά ο βασιλιάς Ξέρξης, θέλεις δεν θέλεις, θα σε διαβεί».

Ο τρόπος που αντιδρούμε…

Ίσως τα παραπάνω να ακούγονται παράκαιρα ή και γραφικά σήμερα, ωστόσο γεννούν προβληματισμό για την ικανότητα του σύγχρονου ανθρώπου να αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα το φονικό ένστικτο της φύσης. Κι αυτό δεν σχετίζεται τόσο με την απουσία ηγετών τύπου Ξέρξη που επέδειξε πυγμή απέναντι στην εξουσία της φύσης, αλλά με την υποκειμενική ή αντικειμενική αδυναμία του οργανωμένου κράτους να αντιπαραταχθεί στα «ίσα» στην ορμή της φύσης.

Ωστόσο ο άνθρωπος, η κοινωνία και το οργανωμένο κράτος δεν κρίνονται αυστηρά για όσα τους συμβαίνουν (αρρώστιες, πληγές, θεομηνίες…) αλλά για τον τρόπο που αντιδρούν σε αυτά. Ο Ισπανός Σαβατέρ έχει επισημάνει σχετικά τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος. το κράτος και οι οργανωμένες κοινωνίες μπορούν και πρέπει να αξιολογηθούν όταν υφίστανται τις συνέπειες μιας υπέρμετρης δύναμης (το καταστροφικό ένστικτο της φύσης).

«Δεν είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε αυτό που μάς συμβαίνει, αλλά είμαστε ελεύθεροι να απαντήσουμε σε αυτό που μάς συμβαίνει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο»

Ο τρόπος, λοιπόν, που αντιδρούμε ως άτομα και κράτος στα πλήγματα της φύσης είναι αυτός που μάς χαρακτηρίζει  και που φανερώνει το μέγεθος της προνοητικότητας και των αντοχών μας ή την αβελτηρία και την δειλία μας. Μία προσομοίωση με σημείο αναφοράς τις καταστροφές που επέφερε ο τελευταίος χιονιάς στην Αθήνα θα βοηθούσε πολύ να αναδειχτούν τόσο η αναποτελεσματικότητα του επιτελικού κράτους όσο και η ανεπάρκεια εκείνων που σχεδίασαν την αμυντική τακτική.

Η τέχνη της πρόβλεψης…

«Το διοικείν εστί προβλέπειν»

Ο Αλκιβιάδης εστίασε στο βασικότερο προτέρημα όλων εκείνων που διοικούν, σχεδιάζουν και εκτελούν. Η πρόβλεψη συνιστά το πυρηνικό στοιχείο της σωστής διοίκησης και ιδιαίτερα σε χώρους και στιγμές που η απειλή είναι ασύμμετρη. Χρειάζεται προνοητικότητατόλμηαποφασιστικότητα και ταχύτητα. Οι εμπειρίες του παρελθόντος και η συσσωρευμένη γνώση από ανάλογα καιρικά φαινόμενα και καταστροφές αποτελούν πάντοτε ισχυρά εφόδια για τους κρατούντες. Σε όλα αυτά μπορεί να προστεθεί και η επιστημονική συνδρομή (μετεωρολόγοι…) για το χρόνο και το είδος της άμυνας της κοινωνίας και του κράτους.

Από όλα αυτά, όμως, τίποτε δεν λειτούργησε. Ο κρατικός μηχανισμός αποδείχτηκε ανέτοιμος ή ανεπαρκέστατος, η τοπική αυτοδιοίκηση ελλιπέστατη ή ανύπαρκτη, η παραχωρησιούχος εταιρεία υπευθυνο – ανεύθυνη και οι ιδιώτες ανενημέρωτοι και εν «πλήρει συγχύσει». Το επιχείρημα «μας ξάφνιασε η σφοδρότητα του φαινομένου» ακούγεται ως μνημείο διοικητικής ανεπάρκειας, αφού σε τέτοιες περιπτώσεις ετοιμάζεσαι για το χειρότερο. Το καλύτερο είναι πάντα καλοδεχούμενο και δεν χρειάζεται πρόβλεψη και προγραμματισμό.

Έτσι η αναξιοσύνη των «επιτελικών» έδρασε πολλαπλασιαστικά στην μεγέθυνση των προβλημάτων του χιονιά και σκόρπισε όχι μόνον την απελπισία στους εγκλωβισμένους οδηγούς αλλά και το φόβο για τα χειρότερα. Συνιστά πρόκληση η διαβεβαίωση – εκ του ασφαλούς βέβαια – η δήλωση του αρμόδιου υπουργού πως θα είχε παραιτηθεί αν υπήρξε νεκρός. Οι αρμόδιοι άρχοντες είναι υπόχρεοι του «Ευθύνας διδόναι» και «Λόγον διδόναι» σε μια σύγχρονη δημοκρατία. Η δημοκρατία δεν είναι θυσιαστήριον ούτε ο βωμός των κολασμένων. Απαιτεί, όμως, την ανάληψη των πολιτικών ευθυνών με ό,τι αυτό συνεπάγεται, χωρίς αυτό να σημαίνει και «αποκεφαλισμούς» ή εξόντωση προσώπων.

Μπορεί η διοίκηση να είναι κουραστική τέχνη, αλλά αποτελεί και τροφός πολιτικής «δόξας» και σταδιοδρομίας. Γι’ αυτό όποιος κατέχει θέσεις επιτελικές θα πρέπει να γνωρίζει την προτροπή του Μενάνδρου: «Αρχή τετευχώς, ίσθι ταύτης άξιος».

Ανάγκη για προτάσεις

Προσβάλλει, επίσης, τη μνήμη των νεκρών, όταν χρησιμοποιείται ο θάνατός τους ως επιχείρημα των πολιτικών τους βλέψεων. Ο ανταγωνισμός του «Ελάσσονος αριθμού νεκρών» - θυμάτων των φυσικών καταστροφών καταδεικνύει την πολιτική κενότητα των πολιτικών μας και όχι την πολιτική τους ευαισθησία ως θα έπρεπε. Δεν είναι επιχείρημα το «εμείς είχαμε μηδέν θύματα». Από πότε αυτό το επιχείρημα καλύπτει την κατάρρευση του κράτους σε χιόνι του μισού μέτρου στην πρωτεύουσα της χώρας;

Κανείς, όμως, δεν νομιμοποιείται να σκορπά την αβεβαιότητα και να τρέφει την αμφισβήτηση του πολίτη στην σταθερά αξία που λέγεται κράτος. Γιατί όταν αυτό συμβαίνει τροφοδοτούνται η «ιδιωτεία» και οι ακραίες πολιτικές επιλογές τύπου Χρυσής Αυγής κι άλλων υπερασπιστών του Συντάγματος.

Η πρόταση μομφής – μέρος του πολιτικού πόκερ – δεν εξαγνίζει την αντιπολίτευση από την υποχρέωση να προβάλει προτάσεις και όχι μόνο αντιπολιτευτικές κραυγές του τύπου: φύγετεαποτύχατεεκλογές τώρα.

Η πολιτική και η δημοκρατία χρειάζονται ανταγωνισμό λόγων και προτάσεων και όχι χαιρεκακία για την αποτυχία της κυβέρνησης. Γιατί όταν αποτυγχάνει η κυβέρνηση μιας χώρας συνθλίβεται και ο λαός. Οι κοινοβουλευτικές συζητήσεις και διενέξεις έχουν κάποιο νόημα μόνον όταν επωάζουν την προσφορότερη λύση και την αποτελεσματικότερη άμυνα απέναντι στο φονικό ένστικτο της φύσης.

Η ανθοφορία της δημοκρατίας, της πολιτικής και η ευδαιμονία του λαού θα επιτευχθούν μόνον όταν ο πολιτικός ανταγωνισμός στοχεύει στο ποιος θα προσφέρει περισσότερα στην πατρίδα.

«Οκότερος ημέων πλέω αγαθά την πατρίδα εργάζεται»

Οι βουλευόμενοι και οι υπόχρεοι «ευθύνας και λόγον διδόναι» και οι «ψήφον φέροντες» πολίτες να θεωρούν αξιολογικά πρότερον το κοινωνικό συμφέρον.

Οι τρόφιμοι της εξουσίας ας αποφύγουν το λάθος και τη μέθη που ποτίζει η πλάνη της αυταπάτης τους.

«Ένα από τα συμπτώματα ότι πλησιάζει κανείς κοντά στον νευρικό κλονισμό είναι η πεποίθησή του ότι το έργο του είναι τρομακτικά σημαντικό».(Russel)

 

Από https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/







Karishma Mani : Biography



Meet the girls who hold 15 world records 700+awards and 23 honarary doctorates on her name .

Karishma Mani beautiful girl with two different colour eyes
Mani with her two coloured eyes wears many hats with her incredible talents as a model, actress ,an anchor,journalist
If eyes could speak then, the world would have run insane for listening to some of those rare people’s eyes who have ‘congenital Heterochromia iridum’.
Today we will talk about a rare thing. Why Rare because out of 1000 people, only six of them get it. For the girls whom we are writing is not a disease; it is a god gift. Yes, the gift of two colour eyes. Karishma Mani, a girl who is blessed with two colour eyes.
Talking about her stunning eyes, she is blessed with fabulous colour eyes,her one colour of her left eye is blackish brown/chocolate brown which is both eye color of her Moms eyes , and eye right colour is hazel which is her Fathers both eye color
Her right eye has a brilliant shade of hazel, which is a fantastic combination of brown-green while her left eye is a spectacular chocolate brown colour.

Karishma Mani born on 7th March 1990 hails from Adipur, Kutch Gujrat & is gradually making a name in the whole of India with her not just her exceptional eyes but the extraordinary talents she possesses.

This young girl is not only recognised for her unique eyes but is also making a name for herself by holding several records for the related.
She holds 15 world records already namely;
India book of records 2020, Asia book of records 2020 (in the category Grand Master), Exclusive world records, Uttar Pradesh world records, Assist world records,cosmos world record,bharat book of records,star emica national pirde record,indian book of records,bihar book of records etc Not just this, Mani is also garnering name & fame by being an actress as she keeps getting several offers as a model, actress,journalist & a host.
Karishma Mani the Reporter, Actor Anchor,Model,Journalist


She is also a press reporter with GTPL Live Gujarat News as well as with Maa News,Tahelka news,Republic india today news
Adding to her merits, Mani has been even a Gold medalist of Kutch in 2010 in English Literature.

Till now the young girl from Kutch has already worked in two films; “Vardhan” & “Duniya Dil Waran Ji” for which she has also been bestowed with awards. She has also received an award for being the best anchor of Kutch & Sindhi Film Actress.
She is the perfect example of beauty & grace & for that soon she could be seen in many TV shows, serials & more films. Recently she got featured as a model in world famous coffeetable poetry anthological book name words come from soul in whicha national international and world record holder poets wrote poem on her beauty as well as her information on her beautiful eyes has been published in many national &international.newspaper of lonndon philippines and greece polis magazine and pune namaste india magazine has also covered article about her yes karishma mani is truely blessed and gift of god for india as well as inspiration for many others women in india.

























Four poems of Kalipada Ghosh from India

 


INNER LIGHT

Oh, Almighty God !
Thou art kind and gracious !
Thou art the creator of the vast Universe of light and sound
Beauty and love.
The miraculous Cosmos
Land and water
Beautiful Nature and her beauty and greeneries
Flora and fauna.
You have created human beings,birds ,beasts and aquatic fishes and animals.
Human beings endowed with intellect, power of understanding and reasoning
With Soul sublime
Divine potentialities
Inner light and enlightenment to be the
best creation...
The inner light guides us
As Conscience and consciousness and light
The cosmic beauty , cosmic light and fragrance...
Man's INNER LIGHT is a candle to guide and direct
the right path
Indecisiveness to be shaken off with the inner light.
A silver lining and hope
Empathy and compassion.
I invoke to thee
for the well-being and conscience of the humanity.

Copy rights reserved@ Kalipada Ghosh,WB, India.


A Sky of Dream

I dreamt a dream last night
Perspiring and pondering
Of the starry sky
The spark of light
So dazzling blurring my eyes.
Twinkling stars in the Galaxy
Flooding the Universe
With the hope of life
Reality and love
And not the capricious
and whimsical determination.
Cosmic love mingled
with the mundane life.
A budding love and light
In the inner soul
Suffocating for outlet.
A light ,a radiance of soul
With the touch of Infinity
A soul's dream to be awakened
Cosmic consciousness
An awakening
Fragrance emitting
An abstraction
Soul's offerings
To the Infinity
A relationship
Between man and woman
A miraculous relationship.
Woman in the background
Of Nature , looking above
Empathy and compassion
A stream of consciousness
Cosmic beauty and love
Eternal and perennial.
Soul , Love and Beauty
Dedicated to the Infinity.

All rights reserved @ Kalipada Ghosh,WB, India.



MOMENTS OF REMEMBRANCE


There are moments when I remember you
I wish to see your lovely face
Full of divine glow
Divine light.
A candle burning with flame of fire
But does not burn
With incandescent light and love.
Not passion
But light and only light
Only love...

A love not fulfilled and gratifying
A separation but union
Of two souls ,two entities
A sacredness , a purity
An ethereal love
Beauty not craving
But adoration and dedication
A light ,a heavenly light
Fragrance and cosmic beauty
And brilliance
Love for the Galaxy
Twinkling stars
The earth and the heaven
A bridge ,a real bridge indeed.
Real with the magical unreal
Earthly with unearthly.
A harmony
A music and symphony
Spark of light in your face
Spark of light in your soul.

A rare angelic beauty
The Dance of the May festival
Moments so glorious
Unforgettable
I remember your face
I remember your face...


IN A DISTANT COSMIC LAND


Speechless I am
Eh, surely speechless.
Perchance I dream a dream
Sleepless night thus spent.
Two years back , she
Journeying to the other world ,a distant land .
A happy journey indeed !

Now you are in the distant cosmic land
Where God is on His golden throne for judgement
with the sceptre in His hand.

Oft I dream
Perhaps a cosmic region
A flower garden with the fountains
An aura and aroma
A visual ecstasy !

Golden trees with silver fruits hanging
Birds twittering in their nests in the morning
Cosmic beauty and light
Flowers emitting sweet fragrance and whispering
Calmness and tranquility pervading and permeating.

You are standing on the steps on the stairs
Where Cosmic light and sound
Waiting for me again and again
Staring at the door with eagerness
Echoing sounds and illumination
A rare beauty indeed !
Melodious music and symphony
Songs of invocation echoing
and reverberating.

Immortal as you are blessed
Sacredly solemnised
Now you are divine with winsome smile
Waiting and waiting...
I 'll meet you at dawn
And give you my rose
A red rose , A world of LOVE
And none but God will see
Two unearthly entities
With earthly souls dedicated
Both praying
Luminous angels coming
and going
Songs of INFINITY...
A strange meeting indeed !

Copyright reserved@ Kalipada Ghosh,WB, India.







ΓΡΗΓΟΡΙΑ ΠΕΛΕΚΟΥΔΑ "Θλιβερός απολογισμός"


Διατρέχοντας την πόλη
που κοιμάται σε μια χούφτα
λυχναριού με το χλωμό του φως
μες από τα αόρατα κάγκελα
της απέραντης φυλακής μας
μπορεί να υπήρξαν
και καλύτερες εποχές
αλλά αυτή είναι η δική μας.
Να γιατί ο χρόνος ανοίγει διάπλατα
τα διοράματα του και αγκαλιάζεται
με εναέρια πουλιά,
με των ματιών τους γιομάτους
πανσέδες,
ω έρωτα μην τους προσπερνάς
να ζήσουν επιτέλους στη φλύαρη
γυμνότητα τους.
Την ηδονή της μέθης στη νύχτα
κι αν φτάσουν στης σιγής το κενό
να ζήσουν το πέταγμα το λίγο
των γλάρων, για έναν αρμονικό
θάνατο των ευωδιών αιθέρων
να τους φλογίσει το δέος
σε κρύο δωμάτιο.
Στη μοναξιά και στη σιωπή
να τους καρτερούν αστέρια
σε μια στιγμή μελλούμενη,
να κοιτούν τον αγριεμένο
τ΄ουρανού θόλο στο γύρο
των ωρών την ελπίδα
την μάταιη, γιατί τα πάντα
είναι ένα τέχνασμα, γι΄αυτό
γελά το φως μέχρι δακρύων.
Γρηγορία Πελεκούδα

Η φωτογραφία είναι από https://www.deviantart.com/







ΝΙΚΟΣ ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗΣ " Εγχειρίδιο ερωτικής συμπεριφοράς: για την ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)"

Εγχειρίδιο ερωτικής συμπεριφοράς: για την ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019)


Η ποιητική συλλογή Πρώτη δημοτικού και άλλα του Νίκου Παπάνα (Εκδόσεις Ιωλκός, 2019) κινείται, τρυφερά και ανάερα, στη σφαίρα του έρωτα. Αυτό φαίνεται, πρώτα απ’ όλα, στο ποίημα που δίνει τον τίτλο στη συλλογή. Σε αυτό ο ποιητής έχει το ρόλο μαθητή της πρώτης τάξης του δημοτικού. Υπόσχεται στο ίνδαλμά του να γίνει, όταν μεγαλώσει, αστροναύτης, λαχειοπώλης κι ένα μικρό σκυλάκι, για να την ακολουθεί μέρα και νύχτα.

Το ποίημα Οδός Λάμπρου Πορφύρα αναφέρεται στην ομώνυμη οδό της Θεσσαλονίκης. Σε αυτήν οι δύο νέοι περπάτησαν πολλές φορές μαζί, εκεί έγινε η γνωριμία και η ερωτική επικοινωνία τους. Και για τον ποιητή η γνωριμία αυτή ήταν μεγαλύτερη ανακάλυψη/απ’ ό,τι η Αμερική για τον Κολόμβο.

Στο ποίημα Ταπεινή ωδή στην ποίηση η αγαπημένη του ποιητή μεγάλωσε και είναι μαθήτρια λυκείου. Θέλει να κρυφτεί στα σχολικά της τετράδια. Κι όταν εκείνη πλαγιάζει, να δραπετεύει από τη φυλακή του, να την αγκαλιάζει ευλαβικά και να την παρασέρνει σ’ ένα χορό, που άλλος κανείς ποτέ δε θα γνωρίσει.

Τέλος στο ποίημα Παραλήρημα ο ποιητής περιγράφει το σπίτι τους, μάλλον εκεί που ονειρεύεται να κατοικήσουν. Αυτό το σπίτι βρίσκεται πέρ’ απ’ την πρώτη ανάμνηση των αηδονιών, ψηλότερα απ’ τα σιωπηλά βιολιά της νηνεμίας. Εκεί, μόνο εκεί, ανάμεσα στον έκτο και στον όγδοο ουρανό, μπορεί να κατοικήσει το ανθισμένο και πολυφίλητο όνομά της.

Είδαμε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα. Ανάλογα και τα άλλα ποιήματα της συλλογής φωτίζουν με ιδιαίτερο τρόπο την αναγκαία και έκδηλα λυτρωτική ερωτική ανάταση στη ζωή των ανθρώπων, από την πρώτη δημοτικού μέχρι το τέλος της. Αυτό μας το μαθαίνει ο Νίκος Παπάνας με τον πιο πειστικό, ευφρόσυνο και γοητευτικό τρόπο. Η ποιητική αυτή συλλογή θυμίζει στον αναγνώστη το ιδανικό του έρωτα, και αποτελεί, πράγματι, εγχειρίδιο ερωτικής συμπεριφοράς.


Νίκος Μπριασούλης Φιλόλογος





 

ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΠΕΛΙΤΣΟΣ "Ζεύγος Καρατζά: Οι Θλιμμένοι, Φιλόμουσοι Ευεργέτες Της Λήμνου"

 


Γράφει ο Θοδωρής Μπελίτσος


Καταμεσής στην αγορά της Μύρινας, στη διασταύρωση Γαροφαλλίδου και Κυδά, πάνω από τον πολύβουο κεντρικό δρόμο στέκει ένα σιωπηλό κτίριο, με μεγάλα γαλάζια παράθυρα. Είναι η «Καρατζάδειος Βιβλιοθήκη», η μοναδική δημόσια βιβλιοθήκη της Λήμνου.

Κάθε φορά που την πλησιάζω από την οδό Γαροφαλλίδου, ειδικά αν είναι σούρουπο και τα παραθύρια της είναι ορθάνοιχτα και φωτισμένα, στέκομαι και την θαυμάζω. Το φως τους μοιάζει να ξεχύνεται και να πετά πάνω από την πόλη. Φωτεινές δέσμες γεμάτες λέξεις, φράσεις και συναισθήματα απλώνονται και λούζουν τα σπίτια. Τις «βλέπω» να χτυπούν απαλά τις θύρες και να μοιράζουν απλόχερα σε μικρά παιδιά, σε νεαρές κυρίες και σε ηλικιωμένες γιαγιάδες το υπέρτατο φωτεινό δώρο, τη γνώση.

Και τότε δακρύζω, γιατί δυο φλογισμένες λαμπάδες μέσα στο κτίριο της βιβλιοθήκης, χαμογελούν που ο πρόωρος και τραγικός θάνατός τους δεν πήγε χαμένος. Είναι η Λιλή και η Νένη Καρατζά, δυο κορίτσια δεκαεφτά-δεκαοχτώ ετών, που η ζωή τους κόπηκε ξαφνικά το Σεπτέμβρη του 1939. Οι γονείς τους, ο Απόστολος και η Ειρήνη, θέλησαν να τα θυμάται ο κόσμος σαν δύο μικρά αγγελάκια. Διέθεσαν το σπίτι τους, την προίκα που προόριζαν γι’ αυτές, για την ίδρυση Βιβλιοθήκης κι έβαλαν στην είσοδο τις παιδικές τους φωτογραφίες. Έτσι τα δυο αγγελάκια έγιναν οι αιώνιοι φύλακες άγγελοι της γνώσης.

Η Καρατζάδειος Βιβλιοθήκη


Το Καρατζάδειο Ίδρυμα είναι ένα από τα πολλά ευεργετήματα, με το οποία προικίστηκε το νησί από τους Λημνιούς της διασποράς. Είναι γνωστή η μεγάλη συνεισφορά των απόδημων στην ενίσχυση κοινωφελών σκοπών. Ειδικά οι Αιγυπτιώτες αλλά και οι υπόλοιποι ομογενείς, από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τον Καναδά, την Αφρική, έχουν συνεισφέρει είτε μεμονωμένα είτε μέσω των συλλόγων και των αδελφοτήτων που έχουν συστήσει τεράστια ποσά για την ανοικοδόμηση ιερών ναών, την ίδρυση, ανέγερση και εξοπλισμό σχολείων, τη μισθοδοσία διδασκάλων, τη λειτουργία των συσσιτίων μετά την κατοχή, την κατασκευή του Νοσοκομείου, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία υδραγωγείων, την προικοδοσία απόρων κοριτσιών, την κατασκευή ξενώνων για τη διαμονή του ιερέα, του δάσκαλου ή του γιατρού, τη δημιουργία βιβλιοθηκών και την ενίσχυση αναρίθμητων άλλων έργων.

Ο κατάλογος των ευεργετών και των μικρών και μεγάλων δωρητών που ευεργέτησαν το νησί κατά τον 19ο και τον 20ο αιώνα είναι τεράστιος και η όποια παράθεση των ονομάτων τους θα είναι πάντοτε ελλιπής. Ίσως θα έπρεπε κάποια στιγμή να φιλοτεχνηθεί και να τοποθετηθεί σε δημόσιο χώρο η Στήλη του Ανώνυμου Λήμνιου Δωρητή και Ευεργέτη, για να τιμηθούν οι χιλιάδες Λήμνιοι, οι οποίοι προσπαθούσαν να καζαντίσουν δουλεύοντας στα βαμβακοχώραφα της Αιγύπτου, στα αδαμαντωρυχεία της Νότιας Αφρικής, στα χαλυβουργεία των ΗΠΑ, στην πάμπα της Αργεντινής, στα ανθρακωρυχεία του Βελγίου, στις γερμανικές φάμπρικες, στην έρημο της Αυστραλίας, στα εργοστάσια του Καναδά, που ήταν παράνομοι εργάτες, παραγιοί σε εμπορικά καταστήματα, κορίτσια παραδουλεύτρες σε πλουσιόσπιτα ή ναυτικοί που θαλασσοδέρνονταν στους ωκεανούς του κόσμου.

Όλοι αυτοί που το όνομά τους υπάρχει καταχωνιασμένο στις δεκάδες λίστες εράνων, γιατί όταν άκουγαν την έκκληση της πατρίδας, έστελναν από το υστέρημά τους ένα ή δύο δολάρια ή μερικά γρόσια για να επισκευαστεί ο ναός ή το σχολείο του χωριού τους, για να φτιαχτεί η βρύση, για να ανοιχτεί ένας δρόμος, για να ισοπεδωθεί μια πλατεία. Αναγκαστικά κάθε φορά περιοριζόμαστε στην αναφορά των λίγων που η τύχη τούς ευνόησε κι απέκτησαν μεγάλες περιουσίες, τις οποίες διέθεσαν εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε κοινωφελείς σκοπούς. Στην κατηγορία αυτή ξεχωριστή θέση έχει το ζεύγος του Απόστολου Καρατζά και της Ειρήνης (Ποριάζη), περί ων ο λόγος στο παρόν σημείωμα.

  
Το ζεύγος Καρατζά στο ταξίδι του μέλιτος: ‘εν Ατλαντικώ 25 Αυγ. 1916’.


Ο Απόστολος Μιχ. Καρατζάς (Αθήνα 1880 – Αλεξάνδρεια 1964), Λήμνιος στην καταγωγή, υπήρξε γόνος επιχειρηματικής οικογένειας εγκατεστημένης στην Αίγυπτο από τα μέσα του 19ου αιώνα, στο Κάιρο και στην Μανσούρα. Είχε συγγενικές σχέσεις με τους Μπενάκηδες και κατοικία στην Κηφισιά. Ο πατέρας του, ο Μιχαήλ Καρατζάς, ήταν έμπορος.

Το Καρατζάδικο αρχοντικό, κτισμένο το 1857 σε πηλιορείτικο στυλ, είναι από τα παλιότερα στο Ρωμαίικο και σώζεται αναπαλαιωμένο μέχρι σήμερα. Το όνομα του Μιχαήλ Καρατζά αναφέρεται το 1875 περίπου ανάμεσα στους Αιγυπτιώτες συνδρομητές υπέρ των σχολείων της Λήμνου με 15 λίρες Αγγλίας. Επίσης, το 1887 υπέγραψε ως μάρτυρας την διαθήκη του Δημητρίου Παρισίδη, με την οποία προικοδότησε το Παρισίδειο Νηπιαγωγείο Κάστρου.

Ο Απόστολος Καρατζάς διαδέχθηκε τον πατέρα του και συνέχισε με επιτυχία την γονική εμπορική και επιχειρηματική δραστηριότητα. Παράλληλα στάθηκε αλληλέγγυος σε κοινωνικές και κοινωφελείς δράσεις στην Αίγυπτο και στη Λήμνο. Το 1905 αναφέρεται μεταξύ των ιδρυτικών μελών και χορηγών του νεοσύστατου Ελληνικού Αθλητικού Συλλόγου «Ίφιτος» Καΐρου.

Το Σεπτέμβριο του 1922 μετείχε στην επιτροπή για την περίθαλψη των προσφύγων που συγκρότησε η Παλλημνιακή Επιτροπή. Το 1923 διέθεσε 1000 δρχ. στον έρανο για τη μεταφορά των υδάτων του Λεύκου στη Μύρινα. Το 1925 επιχορήγησε γενναία τα νεοσύστατα σωματεία Φιλαρμονική και Λημνιακός Γυμναστικός Σύλλογος. Γενικά, κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, συμμετείχε πρόθυμα σε κάθε κοινωνική προσπάθεια, εισφέροντας με τον οβολό του.

Το 1916 νυμφεύθηκε την Ειρήνη Ποριάζη, αρκετά νεότερη του, που ήταν μια από τις πέντε θυγατέρες του Άγγελου Ποριάζη (+1925). Μέσω των αδελφών της συζύγου του είχε συγγενικούς δεσμούς με τις οικογένειες Ν. Καράλη (Ιουλία), Ι. Κισεμλή (Δέσποινα) και Κατζουράκη (Αλεξάνδρα και Λουκία). Με την σύζυγό του απέκτησαν δύο θυγατέρες, τη Νένη (Ελένη) και την Λιλή (Ευαγγελία), με τις οποίες έκαναν κάθε χρόνο θερινές διακοπές στη Λήμνο.

Η οικογένεια Καρατζά πλήρης, προ του Ερεχθείου, Ιούνιος 1933.

Το Σεπτέμβριο του 1939 οι δυο γονείς βίωσαν μια τραγωδία. Στην γνωστή πυρκαγιά του κινηματογράφου στη Μύρινα έχασαν τα δυο κορίτσια τους, μαζί και την γιαγιά τους Όλγα Α. Ποριάζη, η οποία τα συνόδευε. Η Λιλή κάηκε στο σινεμά, ενώ η Νένη υπέκυψε από τα εγκαύματα λίγες ημέρες αργότερα. Ήταν 17 και 18 ετών αντίστοιχα. Το τραγικό γεγονός βύθισε στο πένθος το ζευγάρι αλλά και όλη τη Λήμνο, καθώς από το δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους πάνω από 55 άτομα.

Δεκάδες κείμενα γράφτηκαν για να απαλύνουν τη θλίψη: άρθρα, χρονικά, επικήδειοι, ποιήματα. Ο ιατρός Θεολόγος Γ. Μαλαχιάς που έχασε τη γυναίκα του, αποχαιρετούσε με ποιήματα τους αδικοχαμένους συμπολίτες του.

Από το ποίημά του «Δακρύβρεχτες παρθένες» (εφ. Λήμνος, 26.10.1939) απομονώνω μερικούς στίχους που αναφέρονται στα δυο κορίτσια:

‘Και δυο κοπέλες ξέχωρα, παρθένες αδελφούλες

Στους τάφους των κοντά-κοντά, αντάμα σ’ άλλους κόσμους

Σαν σε κρεβάτι μοναξιάς με χωματένιους θόλους

Μένουν στ’ αλήθεια ζωντανές, σαν ψεύτικες νυφούλες’’

Οι αδερφές Καρατζά στον Ρωμαίικο Γιαλό, δεκ. ’20.

Για να καταπραΰνει τον αβάσταχτο πόνο του και να καλύψει το έλλειμμα που προέκυψε ξαφνικά στη ζωή του, ο Απόστολος Καρατζάς κατέφυγε στην συγγραφή δοκιμίων. Σε μικρά κείμενα, τα περισσότερα μονοσέλιδα ή δισέλιδα, κατέγραφε αποστάγματα της σκέψης και της εμπειρίας του, στα οποία εντοπίζονται πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Είναι συνολικά 217 και είναι γραμμένα από το Σεπτέμβριο του 1941 ως τον Αύγουστο του 1946, τα περισσότερα στην Κηφισιά, όπου έζησε σε όλη τη διάρκεια του πολέμου. Τα εξέδωσε το 1946 στην Αθήνα, σε ένα τομίδιο τσέπης 368 σελίδων, πολύ μικρού μεγέθους (18×12 εκ), με τίτλο ‘Μια στο καρφί και μια στο πέταλο’.


Τα κείμενά του είναι αριθμημένα και χρονολογημένα, σε μορφή ημερολογίου, αλλά σπάνια περιγράφει γεγονότα. Συνήθως πιάνεται από κάποιον χαρακτήρα, ένα κοινωνικό γεγονός ή φαινόμενο και διατυπώνει παρατηρήσεις και κρίσεις πάνω σε πνευματικά και ψυχολογικά ζητήματα της ανθρώπινης φύσης. Μερικές φορές οι διαπιστώσεις του καταλήγουν σε διδάγματα και συμβουλές.

Η πολυμέρεια των ζητημάτων τα οποία πραγματεύεται, προδίδουν άνθρωπο με καλλιέργεια και με φιλοσοφημένη στάση ζωής, όπως έγραψε ο φιλόλογος Κώστας Μακρής (εφ. Λήμνος, 19.9.1954):

«…στηρίζονται σε μια πλούσια θεωρητική και πρακτική μόρφωση… και σε μια αξιόλογη λογοτεχνική κατάρτιση. Βλέπει κανείς μια ήρεμη, μια νηφάλια φιλοσοφική διάθεσι που περνά και διαποτίζει τις σελίδες του βιβλίου, χωρίς να ζημιώνη καθόλου τη στέρεη θέση που έχει πάρει ο συγγραφεύς με το θετικό αντίκρυσμα της αντικειμενικής πραγματικότητας. Φιλόσοφος και ρεαλιστής μαζύ ο κ. Καρατζάς».

Παρά ταύτα, του ξεφεύγουν φράσεις που δείχνουν πως κάτω από την επιφάνεια ήταν υπαρκτό και τον βασάνιζε το προσωπικό, οικογενειακό του δράμα.


Άλλοτε προσπαθεί να ξεγελάσει τον εαυτό του:

«Ενώ καταλαβαίνουμε ότι δεν λέμε την αλήθεια, όταν διαβεβαιούμε τον εαυτό μας και τους άλλους ότι το πήραμε πλέον απόφαση, ότι συνηθίσαμε με τη νέα κατάσταση, αισθανόμαστε μέσα μας ότι όλα αυτά δεν γίνονται παρά μόνον και μόνον για να γελαστούμε…»

Άλλοτε πνίγεται από καταθλιπτικές σκέψεις:

«Πέντε χρόνια έχουν περάσει. Εκείνο που θέλουμε είναι να παρουσιαζόμαστε εις τα μάτια του άλλου κόσμου, οι ίδιοι σαν κι’ αυτόν. Και όταν δεν μπορούμε να το κάνουμε, προτιμούμε να εξαφανισθούμε… Δεν θέλουμε να μας θυμίζουν την περίπτωσή μας, τότε δηλαδή που γελιόμαστε, ότι είμεθα και ημείς, όπως ο άλλος κόσμος».

Προσπαθώντας να θεραπεύσει τις αιμάσουσες πληγές του, αναρωτιέται με απελπισία:

«Ημπορεί να μην είναι δυνατόν να αντικατασταθεί το αίσθημα της αγάπης, το εσαεί απολεσθέν».

Σε συνομιλίες του, την δεκ. ’50, έλεγε πως συνέχιζε να γράφει κείμενα πάνω στο ίδιο μοτίβο. Όμως, άλλο βιβλίο δεν εξέδωσε ούτε έχω εντοπίσει κάποιο δικό του δημοσίευμα. Στη Λήμνο το ζεύγος ήρθε ξανά το καλοκαίρι του 1954, δεκαπέντε χρόνια μετά το δυστύχημα.

Συνέχισαν να έρχονται και τα επόμενα καλοκαίρια στο ιδιόκτητο σπίτι τους στον Ρωμαίικο Γιαλό. Αλλά δεν συμμετείχαν πλέον στις χοροεσπερίδες και τις εορταστικές εκδηλώσεις που αφθονούσαν στη Μύρινα κατά τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.

Το πένθος τους ίσως είχε καταλαγιάσει αλλά ήταν πολύ βαρύ για να τους επιτρέψει να χαρούν ξανά τη ζωή. Επιπλέον ήταν και κάποιας ηλικίας, σχεδόν ογδοντάρης ο Απόστολος, κοντά στα εβδομήντα η σύζυγός του.

Το κενοτάφιο των αδερφών Καρατζά στο νεκροταφείο Μύρινας.

Η Βαρβάρα Βαγιάκου, παιδούλα τότε, τους θυμάται και τους περιγράφει σε ένα νοσταλγικό κείμενό της, με τίτλο ‘Το Καρατζάδικο!!!’.

Μεταφέρω ένα απόσπασμα:

«Θυμάμαι το ζεύγος Καρατζά.

Εκείνος περασμένος μεσήλιξ, ψηλός με άσπρο παναμαδάκι, λινό κουστούμι και χρυσοστόλιστο μπαστούνι. Όταν ο περίπατός του έφτανε μέχρι τον κάμπο και τους δροσερούς μπαξέδες, φόραγε το χακί σαφάρι κουστούμι, με τις φαρδιές πάνω κάτω τσέπες και την ασορτί κάσκα στο κεφάλι.

Η κυρία Καρατζά, μια από τις πέντε αδερφές Ποριάζη, είχε επιβλητική, ξεχωριστή αρχοντιά. Φορούσε πάντα απλά, μακριά ίσαμε τον αστράγαλο φορέματα από λινό και σαντακρούτα, με ίσια παπούτσια. Στηριζόταν σε ένα μπαστούνι με χρυσοστόλιστη λαβή.

Στον μπούστο της κρεμόταν μια χοντρή μαλαματένια αλυσίδα με διπλής όψης μενταγιόν. Από τη μια η φωτογραφία της Νένης κι από την άλλη της Λιλής. Αυτός ήταν πια ο μαρτυρικός της θησαυρός. Δυο φωτογραφίες… χιλιάδες αναμνήσεις… ένα κενοτάφιο… ένα κληροδότημα…»

Το ζεύγος Καρατζά ήταν ενεργά μέλη της Λημνιακής Αδελφότητας και της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας, στις οποίες πέραν της ετήσιας συνδρομής τους κατά καιρούς έκαναν δωρεές, όπως και σε άλλες ελληνικές κοινότητες της Αιγύπτου (Ζαγαζίκ, Ισμαηλίας κλπ), τις οποίες δωρεές βρίσκουμε σε εφημερίδες.

Ας σημειωθεί πως ο Απ. Καρατζάς ανήκε σε φιλόμουση και φιλότεχνη οικογένεια. Οι ανιψιές του, η Εύη και η Βικτωρία (Βίκη) Καρατζά, κόρες του αδερφού του Σαράντη (που απεβίωσε τον Μάρτη του 1961), ήταν ζωγράφοι και έλαβαν καλές κριτικές το 1959, όταν πραγματοποίησαν την πρώτη ατομική τους έκθεση. Συνέχισαν τα επόμενα χρόνια με εκθέσεις στην Αλεξάνδρεια, στο Κάιρο και στην Αθήνα.

Ο Απόστολος Καρατζάς απεβίωσε το Δεκέμβριο του 1964, σε ηλικία 84 ετών. Η εφ. ‘Ταχυδρόμος’ Αλεξανδρείας (φ. 26.12.1964) έγραψε στη νεκρολογία του μεταξύ άλλων:

«Ο αείμνηστος Καρατζάς, ο οποίος είχε το ατύχημα να απωλέσει τας δύο θυγατέρας του εις δυστύχημα εις την Λήμνον, δεν εκάμφθη τελικώς από το βαρύ πλήγμα αλλά με στωικότητα αληθούς φιλοσόφου εσυνέχισε να εργάζεται και να δημιουργή. Καλλιεργών παραλλήλως προς τον Κερδώον και τον Λόγιον Ερμήν, συνέγραψεν βιβλίον εκ των προσωπικών εμπειριών του από την ζωήν… όπου εκτίθενται ιδέαι μιας ιδιομόρφου φιλοσοφίας με ύφος επαγωγόν και ρέον· εξετιμήθη από όλους όσους το ανέγνωσαν».

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1968, στη μνήμη των θυγατέρων και του συζύγου της, η Ειρήνη Καρατζά συνέστησε αυτοδιοικούμενο ίδρυμα με σκοπό τη δημιουργία βιβλιοθήκης στη Λήμνο. Το προικοδότησε με παλιό κτίριο στην αγορά της Μύρινας (κτίσμα του 1881-82 περίπου, το οποίο άλλοτε στέγαζε την Χωροφυλακή), οικόπεδα και αγροτεμάχια στην Μύρινα, ένα ‘ζευγάρι’ στην περιοχή «Βρίτη» του Κοντιά, χρηματικό ποσό, θυρίδα με χρυσαφικά κ.ά.

Το ψηλό κτίριο στην αγορά που στέγαζε την Χωροφυλακή, την δεκ.'60. Στη θέση του κτίστηκε η Καρατζάδειος.

Το παλιό ακίνητο στη Μύρινα κατεδαφίστηκε. Στη θέση του, κατά την δεκ. ’70, ανεγέρθηκε το κτίριο που αργότερα στέγασε την Καρατζάδειο Βιβλιοθήκη, η οποία λειτουργεί μέχρι σήμερα από τα έσοδα του ιδρύματος. Έχει αρκετές χιλιάδες τόμους, συλλογή βιβλίων Λημνιών συγγραφέων, αρχείο τοπικών εφημερίδων και αρχείο εγγράφων διαφόρων λογίων. Λειτουργεί πρωί και απόγευμα με βιβλιοθηκάριο και διαθέτει ευρύχωρο αναγνωστήριο, όπου μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να μελετήσει.

Η «ιδιόμορφος φιλοσοφία» του Απόστολου Καρατζά δεν έγινε τόσο γνωστή όσο η φιλοσοφία του Επίκουρου αλλά η διαθήκη του, με την οποία προίκισε το νησί με μια Βιβλιοθήκη, ίσως, τηρουμένων των αναλογιών, μπορεί να αναμετρηθεί με τη διαθήκη του αρχαίου σοφιστή.

Θοδωρής Μπελίτσος, 30.1.2022




Αναδημοσίευση από https://limnosxpress.gr/










ΣΟΦΙΑ Δ. ΝΙΝΙΟΥ "Έρωτας φάλτσος"

 


Ο φάλτσος έρωτας χιόνι που λιώνει

Σβησμένο κάρβουνο και πίσσα
το λευκό και το γλαυκό

Σκοτάδι
Ερημιά
Και δέντρα γυμνά

Ποίημα και φωτογραφία : Σοφία Δ. Νινιού